eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.6هزار عکس
945 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️روبط‌ ایران و شوروی در سال‌های دفاع مقدس ◽️از اوخر سال ۱۹۸۲، سیاستمداران ایرانی به دلیل مشکلات ناشی از جنگ سایرین مثل ناخوشایندی سال‌های اول انقلاب، آمادگی خود را جهت تجدید همکاری اقتصادی و پذیرش کمک‌های فنی شوروی ابراز کردند. این ابراز تمایل با حسن استقبال روس‌ها مواجه شد و روابط اقتصادی _ نظامی بین دو سو آغاز گردید. ◽️البته موانع و مشکلاتی نیز در این زمینه وجود داشت که مخالفت ایران با مداخله شوروی در افغانستان، تلاش ایران برای گسترش دامنه انقلاب اسلامی در دیگر کشورهای جهان و نگرانی دولتمردان شوروی و نگرانی از پیروزی ایران در جنگ و حاکمیت دولت بنیادگرای اسلامی، از آن جمله بود. ✍️مهیا زاهدین‌ لباف 🆔@farhang_puya
▪️مختصری از تاریخچه نفاق ◽️پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، سازمان منافقین با استفاده از وجود امکاناتی در راستای مبارزات مسلحانه، به یکی از کانون‌های مبارزه علیه رژیم پهلوی تبدیل شد که عده‌ایی نیز به دلیل تظاهر به گرایش‌های اسلامی توسط این گروه به سوی آن جذب شدند. پس از پیروزی انقلاب و اختلاف این گروهک‌ها با گروه‌های انقلابی، مواضع منافقین روشن‌تر شد و آن‌ها تبدیل به عناصری در جهت مخالفت با نظام انقلابی ایران و دولت ایران گردیدند. ◽️در سال‌های اولیه انقلاب به‌ویژه دهه ۱۳۶۰، ایران با موج دهشتناکی از ترور مواجه بود و بسیاری از افراد و شخصیت‌های وفادار به امام خمینی و انقلاب، در این راستا به شهادت رسیدند. اندک اندک صدای همکاری این گروهک با رژیم عراق به گوش می‌رسید و هنگامی که تضادهای درونی حاکمیت بین نیروهای حزب جمهوری اسلامی و بنی صدر افزایش یافت، آن‌ها سعی کردند با حمایت از بنی صدر، رقیب اصلی خود را که همان حزب جمهوری اسلامی بود، به کنار نهند. ✍️مهیا زاهدین‌ لباف 🆔@farhang_puya
▪️لزوم جهت دهی انقلاب اسلامی به هنر ◽️انقلاب اسلامی ایران ‌به‌عنوان نظامی که داعیه دار نزدیک کردن جامعه به نظام احسن است، می‌بایست یکی از همان بسترهایی باشد که مسیر هنر را روشن و از آن برای محکم کردن حکومت اسلامی استفاده نماید‌. مسئله‌ای که برای بقای انقلاب، اجتناب ناپذیر است. ◽️گرچه شاید در آغازین روزهای انقلاب اسلامی به سبب وجود برخی مشکلات، مانند یک دوره تعطیلی دانشگاه‌ها، تاثیرات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جنگ و مشکلات مربوط به برنامه ریزی امور فرهنگی و هنری و...، مجال کافی برای توجه به آن پیدا نشد. بی‌شک دور ماندن هنر و ادبیات از پرداختن به جریانات اول انقلاب، می‌تواند آثار نامطلوبی را بر چهره فرهنگ و اجتماع کشور برجای گذارد. ✍️محمدرضا اسدی 🆔@farhang_puya
💠حضرت امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام) : هرکس گره از کار مومنی باز نماید، خداوند نیز در روز قیامت گره از کار او باز می‌نماید. 📚 اصول کافی، جلد ۲، صفحه ۲۰۰ 🆔 @farhang_puya
💠 فوائد حفظ پوشش و عفاف 🆔 @farhang_puya
▪️هنر برای هنر یا ...؟ ◽️هنر فقط برای هنر، اگرچه باز کردن میدان برای به فعلیت رسیدن نبوغ هاست؛ ولی چون به فعلیت رسیدن نبوغ، ممکن است از مغزهای پر از برداشت‌ها و اصول پیش‌ساخته غیر منطقی به جریان بیفتد، لذا این عقیده به‌طور مطلق قابل دفاع نیست. در نزد افلاطون، «هنر اعلا»، هنر قانونگذار و مربی است و اوست که باید سخن آخر را در خصوص هنرها بگوید؛ زیرا وظیفه او تضمین این است که آن‌ها وظیفه صحیح خویش را در حیات تمامی نظام‌های اجتماعی ادا کند. ◽️در واقع به نظر می‌رسد همواره باید مجرا و مسیری را برای هنر مشخص کرد تا در راستای آن حرکت کند و انسان را با خود به تکامل حقیقی برساند و البته دیگر به جای «سانسور هنری» که واژه‌ای ناخوشایند است، باید از واژه‌های بهتری مانند «هنر متعالی» و... بهره جست . ◽️همان شیوه‌ای‌ که قرآن کریم آن را به کار بسته و داستان‌هایی همچون داستان یوسف و زلیخا، موسی و خضر و... را برای انتقال مفاهیم اصیل به مخاطبان، ذکر کرده و آن را «احسن القصص» نامیده است. رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار خود با هنرمندان، به وجود خط قرمزی برای هنر تصریح کردند و هنرمندان را به فعالیت در چهارچوب فراخواندند. ✍️محمدرضا اسدی 🆔@farhang_puya
💠حضرت امام علی بن ابی طالب (علیه السلام) : زیانکار کسی است که عمر خود را ساعت به ساعت، بیهوده از دست می‌دهد. 📚بحار، ج۷۸، ص۱۵۲ 🆔 @farhang_puya
▪️منشا‌‌ زیبایی‌ ◽فیلسوفان اسلامی منشا همه زیبایی‌ها را زیبای مطلق یعنی حق تعالی می‌دانند. در دیدگاه آن‌ها، زیبایی‌های موجود در این جهان، همگی سایه و جلوه‌ای از زیبایی حق تعالی است. ابن سینا می‌گوید: «واجب الوجود دارای زیبایی محض و حُسن محض است و مبدا و منشا زیبایی و حُسن هر چیزی است.» صدر المتالهین‌ شیرازی می‌گوید: «هر زیبایی و کمالی رشحه‌ای و پرتویی از زیبایی و کمال خداوند است.» ◽یا در جای دیگر می‌گوید: «حق تعالی سرچشمه هر نیکی و کمال و منشا هر زیبایی و حُسن است.» او همچنین هر زیبایی را که در این جهان است، سایه و پرتوی از زیبایی موجود در جهان‌های بالا و عوالم دیگر می‌داند که البته در آن عوالم خالی و عاری از هرگونه نقص و شائبه و تغییرند؛ اما در این جهان مشوّب‌ به ماده و نقض و تغییرند. ◽هر نیرو، کمال و منظره و زیبایی که در این جهان فرودین‌ یافت می‌شود، در حقیقت سایه و تصویرهایی هستند از آنچه در جهان فرازین‌ است. این امور تنزّل یافته و متکثّر‌ شده‌اند و به صورت جِرم درآمده‌اند، بعد از آن که از هرگونه نقص و عیب، بری و پاک و از هرگونه غبار، زنگار و تاریکی بری بودند. ✍سید حسین ذوالفنون 🆔️@farhang_puya
▪️ادبیات قبل از انقلاب اسلامی ◽از دهه ۴۰ به بعد، گرایش شدیدی به استعاره نویسی، تمثیل و نمادگرایی، آن هم از نوع سیاسی در ادبیات به وجود آمد. خفقان سیاسی و سانسور شدید حاکم بر کتاب‌ها باعث شد که روزبه‌روز بر تعداد این کتاب‌ها افزوده شود تا جایی که این عامل باعث توقف در رشد جنبه‌های مختلف ادبیات به‌ویژه در بخش کودک و نوجوان شد. ◽شاعران و نویسندگان دهه ۴۰ و ۵۰ بیشتر برای جوامع روشنفکری و ادبی می‌نوشتند و توجهی به مسائل‌ و مشکلات عامه مردم نداشتند. در این میان عده‌ای از نویسندگان که با وضع داخلی کشور‌ و ارزش‌های انقلاب اسلامی نمی‌توانستند کنار بیایند، به کشورهای اروپا و آمریکا مهاجرت کرده و دور از وطن به کار خود ادامه دادند که در آثارشان مایه‌‌های ملی، غم و غربت و ناخشنودی از انقلاب و ارزش‌های آن دیده می‌شد. البته بسیاری از شاعران و نویسندگان متعهد‌، به روال همان روز و یا با تمایلات مذهبی کار می‌کردند و با سلاح قلم به گونه‌ای مبارزه و اعتراض می‌کردند. ✍مرضیه رجبی طوسی 🆔️@farhag_puya
💠حضرت امیرالمومنین علی بن ابی طالب (علیه السلام) : زکات زیبایی، عفت و پاکدامنی است. 📚 غررالحکم، ج۱، ص۳۹۰ 🆔 @farhang_puya
▪️راز علاقمندی مردم به روحانیت اصیل ◽️هرکس به اسلام علاقه‌مند باشد باید به اسلام‌شناس هم علاقه‌مند باشد؛ چون اسلام چیزی نیست که خودبه‌خود بیاید در میان جامعه و خود را معرفی کند، نه در زمین و نه در آسمان اسلام موجود عینی نیست که بیاید خودش را معرفی کند و همه مردم به این وسیله او را بشناسند. اسلام را باید با اسلام‌شناس شناخت. ◽️اگر اسلام‌شناس شایسته داشته باشیم مردم اسلام را خواهند شناخت و اگر نداشته باشیم آرام آرام این اسلام کمرنگ می‌شود و به نسل بعد کم‌تر منتقل می‌شود و موجب اشتباه و بدفهمی و شک و انحراف‌ها می‌شود همان‌طور که ادیان گذشته به این انحراف، مبتلا شده‌اند. ◽️پس ما که اسلام را دوست می‌داریم، باید اسلام‌شناس را هم دوست بداریم. اسلام‌شناس کجا پیدا می‌شود؟ آیا راهی برای تربیت اسلام‌شناس جز همین حوزه‌های علمیه وجود دارد؟... اسلام شناس از طریق همین حوزه‌ها میسّر می‌شود. هیچ راهی دیگر ندارد. 🎙بیانات علامه مصباح در جمع طلاب مدرسه امام خمینی،۷۸/۳/۱۳ 🆔@farhang_puya
▪️ارزش هنر ◽️امیدوارم که ارزش هنر در همان جایگاه حقیقی خودش، اول مورد توجه اهل هنر قرار گیرد و آن‌ها به ارزش محموله با ارزشی که در وجودشان است، توجه کنند و آن را احترام نمایند. احترام کردنش هم به این است که آن را در جای شایسته‌ای خرج کنند. ◽️امام سجاد (ع) در حدیثی می‌فرمایند: «جان و وجود انسانی تو ارزشمندترین چيزهاست؛ هیچ چیزی جز بهشت موعود خدا نمی‌تواند بهای این جان قرار گیرد؛ این‌ را به غیر بهشت خدا ندهید.» هنر، بخشی از آن فاخرترین‌ و ارزشمندترین قسمت‌های جان انسانی است؛ باید برای این، ارزش قائل شد و آن را برای خدا خرج کرد‌. البته وقتی می‌گوییم برای خدا خرج کنید، فورا ذهن به طرف همان حالت قشری‌گری و ریاکاری نرود. 🆔@farhang_puya