زیارت آل یس.mp3
14.94M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #زیارت_آل_یس
✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۳
🗓 سهشنبه ۱۷ مهر ماه ۱۴۰۳
🎤 حاج حسین ارضی
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
حقوق امام (ع) بر شیعیان - جلسه ۶.mp3
24.26M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #سخنرانی
📖 موضوع : #حقوق_امام_ع_بر_شیعیان | جلسه ۶
✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۳
🗓 سهشنبه ۱۷ مهر ماه ۱۴۰۳
🎤 استاد علوى تهرانى
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
توسل به حضرت قمر بنی هاشم ع.mp3
3.73M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #روضه
✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۳
🗓 سهشنبه ۱۷ مهر ماه ۱۴۰۳
🎤 استاد علوى تهرانى
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
مداحی.mp3
7.13M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #مداحی
✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۳
🗓 سهشنبه ۱۷ مهر ماه ۱۴۰۳
🎤 حاج میثم مؤمنینژاد
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
اوضاع سیاسی عصر امام حسن عسکری(ع)
امام حسن عسکری(ع) یازدهمین امام شیعیان، در دوران امامتشان با چالشهای سیاسی و اجتماعی متعددی مواجهه بودند. حضرت در شرایطی به امامت رسیدند که حکومت عباسیان به شدت بر شیعیان فشار میآوردند و از هر گونه قیام یا تحرک سیاسی جلوگیری میکردند.
امام حسن عسکری(ع) در زمان حکومت سه خلیفه عباسی (معتز، مهتدی و معتمد) زندگی میکردند. هر سه خلیفه به دلیل ترس از نفوذ امام(ع)، ایشان را تحت نظر داشتند و از هرگونه ارتباط با شیعیان جلوگیری میکردند.
علیرغم وجود نارضایتیهای اجتماعی و اقتصادی، شرایط سیاسیِ آن دوران به گونهای بود که قیام مسلحانه امکانپذیر نبود.
عوامل مؤثر در عدم قیام مسلحانه را میتوان اینگونه برشمرد: فشارهای سیاسی و امنیتی حکومت عباسی؛ محاصره و حصر امام(ع)؛ شرایط اجتماعی و فرهنگی (شرایط تقیه)؛ آمادگی برای عصرِ غیبت؛ عدم وجود زمینههای مناسب؛ عدم حمایت عمومی و تجربههای گذشته.
تمام این موارد سبب شد تا امام(ع) به جای قیام مسلحانه، بر روی فعالیتهای معرفتی و اجتماعی تمرکز کنند.
با این حال در زمانه ایشان قیامهایی به وقوع پیوست. با توجه به شرایط خاص پیش گفته، امام عسکری(ع) به جای حمایت علنی از قیامها، تلاش کردند تا با روشنگریهای اعتقادی و فرهنگی، پیروانشان را هدایت کنند. ایشان به رغم محدودیتها، نامهها و رسالههایی برای شیعیان ارسال میکردند تا آنان را به حفظ اعتقادات دینی تشویق کنند تا نه تنها از گمراهی پیروانشان جلوگیری کنند بلکه با حفظ هویت فرهنگی و دینی شیعه، به تداوم خط اهل بیت(ع) کمک کنند.
معرفی برخی از این قیامها
الف) قیام صاحب الزنج
یکی از مهمترین قیامها در این دوران، قیام علی بن محمد معروف به صاحب الزنج بود که در دفاع از حقوق محرومان و بردگان سیاهپوست، اوضاع نابسامان اجتماعی و اقتصادی و ستمهای حکومت عباسی شکل گرفت. این قیام که به مدت ۱۵ سال ادامه داشت، بخشهای وسیعی از عراق را تحت کنترل خود درآورد و تهدیدی جدی برای خلافت عباسی به وجود آورد. در نهایت حکومت عباسی توانست قیام صاحب الزنج را سرکوب کند و او را به قتل برساند و سپاهیانش را پراکنده سازد.
امام حسن عسکری(ع) در واکنش به این قیام فرمودند: «صاحب الزنج از ما اهل بیت نیست». ایشان علی رغم اینکه به اصل مبارزه علیه ظلم توجه داشتند اما روش های خشونت آمیز صاحب الزنج را تایید نکردند.
ب) قیام علی بن زید
از نوادگان امام حسین(ع) که به علت ظلم عباسیان، عدم عدالت و انصاف در حکومتداری و عدم مشروعیت آنها در کوفه انجام شد. علی بن زید نماینده خلیفه بر کوفه را برکنار و خود آنجا مستقر شد. خلیفه عباسی چند سپاه برای سرکوب او فرستاد که در نهایت پس از یک سال با کشته شدن علی بن زید قیام سرکوب شد.
در زمان حضرت قیامهای دیگری نیز روی داد بهسان قیام احمد بن محمد بن عبدالله و چیره شدن حسن بن زید علوی بر گرگان و کشتن لشکریان مرکزی و کسب غنایم توسط یاران حسن بن زید که تمامی این قیامها بر ضد دولت عباسی و به واسطه عدم مشروعیت و ظلم آنها بود. در نتیجه این قیامها که پس از عصر امام حسن عسکری(ع) نیز تا مدتها ادامه یافت، حکومت عباسیان تضعیف و قدرت و نفوذشان کاهش یافت.
سرانجامِ حکومت عباسی مصداق حدیث نقل شده از پیامبر(ص) شد که فرمودند «الملک یبقی مع الکفر و لایبقی مع الظلم؛ حکومت ممکن است که با کفر باقی بماند ولی با ظلم باقی نمی ماند»
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📝 واحد پژوهش بنیاد فارِس المؤمنین
بهمناسبت ولادت امام حسن عسکری(ع)
@Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖 موضوع : #جریان_شناسی_مردم_کوفه | جلسه ۱۰ 🏴 مجلس شهادت امام عسکری (ع) | ۱۴
.
سایر ویژگیهای مذموم مردم کوفه
۶. بیتفاوتی نسبت به حوادث
امیرالمؤمنین بعد از حملۀ سفیان بن عوف به شهر انبار اینگونه از مردم کوفه گله کردند: این مرد غامدی با لشکرش وارد شهر انبار شد. حسان بن حسان را کشت و سربازان شما را از مواضع مرزی بیرون راند. به من خبر رسید که مردی از لشکر شام به خانۀ زنی مسلمان و زنی غیر مسلمان که در پناه حکومت اسلام بود تاخته و اموال را به غارت برده است. اگر بعد از این حادثۀ تلخ مسلمانی از غصه جان دهد مرگ او در نظر من شایسته است.
حضرت امیر در خطبهای دیگر فرمودند: چون جماعتی از سپاهیان شام به شما نزدیک شوند در خانۀ خود پنهان میشوید. آنچنان که باطل را میشناسید معرفت به حق ندارید. و آنچنان که حق را باطل میکنید باطل را نابود نمینمایید.
مصادیق مهمی از بیتفاوتی در جامعۀ امروز ما وجود دارد؛ که من تشخیص این مصداقها را به خود شما واگذار میکنم.
۷. بیبصیرتی
بیبصیرتی یعنی: عدم قوت فکر به حدی که موجب عدم تشخیص حق از باطل شود. عدم بصیرت موجب میشود انسان مشغول به ظاهر حوادث باشد. مردم کوفه قرآنها را بر سر نی دیدند و نتوانستند تحلیل کنند که این نیرنگ است.
امیرالمؤمنین به کوفیان فرمودند: به سه چيز كه در شما هست و دو چيز كه در شما نيست گرفتار شما شدهام: با آنكه گوش داريد ناشنوا هستید؛ و با آنكه زبان داريد، گنگ هستید؛ و با آنكه چشم داريد، نابینا هستید. نه در رويارويى با دشمن آزادگانى صديق هستيد و نه به هنگام بلا برادران مورد اعتماد.
تا این حد شجاعت دارد و از حکومت دل بریده است. وقتی از مردمی که با او بیعت کردهاند انتقاد میکند یعنی به کمترین میزان هم به دنیا علاقه نداشته است.
در خطبۀ ۳۴ نهج البلاغه فرمودند: به خدا سوگند شما را فريب میدهند اما فريب دادن نمیدانيد. چشم دشمن براى حملۀ شما خواب ندارد ولى شما در غفلت به سر میبرید. غفلت یعنی: بیبصیرتی و بیبرنامگی در تمام شئون زندگی.
۸. بیثباتی
بیان حضرت امیر در تحلیل مردم کوفه اینچنین است: بدنهای شما حاضر عقلهای شما پنهان و افکار و آراء شما گوناگون است. رهبر شما از خدا اطاعت میکند و شما با او مخالفت میورزید. اما رهبر شامیان خدا را معصیت میکند و آنها از او فرمان میبرند.
۹. بهانهجویی
بهانهجویی در مردم کوفه تبدیل به یک خوی و خصلت شده بود. است. امیرالمؤمنین خطاب به آنها فرمودند: گرفتار مردمی شدهام که چون آنها را امر میکنم فرمان نمیبرند و چون آنها را فرا میخوانم اجابت نمیکنند.
کوفیان امروز تمام آن کسانی هستند که به امام زمان معتقد هستند
ما هم گرفتار این خصائص هستیم و مردم جامعۀ ما هم قابل پیشبینی نیستند. غیرقابل پیشبینی بودن اصلا تحلیل خوبی نسبت به یک جامعه نیست. عزیزان من اینها حرفها را جدی بگیرید. چون یک نفر از این طائفه در راه است. ما با آنهایی که با امام زمان آشنایی ندارند کاری نداریم. فرمول آنها متفاوت خواهد بود. امروز کوفیان تمام کسانی هستند که به امام زمان معتقد هستند. طوری نشود، که حضرت نتواند روی ما حساب کند و ما هم در هنگام ظهور در مقابل ایشان بایستیم. باید خصوصیتهای منفی خودمان را تا زمان ظهور برطرف کنیم.
شیعیان در قتل امام حسین مباشر نبودند
شیعیان در قتل امام حسین شریک بودند اما مباشر نبودند. یعنی هیچکدام از شیعیان سر امام را از بدن جدا نکردند. شیعه مباشر در اسارت خاندان پیامبر هم نبود. سهم شیعه در کربلا سکوت و بیتفاوتی آنها بود. شیعیان اولین گروهی بودند که برای امام نامه نوشتند و به جز خوارج سایر گروهها هم بهواسطۀ دنیاطلبی و احساساتی بودن برای امام نامه نوشتند. حتی عدهای از طرفداران بنیاُمیّه. نکند این جمعه آقای ما حجت بن الحسن تشریف بیاورند و ما در تقابل با ایشان قرار بگیریم! ما که با دعا برای فرج از امام برای آمدن دعوت کردیم.
سیدالشهداء با رفتن به سمت کوفه حجت را بر همۀ عالم تمام کرد
صد هزار مجاهد منتظر امام بودند. اما لشکر عمر سعد را سیهزار نفر تشکیل میدادند. یعنی همۀ آن هشتاد هزار نفر هم نیامدند. چون بقیۀ آنها متواری شدند. امام برای انتخاب کوفه جمعیت مجاهدین را ملاحظه کردند نه جمعیت شیعیان را. چون امام مأمور به ظاهر است. لذا حجت بر امام تمام شده بود و امام هم با رفتن به سمت کوفه حجت را بر همۀ عالم تمام کردند.
در دوران غیبت به دنبال پیوند با امام زمان باشیم
حواسمان باشد وقتی امام زمان تشریف آوردند برای همراهی ایشان بهانه نیاوریم. همۀ حرف این است که از تاریخ عبرت بگیریم. سعی کنیم در دوران غیبت امام عصر با ایشان پیوند برقرار کنیم چون تنها راه نجات همین است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گزیده سخنرانی
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
موضوع: جریانشناسی مردم کوفه | جلسه ۱۰ (آخر)
از سلسله جلسات هفتگی سهشنبهها
تاریخ : ۲۲ شهریور ماه ۱۴۰۳
مسجد حضرت امیر علیهالسلام
@Fares_ir
جریان_شناسی_مردم_کوفه_استاد_علوی_تهرانی_جلسه_10.pdf
1.01M
خلاصه سخنرانی
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
موضوع: جریانشناسی مردم کوفه | جلسه ۱۰ (آخر)
از سلسله جلسات هفتگی سهشنبهها
تاریخ : ۲۲ شهریور ماه ۱۴۰۳
مسجد حضرت امیر علیهالسلام
@Fares_ir
🏴
⚫️ #اعلام_برنامه
مجلس عزای حضرت فاطمــه معصـومه (س)
سخنرانی اسـتاد سیدمحمدباقر علــوی تهـرانی
یکـشنبه ۲۲ مهــر ۱۴۰۳، بعـد از نمـاز عشـــاء
قم - حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س)
📺 پخش زنده تصویری:
از طریق سـایـت آسـتان مقــدس به نشـانی زیـر
در بخش "پخـش زنـده مراسـم حـرم مطهـر" 👇
https://amfm.ir/live
@Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖موضوع : #حقوق_امام_ع_بر_شیعیان | جلسه ۱ ✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۲ 🗓 س
.
اداء حقوق امام زمان مبتنی بر شناخت است
در دعای ندبه در یکی از فقرات آن از خدا چهار درخواست نسبت به امام زمان میکنیم:
۱. درخواست اول: و ما را بر اداء حقوق امام عصر یاری فرما!
۲. درخواست دوم: و به ما کمک کن تا به صورت مستمر در مسیر پیروی از امام زمان باشیم.
۳. درخواست سوم: ما را یاری کن تا از نافرمانی او اجتناب کنیم. یعنی خداوند به نحوی ما را کمک کند که اصلا با گناه مواجه نشویم.
۴. درخواست چهارم: و بر سر ما منت بگذار تا ایشان از ما راضی باشد.
در فقرۀ اول از خداوند یاری در جهت اداء حقوق امام زمان را میخواهیم. پس اولا یک حق نیست بلکه حقوق است و اقل آن سه مورد را در بر میگیرد. ثانیا اداء کردن حقوق مبتنی بر شناخت است.
اطاعت امر امام زمان هم شناخت میخواهد
در فقرۀ دوم از خداوند متعال اطاعت از اوامر ایشان را مسئلت داریم. اطاعت امر هم مبتنی بر شناخت اوامر است. اطاعت از امام زمان غیر از اطاعت خداوند و همچنین اطاعت از پیامبر است. ایشان اطاعت مستقل دارد. ما غالباً نسبت به این مسائل بیمعرفت هستیم. اینها، بحثهای معرفتی و اصلی این جامعه است.
در فقرۀ سوم از خداوند اجتناب از نافرمانی امام زمان را میخواهیم. این غیر از گناه کردن است. خدا ترک گناه را از ما خواسته است و هیچ ارتباطی با امام عصر ندارد.
در فقرۀ چهارم از خداوند میخواهیم که بهواسطۀ رضایت امام عصر بر ما منت بگذارد. انجام واجبات خداوند را از ما خشنود میکند. اما چه امری باعث رضایت امام زمان میشود؟
تبلیغ این بحث تبلیغ امام زمان است
ما میخواهیم این بحث بسیار مهم را آغاز کنیم. سلوک عملی همین است و استاد هم نمیخواهد.
باید این موضوع را تبلیغ و ترویج کرد چون بحث تبلیغ امام زمان است. این شرمآور است که چهل سال از عمر یک نفر گذشته باشد اما با حقوق امام زمان آشنا نباشد.
عدم شناخت کار انسان را به کنار گذاشتن اهل بیت میکشاند
اگر شما از یک شیعه دربارۀ امیرالمؤمنین سؤال کنید، از شجاعت حضرت امیر در خیبر و یا یتیمنوازیهای ایشان حرف خواهد زد. اینها را برای ما پر رنگ کردهاند؛ تا یکسری از مسائل پنهان بماند. در حالیکه حضرت امیر میفرمایند: شناخت من به نورانیت شناخت خداوند عز و جل است. ما تا چه اندازه وجود نازنین امیرالمؤمنین را به نورانیت میشناسیم؟ این عدم شناخت، کار انسان را به حذف و کنار گذاشتن اهل بیت از زندگی میکشاند.
پیام غدیر را به دیگران ابلاغ کنید
پیامبر در پایان خطبۀ غدیر فرمودند: حاضران به غائبان برسانند. شما در هیچ حکمی از احکام اسلامی پیدا نمیکنید که پیامبر فرموده باشند: حاضران در جلسه مطلب را به غائبان برسانند. غدیر را تبلیغ کنید! اول خودتان نسبت به غدیر شناخت پیدا کنید تا بتوانید آن را تبلیغ کنید.
وقتی از حضرت زهرا دربارۀ کودتای سقیفه سؤال شد ایشان فرمودند: شما غدیر را فراموش کردید!
محتوای غدیر چه بود که جامعۀ آن روز آن را فراموش کرد؟ آنها نماز میخواندند؛ روزه میگرفتند. پس اینها فراموش نشده بود.
آنها امامت را فراموش کرده بودند.
خدا را دربارۀ اهل بیت در نظر بگیریم
رسول خدا فرمودند: اى مردم خدا را دربارۀ اهل بيت من در نظر بگیرید. خدايا رحم كن بر كسىكه به آنها رحم كند و هرگز نيامرز كسى را كه بر ايشان ستم كند.
حضرت رسول آنجا که به وجود نازنینش جسارت کردند نفرین نکرد اما در مقابل اهل بیت خود کوتاه نمیآید. ظلم در جایی به وجود میآید که حقوق اداء نشده باشد.
امیرالمؤمنین فرمودند: خدا را دربارۀ ذریۀ پیامبر در نظر بگیرید. مبادا در حضور و غیبت شما آنها مورد ستم واقع شوند و شما بتوانید از آنها دفع ستم کنید ولی دفاع نکنید!
جلوی چشمان شما امام زمان را زیر سؤال میبرند. آیا برای ایشان کاری انجام دادهاید؟
هیچکس از عملش بهره نمیبرد مگر بهواسطۀ شناخت حق اهل بیت
پیامبر در حق کسیکه حقوق اهل بیت را اداء نکند نفرین کرده است. پس خواب نباید به چشمان ما بیاید و باید نسبت به این مسئلۀ در ما اضطراب به وجود بیاید.
یکی دیگر از منافع کسب معرفت نسبت به حقوق اهل بیت، بیان رسول خدا است: قسم به آن كسی که جان من در دست اوست هيچ بندهاى از عمل خود بهره نمیبرد مگر بهواسطۀ شناخت حق ما.
پیامبری که نباید قسم بخورد در صدر کلامش قسم یاد میکند. پس تصور نکنید که نماز و روزه و مناسک شما را نجات میدهند. بلکه باید شناخت حق اهل بیت و اداء آنها صورت بگیرد تا عمل آخرتساز شود.
این خیلی بد است که بسیاری از افراد حقوق امام زمان را نه میشناسند و نه اداء میکنند. حرف آخر من این است: اگر به این بحث آگاه نباشید در ارتباط با امام زمان به بنبست خواهید خورد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گزیده سخنرانی
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
موضوع: حقوق امام(ع) بر شیعیان | جلسه ۱
از سلسله جلسات هفتگی سهشنبهها
سهشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳
مسجد حضرت امیر علیهالسلام
@Fares_ir
حقوق_امام_بر_شیعیان_استاد_علوی_تهرانی_جلسه_۱_.pdf
1.05M
خلاصه سخنرانی
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
موضوع: حقوق امام(ع) بر شیعیان | جلسه ۱
از سلسله جلسات هفتگی سهشنبهها
سهشنبه ۸ خرداد ماه ۱۴۰۳
مسجد حضرت امیر علیهالسلام
@Fares_ir
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
#اعلام_برنامه
جـلســـه هفـتـــگی ســـــهشنبـــهها
ســهشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳
از ســـاعـت ۱۹ تــــا ۲۱
زیـارت آلیس: حاج حسین ارضـی
سخنـرانی : استـاد عـلــوی تهــرانی
مـــداحـــی : حــاج عـلــی علیــــان
خیـابـان کـارگــــر شـمـــالـــی
بالاتر از ایستگاه متــرو کارگر
مسجـــد حضـرت امیــــر (ع)
@Fares_ir
استاد علوی تهرانی
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ #اعلام_برنامه جـلســـه هفـتـــگی ســـــهشنبـــهها ســهشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ از ســـاعـت ۱
🔊 #فایل_صوتی
✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۳
🗓 سهشنبه ۲۴ مهر ماه ۱۴۰۳
🔸مسجد حضرت امیر (ع)
🔹زیارت آل یس : حاج حسین ارضی
🔹سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی
📖موضوع : #حقوق_امام_ع_بر_شیعیان | جلسه ۷
🔹مداحی : حاج علی علیان
@Fares_ir
👇👇👇
4_5798864590209030459.mp3
13.71M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #زیارت_آل_یس
✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۳
🗓 سهشنبه ۲۴ مهر ماه ۱۴۰۳
🎤 حاج حسین ارضی
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
4_5798864590209030460.mp3
23.78M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #سخنرانی
📖 موضوع : #حقوق_امام_ع_بر_شیعیان | جلسه ۷
✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۳
🗓 سهشنبه ۲۴ مهر ماه ۱۴۰۳
🎤 استاد علوى تهرانى
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
4_5798864590209030461.mp3
4.41M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #روضه
✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۳
🗓 سهشنبه ۲۴ مهر ماه ۱۴۰۳
🎤 استاد علوى تهرانى
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
4_5798864590209030462.mp3
12.57M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #مداحی
✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۳
🗓 سهشنبه ۲۴ مهر ماه ۱۴۰۳
🎤 حاج علی علیان
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖موضوع : #حقوق_امام_ع_بر_شیعیان | جلسه ۲ ✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۲ 🗓 س
یاری از خداوند جهت اداء حقوق امام زمان
ما در دعای ندبه از حضرت حق چهار درخواست نسبت به امام زمان مسألت میکنیم و از خداوند میخواهیم که ما را در جهت رسیدن به این خواستهها یاری فرماید. یعنی این درخواستها مسألهای نیست که ما به تنهایی از پس آنها بر بیاییم.
شرط انتفاع از عمل شناخت حقوق خاندان رسول اکرم است
پیامبر فرمودند: قسم به آن كسیکه جان من در دست اوست هيچ بندهاى از عمل خود بهره نمیبرد مگر بهواسطۀ شناخت حق ما. یعنی: شرط انتفاع از عمل شناخت حقوق خاندان رسول اکرم است. انتفاع از عمل به معنای بهرهمند شدن از بهشت است. تمام فرمایشات پیامبر در طول ۲۳ سال رسالت خود وحی بوده است. فلذا قسم این پیامبر باید برای ما سنگین باشد.
عمل آخرتساز چگونه باید باشد؟
چه بخواهیم چه نخواهیم قیامت را در پیش داریم. دنیا را پول آباد میکند و آخرت را هم عمل. ما برای دنیای بهتر دنبال ثروت بیشتر هستیم. پس چرا برای آخرت بهتر دنبال اعمال بیشتر نیستیم؟ عمل باید چگونه باشد؟
در قرآن آمده است: و بهترين نامها براى الله است خدا را به آن بخوانيد. یعنی اگر خداوند را بهواسطۀ اسماء حسنی او پرستش کنید به مقصود میرسید. ادامۀ آیه غوغا است: و كسانىكه نامهاى او را تحريف مىكنند رها سازيد. آنها بهزودى جزاى اعمالى را كه انجام مىدادند خواهند دید.
این آیه از آیات ولایت است.
امام صادق فرمودند: به خدا قسم ما [آن] اسماء الحسنی هستیم که خداوند عمل هیچکس از بندگان را نمیپذیرد مگر بهواسطۀ معرفت و شناخت نسبت به ما.
گمشدۀ جامعۀ امروز امامت است
من در این جلسات به دو نکته در رابطۀ با معرفت اشاره کنم.
یک: مراد از معرفت چیست؟
دو: چرا عمل تنها در سایۀ معرفت اهل بیت پذیرفته میشود؟
غالب مباحث من ذائقۀ امامتی دارد چون گمشدۀ جامعۀ امروز امامت است. متأسفانه جامعۀ ما در رابطۀ با امام زمان و پیوند با ایشان دچار مشکل است.
ائمه معصومین را از شأن وحیانی خارج نکنیم
برخی به دنبال این هستند که معصومین آگاه به علم ریاضیات، طب و ... بودهاند. با مطرح کردن این مسائل، خواسته یا ناخواسته شأن معصومین را تا حد یک ریاضیدان و یک پزشک پایین میآورند. معصومین به همۀ علوم آگاه بودهاند اما همه را بیان نکردند. چون مأموریت آنها در نظام خلقت هدایت انسانها است. پس اصرار نداشته باشید که معصومین را از شأن وحیانی خارج کنید!
نبوغ برای غیرمعصوم صفت ارزشی است. اما باید بدانیم مراد از شناخت به چه معنا است؟ به همین دلیل است که در معارف ما روایات بسیار زیادی دربارۀ اهمیت مسئلۀ امامت وارد شده است.
خداوند در مورد هیچچیز به اندازۀ اقرار به امامت تأکید نکرده است
امام کاظم فرمودند: خداوند به بندگان در مورد هیچچیز به اندازۀ اقرار و اعتراف به امامت تأکید نکرده است.
یعنی خداوند اینقدر که مسئلۀ امامت را برجسته کرده نماز را برجسته نکرده است. شأن امامت به اندازهای است که شرط قبولی اعمال است.
امام باقر فرمودند: اسلام بر روى پنج چیز بنا شد: نماز و زكات و روزه و حج و ولايت. و آنگونه كه براى ولايت در روز غدير خم فرياد زده شد براى هيچچيز ديگری فرياد زده نشده است.
ابلیس بنیانگذار مکتب سقیفه
حضرت رضا فرمودند: مثال کسانىکه ولایت امیرالمؤمنین را در روز غدیر پذیرفتند مانند فرشتگانی است که آدم را سجده کردند و مثال کسانىکه از پذیرش آن سر باز زدند مانند ابلیس است.
به ابلیس گفتند: به آدم سجده کن و نکرد. فلذا ابلیس بنیانگذار مکتب سقیفه است. چون عبادت خدا را بدون حجت او میخواست. در سقیفه هم کودتاگران سقیفه همان حرف را زدند. عدم پذیرش ولایت امیرالمؤمنین به معنای کنار گذاشتن حجت خدا است.
پرستش خدا تنها بهواسطۀ اطاعت از او محقق میشود
خداوند حجت خود را واسطۀ پرستش خود قرار داده است. آنچه برای خداوند اهمیت دارد اطاعت است نه عبادت. عمل به تنهایی نجاتدهنده نیست آنچه مهم است اطاعت از خدا است. ولو ذبح کردن فرزند باشد مانند داستان حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل.
خداوند راه رسیدن به خود را منحصر در تبعیت از حجت خدا قرار است. ما با عمل صرف به قرب الهی نمیرسیم. اگر ولایت کنار گذاشته شد هیچکدام از مناسک نفع نمیبخشد. این همه تأکید بر ولایت و امامت به این دلیل است که رسیدن به خدا تنها بهواسطۀ حجت خدا ممکن است نه بهواسطۀ مناسک.
شرح این مطلب را در آینده بیان خواهم کرد، تا بدانید تمام امور دنیوی و همچنین حیات معنوی ما به اذن خدا به دست مبارک امام زمان است. چون من این حقوق را در این دوره به صورت خاص نسبت به امام زمان مطرح میکنم. حقوق ایشان که شناخته بشود برای من کافی است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گزیده سخنرانی
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
موضوع: حقوق امام(ع) بر شیعیان | جلسه ۲
از سلسله جلسات هفتگی سهشنبهها
سهشنبه ۱۵ خرداد ماه ۱۴۰۳
مسجد حضرت امیر علیهالسلام
@Fares_ir
حقوق_امام_بر_شیعیان_استاد_علوی_تهرانی_جلسه_2.pdf
986.9K
خلاصه سخنرانی
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
موضوع: حقوق امام(ع) بر شیعیان | جلسه ۲
از سلسله جلسات هفتگی سهشنبهها
سهشنبه ۱۵ خرداد ماه ۱۴۰۳
مسجد حضرت امیر علیهالسلام
@Fares_ir
هدایت شده از مرکز رشد بنیاد فارِس المؤمنین
📣 #اطلاعیه
#تربیت_مربی_کودک
مرکز رشد بنیاد فارِس المؤمنین (ع)، چهارمین دورهی مقدماتی تربیت مربی کودک (بصورت حضوری یا مجازی) را با هدف تربیت نیروی انسانی شایسته آموزش به کودکان سنین پیش از دبستان (۳ تا ۶ ساله) برگزار مینماید:
✅ شرایط ثبتنام:
* سن: از ۱۸ تا ۴۰ سال
* مدرک تحصیلی: دیپلم و بالاتر
* تکمیل فرم ثبتنام (اینترنتی یا حضوری و ارسال مدارک)
📝 مدارک ثبتنام:
* کپی کارت ملی
* کپی آخرین مدرک تحصیلی
* پرداخت هزینهی شرکت در دوره
✔️ ثبتنام: از ۲۹ مهر تا ۴ آبان ماه ۱۴۰۳
🖊 حضوری: شنبه تا پنجشنبه، ساعت ۱۴ الی ۱۸
🌐 اینترنتی: برای ثبتنام اینجا کلیک کنید.
🗓 شروع کلاسها: از ۵ آبان ۱۴۰۳
⌛️مدت دوره مقدماتی : ۴ ماه
حضوری یا مجازی : ۲ روز در هفته، ساعت ۱۴ الی ۱۸
🏣 مکان تشکیل کلاسها: بنیاد فارِسالمؤمنین
تهران، خ کارگرشمالی، خ گردآفرید، پلاک ۹
☎️ شماره تماس برای آگاهی بیشتر :
۶۶۹۲۳۲۳۴ - ۰۲۱ (مرکز رشد و آموزش)
جهت اطلاع از دورهها و برنامههای مرکز رشد و آموزش در کانال زیر عضو شوید : 👇
🆔 @Roshd_Fares_ir
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
#اعلام_برنامه
جـلســـه هفـتـــگی ســـــهشنبـــهها
ســهشنبه ۱ آبان ۱۴۰۳
از سـاعـت ۱۹ تــــا ۲۱
زیـارت آلیس: حاج حسین ارضـی
سخنـرانی : استـاد عـلــوی تهــرانی
مداحـی : کربلایی سعید هدایتیان
خیـابـان کـارگــــر شـمـــالـــی
بالاتر از ایستگاه متــرو کارگر
مسجـــد حضـرت امیــــر (ع)
@Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖موضوع : #حقوق_امام_ع_بر_شیعیان | جلسه ۳ ✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۳ 🗓 س
.
شناخت حقوق امام زمان واجب است
گفتیم که شناخت حقوق امام زمان لازم و واجب است. چون اداء حق مترتب بر شناخت حق است. ابتدا باید نسبت به حق آگاهی پیدا کرد تا بتوان آن را ادا کرد.
شرط انتقال عمل به عالم ملکوت معرفت داشتن به حقوق اهل بیت است
امام صادق فرمودند: اگر بندهای ۱۰۰ سال در بین رکن و مقام خدا را عبادت کند در حالیکه روزها روزهدار و شبها شبزندهدار باشد تا جاییکه ابروهای او بر روى چشمانش قرار بگیرد و استخوانهاى گردن او نیز در سينهاش فرو رود اما در شناخت حق ما جاهل باشد هرگز بهرهای براى او نخواهد بود!
یعنی عمل چنین شخصی اصلاً تبدیل نمیشود. دلیل این مطلب در قرآن آمده: کسیکه حسنه را بیاورد. پس بحث انجام عمل نیست. بحث بردن آن به ملکوت است. چگونه میتوان عمل را به ملکوت انتقال داد تا تبدیل به بهشت شود؟ با معرفت پیدا نمودن به حقوق معصومین.
هیچکس در عدم شناخت حق معصومین معذور نیست
از امام صادق روایت شده: خدا عمل کسی را که جاهل به حق ما باشد نمیپذیرد. یعنی شخص در آخرت از عمل خود بهرهای نمیبرد.
در عدم شناخت نسبت به حقوق معصومین هیچکس معذور نیست. من در بحثهای محرم ۱۴۰۲ اثبات کردم که ولایت امیرالمؤمنین در تمام امتها مطرح بوده است. چون پذیرش ولایت امیرالمؤمنین شرط نبوت تمام انبیاءبوده؛ و پیامبری که شرط رسالت او پذیرش ولایت امیرالمؤمنین بوده، ابلاغ آن نیز به امتش واجب بوده است. لذا امام صادق نه تنها شیعیان بلکه هیچ گروهی از مردم را در جهل نسبت به حقوق معصومین معذور نمیداند. ما هستيم آن خاندانى كه خداوند فرمانبرى از ما را واجب كرده است. شما به كسانى اقتدا میكنيد كه مردم در نشناختن آنها معذور نيستند. یعنی برای هیچکس عذری وجود ندارد.
شرکت در این جلسات و تبلیغ آن عقلا واجب است
وجود نازنین پیامبر در طول ۲۳ سال رسالت خود منزلت اهل بیت را به مردم معرفی کردند. قرآن تمام کلام پیامبر را وحی میداند. پس آن منزلتی را که ایشان برای اهل بیت فرموده همهاش وحی است. چطور مناسک این پیامبر را میپذیرید اما وصایت ایشان را نمیپذیرید؟ آیا احتمال درست بودن کلام پیامبر را هم نباید داد؟ دفع ضرر احتمالی هم که به حکم عقل واجب است. پس شرکت در این جلسهای که در آن نشستهاید واجب است. تا نفیا یا اثباتا حق بودن این مطالب را فهم کنید. تنها شنیدن این بحث نیست که واجب است ابلاغ آن هم واجب است. این رسالت غدیر است.
سعادت ابدی در گرو معرفت امام زمان است
معمولا همۀ ما از خداوند سعادت اخروی را درخواست میکنیم. این سعادتمندی چگونه حاصل میشود؟ از پیامبر روایت شده: هرکسی بمیرد و امام زمان خودش را نشناخته باشد به مرگ جاهلیّت مرده است. مرگ جاهلی یعنی شقاوت ابدی. در مقابل مرگ جاهلی، مرگ نبوی قرار دارد. اگر سعادت ابدی میخواهیم باید به دنبال ولایت امیرالمؤمنین باشیم.
نه تنها فروع، بلکه اصول را هم باید از معصومین اخذ کرد
امام صادق فرمودند: هرکسی نماز بخواند و زکات بدهد و حج و عمره به جا آورد در حالیکه همۀ این اعمال را بدون معرفت کسی که خداوند اطاعت او را واجب کرده انجام بدهد هیچکدام از این اعمال را انجام نداده است. چون قبولی تمام این اعمال مشروط به شناخت مردی بوده که خداوند منت گذاشته است بر خلایقش بهواسطۀ اطاعت از او و امر کرده است بر اخذ از او. و کسیکه چنین شخصی را بشناسد و از او بگیرد خدا را اطاعت کرده است.
چرا فروع و مناسک را از امام صادق میگیریم ولی در پذیرش اصول و عقاید از ایشان سستی میکنیم؟ امام صادق کیفیت صحیح مناسک را برای ما بیان کرده، خب همین امام میخواهد عقاید ما را نیز در مسیر درست قرار دهد. همین امام است که میفرماید: اگر کسی معرفت حقوق ما را نداشت هیچ عملی از او پذیرفته نیست. خب چرا نباید این حرف ایشان را جدی بگیریم؟
باید به کلام معصومین یقین داشته باشیم
در کودتای سقیفه حجت خدا را کنار گذاشتند و در امتداد آن بنیامیه درصدد حذف حجت خدا برآمدند که حضرت سیدالشهداء با شهادت خود مانع از این مسئله شدند. همۀ ما مدیون سیدالشهداء هستیم که با شهادت خودشان باعث بقاء امامت شدند. پس بر ما واجب است که یقین کنیم احادیث و روایاتی که از معصومین صادر شده واقعیت دارند یا ندارند؟ آیا اینکه فرمودند: روزی به دست امام زمان است، صحیح است یا خیر.
تلاش کنید که نام و یاد امام زمان در تمام عالم فراگیر شود
اگر تا آخر با این بحث همراه باشید و آن را باور کنید در آخر بحث در آغوش امام عصر خواهید بود. تمام عالم در اختیار امام زمان است اما ما به عنوان شیعه با ایشان بیگانه هستیم. امام زمان گمشدۀ عالم است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گزیده سخنرانی
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
موضوع: #حقوق_امام_ع_بر_شیعیان | جلسه ۳
از سلسله جلسات هفتگی سهشنبهها
سهشنبه ۲۲ خرداد ماه ۱۴۰۳
مسجد حضرت امیر علیهالسلام
@Fares_ir
حقوق_امام_بر_شیعیان_استاد_علوی_تهرانی_جلسه_3.pdf
1.2M
خلاصه سخنرانی
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
موضوع: #حقوق_امام_ع_بر_شیعیان | جلسه ۳
از سلسله جلسات هفتگی سهشنبهها
سهشنبه ۲۲ خرداد ماه ۱۴۰۳
مسجد حضرت امیر علیهالسلام
@Fares_ir
May 11
استاد علوی تهرانی
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ #اعلام_برنامه جـلســـه هفـتـــگی ســـــهشنبـــهها ســهشنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ از سـاعـت ۱۹
🔊 #فایل_صوتی
✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۳
🗓 سهشنبه ۱ آبان ماه ۱۴۰۳
🔸مسجد حضرت امیر (ع)
🔹زیارت آل یس : حاج حسین ارضی
🔹سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی
📖موضوع : #حقوق_امام_ع_بر_شیعیان | جلسه ۸
🔹مداحی : کربلایی سعید هدایتیان
@Fares_ir
👇👇👇
4_5818681968744732307.mp3
13.94M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #زیارت_آل_یس
✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۳
🗓 سهشنبه ۱ آبان ماه ۱۴۰۳
🎤 حاج حسین ارضی
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir