📝 نتیجه مقاومت و وفاداری به آرمان ها
#عبرتهای_تاریخ
🔻در زمان پیامبر (ص) عده ای یهودیان با عنوان «بنی نضیر» در عین اینکه با پیامبر معاهده صلح داشتند اما نقشه ترور ایشان را کشیدند و پس از افشای نقشه آنها پیامبر (ص) آنها را از مدینه طرد کرد.
🔹یهودیان طرد شده برای انتقام، با دوره گردی بین قبایل قریش موفق شدند قبایل متعددی را برای جنگ با پیامبر (ص) بسیج کنند و بدین ترتیب مشرکان با تحریک یهود تمام عِده و عُده خود را جمع کرده و به جنگ با پیامبر آمدند، لذا این جنگ به «جنگ احزاب» معروف شد.
🔻مشرکان با رسیدن به مدینه و روبرو شدن با خندقی که بین آنها و مدینه حفر شده بود، مدینه را محاصره کردند. یهودیان اطراف مدینه (بنی قریظه) نیز اگر چه معاهده صلح با پیامبر (ص) داشتند، اما به گمان اینکه کار مسلمانان تمام است به مشرکان ملحق شدند. قرآن کریم در مورد این حادثه میفرماید: «(به خاطر بياوريد) زمانى را كه آنها از طرف بالا و پايينِ (شهر) بر شما وارد شدند (و مدينه را محاصره كردند) و (یاد آورید) زمانى را كه چشمها از شدّت وحشت خيره شده و از شدت ترس جانها به لب رسيده بود» (سوره احزاب : 10).
🔹در این هنگام منافقین شروع به القای یأس و ترس در بین مسلمانان کردند. آنها آرمان های پیامبر (ص) و اسلام را زیر سوال بردند و گفتند: «حرفهای پیامبر (ص) و خدایش چیزی جز فریب و سخنان پوچ نبود» (احزاب : 12) و گفتند: «پیامبر (ص) وعده گذر اسلام از مرزهای شبه جزیره را میداد و اکنون از ترس نمی توانیم برای قضای حاجت برویم» . منافقان تلاش میکردند مسلمانان را از مقاومت در برابر مشرکان باز دارند، قرآن میفرماید: «خداوند می شناسد کسانی از شما را که دیگران را از شرکت در جهاد باز داشته و میگویند به ما ملحق شوید» (احزاب : 18) «گروهی از منافقان به مردم گفتند: ای مردم یثرب شما توان مقاومت در برابر مشرکان را ندارید پس (از جهاد) بازگردید (و تسلیم شوید)» (احزاب : 13).
🔻در نقطه مقابل اما مومنانی بودند که به آرمان ها وفادار مانده و مقاومت کردند. قرآن کریم میفرماید: «مومنان وقتی لشکرهای مشرکان را دیدند گفتند: «(خداوند پیش از این وعده داده بود که مسیر حق و اسلام بدون سختی نیست و اگر در برابر سختی ها مقاومت کنید یاری خدا فرا خواهد رسید و) این همان وعده خدا و رسولش است و خداوند و رسولش راست گفته اند (که اگر مقاومت کنیم یاری خدا فرا خواهد رسید) و این موضوع بر ایمان مومنان افزود. برخی از مومنان بر سر عهد خود با خدا صادقانه ایستادند، برخی از آنها شهید شده اند و برخی نیز منتظر هستند و عهد خود با خدا را تغییری نداده اند» (احزاب : 22 و 23)
🔹به برکت مقاومت خالصانه مومنان یاری خدا سر رسید و ورق به نفع مومنین برگشت. عمرو بن عبد ودّ نامی ترین پهلوان شبه جزیره بدست حضرت علی (ع) - که تنها 25 سال داشت - کشته شد و این امر موجب تضعیف روحیه مشرکان شد. بین یهودیان و مشرکان نیز اختلاف افتاد و یهودیان از یاری آنها دست کشیدند، و در نهایت سرمای هوا از یک سو و تند باد شدید از سوی دیگر باعث شد مشرکان توان ادامه محاصره را از دست دادند و در نهایت لشکر پر عِده و عُده مشرکان بدون هیچ دستآوردی بازگشتند. قرآن میفرماید: «ای مومنین متذکر نعمت خدا شوید که زمانیکه لشکرهای مشرکان به سراغ شما آمدند باد و لشکریانی که نمی دیدید را سراغ آنها فرستادیم»(احزاب : 9)، «خداوند كافران را با دلى پر از خشم بازگرداند بىآنكه نتيجهاى از كار خود گرفته باشند و خدا مومنین را از جنگ بی نیاز ساخت (بدون جنگ پیروزی نصیبشان کرد)» (احزاب : 25).
🔻بلافاصله پیامبر (ص) به سراغ یهودیان بنی نضیر (که عهد خود را شکسته و به مشرکان کمک کرده بودند) رفتند و آنها را در هم شکستند، و یک سال پس از آن نیز قلعه های یهودیان خیبر را یکی پس از دیگری فتح کردند و بدین ترتیب پرونده یهودیان اطراف مدینه بسته شد.
👈پیروزی های مسلمانان به همین جا ختم نشد. یک سال و نیم بعد از پاکسازی کامل یهودیان، پیامبر با مغتنم شمردن روحیه تضعیف شده مشرکان، به مکه لشکر کشی کردند و مشرکان که روحیه خود را باخته بودند بدون مقاومت تسلیم شدند و پرونده مشرکان نیز برای همیشه بسته شد.
✅ بدین ترتیب حرکتی که یهود و مشرکان برای نابودی مسلمانان آغاز کردند، با مقاومت مسلمانان و به برکت یاری خدا به نابودی خودشان منجر شد.
🔸فاعتبروا یا أولی الأبصار🔸
✍ علیرضا اعلایی
@ebrathaietarikh
📚 #عبرتهای_تاریخ
🔻یکی از افرادی که بعد از پیامبر (ص) به حکومت رسید «عثمان» میباشد. عثمان در طول مدت حکومت خود دچار مفاسد مالی و انحرافات زیادی شد (ر.ک: شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج۱/ص۱۹۸). این مفاسد باعث نارضایتی مردم گردید و عده ای از مردم کوفه و بصره و مصر به مدینه آمده و خانه عثمان را محاصره کردند.
🔻مردم خواستار رفع مظالم بودند، و حضرت علی (ع) نیز تلاش میکرد تا با پادرمیانی ضمن برآوردن خواسته مردم، از وقوع فتنه جلوگیری نماید. در این بین اما عده ای بدنبال این بودند که اعتراضات مردمی را به فتنه بکشانند. از یک طرف طلحه و زبیر مردم را تشویق میکردند که عثمان را بکشند و طلحه رسماً فرماندهی عده ای از معترضین را به عهده گرفته بود. از طرف دیگر معاویه که در شام بود علی رغم درخواست کمک عثمان، در کمک رسانی به او تعلل میکرد، در همین شرایط و در حالی که حضرت علی (ع) موفق شد مردم مصر را راضی به بازگشت به شهرشان نماید، «مروان» که به اصطلاح امروز رئیس دفتر عثمان بود و مهر مخصوص عثمان را در اختیار داشت نامه ای مبنی بر لزوم اعدام معترضین نوشت و مهر عثمان را پای آن زد و نامه را با شتر نشان دار دولتی و از همان راهی که معترضین عازم بازگشت به مصر بودند به طرف استاندار مصر فرستاد. طبیعتاً نامه توسط معترضین کشف شد و همه آنها دوباره به مدینه بازگشتند و تبلیغات طلحه و زبیر برای قتل عثمان کارگر افتاد. طلحه راه نفوذ به خانه عثمان را به معترضین نشان داد و در نهایت عثمان کشته شد و بلافاصله مروان به معاویه ملحق شد.
🔻بعد از قتل عثمان و به حکومت رسیدن علی (ع)، طلحه و زبیر از ایشان سهم خواهی کردند و بعد از شنیدن پاسخ منفی، علیه حضرت علی (ع) شورش کردند با ادعای خون خواهی عثمان و متهم کردن علی (ع) به قتل عثمان!!! حضرت علی (ع) در مورد آنها فرمود: «انهم یطلبون دماْ هم سفکوه» آنها خواهان خونی هستند که خود ریخته اند (خطبه ۲۲ و ۱۲۷ نهج البلاغه صبحی صالح)
معاویه نیز علی (ع) را متهم به قتل عثمان کرد و علیه ایشان شورش نمود. حضرت علی (ع) خطاب به او فرمودند: «کدام یک از ما با عثمان دشمنی کرد؟ آن کس که او را یاری کرد یا آن کس که عثمان از او یاری طلبید و او را یاری ننمود و منتظر شد تا مرگ را دریابد؟» (نهج البلاغه، نامه 28).
🔻حوداث بعد از مرگ عثمان نشان داد اگر چه مردم در اعتراضات خویش نسبت به عثمان حق داشتند، اما از آنجا که هوشیاری به خرج ندادند افرادی چون طلحه و زبیر و معاویه و مروان با به فتنه کشاندن این اعتراضات، از آن نردبانی برای رسیدن به مطامع خود ساختند. اگر چه طلحه و زبیر از رسیدن به مطامع خود ناکام ماندند اما معاویه توانست از همین فتنه نردبانی برای رسیدن خود و فرزند منحوسش یزید به خلافت بسازد و بعد از یزید نیز مروان به خلافت رسید و بعد از او نیز پسرانش خلافت کردند و بدین ترتیب دوره حکومت نود و یک ساله بنی امیه بر مردم تحمیل شد و ظلمی که در این دوره بر مردم رفت به مراتب بیشتر از مظالم زمان عثمان بود.
🔴 امروز با تذکار این بخش از تاریخ باید بیاموزیم و به هوش باشیم اگر چه اعترضات مردمی نسبت به نابسامانی ها حق است اما مراقب باشیم که مبادا طلحه و زبیرها و معاویه و مروان های زمانه از این اعتراضات سوء استفاده کرده و از آن برای رسیدن به مطامع خود سوء استفاده کنند.
✍ علیرضا اعلایی
https://eitaa.com/ebrathaietarikh
📚 #عبرتهای_تاریخ
🔶 یکی از عوامل رقم خوردن حادثه عاشورا ممانعت امام حسین (ع) و تحت الحفظ قرار دادن ایشان توسط حر بن یزید ریاحی است.
🔻 حر اگر چه از شیعیان نبود اما محبت اهل بیت را در دل داشت. نموداری این محبت در آنجاست که وقتی حضرت (ع) طی مشاجرهای به او میگوید «ثکلتک أمک» (مادرت به عزایت بنشیند) حر در پاسخ میگوید: «اگر غیر تو به من این سخن گفته بود پاسخش میدادم اما به خدا قسم مادر تو را باید به بهترین وجه ممکن یاد شود».
🔶 اما با وجود محبت حر به اهل بیت چه چیز باعث شد که راه امام (ع) را سدّ کند؟!
🔻 وقتی حر توبه کرد و برای عذر خواهی به محضر امام (ع) آمد مطلبی عرضه داشته که پاسخگوی این سوال است. او به امام (ع) عرضه داشته است: «به خدا قسم اگر میدانستم این قوم چنین با شما خواهند کرد هرگز با ایشان همکاری نمیکردم. من با خود پنداشتم اگر با آنها همکاری کنم بالآخره با شما کنار خواهند آمد و خواسته شما را برآورده میکنند».
🔻 از این کلام دانسته میشود که علت این رفتار حر حسن ظن او به دشمن و اعتماد بیجا به اوست.
🔴 عبرت این برگ تاریخ برای ما این است که حسن ظن به دشمن موجب کرنش و همکاری با او میشود.
🔻 حسن ظن و همراهی با دشمن نیز چه بسا باعث رقم خوردن حوادث بزرگ و غیر قابل جبران خواهد شد.
🔻 بر همین اساس است که خداوند متعال فرموده است: «و لا ترکنوا الی الذین ظلموا فتمسّکم النار» «به کسانی که ستم کردهاند متمایل نشوید که (این تمایل موجب همکاری با آنها گشته و) عذاب آتش الهی شما را در بر میگیرد» و با توجه به واقعه فوق باید گفت یکی از عوامل رکون به ظالمان حسن ظن به آنها است.
https://eitaa.com/ebrathaietarikh
📚 #عبرتهای_تاریخ
🔻بعد از به خلافت رسیدن حضرت علی (ع) طلحه و زبیر علیه ایشان قیام کردند. طلحه و زبیر با همراه کردن عایشه همسر پیامبر (ص) با خود توانستند نظر مردم بصره را به خود جلب کرده و جنگاوران آنها را با خویش همراه کنند و خود را مسلح به «سلاح جنگ نظامی» نمایند. مردم کوفه نیز از حضرت علی (ع) حمایت کردند. کوفیان هم مردان جنگاوری داشت و هم فرماندهان شجاع و جنگ آزموده ای چون مالک اشتر و هاشم بن عتبه. لشکر بصره در رویارویی با لشکر کوفه مغلوب شد و بدین ترتیب طلحه و زبیر شکست خوردند.
🔻حضرت علی (ع) اما دشمنی دیگر نیز داشت. معاویه نیز علیه حضرت علی (ع) قیام کرد. معاویه از یک طرف لشکر شام را با خود همراه کرد و از طرف دیگر عمرو عاص را. بدین ترتیب معاویه در حالی به جنگ علی (ع) آمد که هم مجهز به «سلاح جنگ نظامی» بود و هم مسلح به «سلاح جنگ روانی».
🔻لشکر کوفه و شام در منطقه صفین با هم رو در رو شدند. جنگ نظامی دو لشکر «یک سال» بطول انجامید. بعد این مدت لشکر شام رو به اضمحلال نهاد بطوری که در آخرین روز جنگ نظامی مالک اشتر تا نزدیک خیمه فرماندهی که معاویه در آن حضور داشت رسید. در این هنگام بود که عمرو عاص سلاح جنگ روانی را رو کرد. عمرو عاص به معاویه پیشنهاد داد تا قرآنها را بر سر نیزه کنند. این جنگ روانی بر کوفیان بسیار کارگر افتاد به نحوی که عمرو عاص توانست ابتدا جنگ باخته را به مذاکره بکشد و سپس از دل مذاکره خلافت و عنوان «امیر المونین»ی را برای معاویه به ارمغان بیاورد.
🔴 امروز با مرور این صفحات تاریخ باید:
◀️ بیاموزیم که «جنگ روانی» میتواند با یک ملت کاری کند که هرگز «جنگ نظامی» نتواند.
◀️ بدانیم که «هجمه روانی» یک «جنگ تمام عیار» است، و هرگز نباید آن را دست کم گرفت.
◀️ باور کنیم که مقابله با جنگ روانی نیز «جهاد» است و بر همگان واجب.
◀️ به هوش شویم که توانمندی در «جنگ نظامی» نباید موجب غفلت از «جنگ روانی» شود.
◀️ و بدانیم که همان قدر که نیازمند سردارانی در عرصه «جنگ نظامی» هستیم، نیازمند سردارانی در عرصه «جنگ روانی» می باشیم.
✍ علیرضا اعلایی
https://eitaa.com/ebrathaietarikh
🔶 به مناسبت فرمایش رهبر انقلاب: «اگر دشمن توانست اثبات کند که فشار حداکثری مؤثر بر روی ایران است، ایران و ملت عزیز ما دیگر روی آسایش را نخواهند دید، چون پشت سر همه سیاستهای مستکبرانه آمریکا این سیاست قرار خواهد گرفت».
📖 بازخوانی برگهایی از تاریخ عاشورا
🔻مسلم بن عقیل توسط هانی در کوفه مخفی شده است. هانی به دار الاماره فراخوان شده و بعد از خودداری از تحویل مسلم حبس شده و تهدید به مرگ میشود.
🔻مسلم با شنیدن خبر دستگیری هانی قیام کرده و به همراه چهار هزار نفر برق آسا به دار الاماره حمله میکند. عبید الله بن زیاد که غافلگیر شده به همراه تنها ۳۰ سرباز و عده ای از اشراف کوفه در دار الاماره محاصره میشود. دار الاماره در آستانه سقوط است. (تاریخ الطبری: ج۵ صص۷۰ و ۷۱)
🔻عبید الله بن زیاد در این شرایط تلاش کرد تا مردم را از طریق تهدید تحت فشار بگذارد لذا از اشراف کوفه میخواهد بر فراز دار الاماره به مردم بگویند «لشکر شام» بسوی کوفه در حرکت است، هر که قیام کند بزودی سرکوب خواهد شد. مردم کوفه در برابر تهدید و فشار عبیدالله دچار انفعال شده و مسلم را تنها گذاشتند. (همان)
🔻اما نتیجه انفعال مردم کوفه در برابر تهدید چیزی جز «ذلت و خواری» نبود.
🔻عبیدالله که از تهدید و فشار نتیجه گرفته بود برای تهدید بیشتر مردم هانی را که از رؤسای قبایل کوفه بود در میدان شهر اعدام کرد و مسلم را دوازده هزار نفر از اهل کوفه با او بیعت کرده بودند بر فراز دار الاماره گردن زد.
🔻عبیدالله با ادامه تهدید از مردمانی که نامه به امام حسین (ع) نوشته بودند لشکری برای جنگ با او فراهم کرد. عبیدالله بر فراز منبر اعلام کرد که هر مردی که از کوفه برای جنگ با حسین (ع) خارج نشود کشته خواهد شد و فردای آن روز مردی را در کوچههای کوفه دستگیر و بلافاصله گردن زدند و این چنین شد که تمام مردان کوفه برای جنگ با حسین از کوفه بیرون رفتند. (انساب الاشراف: ج۳ / ص ۱۷۹) و بدین ترتیب امام حسین (ع) و یارانش به فجیع ترین شکل شهید شدند و این ننگ برای همیشه بر تارک اهل کوفه باقی ماند.
🔶#اگر_مردم_کوفه_تسلیم_نمیشدند....
🔻اگر مردم کوفه در برابر تهدید و فشار عبیدالله تسلیم نمیشدند عبیدالله که در قصر محاصره شده بود مجبور به تسلیم میشد و به اسارت مسلم در میآمد و امام حسین (ع) بدون هیچ مانعی وارد کوفه میشد و لشکر قابل توجهی را فراهم میآورد و با لشکر شام میجنگید. در این صورت شواهد حکایت از غلبه لشکر کوفه بر شام دارد، چرا که پیش از این در جنگ صفین لشکر کوفه از لحاظ نظامی بر لشکر شام غلبه کرد چنانکه در این جنگ از لشکر 25 هزار نفر کشته شده اما از لشکر شام 45 هزار نفر. همچنین هفت سال بعد از واقعه عاشورا مختار قیام کرد و لشکر شام بسوی کوفه حرکت نمود، ابراهیم بن مالک اشتر با لشکر مختار به جنگ آنها رفت و لشکر شام مفتضحانه شکست خورد، بطوریکه تعداد نفراتی از لشکر شام که به هنگام فرار در رودخانه خازر غرق شده بودند به مراتب بیشتر از کسانی بود در میدان جنگ کشته شده بودند. (تاریخ الطبری: ج۶ ص۹۱).
بنابراین اگر مردم کوفه تسلیم فشار عبیدالله نمیشدند حکومت امام حسین (ع) در کوفه پا میگرفت و حکومت اموی برای همیشه برچیده میشد اما مردم کوفه تسلیم شدند و شد آنچه شد...
🔴اکنون با بازخوانی این برگهای تاریخ باید:
◀️ بیاموزیم که خودباختن در برابر فشار دشمن نتیجه ای جز ذلت و خواری ندارد.
◀️ بفهمیم که انفعال در برابر فشار دشمن باعث زیاده خواهی برای او و ذلت بیشتر برای ما خواهد شد.
◀️ دریابیم که عزت و پیروزی در گرو مقاومت در برابر فشار دشمن است.
فاعتبروا یا اولی الابصار
#فشار_حداکثری
https://eitaa.com/ebrathaietarikh
📚 عبرتهای تاریخ 📚
کانالی برای اینکه
🔶 امروز را در آینه دیروز بببنیم 🔶
https://eitaa.com/ebrathaietarikh
🚫🚫🚫✂️ سانسور ✂️🚫🚫🚫
🔻بعد از وفات پیامبر (ص) عدهای با کودتا حکومت را غصب کردند. اگر چه این عده حکومت را تصاحب کردند، یک چیز اما آنها را نگران کرده بود. بیانهای فراوانی که پیامبر (ص) در مورد حضرت علی (ع) و خلافت او بعد از پیامبر (ص) داشت یک خطر بالقوه برای غاصبین حکومت بود. برای رفع این خطر غاصبین سیاست #سانسور را در پیش گرفتند و در این راستا نقل و حتی نوشتن روایات پیامبر (ص) ممنوع شد.
🔻سیاست سانسور غاصبین خلافت کارگر واقع شد و حضرت علی (ع) که با توجه به آن همه بیانات پیامبر (ص) در حق او باید شناختهشدهترین چهره جامعه اسلامی باشد به شدت ناشناخته و مهجور ماند.
🔻 به عنوان نمونه در جنگ صفین فردی به نام ذوالکلاع - که از شخصیتهای تاثیر گذار شام است - وقتی متوجه حضور عمار در لشکر حضرت امیر (ع) میشود در حقانیت خودشان تردید میکند چرا که پیامبر (ص) در مورد عمار فرموده است «تو را گروهی ستمکار خواهند کشت». ابن ابی الحدید - شارح سنی مذهب نهج البلاغه - بعد از نقل این ماجرا میگوید: «بسیار جای تعجب است از کسانی که با دیدن عمار در برابر خود در حقانیت خود تردید میکنند اما با دیدن علی (ع) در برابر خود تردید نمیکنند!!! از گفته پیامبر (ص) در مورد عمار میترسند اما از گفتههای پیامبر (ص) در حق علی (ع) که فرمود: «خدایا دشمن علی (ع) را دشمن بدار» و همچنین فرمود: «ای علی تنها منافقان با تو دشمنی میکنند» نمیترسند!!!». ابن ابی الحدید در تحلیل علت چنین پدیدهای در جامعه اسلامی میگوید: «این پدیده نشان دهنده این است که قریش از ابتدای امر تلاش خود را مصروف سانسور فضائل علی (ع) نمود تا جایی که فضائل علی (ع) از یاد مردمان جز اندکی پاک شد». شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید: ج8 / ص17
👈 بازخوانی این صفحات از تاریخ نشانگر این است که سانسور چگونه میتواند فرهنگ یک جامعه را دستخوش تغییر نماید و ارزشهایی که باید شناخته شده و مانوس جامعه باشد تبدیل به اموری غریب و نامانوس نماید.
👈 امروز اما همچنان حربه سانسور مورد استفاده است. ردپای این پدیده را میتوان در حذف نام شهدا از تابلوهای شهر به عنوان یک مصداق مشاهده کرد. فرهنگ شهادت یک مانع بزرگ در برابر استیلای استعمارگران بر یک ملت است، لذا سالها پیش از این نیز فوکویاما در طرح مهندسی معکوس خود از لزوم خط زدن فرهنگ شهادت و تبدیل آن به رفاه طلبی در جامعه ایران سخن گفته بود. به نظر میرسد امروز خط زدن فرهنگ شهادت از جامعه با حربه سانسور شروع شده است و حذف نام شهدا از تابلوهای شهری را امری در این راستا باید ارزیابی نمود.
👌فراموش نکنیم که اگر دیروز تاریخ عدهای در برابر سیاست سانسور غاصبین خلافت فریاد اعتراض سر داده بودند و فضائل حضرت علی (ع) را نشر میکردند هرگز تاریخ شاهد مهجوریت حضرت علی (ع) نمیشد. بنابراین امروز باید در برابر سانسوری که به شکل خزنده در حال اجراست هوشیاری به خرج داد و از حذف نام شهداء که پشتوانه فرهنگ شهادت است فرهنگی که خود ضامن عزت جامعه اسلامی میباشد جلوگیری نمود.
#کوچه_شهید
https://eitaa.com/ebrathaietarikh
تشرف ابن مهزیار.mp3
14.08M
🔆 نواهنگ تشرف ابن مهزیار محضر امام زمان علیه السلام
┄┅┅═❅❅❄❅❅═┅┅┄
تاکنون فکر میکردم ما منتظر توییم......
...... اما اکنون فهمیدم تو منتظر مایی
--------------------------------
https://eitaa.com/ebrathaietarikh
🔰 عمرسعد و طمع حکومت ری🔰
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺 عمرسعد از عبیدالله حکم فرمانداری ری را گرفته اما با ورود امام حسین (ع) به کربلا عبیدالله از عمرسعد میخواهد که قبل از رفتن به ری به کربلا برود.
🔺 عمرسعد از عبیدالله میخواهد که او را معاف کند، عبیدالله میگوید: بشرطی که حکم فرمانداری ری را پس دهی.
🔺 عمرسعد فرصتی برای تصمیمگیری میخواهد و بالاخره طمع فرمانداری ری او را وادار به قبول میکند.
🔰 قدم به قدم با طمع تا قعر حضیض
1⃣ عمرسعد ابتدا به انگیزه ایجاد صلح بین امام حسین (ع) و عبیدالله راهی کربلا شد. به همین جهت مذاکراتی را با امام حسین (ع) ترتیب داد و نتیجه را به عبیدالله گزارش داد اما عبیدالله حاضر به قبول نشد.
2⃣ در قدم بعد عبیدالله از عمرسعد خواست تا آب را بر روی امام حسین (ع) ببندد و دوباره طمع باعث شد عمرسعد بپذیرد.
3⃣ در قدم بعدی عبیدالله از عمرسعد خواست تا با امام حسین (ع) بجنگد وباز طمع باعث پذیرش عمرسعد شد.
4⃣ در نهایت عبیدالله از عمرسعد خواست بر پیکر حسین (ع) اسب بتازاند و باز عمرسعد پذیرفت.
👈 بدین ترتیب طمع عمرسعد را تا قعر عمیق ترین حضیض تاریخ فرو برد.
🔰 عاقبت طمع عمرسعد
🅾 بعد از شهادت امام حسین (ع) عبیدالله میخواست تقصیر این فاجعه بزرگ را بر گردن عمرسعد بیاندازد به همین جهت از عمرسعد خواست تا فرمان کتبی قتل امام حسین (ع) را به او پس دهد. عمرسعد خودداری کرد و رابطه اش با عبیدالله تیره گشت و در نتیجه نتوانست به حکومت ری برسد و هفت سال بعد از فاجعه کربلا در جریان قیام مختار دستگیر و کشته شد.
🔰 نگاهی عبرت اندیشانه به روایات
❇️ امیر المومنین (ع): طمع موجب بردگی و ذلت انسان است.
❇️ حضرت علی (ع): طمع سبب فساد ایمان است.
❇️ امام علی (ع): چه بسیار است طمع دست نایافتنی.
------------------------------
https://eitaa.com/ebrathaietarikh
🔰 شمر و طمع فرماندهی لشکر🔰
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
✅ عمرسعد تلاش داشت بین امام حسین ع و عبیدالله صلح دهد به همین جهت با امام حسین ع مذاکراتی کرد و نتیجه این شد که امام حسین ع به کوفه داخل نشود و عبیدالله نیز مانع از رفتن امام حسین ع به جایی دیگر نگردد.
✅ عمر سعد نتیجه مذاکرات رو به عبید الله گزارش داد، و عبیدالله در ابتدا پیشنهاد مذکور را پذیرفت اما ...
❎ شمر طمع رسیدن به مقام عمرسعد - یعنی فرماندهی لشکر - را دارد، و میداند که عمرسعد تمایل به جنگ با امام حسین ندارد بنابراین شمر عبیدالله را تحریک به عدم پذیرش نتیجه مذاکرات و اقدام به جنگ نمود به این طمع که عمرسعد سرباز زده و شمر مقام او را تصاحب نماید.
❎ شمر نامه عبیدالله مبنی بر لزوم جنگ و عزل عمرسعد در صورت امتناع و جانشینی شمر را به کربلا برد. عمرسعد اما در طمع و شقاوت از شمر کم نیاورد و اقدام به جنگ با امام حسین نمود و شمر هرگز به مقام فرماندهی نرسید.
✳️ عاقبت هفت سال بعد از فاجعه کربلا شمر در واقعه قیام مختار دستگیر و کشته شد.
✳️ بدین ترتیب شمر هم دنیا و هم آخرت خود را پای طمع خویش باخت.
🔰 نگاهی عبرت اندیشانه به روایات
❇️ امیر المومنین ع : ثمره طمع ذلت دنیا و آخرت است.
❇️ امام علی ع : چه بسیار طمع نافرجام که منتهی گردد به محرومیت و خسران.
┈┄┅═✾•••✾•••✾═┅┄┈
💠 عبرتهای تاریخ 💠
🔅 امروز را در آینه دیروز ببینیم 🔅
https://eitaa.com/ebrathaietarikh