eitaa logo
احمد فربهی
1.4هزار دنبال‌کننده
83 عکس
65 ویدیو
17 فایل
نکات اجتماعی، دینی، حاصل گفتگو‌ها، مشاوره‌ها و جلسات ارتباط با ما؛ @farbehi1975
مشاهده در ایتا
دانلود
وسعت‌بخشی به دید انسان، یکی از کارکردهای دین در نگاه اول کسی که ظلم می‌کند «شخص ظالم» است اما در نگاهی گسترده‌تر افراد مختلفی در فعلیت‌بخشی به آن ظلم شریک‌اند. وسعت‌بخشی به دید انسان یکی از کارکردهای دین است. امام جواد علیه‌السلام فرمودند: الْعامِلُ بِالظُّلْمِ، وَالْمُعینُ لَهُ، وَالرّاضى بِهِ شُرَکاءٌ. (بحارالانوار، ج75، ص81) https://eitaa.com/farbehi
ضرورت نهی از منکر مسؤولان نظام یکی از نمایندگان مجلس گفت، علت تعلل مجلس در پیگیری لایحه‌ی حجاب، عدم مطالبه‌ی مردم و علماست. ایشان گفت: احتمالا بررسی لایحه‌ی مذکور، به‌ این مجلس نمی‌رسد.! یکی دیگر از نمایندگان گفت، قوه‌ی قضائیه و قوه‌ی مجریه وضعیت فعلی حجاب را کاملا پذیرفته است. قبلا هم گفته‌ام: مهم‌ترین نهی از منکر در عصر حاضر، نهی از منکر مسؤولان و کارگزاران نظام است، اگر اهل علم، کارگزاران را نهی از منکر نکنند به لعن الهی گرفتار می‌شوند. https://eitaa.com/farbehi
ضرورت تلاش برای آزادی اُسرای در دست رسانه‌ها از امام باقر علیه‌السلام سؤال شد؛ اگر یکی از محبین ما، در دست دشمنانی اسیر شده که اگر نجات نیابد، با قدرتِ بیان و زبان، او را گمراه می‌کنند و از سوی دیگر شخص دیگری گرفتار دشمنانی شده که اگر نجاتش ندهیم او را می‌کشند!، حال اگر نتوانیم هر دو را نجات دهیم برای نجات کدام‌یک تلاش کنیم؟ امام علیه‌السلام فرمودند: اگر یکی از بهترین مؤمنان، در حال غرق شدن بود و از سوی دیگر گنجشکی در طرف دیگر در حال غرق شدن بود و تو نتوانی هر دو را نجات دهی، برای نجات کدام‌یک تلاش می‌کنی؟! راوی جواب داد: آن‌که از بهترین مؤمنان‌است را نجات می‌دهم! امام فرمودند: هم‌چنان‌که نجات یک گنجشک از غرق شدن خوب است اما نه به اندازه‌ی این‌که نجات یکی از بهترین انسان‌‌ها را رها کنی و با مشغول شدن به یک گنجشک آن انسان غرق شود! هم‌چنین نجات جان یک انسان خوب است اما نه به اندازه‌ای که نجات یک انسان را از گمراه‌شدن رها کنی و با مشغول شدن به نجات جان یک انسان، آن دیگری گمراه شود! البته اگر یک گنجشک را نجات دهی و به خاطر آن، یکی از بهترین انسان‌‌ها غرق شود، اشتباه کمتری مرتکب شده‌ای تا این‌که یک انسان را از کشته‌شدن نجات دهی و به‌خاطر آن، یک انسان دیگر گمراه شود! پی‌نوشت؛ وَ سُئِلَ الْبَاقِرُ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ ع: إِنْقَاذُ الْأَسِيرِ الْمُؤْمِنِ مِنْ مُحِبِّينَا مِنْ يَدِ النَّاصِبِ يُرِيدُ أَنْ يُضِلَّهُ بِفَضْلِ لِسَانِهِ وَ بَيَانِهِ أَفْضَلُ، أَمْ إِنْقَاذُ الْأَسِيرِ مِنْ أَيْدِي [أَهْلِ‏] الرُّومِ قَالَ الْبَاقِرُ ع لِلرَّجُلِ: أَخْبِرْنِي أَنْتَ عَمَّنْ رَأَى رَجُلًا مِنْ خِيَارِ الْمُؤْمِنِينَ يَغْرَقُ وَ عُصْفُورَةٌ تَغْرَقُ لَا يَقْدِرُ عَلَى تَخْلِيصِهِمَا- بِأَيِّهِمَا اشْتَغَلَ فَاتَهُ الْآخَرُ أَيُّهُمَا أَفْضَلُ أَنْ يُخَلِّصَهُ قَالَ: الرَّجُلُ مِنْ خِيَارِ الْمُؤْمِنِينَ. قَالَ ع: فَبُعْدُ مَا سَأَلْتَ فِي الْفَضْلِ- أَكْثَرُ مِنْ بُعْدِ مَا بَيْنَ هَذَيْنِ، إِنَّ ذَاكَ يُوَفِّرُ عَلَيْهِ دِينَهُ وَ جِنَانَ رَبِّهِ، وَ يُنْقِذُهُ مِنَ النِّيرَانِ، وَ هَذَا الْمَظْلُومُ إِلَى الْجِنَانِ يَصِير(تفسیر منسوب به امام حسن عسکری علیه‌السلام ص349) https://eitaa.com/farbehi
بینایان نابینا نما، و نابینایان بیناپندار! «ابوبصیر» میگوید: با امام باقر؛ -سلام و درود خدا بر او باد-، وارد مسجد شدم، مردم در رفت و آمد بودند، امام به من فرمود: «از مردم بپرس آیا مرا می بینند؟» از هر که پرسیدم؛ «آیا ابوجعفر را دیده ای؟» گفت: «نه!»، در حالیکه امام در کنار من ایستاده بود!. در این هنگام «ابوهارون» که نابینا بود وارد مسجد شد، امام فرمود: «از این بپرس!» از ابوهارون پرسیدم: «آیا ابوجعفر را دیده‌ای؟» فورا پاسخ داد: «مگر کنار تو نایستاده است؟» گفتم: «از کجا دریافتی؟» گفت: «او نور درخشنده ای است، چگونه متوجه حضورش نشوم!.» (بحار الانوار، ج ۴۶، ص ۲۴۳؛ به نقل از خرائج راوندی) https://eitaa.com/farbehi
امام باقر علیه‌السلام فرمودند: إِنْ جَالَسَكَ يَهُودِيٌّ فَأَحْسِنْ مُجَالَسَتَهُ؛ اگر یک یهودی با تو هم‌نشین شد، با او خوب هم‌نشینی کن و هم‌نشین خوبی باش. رویکرد «جهادی»، که قرآن در مواجه با سران کفر ترسیم کرده، نباید ما را از رویکرد «تحمل، مدارا و احسان»، نسبت به دیگران؛ که آن را نیز آیات و روایات به روشنی ترسیم کرده‌‌، غافل کند؛ ما می‌توانیم هم‌نشین خوبی برای همه‌ی انسان‌ها باشیم. شهادت آن امام را به همه‌ی مجاهدان بردبار تسلیت می‌گویم. https://eitaa.com/farbehi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ذهنیت‌هایی که درباره‌ی عملکرد قوه‌ی قضائیه بین مردم شایع است؛ 1) اجرای قانون مال ما بدبخت‌هاست و الا گردن‌‌کلفت‌ها؛ یا مسؤولیت بالاتری می‌گیرند یا مرخصی‌اند یا با خانواده‌شون کشورهای دیگه‌اند! 2) یکی از مأمورین می‌گفت: در تعقیب و گریزی، دزد لطمه دید، از من شکایت کرد دادگاه گفت: «باید رضایت دزد را جلب کنی!»، به یکی از مأمورین گفتم: چرا با دزدها برخورد نمی‌‌کنید؟! گفت: بگذار اقساط جریمه‌ی قبلی را پرداخت کنم بعدا با دزد بعدی برخورد می‌‌کنم! 3) دیشب منزل نماینده‌ی مجلس را دزد زد، امروز دزد را گرفتند و همه‌ی اموال را به صاحبش بازگرداندند، ولی چند سال پیش دزد خانه‌ مرا زد، نیروی انتظامی به منزل ما آمد و اقلام دزدیده شده را لیست کرد! همین! یعنی فرق می‌کند مال چه‌کسی رفته! 4) یکی می‌گفت: دزد پولم را دزدید، رفتم پیش خواهرزاده‌ام که مأمور نیروی انتظامی‌است، گفت: کجا بوده! گفتم:فلان‌جا! زنگ زد به یک نفر و از پشت تلفن به او گفت: فلانی!، سریع پولا رو ور دار بیار! یعنی خودشان مجرمان را می‌شناسند. 5) دزد به مأ‌مور گفت: منو تحویل دادگاه نده! چون قبل از این‌که از ساختمان دادگاه بیای بیرون، من میام بیرون! متأسفانه دزد راست می‌گفت! درباره‌ این‌ذهنیت‌‌‌ها غائبانه نمی‌توان قضاوت کرد اما عملکرد قوه‌ی قضائیه در شکل‌گیری ‌آن‌ها بی‌تأثیر نبوده‌. امیدوارم عملکرد عینی و رسانه‌ای این‌قوه‌ به‌گونه‌ای شود که مردم عادی و حافظان امنیت، احساس ناامنی، و مجرمان احساس امنیت نکنند. زیرا غیر از اینکه این ذهنیت‌ها خروجی خوبی نیستند، خروجی‌ ناگوارتری را نیز در پی دارند. https://eitaa.com/farbehi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
احساس بی‌پناهی برای ناهیان از منکر یکی دیگر از ذهنیت‌‌هایی که از عملکرد قوه‌ی قضائیه برای مردم دارد شکل می‌گیرد این است که؛ اگر یکی از مجرمان یک سیلی، که به ناحق می‌نماید، از مأمور انتظامی خورد، همه‌ی مسؤولان تا سطح رئیس قوه‌ی قضائیه عکس‌العمل نشان داده و آن‌را محکوم می‌کنند، اما اگر ناهی از منکر را در خیابان زدند، فضای مناسب رسانه‌ای برای جبران خسارتی که به‌او و جامعه زده‌شده، دیده نمی‌شود. عملکرد قوه‌ی قضائیه در ایجاد این ذهنیت، بی‌تأثیر نبوده، اگرچه ضعف رسانه‌ای قشر مذهبیِ جامعه نیز در به‌وجود آمدن این احساس تأثیری اساسی داشته‌است. https://eitaa.com/farbehi
فرهنگ «توبیخ‌پذیری» برای نهادینه‌کردن فرهنگ نهی از منکر، باید فرهنگ «عتاب‌پذیری» را در جامعه نهادینه کنیم یعنی وقتی فردی دیگری را در مقابل اشتباهش مورد عتاب و توبیخ قرار می‌دهد، نه تنها برایش قابل پذیرش باشد بلکه آن‌را نشانه‌ی «خیرخواهی خدا در حق خودش» بدانند. پس مدارس و سایر مراکز فرهنگ‌ساز، باید «عتاب‌پذیری» را نهادینه و فرهنگ‌سازی کنند. به‌گونه‌ای که وقتی کسی دیگری را عتاب و توبیخ کرد فرد توبیخ شده با خوشحالی به فرد توبیخ‌کننده بگوید: «ممنونم!، لطف کردید!» از امام هادی علیه‌السلام چنین نقل شده‌است؛ «قَالَ علیه‌السلام لِبَعْضِ مَوَالِيهِ عَاتِبْ فُلَاناً وَ قُلْ لَهُ إِنَّ اللَّهَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَيْراً إِذَا عُوتِبَ قَبِلَ» https://eitaa.com/farbehi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
1) ما به مسؤولان نظام اعتماد داریم. 2) و به مؤثربودن مطالبه‌گری اعتقاد داریم. 3) و به بی‌توجهی به ناهیان از منکر اعتراض داریم. اگر مسؤولان نظام نسبت به مطالبه‌ی ناهیان از منکر بی‌توجه باشند در آینده‌ای نه‌چندان دور خودشان «بی‌پناه» خواهند شد. https://eitaa.com/farbehi
مراقب باشیم دوباره هرج و مرج حاکم نشود. روی کار آمدن استبداد رضاخانی عوامل مختلفی داشت که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، «هرج و مرج» پس از مشروطیت بود، امروز نیز نباید از آن عوامل احساس ایمنی کرد. خدا به هیچ‌کس «وعده‌ی مطلق» نداده، «از محوریت افتادن فرامین رهبری»، «ضعف عملکرد مسؤولان نظام»، «دعوت به نافرمانی مدنی»، از جمله عوامل هرج و مرج اجتماعی است. و «جدیت در اجرای قوانین، حول محور فرامین رهبری»، یکی از مهم‌ترین عوامل رشد جامعه به‌سوی تعالی است. https://eitaa.com/farbehi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ای کاش در کنار این حرکت عظیم مردمی، ده‌ها و صدها جلسه و گفتگو درباره‌ی عظمت قرآن و محتوای آن، و نیز نقد فرهنگ غرب به زبان‌های زنده‌ی دنیا برگزار می‌شد. https://eitaa.com/farbehi
https://virasty.com/farbehi/1689821949276312175 از کجا باید شروع کرد؟ گاه وارد مجموعه‌ای تحت نظارت دولت می‌شوم به‌هر بخشی می‌روم خانم‌هایش بدحجاب‌اند با خودم می‌گویم: اول باید از خدمات‌رسانیِ خانم‌های بدحجاب جلوگیری کنند سپس از خدمات‌رسانی به خانم‌های بدحجاب حفظ مراحل اجرای قانون یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت در اجرای قانون است. https://eitaa.com/farbehi
هدف قیام امام حسین علیه‌السلام در کلمات آن‌حضرت 1) مَنْ رَأَى سُلْطَاناً جَائِراً مُسْتَحِلًّا لِحُرُمِ اللَّهِ نَاكِثاً لِعَهْدِ اللَّهِ مُخَالِفاً لِسُنَّةِ رَسُولِ اللَّهِ يَعْمَلُ فِی عِبَادِ اللَّهِ بِالْإِثْمِ وَ الْعُدْوَانِ ثُمَّ لَمْ يُغَيِّرْ بِقَوْلٍ وَ لَا فِعْلٍ كَانَ حَقِيقاً عَلَى اللَّهِ أَنْ يُدْخِلَهُ مَدْخَلَهُ...إِنِّی أَحَقُّ بِهَذَا الْأَمْرِ لِقَرَابَتِی مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص(وقعةالطف، 172) 2) اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ يَكُنْ مَا كَانَ مِنَّا تَنَافُساً فِي سُلْطَانٍ وَ لَا الْتِمَاساً مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ وَ لَكِنْ لِنُرِيَ الْمَعَالِمَ مِنْ دِينِكَ وَ نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِي بِلَادِكَ وَ يَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِكَ وَ يُعْمَلَ بِفَرَائِضِكَ وَ سُنَنِكَ وَ أَحْكَامِكَ.(تحف 239) 3) أَنِّي لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِي أُمَّةِ جَدِّي ص أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أَسِيرَ بِسِيرَةِ جَدِّي وَ أَبِي‏ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع‏ بحار الأنوار (مناقب، ج4، ص89) 4) أَ لَا تَرَوْنَ أَنَّ الْحَقَّ لَا يُعْمَلُ بِهِ وَ أَنَّ الْبَاطِلَ لَا يُتَنَاهَى عَنْهُ لِيَرْغَبَ الْمُؤْمِنُ فِي لِقَاءِ اللَّهِ مُحِقّاً فَإِنِّي لَا أَرَى الْمَوْتَ إِلَّا سَعَادَةً وَ لَا الْحَيَاةَ مَعَ الظَّالِمِينَ إِلَّا بَرَماً(تحف 245) 5) أنا أَدعُوكُم إلى كتابِ اللّهِ و سُنَّةِ نبيّه صلّى اللّه عليه [و آله‏] و سلّم فانّ السنّة قد اميتت، و انّ البدعة قد احييت، و إن تسمعوا قولي و تطيعوا أمري اهدكم سبيل الرشاد(وقعةالطف، 107) 6) فَلَعَمْرِي مَا الْإِمَامُ إِلَّا الْحَاكِمُ بِالْكِتَابِ الْقَائِمُ بِالْقِسْطِ الدَّائِنُ بِدِينِ الْحَقِّ الْحَابِسُ نَفْسَهُ عَلَى ذَاتِ اللَّهِ وَ السَّلَامُ.(الارشاد، ج2، ص39) https://eitaa.com/farbehi
چند نکته درباره‌ی برنامه مهلا 1) پخش برنامه‌ای به نام‌ مهلا چند روز پیش از سالگرد مهسا، با بیان برخی نقدها، می‌تواند «آتش‌تهیه‌‌‌ی قبل از عملیات» بشود. یعنی زمینه را برای برخی آشوب‌ها در روزهای آینده فراهم کند. پس از مرگ مهسا نیز اشتباه برخی متدینان آتش آن جریان را شعله‌ورتر کرد. این سخن به‌معنای عمدی‌بودنِ نام‌گذاریِ مذکور نیست زیرا فصل‌های پیشین این برنامه مربوط به قبل از مرگ مهسا امینی است سخن در نقشی‌است که ذیل این نام می‌تواند در آشوب‌های فردا داشته باشد 2) نمی‌خواهم بگویم: «حکومت دینی یا جامعه‌ی دینی را نقد نکنید چون دشمن سوء‌استفاده می‌کند» می‌خواهم بگویم از «هندسه‌ی رفتار انتقادی» غفلت نکنید چون دشمنِ شیطان‌صفتی داریم. پس به نمود اجتماعیِ نقد نظام اسلامی و جامعه‌ی دینی بیشتر توجه کنیم. 3) هیئتِ غیرسیاسی عادتا نداریم یکی با سکوتش برای دشمن فضائی امن می‌سازد و دیگری با موضع‌گیری‌های نابه‌جایش به‌نفع دشمن سینه می‌زند، در این‌بین هیئتی که برآیند آن به نفع حاکمیت اسلام بوده و به تعبیر قرآن غیظ‌ کفار را در آورد، هیئتِ سیاسیِ خوب و لازم است. کوتاه سخن این‌که؛ فعالیت در دوران جنگ شناختی، اقتضائات و ملاحظات خود را می‌طلبد که همگی باید مراقب آن‌ باشیم. نهادهای فرهنگی و رسانه‌ای نظام نیز باید از امروز برنامه‌ی فردای دشمن را خنثی کنند، فردا دیر است. https://eitaa.com/farbehi
برخورد با خانم‌‌های بدحجاب در ایام محرم شکی نیست حضور افراد گنه‌کار در مجلس ابی‌عبدالله راهی به‌سوی نجات آن‌هاست و باید از همه‌ی افراد برای حضور در سفینه‌ی نجات دعوت به عمل آید اما بی‌تفاوتی در برابر گناهان نیز مقتضای دین‌داری نیست قرآن افراد مؤمنِ بی‌تفاوت را همانند اهل منکر، مستحق عذاب، و آنان را به میمون مسخ شده می‌داند(عیاشی، ج2ص34) و خدای متعال از مؤمنانِ بی‌تفاوت غضب‌ناک شده و آنان را بی‌دین نامیده(کافی، ج5،ص59) وضعیت فرهنگی کشور اگر‌چه بلبشوست اما بحمدالله جامعه‌ی دینیِ ما از دهه‌ی هفتاد، هشتاد و نود، فعال‌تر و لذا امیدبخش‌تر شده‌‌است، زیرا کنشگری اجتماعیِ آن‌ها بیشتر شده و در حال رشد است. و خدا وعده داده که اگر شما به‌قدر وسعتان خدا را یاری دهید خدا به فوق سعیتان شما را یاری می‌دهد! و قدم‌‌های شما را ثابت‌ می‌گرداند!(محمد،7)، امسال که حرکت‌های قبح‌شکنانه بیشتر شده، جامعه‌ی دینی نیز باید بیش از سال‌های قبل درباره‌ی شیوه‌های صحیح برخورد با آن‌ها حساسیت نشان دهند. جامعه‌ی دینی همیشه باید از بی‌تفاوتی پرهیز کند و امسال بیشتر. https://eitaa.com/farbehi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد انصاریان؛ دشمن می‌خواهد با برهنه‌کردن زنان، گرگ شهوت را چنان قوی کند تا انجام گناهان بزرگ آسان و مردم بی‌دین شوند، حالا فهمیدید چرا حجاب عقلاً واجب است!. شب هفتم محرم که جناب استاد نکته‌ای متشابه درباره‌ی نحوه‌ی برخورد با زنان بی‌حجاب گفتند، قریب به اتفاق ناقدان با کمال احترام، به فرمایش ایشان توضیحاتی افزودند اما عده‌ی قلیلی از فعالان رسانه‌ای برخوردی نامناسب داشتند، این برخوردها عده‌ی کثیری را از جبهه‌ی انقلاب، بی‌زار و دور می‌کند. جریان انقلابی باید اکیدا به این افراد تذکر دهد تا رویه‌ای بهتر در پیش گیرند. سخن در حفظ افراد در جبهه انقلاب یا جذب حداکثری نیست سخن در حفظ آداب اسلامی است. https://eitaa.com/farbehi
https://virasty.com/farbehi/1691594718725303722 برخی خبرنگاران برای سربلندی اسلام جان دادند برخی هم برای سرنگونی اسلام جان کندند این امر، فارغ از زید و عمرو، یکی از آموزه‌های دینی و تجربه‌های تاریخیِ ما‌ست. و حاضریم با منکر این‌واقعیت مباهله کنیم. https://eitaa.com/farbehi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ضعف صدا و سیما در بیان پیشرفت‌های نظام صدا و سیما در بیان پیشرفت‌‌های نظام خیلی ضعیف است این ضعف وقتی در کنار قدرت رسانه‌ای دشمن قرار می‌‌گیرد، خروجی‌اش ناگوار می‌شود. امروز ماهواره‌ها تا ده‌کوره‌ها هم رفته‌ و عده‌ای از مردم تبدیل به سپاه رسانه‌ای دشمن شده‌اند هر جا می‌نشینند همان آشی را می‌خورند که رسانه‌های دشمن برایشان پخته‌اند. انتقاد سالم هدفی دارد و منطقی، امروز با مدیریت دشمن بر رسانه‌ها همه‌ی چارچوب‌ها و شالوده‌های انتقاد سالم شکسته شده، در این‌فضا «احیاء‌ رسانه‌ی انقلابی» یکی از مهم‌ترین کار در دفاع از انقلاب اسلامی است. https://eitaa.com/farbehi