eitaa logo
استاد علوی تهرانی
3.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
245 ویدیو
36 فایل
کانال رسمی استاد علوی تهرانی ✅ تلگرام: https://t.me/Fares_ir ✅ سایت: Fares.ir ✅ ادمین کانال: @Fares_Contact ✅ ارتباط با ادمین جهت طرح سؤال و مشاوره از استاد: @Fares_Admin ✅ بنیاد فارِس المومنین: ۳۴ ۳۲ ۹۲ ۶۶ - ۰۲۱ ✅ کد شامد: ۱-۲-۷۳۲۰۹۸-۶۱-۰-۲
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖موضوع : #آداب_ورود_به_ماه_رمضان | جلسه ۴ ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۲ 🗓
. 🔴 آداب ورود به ماه رمضان 📝 گزیده جلسه چهارم 🔘اولین گام ما برای ورود به ماه رمضان و مهمانی خدا، توبه است. گناه، قهر با خداست، چون اطاعت از غیر اوست. توبه‌ تلاشی برای آشتی با خدا و ورود به کانون محبت اوست. امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: بسوی خدا بازگردید و در محبت او داخل شوید. کانون محبت خدا، توبه است. امام باقر(ع) فرمودند: محبوب ترین بندگان نزد خدا، انسان تائب نیکوکار است. خداوند در سوره زمر آیه ۵۳ در نهایت رحمت و محبت فرموده است: « ... ای بندگان من که [با ارتکاب گناه] بر خود زیاده‌روی کردید! از رحمت خدا ناامید نشوید، یقیناً خدا همه گناهان را می‌آمرزد؛ زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است» ✅ توبه به ۳ شرط پذیرفته می‌شود: خداوند در آیات ۱۷ و ۱۸ سوره‌ی نساء می‌فرماید: «‌ بی تردید توبه نزد خدا فقط برای کسانی است که از روی نادانی مرتکب کار زشت می‌شوند. سپس به زودی توبه می‌کنند؛ اینان هستند که خدا توبه آنان را می‌پذیرد، و خدا همواره دانا و حکیم است. و برای کسانی‌که پیوسته کارهای زشت مرتکب می‌شوند، تا زمانی‌که مرگ یکی از آنان فرا رسد، گوید: اکنون توبه کردم. و نیز برای آنان که در حال کفر از دنیا می‌روند، توبه نیست. اینان هستند که عذابی دردناک برای آنان آماده کرده‌ایم» 👈 شرط اول) گناه از روی نادانی انجام شود. مراد از جهل و نادانی اینست که گناه براساس طبیعت انسان سر بزند. طبیعت انسان آمیخته‌ی از دو قوه‌ی شهوت و غضب است. شهوت محل خواسته‌ها و جلب منفعت است. وقتی هوای نفس بر انسان حاکم شود، طوفان غرائز به پا می‌شود و علم و ایمان انسان از کار می‌افتد. لذا انسان گناه می‌کند. در این حال، دانش آدمی از بین نمی‌رود، بلکه اثرش از بین می‌رود. لذا ارتکاب گناه براساس انکار خدا و عناد نیست. ▫️امام زین‌العابدین(ع) در دعایی که به ابوحمزه ثمالی تعلیم دادند فرمودند: خدایا! موقعی که گناه کردم، منکر تو نبودم و امرت را سبک نشماردم و نخواستم گناه کنم و خودم را در مسیر عقاب تو قرار بدهم. من وعید تو به جهنم را بی‌ارزش ندانستم، لغزش بود و عارض شد، نفسم زیبا جلوه داد و هوای نفس بر من غلبه کرد. بدبختی باعث شد سراغ گناه بروم. پرده‌پوشی تو من را مغرور کرد. 👈 شرط دوم) خیلی سریع توبه کنند و آن را تا موقع مرگ عقب نیندازند. توبه فقط تا مشاهده‌ی آثار مرگ قبول می‌شود. چه کسی می‌داند آثار مرگش چه زمانی نمایان می‌شود؟ 👈 شرط سوم) خداوند توبه‌ی کافران را نمی‌پذیرد. شرط توبه، ایمان است. در سوره‌ی اسراء آیه ۱۹ فرمود: «و کسانی‌که آخرت را بخواهند در حالی که مؤمن هستند، و با تلاشی کامل برای آن سعی کنند، پس تلاش آنها به نیکی مقبول افتد» مصداق یکی از اعمال صالح برای اهل ایمان، توبه است. در سوره‌ی نور ۳۹ فرمود: «و اعمال کافران مانند سرابی در بیابانی مسطّح و صاف است که تشنه، آن را آب می پندارد، تا وقتی‌که به آن برسد آن را چیزی نیابد ...» در آیه ۱۱۶ سوره‌ی نساء فرمود: «مسلماً خدا کسی را که به او شرک آورده نمی‌آمرزد، و فروتر از آن را برای هرکسی بخواهد می‌آمرزد. و هرکسی به خدا شرک ورزد، یقیناً به گمراهی بسیار دوری دچار شده است» 💠 توبه، تار و پود دارد. تار و پود توبه، پشیمانی از گناه، و اراده بر ترک گناه است. اگر این دو محقق نشود، توبه واقعی انجام نشده است. 🔹گناه بدون توبه، موجب دوری از رستگاری است امام صادق(ع) فرمودند: وقتی از انسان گناهی سر می‌زند، یک نقطه‌ی سیاه در قلبش ایجاد می‌شود. اگر توبه کرد، لکه‌ی سیاه از بین می‌رود ولی اگر گناهان زیاد شد و توبه انجام نشد، این نقطه‌ی سیاه در قلب انسان رشد می‌کند تا تمام قلب را می‌گیرد. در این‌صورت دیگر رستگار نمی‌شود. 🔹خشنودی خدا، بزرگ‌ترین نعمت بهشت است. امام باقر(ع) فرمودند: خداوند از بازگشت گنهکار بیش‌تر از آدمی که در تاریکی شب، کاروان را گم می‌کند و بعد آن را پیدا می‌کند، خشنود می‌شود. و رِضْوَانٌ مِنَ اللَّهِ، أَكْبَرُ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی جلسه چهارم | جلسات هفتگی ۱۴۰۲ مسجد حضرت امیر علیه السلام موضوع: آداب ورود به ماه رمضان @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 🏴 شب شهادت حضرت امام کاظم (ع) | ۱۴۰۲ 🎤 استاد علوی تهرانی 📖موضوع : #آداب_ورو
. 🔴 آداب ورود به ماه رمضان 📝 گزیده جلسه پنجم ✅ توبه‌ی حقیقی از سه عنصر علم، حال و عمل تشکیل می‌شود. 🔹علم به گناه شخص تائب (توبه کننده) باید یقین پیدا کند که گناه حقیقت انسان را به هلاکت می‌کشاند. قلب ما بیت الله و عرش الرحمن است و می‌تواند ما را به عالی‌ترین مقامات ممکنه‌ی نظام خلقت می‌رساند، یعنی مقام عندیت (... عِنْدَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ) ▫️بیان مبارک معصوم اینست: هیچ چیز مثل گناه قلب را تباه نمی‌کند. امام زین‌العابدین(ع) فرمودند: بهجت و شادمانی و بالیدن به گناه، از عمل گناه بدتر است. قلب گاهی مرتکب گناه می‌شود، اما وقتی گرفتارش شد، گناه بر او غلبه می‌کند تا قلب زیر و رو می‌شود. قلبی‌ که بنا بود او را به خدا برساند، به حضیض می‌رساند. منکر برایش معروف می‌شود و به جای صعود، منجر به سقوط می‌شود. بیان قرآن کریم درباره سقوط اینست: أُولَئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ. این‌قدر سقوط می‌کند که حتی شایسته نیست خداوند او را انسان خطاب کند. ▫️در سوره‌ی انفال آیه‌ی ۲۲ می‌فرماید: بدترین جنبندگان نزد خدا، افراد کر و لالی هستند که اندیشه نمی‌کنند. رسول اکرم فرمودند: هرکسی گناه کند، بخشی از انسانیت او می‌رود و هرگز بازنمی‌گردد. پس اگر توبه کنیم گناهان‌مان پاک می‌شود ولی دیگر آدم قبلی نیستیم. 💢 حالا می‌فهمیم که چرا امیرالمؤمنین گناه نمی‌کند؟ از ترس جهنم و شوق بهشت نیست. چون انسان هستم گناه نمی‌کنم. بنیانی‌ترین چیزی که ما را به مرز انسانیت می‌رساند عقل است که نباید با گناه زائل شود. ▫️امام زین العابدین فرمودند: وای به حال کسی که واحدش از عشراتش بیش‌تر می‌شود. می‌دانید کسی‌که یک حسنه انجام بدهد ده برابر و کسی‌که یک گناه انجام بدهد همان یک برابر است. 🔹حال ندامت از گناه وقتی این علم را پیدا کرد، حالی در فرد تائب ایجاد می‌شود که به آن حال ندامت و پشیمانی می‌گویند. یک گناه کردم، نافرمانی از خدا بود، اطاعت شیطان بود، جزایش عقوبت در قیامت بود، تنزل از مقام انسانیت بود. ▫️چرا به من و شما می‌گویند آیات معاد رو بخوانید؟ تا بدانیم جزای گناهان ما در قیامت چیست بلکه نادم بشویم. براساس این ندامت، یک عزم و اراده‌ی جدی ایجاد می‌شود که انسان دیگر حتی به گناه فکر هم نکند، نه این‌‌که فقط گناه نکند. اگر کسی توبه کند و بگوید من دیگر گناه نمی‌کنم، روزنه‌ای را بازگذاشته که شیطان سراغش بیاید. فکر گناه است که انسان را به گناه می‌کشاند؛ به همین دلیل قرآن نمی‌فرماید زنا نکنید، بلکه می‌فرماید اصلا نزدیکش نشوید. 🔹جبران گناه با اقدام عملی آن‌گاه باید یک ثمره‌ی اجرایی و عملیاتی در ما ایجاد شود. جبران حق الله و حق الناس. اگر در کسی آن‌ حال ایجاد شود ولی اقدام عملی نکند، بداند که توبه‌اش توبه‌ی حقیقی نیست، و بازیگری‌ است. در پی این حال و این ندامت و این عزم جدی،‌ باید گذشته را جبران کند. بداند که گناه او را شاد کرده و او باید خودش را به حزن عقوبت کند. محزون بودن یکی از علائم مؤمن است. این حزن در قلب است. این حزن همان حال عبادت شبانه است. حالاتی که باید در توبه باشد. کسی‌که از گناه توبه می‌کند باید حال تأسف، حال بکاء و گریه، و پناه‌خواهی به خدا داشته باشد. با خضوع و خشوع، حال درخواست و بازگشت، حال فقر و نداری، دل‌نگرانی، اضطرار و بیچارگی، فریاد، عجز و اعتراف از سوء پیشینه خود توبه کند. 💢قبلا عرض کردم که گناه یک عمل است که دارای یک اثر است. توبه‌ای که گفتیم عمل را از بین می‌برد ولی اثر را از بین نمی‌برد. اثر گناه را غفران خداوند از بین می‌برد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی جلسه پنجم | جلسات هفتگی ۱۴۰۲ مسجد حضرت امیر علیه السلام موضوع: آداب ورود به ماه رمضان @Fares_ir
📣 جـلسـه هفـتـــگی ســـه‌شنبـــه‌ها آخرین جلسه هفتگی سال ۱۴۰۲ سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ از ســـاعـــت ۱۹ تـــا ۲۱ زیارت آل‌یس: حاج حسین ارضی سخنرانی : استاد عـلــوی تهـرانی مــداحــی : حــاج علــی علــیان خیـابـان کـارگــــر شـمـــالــی بالاتر از ایستگاه مترو کارگر مسجـد حضـرت امیــــر (ع) @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖موضوع : #آداب_ورود_به_ماه_رمضان | جلسه ۶ ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۲ 🗓
. 🔴 آداب ورود به ماه رمضان 📝 گزیده جلسه ششم ✅ اگر می‌خواهیم انسان نازل نباشیم و به مقام عندیت برسیم و از چشم خدا نیافتیم، باید از گناه دوری کنیم. امام باقر(ع) می‌فرمایند: میان انسان گنهکار و توبه، چیزی فاصله نمی‌شود مگر این‌که این انسان در زندگی دنیا غرق شده باشد. حضرت عیسی(ع) فرمود: فکر گناه مثل دود آتش است که فضا را سیاه می‌کند. یعنی خود گناه مانند آتش است که می‌سوزاند ولی فکر به گناه، مانند دود است. 💢 گفتیم که توبه از سه جزء تشکیل شده است: 🔹جزء اول، علم است. انسان تا علم به زشتی گناه پیدا نکند اگر هم توبه کند، بقایی ندارد. 🔹جزء دوم، عزم قطعی است. یعنی به گناه فکر نکند و در عوض به فکر جبران گناه باشد و اقدام عملی انجام دهد. 🔹جزء سوم، حال ندامت و پشیمانی است. به عوض این‌که در دوران گناه شاد بوده، باید خود را به حزن عقوبت کند. امام سجاد(ع) فرمودند: بی‌تردید خداوند قلب حزین را دوست دارد. حضرت داوود به خداوند عرض می‌کند که خدایا مرا امر کردی که صورت و بدن و پایم را با آب تطهیر کنم. قلبم را با چه چیزی پاک کنم؟ خداوند فرمود: با حزن. حال حزن، در واقع تطهیر قلب است. پس باید اعمالی را انجام دهد که اعمال خطای گذشته را جبران کند. 💠 نکته دیگر، استقامت در حالت توبه است. مراقبت کار سختی است. اما وقتی دوباره زمین می‌خوریم ناامید از رحمت خدا نشویم. صد بار اگر توبه شکستی باز آی. ✅ توبه‌، یعنی تغییر در روش زندگی یعنی اگر من تا به حال براساس گناه زندگی می‌کردم، از حالا به بعد براساس گناه زندگی نمی‌کنم. این تغییر باید خروجی داشته باشد تا دیگران هم بفهمند. پیامبر به یاران‌ خود فرمودند: می‌دانید توبه‌کننده کیست؟ گفتند: نمی‌دانیم. فرمودند که وقتی بنده‌ی گنهکار توبه کند اما گناهانش را جبران نکند، یعنی نشست و برخواستش، نوع غذایش، رفاقت با دوستانش را تغییر ندهد، عبادتش زیاد نشود، سعه‌ی صدر پیدا نکند، دستِ دهنده پیدا نکند (اهل احسان و بخشش نشود)، آرزوهایش کم نشود، زبانش را حفظ نکند، از غذایش به دیگران ندهد، تائب نیست. کسی‌که در این ده مورد استقامت کند، تائب است. ▫️در حدیث دیگری حضرت می‌فرمایند: کسی که از گناه توبه کرده اگر مردم نفهمند که توبه کرده، این توبه نیست. یعنی باید متوجه تغییر سبک زندگی او بشوند. (منظور این روایت، ریا نیست،‌ بلکه در نظر مردم، باید بین رفتار اهل ایمان و اهل گناه فرق باشد) ▫️جوانی خدمت امام صادق(ع) عرض کرد: اگر کسی گناه کند و بعد توبه کند، خدا می‌بخشد؟ حضرت فرمودند: می‌بخشد. دوباره گفت: خدا می‌بخشد؟ حضرت فرمودند: حتما می‌بخشد. بار سوم گفت: خدا براستی می‌بخشد؟ فرمودند: خدا حتما می‌بخشد. بعد سرش را پایین انداخت و گفت: خدا که می‌بخشد، با شرمندگی‌ش چه‌کار کنم؟ 💠 قبل از این شرمندگی، اثر گناه وجود دارد. باید اثر گناه را از بین ببریم. خداوند فرمود: یَا أیِّها الَّذینَ آمَنوا توبُو اِلی اللَّهِ، ای کسانی‌که ایمان آورده‌اید، به سوی خدا توبه کنید. این در زمینه‌ی عمل است. در سوره طه آیه ۸۲ فرمود: من غفار هستم برای کسی‌که توبه کرده است. یعنی عمل گناه را با توبه از بین برده اما می‌خواهد اثر گناه را با غفران خداوند از بین ببرد. 💢 وقتی آیه‌ی ۱۶ و ۱۷ سوره‌ی اعراف نازل شد، ابلیس گفت من از چهار طرف به انسان حمله می‌کنم: جلو، راست، چپ، و پشت. ملائکه گفتند: خدایا این بشر، مظلوم است. از چهار جهت به او حمله می‌شود، پس راه نجات چیست؟ خداوند فرمود: از دو جهت دیگر راه نجات دارد. جهت اول، بالا است (برای اینست که دستها را هنگام دعا و مناجات بالا می‌آوریم) جهت دوم، پایین است (و آن، هنگام سجده است که خداوند بنده‌اش را در این حال، بسیار دوست دارد) ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی جلسه ششم | جلسات هفتگی ۱۴۰۲ مسجد حضرت امیر علیه السلام موضوع: آداب ورود به ماه رمضان @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
📣 #اعلام_برنامه جـلسـه هفـتـــگی ســـه‌شنبـــه‌ها آخرین جلسه هفتگی سال ۱۴۰۲ سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ ا
🔊 ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۲ 🗓 سه‌شنبه ۱۵ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🔸مسجد حضرت امیر (ع) 🔹زیارت آل یس : حاج حسین ارضی 🔹سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی 📖موضوع : | جلسه ۱۱ 🔹مداحی : حاج علی علیان @Fares_ir 👇👇👇
4_5998876832022139878.mp3
13.33M
🔊 📚 ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۲ 🗓 سه‌شنبه ۱۵ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🎤 حاج حسین ارضی 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5998876832022139881.mp3
26.33M
🔊 📚 📖موضوع : | جلسه ۱۱ ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۲ 🗓 سه‌شنبه ۱۵ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5998876832022139885.mp3
2.51M
🔊 📚 ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۲ 🗓 سه‌شنبه ۱۵ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5998876832022139888.mp3
11.66M
🔊 📚 ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۲ 🗓 سه‌شنبه ۱۵ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🎤 حاج علی علیان 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖موضوع : #آداب_ورود_به_ماه_رمضان | جلسه ۷ ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۲ 🌸
. 🔴 آداب ورود به ماه رمضان 📝 گزیده جلسه هفتم ✅ گفتیم توبه راهی برای بازگشت بسوی خدا است و سه مرحله را برای آن ذکر کردیم. علم به زشتی گناه، حالت پشیمانی از آن، عزم بر ترک گناه. 💢 مراحل دیگری هم برای توبه وجود دارد که گاهی بصورت مستقل آمده و گاهی در امتداد سه مرحله فوق ذکر شده  است. اما اگر بخواهیم آنها را به تفکیک بیان کنیم، شامل مراحل زیر است: 🔹چهارم: جبران مافات. اعمال از دست رفته باید جبران شود. این اعمال گاهی حق الله است و گاهی حق الناس. 🔹پنجم: برنامه برای توبه. 🔹ششم: قلب حزین و چشم اشکبار. هدف، تأدیب نفس بخاطر جبران شادمانی در دوران گنهکاری است. ▫️امام سجاد(ع) فرمودند: خدایا! مرا به درجه‌ی توبه انتقال بده و کمک کن تا به حال زار خودم گریه کنم. چرا گریه نکنم که نمی‌دانم سرانجام من چه می‌شود. ▫️امام رضا(ع) فرمودند: خوش به حال صورتی که وقتی خدا به آن نظر می‌کند در حال گریه است و به خاطر گناهی که کرده از خدا می‌ترسد. ▫️امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: کلید رحمت خدا، گریه‌ی از ترس خدا است. ▫️رسول خدا در خطبه‌ی خود فرمودند: هر کسی از خوف خدا اشک در چشمانش جمع شود، هر قطره‌ی اشک از خشیت خدا در میزان، معادل وزن کوه اُحد است. 🔹هفتم: خود را با بندگی خداوند به تعب و سختی بیاندازد. 🔹هشتم: تغییر در روش زندگی. 🔹نهم: استقامت و پایداری در مرحله‌ی پشیمانی از گناه. 💠 هر آن‌چه گفته شد در وهله‌ی اول واقعا سخت به نظر می‌رسد و البته شیطان هم سخت می‌نمایاند. اما برای کسی‌که اراده کرده تا زندگی خود را عوض کند امیدبخش است،‌ چون بازگشت به دامان رحمت الهی است. 💢 خداوند در سوره‌ی آل‌عمران آیه‌ی ۱۷۵ فرمود: جز این نیست که شیطان کسانی را که تحت سرپرستی گرفته همواره می‌ترساند. گاهی شیطان آنچنان بزرگ‌نمایی می‌کند که توبه را از ارزش می‌اندازد. گاهی سبب تسویف می‌شود،‌ یعنی باعث می‌شود که بنده توبه را به تاخیر بیاندازد. گاهی هم گناه را کوچک جلوه می‌دهد. گاهی آدمی از ارتکاب گناه ترس دارد و گناه برایش قبیح است. اما وقتی وسوسه شیطان باعث تکرار گناه شد، قبح آن از بین می‌رود و عادی می‌شود. حضرت امیر(ع) می‌فرمایند:‌ بزرگ‌ترین گناه نزد خدا، گناهی است که نزد صاحبش کوچک بیاید. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی جلسه هفتم | جلسات هفتگی ۱۴۰۲ مسجد حضرت امیر علیه السلام موضوع: آداب ورود به ماه رمضان @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖موضوع : #آداب_ورود_به_ماه_رمضان | جلسه ۸ ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۲ 🌸
. 🔴 آداب ورود به ماه رمضان 📝 گزیده جلسه هشتم ✅ پنج عامل باعث می‌شود گناه صغیره به کبیره تبدیل شود: ۱. اصرار بر گناه. ۲. بی‌اهمیت شمردن گناه. ۳. شاد شدن با گناه. ۴. اظهار و افشاء گناه. ۵. بنیان‌گذاری گناه در جامعه. 🔹خداوند نسبت به بخشش گناه، دو اسم و جلوه خود را در کنار هم مطرح کرده است. این دو، پیوسته‌ و مکمل یکدیگر هستند: اولی، بحث توبه است، و خداوند تواب است. دیگری بحث‌ غفران است، و خداوند غفار است. ▫️در سوره‌ی طه آیه‌ی ۸۲ فرمود: بی‌تردید من غفار هستم برای کسی‌که توبه کرده است. غفران خدا براساس اعمالی است که ما باید در جبران گناه انجام بدهیم. 💠 اعمالی که موجب غفران الهی می‌شود و اثر گناه را از بین می‌برد: ۱. نعمت‌های الهی را یاد کردن و به دیگران متذکر شدن. خداوند به جناب موسی(ع) فرمود: موسی من را دوست داشته باش. مردم را هم عاشق من کن. عرض کرد: خدایا من که عاشقت هستم اما مردم را چطور عاشقت کنم؟ فرمود: نعمت‌های من را برای مردم متذکر شو. رسول خدا فرمودند: هیچ گروهی در مجلسی به سر نمی‌برند که خدا را با ذکر نعمت‌ها یاد کنند، مگر آن‌که منادی از آسمان ندا می‌دهد: برخیزید که خداوند اثر گناه‌تان را از بین برد. ۲. نماز شب. حضرت فرمودند: نماز مؤمن در شب هر آن‌چه را که در روز مرتکب شده از بین می‌برد. ۳. سرزنش خود امام رضا(ع) فرمودند: مردی از بنی اسرائیل چهل سال خدا را پرستش کرد اما اثری از این عبادت ندید. بعد خطاب به خودش گفت: تو خودت موجب این انحطاط شدی و خراب کردی، وگرنه خداوند سمیع و بصیر است. به او گفته شد: این‌که تو خودت را مقصر دانستی، ثمره‌اش از چهل سال بندگی‌ات بیش‌تر است. ۴. صلوات بر محمد و آل محمد (علیهم السلام) امام رضا(ع) فرمودند: کسی‌که قدرت ندارد گناهانش را بپوشاند، پس بسیار بر محمد و آل محمد(ص) صلوات بفرستد که این درود، گناهان را از بین می‌برد. ۵. محبت رسول خدا و اهل بیت (علیهم السلام) و پیروی از ایشان امام رضا(ع) فرمودند که جدم رسول خدا فرمود: محبت ما اهل بیت، گناهان را از بین می‌برد. ۶. برآورده کردن خواسته‌ی دیگران رسول خدا فرمودند: زمانی‌که گناهی از تو سر زد، بعد از توبه و جبران، یک عمل نیک انجام بده. بهترین عمل نیکی که از هرکسی می‌تواند سر بزند اینست که زمینه‌ی خوشی دیگران را فراهم کند. کسی‌که لذت برادر خودش را در خواسته‌اش برآورده کند، خداوند هزار حسنه برای او می‌نویسد و هزار گناه او را پاک می‌کند و او را هزار درجه‌ بالا می‌برد و از سه بهشت به او می‌چشاند: جنت العدل، جنت الفردوس و جنت الخلد. ۷. سجده امام صادق(ع) فرمودند: شخصی خدمت رسول خدا عرض کرد گناهانم خیلی زیاد است و از پس جبران همه‌اش بر نمی‌آيم. حضرت فرمودند: سجده‌ات را زیاد کن. هم مقدارش و هم ماندگاری‌اش را. (دفعات زیاد و بمدت طولانی سجده کن) ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی جلسه هشتم | جلسات هفتگی ۱۴۰۲ مسجد حضرت امیر علیه السلام موضوع: آداب ورود به ماه رمضان @Fares_ir
🌺 شــب‌هــای مـاه مبــارک رمضـــان از شب اول ماه هر شـب، از ساعت ۲۳ مناجات‌ : حاج مصطفی سماواتـی سخنرانی : استـاد علــوی تهـرانـی 🌺 ظـهــرهای مــاه مبـــارک رمضـــان از روز اول ماه هر روز، بعدازنمازعصر سخنرانی : استاد حسین انصاریان خیـابـان کـارگـــر شـمـــالــی بالاتر از ایستگاه مترو کارگر مسجـد حضـرت امیــــر (ع) @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 🌸شب نیمه شعـبان | ۱۴۰۲🌸 📖 موضوع : #آداب_ورود_به_ماه_رمضان | جلسه ۹ 🎤 استا
. 🔴 آداب ورود به ماه رمضان 📝 گزیده جلسه نهم ✅ در جلسات قبل عرض کردیم که خداوند در قرآن فرموده است هر آینه من اثر گناه را از بین می‌برم، برای کسی‌که توبه کرده باشد. پس باید در گام اول، عمل گناه را از پرونده خارج کنیم و در گام دوم اثر گناه را از بین ببریم. خداوند تواب است نسبت به عمل گناه، و غفار است نسبت به اثر گناه. 💠 در ادامه به برخی از آثار گناهان اشاره می‌کنم: 🔹گناهانی که باعث تغییر نعمت می‌شوند: ۱. البَغی عَلی النّاس. ظلم و ستم به مردم. ۲. کُفرانُ النِعم. کفران نعمت. یعنی به کار نبردن نعمت در مسیری که خداوند می‌‌خواهد. 🔹گناهی که پشیمانی به جا می‌آورد: ۱. مَنعُ الزکاة حَتی یَحضر الموت و یَنغلق اللسان. ندادن زکات تا زمانی‌که آثار مرگ ظاهر شود و زبان آدمی بسته شود. زکات، اداء حقوق واجبه‌ی الهی است. قرآن کریم می‌فرماید: وقتی متوفی وارد عالم برزخ می‌شود به خداوند عرض می‌کند خدایا! مرا برگردان شاید من قدرت پیدا کنم که عمل صالحی انجام بدهم در آن‌چه که ترک کردم. روایت می‌فرماید این عمل صالح او، زکات مال است. در روایت دیگری آمده اگر خداوند نماز را پذیرفت، همه‌ی اعمال را پذیرفته است. اما شاخصه‌ی پذیرش نماز، انفاق زکات مال است. 🔹گناهی که نعمت را از بین می‌برد: عِصیانُ العارِف. فرد مؤمن اهل معرفت، گناه انجام بدهد. 🔹گناهانی که باعث محرومیت از نصیب الهی می‌شوند. نمونه نصیب الهی، استجابت دعا در زیر قبه‌ی سیدالشهداء(ع) است. این یقینی است، احتمالی نیست. برخی گناهان، چنین نصیبی را از انسان دور می‌کند. ۱. اظهارُ الاِفتِقار. اظهار فقر کردن. ۲. وَ النَوم عن صَلاة الاطعمَة و عَن صَلاة الغداة، خواب ماندن هنگام نماز عشاء و نماز صبح که باعث قضاء شدن آنها شود. ۳. وَ الاستِحقارُ النِعم. نعمت‌های الهی را کوچک ‌شماردن. ۴. وَ شَکوی المَعبود عزّ وَ جَل. شکایت از خداوند متعال. ✅ فضیلت شب نیمه شعبان سید بن طاووس از شیخ طوسی نقل می‌کند امام صادق(ع) از امام باقر(ع) این حدیث را فرمودند که از ایشان در مورد برتری و موقعیت و جایگاه شب نیمه‌ی شعبان سؤال کردند. حضرت فرمودند: (شب نیمه شعبان) بالاترین شب، بعد از شب‌های قدر ماه رمضان است. خداوند در این شب به فزونی از فضل خود به بندگانش عنایت می‌کند و بر آنان منت می‌گذارد و در این شب همه را می‌بخشد. تلاش کنید در این شب به مقام قرب الی الله برسید. خدا به جان خود قسم خورده که در این شب هیچ خواهنده‌ای را دست خالی برنگرداند. خدا این شب را در مقابل سه شب قدر که در ماه رمضان برای پیامبر است، برای ما اهل بیت قرار داده است. 💠 شب قدر دو خصوصیت دارد: در آیات ابتدایی سوره‌ی دخان می‌فرماید: ۱. إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُبَارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرِينَ ما قرآن را در این شب پر خیر نازل کردیم، ما همواره هشداردهنده هستیم. ۲. فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ در آن شب هر امر استواری مشخص و ممتاز شد. یعنی مقدرات در شب قدر محقق می‌شود. در تفسیر برهان از امام باقر (ع) نقل می‌کند: در شب قدر، هر چیزی که در آن سال تا سال بعد باید اتفاق بیفتد مقدر می‌گردد. از هر امر خیر و شر، اطاعت و معصیت، هدایت و ضلالت، فرزند‌دار شدن،‌ عمر، و رزق و روزی. امام صادق(ع) فرمودند: خداوند در شب قدر هر سختی یا آسانی را یا باران را مقدر می‌کند. 🔹پس ما دو شب قدر داریم: یکی نیمه‌ی شعبان و دیگری لیالی قدر است. در شب قدر نیمه‌ی شعبان مقدرات خود را از خداوند می‌خواهیم و در لیالی قدر ماه رمضان، این مقدرات به ما اختصاص داده می‌شود. 💢 این مقدرات را از چه کسی بخواهیم؟ در کتاب شریف کافی این حدیث آمده است: اِرادَة الرَب فی مَقادیرِ اُمورِه تَحبِط الَیکم وَ تَصدُر مِن بُیوتِکم. اراده‌ی پروردگار در تقدیر امورش به خانه‌ی شما نازل می‌شود و از خانه شما خارج می‌شود. امام هادی(ع) در زیارت جامعه کبیره و در وصف مقامات اهل بیت(ع) می‌فرماید: امور با شما آغار می‌شود و به شما ختم می‌شود، بواسطه‌ی شماست باران می‌بارد. اگر آسمان ایستاده است، بخاطر شماست. هم و غم ما بواسطه‌ی شما از بین می‌رود. تمام سختی‌ها بواسطه‌ی شما از بین می‌رود. پس مقدرات ما را به محضر امام زمان(عج) عرضه می‌کنند و این امر، بدست با کفایت ایشان است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی جلسه نهم | جلسات هفتگی ۱۴۰۲ مسجد حضرت امیر علیه السلام موضوع: آداب ورود به ماه رمضان @Fares_ir
🌺 🔴 در کمک به نیازمندان در آستانه و فرا رسیدن شمسی ✅ همانگونه که مستحضرید بنیاد فارس_المومنین (به شماره ثبت ۳۰۲۷۸) بیش از ۲۰۰ خانواده‌ی نیازمند را که در طول این سالها به مراجعه نمودند، پس از تحقیق و بررسی وضعیت زندگی آنان، با کمک‌های مالی شما عزیزان تحت پوشش قرار داده است. 💢 در آستانه ماه مبارک رمضان و فرا رسیدن سال جدید، طبق روال هرساله قصد داریم این خانواده‌ها را تأمین و تدارک نماییم: 🔹بسته غذایی شامل ۱٥ قلم: برنج، روغن، گوشت، مرغ، سویا، حبوبات، تخم‌مرغ، ماکارونی، چای، پنیر، قند و شکر، خرما، رب و نیز مواد شوینده و بهداشتی است که به تهیه و بین خانواده‌های نیازمند توزیع می‌شود. گوشت این نوبت، از طریق طرح قربانی روز اول هر ماه قمری و نیز کمکهای مردمی در طول این مدت، تدارک شده است. اقلام بسته غذایی بدون احتساب هزینه گوشت، برای هر فرد بطور میانگین در حدود ۸۵۰.۰۰۰ تومان برآورد شده است. ــــــــــــــــــــــــــــــ ✅ می‌توانید کمکهای خیریه خود را به هر میزان دلخواه به نام بنیاد فارِس المؤمنین واریز نمایید. 📌ضمناً در نیز می‌توانید سایر و و خود را واریز نمایید. 🔸بانک پاسارگاد: ۵۰۲۲.۲۹۱۹.۰۰۰۲.۹۸۹۱ 🔸بانک ملت: ۶۱۰۴.۳۳۷۷.۷۰۱۱.۵۱۵۰ 💢 💳 از طریق زیر: 👇 https://zarinp.al/fares_ir 👌 ! برای واریز مبالغ به نیت‌های خاص مانند ، و و امثال آن؛ ترجیحاً از طریق درگاه پرداخت اقدام نموده که مورد خود را همان‌جا ثبت نمایید. چنانچه این موارد را مستقیما به شماره کارت بنیاد واریز می‌کنید، حتما به امور مالی بنیاد اطلاع‌رسانی نمایید. 💠 شماره تماس جهت کسب اطلاعات بیشتر: 📞 ۰۲۱ - ۶۶۹۲۳۲۳۴ 🌐 http://Ehsan.Fares.ir 🆔 @Ehsan_Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖موضوع : #آداب_ورود_به_ماه_رمضان | جلسه ۱۰ ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۲ 🗓
. 🔴 آداب ورود به ماه رمضان 📝 گزیده جلسه دهم ✅ خداوند می‌فرماید فاصله‌ی ماه رمضان با سایر ماه‌ها مثل فاصله‌ی خدا با بقیه‌ی موجودات است. یعنی این ماه خیلی ظرفیت دارد که در آن خیلی اتفاقات خوب می‌تواند بیفتد. 💠 اوج ماه مبارک رمضان، لیالی قدر است. مهم‌ترین ویژگی شب قدر به حسب آیات قرآن اینست که همه‌ی مقدرات ما در این شب استوار می‌شود. در شب نیمه‌ی شعبان خواسته‌های خود را به خداوند عرضه می‌کنیم، در آن شب مقدرات ما تعیین می‌شود و در لیالی قدر مقدرات تقسیم می‌شود. ❇️ در کتاب شریف کافی مرحوم کلینی این روایت را نقل می‌کند: اراده‌ی حضرت حق در تقدیر امور در شب قدر به خانه‌ی شما نازل می‌شود [یعنی به خانه‌ی امام زمان (عج) نازل می‌شود] و از آن خانه تعیین می‌شود. ▫️حضرت امیر (ع) فرمودند: امور عالم با ما آغاز می‌گردد و به ما ختم می‌گردد. بوسیله‌ی ما آن‌چه را که خدا بخواهد ثبت می‌کند، آن‌چه را که بخواهد محو می‌کند. این آعاز و خاتمه امور در پیشگاه خداوند، در لوح محو و اثبات، ثبت و ضبط می‌شود. این لوح، امروز در اختیار حضرت حجت(عج) است. 💢 به همین دلیل است که امام عصر(عج) می‌فرمایند: انّا غَیرُ مُهمِلینَ بِأخبارِکُم وَ لا ناسینَ لِذِکرِکُم. ما اخبار شما را داریم و شما را فراموش نکرده‌ایم. ولی ما همیشه‌ واسطه‌های محسوس را در این عالم می‌بینیم و از عنایات نامحسوس ایشان غافل هستیم. 🔸 به مفاتیح رجوع کنید و در طول ماه مبارک رمضان التزام پیدا کنید که خود را به امام زمان با ادعیه‌ای که هست متصل کنید. کسی به من گفت که بندگی این‌قدر سخت نیست، امام اگر یک جلوه کند همه چیز درست می‌شود. من هم قبول دارم و منکر آن نیستم. مثلا سیدالشهداء(ع) به زهیر یک جلوه کردند د او تغییر کرد. اما چه فرآیندی در زندگی زهیر بود که این جلوه حضرت رخ داد؟ بخاطر همین است که می‌گویم به یک سری از آداب ملتزم باشید. این آداب موجب می‌شود که در یکی از ایام الله، جذبه‌ی الهی شامل حال ما هم بشود. بدون عمل و سعی و تلاش، جذبه‌ای شامل حال من و شما نمی‌شود. 🔵 برخی‌ از عوامل غفران الهی که باعث برطرف شدن اثر گناه می‌شود این موارد است: ۱. صدقه؛ پیامبر به اباذر فرمودند: صدقه، اثر گناه را از بین می‌برد. ۲. عیادت؛ رسول خدا فرمودند: کسی‌که از مریضی عیادت کند معادل است با هزار سال عمر که در آن به اندازه چشم بر هم زدنی معصیت نشده است. ۳. تحمل ناملایمات و سختی‌ها؛ یکی از این سختی‌ها، بیماری است. امام رضا(ع) فرمودند: بیماری برای مومن پاک شدن از گناه است. ۴. دفاع از برادر مومن؛ رسول خدا فرمودند: هرکسی از آبروی برادر مومنش دفاع کند، خداوند اثر گناه را از زندگی او از بین می‌برد. ۵. گواهی چهل مومن؛ وقتی می‌خواهند متوفی را تشییع کنند می‌گویند چهل نفر شهادت بدهند که هز او راضی هستند. این عمل، برای برزخ و قیامت تاثیر گذار است. ۶. تلاش برای درآمد حلال؛ رسول اکرم فرمودند: خوابِ بعد از تلاش برای کسب درآمد حلال، باعث از بین رفتن اثر گناه می‌شود. ۷. صله‌ی رحم؛ یعنی ارتباط با خویش و قوم به جهت حل مشکلات‌شان. ۸. بخشش دیگران؛ ۹. دائم الوضو بودن؛ هرکسی وضویش را در غیر وقت نماز تجدید کند، خداوند اثر گناه او را برمی‌دارد. ۱۰. اشک از خوف و خشیت الهی؛ رسول خدا فرمودند: اگر کسی برای گناهانش اشک بریزد و از خدا طلب مغفرت کند، خدا همه‌ی گناهان او را می‌بخشد هرقدر که زیاد باشد، حتی اگر از عدد ستارگان آسمان یا از عدد قطره‌های باران بیش‌تر باشد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی جلسه دهم | جلسات هفتگی ۱۴۰۲ مسجد حضرت امیر علیه السلام موضوع: آداب ورود به ماه رمضان @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
. 🔴 به اطلاع همراهان گرامی می‌رساند، ان‌شاءالله اولین شب از مجلس شبهای ماه مبارک رمضان، دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ از ساعت ۲۳ خواهد بود زمان شروع سخنرانی استاد علوی تهرانی، حدود ساعت ۲۳:۳۰ است. همچنین اولین روز از مجلس ظهرهای ماه مبارک رمضان، سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ خواهد بود و بعد از نماز ظهر و عصر، سخنرانی استاد انصاریان آغاز خواهد شد. @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖موضوع : #آداب_ورود_به_ماه_رمضان | جلسه ۱۱ ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۲ 🗓
. 🔴 آداب ورود به ماه رمضان 📝 گزیده جلسه یازدهم ✅ وقتی وارد ماه مبارک رمضان شدیم، چگونه حرمت این ماه را حفظ کنیم و چطور آن‌چه را که در ماه رجب و شعبان بدست آوردیم، از دست ندهیم؟ دو راهکار وجود دارد که هر دو باید انجام شود: ۱. به دنبال مباحث و مذاکرات علمی در باب معارف دین باشیم که با فضیلت‌تر است. هر جا بحث از معرفت است، ثواب هم هست، ولی هر جا ثواب بود، لزوما بحث از معرفت مطرح نیست. ۲. مطالعه دو کتاب است تا برنامه‌ای ویژه برای ماه رمضان داشته باشید. ماه خدا (دو جلد)، و مراقبت‌های ماه رمضان، هر دو، اثر مرحوم آقای ری‌شهری است. 💠 ماه مبارک رمضان، ماه مهمانی است. وقتی شما به مهمانی می‌روید، هدیه می‌برید. برای خدا چه چیزی می‌بریم؟ باید با این چهار ویژگی وارد مهمانی خداوند در ماه رمضان شویم: مؤمن باشیم و کافر نباشیم. موحد باشیم و مشرک نباشیم. ▫️۱. سید بن طاووس در انتهای نماز توسل به امام عصر(عج) دعایی نقل می‌کند که یک فرازش اینست: خدایا! اگر گناهکارم، من تو را در محبوب‌ترین حقیقت نزد تو اطاعت کردم، و آن ایمان است، و من برای تو شریکی قائل نیستم. منتی است که به سر من گذاشتی و من مؤمن هستم و منتی به سر تو ندارم. ▫️۲. حضرت موسی بن جعفر(ع) در دعای سریع الاجابة که برای مناجات با خدا به اصحاب خود تعلیم فرمودند،‌ آمده است: خدایا! من تو را اطاعت کردم در بهترین چیزی که دوست داری، و معصیت کردم اما معصیت من بر اثر کفر نبوده است. 💠 من مکرر در مباحث علمی خود، سؤالی را با شما مطرح کردم:‌ من سخنان خدا و پیامبر و اهل بیت علیهم‌السلام را بیان می‌کنم،‌ با اینکه می‌دانیم این سخنان حق و حقیقت است، چرا گوش نمی‌دهیم و به آن عمل نمی‌کنیم؟ جواب در سوره‌ی قصص آیه‌ی ۵۰ آمده است: پیامبر ما! اگر حرف زدی و آن را گوش نکردند، بدان آن‌ها طرفدار هوای نفس‌اند و چه کسی گمراه‌تر از کسانی است که معبودشان هوای نفس است بدون این‌که دلیلی بر تبعیت هوای نفس داشته باشد. خداوند قوم ظالم را هدایت نمی‌کند. ✅ در ماه رمضان بنا دارم درباره انسان صحبت کنم و هدف خداوند از رسالت انبیاء را بیان کنم. در سوره‌ی حدید آیه‌ی ۲۵ فرمود که ما انبیاء را با بینات فرستادیم، به آن‌ها منشور هدایت دادیم؛ کتاب دادیم، قدرت و توانایی قانونگذاری دادیم تا مردم را به قیام به قسط دعوت کنند. در سوره‌ی نساء آیه ۱۳۵ به ما امر می‌کند قائم به قسط باشید و از هوای نفس تبعیت نکنید که از حق منصرف شوید. 🔹انبیاء‌ برای انسان‌سازی آمده‌اند تا جامعه را تعلیم بدهند و تربیت کنند که انسان از درون و حقیقتا به دنبال عدالت برود. این مثال، یک درس سلوکی برای انسان‌سازی است و نه برای بازیگری. دنبال عادل بودن، جز با عدالت‌خواهی انسان امکان‌پذیر نیست. در دوره‌ی امیرالمؤمنین(ع) چه کسی عادل‌تر از علی(ع) بود؟ اما مردم به عدالت او تن ندادند. خداوند این ظرفیت بی‌نظیر را در این عصر، به حضرت حجت(عج) اختصاص داده است تا عدالت، با ظهور ایشان محقق شود. 💢ان‌شاءالله در جلسات شب‌های ماه رمضان، موضوع ما، « انسان از نگاه قرآن » است و درباره آن صحبت خواهیم کرد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی جلسه یازدهم | جلسات هفتگی ۱۴۰۲ مسجد حضرت امیر علیه السلام موضوع: آداب ورود به ماه رمضان @Fares_ir
🔊 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب اول رمضان ۱۴۴۵         دوشنبه ۲۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🔸 مسجد حضرت امیر (ع) 🔹 مناجات خوانی : حاج مصطفی سماواتی         قرائت دعای افتتاح 🔹 سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی 📖 موضوع : | جلسه ۱ @Fares_ir 👇👇👇
4_6016816614064788840.mp3
17.95M
🔊 📚 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب اول رمضان ۱۴۴۵        دوشنبه ۲۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🎤 حاج مصطفی سماواتی        قرائت دعای افتتاح 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_6016816614064788843.mp3
16.88M
🔊 📚 📖موضوع : | جلسه ۱ ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب اول رمضان ۱۴۴۵       دوشنبه ۲۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_6016816614064788844.mp3
3.88M
🔊 📚 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب اول رمضان ۱۴۴۵         دوشنبه ۲۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_6019189029445046641.mp3
26.61M
🔊 ✅ جلسات ظهــرهای ماه مبارک رمضان 🗓 ظهر روز اول رمضان ۱۴۴۵         سه‌شنبه ۲۲ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🔸 مسجد حضرت امیر (ع) 🔹 سخنرانی : استاد حسین انصاریان @Fares_ir 👇👇👇
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖موضوع : #انسان_از_نگاه_قرآن | جلسه ۱ ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب ا
. 🔴 انسان از نگاه قرآن 📝 گزیده جلسه اول ✅ ما سخنان خدا، پیامبر و اهل بیت را بیان می‌کنیم و با هوشیاری و استعداد به آن گوش می‌دهیم، اما چرا به آن عمل نمی‌کنیم؟ بهترین جواب برای این سؤال، آیه‌ی ۵۰ سوره‌ی قصص است:‌ ای پیامبر ما! اگر این مردم حرف تو را گوش نمی‌کنند، بدان تابع هوای نفس‌اند. ▫️قرآن، هوای نفس را جزء معبود‌های انسان معرفی می‌کند. تکلیف بت‌پرست معلوم است، اما کسی‌که تابع هوای نفس است، با خدا و پیامبر در جدال است. 💠 قرآن، پرستش و الوهیت را که نیاز عالی و فطری بشر است، به دو بخش تقسیم می‌کند: ۱. پرستش الله سوره‌ی زخرف آیه‌ی ۶۴ : الله، پروردگار من و پروردگار شماست، او را بپرستید. صراط مستقیم، پرستش الله است. ۲. پرستش غیر الله سوره‌ی انبیاء آیات ۶۵ و ۶۶ : آیا به جای خدا کسی را می‌پرستید که هیچ منفعتی به شما نمی‌رساند و هیچ ضرری از شما دفع نمی‌کند؟ ✅ برخی مصادیق پرستش غیر خدا 🔹طاغوت از نظر قرآن، طاغوت هر جریانی که به غیر حق منتهی می‌شود،‌ طاغوت است. مسیر آن چندان اهمیت ندارد، نهایت کار آن جریان، مهم است. سوره‌ی مائده آیه‌ی ۶۰ : ای پیامبر ما! آیا شما را از کسانیکه کیفرشان نزد خدا بدتر است، خبر دهم؟ کسانی هستند که خدا لعنتشان کرده، و بر آنان خشم گرفته، و برخی از آنان را به صورت بوزینه و خوک درآورده، و [نیز آنان که] طاغوت را پرستیدند، اینانند که جایگاه و منزلتشان بدتر و از راه راست گمراه ترند. امام صادق(ع) فرمودند: عبادت و بندگی فقط به سجده و رکوع نیست. جز این نیست کسی‌که حاکم زورگویی را در مسیر نافرمانی خدا اطاعت کند، بندگی آن طاغوت است. ▫️ممکن است بنده حرفی را بزنم، شما بشنوید و انجام بدهید. اگر معصیت خدا باشد، می‌شود پرستش. اما اگر اطاعت خدا باشد، می‌شود تبعیت. این دو با هم فرق دارند. 🔹پرستش هرچیز انحرافی سوره‌ی زمر ۱۵ در جواب مشرکان فرمود: پس شما هم آنچه را می خواهید، به جای او بپرستید. گاهی اجرام آسمانی را می ‌پرستیدند. نظیر آن‌چه که در داستان جناب ابراهیم در سوره‌ی انعام آیات ۷۶ تا ۷۹ مطرح می‌شود. گاه معبود را بت‌ها و موجودات بی‌جان قرار می‌دادند که در داستان حضرت ابراهیم در سوره‌ی شعراء آیات ۷۰ و ۷۱ بیان شده است. 🔹دانشمندان جامعه در سوره‌ی توبه آیه‌ی ۳۱ فرمود یهودیان، عالمان اَحبار و رُهبان را پروردگار خودشان قرار می‌دادند. احبار، به دانشمندانی می‌گفتند که در جامعه منشأ اثر نیک بودند و رهبان، دانشمندانی که تارک دنیا بودند. ابوبصیر از امام صادق(ع) سؤال می‌کند: این‌که یهودیان، عالمان رهبان و احبار را ارباب قرار می‌دادند، چگونه بوده است؟ حضرت فرمودند: آنها هیچ‌وقت نمی‌گفتند ما را بپرستید چون می‌دانستند که مردم جوابی نمی‌دهند. آنها حرام خدا را حلال، و حلال خدا را حرام اعلام کردند و از این جهت بود که آن‌ها را پرستیدند و تابع شدند تا معصیت خدا جریان پیدا کند. 🔹حضرت عیسی بن مریم سوره‌ی مائده آیه‌ی ۷۲ : به تحقیق کسانی‌که گفتند الله مسیح است، کفر ورزیدند. 🔹جنّ سوره‌ی سبأ آیه‌ی ۴۱ : آنها جن را می‌پرستیدند. اکثر این طائفه به پرستش اجنه ایمان دارند. 🔹مَلَک سوره‌ی سبأ آیه‌ی ۴۰ : روز محشر خداوند به ملائکه می‌گوید: شما به آنها گفتید ما را بپرستید؟ گفتند که ما نگفتیم. 🔹هوای نفس أَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَوَاهُ. آیا دیدی کسی‌که هوای [نفسش] را معبود خود گرفته است؟ نفس، سخت‌ترین معبودی است که برای انسان در نظام خلقت وجود دارد. چون اولا به حقیقت انسان‌ برمی‌گردد و در همه‌ی انسان‌ها هست. و ثانیا جمع بین حق و باطل می‌باشد. یعنی می‌توانیم در مسیر نماز و روزه باشیم اما نفس سبب می‌شود که  نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَكْفُرُ بِبَعْضٍ باشیم. شیطان و نفس هر دو باعث گناه هستند. اما دنیا باعث کثرت گناه است. اما چرا هوای نفس را انتخاب می‌کنیم؟ چون ما انسان موجودی با نقائص متعدد است که آنها را حل نکرده‌ است و سلوک عملی هم انجام نداده است. پس همه‌ی انتخاب‌ها، تابع تصمیمات انسانی است که موجود ناقص است و نه انسان کامل. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی جلسه ۱ | شبـهای ماه مبارک رمضان مسجد حضرت امیر علیه السلام موضوع: انسان از نگاه قرآن @Fares_ir