eitaa logo
جشنواره زکات
601 دنبال‌کننده
46 عکس
5 ویدیو
0 فایل
✅ هدف اول: اطلاع رسانی جشنواره زکات شمال استان اصفهان ✅ هدف دوم: فعالیت و فرهنگ سازی زکات ♦️ارتباط با مدیریت کانال: 🆔 @AliAsghar1370 آدرس کانال: @farhang_zakat 🟥 استفاده از محتوای کانال برای سایر جشنواره ها، شرعاً با اجازه مدیریت کانال جایز است.
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مسابقه پیامکی کشوری 💠 ۲۰ روز با زکات ویژه جشنواره ترویجی تکریمی زکات شمال استان اصفهان 🎁 همراه با اهدای جوایز ارزنده: 💳 هدایای نقدی 5 میلیون ریالی 🏆 37 قاب نفیس 📜 لوح تقدیر از مدیر کل استان : الف) چگونه دعای خود را مستجاب کنیم؟ ب) زندگی در چه صورتی شیرین می شود؟ ۱) در برپایی مجالس روضه کوشا باشیم _ حق الناس را رعایت کنیم ۲) به زیارت امامزادگان برویم _ به سفر برویم ۳) از طریق پرداخت خمس و زکات، لقمه خود را حلال کنیم _ اگر حقوق خود را ادا کنیمنحوه شرکت در مسابقه: 1⃣ عضویت در کانال جشنواره: @farhang_zakat 2⃣ مطالعه متن مربوطه 3⃣ ارسال پاسخ صحیح به صورت پیامک با ذکر نام و نام خانوادگی و نام شهر به شماره:
6600032451
(رو شماره بزنی کپی میشه) ⏰ مهلت: هرشب تا ساعت۲۴ یا تا ۲۰ مهر یکجا 📝پاسخ هر شماره در قالب یک پیامک مثال)👇 محمد محمدزاده کاشان سوال اول: ۱ 🎊 اعلام اسامی برتر: ۲۱ مهرماه 😍 تجلیل و اهدای جوایز: ۲۷ مهرماه ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 @farhang_zakat
ب) 1️⃣ برادری قرآن در یکجا می فرماید: مومنان با یکدیگر برادرند:«انما المومنون اخوة» و در جای دیگر می فرماید: هرگاه مخالفان شما توبه کنند و نماز به پا دارند و زکات بپردازند آنها هم برادر دینی شما می شوند:«فَإِن تَابُواْ وَأَقَامُواْ الصَّلاَةَ وَآتَوُاْ الزَّكَاةَ فَإِخْوَانُكُمْ فِي الدِّينِ» بنابراین شرط برادری، در کنار تو با او نماز پرداخت زکات است. 2️⃣ ایجاد یا تعمیق روابط در آداب دوستی، صدها روایت به چشم می‌خورد که آنچه سبب ایجاد دوستی یا تعمیق و توسعه آن می‌شود خوش نیتی، خوشرفتاری، انصاف، کرم، ایثار، سخاوت، احسان، متبت سوخت، صله رحم، هدیه و تفقد از یکدیگر می‌باشد که در پرداخت زکات همه آن آثار به‌روشنی نهفته است. 3️⃣ کینه زدایی با پرداخت زکات، کینه محرومان برطرف و به محبت و دوستی تبدیل می‌شود و این محبت و دوستی در تعاون و یاری یکدیگر و تولید بهتر و بیشتر و حفاظت از دستاوردهای جامعه اسلامی نقش مهمی دارد. 4️⃣ به صحنه کشاندن واماندگان فقر و گرسنگی انسان را به انزوا و گوشه‌گیری و بدبینی و ناامیدی و حقارت پذیری می کشاند اما زمانی که با پرداخت خمس و زکات و سایر انفاقات، مشکلات اقتصادی مردم حل شود، تلاش، نشاط، دلسوزی و حضور مردم در صحنه های مختلف بیشتر می‌شود. 5️⃣ تقویت بنیه دینی مردم امام رضا علیه السلام فرمود: فلسفه و دلیل پرداخت زکات قوت فقرا و .... و تقویت آنان و کمک رسانی در امور دینی آنهاست. از محل زکات می‌توان مدارس، کتابخانه‌ها، مساجد و سایر مراکز دینی و فرهنگی را ایجاد نموده و آنچه را که قبلاً احداث شده است، توسعه داد و با دعوت از کارشناسان دینی و علما و اساتید مناطق دیگر پایگاه علمی و اعتقادی مردم را تقویت نمود. 6️⃣ ایجاد همدلی در جامعه پرداخت زکات، دلها را به هم نزدیک می کند و جامعه را برای حل همه مشکلات آماده می سازد. اگر فقرا خود را در سود اغنیا شریک بدانند، در برابر نابسامانی ها و مشکلات و آفات با تمام توان به پا می خیزند و تا آنجا که بتوانند در حل مشکلات کوشش خواهند نمود. زکات دهنده علاوه بر کسب رضای خداوند و برکات معنوی و اخروی، دل های دیگران را نیز به سوی خود جذب می‌کند و به خاطر همین محبوبیتی که در جامعه پیدا می‌کند دیر یا زود از حمایت های مردمی در امور مختلف برخوردار می‌شود. آری، بعضی از افراد سرمایه خود را با خرید جمادات( خانه، ماشین، مزرعه، فرش، لباس و ...) هزینه می کنند تا شاید بتوانند دلهای مردم را به خود جذب کنند ولی از آنجا که دل های مردم در اختیار خداوند است، این دسته افراد معمولاً در جامعه منفور دیگرانند، اما کسانی که بخشی از سرمایه خود را به جای جمادات در راه نجات انسانها، رشد استعدادهای فراموش شده، تامین هزینه ازدواج و مسکن و کارآموزی به افرادی که صاحب حرفه نیستند صرف می کنند، هم در تمام ارزش‌ها و پاداش هایی که بر اثر آن کمک های خالصانه به دست می‌آید خود را شریک می‌کنند، و هم محبت و حمایت مردم را در اختیار خواهند داشت. در اینجا باید ببینیم آیا گروه اول عاقلند که با صرف هزینه در خرید جمادات خود را منفور خلق و خالق می‌کنند، یا بندگان خالص خدا که با پرداخت حقوق الهی خود را محبوب خلق و خدا می نمایند. آری اغنیاء می‌توانند عقل و لیاقت خود را با انتخاب یکی از این دو راه بیازمایند. 7️⃣ تربیت نسل پاک در بسیاری از کتاب‌های تربیتی و روانشناسی به هسته مرکزی تربیت که انتخاب همسر و لقمه حلال است کمتر توجه شده است. اسلام برای تربیت نسل آینده به مسئله انتخاب همسر و پس از آن به نقش لقمه حلال بسیار توجه و تاکید دارد. پرداخت زکات سبب پاک و حلال شدن رزق است و لقمه ها را از حق محرومان پاک می‌کند و نقش لقمه پاک در جامعه و نسل آینده از طریق گرایش به خوبی ها و کمالات و تنفر از بدی ها بر کسی پوشیده نیست. 8️⃣ دفع بلا از امت در قرآن می خوانیم: «وَلَوْلاَ دَفْعُ اللّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَّفَسَدَتِ الأَرْضُ وَلَـكِنَّ اللّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَي الْعَالَمِينَ» امام صادق علیه السلام ذیل این آیه فرمود: قطعاً خداوند به خاطر کسانی از شیعیان ما که زکات می دهند، انواع بلاها و خطرات را از سایر نیز دفع می کند و اگر زکات این گروه نبود، همه یکجا نابود می شدند. 📚 منبع: کتاب ره توشه عاملین زکات جشنواره ترویجی تکریمی زکات ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 🌐 @farhang_zakat
💠 مسابقه پیامکی کشوری 💠 ۲۰ روز با زکات ویژه جشنواره ترویجی تکریمی زکات شمال استان اصفهان 🎁 همراه با اهدای جوایز ارزنده: 💳 هدایای نقدی 5 میلیون ریالی 🏆 37 قاب نفیس 📜 لوح تقدیر از مدیر کل استان : الف) به فرموده امام رضا ع فلسفه و دلیل پرداخت زکات چیست؟ ب) این بیان از کیست؟ «قطعا خداوند به خاطر کسانی از شیعیان ما که زکات می دهند انواع بلاها و خطرات را از سایرین نیز دفع می کند و اگر زکات این گروه نبود، همه یکجا نابود می شدند.» ۱) قوت فقرا، تقویت آنان و کمک رسانی در امور دینی آنها_ امام صادق علیه السلام ۲) پاکیزه کردن اموال _ امام مجتبی علیه السلام ۳) آباد کردن دین _ امام رضا علیه السلامنحوه شرکت در مسابقه: 1⃣ عضویت در کانال جشنواره: @farhang_zakat 2⃣ مطالعه متن مربوطه 3⃣ ارسال پاسخ صحیح به صورت پیامک با ذکر نام و نام خانوادگی و نام شهر به شماره:
6600032451
(رو شماره بزنی کپی میشه) ⏰ مهلت: هرشب تا ساعت۲۴ یا تا ۲۰ مهر یکجا 📝پاسخ هر شماره در قالب یک پیامک مثال)👇 محمد محمدزاده کاشان سوال اول: ۱ 🎊 اعلام اسامی برتر: ۲۱ مهرماه 😍 تجلیل و اهدای جوایز: ۲۷ مهرماه ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 @farhang_zakat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👈ادامه آثار اجتماعی زکات 9️⃣ فقرزدایی یکی از مسائل مهم جامعه، وجود فقر و گرسنگی و سایر کمبود ها است که یکی از راه های مبارزه با آن، توجه جدی به مسئله پرداخت خمس و زکات و انفاقات است. امیرالمومنین علیه السلام فرمود: « فما جاع فقیرٌ الا بما منع غنیٌ و الله تعالی سائلهم عن ذلک » هیچ فقیری گرسنه نمی ماند مگر به خاطر آنکه توانمندی حق خدا را نمی‌پردازد و خداوند در روز قیامت توانمند را به همین دلیل بازخواست خواهد کرد. در روایات متعدد می‌خوانیم: اگر مردم زکات مال خود را بپردازند فقیری باقی نمی ماند. امام صادق علیه السلام فرمود: هیچ محتاج و گرسنه و برهنه در جامعه وجود نخواهند داشت مگر به خاطر گناهان اغنیا. 🔟 ایجاد اشتغال یکی از مسائل مهم جامعه، وجود بیکاری است که زمینه ساز انواع فساد هاست. اگر مردم خمس و زکات خود را بپردازند چرخه های اقتصاد به گردش در می آید و بخش مهمی از افراد بیکار شاغل خواهند شد. همانگونه که از طریق مضاربه یا قرض‌الحسنه می توان ایجاد اشتغال کرد، از طریق پرداخت خمس و زکات و بخشش‌های بلاعوض و یا ایجاد زمینه‌های تحصیل برای بی سوادها و کم سوادها و آموزش فن و حرفه و تاسیس و توسعه مراکز فرهنگی و جاده‌ها و پل‌ها و آبادانی های دیگر نیز می توان ایجاد اشتغال کرد. بنابراین در احیای خمس و زکات، حل مسئله اشتغال و توسعه اقتصادی و فرهنگی و پرکردن ایام فراغت و جلوگیری از مفاسدی که در اثر بیکاری به چشم می‌خورد، نهفته است. به علاوه کار و اشتغال سبب دلگرمی به مکتب، به امت، به نظام اسلامی و سبب شکوفایی استعدادها و نبوغ ها و مانع انواع افسردگی های فرد و جامعه است و در مقابل آن بیکاری باعث تبهکاری، افسردگی، سوءظن، رکود، ایجاد عقده و زمینه‌ساز انواع فتنه‌ها و آشوب هاست که اگر شعله آن برافروخته شود، همه را در خود می سوزاند. شاید به همین دلیل باشد که در قرآن جمله «وَلاَ تُلْقُواْ بِأَيْدِيكُمْ إِلَي التَّهْلُكَةِ» یعنی خودتان را با دست خود به هلاکت نیندازید، بعد از دستور انفاق مطرح شده است. آری، اگر در جامعه مردم در قالب خمس زکات و سایر کمک‌ها دست از انفاق بردارند و فقرا فشار وارد شود، این فشارها تبدیل به آشوب و فتنه ای می گردد که فقیر و غنی را در آن میسوزند. 1️⃣1️⃣ وسیله اقتدار امت اگر کمبودها از طریق مالیات های اسلامی و خمس زکات تأمین شود و افراد جامعه به یک نوع رفاه نسبی دست یابند، دلها نسبت به هم مهربان می شود، نیرو ها متمرکز می گردند و همه پشتیبان یکدیگر خواهند بود. چنین جامعه‌ای دارای صلابت و اقتدار خواهد بود و در مقابل هر وعده و وعید و یا هر تهدید و تطمیع بیمه می‌شود. به خصوص که در پرداخت خمس و زکات قصد قربت در کار است و هیچگونه تحقیر و منتی روا نیست. آری، جبران کمبودها از طرف پرداخت کنندگان مخلص و اجرای این امر الهی از طریق مراجع دینی محبوب و متقی، سبب آرامش و دلگرمی و اتصال به علمای ربانی خواهد شد که این امر خود وسیله اقتدار و عزت ملی و اسلامی است‌. البته ممکن است موسسات خیریه یا افراد نیکوکار از طریق صندوق ها و بانک‌ها کمک‌های به محرومین اختصاص دهند، اما مگر تنها هدف اسلام سیر کردن گرسنگان است؟ در طراحی و مهندسی اسلام، علاوه بر رسیدگی به فقرا آثار و اسرار زیادی نهفته است، از جمله اینکه: اولاً: کمک کنندگان به نیت خالص داشته باشند و هیچ گونه ریا، خودنمایی، شهرت طلبی در کار آنها وجود نداشته باشد و انتظار مدح و ستایش و جبران از کسی نداشته باشند. ثانیاً: مالی که می‌پردازند از جنس مرغوب، عالی، حلال و بی منت باشد. ثالثاً: نحوه پرداخت آگاهانه، عاشقانه و آزادانه باشد. این شرایط در تربیت افراد موثر است و اتصال آنان را به عالم ربانی که مرزبان مکتب اسلام است، روشن می کند و سبب یک اقتدار معنوی می‌شود زیرا هم سر و کار پرداخت کنندگان و هم سر و کار گیرندگان با علمای ربانی خواهد بود. 2️⃣1️⃣ کم شدن مفاسد اجتماعی هم ازدیاد سرمایه زمینه ساز فساد است که با پرداخت خمس و زکات ثروت ها تعدیل و مفاسد مهار می‌شود و هم فقر ممکن است زمینه وقوع سرقت، دریافت رشوه، خیانت و امثال آن شود که دریافت خمس و زکات و ... این زمینه را می خشکاند و از بین می‌برد. بنابراین پرداخت خمس و زکات در مهار مفاسد اجتماعی نقش مهمی دارد.
3️⃣1️⃣ حفظ آبروی فقرا در بسیاری از موارد فقر آبروی انسان را در جامعه در معرض خطر قرار می‌دهد و خمس و زکات فقر را از بین می برد و آبروی انسان ها را حفظ می‌کند. از امام صادق علیه السلام پرسیدند: شخصی که در خط فکری ما نیست از دنیا رفته و اطفال فقیر را به جا گذاشته است. آیا می‌توانیم از زکات را آنها بدهیم؟ فرمود: بله، آن اطفال گرسنگانی هستند که تقصیری ندارند و باید آبرو و موقعیت آنان در جامعه حفظ شود و زندگی آنها تا رسیدن به حد بلوغ و رشد لازم تامین گردد. اما اگر این اطفال بالغ شدند و حق را فهمیدند ولی با لجاجت دست از آن کشیدند، از زکات به آنها ندهید. (سزاوار نیست زکات از افراد مومن گرفته و به منحرفین لجوج داده شود.) 4️⃣1️⃣ تعدیل ثروت خمس و زکات گامی برای مهار ثروت هاست. اسلام از یک سو دست افراد قوی، مبتکر، پرکار و خلاق را در مالکیت باز گذاشته تا مانع رشد آنان نشود و از سوی درآمدهایی از قبیل ربا، سرقت، رشوه، اختلاس و ... را ممنوع دانسته است و از سوی دیگر به مالکین درآمدهای حلال اجازه نمی‌دهد تا درآمد خود را هر گونه که خواستند مصرف کنند و آنان را از اسراف و تبذیر و ثروت اندوزی نهی فرموده است و از طرف دیگر با واجب نمودن خمس و زکات و کفارات و سفارش اکید به انواع کمک‌ها و صدقات، بخشی از اموال آنان را با علم، اراده، عشق و ایمان برای حل مشکلات طبقه محروم گرفته است. 5️⃣1️⃣ جذب دیگران اسلام، مصرف زکات را برای هشت گروه قرار داده است که یکی از آنها، سرشناسانی هستند که اگر حمایت‌های مالی از آنان به عمل آید، ابتدا خودشان و سپس قوم آنان به اسلام جذب می‌شوند. البته این جذب، مقدمه گرایش‌های فکری، فرهنگی و اعتقادی است، همچون جاذبه هایی که برای فرزندان در روزهای اول مدرسه ایجاد می شود و بدین وسیله ابتدا آنان را با مدرسه آشنا می کنند و سپس نیاز علمی و فکری آنان در مدرسه و دانشگاه تامین می‌شود. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله سهمی از زکات را به رؤسای قبایل می داد و در هر زمان ولی امر مسلمین می تواند این کار را انجام دهد. از همین سهم که به نام «و المؤلفة قلوبهم» در قرآن مطرح شده است، می‌توان مقداری به مسلمانان ضعیف الایمانی پرداخت کرد که اگر به حال خود رها شوند، تبعات و وسوسه های دشمنان در آنان ایجاد شک می نماید. اسلام برای پایداری آنان در دین، مشکلات اقتصادی آنان را حل می‌کند و این کار مقدمه‌ای برای انس بیشتر با مکتب خواهد بود. 📚 منبع: کتاب ره توشه عاملین زکات جشنواره ترویجی تکریمی زکات ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 🌐 @farhang_zakat
💠 مسابقه پیامکی کشوری 💠 ۲۰ روز با زکات ویژه جشنواره ترویجی تکریمی زکات شمال استان اصفهان 🎁 همراه با اهدای جوایز ارزنده: 💳 هدایای نقدی 5 میلیون ریالی 🏆 37 قاب نفیس 📜 لوح تقدیر از مدیر کل استان : الف) «هم ازدیاد سرمایه زمینه ساز فساد است، هم فقر که ممکن است باعث سرقت، دریافت رشوه، خیانت و ... شود که پرداخت خمس، زکات و ... این زمینه ها را می خشکاند» این عبارت نمایانگر کدامیک از آثار اجتماعی پرداخت زکات است؟ ب) این بیان از کیست؟ «هیچ فقیری گرسنه نمی ماند مگر به خاطر آنکه توانمندی حق خدا را نمی پردازد و خداوند در روز قیامت توانمند را به همین دلیل بازخواست خواهد کرد.» ۱) وسیله اقتدار امت _ امام باقر علیه السلام ۲)کم شدن مفاسداجتماعی_امیرالمؤمنین علیه السلام ۳) تعدیل ثروت _ امام جواد علیه السلامنحوه شرکت در مسابقه: 1⃣ عضویت در کانال جشنواره: @farhang_zakat 2⃣ مطالعه متن مربوطه 3⃣ ارسال پاسخ صحیح به صورت پیامک با ذکر نام و نام خانوادگی و نام شهر به شماره:
6600032451
(رو شماره بزنی کپی میشه) ⏰ مهلت: هرشب تا ساعت۲۴ یا تا ۲۰ مهر یکجا 📝پاسخ هر شماره در قالب یک پیامک مثال)👇 محمد محمدزاده کاشان سوال اول: ۱ 🎊 اعلام اسامی برتر: ۲۱ مهرماه 😍 تجلیل و اهدای جوایز: ۲۷ مهرماه ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 @farhang_zakat
8.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹 چند دقیقه پای صحبتهای با ارزش شهید سرافراز سردار خادم صادق بنشینیم.... سخنان این شهید بسیار عجیب و تاریخی و سازنده است. حتما ببینید ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 🌐 @farhang_zakat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ج) 1️⃣ تلف شدن اموال امام صادق علیه السلام فرمود:« ما ضاع مال فی بر و لا بحر الا بتضییع الزکاة » هیچ مالی در خشکی یا دریا ضایع نمی شود، مگر به خاطر آنکه زکات آن پرداخته نشده است. آن حضرت در حدیث دیگری فرمودند:« حَصّنوا اموالکم بالزکاة و أنا ضامن لکل ما یَتْوی فی بر أو بحر بعد أداء حق الله فیه من التلف » اموال خود را از طریق پرداخت زکات بیمه کنید و اگر بعد از پرداختن زکات مالی تلف شد، من ضامن هستم. 2️⃣ خسارت دو برابر در روایات می خوانیم: « من منع حقا لله عز و جل أنفق فی باطل مثلیه » کسی که حق خدا را نپردازد و در راه حق مال خود را صرف کند، دو برابر آن مقدار را در راه باطل صرف خواهد کرد. 3️⃣ هزینه در راه اشرار رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:« من منع ماله من الأخیار إختیارا صرف الله ماله إلی الأشرار إضطراراً » کسی که مال خود را از مصرف در راه خوبان با اختیار خود باز دارد، خداوند مال او را در راه اشرار با اجبار صرف خواهد نمود. 4️⃣ هزینه در راه گناه امام صادق علیه السلام فرمود:« و اعلم أنه من لم ینفق فی طاعة الله أبتلی بأن یُنفق فی معصیة الله عز و جل و من لم یمش فی حاجة ولی الله أبتلی بأن یمشی فی خاجة عدم الله عز و جل » آگاه باشید، کسی که مال خود را در راه طاعت خداوند صرف نکند، به هزینه کردن آن در راه معصیت خداوند گرفتار می‌شود و هر کس در حل مشکلات ولی خدا گامی برندارد، خداوند او را بر تلاش و حرکت در راه حل مشکلات دشمن خدا گرفتار می کند. 5️⃣ کمبود و قحطی رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:« لا تزال امتی بخیر ما تحابُّوا ... و أقاموا الصلاة و آتَوُا الزکاة فإذا لم یفعلوا ذلک ابْتُلوا بالقحط و السنین» امت من تا مادامی که یکدیگر را دوست بدارند و اهل نماز و زکات باشند در خیر و سعادت به سر می برند ولی اگر اینگونه نباشند گرفتار می‌شوند. 6️⃣ محروم شدن از تولیت و تعمیر مراکز دینی قرآن می فرماید: مشترکان حق تعمیر مساجد را ندارند بلکه تعمیر و آباد کردن آنها تنها سزاوار کسانی است که اهل نماز و زکات و شجاعت باشند. 7️⃣ رفع برکت از زمین رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:« إذا منعت الزکاة منعت الأرض برکاتها » هرگاه زکات پرداخت نشود، زمین برکات خود را از مردم باز می دارد و در حدیث دیگری می خوانیم: اگر توانگران زکات مال خود را نپردازند خداوند باران رحمت خود را از مردم باز می داند. در حدیث دیگری از امام باقر علیه السلام می خوانیم: اگر زکات پرداخت می شوند برکت از کشاورزی و میوه‌ها و معادن برداشته می شود. 8️⃣ مرگ چهارپایان امام رضا علیه السلام فرمود: « إذا حُبِستْ الزکاة ماتت ِ المواشی » هرگاه زکات پرداخت نشود، چهارپایان می‌میرند. 9️⃣ محروم شدن از رحمت خدا امام صادق علیه السلام فرمود: کسی که حق خداوند را از مالش نپردازد ، سزاوار است که خداوند رحمت خود را از او دریغ کند. 🔟 اخراج از مسجد امام باقر علیه السلام فرمود: روزی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وارد مسجد شدند و با جمله «قم یا فلان قم یا فلان قم یا فلان» ۵ نفر را از مسجد اخراج کردند و فرمودند: شما که زکات نمی دهید از مسجد بیرون بروید. آری، نمازگزار واقعی نیست.«و إذا مسَّهُ الخیر منوعا إلا المصلین» 1️⃣1️⃣ علامت نفاق در آیه ۶۷ سوره توبه که سیمای منافقان را بیان می‌کند، می‌فرماید:«الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُم مِّن بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنكَرِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَيَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ» آنان دست خود را از کمک به دیگران می بندند و (این گونه) خدا را فراموش می کنند، خدا نیز با آنان رفتار فراموش شدگان را انجام می دهد. 2️⃣1️⃣ قبول نشدن نماز و عبادات در روایات می خوانیم: «أیها الناسُ أدوا زکاةَ أموالکم فمن لا یُزکّی لا صلاة له و من لا صلاة له لا دینَ له و من لا دین له لا حج و لا جهاد له» قبولی تمام اعمال وابسته به قبولی نماز است و قبولی نماز وابسته به پرداخت زکات است. امام رضا علیه السلام فرمود: خداوند نماز و زکات را قرین و مقرون یکدیگر قرار داد و نماز بی زکات پذیرفته نیست. حضرت موسی علیه السلام جوانی را دید که نماز باحالی میخواند، به خداوند گفت: که نماز زیبایی دارد! به او وحی شد نماز او زیباست ولی این جوان بخیل است و زکات نمی‌پردازد و تا زمانی که زکات را ندهد، نمازش قبول نیست. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: نماز کسی که زکات نمی‌پردازد همچون لباس کهنه درهم پیچیده و به صورت نمازگزار پرتاب می‌شود. 3️⃣1️⃣ هم ردیف رباخواران حضرت علی علیه السلام فرمود:«مانع الزکاة کآکل الربا» کسی که زکات را ندهد همچون رباخوار است. 📚 منبع: کتاب ره توشه عاملین زکات جشنواره ترویجی تکریمی زکات ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 🌐 @farhang_zakat