🔊 #فایل_صوتی
✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان
🗓 شب بیست و هشتم رمضان ۱۴۴۵
یکشنبه ۱۹ فروردین ماه ۱۴۰۳
🔸 مسجد حضرت امیر (ع)
🔹 مناجات خوانی : حاج مصطفی سماواتی
قرائت مناجات حضرت امیر ع در مسجد کوفه
🔹 سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی
📖 موضوع : #انسان_از_نگاه_قرآن | جلسه ۲۳
@Fares_ir
👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 #فایل_صوتی
📚 #مناجات_خوانی
✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان
🗓 شب بیست و هشتم رمضان ۱۴۴۵
یکشنبه ۱۹ فروردین ماه ۱۴۰۳
🎤 حاج مصطفی سماواتی
قرائت مناجات حضرت امیر ع در مسجد کوفه
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 #فایل_صوتی
📚 #سخنرانی
📖موضوع : #انسان_از_نگاه_قرآن | جلسه ۲۳
✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان
🗓 شب بیست و هشتم رمضان ۱۴۴۵
یکشنبه ۱۹ فروردین ماه ۱۴۰۳
🎤 استاد علوى تهرانى
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 #فایل_صوتی
📚 #مناجات_و_توسل
✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان
🗓 شب بیست و هشتم رمضان ۱۴۴۵
یکشنبه ۱۹ فروردین ماه ۱۴۰۳
🎤 استاد علوى تهرانى
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
.
🔴 انسان از نگاه قرآن
📝 گزیده جلسه بیست و دوم
✅ از صفات نکوهیدهی انسان براساس آیات قرآن، رویگردانی از دعا است.
در حالت سختی که آدمی اهل دعا میشود ولی اگر شدائد نباشد و شرایط عادی باشد، انسان اهل دعا نمیشود.
💠 دعا، کلامی است که باید دلالت بر ارتباط قلبی بین بنده و خدا کند. اگر این ارتباط باشد دعا مستجاب است.
همین ارتباط قلبی است که ارزش دارد و به انسان ارزش میدهد.
در آیه ۷۷ سوره فرقان میفرماید: بگو اگر دعای شما نبود، به شما اعتنائی نمیکردم.
در سوره بقره ۱۸۶ میفرماید: وقتی بندگان من دربارهی من از تو سوال کردند که خدا کجاست؟ بگو نزدیک است، و آنچه را که دعا کننده میخواهد زمانیکه دعا میکند، اجابت میکند.
❇️ خدا در آیاتی میفرماید در همهی حالات من را بخوانید:
۱. سوره غافر آیه ۶۰: بخوانید مرا تا خواستهی شما را اجابت کنم.
۲. سوره اعراف آیه ۵۵: بخوانید پروردگارتان را در آشکار و نهان.
۳. سوره کهف آیه ۲۸: پروردگارشان را میخوانند صبح و شام.
۴. سوره سجده آیه ۱۶: پروردگارشان را میخوانند با بیم و امید. (امید جایی است که آدمی خوشحال است و بیم آنجایی است که آدمی ناراحت است)
۵. سوره عنکبوت آیه ۶۵: مشرکان وقتی سوار کشتی میشوند و وقتی گرفتار طوفان و امواج میشوند، خدا را با اخلاص میخوانند. ما آنها را نجات میدهیم به سوی خشکی.
۶. سوره نمل آیه ۶۲: وقتی درماندهای به پیشگاهش به دعا برخیزد، کیست که غیر از او کشف سوء بکند؟
💢 دعا ظهور این آیه است: یا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ. یعنی بشر بیچاره است نسبت به حضرت حق.
فقر و احتیاج به سوی خدا را دائما باید گفت نه فقط موقع گرفتاری.
🔹فرمایشات اهل بیت درباره دعا
رسول اکرم میفرمایند: باشرافتترین بندگی، دعا است.
در حدیثی دیگر میفرمایند: گرامیتر از دعا نزد خداوند هیچ عبادتی نیست.
باز میفرمایند: محبوبتر از خواستن، نزد خدا نیست.
امیرالمومنین(ع) میفرمایند: محبوبترین عمل روی زمین دعا است.
در حدیثی دیگر میفرمایند: راه نزدیک شدن به خدا، درخواست کردن از اوست و راه نزدیک شدن به مردم، نخواستن از آنها است.
از امیرالمومنین(ع) سوال کردند: چه عملی نجات بخش است؟ فرمودند: مطالبهی آنچه نزد خدا است.
از امام باقر(ع) سوال کردند: برترین عبادت چیست؟ فرمودند: چیزی برتر نزد خدا نیست که از آنچه نزد او است بخواهد، و منفور نزد خدا کسی است که از خواستن از خدا عارش میآید و از خداوند مطالبه نمیکند.
💢 زندگی سخت
در سوره طه ۱۲۴ میفرماید: کسیکه از یاد من اعراض کند، زندگیاش سخت است و روز قیامت هم نابینا است.
مصداق اعراض از یاد خدا که معیشت را ضَنک (سخت) میکند، ترک دعا است و این اعراض در اثر غفلت است و غفلت حد تفریط نفس ناطقه است.
در سوره یونس میفرماید: چون بیچارگی به انسانها رو میآورد، دعا میکنند خوابیده، نشسته و درحال راه رفتن و وقتی ما سختی را برطرف کردیم، اصلا انگار برای برطرف شدن از ما چیزی نمیخواست.
در سوره زخرف ۳۶ میفرماید: اگر کسی از ما جدا شد، شیطان را بر او میگمارانیم و همراهش است.
در سوره نساء آیه ۳۸ فرمود: و شیطان چه بد همنشینی است.
▫️امیرالمومنین(ع) در نصیحتی فرمودند: از کسانی نباش که خودپسند شود هرگاه در عافیت به سر برد و مأیوس میشود وقتی مبتلا شد.
در حدیثی دیگر میفرماید: وقتی به او دردسری میرسد، خدا را از سر بیچارگی میخواند و وقتی برطرف شد، دوباره به همان غرور خودش برمیگردد.
امام زین العابدین(ع) در مناجاتشان میفرمایند: خدایا مرا از آدمهایی قرار نده که خوشیهای دنیا سرمستشان میکند و از آن آدمهایی نباشم که بلا به زمینش میزند. آدمهایی که اینطور هستند، جز در هنگام سختی تو را نمیخوانند و جز در مقام مصیبت زدگی به تو رو نمیکنند و وقتی هم که میخواهند تو را بخوانند، صورتشان را زمین میگذارند و دستشان را بالا میآورند.
امام صادق(ع) میفرمایند: اهل دعا باشید. اگر بندگان اهل دعا باشند، هنگامیکه سختی برسد و دعا کنند، ملائکه میگویند این صدا برای ما آشنا است و وقتی اهل دعا نیستند، وقتی دعا میکنند به خاطر اینکه سختی رسیده، ملائکه میگویند: تا امروز کجا بودی؟
در حدیثی دیگر میفرمایند: کسیکه در دعا پیشدستی کند (همیشه اهل دعا باشد)، وقتی مشکلات میرسد و دعا میکند دعایش مستجاب است و ملائکه بیان میکنند: صدای آشنا و ممانعتی از بالا رفتن این صدا نمیکنند.
امام کاظم(ع) به نقل از امام زین العابدین(ع) فرمودند: دعا در حالت مصیبت زدگی، منفعتی ندارد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
جلسه ۲۲ | شبـهای ماه مبارک رمضان
مسجد حضرت امیر علیه السلام
موضوع: انسان از نگاه قرآن
@Fares_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 #فایل_صوتی
📚 #سخنرانی
✅ جلسات ظهــرهای ماه مبارک رمضان
🗓 ظهر روز بیست و هشتم رمضان ۱۴۴۵
دوشنبه ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۳
🔸 مسجد حضرت امیر (ع)
🔹 سخنرانی : استاد حسین انصاریان
@Fares_ir
.
🔴 انسان از نگاه قرآن
📝 گزیده جلسه بیست و سوم
✅ دیگر صفت نکوهیدهی انسان، ستیزهجویی در کلام است که به آن خصومت میگویند.
در علم اخلاق، ستیزهجویی بین دو نفر از حیث کلام در مسائل مالی و در مسائل حقوقی را خصومت میگویند.
در سوره نحل آیه ۴ فرمود: انسان را از نطفهای آفرید. پس او ستیزهجویی آشکار شد.
در سوره یس آیه ۷۷ فرمود: مگر آدمی ندانست ما او را از نطفه خلق کردیم. او ستیزهجویی آشکار است.
❇️ خصومت دو بخش است:
۱. خصومت با خدا
در سوره یس آیه ۷۸ فرمود: مثلی را برای ما زد و مبدا خلقتش را فراموش کرد که از یک نطفه است. گفت: این استخوان پوسیده را چه کسی میخواهد دوباره زنده کند؟ خدا فرمود: پیامبر ما بگو من شما را از هیچ خلق کردم.
این خصومت با خدا است بهجای شکر.
۲. خصومت با دیگران
خصومت ابتدایی: گاهی فرد خصومت را شروع میکند.
خصومت تدافعی: گاهی طرف مقابل شروع میکند و فرد دفاع میکند.
خصومت اصالی: گاهی مشاجره را خودش اصالتا جلو میبرد.
خصومت وکالتی: گاهی کسی وکالتا جلو میبرد.
مثلا در موضوع مالی که راجع به آن مشاجره میشود، سه حالت وجود دارد، یا یقین دارم که مال من نیست، یا شبهه دارم، یا یقین دارم مال من است.
در حالت سوم، ممکن است ابتداء تخاصم کنیم یا تدافع در تخاصم کنیم، یا اصالتا یا وکالتا تخاصم کنیم.
▫️شیوههای تخاصم؛ تهدید، استهزاء، تحقیر و استفاده از رفتارهای غیراخلاقی است.
در آنجا که حق با توست، اقدام با روشهای غیراخلاقی جایز نیست.
اگر راه بهتر از تخاصم وجود دارد، آن را انتخاب کن، اگر نه، تخاصم کن اگرچه ترک کنی، بهتر است.
▫️آدم باید بفهمد با تخاصم چهچیزی بهدست میآورد و چهچیزی از دست میدهد.
امام باقر(ع) میفرمایند: با پدرم امام زینالعابدین(ع) در یک تخاصم قضایی شرکت کردیم. پدر من در موقعیت قضایی منکر مساله بود. اگر در انکار قسم یاد میکرد حق مال او میشد چون مدعی دلیلی نداشت. اما امام قسم یاد نکردند و جلسهی مخاصمه را ترک کردند. از پدرم سوال کردم که چرا اینکار را نکردید؟ فرمودند: اگر قسم میخوردم چه را به من میدادند؟ قطعهای از دنیا را به من میدادند اما خدا برای من مهمتر است. نخواستم او را جایی که ارزش ندارد هزینه کنم.
▫️فرمایش اهل بیت در باب خصومت
رسول اکرم میفرمایند: هرکسی بدون آگاهی در خصومت لجاجت کند، تا زمانیکه در آن خصومت هست، مورد خشم خدا است.
امیرالمومنین(ع) میفرمایند: کسیکه به خصومت میرود، قدرت رعایت تقوا را ندارد. یعنی ممکن است لغزش کند و از خدعه استفاده کند.
امام صادق(ع) در این نحوهی از خصومتها فرمود: از خصومت اجتناب کنید که قلب را مشغول به خودش میکند، نفاق به جا میگذارد و کینهتوزی ایجاد میکند.
در حدیث دیگری میفرمایند: از کثرت گفتگوی مالی و حقوقی اجتناب کن که تو را از خدا دور میکند.
امام رضا (ع) میفرمایند: چه بسا آدمی در خصومت حرفی بزند و مورد آمرزش خدا قرار نگیرد.
✅ سیزدهمین صفت نکوهیده از نظر قرآن کریم، طغیان و سرکشی است.
در سوره علق آیات ۷ و ۸ فرمود: انسان به طغیان کشیده میشود زمانیکه احساس بینیازی کند.
این بحث، صرفا طغیانی است که منشأ آن ثروت باشد. در بحثهای انسانشناسی فلسفی و دینی اثبات شده انسان موجودی کمالطلب است. کمالطلبی بین همه مشترک است اما اینکه چه چیزی کمال است اختلاف نظر وجود دارد.
💠 ثروت زمانی منشأ طغیان میشود که انسان ثروت را کمال بداند، آنوقت برای چنین منزلتی طغیان میکند.
مال زیاد، ایجاد غفلت میکند و تداوم این غفلت، انکار و تکذیب میآورد.
امام باقر(ع) میفرمایند: پولی که کم باشد اما کفایت زندگی مرا کند، نزد من محبوبتر از پولی است که زیاد باشد و منشأ غفلت از خدا شود.
🔹سران مکه به پیامبر گفتند: ما طرفدار دین تو میشویم. روز با فقرا باشید و شب با ما ثروتمندان.
آیه ۲۸ سوره کهف نازل شد:
با کسانی باش که پروردگار خود را صبح و عصر میخوانند، و تنها رضای او را میطلبند! و هرگز بخاطر زیورهای دنیا، چشمان خود را از آنها برمگیر! و از کسانیکه قلبشان را از یاد خود غافل ساختیم اطاعت مکن! همانها که از هوای نفس پیروی کردند، و کارهایشان افراطی است.
▫️در سوره سبأ آیات ۳۴ تا ۳۷ فرمود: ما در هیچ شهر و دیاری پیامبری بیمدهنده نفرستادیم مگر اینکه ثروتمندان آنها گفتند: «ما به آنچه فرستاده شدهاید کافریم!» و گفتند: «اموال و اولاد ما بیشتر است؛ و ما هرگز مجازات نخواهیم شد!» بگو: پروردگار من روزی را برای هرکسی بخواهد وسیع یا تنگ میکند؛ ولی بیشتر مردم نمیدانند! اموال و فرزندانتان هرگز شما را نزد ما مقرّب نمیسازد...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
جلسه ۲۳ | شبـهای ماه مبارک رمضان
مسجد حضرت امیر علیه السلام
موضوع: انسان از نگاه قرآن
@Fares_ir
🔊 #فایل_صوتی
✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان
🗓 شب بیست و نهم رمضان ۱۴۴۵
دوشنبه ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۳
🔸 مسجد حضرت امیر (ع)
🔹 مناجات خوانی : حاج مصطفی سماواتی
قرائت زیارت جامعه کبیره
🔹 سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی
📖 موضوع : #انسان_از_نگاه_قرآن | جلسه آخر
@Fares_ir
👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 #فایل_صوتی
📚 #مناجات_خوانی
✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان
🗓 شب بیست و نهم رمضان ۱۴۴۵
دوشنبه ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۳
🎤 حاج مصطفی سماواتی
قرائت زیارت جامعه کبیره
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 #فایل_صوتی
📚 #سخنرانی
📖موضوع : #انسان_از_نگاه_قرآن | جلسه آخر
✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان
🗓 شب بیست و نهم رمضان ۱۴۴۵
دوشنبه ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۳
🎤 استاد علوى تهرانى
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 #فایل_صوتی
📚 #مناجات_و_توسل
✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان
🗓 شب بیست و نهم رمضان ۱۴۴۵
دوشنبه ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۳
🎤 استاد علوى تهرانى
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir