eitaa logo
فراز های طلایی
370 دنبال‌کننده
311 عکس
604 ویدیو
3 فایل
تلاوت های مجلسی و شاهکار فراز های کوتاه از قاریان برجسته ایرانی و مصری مناسبتی احادیث از حضرات معصومین مطالب آموزنده شرایط کانال @sharayet_farazhayetalayi
مشاهده در ایتا
دانلود
637539947354275173.mp3
6.55M
🎙ترتیل 26 با صدای استاد منشاوی👌 🆔 @farazhayetalayi
- منشاوی جزء.mp3
28.24M
🎙ترتیل 27 با صدای استاد منشاوی👌 🆔 @farazhayetalayi
- منشاوی جزء.mp3
27.23M
🎙ترتیل 28 با صدای استاد منشاوی👌 🆔 @farazhayetalayi
- منشاوی جزء.mp3
31.59M
🎙ترتیل 30 با صدای استاد منشاوی👌 🆔 @farazhayetalayi
- منشاوی جزء.mp3
31.25M
🎙ترتیل 29 با صدای استاد منشاوی👌 🆔 @farazhayetalayi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹آیه هشت تا دوازده سوره بلد مقام بیات استاد عبدالباسط
6.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹فرازی از سوره مبارکه تین وصل به سوره مبارکه علق 🔸مرحوم استاد عنتر سعید مسلم
توجه به قاعده «نَبر» در تلاوت قرآن موجب حسن اداء کلمات و جملات می‌شود که از این حیث از اهمیت بالایی برخوردار است.وقتی یک آوازخوان در یک مقطع از خواندنش، صدای خودش را بالا می‌برد، این ارتفاع صوت اصطلاحاً «نَبر» صدای خواننده است. 💠 اصطلاح «نَبر» در زبان های مختلف ♦️ فارسی: به معنای تکیه کلام ♦️ عربی: به معنای ارتفاع صوت وبه آن ضغط هم می گویند ♦️ فرانسوی : آکسان ♦️ انگلیسی: استرس یا فشار 💠 «نَبر» در اصطلاح و نکاتی پیرامون آن «نَبر» در اصطلاح زبان‌شناسی به معنای فشار صوتی و بالا بردن صوت در یک مقطع و بخشی از کلمه یا جمله است. ❇️ نبر در تلاوت به سه بخش تقسیم می‌شود: 🔰 نبر مربوط به کلمه از نظر لهجه‌(کلمه‌ای): «نَبر» لهجه ای زمانی است که بخواهیم کلمه را عربی‌تر ادا کنیم، که در این صورت لهجه از فارسی به عربی تغییر خواهد کرد،اگر «نَبر» در جایگاه اصلی خودش قرار نگیرد کلمه با لهجه عربی ادا نمیشود. 🔰 نبر مفهومی یا معنایی : تکیه صوتی صحیح بر روی بعضی از کلمات قرآن سبب رساندن مفهوم به مستمع است و نبر مفهومی یا معنایی برای آن مهم است که بعضی از تکیه های صوتی غلط معنا و مفهوم یک کلمه را تغییر میدهد. مثال : در زبان فارسی کلمه ( هستی ) = این کلمه میتواند جوری ادا شود که به معنای یک اسم یا به معنای جهان هستی یا به معنای بودن باشد . میتوان این کلمه را به شکل خبری یا سوالی یا تعجبی و ... ادا نمود. 🔰 نبر مربوط به جمله(مفهومی یا جمله‌ای): در این مورد قاعده «نَبر» باید روی یک جمله اجرا شود و تفاوتی که با مورد قبل دارد این است که، اگر «نَبر» را درست اجرا نکنیم مفهوم جمله به هم می‌خورد.مثلا در بیان یک جمله در یکی از کلمات با بالا بردن صدا تاکید بیشتری داده میشود و گوینده با این کار مقصود خود را از بیان آن جمله با این کار تاکید میکند. مثال : من امروز با برادرم به قنادی رفتم . این جمله را میتوان با چندین نوع مفهوم به مستمع القا کرد . میتوان روی کلمه ی برادر تاکید کرد که به مستمع میرساند که شما با چه کسی رفتین . و یا میتوان روی کلمه ی قنادی تاکید کرد که به مستمع میرساند که شما به چه جایی رفتین و میتوان روی کلمه ی امروز تاکید کرد که به مستمع میرساند که شما امروز آن کار را انجام دادین و مثال های دیگر ... لذا از موارد بسیار مهم در تلاوت قرآن رعایت «نَبر» است. قوانین مهم در یادگیری آکسان یا نبر : کلمات عرب از یک بخش مانند(مِن) تا حداکثر هفت بخش مانند(فاسقیناکموه) تشکیل می‌شوند. ✅ در تعیین محل «نَبر» در یک کلمه : قانون کلی آواشناسی وجود دارد و شماره گذاری که قرار است روی کلمه انجام دهند از❗️آخر به اول❗️ است. ♻️ مثلاً در کلمه «خالدون» بخش شماره ۱ «نَ»، بخش ۲ «دو»، بخش ۳ «لِ» و بخش ۴ «خا» است. نکته مهم : «نَبر» در قرآن یا روی هجاء آخر(شماره یک) است، یا روی ماقبل آخر(شماره دو) است و یا روی ماقبل ماقبل آخر(شماره سه) است. در بعضی از موراد «نَبر» روی بخش چهارم هم اتفاق می‌افتد که بسیار اندک است. ⛔️ این بحث از مباحث مهم تلاوت قرآن هستش و انشالله ادامه ی آن را در مطلب بعد عرض خواهم کرد 🆔 @farazhayetalayi
🔶 ادامه بحث آکسان یا نبر در تلاوت قرآن 💠 ۳ قانون برای یادگیری آکسان یا نبر : ✅ قانون یک :چه زمانی بر روی بخش آخر کلمه است ? هرگاه آخر کلمه دو تا سکون پشت سر هم قرار داشت نبر ما روی بخش آخر کلمه است. 🔶 نکته ۱ : در کلماتی که وقف کردن بر آنها سبب بوجود آمدن دو سکون پشت سر هم میشود جز این قانون هستند. مثال ۱ : ( مما اكْتَسَبْن ) که دو حرف آخر آن سکون دارد پس از ; بخش کردن کلمه-آخرین بخش ما میشود (سَبن) پس نبر ما بر روی حرف (سَ) قرار میگیرد. مثال ۲: ( أَحْبَبْت ) که دو حرف آخر آن سکون دارد و پس از بخش کردن آن میفهمیم که نبر ما روی حرف (بَ) است. 🔶 نکته ۲ : وقف بر روی صداهای کشیده ( آ - ی - و ) یا همان مد عارضی در بحث آکسان یا نبر جز ساکن ها محسوب میشود. مثال : مومنات یا مومنین یا مفلحون که حرف آخر (ن) ساکن دارد و قبل از آن حروف کشیده ( آ-ی-و) آمده که بنابر نکته جز ساکن محسوب میشود .پس در مومنات نبر ما بر روی (نا) و در مومنین نبر ما بر روی ( نی) و در مفلحون نبر ما بر روی (حو) قرار میگیرد. 🔶 نکته ۳ : کلماتی که آخر کلمه آنها تشدید دارند جز قانون اول قرار میگیرند.چون تشدید در وقف به معنای دو تا ساکن است. مثال : مُستَقَرّ - مَفَرّ - والِدَیّ -مُستَمِرّ و .... چون تشدید دو تا ساکن محسوب میشه پس نبر و تکیه صوتی ما بر روی حرف قبل از تشدید است. ✅ قانون دو : چه زمانی نبر بر روی بخش ما قبل آخر کلمه است ? هر کلمه ای که نبر آن روی بخش اول(بخش اخر کلمه) و بخش سوم (بخش ماقبل ماقبل آخر کلمه ) نباشد جز قانون دوم است. 📛📛📛 نکته مهم : ۹۵ صد از آکسان ها در این بخش یعنی بخش ماقبل آخر کلمه هستند. و جز قانون دوم محسوب میشوند.📛📛📛 ✅ قانون سوم : چه زمانی نبر ما روی ماقبل ماقبل آخر کلمه است ? هرگاه هجای ماقبل آخر و صدای ما قبل هر دو صدای کوتاه باشند. مثال : خَلَقَ - مَکَثَ -کُفُواً = چون ما قبل اخر و ماقبل آن صدای کوتاه دارند نبر ما بر روی ماقبل ماقبل آخر یعنی ( خَ ) و ( مَ ) و ( کُ ) می باشد. مثال بیشتر : بأعیُنِنا = چون ماقبل آخر و ماقبل ماقبل آخر صدای کوتاه هستند نبر ما بر روی ( یُ ) میباشد. ✅ قانون چهارم : چه زمان نبر ما بر روی ماقبل ماقبل ماقبل آخر قرار میگیرد. یعنی همان شماره چهارم ? هرگاه ماقبل آخر و ماقبل ماقبل آخر و ماقبل ماقبل ماقبل آخر همه صدای کوتاه باشند نبر ما بر روی شماره چهارم قرار میگیرد. مثال : شَجَرَةً حرف ش - حَسَنَةً حرف ح -سَنَسِمُهُ حرف س و ... نبر این نوع کلمات بر روی شماره ۴ یا ماقبل ماقبل ماقبل آخر قرار میگیرد. ⛔️ اما اغلب آن را روی شماره ۳ می آورند که باز هم درست است. 🔶 نکته : گاهی وقتها در هنگام تلاوت بعضی کلمات یک نوع اکسان برای آنها قرار میدهیم و در هنگام وقف یک نوع دیگر که با توجه به همین قوانین میشود آنها را رعایت کرد. برای مثال کلمه ( مُؤْتَفِكَةَ ) در هنگام رد شدن و خواندن نبر آن بر روی حرف (فِ) است .. اما در هنگام وقف نبر آن بر روی حرف (تَ) میشود. اصل تلاوت قرآن در کشور های زیادی ترتیل(تدویر) است بنابراین آکسان یا نبر در ترتیل های قراء مصری بیشتر رعایت شده تا در تلاوت تحقیق آنها❗️ 📛📛📛 این بحث ادامه دارد ....📛📛📛 🆔 @farazhayetalayi