5.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فلسفه تولید برنامه فانوس آذربایجان
#فانوس_آذربایجان متعلق به هیچ جریان طیف گروه و یا فردی نیست...
معتقدیم که بحث بین نخبگانی و رسیدن به الگوی عمل مشارکتی، بهترین راهکار برای طراحی الگوی توسعهی آذربایجان غربی و شهرستان نقده است...
@Fanoos_Azarbaijan
هدایت شده از برساخت
آشنایی با
«پیوریتنویسم»
سنگ بنای نظام آمریکا بر چه چیزی استوار است؟
@barsakht
برای رسیدن به پاسخ این سؤال باید حدود سه قرن در زمان به عقب رفته و به چند هزار کیلومتر آن طرفتر از اقیانوس اطلس یعنی انگلستان بازگردیم.
پروتستانتیزم (نهضت اصلاح دینی قرن ۱۶ اروپا) با هدایت مردانی چون «مارتین لوتر» و «کالوین» موجب ویرانی نظام اروپایی تحت اقتدار کلسیای کاتولیک شد و با تقدیس نظام فکری سکولار، پیشاهنگ حرکتی شد که حیات دنیوی را به اساسیترین هدف انسان مبدل ساخت چنانکه در پی آن، دین از مسئولیت ایجاد و تأسیس نظام مخصوص خود منفک و تابعی از نظام سکولار گردید.
چندی بعد پروتستانتیزم با انشعاب به کالوینیسم و سپس در هیئت انقلاب پیوریتنها – در اولین سالهای کشف قارهٔ آمریکا – از انگلستان جدا و در آن سرزمین جدید مبدل به ادب و فرهنگ مهاجرانی شد که انگلستان را در هوای «سرزمین موعود» و دسترسی به ثروت و آمال دور و دراز خود ترک کرده بودند.
پیوریتنیسم به مجموعهای از فرق مذهبی نوین در دورهٔ اصلاحات دینی اطلاق میشد که در حدود قرن هفدهم در انگلستان پدید آمدند و شامل گرایشهای فرعی مانند استقلالطلبها (در دوران جنگهای استقلال آمریکا)، پاپتیستها (Paptist) و کوپکِرها (Copker) بودند.
پیوریتنیسم با تأکید بر ویژگیهایی مانند«ثروت اندوزی»، «مشروعیت دادن به سرمایهداری و تجارت»، «تأکید بر کار تصرفگرانهٔ ماشینی» و «توصیه به صرفهجویی و انباشت سرمایه در انطباق با نظام سرمایهداری قرون هفدهم و هجدهم تبدیل به یکی از عوامل ایجاد سرمایهداری در اروپا و به ویژه آمریکا شد.
ریشهٔ این فرقه را میتوان در عالم یهودیت پیدا کرد. در واقع پیش از آن تاریخ یهودیان از نظر کلیسای مسیحی، قاتلان عیسی (علیهالسلام) شمرده میشدند و مثلث «یهود، یهودا و شیطان» مورد لعن مسیحیان بود. اما با نفوذ مزورانه و برنامهریزی مدبرانهٔ یهودیان دنیا طلب در طول قرون ۱۶-۱۴ ، پروتستانیسم یهودگرا در مسیحیت سر برآورد و در مقابل کلیسای رم قد علم کرد و با همکاری ثروتمندان متنفذ یهودی و خوانین و پادشاهان محلی مسیحی قدرت طلب، علیه کلیسا قیام کرد و سپس از دل پروتستانیسم، کالوینیسم زاده شده و پس از آن پیوریتنیسم یهودگرا متولد شد و با توسعهٔ فرهنگ آنگلوساکسون در انگلستان و سپس آمریکا، تمدن اومانیستی معاصر توسط مسیحیت یهودیزه رشد و توسعه یافت و نهایتاً به لیبرال دموکراسی رسید.
طبق تعریف دایرهالمعارف یهود “پیوریتنیسم، مسلکی ذیل مذهب پروتستانیسم است که احکام اعتقادی و عبادی آن منطبق با مفاهیم توراتی است”.
پیوریتنها چنان بر “عمل بر تورات” اعتقاد و اصرار دارند که وقتی کرامول -که خود یک پیوریتن بود- بر انگلستان حاکم شد، پیشنهاد کردند که “تورات” به عنوان قانون اساسی انگلستان پذیرفته شود.
پیوریتنیسم نیز همانند یهودیت، حامل فلسفهای دنیامحور و نه آخرتگرا بود. این آیین در قوام و قدرت گرفتن کاپیتالیسم، نقشی کلیدی بازی میکرد. این مذهب هوادار یهود، ثروت را به عنوان یکی از شاخصهای تعیین کننده تلقی نمود و از پیدایی و قدرت گرفتن بورژوازی کاپیتالیستی و شکلگیری رژیمهای پارلمانی حمایت به عمل آورد. پیوریتنیسم، همچنین به شکلگیری و نضج پروتستانتیسم لیبرال نیز یاری رسانیده بود. وابستگی پیوریتنیسم به یهودیت در حدی بود که از تمامی دیگر مذاهب و فرق پروتستان، در این رابطه پیشی گرفت و در واقع بینشی یهودی در پوششی مسیحی بود. قدرت گرفتن پیوریتنیسم، موجب پیدایش نگاه جدیدی نسبت به یهودیان گردیده و قوم یهود مورد احترام قرار گرفتند، چرا که آنها بر مبنای تئولوژی پیوریتنیسم، حافظان فرهنگ و زبان تورات بودند و بایستی قبل از رجعت مسیح به سرزمینهای مقدس، باز گردند.
با سرایت تفکر پیوریتنیسم از طریق مهاجران انگلیسی به ایالات متحده، اولین کلنی پیوریتانی در ایالت ماساچوست آمریکا و در قرن هفدهم شکل گرفت.
دایره المعارف بریتانیکا در ارتباط با پیوریتنهای آمریکا چنین آورده است: “در تاریخ کلونیزاسیون اروپا، هیچ یک از کلنیهای پیوریتن، نتوانستند به اندازه کلنی ماساچوست ثروتمند گردند. هدف پیوریتنهای بنیانگذار این کلنی، تأسیس صهیونی جدید در سرزمین پهناور آمریکا بود. میراث پیوریتنیسم بدون شک به عنوان یک فاکتور مهم در شکلگیری روح آمریکا، نقشی مهم و اساسی ایفا کرد.
پیوریتانها چنان بر اجرای دقیق احکام عهد عتیق ایمان داشتند که به دنبال نامگذاری نیواسرائیل (اسرائیل جدید) به جای نیوانگلند برای آمریکا بودند”.
به همین دلیل پیوریتنها که از لحاظ تاریخی اولین و مهمترین مهاجران انگلیسی به سرزمین جدید بودند، به طریق رمانتیکی سرنوشت یهودیان و نژاد انگلوساکسن را در آمریکا به یکدیگر پیوند داده و خود را همانند یهودیان، مردم برگزیده تلقی کردند.
هدایت شده از برساخت
از همین رو در مراحل ابتدایی انقلاب آمریکا، رهبران مذهبی فرقهٔ پیوریتن عنوان میکردند که «ما آمریکاییها مردمی خاص و برگزیده هستیم، ما اسرائیل عصر خود هستیم» و «ما سرنشینان کشتی آزادیهای جهان هستیم» از همین رو پیوریتنیسم به اصلیترین عنصر فرهنگی و مذهبی تشکیل دهندهٔ تمدن آمریکایی تبدیل شد.
@barsakhr
در مکتب پیوریتنیسم سرمایهدارها «آیات و نشانههای برکت خدا» تلقی شده و به دلیل تفسیرهای عقلانی و سرمایهسالارانهٔ آن که به خوبی با روح سرمایهداری در حال تکوین همخوانی داشت تبدیل به عامل مهمی در تشکیل دموکراسی مدرن شد.
در این نگرش به اصطلاح مذهبی با تأکید افراطی بر انضباط در رعایت برخی ظواهر، روح متعالی و معنوی و ملکوتی دین –که در اتصال آدمی با ساحت مقدس تجلی مییابد- تابع منطق سوداگری و عقل معاش و روش زندگی سرمایهداری تجاری و کار از خود بیگانهٔ صنعتی قرار میگیرد.
یکی دیگر از ارکان فکری پیوریتنیسم اعتقاد به «جدایی امور دین از دنیا» است. این امر خود را در تلاشی که فرقه پیوریتن در ساده کردن دین کردهاند، خود را نشان میدهد که رهاورد آن سودی است که به نظام سرمایهداری میرسد، زیرا سرمایهدار پروتستان رعایت اصول اخلاقی مثل خودداری جنسی را برای رستگاری خود کافی میدانستند و با خیال راحت به بهرهکشی ناروا و بیدادگری اجتماعی خود ادامه میدادند. بنابراین کالوینیسم، نظام اجتماعی را از آرامش برخوردار میساخت و بهرهکشی بی رحمانهٔ سرمایهداران را تسهیل میکرد.
پیوریتنیسم ضمن شکل دادن به روح و شکل آمریکا، پروسهٔ یهودیسازی ساختارهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی آن را عملیاتی کرد و به سرعت و با استمداد از کشیشان و مبلغان خود و استفاده از ابزارهای جدید و تکنولوژیهای نوین رسانهای کلیت آمریکا را زیر سلطهٔ نظام عقیدتی خود قرار داد.
@barsakht
#برساخت
#پیوریتنیسم
#محمد_رضوی_قره_قشلاق
هدایت شده از برساخت
28.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
@barsakht
در این ویدیوی کوتاه از حملهی پیش دستانه محور مقاومت به پایگاه آمریکایی الرکبان در اردن که بخش اعظمی از نیروهای آمریکایی مستقر در خاورمیانه را در خود جای داده است صحبت کرده ام و اینکه چرا امریکا با ارسال دو بمب افکن به منطقه به دنبال انزوای ایران و محور مقاومت است...
تاثیر این اقدام بر سیاست داخلی آمریکا و سیاست منطقه ای ایران چیست؟
برنده واقعی این منازعه چه کسی است ؟؟
با ما همراه باشید...
@barsakht
#برساخت
#محمد_رضوی_قره_قشلاق
هدایت شده از برساخت
28.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
@barsakht
در این ویدیوی کوتاه از حملهی پیش دستانه محور مقاومت به پایگاه آمریکایی الرکبان در اردن که بخش اعظمی از نیروهای آمریکایی مستقر در خاورمیانه را در خود جای داده است صحبت کرده ام و اینکه چرا امریکا با ارسال دو بمب افکن به منطقه به دنبال انزوای ایران و محور مقاومت است...
تاثیر این اقدام بر سیاست داخلی آمریکا و سیاست منطقه ای ایران چیست؟
برنده واقعی این منازعه چه کسی است ؟؟
با ما همراه باشید...
@barsakht
#برساخت
#محمد_رضوی_قره_قشلاق
هدایت شده از فانوس آذربایجان
28.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اولین بخش از نخستین قسمت برنامه فانوس آذربایجان را مشاهده میکنید..
در این برنامه نشستی داشتیم با جناب حجت الاسلام والمسلمین فصیح نیا امام جمعه محترم شهرستان نقده و از ایشان در مورد سولدوز، انتخابات نماینده و شاخص های انتخاب نماینده پرسیدیم ..
با ما همراه باشید..
ما را اینستاگرام و ایتا دنبال کنید ..
ما را به دوستان خود معرفی کنید
و با نقدها و پیشنهادات خود ما را در بهبود برنامه فانوس آذربایجان یاری دهید..
@fanoos_Azarbaijan
51.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امروز جمعه ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ و با اعلام اسامی نامزدهای مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه نقده و اشنویه ، نکاتی را در مورد سنخ حرکت نخبگان، نیازمندیهای جامعه شهرستانی و فلسفه برنامه فانوس آذربایجان با شما در میان گذاشته ایم...
@fanoos_Azarbaijan
https://www.instagram.com/reel/C3IP345MD6U/?igsh=MWxjZWwwbGJucXJhaA==
برنامه زنده اینستاگرامی با عنوان
مجلس دوازدهم
بایسته ها و لازمه های انتخابات
در حوزه نقده و اشنویه
با حضور :
محمد رضوی قره قشلاق
کارشناس مسائل سیاسی اجتماعی
عباس سلیمانزاده
کارشناس مسائل سیاسی
یکشنبه ۲۲ بهمن ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۰ شب
در صفحه اینستاگرامی #فانوس_آذربایجان
آدرس:
@fanoos_Azarbaijan
41.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در قسمت ششم از برنامه #فانوس_آذربایجان با حاج #ماموستا_سنار_تمرنژاد امام جمعه اهل سنت شهرستان نقده در مورد انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی به بحث و گفتگو نشسته ایم...
@fanoos_azarbaijan
خواسته های اهل سنت از نماینده منتخب، انتظارات از مسئولین و گفتگویی به زبان کردی با جامعه اهل سنت، از مهمترین محورهای گفتگوی ما با ایشان است...
با ما همراه باشید...
ما را به دوستان خود معرفی کنید...
ایده ها و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
@fanoos_Azarbaijan
آذربایجان غربی و نقده
هنوز نمیدانیم مسئله اصلی ما در توسعه جیست؟
تا بحال مباحث مختلفی در مورد توسعه¬ی شهرستان نقده و در کل، استان آذربایجان غربی مطرح شده است. اما هر بحثی بر دامنه سوالات ذهنی ما بیش از پیش افزوده است. برخی سوالات اما ذهن من را بیشتر درپیر خود کرده است: راه رسیدن به توسعه چیست؟ اساسا ما توسعه را در شهرستانی مثل نقده چگونه تعریف می کنیم؟ از کدام نوع توسعه صحبت می کنیم؟ توسعه اقتصادی؟ فرهنگی؟ سیاسی؟ مشکل اصلی ما درپیشرفت همه جانبه¬ی شهرستانی مثل نقده چیست؟ آیا تا بحال درک ما از این مشکلات موجب عمیق تر شدن فکر و نگاه نخبگان شهرستان شده است؟ جایگاه نخبگان در این روند چیست؟ چرا روندهای ما، ما را یک قدم به جلوتر نمی برند؟
اینها تنها چند مورد از سوالاتی است که در روزهای اخیر ذهن ما و متولیان برنامه فانوس آذربایجان را به شدت به خود مشغول کرده است؟ در این یک ماه اخیر با افراد زیادی به گفتگو نشسته ایم. هر کدام از یک زاویه خاص به بحث اشاره کرده اند اما تضاد آرا و اندیشه های طرح شده ما را به یک هدف منسجم رهنمون نشده و علیرغم طرح دیدگاه های مختلف، تا کنون راهکار جامعی نیز دست نیامده است. به نظر می رسد تنوع در فهم مسئله اصلی توسط نخبگان و افراد ذی نفوذ و صاحب منزلت استان و شهرستان موجب شده که تا بحال در پارادوکس های متنوعی درگیر شویم و حتی به بن بست نظری برسیم. ما معتقدیم که باید به الگو و راهکاری برسیم که هم نخبگان و هم حکمران منطقه¬ای، فهم مشترکی از اصل مسئله و مکانیزم حل مسئله را بدست بیاورند!! اینکه چگونه به مسائل قومی نگاه کنیم و البته در نگاه خودمان نیز راسخ و راستگو باشیم هم بخش مهمی از بحث ماست! و اینکه فهم ما از توسعه چیست!؟ آیا میشود در جهانی که دنبال تحکیم نظریه هایی مانند شهروندی چند فرهنگی است یا از وحدت در کثرت صحبت می کند، بحثی از توسعه قومی به میان آورد که نتیجه آن احترام به اقوام مختلف باشد! چگونه باید به توسعه برسیم در عین اینکه به دیگر اقوام هم حقی برای زیست سیاسی اجتماعی و فرهنگی قائل شویم! این سوال منشا تعارضات ما در بحث توسعه است. تا زمانی که این تعارض ها را حل نکنیم خبری از پیشرفت نیز نخواهد بود. تازه بعد از آن ها میرسیم به این سوال که چرا روندهای سیاسی ما را به توسعه و پیشرفت نمی رسانند!
اینها تنها اولین جملات از طرح مسئله من در این سلسله یادداشت ها هستند! خیلی علاقمند هستم که قلم به دستان شهرمان از هر دو قوم ، با نگاه فراقومی دغدغه های خود را در یک صفحه روی کاغذ بیاورند. هم منتشر خواهیم کرد و هم سعی میکنیم به سراغ آنها برویم برای بحث بیشتر!!
در برنامه فانوس آذربایجان، بستری برای برای این کار مهیا کرده ایم. با ما در اینستاگرام و ایتا و تلگرام همراه باشید.
ارادمتند شما: محمد رضوی قره قشلاق
@fanoos_azarbaijan
هدایت شده از اخبار بسیج اساتید
32.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ دعوت دکتر محمد رضوی قره قشلاق عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به حضور پرشور مردم در انتخابات ۱۱ اسفند با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب
🔹 امروز نه تنها اساتید دانشگاهی بلکه باید همگان در انتخابات شرکت بکنیم تا بتوانیم از چالش های موجود عبور کنیم.
🔹تمامی آحاد مردم باید در انتخابات بصورت پرشور شرکت بکنند تا موجب سربلندی کشور عزیزمان ایران و سرافکندگی دشمن بشویم.
@basijasatidk
✅ دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج آذربایجان غربی
هدایت شده از برساخت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روزی در همین مجلس نمایندگان خودمان، آدم هایی داشتیم که...
@barsakht