eitaa logo
استاد محمدحسین فرج‌نژاد
15.3هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
70 فایل
👈مؤسسه فرهنگی رسانه‌ای استاد محمدحسین فرج‌نژاد با موضوعات: دشمن شناسی - جنگ رسانه‌ای - جنگ شناختی - نقد فیلم و انیمیشن مدیر کانال: @admin_eeita معاونت آموزش: @Amoozesh_resaneh فروش کتاب: @tabib_14 شبکه‌های اجتماعی: https://zil.ink/farajnejad
مشاهده در ایتا
دانلود
📋| دوره مهم‌ترین مولفه‌های فرهنگ و تمدن مدرن غرب 🎥قسمت اول: https://eitaa.com/farajnezhad110/572 🎥قسمت دوم: https://eitaa.com/farajnezhad110/576 🎥قسمت سوم: https://eitaa.com/farajnezhad110/579 🎥قسمت چهارم: https://eitaa.com/farajnezhad110/609 🎥قسمت پنجم: https://eitaa.com/farajnezhad110/613 🎥قسمت ششم: https://eitaa.com/farajnezhad110/769 🎥قسمت هفتم: https://eitaa.com/farajnezhad110/776 🎥قسمت هشتم: https://eitaa.com/farajnezhad110/781 🎥قسمت نهم: https://eitaa.com/farajnezhad110/786 🎥قسمت دهم: https://eitaa.com/farajnezhad110/797 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 instagram.com/dr.farajnezhad
استاد محمدحسین فرج‌نژاد
💠سواد رسانه‌ای چیست و وضعیت مطلوب آن برای جامعه ایرانی چه شاخصه‌هایی دارد؟ (قسمت چهارم) 🔰در حال حاض
💠سواد رسانه‌ای چیست و وضعیت مطلوب آن برای جامعه ایرانی چه شاخصه‌هایی دارد؟ (قسمت پنجم) 🔰نهادهای کشور متأثر از رویکرد تحلیل عناصر تولید، رویکرد کانتی، رویکرد فرم گرا و رویکرد فرمالیستی هستند و باید از این فضا نجات پیدا کرد و به رویکردهایی که اشاره شد، بازگشت. 🔰در دانشگاه‌ها که مسئولین برخی از آنها ادعا می کنند، خیلی سکولار هستند باز هم ته دل و ذهن دانشجو، نگاه به میراث حکمی و قرآنی هست، گر چه ظاهرشان با برخی از دانشگاه‌های به ظاهر مذهبی‌تر متفاوت است ولی این میراث غنی در ذهن آنها هست. 🔰یک جامعه به راحتی فرهنگ خود را کنار نمی‌گذارد و صرف اینکه برخی از صورت‌های سطحی سبک زندگی در جامعه عوض شود، آن جامعه عوض نشده است. اتفاقاً این قدرت مدیریت حاکمان و مدیران جامعه است که جامعه را برگردانده و اصالت‌ها را به یاد مردم آورند. 🔰این رویکرد نه فقط در مورد مردم مسلمان، حتی در مورد غیرمسلمانان هم در جامعه المصطفی و جاهای دیگر که افراد غیر ایرانی حضور دارند به شدت مورد استقبال واقع شده است که نشان دهنده این است که اگر با خودباوری به سمت این شاخص‌ها رفته شود، به شدت جواب می‌دهد. 🔰ضمن اینکه نافی رویکردهای دیگر هم در سواد رسانه ای نباید بود و باید با نگاه انتقادی از آن‌ها استفاده کرد. خود آن رویکردها معتقد به تفکر انتقادی هستند و بنابراین اندیشمندان ما هم باید به آنها نگاه انتقادی داشته باشند. 🎙مصاحبه سایت فکرت با استاد محمد حسین فرج نژاد 1399/8/1 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 instagram.com/dr.farajnezhad
استاد محمدحسین فرج‌نژاد
💠سواد رسانه‌ای چیست و وضعیت مطلوب آن برای جامعه ایرانی چه شاخصه‌هایی دارد؟ (قسمت پنجم) 🔰نهادهای کشو
💠سواد رسانه‌ای چیست و وضعیت مطلوب آن برای جامعه ایرانی چه شاخصه‌هایی دارد؟ (قسمت آخر) 🔰در بحث‌های سواد رسانه‌ای یا بصیرت رسانه‌ای، تفکر انتقادی را باید تقویت کرد. ظلم است که افراد نگاه‌های انتقادی را فقط با قرائت راست لیبرالیستی یا چپ نومارکسیستی یا نگاه آلمانی پدیدارشناختی قبول داشته باشند. 🔰به راحتی می‌توان شاخصه‌ها و معیارهای قرآنی، حکمی، دینی و حدیثی را وارد این مباحث کرد. چرا که این‌ها به جدّ عمیق‌تر از دیدگاه‌های نومارکسیستی، لیبرالیستی و پدیدارشناختی است و اتفاقاً به انسان شناسی، هستی شناسی و معرفت شناسی حقیقت انسان نزدیک‌تر است. باید با تأکید بر این‌ها مدل سواد رسانه‌ای طراحی شود که کامل‌تر از چیز موجود باشد. 🎙مصاحبه سایت فکرت با استاد محمد حسین فرج نژاد 1399/8/1 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 instagram.com/dr.farajnezhad
📘وظیفه نهادهای آموزشی کشور درباره آموزش سواد رسانه‌ای چیست و عملکرد آن‌ها را چطور ارزیابی می‌کنید؟ 🔹تا همین چند سال پیش متأسفانه به صورت رسمی نه در حوزه، نه در دانشگاه و نه در دبیرستان در این حوزه هیچ چیزی نبود ولی الحمدالله به برکت کارهای اخیری که بیرون از حوزه و دانشگاه انجام شد، در دبیرستان‌ها ۲ سالی هست که کار شروع شده است. 🔹در جامعه المصطفی هم مدت‌هاست که کار شروع شده و چند جلد کتاب تدوین شده است که باید هر چه زودتر به کتاب درسی تبدیل شود. بیش از ۱۵ سال است که در حوزه علمیه دوستان بسیار زیادی در حوزه سواد رسانه‌ای فعال هستند. 🔹شاید بیش از ۲۰۰ فارغ التحصیل فوق لیسانس و دکتری در رشته‌های مرتبط با این بحث در حوزه و دانشگاه وجود دارند و در حال تدریس سواد رسانه‌ای در حوزه‌های علمیه کل کشور هستند. 🔹ولی نسبت به جمعیت چند میلیارد بشر روی کره زمین که امت آخرالزمان هستند، خیلی کم است. حوزه‌های علمیه باید احساس وظیفه داشته باشند و ورود جدی تری به مباحث سواد رسانه داشته باشند. 🎙مصاحبه سایت فکرت با استاد محمد حسین فرج نژاد 1399/8/1 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 instagram.com/dr.farajnezhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در حرم مطهر امام حسین(ع) به یاد همه دوستان و عزیزان هستم به ویژه استاد محمد حسین فرج نژاد که دلتنگش هستم و اولین اربعینی هست که دیگه پیش ما نیست‌. یادش گرامی ۱۴۰۰ 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 instagram.com/dr.farajnezhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین در رابطه با مرحوم دکتر محمد حسین فرج‌نژاد، همسر و فرزندان محترم ایشان در 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 instagram.com/dr.farajnezhad
استاد محمدحسین فرج‌نژاد
📘وظیفه نهادهای آموزشی کشور درباره آموزش سواد رسانه‌ای چیست و عملکرد آن‌ها را چطور ارزیابی می‌کنید؟
📘ورود آن‌ها باید به چه شکل صورت گیرد؟ 🔹این ورود بیشتر با رویکردهای نزدیک به تحلیل عناصر تولید و برخی از رویکردهای مثل تحلیل ارتباطات غیرکلامی است. متأسفانه خیلی از رویکردها در این نگاه نبوده و نباید صرفاً به یک کتاب اکتفا کرد و حتماً برای رشته‌های مختلف در دبیرستان‌ها باید کتاب‌های مختلف تدوین شود. 🔹کتابی با نام «نحوه نگاه به معنویت در رسانه‌های جهان» تدوین شده است که می‌تواند برای رشته فلسفه و عرفان و برخی دیگر از رشته‌های علوم انسانی در دبیرستان‌ها مؤثر باشد. 🔹بحث فلسفه تکنولوژی و ارتباط آن با رسانه‌های جدید برای رشته‌های فنی مناسب است و اخیراً روی آن کار شده است. باید متون متناسب با هر دوره سنی با همکاری مشترک و گرفتن نظر جمعی اندیشمندان، تدوین شود. 🎙مصاحبه سایت فکرت با استاد محمد حسین فرج نژاد 1399/8/1 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 instagram.com/dr.farajnezhad
🖇استاد خسروپناه: فرج‌نژاد یک علامه بود. 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 instagram.com/dr.farajnezhad
استاد محمدحسین فرج‌نژاد
🖇استاد خسروپناه: فرج‌نژاد یک علامه بود. #خردورزی 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 instagram.com/dr.far
🔸 نهمین شمارۀ نشریه تخصصی اندیشه‌های جاری انقلاب اسلامی «خردورزی» ◽️حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه: هنر شهید آوینی این بود که سینما را از منظر یک عقبه فکری و معرفتی می‌دید و به نظر من ایشان هم راه شهید آوینی را بسیار عمیق‌تر و قوی‌تر و دقیق‌تر ادامه دادند، البته شهید آوینی هم سن زیادی نداشت و نسبت به سنشان حکیم بودند. ◽️مرحوم استاد فرج نژاد هم این راه را با دغدغه‌های دین‌شناختی، دغدغه‌های فلسفی و فقهی ادامه دادند، یک نکته و یک خواهشی که از دوستان دارم این است بدانید ایشان الان نیز در راه است در راه و مسیر رسیدن به کمال، مثل حاج قاسم عزیز. ◽️مجتهد و فیلسوف علوم انسانی و مدرس خارج فقه نظام ولایی و سیاسی: یکی دیگر از ویژگی‌های این شخصیت که همه به آن اعتراف می‌کنند وِلایی بودن و با بصیرت بودن او بود، عزیزان لازم است بدانید ولایتمدار واقعی بودن به حرف زدن نیست. ◽️بعضی از ولایت‌مداران ما دکان‌دار هستند و نانشان را در ولایت مداری به دست می‌آورند. این به‌عنوان ویژگی‌دوم است و ویژگی سوم روحیه جهادی و مجاهدبودن او است. ◽️انسان مجاهد زندگی‌اش، مالش، جانش و حتی خانواده‌اش را وقف جهاد می‌کند همانطور که آیه ۹۵ سوره نساء می‌فرماید: «لَا يَسْتَوِي الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ غَيْرُ أُولِي الضَّرَرِ وَالْمُجَاهِدُونَ فِی سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِينَ دَرَجَةً وَكُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَى وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَى الْقَاعِدِينَ أَجْرًا عَظِيمًا» که دقیقاً مصداق این آیه، آقا محمدحسین است. 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 instagram.com/dr.farajnezhad
📘الگوی شخصیتی مرحوم فرج نژاد 🔹الگوی شخصیتی مرحوم فرج نژاد همان طوری [است] که سی سال پیش الگوی شخصیتی شهید آوینی انگیزه بخش برای نسل جوان ما بود و نسل جوان ما متوجه شد چگونه باید برود سراغ فرهنگ و هنر آوینی که یک الگو بود و قاسم سلیمانی یک الگو و اسوه شد و نشان داد که چگونه می شود حرّیت را در عرصه بین الملل رغم زد. 🔹امروز جوانان ما نیاز دارند که با تکنیک روز و سطح نسبت بین هنر و علم و فرهنگ چگونه مبانی نظری را جلو ببرن و تعیین کنند و این الگو را می شود در شخصیت فرج نژاد دید. 🎙سخنرانی دکتر حسن عباسی در مراسم یادبود استاد فرج نژاد 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 instagram.com/dr.farajnezhad
🖇آیت الله علیدوست: زمان‌آگاهی، جزء ویژگی‌های شخصیتی استاد فرج‌نژاد بود. 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 instagram.com/dr.farajnezhad
استاد محمدحسین فرج‌نژاد
🔸 نهمین شمارۀ نشریه تخصصی اندیشه‌های جاری انقلاب اسلامی «خردورزی» ◽️آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست: رسانه ما اصلاً مسئولیت خود را در ارتباط با نیروهای باظرفیت و توانا انجام نمی‌دهد. ◽️نمی‌گویم چه کسی مقصر است در عوض می‌گویم که این یک مشکل و معضل اساسی و مسئله‌ای است که رسانه‌های ما به معرفی نیروهای توانمند نمی‌پردازند مثلاً یک نیروی فوق‌العاده حوزوی باید شناسانده شود همانند یک فوتبالیست و یک بازیگر. ◽️البته من اصلاً جسارت نمی‌کنم و در منطق بنده جسارتی وجود ندارد ولی زمانی که یک نظریه تولید می‌شود چه ایرادی دارد رسانه ما از صاحب این نظریه دعوت کند و او را به جامعه بشناساند؟ ◽️عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: حاکمیت هم در این زمینه موظف است برای مثال در مورد فرسایش مغزها بخش مهمی از آن به حاکمیت بر می‌گردد که باید مواظبت کنند، اکنون که ۴۰ سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد چقدر از نیروهایی که تربیت شدند برای مسئولیت‌ها استفاده می‌کنیم؟ نیروهای دست‌پاک، توانا که از نظر حوزه و دانشگاه قوی و توانمند هستند. 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 instagram.com/dr.farajnezhad
🖇سخت کوشی و خستگی ناپذیری استاد فرج نژاد 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 instagram.com/dr.farajnezhad
استاد محمدحسین فرج‌نژاد
🔸نهمین شمارۀ نشریه تخصصی اندیشه‌های جاری انقلاب اسلامی «خردورزی» ◽️دکتر رفیع‌الدین اسماعیلی: آن موقع 23 یا 24 سال بیشتر نداشت من هم ۱۶ یا ۱۷ ساله بودم. در آن زمان حسین به ما خیلی انگیزه می‌داد، انگیزه‌هایی فارغ از اینکه چه رشته تخصصی را می‌خواهیم در آینده کار کنیم، اینکه باید برای کشور خدمت کنیم را خیلی به ذهن‌ها می‌آورد. ◽️ایشان یک کار را رها نمی‌کرد و از ابتدا این اخلاص در وجودش بود و باعث می‌شد که فرد جذب او شود، ایشان بدون غل‌وغش کارش را انجام می‌داد و می‌دانستیم که او چیزی برای خودش نمی‌خواهد و قصد دارد به ما و به کشور کمک کند و می‌خواهد به انقلاب کمک کند. ◽️استاد دانشگاه و مدیر مؤسسه فرهنگی - رسانه‌ای شناخت: تمام ویژگی‌های حسین فرج‌نژاد کاملاً محسوس بود و من از تجربه خودم می‌گویم، اگر بخواهم از تجربه دیگران بگویم خیلی‌ها را می‌توانم اسم ببرم و تعریف کنم. ◽️چون بعدها که باهم کار می‌کردیم، می‌دیدم افراد دیگری می‌آمدند و ایشان چگونه شاگردپروری می‌کردند. نوع رفتاری که حسین با شاگردانش داشت، حقیقتاً خیلی خوب بود. 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 instagram.com/dr.farajnezhad
استاد محمدحسین فرج‌نژاد
📘ورود آن‌ها باید به چه شکل صورت گیرد؟ 🔹این ورود بیشتر با رویکردهای نزدیک به تحلیل عناصر تولید و برخ
📕چه موانعی بر سر راه این کار و به طور کلی نهادهای آموزشی وجود دارد؟ (قسمت اول) 🔻به نظر می‌رسد که جامعه، رسانه را کمتر جدی گرفته و تأثیرات رسانه‌ای را یک مقدار دیر متوجه شده است. متأسفانه به دلیل سکولاریسمی که از عصر مشروطه به بعد به صورت جدی با تلاش روشنفکران بیمار ایجاد شد، بحث‌های رسانه جدی گرفته نشد. 🔻مدل دروس دانشگاهی و چینش آنها و مدل نگاه جامعه به رسانه‌ها و ساختارهای رسانه‌ای طوری توسط استعمارگران تعبیه شد که در ایران اکثر قریب به اتفاق رسانه‌ها به دست طیف‌های لیبرال و غرب زده و بعد هم نومارکسیست‌ها افتاد و عناصر انقلابی خیلی کم، رسانه داشتند. 🔻در گذشته اینطور نبود. در گذشته رسانه‌های سنتی و تأثیرگذار مانند منبر در جامعه بوده است که پروفسور مولانا هنوز آن را تأثیرگذارترین رسانه می‌دانند که حرف به حقی هم هست. دنیا هم در بحث ارتباطات الآن به همین رسیده است که ارتباط چهره به چهره خیلی تأثیرگذار است. 🔻نه فقط منبر بلکه رسانه‌های جمعی‌تر مثل کتاب که جهان اسلام در آن حداقل ۵۰۰ سال از جهان غرب جلوتر بود و رسانه سفرای فرهنگی که در جهان اسلام خیلی جدی گرفته می‌شوند، از نمونه های دیگر این رسانه ها بودند. می‌دانید که خیلی از جاهای هند یا کشمیر یا فیلیپین توسط تجار ایرانی مسلمان شده‌اند. 🎙مصاحبه سایت فکرت با استاد محمد حسین فرج نژاد 1399/8/1 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 instagram.com/dr.farajnezhad