هدایت شده از شبکه ادیان
📌 #یک_نکته_از_این_معنی..💯
آیت الله العظمی بروجردی رحمة الله علیه
روزگاری در شهر بروجرد محلّه ی #یهودیان تا گورستان آنها فاصله داشت و در این فاصله وقتی که جنازه ای تشییع می شد، برخی از مردم ناآگاه به سمت این جنازه و مردم مشیع، سنگ پرانی می کردند؛ آیت الله العظمی بروجردی بارها به شکل زبانی آنها را از این کار منع کردند و در نهایت ایشان برای عدم تکرار چنین حرکتی در کنار این جنازه حرکت می کردند تا مردم به احترام ایشان به یهودیان تعرضی نداشته باشند و به قدری این کار شد که این عادت بد از بین رفت.
🌐 eitaa.com/adyan8
جمهوری جهانی اربعین (یادداشت روز)
این کلام ماندگار حضرت امام(ره) را بهخاطر دارید؟ «جهان تشنه فرهنگ اسلام ناب محمدی(ص) است». حالا، گمان میکنید چند درصد انسانهای روی زمین به دین و وجود خدا باور دارند؟ وضعیت دینداری در دنیا چگونه است؟ دینداری در حال رشد است یا زوال؟ «فیل زاکرمن» استاد جامعهشناسی و مطالعات سکولار در کالج پیتزر در کالیفرنیا سه سال پیش مقاله جالب توجهی در این مورد نوشت که مبتنی بر آمار و ارقام است. آمار و ارقام میگویند؛ دینداری رو به زوال است. این زوال در کشورهای سکولار نمود بیشتری دارد. برخی آمارها در این زمینه از این قرار است؛
- برای اولین بار در تاریخ بریتانیا، اکنون تعداد ملحدان و لااَدریگرایان بیشتر از مؤمنان به خداوند است. بهعلاوه میزان حضور در کلیسا در بریتانیا در کمترین حدِ تمام تاریخ این کشور است: کمتر از دودرصد از زنان و مردان بریتانیایی در هر یکشنبه در کلیسا حاضر میشوند.
- نظرسنجی اخیر در ایسلند نشان میدهد که صفردرصد ایسلندیها باور دارند که خداوند زمین را خلق کرده است. درست است: صفردرصد. این در حالی است که بیست سال پیش نوددرصد ایسلندیها مدعی بودند به مذهب معتقدند و اکنون کمتر از پنجاهدرصد چنین ادعایی دارند.
- نزدیک به هفتاددرصد هلندیها هیچ تعلق خاطری به هیچ دینی ندارند و احتمال دارد تقریباً هفتصد کلیسای پروتستان و هزار کلیسای کاتولیک در سراسر این کشور در آیندۀ نزدیک متروکه شوند.
- بر اساس نظرسنجی یوروبارومتر نوزدهدرصد اسپانیاییها، بیستوچهاردرصد دانمارکیها، بیستوششدرصد اسلوونیاییها، بیستوهفت درصد آلمانیها و بلژیکیها، سیوچهار درصد سوئدیها و چهلدرصد فرانسویها ادعا میکنند که به «هیچ نوع روح، خدا یا نیروی مافوق طبیعت» معتقد نیستند.
- در ایالات متحدۀ آمریکا چیزی بین بیستوسه تا بیستوهشتدرصد افراد بزرگسال هیچ نوع تعلقی به هیچ دینی ندارند. این افراد را «بیدین»۲ مینامند. نهتنها تعداد این افراد روزبهروز در حال افزایش است، بلکه باورها و رفتارهای آنها نیز بهنحو فزایندهای در حال سکولارشدن است.
- از میان هزارهایها [متولدین بین سالهای ۱۹۸۰تا۲۰۰۰]، آمریکاییهایی که بین بیست تا سیسال دارند، بیش از سیوپنجدرصد فاقد دین هستند. این تعداد، بزرگترین گروه مردان و زنان سکولار را در تاریخ این کشور تشکیل میدهد.
- در کانادا، در سال ۱۹۹۱، دوازدهدرصد بزرگسالان ادعا میکردند بیدیناند؛ اما امروزه این تعداد به بیستوچهاردرصد افزایش پیدا کرده است.
- در استرالیا، در سال ۲۰۰۱، پانزدهدرصد از جمعیت بیان کردند که فاقد دیناند. امروزه دستکم بیستودودرصدِ افراد، بیدین هستند.
دادههای مرکز تحقیقاتی «پیو» (یکی از معروفترین مراکز تحقیقاتی دنیا در زمینه بررسی روندها و نگرشهای جهانی در حوزههای مختلف، مستقر در واشنگتن) در سال 2010 نشان میدهد بیش از ۱/۱میلیارد از مردم جهان بیدین بودهاند و احتمال دارد این رقم تا سال ۲۰۲۰ به بیش از 1/2 میلیارد برسد. آمارها برای اهل دین و ایمان دلسردکننده به نظر میرسد تا جایی که نشنال جئوگرافیک جدیدترین دین دنیا را بیدینی نامیده است. اما نکته جالب توجه در این تحقیقات و آمار آن است که برخلاف سایر ادیان، تعداد معتقدان به اسلام در حال رشد است. رشد اسلام در دنیا به گونهای است که محققان «پیو» پیشبینی میکنند سه دهه دیگر، اسلام دین اول دنیا خواهد بود و بیشترین تعداد پیروان را خواهد داشت.
ردپای نگرانی و هراس غرب از نتایج این تحقیقات و پیشبینیها را میتوان در ادبیات نیز پیگیری کرد. میگویند اگر میخواهید آینده جامعهای را پیشبینی کنید، به سینما و ادبیات آن نگاه کنید. (البته این فرمول در هر کشوری جواب دهد، در ایران که سینماهایش در تسخیر رحمان1400ها، پنجاه کیلو آلبالوسازها و شیفتگان تگزاس است، جواب نمیدهد.) رمان پرفروش تسلیم، اثر «میشل وِلبک» از جمله این آثار است. رمانی اسلامهراسانه که به قدرت رسیدن حزبی اسلامی را در فرانسه 2022 به تصویر میکشد و از «جمهوری اسلامی فرانسه» میگوید. جالب آنجاست که کشور فرانسه جزو سردمداران بیدینی در اروپاست.
کاهش معتقدان به سایر ادیان را میتوان به دوگونه تفسیر و تعبیر کرد. از منظری میتوان آن را دوری از معنویت و احساس بینیازی از آن دانست. اما زاویه دیگری هم وجود دارد. وقتی برخی ادیان نتوانند پاسخگوی نیازهای بشر امروز باشند و جوابی برای سؤالات و سرگشتگیهای او نداشته باشند، چرا باید به آن پایبند ماند؟ این افراد دین و باور خود را در ظاهر کنار میگذارند، اما در باطن آن را با خدایانی دیگر جایگزین میکنند؛ از شبه معنویتها و عرفانهای رنگارنگ گرفته تا تکنولوژیهایی که روز به روز نسخههای تازه را به مثابه آیات جدید به بندگان خود ارائه میکنند. مطالعه کتاب «پیامبران عصر سرمایه» نوشته «نیکولاشاف» (چاپ انتشارات ترجمان) برای آشنای
ی با چنین دین و دنیایی مفید است.
یکی از اصلیترین کارکردهای دین، ارائه چارچوب و دریچهای برای فهم خود و جهان و سبک زندگی است؟ «ساموئل لانکار» فیلسوف و دینپژوهی که یکی از دغدغههای اصلی تحقیقاتش، بررسی و یافتن تمایزات معنویت و تکنولوژی است درباره نسبت انسان امروز و فناوری مینویسد؛ «با دنیایی آکنده از بنگاههای روبهرُشد مواجهیم که با کمال میل میخواهند الگوریتمهای بازاریابی به شما و بچههایتان بگویند که دنیا چه شکلی است، چه چیزهایی را باید ببینید و به چه چیزهایی بیاندیشید و چه بخرید، و در نهایت چه چیزهایی را باید واقعی بدانید.»
رویداد عجیب و غریب پیادهروی اربعین را باید در بطن چنین دنیای آشفته و تیره و تاری به نظاره نشست. در دنیایی که سرگرمی یکی از اصلیترین دغدغهها و اشتغالات بشری است، چنین حرکتی را اگر معجزه ننامیم، چه باید بدانیم؟ در جهانی که سرعت و پیشی گرفتن به قیمت رد شدن از روی تن و روح خسته و بر زمین افتاده دیگران ارزش و ملاک موفقیت است و کوچکترین حرکتی را در ترازوی مادی هزینه و فایده میسنجند، حرکت با پای پیاده به سوی نقطهای خاص در کمال فروتنی و ایثار را چه باید نامید؟
در دنیایی که جویندگان آرامش خود را به هر در و دیواری میزنند و هر نسخهای را از دیازپام گرفته تا صدها مدل مدیتیشن و مواد مخدر میآزمایند اما کمتر مییابند و حیرانتر و تشنهتر میشوند، اربعین نسخه اصیل معنویت است. تمرینی برای در کنار هم بودن. کسی از زائر اربعین درباره ملیت و رنگ و نژاد و زبان و حتی دینش نمیپرسد. نمایش واقعی تکثر، صلح و آرامش در این مسیر نورانی متجلی میشود. اربعین از جنس ایمان قلبی و آرامش درونی است. توصیف آن در قالب کلمات اگر محال نباشد، امری بسیار دشوار است. اربعین را باید چشید و آنان که یک بار چشیده باشند، اسیرش میشوند و اگر سال بعد جا بمانند تنها اشک است که میتواند تسلای احساس عمیق آنان باشد.
جهان دینگریز و حیران امروزی، در مواجهه با اربعین فعلاً راهکار انکار را در پیش گرفته است. مرحله بعد ستیز خواهد بود که امسال نمودهایی از این رویکرد جدید را دیدیم. رود خروشان اربعین زندهتر و پویاتر از آن است که با روی برگرداندن از آن یا پرتاب سنگ، از حرکت بازایستد. مستکبران زیادی در 1400 سال گذشته سعی کردهاند شجره طیبهای را که حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران مخلصش با خون خود کاشتند، از بیخ برکنند. از متوکل عباسی که دستور داد مرقد را تخریب کرده، آب بر زمین بسته و بذر بکارند تا اثری از آن نماند تا حمله وهابیها به سرکردگی سعود بن عبدالعزیز در دو قرن پیش که از فرط سبوعیت به «طف ثانی» مشهور شد. متوکل و سعود کجا هستند و نتیجه خصومت توأم با بلاهت آنان چه شد؟
اگر رهبر معظم انقلاب اسلامی میفرمایند اربعین جهانی شده و جهانیتر خواهد شد و دیروز هم آن را «فریادی رسا و رسانهای بیهمتا در دنیای پیچیده تبلیغات و جهان پُرهیاهوی بشریت امروز» توصیف کردند، ریشه در چنین واقعیاتی دارد. جمهوری جهانی اربعین پایهگذاری شده است؛ الحسین یجمعنا.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 استاد #رائفی_پور - « بی حجابی به نفع خانم ها یا آقایان؟! »
☑️ @Sh_Aviny
📝برشی از کتاب📚
*بیش از آنچه حرف میزنید، فکر کنید*
شما را دعوت میکنم بیش از آنچه حرف میزنید، فکر کنید. آیت الله العظمی سبحانی میگوید کتاب هایی که بر مکاسب شیخ انصاری حاشیه زده بودند، جمع کردم و پیش امام بردم که برای درس استفاده کند. گفت اگر بخواهم همه این کتاب ها را بخوانم، دیگر نمیتوانم فکر کنم. یکی دو کتاب را برداشتند و بقیه را پس دادند.
به شما توصیه میکنم مواظب باشید فکرکردنتان تعطیل نشود. وقتی روش فکر کردن و اندیشیدن را بدست آوردید، آرام آرام بر مسئله ها سوار میشوید؛ اما اگر بیش از اندازه ای که فکر میکنید کار کنید، بعد از مدتی میبینید دیگران بر شما مسلط شده اند. کار به شما داده اند و شما را با کار آن جور ساختهاند که خودشان میخواستند.
#تفکر
🔘بتپرستی بنیاسرائیل، معابد و نمادهای بعل
شاید این سؤال متبادر به ذهن شده باشد که:
جرا سامری در میان انواع صورتها و تمثالها، صورت گوساله را برای ساختن بت برگزید؟ و چگونه بود که این گوسالة زرّین با اقبال «بنیاسرائیل» مواجه شد؟
▫️انبیای بنیاسرائیل و از جمله ارمیای نبی(ع)، از پرستش گوسالة سامری به عنوان یکی از نابخشودنیترین خطاها یاد کرده است و آن را موجب فرود عذاب الهی بر بنیاسرائیل و واقعة هجوم بختالنّصر و اسارت بابلی شناختهاند.
▫️گوسالة سامری، در واقع، صورتی از بَعْل بود که برخی اقوام ساکن «بینالنّهرین» آن را تقدیس میکردند و به پرستش آن مشغول میشدند.
بَعل، عنوانی عام برای خدایان اقوام سامی و به ویژه ساکنان بینالنّهرین بود که در هیئت گاو مقدّس طلایی نشان داده میشد.
▫️علاوه بر «عبرانيان»، بعلپرستي در ميان كلدانيان، بابليها و آشوريها و اقوام ديگر نيز رواج داشت. چنانکه نزد آنان، واژة «بعل» به صورت بِعل يا بِل در يونان فيلوس و در «روم» به شكل «بيلوس» تلفّظ ميشد و شهرت داشت.
▫️آقای عبدالله شهبازي، در كتاب «زرسالاران يهود و پارسي» در توضيح «بعل» مينويسد:
بعل يك مفهوم كهن سامي، به معناي خداوند است كه بت گوسالة طلايي يكي از نمادهاي آن بود. ثروت فنيقيها و پيوند گستردة تجاري آنان با سراسر منطقة «مديترانه» و شبه جزيرة «عربستان» و«سوريه» و «بينالنّهرين» و «ايران» در شرق، طبعاً عاملي مهم در اشاعة آئين بعلپرستي بود.
او همچنين مينويسد:
▫️توصيفي كه از «معبد سليمان» روايت شده است، آن را پرستشگاهي باشكوه مينماياند؛ سرشار از آذينهاي طلايي كه در محراب آن، دو كروبي عظيم از طلا نصب شده است.
اين كروبي چيزي نيست، جز گوسالة طلايي بالدار، شبيه حيوانات بالداري كه در تخت جمشيد مييابيم. با نامهايي چون ملكم و ملكارت خوانده شده و نمونههاي آن در كاوشهاي باستانشناسي به دست آمده است. اين همان آيين «پرستش گوسالة طلايي» میباشد كه در روايات اسلامي، آن را گوسالة سامري مينامند.
▫️گرچه در آثار تمدّنهاي مختلف، ميتوان گاو را مشاهده كرد؛ ولي آثاري كه در «تختجمشيد» و ديگر باقيماندههاي «هخامنشيان» يافت شده، از تبار همان گاوهائيست كه در «بينالنّهرين» بوده و بعدها به تختجمشيد منتقل شده است و اين گاو مقدّس چيزي، جز همان «گوسالة سامري» نيست.
▫️براساس كتاب «عهد عتيق» عبرانيان بر فراز بلنديها، معابدي را براي بعلها بنا ميكردهاند و درون هريك از معابد، مذبحي براي سوزاندن قربانيها برميساختهاند. بقاياي يكي از اين معابد كه در حفّاريهاي «فلسطين» به دست آمده است، محوّطهاي را نشان ميدهد كه در وسط آن، دو مذبح براي سوزاندن هدايا، چند پاره سلاح، كوزهاي گلي، تصاويري برنزي و تصوير نشستة بعل به چشم ميخورد.
📚 #سیاحتدرغرب / #قبیلهلعنت۳
چنانکه ملاحظه ميشود، سنّت پرستش «بعل»، از فرداي فريب و مکر سامري، در ميان بنياسرائيل جاري شد تا امروز كه موضوع ذبح و سوزاندن كالبد گوساله در معبد مجعول (هيكل)، نزد «مسيحيان صهيونيست» و «يهوديان صهيونيست»، به عنوان بزرگترين آرمان و مقدّمه در زمينهسازی دولت جهاني بنياسرائيلي قابل شناسايي است.
▫️جز اين، در اساطير و خدايان مصريان قديم، «آپيس»، گاو مقدّس بود كه مورد پرستش واقع ميشد.
عموم ساكنان جهان باستان و به ويژه ساكنان «بينالنّهرين»، با «گاو مقدّس طلايي» آشنايي داشتند. به استناد منابع توراتي:
▫️پس از يوشعبن نون(ع) وصيّ حضرت موسي(ع)، بنياسرائيل چنان دچار هرج و مرج شد كه: طيّ آن هركس هرآنچه در نظرش پسند ميآمد، ميكرد.
▫️قبايل كه دچار تفرقه بودند، نميتوانستند با يكديگر متحّد شوند. بنابراين آنان مجبور بودند به راههاي مسالمتآميز توسّل جويند و اين خود به تقليد شركآميز از دين همسايگانشان، با آيينهاي باروري شهواني آن و اعمال و سنّتهاي فوقالعادّه منحط ديگر، انجاميد. برخي پرستش يهوه را رها ساختند و به عبادت بعلها و آستارتههاي بومي پرداختند .
▫️و بيشك، راز فريفته شدن جماعتي از «بنياسرائيل»، پيش از آنكه معطوف به عمل «گوسالهسازي سامري» باشد، معطوف به نيّت، قلب و درجة ايمان آنان دربارة حضرت موسي(ع) و پيام آسماني ايشان است.
▫️چنانکه در پيمان و سوگند ابليس ملعون آمده بود:
«قالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعين، إِلاَّ عِبادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصين؛
«شيطان گفت: خداوندا! به عزّتت قسم! كه همة آنان [بندگانت] را اغوا ميكنم؛ مگر بندگان خالص تو را از ميان آنان.»
▫️هیچیک از مخلصان در دين الهی و شريعت انبياي عظام الهي، به دليل داشتن قلبهاي محكم و راستين، مبتلاي رهزني ابليس و جنودش نميشوند.
🔹خداوند در «آيات 92-93 سورة بقره» ميفرمايد:
«وَ لَقَدْ جاءَكُمْ مُوسی بِالْبَيِّناتِ ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِهِ وَ أَنْتُمْ ظالِمُونَ، وَ إِذْ أَخَذْنا ميثاقَكُمْ وَ رَفَعْنا فَوْقَكُمُ الطُّورَ خُذُوا ما آتَيْناكُمْ بِقُوَّةٍ وَ اسْمَعُوا قالُوا سَمِعْنا وَ عَصَيْنا...؛
🔹و محقّقاً موسي(ع) حجّتهاي روشني را براي شما آورد؛ ولي شما در غياب او، گوساله را [معبود] گرفتيد و شما ستمكار بوديد و آنگاه كه از شما پيمان گرفتيم و «كوه طور» را بر فرازتان بداشتيم [و گفتيم]: آنچه را به شما دادهايم، محكم بگيريد و گوش فرا دهيد؛ گفتند: شنيديم و [به دل گفتند] نافرماني كرديم! آري در اثر كفرشان، دل به گوساله باختند. بگو: اگر دعوي ايمان داريد، چه بد است آنچه ايمانتان شما را به آن امر ميكند.»
▫️خداوند به صراحت راز تمايل «بنياسرائيل» به سامري را «كفر نهفته در دل» آنان اعلام ميدارد و اين همان آزمون آنها بود تا معلوم شود آنچه بر زبان ميرانند تا چه ميزان با آنچه در قلبشان ميگذرد، مطابقت دارد.
▫️خروج «بنياسرائيل» از گسترة بندگان مخلص، ضرورتاً و تكويناً آنان را در معرض اغوا و رهزني ابليس و جنودش قرار ميداد و لذا، «فتنة سامري»، آزموني براي سنجش اخلاص و ميزان «كفر نهفته در دل» آنها بود.
▫️بر پاية روايات، همة بنياسرائيل به جز دو گروه از آنان، بر گوساله سجده كردند و گوسالهپرست شدند؛ آنها به دستورات هارون(ع) بر خداپرستي توجّهي نداشتند. كلّ بنياسرائيل دوازده گروه و از هر گروهي، حدوداً پنجاه هزار نفر بودند.
▫️خداوند آن دو قوم را (كه گوسالهپرست نشدند) شامل رحمت خود گردانيد و آنان جدا از ديگران، به كنار كوه «قاف» و در نعمت و خشنودي زندگي ميكردند.
📚 #سیاحتدرغرب / #قبیلهلعنت۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پشت پرده هتاکی یک #آخوندنما به ملت #ایران
♨️ در روزهای اخیر و پس از موضوع سهمیهبندی #بنزین، فیلمی از شخصی که لباس #روحانیت بر تن داشت منتشر شد که فرد آخوندنما در این ویدئو به ملت ایران توهین کرد. اما این فرد کیست؟
فردی که به دروغ خود را #سید جا زده.. مقلد و مرتبط با فرقه #شیرازیها معروف به #شیعه_انگلیسی است.
ضمنا داخل ایران نیست و خارج تحت حمایت دولت انگلیس هست.
دشمن همه عمله های خود را به میدان آورده است. از بی دین تا ضددین تا #آخوند قلابی 👆
👉 @roshangarii 🌹
💠〰〰〰〰〰〰〰〰〰💠
🎧#بشنو
🎤#سخنرانی
👈#علم_دینی (شش جلسه)
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
👈 آنچه درباره ارتباط علم با دین مطرح میشود،موضوعات متعددی است. محور و کلیدواژه همه این بحثها دوتاست؛ یکی علم و دیگری دین. مسائل مربوط به اینها، مانند تعارض علم و دین، زبان علم و دین، انتساب علم به دین، علم دینی و چیزهایی از این قبیل همه متوقف بر این است که این دو کلید واژه توضیح داده شود.
🔺آیت الله مصباح یزدی در این سلسله سخنرانی ها ابتدا انواع تعاریف موجود در مورد "علم" را بررسی میکنند و سپس تعاریف گوناگون در رابطه با "دین" را بیان می کنند . در ادامه به بیان این مساله می پردازند که چه ارتباطی بین این تعاریف در تر کیب "علم دینی"میتواند وجود داشته باشد و چه نسبتی بین مسائل و کارکردهای آنها میتواند وجود داشته باشد. وقتی مفهوم مورد نظر از علم دینی کاملا روشن شد ، آنگاه به چگونگی تحول در علوم انسانی می پردازند .
🔻در این جلسات که اساتید دانشگاه نیز حضور دارند ، اساتید سوالاتی را مطرح می کنند که ایشان به این سوالات نیز پاسخ می دهند .
لینک دریافت فایل صوتی📥
fatehan.net/post/40
با #فتح همراه باشید:
◀️کانال ایتا
eitaa.com/fatehan
◀️کانال بله
http://ble.im/join/ODU1M2Y4Mm
◀️کانال سروش
Sapp.ir/fatehan.net
هدایت شده از از حوزه چه خبر؟
#اطلاعیه_پذیرش
دانشگاه معارف اسلامی به منظور تربیت مدرس گروه های معارفی دانشگاه های سراسر کشور برای نیم سال دوم ۹۹-۹۸ در مقطع دکتری و بدون آزمون دانشجو می پذیرد.
🗓 ثبت نام تا ۱۴ آذر ماه
🌐 maaref.ac.ir
☎️ 025321101
@az_howze_che_khabar
امنیت مردم و حمایت رهبری
۱- با وجود ناکارامدی دولت در حل مشکلات اقتصادی بویژه بعداز تصمیم نادرست دولت در اجرای افزایش قیمت بنزین برای برخی این شبهه پیش آمد که چرا رهبری از دولت و تصمیم سران سه قوه حمایت کردند. اولا طبق سنت حضرت امام(ره)، رهبرمعظم انقلاب نیز که از دولتهای برآمده از رای مردم براساس قانون اساسی در هر دورهای حمایت کردند،در این دوره نیز به احترام رای مردم از دولت فعلی حمایت میکنند. حضرت امام در۲۷ مرداد۵۷ خطاب به خبرگان ملت و مسئولین میفرمایند «اکثریت هرچه گفتند، ملت که رای داده معتبر است، بر طبق مسیر خود ملت حرکت کنید، ولو عقیدهتان این است که مسیری که ملت رفته خلاف صلاحاش است». ثانیا با توجه به تصمیمِ اجرای افزایش قیمت بنزین، به فرمایش رهبری دشمنان «توطئه بسیار پیچیده و خطرناکی» تدارک دیده بودند تا به دست نفوذیهای داخلی و حامیان فتنه ۸۸ تکمیلکننده مثلث فتنه در منطقه باشند. قطعا در آینده ابعاد این توطئه روشنتر خواهد شد و در شرایط فعلی مصلحت کشور ایجاب میکند که فقط با مروری گذرا روشن شود چرا رهبری ورود و حمایت کردند.
۲- فتنه در منطقه مقاومت با استعفای سعدحریری در لبنان آغاز شد و با استعفای عادل عبدالمهدی در عراق ادامه پیدا کرد و قرار بود با ایجاد ناامنی و تنش و فضای احساسی و تغییر محاسباتی، مسئولان کشور از جمله رئیسجمهور را نیز به سوی استعفا سوق دهند-همانگونه که ظریف هنگام حضور بشاراسد در تهران چنین تصمیم اشتباهی را اتخاذ کرد- و نهایتا دولت به دست شخصیتها و جریانهای مدعی حامیاش ساقط شود و بعد ملت و نیروهای دلسوز کشور را متهم به ساقط کردن دولت کنند و شعلههای فتنه گستردهای در کشور زبانه بکشد! در راستای اجرای این سناریوی خطرناک، اصلاحطلبان و روزنامههای آنها از جمله یکی از تجدید نظرطلبان فتح لانه جاسوسی در تناقضی آشکار و فریبکارانه در حالی که چهرههای معروفی نظیر تاجگردون و الیاس حضرتی و لاریجانی و کاظم جلالی از لیست امید در مجلس، در ترکیب شورای عالی هماهنگی اقتصادی حضور داشتند و از تصمیم رئیسجمهور در این شورا حمایت کرده بودند، آقای روحانی را توصیه به استعفا و القا میکردند «روحانی اگر نمیتواند و یا نمیخواهد و گمان میکند در حاکمیت به او اجازه نمیدهند، کنارگیری کند»! رسانههای بیگانه هم دلسوز ملت شدند که«روحانی دیگر مقبولیتی نزد مردم ندارد و باید استعفا دهد.» برخی از لیست امید طرح دو فوریتی برای توقف طرح سهمیهبندی و کشاندن رئیسجمهور به مجلس و تحریک وی به استعفا با موضعگیریهای هدایت شده دادند. نمایندگانی از لیست امید نیز همصدا با بیبیسی و دیگر رسانههای فارسی زبان بیگانه خواستار انحلال شورای هماهنگی اقتصادی سران قوه شدند. برخی نیز مثل محمود صادقی و محمد قسیم عثمانی و وکیلی استعفا کردند که قرار بود مثل مجلس ششم اکثر اعضای لیست امید اعلام استعفا کنند. نطق احساسی و ساختارشکنانه خانم سلحشوری برای اعلام عدم ثبتنام مجددش در همین پازل طراحی شده بود. زمزمههایی هم از استعفای ظریف و زنگنه شنیده میشد. در این توطئه حتی قرار بود برخی نفوذیها با ظاهری دلسوزانه با توجه به اعتراضهای به حق مردم به دولت، برخی ائمهجمعه را نیز در موضعگیری علیه دولت تشویق و ترغیب و حتی وادار به استعفا کنند. استعفای امام جمعه موقت یکی از شهرهای کهگیلویه و بویراحمد و نطق تند امام جمعه یکی از مراکز استانها در همان جمعه اولِ اعلام افزایش قیمت بنزین موید این تحلیل است. از سوی دیگر با اعلام شبانه تصمیم افزایش قیمت بنزین رئیسجمهور به عنوان عالیترین مقام اجرایی کشور با توجیه اینکه بیخبرم و زنگنه وزیر نفت که باید در همان ساعات اولیه اجرای طرح بر صفحه تلویزیون حاضر شوند و مردم را در جریان قرار دهند و دعوت به آرامش کنند، از دید افکارعمومی غایب شده بودند و ادعا میشد مسئولیت به وزیر کشور سپرده شده است! علیرغم اینکه سرویسهای اطلاعاتی برخی کشورهای همسایه اطلاع داده بودند که شب میلاد پیامبر قرار است ایران را به هم بریزند و سفیر انگلیس هم یک هفته قبل به سفرای اروپایی گفته بود هفته آینده ایران شلوغ میشود! و قطعا چشم تیزبین نیروهای اطلاعاتی و امنیتی کشور که فردی مثل روحالله زم را در تور خود گرفتار کردند، هم این مسائل را رصد و به مقامات مسئول اطلاعرسانی کرده بودند، اما با توجه به مصوبه و دستور شورای امنیت کشور برای قطع اینترنت به منظور جلوگیری از هماهنگی آشوبطلبان، وزیر ارتباطات نیز در چنین شرایط بحرانی به مرخصی میرود و از دسترس خارج میشود!!! در این شرایط افرادی مثل علی مطهری خواسته یا ناخواسته به آشوبطلبان و بیبیسی گرا میدهند تا رهبری را هدف قرار دهند و به دروغ ادعا میکنند «دولت و مجلس نمیخواستند بنزین را گران کنند اما با فشار رهبری مجبور شدند»! عدهای از اصلاحطلبان هم در بیانیهای بهجای محکوم کردن آشوبطلبان،
🔘 بازگشت به فرهنگ شرک
💠 نویسندگان اومانیست، به نوشتن هرزه ترین مسائل انسانی می پردازند. نقّاشان اومانیست به کشیدن اندام برهنه انسان می پردازند. برخلاف هنرمندان گذشته که چهره قدّیسان مذهبی و قهرمانان داستان های مذهبی را در نهایت حجب و آزرم تصویر می کردند.
💠 وقتی بپرسیم که چرا مذهب اصالت بشر (اومانیسم) متضمّن چنین لاابالی گری است، متوجّه می شویم که معنای «انسان» در تفکّرات غير دینی، متفاوت و متضاد با تعریف آن در کتب آسمانی است.
💠 در بینش اومانیستی، انسان، صرفاً جز جسم و جسمانیات چیز دیگری نیست و این همانست که در قاموس دین نفس امّاره نام گرفته است. بنابراین مفهوم بشر جديد غربی، نفس امّاره مطلق است.
💠 انسان در این فرهنگ به صورت بتی در می آید که نه تنها خود را بالا نمی کشد تا به خدا برسد، بلکه سعی می کند خدای خود را به پایین کشد و خود به جای خدا اصل شناخته شود.
💠 پدران اومانیسم در زمان رنسانس، عدّه ای جنجالی بودند که حتّی در دنیابینی هم به ابتذال رسیدند. یکی از چهره های مشخّص و معروف آنها پیکو بود که در بیست و نه سالگی ادّعا می کرد که علوم جهان آن قدر سهل و ساده است که او می تواند همه را در نهصد رساله بنویسد!
💠 در غليان مجدّد این جریان که در قرن هجدهم صورت می گیرد، کسانی مثل ولتر، ژان ژاک روسو و منتسكيو سربلند می کنند. در مورد ژان ژاک روسو این تفکّر، صراحت و نظم پیدا می کند و امروز نیز در اگزیستانسیالیزم ملحدان، به آنجا می رسد که ژان پل سارتر صريحاً می گوید: انسان، خداست!
📚 « #سیر_تفکر_جدید_در_ایران_و_جهان »
#حدیث_شناسی
#رجال_الحدیث
#رجال_پژوهی
#شیخ_محمد_سند
🔅🔅🔅
📌 استاد شیخ محمد سند در گفتگوی اختصاصی با شبکه اجتهاد:(1)
▫ روش تصحیح حدیث از راه رجال، بسیار خطرناک است
▫ آیتالله خوئی مسیر مشهور بررسی احادیث را منحرف کرد
▪ مرحوم آقای خویی در این زمینه بسیار افراط کرده است. ایشان خودش میفرماید مبانی من خلاف مشهور است. ایشان هیچیک از مبانی مشهور در پذیرش روایات را قبول ندارد و این شاذ از مشهور است. حال این شاذ، مشهور شده است و بالعکس، روش مشهور در میان قدما، شاذ گردیده است. متأسفانه این روش کمکم به علم کلام و شبهات و … هم سرایت کرده است.
📝 اختصاصی شبکه اجتهاد: استاد شیخ محمد سند، علاوه بر پرکاری در تدریس و تألیفات فراوان، بسیار تأمل و تفکر میکند. او چه زمانی که طلبهای ساده بود، چه بعد از آن که استاد مهمی شد و چه اکنون که سودای مرجعیت دارد، تأمل و تفکر را فراموش نکرده است. همین است که هر چند صباح، مبنای مهمی را بیان کرده و منتشر میکند. مدتی است شنیده میشد او روش جدیدی در بررسی صحت روایات به دست آورده که بر اساس آن، تمام فقرات زیارت جامعه کبیره و بسیاری دیگر از متنهای حدیثی را معتبر مینماید. با این استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه نجف در رابطه با روش جدید ابداعیاش گفتگو کردیم. دانشجوی پیشین رشته مهندسی دیوید گیم (david game college) لندن، معتقد است روش مشهور فقها، روش بررسی سندی نیست، بلکه این روشی است که توسط ابنطاووس ابداع شد و بعد از آن، کسانی همچون آیتالله خوئی، آن را نشر دادند و در تأسی به آن، افراط کردند. گفتگوی صریح و جذاب شبکه اجتهاد با این استاد کثیر التألیف و خوشفکر حوزه علمیه نجف، از نگاه شما میگذرد:
📝 اجتهاد: شنیدهها از شما حاکی از این است که مدتی است روش جدیدی را در اعتبارسنجی احادیث به دست آوردهاید که با روشهای پیشین متفاوت هستند و با این روش، احادیث زیادی را تصحیح نمودهاید. این روش چیست و آثار آن در حدیث به چه میزان است؟
🎤 سند: چند سالی ما در نجف کارگاه جنبی برقرار کردیم. سه نفر بودیم که درباره زیارت جامعه تحقیق کردیم. در طول این سه سال، فهمیدیم زیارت جامعه بیش از ده طریق دارد. در همین مدت یک روش عجیبی را در علم حدیث یافتیم. فهمیدیم که زیارت جامعه مثلاً شصت بند است. هر بندی دارای پنج جمله یا کمتر است. ما فقط به بررسی جملات پرداختیم. دیدیم تمام این جملات در زیارات دیگر آمده است. بله زیارت جامعه چینش جدیدی دارد اما مضمون آن در سایر زیارات موجود است.
▫ فقها یا علمای اخلاق، آیا قرآن را در ابواب فقه به ترتیب سور مراعات کردهاند یا به ترتیب مسانید؟ آیا ترتیب قرآن در کتب متکلمین به ترتیب مصحف است یا به ترتیب دیگری است؟ فقیه و مفسر و متکلم، چینش آیات در سوره را مدنظر و غایت اصلی قرار نمیدهد. خود فقها، آیات را تقطیع میکنند. پس این تراث، باید بهطورکلی بررسی شود. فقها در بیان آیات که همه آیات را نقل نمیکنند و آن را قطعهقطعه میکنند. البته سیاق آیه و روایت اثر دارد؛ اما یک فرمول فینفسه موضوعیت دارد که چه کسی گفته منبع این حکم، فلان سند است. این مبنا در زمان ما به فراموشی سپرده شده است.
▫ شما به موضوع حرمت ربا توجه کنید. فقیه چندین آیه را تقطیع میکند و سپس حکم به حرمت میدهد. مفسر و متکلم و دیگران هم همینطور است. پس شما در گروی این چینش خاص نباید باشید. قدما که بزرگترین میزان را کتاب و سنت میگرفتند، منظورشان منظومه کتاب و سنت است. چون سند و منبع اصلی، همین طریق است.
▫ به طور کلی، جعل در یک حدیث ممکن است اما در منظومه احادیث ممکن نیست. مرحوم شیخ مفید و سید مرتضی و اکثر قدما حتی شیخ صدوق در بحث حجیت خبر واحد کلماتی دارند. شیخ انصاری کلمات این بزرگواران را نقل کرده که اگر بحث سندی صرف باشد، فایده ای ندارد. حجیت حدیث به متن روایت است. به تعبیر دیگر وقتی میخواهند ببینند فلان قانون، مطابق با قانون اساسی هست یا نه کاری به سخنگوی دولت ندارند. بلکه به متن قانون اساسی رجوع میشود. ریشه شرعی بودن و مشروعیت، اینها نیست. لذا طریق که مرحله اثبات است، منبع حجیت نیست. متأسفانه سید احمد ابن طاووس مسیر را کج کرد و صحت را در مسیر طریق گذاشته نه در مسیر متن تا به مرحوم خویی رسید که ایشان متأسفانه این روش را به کمال خود رسانید.
@salmanraoofi
#حدیث_شناسی
#رجال_الحدیث
#رجال_پژوهی
#شیخ_محمد_سند
🔅🔅🔅
قسمت اول مصاحبه
https://eitaa.com/salmanraoofi/6973
🔅🔅🔅
📌 استاد شیخ محمد سند در گفتگوی اختصاصی با شبکه اجتهاد:(2)
▫ روش تصحیح حدیث از راه رجال، بسیار خطرناک است
▫ آیتالله خوئی مسیر مشهور بررسی احادیث را منحرف کرد
▫ این روشی که ما بیان می کنیم، روش بسیار مهم و مؤثری است. فقیه گاهی مسئله را با ابزار فقه حلاجی میکند ولی گاهی فقه را با ابزار رجالی بررسی میکند. مثلاً روایات را بررسی میکند و برخی را تضعیف میکند و بعد تعارض میشود و بعد یکی را بر دیگری ترجیح میدهد. متأسفانه علاج مسئله فقهی را با علم رجال انجام میدهند.
▫ روش مرحوم خویی این اشکال را دارد. مرحوم صاحب جواهر مسائل فقهی را با متن حدیث حلاجی میکند. باید مشخص شود که این آقا فقیه است یا رجالی است؟ بیشتر شاگردان مرحوم خویی بحث رجالی را مطرح میکنند. بله، فقط مرحوم روحانی خود را از بند رجال آزاد کرد. لذا ایشان به فقه رضوی بها و اعتبار میداد چون متن آن قوی بود. اگر روش حلاجی فقه، به علم رجال باشد، بسیار خطرناک خواهد بود. آیا علم رجال به علم فقه تکیه دارد یا فقه تکیه به رجال دارد؟ مرحوم نجاشی که استاد شیخ مفید است، وقتی کلمه صحیح را که استفاده میکند، به دنبال طریق صحیح است یا متن قوی؟ قطعا دومی مراد است.
▫ بزرگترین شاخص اعتبار حدیث، کتاب و سنت است که کار فقیه است و رجالی چنین توانایی ندارد. این روش فعلی که فقط به رجال بهاداده میشود بسیار خطرناک است و درد بیدرمان است.
▫ مرحوم آقای خویی در این زمینه بسیار افراط کرده است. ایشان خودش میفرماید مبانی من خلاف مشهور است. ایشان هیچیک از مبانی مشهور در پذیرش روایات را قبول ندارد و این شاذ از مشهور است. حال این شاذ، مشهور شده است و بالعکس، روش مشهور در میان قدما، شاذ گردیده است. متأسفانه این روش کمکم به علم کلام و شبهات و … هم سرایت کرده است. مثلاً اعتبار کتاب تحف العقول فقط به سند تنهاست یا اعتبار آن به متن است؟ آقا بزرگ تهرانی که یک کتابشناس قوی است، تحف العقول را معتبر میداند.
▫ این روشهای مختلف فقهی که وجود دارد، در کتابی جمعآوریشده است و مراحل استنباط نیز نگاشته شده است که بهزودی منتشر خواهد شد.
📝 اجتهاد: به نظر می رسد با روش اعتبار سندی صرف، بسیاری از مسائل مستحدثه بیجواب میماند؛ زیرا طبق این روش، لازم است روایات زیادی کنار گذاشته شوند.
🎤 سند: بله، این روشی که مرحوم خویی آن را مشهور کردند، شذوذاتی دارد که بیان شد. باید این مطالبی را که عرض کردم منتشر کنید تا حوزه از خواب بیدار شود. آنچه اهمیت دارد، متن است. متکلم باید به متن نگاه کند. علم رجال به علوم دیگر دینی تکیه دارد نه اینکه سایر علوم به علم رجال تکیه داشته باشند. علم حدیث از علم رجال مهمتر است. علم حدیث، مواد است. اینکه بفهمیم شخصی کثیر الروایه هست یا نه، از علم حدیث استفاده میشود. شیخ مفید و صدوق و دیگران محدث هستند. با احترام شایان به مرحوم آقای خویی، اما روش ایشان بسیار خطرناک است. تکیه اهلبیت علیهمالسلام نیز بر متن بوده است کما اینکه فرمودهاند: «حدیث تدریه خیر من الف حدیث ترویه» فهمیدن حدیث مهم است و آن آگاهی از متن است و کاری به سند ندارد. بله سند خوب است اما پایه اصلی و رکن نیست.
@salmanraoofi
سلام..قابل توجه دانشجویان محترم درس اخلاق اسلامی...جزوه اخلاق فضای مجازی👇👇👇
May 11
May 11
انتشار به جهت درخواست برخی دوستان....
سخنرانی حقیر در شام شهادت سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی، با موضوع «نقش حاج قاسم سلیمانی در جلوگیری از نسل کشی شیعیان معاصر»...
مسجد چیت ساز اهواز، جمعه 13 دی 1398 👇👇👇👇👇