eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
818 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
🎲رسانه‌ها در خدمت آتش‌افروزی میان ملت‌ها 🎯استفاده از قدرت رساته در جهت اهداف سیاسی و مزورانه، تاریخی طولانی دارد. قبلا هم هالیوود در طول جنگ جهانی دوم، کارآمدبودن این سلاح را در هدایت افکار عمومی برای موجه‌سازی چهره خود و به دست آوردن حمایت مردم و رهایی از اعتراض‌های آن‌ها اثبات کرده بود. 🚘هالیوود همانطور که با ارائه‌ی چهره‌ای خشن، اغراق‌آمیز و بی‌منطق از آلمان، به توجیه حضور خود در اروپا پرداخت، زمانیکه از قدرت نفوذ کمونیست‌ها هراسان شد و منافع استعماری خود را در خطر دید به متحد خود در جنگ پشت کرد و مردم آمریکا اینبار با موجی ترس از جانب شوروی و کمونیست‌ها مواجه شدند؛ ترسی که به مدد رسانه‌ها روز به روز شدت می‌یافت. ⏰اینک نیز با انقلاب ایران و اعلام استقلال‌طلبی و استکبارستیزی ملت ایران و برافراشتن پرچم اسلام، برنامه‌ی جدیدی در دستور کار رسانه‌ها و خصوصا هالیوود قرار گرفته است. ⏳به همین دلیل، وارونه کردن مسئله و تبلیغ این موضوع که ایدئولوژی اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران، به نحو متحجرانه‌ای در صدد نابودی ملت‌ها و تمدن‌ها و سایر ادیان است، پشتوانه‌ی فکری بسیاری از آثار سینمایی هالیوود در دهه‌های اخیر قرار گرفته است. ✏️یادداشتی از خانم الهام عباسی و فائزه حسینی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
📢علامه مصباح: مسئولین دانشگاه در شیلی می‌گفتند تمام امید ما به اسلام است 💬در کشور شیلی به دانشگاهی دعوت شدم که حدود ۴۰ هزار دانشجو داشت. وقت نماز شد و ما به اقامه نماز ایستادیم. معاون دانشگاه نیز با ما به اقامه نماز پرداخت و بعد از نماز گفت: «ما هم نیایش داریم ولی این سجده شما را نداریم. من از این حالت سجده شما خیلی خوشم آمد.» این که یک مسیحی بیاید و با ما نماز بخواند و از نماز ما تعریف کند، در نوع خود بسیار جالب توجه است. ◽️بعد از اقامه نماز، با مدیران دانشگاه جلسه تشکیل دادیم. تقریباً همه اعضای هیئت رئیس دانشگاه گفتند ما برای آینده جوانان‌مان هیچ امیدی نداریم و فرهنگ آمریکایی جوانان ما را فاسد کرده است. تنها چیزی که احتمال می‌دهیم بتواند جلوی این فساد را بگیرد، آموزه‌های اسلامی است و ما به همین امید حاضریم امور تربیتی این دانشگاه را در اختیار شما بگذاریم تا هر برنامه‌ای دارید در اینجا اجرا کنید. 💡خیلی جالب است که مسئولین یک دانشگاه در شیلی به این صراحت به ما می‌گویند که ما امیدمان به اسلام است و به همین خاطر حاضریم تا هر برنامه‌ای که شما دارید را بدون هیچ قید و شرطی اجرا کنیم. 🎙در گفت‌وگو با یزدی 🆔 @farhang_puya
💎 ثمره فعالیت برای دین خدا 🔻أمیرالمؤمنین علیه‌السلام: مَنْ عَمِلَ لِدِينِهِ، كَفَاهُ اللَّهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ ❗️هركس براى دين خود كار كند، خداوند كار دنيايش را سامان می‌بخشد. 📚 نهج‌البلاغه، حکمت ۴۲۳ 🆔 @farhang_puya
💠 امیدی برای همه 🆔 @farhang_puya
💊دکترین آنفولانزای نیویورکی(۱) 📿مسئله ایران هراسی و اسلام هراسی سال‌‌ها است که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا دنبال می‌شود و در تحولات جدید وارد مرحله‌ای جدیدتر شده است. وقوع انقلاب اسلامی، فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، وقوع حادثه ۱۱ سپتامبر و... از جمله عواملی هستند که اسلام‌هراسی را وارد فاز جدیدتری کرده‌اند. 💣در سال ۲۰۰۵، تونی بلر، شریعت و خلافت را به عنوان ایدئولوژی شیطانی معرفی کرد؛ توصیفی عجیب زیرا شریعت تنها ساختار قانونی استفاده شده در کشورهای مختلف اسلامی است که با تعابیر جوامع غرب متفاوت است و خلافت به قانونی اشاره دارد که به وسیله خلیفه بنا نهاده شده بوده و ایدئولوژی نبوده اما در جوامع خاورمیانه تاریخی طولانی دارد. ⚔️تونی بلر این برخوردها را نه تنها برخورد تمدن‌ها، بلکه جنگ میان غرب آماده نبرد و تروریسم اسلامی بیان می‌کند. در اقدامی مشابه، دیوید کامرون نیز گفته بود: «نیروی محرکه تهدید تروریستی امروز، بنیادگرایی اسلامی است.» وی در سال ۲۰۱۱ نیز در سمت نخست‌وزیری، با استفاده از واژه «افراط‌گرایی اسلامی» آن را به عنوان تهدیدی بالقوه توصیف کرد که موجودیت تمام تمدن را به خطر می‌اندازد. 🖇یادداشتی از علی‌اصغر سیاحت هویدا در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💊دکترین آنفولانزای نیویورکی(۱) 📿مسئله ایران هراسی و اسلام هراسی سال‌‌ها است که از سوی آمریکا و اتحا
💊دکترین آنفولانزای نیویورکی(۲) ⛓به دنبال اسلام هراسی در اروپا، اقدامات سرکوب‌گرانه‌ای نسبت به شهروندان مسلمان انجام شد. در فرانسه پرزیدنت ژاک شیراک مبارزه با حجاب را آغاز کرد و دولت، قانونی را در سال ۲۰۰۴ برای منع پوشش موهای سر وضع کرد. 📄از دی ماه سال ۱۳۸۰ که جرج بوش پسر، مسئله محور شرارت را مطرح کرد و نام چهار کشور یعنی ایران، سوریه، عراق و کره شمالی را در لیست تهدیدهای جهانی قرار داد، بعد از پنج، شش استراتژی که علیه ایران مطرح شد و همه شکست خورد، سالیان گذشته فضایی را علیه جمهوری اسلامی ایجاد کردند و دست به تبلیغات وسیعی علیه انقلاب اسلامی زدند و امروز زمان چیدن میوه‌های آن تهدیدها است. 🏢مدیر پروژه ایران در وزارت امور خارجه آمریکا فردی به نام نیکلاس برنز [بوده] است، وی بسیار تندرو است و از افرادی است که به شدت ضد ایران و اسلام است. او رسما اعلام کرد که ما پروژه‌ی نفرت سازی را در ایران دنبال می‌کنیم. این ویروس تحت عنوان دکترین آنفولانزای نیویورکی، پنج وجه دارد و متاثر از قطعنامه‌های شورای امنیت نهایی می‌شود و کانون هدف این طرح شهروندان ایرانی است. 🖇یادداشتی از علی‌اصغر سیاحت هویدا در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💊دکترین آنفولانزای نیویورکی(۱) 📿مسئله ایران هراسی و اسلام هراسی سال‌‌ها است که از سوی آمریکا و اتحا
💊دکترین آنفولانزای نیویورکی(۳) 👀هر شهروند ایرانی باید این ویروس در او نهادینه شود و او نسبت به پنج وجه، احساس و ایجاد تنفر بکند. وجه اساسی، نفرت از اسلام است. باید یک فرد مسلمان در جامعه ایران از مسلمان بودن خودش خجالت بکشد. باید در فضای رسانه‌ای جهان به گونه‌ای با او برخورد شود که خود او از اسلام و مسلمانی‌اش متنفر بشود. 👤به همین دلیل است که دائماً در رسانه‌های گوناگون بر ضد اسلام و به خصوص شیعه انقلابی تبلیغ می‌کنند. مهم‌ترین مسئله برای آنان این است که اسلام باید مورد تهاجم قرار گیرد و نهایتا آن اسلامی پذیرفته شده می‌باشد که ما در تحلیل‌ها و سخنرانی‌های خود بیانش می‌کنیم و بر اساس فیلم‌هایی است که می‌سازیم، مانند پنج مناره در نیویورک. 🖇یادداشتی از علی‌اصغر سیاحت هویدا در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
⚫️اهداف سیاست خارجی استکبارستیز از نگاه شهید بهشتی ◼️اهداف سیاست خارجی استکبارستیز از نگاه شهید بهشتی دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است. این اهداف عبارتند از: ۱- حفظ استقلال و تمامیت ارضی ایران؛ ۲- دور کردن خطر حمله از مرزهای کشور و منطقه؛ ۳- آزاد کردن مسلمانان جهان و سرزمین‌های اسلامی از سلطه بیگانگان؛ ۴- آزادی همه مستضعفان جهان از سلطه مستکبران؛ ۵- داشتن مناسبات سالم اقتصادی - فرهنگی با دیگران با حفظ کامل خط مبارزه با استکبار؛ ۶- اولویت دادن به گسترش روابط اقتصادی و فنی با کشورهای کوچک صنعتی و فنی، با تأکید بر حرکت سریع به سوی خودکفایی صنعتی و فنی؛ ۷- کمک به جنبش‌های آزادی‌بخش مستقل در سراسر جهان با اولویت دادن کامل به نهضت‌های اصیل اسلامی؛ ۸- صدور انقلاب اسلامی و جهانی کردن انقلاب اسلامی دور از هر نوع شائبه سلطه‌طلبی انقلابیون ایران بر دیگران؛ ۹- مبارزه بی‌امان با سیاست‌های سلطه‌گر و بلوک‌بندی‌های نظامی و اقتصادی که این سیاست‌ها را به وجود آورده‌اند؛ ۱۰- تلاش برای جلوگیری از بروز جنگ جهانی که به هر حال برای همه مردم دنیا خانمان‌سوز خواهد بود، با تأکید بر این اصل که تلاش برای جهانی شدن انقلاب اسلامی و گسترش عدل اقتصادی و اجتماعی از بهترین و مؤثرترین راه‌های ممکن در راه این هدف بوده است. 📝یادداشتی از هادی مازندرانی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
❗️ای آمریکا! چشم طمعت را از ایران بکن! 🔻شهید بهشتی: «بزرگداشت جمعی از شهدا بود، با وجود کارهای بسیار زیاد، تمام کارهایم را رها کردم و در جمع خانواده شهدا در بهشت زهرا، حاضر شدم. مادر یکی از شهدا زنی حدود ۶۰ یا ۶۵ ساله بود، این مادر چند کلمه برای خانواده‌ها و تشییع کنندگان صحبت کرد. 🔺قبل از اینکه صحبت کند من به مزار مرحوم آیت الله طالقانی و مزار شهدا رفتم و فاتحه‌ای خواندم، بعد که آمدم به آن مادر تبریک و تسلیت گفتم. او گفت به غیر از این پسرم که شهید شده، من پنج پسر دیگر و یک داماد دارم که الان در جبهه است؛ من به امام و امت اسلامی می‌گویم که این پنج پسرم را هم تقدیم می‌کنم. 🔻او مردانه و با ایمان و چنان شجاع و پرشور بود که به همه مادران و پدران که آن‌جا بودند نیرو می‌بخشید. 🔺در این هنگام من با خود گفتم به آمریکا بگویید چشم طمعت را از جمهوری اسلامی ایران بکن! جامعه‌ای که چنین مادران و فرزندانی پرورده است، برای آمریکا جای خالی ندارد!» 📝یادداشتی از هادی مازندرانی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
💢 سالروز ارتحال امام امت را به همه آزادی خواهان تسلیت عرض می‌کنیم 🆔 @farhang_puya
⭕️ پشتوانه‌های سینمایی 🆔 @farhang_puya
💎 آزمایشگاهی به نام دنیا 🔻امام علی علیه السلام: الدهرُ يَومانِ: فيَومٌ لَكَ و يَومٌ علَيكَ، فإذا كانَ لكَ فلا تَبطَرْ، و إذا كانَ عَليكَ فلا تَحزَنْ، فَبِكِلَيهِما سَتُختَبَرُ ❗️روزگار دو روز است؛ روزى به كام تو و روزى به زيان تو. چون به كام تو بود، سرمست مشو چون به زيان تو بود، غمناك مباش؛ زيرا هر دو مايه توست. 📚 تحف‌العقول، ص ۲۰۷ 🆔 @farhang_puya
⚖️عدالت اقتصادی در قربانگاه اعتدال اقتصادی 💰فیلسوفان اومانیست سرمایه‌دار در بحث از نظریه ارزش‌ها، تعادل عرضه و تقاضا را به عنوان پاسخ نهایی مطرح می‌سازند و بدین‌سان با تنزل و تحول ارزش عادلانه به ارزش تعادلی، پایان مباحث نظری گذشته را اعلام می‌دارند. 💰بعدها اقتصاددانان روش ریاضی را در اقتصاد تأسیس می‌نمایند و ما نیز تا امروز میراث‌دار همین رویکرد هستیم، به این مبانی فلسفی، رنگ و بوی ریاضی داده و آن را در قالب انواع فرمول‌ها، معادلات و نمودارهای هندسی به نمایش در می‌آورند. 💰بدین‌سان نظریات اقتصادی از مدار عدالت به مدار اعتدال و تعادل سقوط می‌نماید و حقیقت‌ها، واقعیت‌ها، ارزش‌های معنوی و اصول، جای خود را به تعادل میان خواسته‌های انسانی می‌دهند. 💰با تعقیب روند آزاد رقابت، اغنیا و مستکبرین، برندگان اغلب رقابت‌ها می‌شوند و کم‌کم میلیون‌ها انسان بی‌گناه، از بازی آزاد رقابت اقتصادی به زیر خطر فقر رانده می‌شوند. این چنین، نه در مقام نظر که در عرصه عمل نیز عدالت قربانی اعتدال می‌گیردد. قربانگاهی که در آن، جنبش‌هایی چونان جنبش نود و نه درصدی وال استریت، حاصل غلیان خون مظلومانه عدالت در زیر تیغ‌های تعادل و اعتدال به‌شمار می‌روند. 📝یادداشتی از سید محمدرضا رضی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
◾️ به مناسبت سالروز رحلت امام خمینی ◽️ ذوب شوید در خمینی، همان‌گونه که او در اسلام ذوب شده است. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
↩️راه‌های استکبار ستیزی از نگاه شهید بهشتی 1️⃣باید انقلاب فرهنگی را به ثمر برسانیم، به طوری که تمام
↩️راه‌های استکبار ستیزی از نگاه شهید بهشتی 3️⃣با نشر گسترده افکار و شناساندن آرمان‌های خود به مردم این کشور بفهمانیم که ما دوست این ملت‌ها هستیم و با هیچ ملتی سر دشمنی نداریم. دشمنی ما با ائمه کفر و سردمداران ظلم و استکبار است؛ 4️⃣در نشر و تبلیغ اسلام به مثابه مکتب انقلابی رهایی‌بخش و انسان‌ساز در میان محرومان این ملت‌ها، به‌ویژه زحمت‌کشان و سرخ‌پوستان و ، تلاش کنیم؛ 5️⃣در افشای ستون پنجم امپریالیسم و ستون پنجم سوسیال - امپریالیسم و راه‌های إعمال سیاست آن‌ها و شناساندن چهره‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌های آن‌ها به مردم ایران و سایر ملت‌های منطقه بکوشیم؛ 6️⃣به افشای توطئه‌های ابرقدرت‌ها، بخصوص آمریکای جهان‌خوار، در جهان اهمیت داده و در این راه سرمایه‌گذاری کنیم. 📝یادداشتی از هادی مازندرانی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💊دکترین آنفولانزای نیویورکی(۱) 📿مسئله ایران هراسی و اسلام هراسی سال‌‌ها است که از سوی آمریکا و اتحا
💊دکترین آنفولانزای نیویورکی(۴) 👇بخش دوم، نفرت از ایرانیت است. هر فرد و شهروند ایرانی باید از ایرانی بودن خودش خجالت بکشد و شرم کند. 👇بخش سوم، نفرت از نظام اسلامی است که باید در فرد نهادینه شود و از داشتن چنین نظامی احساس شرمندگی کند. باشیم که چنین نظامی را داریم و این جا است که آدمی به این می‌رسد که هیچ نکته مثبتی را نه در اسلام، نه در ایرانی بودنش و نه در نظام اسلامی‌اش می‌بیند، مدام در حال مقایسه است و به نظام خویش بد می‌گوید. 👇بخش چهارم، نفرت از رهبر و مسئولان کشور خویش است و در مرحله پنجم به مسئله آخر می‌رسیم که بخش جزء و پایین ماجرا است. در این گام نفرت از خود و خویشاوندان و اطرافیان و انسان‌ها مطرح می‌شود و بذر نفرت در وجودش کاشته شده است مدام انرژی منفی تصاعد می‌کند و این مسائل برای بعضی از ما ایرانی‌ها عادی شده است. 👈میدان عمل و نقطه آماج حملات دشمن، تصرف قلب‌ها و سیادت بر مغزها است که با دو روش کنترل حب و بغض و مراقبت از شک و یقین افراد عمل می‌کند. در واقع نسبت به این پنج اصل اساسی که گفته شد، دشمن در جنگ نرم در حوزه مغز به دنبال ایجاد شبهه است و در حوزه قلب به دنبال ایجاد نفرت. 🖇یادداشتی از علی‌اصغر سیاحت هویدا در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🔍مفهوم آینده پژوهی 🔦در تمامی جوامع شناخته شده، برداشت‌هایی از "زمان" و "آینده" وجود دارد. مصداق این سخن را می‌توان در پیش‌گویی‌های افراد مشاهده کرد. هدف پیش‌گویی، کشف ناشناخته‌ها و گاهی نیز شناخت آینده است که از گذشته و به روش‌های گوناگون در همه فرهنگ‌ها وجود داشته است. آینده پژوهی به عنوان دانشی جدید و کارآمد، از جمله کلیدی‌ترین دانش‌ها برای غلبه بر مدیریت تقدیر و به تخت نشاندن مدیریت تغییر است. 🕰این دانش می‌کوشد تا در مرحله نخست، در چارچوب آینده‌های محتمل و ممکن، شناسایی فرداها را امکان‌پذیر ساخته و در گام بعد، در قالب آینده‌های مطلوب، فرداهای دلخواه را بیافریند. در این مسیر تنها نتیجه‌ای که احتمال به وجود آمدن دارد، تلاش برای ساختن آینده است. 📈آغاز آینده‌پژوهی به عنوان یک دانش در دهه‌های اخیر را می‌توان با انتشار کتاب "تصویر آینده" نوشته‌ی "اف ال پولاک" در سال ۱۹۵۱ دانست که از مفهوم "تصویر آینده"، برای تحلیل فراز و نشیب تمدن ها استفاده کرد. همچنین تشکیل انجمن‌های تخصصی آینده پژوهی در آن زمان، از دیگر نشانه‌های پیدایش این رشته جدید بود. 📝یادداشتی از علی‌رضا هادی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
📖جامعه جاهلیت از منظر قرآن 🎙گفتاری از حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر جواد سلیمانی 🖇در صدر اسلام یک تقسیم‌بندی بر مبنای فرهنگ قرآن در جامعه وجود داشت. قرآن کریم جامعه را به جامعه جاهل و جامعه حکیم تقسیم می‌کند. از منظر قرآن مجید، جامعه زمان بعثت رسول خدا (ص) جامعه جاهل می‌باشد. مثلا در آیه‌ای می‌فرماید: «ولا تبرجن تبرج الجاهلیه»، خداوند خطاب به زنان پیامبر فرمود مثل زنان دوران جاهلیت زینت‌آرایی نکنید و زینت‌هایتان را نشان ندهید. 📎یا می‌فرماید: «یظنون باللّٰه ظن الجاهلیه»، برخی در جنگ احد فرار کردند، این‌ها مانند دوران جاهلیت نسبت به خدا گمان ناروایی داشتند و احساس کردند که خدا مؤمنان را یاری نمی‌کند؛ نصرت الهی دروغ است، وعده دروغ است. یا گاهی خداوند به تعصبات آن‌ها اشاره می‌کند و این تعصبات را از جاهلیت می‌داند: «حمیة الجاهلیة». 🆔 @farhang_puya
📜آیت اللّٰه فیاضی: معنای صحیح اعتدال، تنظیم رفتار بر اساس احکام اسلام است. 📓معنای صحیح اعتدال این است که انسان سعی کند رفتارهایش را همان‌گونه که دین می‌فرماید تنظیم کند و طبق احکام اسلام عمل کند و ذره‌ای از آن تجاوز نکند که در غیر این صورت انحراف از خواهد بود و منجر به ضلالت و گمراهی خواهد شد. 📕اگر شخص قادر به شناخت و تمیز احکام اسلامی است، طبق شناخت خود عمل می‌کند و در غیر این صورت بایداز یک اسلام‌شناس تقلید و متابعت کند. 📗تجربه ثابت کرده است، در مسائل سیاسی، آگاه‌تر و اعلم از رهبر انقلاب وجود ندارد، بنابراین بر همه واجب است که در مسائل سیاسی از رهبری تقلید کنند. 📘عقل به پیمودن مسیر صحیح حکم می‌کند‌ و شرع نیز برای تبیین این مسیر آماده است، ولی بعضی مواقع عقل انسان نمی‌تواند مسیر درست را تشخیص بدهد که در این مواقع شرع به کمک او آمده و مسیر صحیح را نشان می‌دهد. 📙هر فرد برای تشخیص مسیر و شناخت راه درست، اگر فقیه باشد، باید با روش سنتی استنباط به جهاد بپردازد و اگر مقلد است، باید طبق حکم عقل به سراغ اعلم برود و از او تقلید بکند. 🆔 @farhang_puya
💎 با دوست خود اینگونه رفتار کنیم 🔻امام علی علیه‌السلام: ضَعْ امْرَ اخیک عَلی احْسَنِهِ حَتَّی یأْتِیک مِنْهُ مایغْلِبُک وَ لا تَظُنَّنَّ بِکلِمَةٍ خَرَجَتْ مِنْ اخیک سُوءاً وَ انْتَ تَجِدُلَها فِی الْخَیرِ مَحْمِلًا ❗️ کار برادرت را بر بهترین احتمال قرار بده، تا این که خلاف آن از او ظاهر شود و هیچ‌گاه به سخنی که از دهان برادرت خارج می‌شود، گمان بد مبر، در حالی که می‌توانی برایش محمل خوبی بیابی. 📚 الكافى، ج ۲، ص ۳۶۲ ‌ 🆔 @farhang_puya
🚛روش‌های آینده پژوهی ✅از آن‌جا که هنوز آینده به وقوع نپیوسته است، آینده‌پژوهان روش‌های متفاوتی را برای مطالعات مربوط به آینده ارائه کرده‌اند که بسیاری از این روش‌ها را انسان به صورت تجربی در طول دوران زندگی آموخته است. نکته مهم این است که بیش‌تر این روش‌ها بر این نکته تأکید دارند که به جای تمرکز بر رویدادها و رخدادهای روزمرّه، باید بر تغییرات دراز مدت تمرکز کرد. در ادامه چند نمونه از روش‌های آینده‌پژوهی آورده می‌شود: ♻️روش اول: دلفی 📗دلفی به عنوان شیوه‌ای در مشاوره، روش مناسبی برای ترسیم نمای کلی از رویدادهای جاری است. این روش عموماً دارای فرآیندی دو مرحله‌ای است که کار خود را با هدف آگاهی از دیدگاه‌های گروهی از صاحب‌نظران، با یک نظرسنجی پیرامون موضوع آغاز می‌کند و بعد از ارزیابی پاسخ‌ها، آن پاسخ ارزیابی شده دوباره از طرف صاحب‌نظران مورد بررسی بیشتر قرار می‌گیرد. 📗ضعف این روش در آن است که هیچ تعاملی میان اعضاء ایجاد نمی‌شود و کیفیت نتیجه، بستگی فراوانی به این موضوع دارد که صاحب‌نظران زمانی کافی برای پاسخ‌گویی اختصاص دهند. 📚یادداشتی از علی‌رضا هادی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🚛روش‌های آینده پژوهی ✅از آن‌جا که هنوز آینده به وقوع نپیوسته است، آینده‌پژوهان روش‌های متفاوتی را ب
♻️روش دوم: تحلیل روند 📊تحلیل روند، روشی است که مبانی آن، تداوم سیاست‌های پیشین است. مشکل آشکار این روش، آن است که آینده، همیشه ادامه راه گذشته نیست. کاربرد این روش بیشتر در حوزه‌هایی است که تغییرات، تدریجی باشند. 📚یادداشتی از علی‌رضا هادی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🚛روش‌های آینده پژوهی ✅از آن‌جا که هنوز آینده به وقوع نپیوسته است، آینده‌پژوهان روش‌های متفاوتی را ب
♻️روش سوم: چشم‌اندازسازی 🚦چشم‌انداز، تصویری جاندار و الهام‌بخش از آینده‌ی ممکن است که بیشتر، بر پایه‌ی رویاپردازی ترسیم می‌شود و نه تلاش‌های سخت‌گیرانه. البته این توصیف به این معنا نیست که احتمال تحقق چشم‌انداز کم است. باید بدانیم رسیدن به اهداف یک چشم‌انداز منطقی، قطعا شدنی است. تنها نیاز به درک و تلاش توسط تمامی اعضاء جامعه دارد. 📚یادداشتی از علی‌رضا هادی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
💢 15 خرداد در عین حالی که مصیبت بود، لکن مبارک بود برای ملت که منتهی شد به یک امر بزرگی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
♻️روش سوم: چشم‌اندازسازی 🚦چشم‌انداز، تصویری جاندار و الهام‌بخش از آینده‌ی ممکن است که بیشتر، بر پای
♻️روش چهارم: سناریوها ✳️سناریو، پیش‌بینی قطعی و دقیق جهان آینده نیست. بلکه توصیفی از رویدادهای ممکن و چندگانه است که امکان وقوع آن‌ها در آینده وجود دارد. به بیان دیگر سناریوها آمیزه‌ای از پیش‌بینی‌های تخیلی و در عین حال واقع‌گرایانه از رخدادهای احتمالی آینده هستند. با استفاده از سناریوها، می‌توانیم درباره‌ی آن‌چه که باید بعدها انجام دهیم، به طور جدی بیندیشیم. ◽️در مواردی شاید بخواهیم تمهیداتی برای وقوع آن‌ها اندیشیده و در مواردی هم شاید بخواهیم که وقوع آن‌ها را تسریع نماییم. ⚪️میشل گوده در کتاب «توصیف آینده‌ی ممکن و مسیرهای متناسب برای رسیدن به آن» سه هدف برای روش سناریو نویسی ارائه می‌کند: الف. کشف موضوعات فوری و اضطراری برای مطالعه. ب. مشخص کردن بازیگران اصلی و استراتژی‌های آن‌ها. پ. توصیف روند تکاملی با در نظر گرفتن محتمل‌ترین مسیر تکاملی و استفاده از مجموعه مفروضات موجود درباره بازیگران سناریو. 📚یادداشتی از علی‌رضا هادی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya