eitaa logo
جشنواره زکات
663 دنبال‌کننده
46 عکس
5 ویدیو
0 فایل
✅ هدف اول: اطلاع رسانی جشنواره زکات شمال استان اصفهان ✅ هدف دوم: فعالیت و فرهنگ سازی زکات ♦️ارتباط با مدیریت کانال: 🆔 @AliAsghar1370 آدرس کانال: @farhang_zakat 🟥 استفاده از محتوای کانال برای سایر جشنواره ها، شرعاً با اجازه مدیریت کانال جایز است.
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 1. پرداخت زکات جزء واجبات مالی است: ِ در تفسیر المیزان ذیل آیه 103 سوره توبه آمده است: خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِم بِهَا وَصَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلاَتَكَ سَكَنٌ لَّهُمْ وَاللّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ (از اموالشان صـدقه (زکات) بگیر تا بـدین وسیله آنان را (از بخل و دنیاپرستی) پاک سازي و رشدشان دهی و بر آنان درود فرست (و دعاکن). زیرا دعاي تو، مایه ی آرامش آنان است وخداوند شنوا و داناست.) این آیه شـریفه متضـمن حکم زکات مالی است، که خود یکی از ارکان شریعت و ملت اسلام است، هم ظاهر آیه این معنا را میرساند و هم اخبار بسیاري که ازطرق امامان اهلبیت (ع) و از غیر ایشان نقل شده است. 2. در 26 آیه از قرآن کریم، زکات به همراه نماز ذکر شده است. در این آیات نخست پیوند فرد باخالق(نماز) وسپس پیوند با مخلوق(زکات) بیان شده است. این آیات بیان میکند که ایمان انسان زمانی ریشه دار است که در عملش متجلی شود و او را از یک سو به خدا و ازسوي دیگر به بندگانش نزدیک کند. 3 .قرآن عدم پرداخت زکات را از اوصاف مشرکین بیان نموده است: وَوَيْلٌ لِّلْمُشْرِكِينَ - الَّذِينَ لَا يُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُم بِالْآخِرَةِ هُمْ كَافِرُونَ (و واي بر مشرکان کسانی كه زکات نمیپردازند و آنان همان هایی هستندکه به آخرت کافرند.) 4 .در برخی از آیات قرآن، زکات در ردیف ایمان به مبدا و معاد ذکرشده است: إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَي الزَّكَاةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسَي أُوْلَـئِكَ أَن يَكُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِينَ (مساجـدخدا را تنها کسانی باید آباد کنند که به خدا و روز قیامت ایمان دارند و نماز را به پا داشـته و زکات میپردازند و جز ازخدا نمیترسند. امید است که آنان از رهیافتگان باشند.) 5 .زکات از نشانه هاي آیین محکم و دین استوار است: وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاء وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ وَذَلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ (و به آنها دستوري داده نشده بود جز اینکه خدا را بپرستند درحالیکه دین خود را براي اوخالص کنند و ازشرك به توحید بازگردند، نماز را برپا دارند و زکات را بپردازند و این است آیین مستقیم و پایدار!) 6 .زکات یکی از برنامه هاي دائمی مؤمنان است: (سوره مومنون آیات 1تا4)👇 قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ (1)  الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ (2) وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ (3)  وَالَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ (4) قطعاً مؤمنان رستگار شدند. همان كسانى كه در نمازشان خشوع دارند. و آنان كه از کار بيهوده روى گردانند. و همان كسانى كه زكات مى پردازند. هُدًي وَبُشْرَي لِلْمُؤْمِنِينَ (2) الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُم بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ (3) (كه ( قرآن وسيله ى) هدايت و بشارت براى اهل ايمان است. كسانى كه نماز برپامى دارند و زكات مى پردازند و تنها ايشانند كه به آخرت یقین دارند.) 7.عدم پرداخت زکات عقوبت شدید الهی را در پیش دارد: وَالَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلاَ يُنفِقُونَهَا فِي سَبِيلِ اللّهِ فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِيمٍ  (وکسانی که طلا و نقره می اندوزند و آن را در راه خدا انفاق نمیکنند، پس آنان را به عذابی دردناك، بشارت بده!) در تفسیر مجمع البیان در ذیل این آیه آمده است : « یعنی اموال را انباشته میکنند و زکاتش را نمیپردازند، چون از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شـده که فرمود: هر مـالی را که زکاتش نپردازي گنـج است (و مشـمول این آیه است) اگرچه آشـکار و در دسترس باشد، و هر مالی که زکاتش را بپردازي گنج نیست (و مشمول این آیه نیست) اگرچه در زمین مدفون باشد. 8 .زکات در ادیان سابق نیز بوده است: زکات از اختراعات اسـلام نیست، بلکه مثل نماز درشرایع پیشین هم وجود داشته است، مانند آنجا که قرآن به حکایت از قـول عیسـی بـن مريم (ع) میفرمایـد: «و اوصـانی بـالصلاه و الزکـاه مـا دمت حیـا» و مرا تـا زنـده ام به نمـاز و زکـات سفـارش کرده است. و آنجـا کـه یکی از صـفات حضـرت اسماعیـل را اینطـور بیـان میکنـد: «وکـان یأمر اهله بالصلاه و الزکاه» او همواره خانواده خود را به نماز و زکات امر میکرد. 📚 منبع: کتاب ره توشه عاملین زکات جشنواره ترویجی تکریمی زکات ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 🌐 @farhang_zakat
👌 مسابقه پیامکی کشوری ۲۰ روز با زکات ویژه جشنواره ترویجی تکریمی زکات شرکت برای عموم، آزاد است. : الف) از دیدگاه قرآن، نپرداختن زکات از اوصاف کدام گروه است؟ ب) بر اساس قرآن، برنامه دائمی مومنان چیست؟ ۱) مشرکین _ نماز، پرهیز از لغو، زکات ۲) منافقین _ زیارت اهلبیت، عیادت بیمار، نماز ۳) مکذبین _ حج، خمس، امر به معروف ونهی از منکر ♦️🟥♦️ هر روز یک سوال با ۳ جایزه پنج ميليون ریالی و ۳۷ قاب نفیس و لوح تقدیر استانی و قرعه کشی در پایان روز بیستم‌ به افرادی که بیشترین حضور و پاسخ صحیح را داشته باشند. ✅ نحوه شرکت در مسابقه: 1⃣ عضویت در کانال جشنواره farhang_zakat@ 2⃣ مطالعه متن مربوطه 3⃣ ارسال پاسخ صحیح به صورت پیامک با ذکر نام و نام خانوادگی و نام شهر یا روستا به شماره
۶۶۰۰۰۳۲۴۵۱
تا ساعت ۲۴ هر شب یا ۲۰ مهرماه به صورت یکجا. مثال) محمد محمدزاده کاشان سوال سوم: ۱ اعلام اسامی برتر: ۲۱ مهرماه تجلیل و اهدای جوایز: ۲۷ مهرماه ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 🌐 @farhang_zakat
همراهان محترم سلام توجه داشته باشید، به دلیل حجم بالای شرکت کنندگان در مسابقه، شماره پیامکی مسابقه کتابخوانی تغییر یافت. مطابق پیام های جدید مسابقه، از این به بعد کلیه جواب ها فقط به شماره زیر ارسال گردد. 👉👉 ۶۶۰۰۰۳۲۴۵۱ 👈👈 توجه: فقط پیامک دهید. ارسال در فضای مجازی غیرقابل قبول است. پاسخ های ارسال شده به شماره قبل، قابل قبول است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 1 .زکات به عنوان یکی از پایه هاي دین اسلام شمرده شده است: ائمه (ع) در روایات متعددي فرموده اند: «بناي اسلام بر پنج پایه استوار است: نماز،حج، زکات، روزه و ولایت.» 2 .برطبق روایات،شرط قبولی نماز پرداخت زکات است. پیامبر (ص) در آخرین خطبه خود فرمود: «اي مردم! زکات اموال خود را بپردازید. پس هر کس زکات نپردازد، براي او نه نمازي است و نه حّجی و نه جهادي.» 3 .پیامبر اكرم (صلي الله علیه و آله) کسانی را که زکات نمی پرداختند از مسجد بیرون میکردند. در این رابطه روایتی از امام باقر (ع) نقل شـده است که ایشان در این روایت بیان نموده انـد که پیامبر اکرم (صـلی الله علیه و آله) 5 نفر از مسلمانان را به علت نپرداختن زکات از مسجد بیرون نمودند. متن روایت در زیر آمده است: عن أبی جعفر (ع): «قـال رسول الله صلی الله علیه و آله فی المسجد إذ قال قم یا فلان، قم یا فلان ، قم یا فلان، حتی أخرج خمسه نفر، فقال أخرجوا من مسجدنا لاتصلوا فیه و انتم لا تزکون . 4 . زکـات بـاعث از بین رفتن فقر میشود و ازجمع شـدن ثروت در یک جـا جلوگیري میکنـد و نپرداختن آن بـاعث پیدایش فقرا و افزایش فقر درجامعه میگردد. در بسـیاري از روایـات، هـدف از وضـع زکـات، جلوگیري ازجمع شـدن ثروت در یکجـا و افزایش اموال فقرا بیـان شده است، که اگر این دو کار صورت گیرد خود به خود فقر ریشه کن خواهـد شـد و پس از مـدتی فقرا نیز به جمع زکات دهندگان خواهند پیوست و اگر زکات پرداخت نشود فقر درجامعه افزایش خواهد یافت. درحدیثی از امام صادق ع میخوانیم: «و لو ان الناس أدّوا زکاة أموالهم، ما بقی مسلم فقیراً محتاجا، إن الناس ما افتقروا و لا احتاجوا و لا جاعوا و لا عروا إلّا بذنوب الأغنیاء» ْ(اگر همه مردم زکـات اموال خود را بپردازنـد مسـلمانی فقیر و نیازمنـد، بـاقی نخواهـد مانـد، و مردم فقیر و محتاج و گرسـنه و برهنه نمیشوند مگر به خاطر گناه ثروتمندان) 5 .پرداخت زکات باعث بیمه شدن اموال میشود. بسیـاري از روایـات تاکیـد دارنـد که دلیـل تلف شـدن بسـیاري از اموال، نپرداختن زکـات است و بیان میکننـد که پرداخت زکات باعث بیمه شدن اموال میشود. درحدیثی از امام موسی بن جعفر (علیه السلام ) آمده است : «حصّنوا أموالکم بالزکاة» «اموال خود را با دادن زکات حفظ کنید» 6.سرنوشت کسانی که زکات نمیدهند بسیار ناگوار است: برخی از روایـات بیـان میکننـد کسـانی کـه زکـات نمیدهنـد بـه دیـن یهـود یـا مسیحیـت میمیرنـد و وقـتی حضـرت قائم(ع) قیام میکنند گردن مانعان زکات را خواهند زد. امـام صـادق علیه السـلام در این رابطه فرمودنـد: «مَن منعَ قیراطا مِنَ الزکاة، فلْیمُتْ إن شاء یهودیاً أو نصرانیاً» کسانی که یک قیراط از زکات را نپردازند، یهودی یا مسیحی می میرند. 📚 منبع: کتاب ره توشه عاملین زکات جشنواره ترویجی تکریمی زکات ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 🌐 @farhang_zakat
💠 مسابقه پیامکی کشوری 💠 ۲۰ روز با زکات ویژه جشنواره ترویجی تکریمی زکات شمال استان اصفهان 🎁 همراه با اهدای جوایز ارزنده: 💳 هدایای نقدی 5 میلیون ریالی 🏆 37 قاب نفیس 📜 لوح تقدیر از مدیر کل استان : الف) طبق روایات، شرط قبولی نماز چیست؟ ب) بر اساس روایات، علت تلف شدن بسیاری از اموال چیست؟ ۱) شرکت در حج _ حج انجام ندادن ۲) نماز اول وقت _ نماز نخواندن ۳) پرداخت زکات _ نپرداختن زکاتنحوه شرکت در مسابقه: 1⃣ عضویت در کانال جشنواره: @farhang_zakat 2⃣ مطالعه متن مربوطه 3⃣ ارسال پاسخ صحیح به صورت پیامک با ذکر نام و نام خانوادگی و نام شهر به شماره:
6600032451
(رو شماره بزنی کپی میشه) ⏰ مهلت: هرشب تا ساعت۲۴ یا تا ۲۰ مهر یکجا 📝پاسخ هر شماره در قالب یک پیامک مثال)👇 محمد محمدزاده کاشان سوال اول: ۱ 🎊 اعلام اسامی برتر: ۲۱ مهرماه 😍 تجلیل و اهدای جوایز: ۲۷ مهرماه ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 @farhang_zakat
مشارکت شما عزیزان در مسابقه کتابخوانی تا این لحظه: 1397 پیام و نفر بوده است. از همراهی تان سپاسگزاریم. 🙏
📝 👌الف) 1️⃣ درمان بخل بخل عیبی است که عیوب دیگری را به دنبال می‌آورد. بی اعتنایی به مردم ، سنگدلی، عذر تراشی ، دروغ پنداشتن ادعای فقرا، از دست دادن دوستان خوب، سختگیری نسبت به خود و بستگان ، سوء ظن به وعده های خداوند، تحقیر شخصیت خود در جامعه، به جای توکل بر خدا توکل بر مال خود، گوشه ای از آثار بخل است. قرآن می‌فرماید: افرادی که به فکر رستگاری خود هستند باید خود را از این عیب دور بدارند. «وَمَن يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ.» یکی از امامان معصوم را دیدند که از اول شب تا صبح در حالی که مشغول طواف کعبه بود، تنها یک دعا می کرد و آن این بود که خدایا مرا از بخل دور بدار. شاید مراد از آیه ۱۰۳ سوره توبه که به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله دستور می‌دهد:«خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِم بِهَا وَصَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلاَتَكَ سَكَنٌ لَّهُمْ وَاللّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ.» زکات مردم را بگیر و آنان را پاک کن مراد پاک کردن مردم از بخل و حب دنیا باشد. امام صادق علیه السلام فرمود: « مَن أدّی الزّکاة ... فَقد وُقِیَ مِنَ الشُّحِّ» هر کس زکات مال خود را بپردازد، قطعاً از بخل حفظ شده است. زکات، وسیله تقرب انسان به خداوند است. «إنّ الزکاة جُعلَت مع الصلاةِ قُرباناً لأهل الإسلامِ»۳۰ زکات، پل اسلام است. « الزکاة ُ قَنطرةُ الإسلام» زکات، بعد از شناخت دین و نماز، بالاترین ارزش هاست. «ما من شیءٍ بعد المعرفة یعدل هذه الصلاة و لا بعد المعرفة و الصلاة ِ شیءٌ یعدل الزکاة َ» زکات، نشانه بندگی خداست. «للعابد ثلاث علامات الصلاة و الصوم و الزکاة» زکات، موجب رستگاری است. « قد أفلح من تزکّی » 2️⃣ برکت رزق هر یک از کلمات «زکات» و «برکت» و واژه های مربوط به این دو، ۳۲ بار در قرآن آمده و این نشانه آن است که زکات، مساوی برکت است. آری بریدن شاخه های درخت انگور، در ظاهر کوتاه کردن درخت است، ولی در واقع سبب رشد آن می‌شود. در قرآن می خوانیم«يَمْحَقُ اللّهُ الْرِّبَا وَيُرْبِي الصَّدَقَاتِ». خداوند ربا را محو می‌کند ،ولی صدقات را رشد می‌دهد. در روایات زیادی می‌خوانیم:« الزکاة تزید فی الرزق » زکات روزی انسان را زیاد میکند. 3️⃣ بیمه مال امام کاظم علیه السلام فرمود: «حصنوا اموالکم بالزکاة» اموال خود را از طریق زکات بیمه کنید. امام صادق علیه السلام فرمود: اگر حق خدا را بپردازید من ضامن هستم که اموال شما در دریا و خشکی تلف نشود. 4️⃣ محبوبیت نزد خدا امام صادق علیه السلام فرمود: محبوب‌ترین فرد نزد خداوند، سخاوتمندترین است و سخاوتمند ترین مردم کسی است که زکات مال خود را بدهد و از آنچه که خدا در مال او واجب نموده است، در مورد مومنین بخل نکند. 5️⃣ تقرب به خدا امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند زکات را همراه با نماز وسیله تقرب به خود قرار داد. 6️⃣ دریافت رحمت خاص خداوند در قرآن می خوانیم:« وَرَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ فَسَأَكْتُبُهَا لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَـاةَ» رحمت پروردگار بر هرچیزی گسترده است ولی دریافت قطعی آن مخصوص کسانی است که اهل تقوا و زکات باشند. خداوند می فرماید: « إِنِّي مَعَكُمْ لَئِنْ أَقَمْتُمُ الصَّلاَةَ وَآتَيْتُمُ الزَّكَاةَ وَآمَنتُم بِرُسُلِي » اگر شما نماز را به پا دارید و زکات را پرداخت کنید و به پیامبران من ایمان آورید، قطعاً من با شما هستم. 7️⃣ باز شدن گره ها قرآن می فرماید:« فَأَمَّا مَن أَعْطَي وَاتَّقَي، وَصَدَّقَ بِالْحُسْنَي، فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرَي» هر کس بخششی نماید و پرهیزگار باشد و حقیقت را تصدیق نماید، ما کارهای مشکل او را آسان می کنیم. 8️⃣ کفاره گناهان حضرت علی علیه السلام می فرمایند: اللهَ اللهَ فی الزکاة، فانها تُطفیءُ غضب ربِکم» شما را به خدا ، شما را به خدا درباره زکات دقت کنید که همانا زکات غضب پروردگار را فرو می‌نشاند. خداوند می فرماید: اگر نماز به پا دارید و زکات بپردازید من بدی های شما را می پوشانم. 9️⃣ خدایی شدن انسان همانگونه که خداوند رحمت خود را بر همه گسترانده است زکات دهنده لطف خود را بر فقرا سرازیر می کند و بدین گونه اخلاق خدایی را در خود شکوفا می‌کند و مظهر رحمانی جهت پروردگار می شود‌. 📚 منبع: کتاب ره توشه عاملین زکات جشنواره ترویجی تکریمی زکات ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 🌐 @farhang_zakat
💠 مسابقه پیامکی کشوری 💠 ۲۰ روز با زکات ویژه جشنواره ترویجی تکریمی زکات شمال استان اصفهان 🎁 همراه با اهدای جوایز ارزنده: 💳 هدایای نقدی 5 میلیون ریالی 🏆 37 قاب نفیس 📜 لوح تقدیر از مدیر کل استان : الف) طبق فرمایش امام صادق ع، محبوبترین و سخاوتمندترین فرد نزد خدا کیست ؟ ب) یکی از آثار فردی زکات کدام است؟ ۱) کسی که خوش اخلاق است _ کفاره گناهان ۲) کسی که زکات مال خود را بدهد _ بازشدن گره ها ۳) کسی که نذری می دهد _ بیمه شدن مالنحوه شرکت در مسابقه: 1⃣ عضویت در کانال جشنواره: @farhang_zakat 2⃣ مطالعه متن مربوطه 3⃣ ارسال پاسخ صحیح به صورت پیامک با ذکر نام و نام خانوادگی و نام شهر به شماره:
6600032451
(رو شماره بزنی کپی میشه) ⏰ مهلت: هرشب تا ساعت۲۴ یا تا ۲۰ مهر یکجا 📝پاسخ هر شماره در قالب یک پیامک مثال)👇 محمد محمدزاده کاشان سوال اول: ۱ 🎊 اعلام اسامی برتر: ۲۱ مهرماه 😍 تجلیل و اهدای جوایز: ۲۷ مهرماه ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 @farhang_zakat
👈👈 ادامه آثار فردی زکات 🔟 رهایی از کیفر کفار، با توبه و نماز و زکات می توانند خود را از کیفر برهانند قرآن می‌فرماید:« فَإِن تَابُواْ وَأَقَامُواْ الصَّلاَةَ وَآتَوُاْ الزَّكَاةَ فَخَلُّواْ سَبِيلَهُمْ» 1️⃣1️⃣ گشایش برای مردگان شخصی به امام صادق علیه السلام گفت: برادرم از دنیا رفته است و زکات زیادی به عهده اش بود ، من آنها را پرداخت کردم. امام فرمود: با این عمل مشکل او برطرف می‌شود. 2️⃣1️⃣ استجابت دعا در روایتی می خوانیم: هر کس می‌خواهد دعای او مستجاب شود، لقمه خود را حلال کند و یکی از راه‌های حلال کردن لقمه پرداخت حق خدا از خمس و زکات است. امام صادق علیه السلام فرمود: اگر حق آنچه را که خداوند رزق شما کرده است بپردازید، باقی مانده آن برای شما تهیه و حلال است.«یُطیبِ اللهُ لکم بقیته» 3️⃣1️⃣ قبولی نماز پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود زکات اموال خود را بپردازید تا نمازتان قبول شود. «زکوا أموالکم تقبلْ صلاتُکم» 4️⃣1️⃣ جاودانگی اموال زکات در حقیقت ذخیره قیامت می شود، بنابراین مال فانی را جاودانه می کند. کامیابی های احتمالی و موقت و پر دردسر دنیا را می توان از طریق پرداخت زکات به کامیابی های قطعی و دائمی و بی‌دردسر تبدیل نمود. 5️⃣1️⃣ زندگی شیرین امام صادق علیه السلام فرمود: اگر مردم حقوق خود را ادا کنند، قطعاً در زندگی شیرینی به سر خواهند برد.«و لو أن الناس أدّوا حقوقهم لکانوا عائشینَ بخیرٍ» 6️⃣1️⃣ خواب راحت به امام معصوم گفتند فلانی در خواب به مشکلات و ناگواری هایی بر می‌خورد ، حضرت فرمود این به خاطر آن است که زکات خود را در راه صحیح مصرف نمی‌کند. 📚 منبع: کتاب ره توشه عاملین زکات جشنواره ترویجی تکریمی زکات ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 🌐 @farhang_zakat
💠 مسابقه پیامکی کشوری 💠 ۲۰ روز با زکات ویژه جشنواره ترویجی تکریمی زکات شمال استان اصفهان 🎁 همراه با اهدای جوایز ارزنده: 💳 هدایای نقدی 5 میلیون ریالی 🏆 37 قاب نفیس 📜 لوح تقدیر از مدیر کل استان : الف) چگونه دعای خود را مستجاب کنیم؟ ب) زندگی در چه صورتی شیرین می شود؟ ۱) در برپایی مجالس روضه کوشا باشیم _ حق الناس را رعایت کنیم ۲) به زیارت امامزادگان برویم _ به سفر برویم ۳) از طریق پرداخت خمس و زکات، لقمه خود را حلال کنیم _ اگر حقوق خود را ادا کنیمنحوه شرکت در مسابقه: 1⃣ عضویت در کانال جشنواره: @farhang_zakat 2⃣ مطالعه متن مربوطه 3⃣ ارسال پاسخ صحیح به صورت پیامک با ذکر نام و نام خانوادگی و نام شهر به شماره:
6600032451
(رو شماره بزنی کپی میشه) ⏰ مهلت: هرشب تا ساعت۲۴ یا تا ۲۰ مهر یکجا 📝پاسخ هر شماره در قالب یک پیامک مثال)👇 محمد محمدزاده کاشان سوال اول: ۱ 🎊 اعلام اسامی برتر: ۲۱ مهرماه 😍 تجلیل و اهدای جوایز: ۲۷ مهرماه ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 @farhang_zakat
ب) 1️⃣ برادری قرآن در یکجا می فرماید: مومنان با یکدیگر برادرند:«انما المومنون اخوة» و در جای دیگر می فرماید: هرگاه مخالفان شما توبه کنند و نماز به پا دارند و زکات بپردازند آنها هم برادر دینی شما می شوند:«فَإِن تَابُواْ وَأَقَامُواْ الصَّلاَةَ وَآتَوُاْ الزَّكَاةَ فَإِخْوَانُكُمْ فِي الدِّينِ» بنابراین شرط برادری، در کنار تو با او نماز پرداخت زکات است. 2️⃣ ایجاد یا تعمیق روابط در آداب دوستی، صدها روایت به چشم می‌خورد که آنچه سبب ایجاد دوستی یا تعمیق و توسعه آن می‌شود خوش نیتی، خوشرفتاری، انصاف، کرم، ایثار، سخاوت، احسان، متبت سوخت، صله رحم، هدیه و تفقد از یکدیگر می‌باشد که در پرداخت زکات همه آن آثار به‌روشنی نهفته است. 3️⃣ کینه زدایی با پرداخت زکات، کینه محرومان برطرف و به محبت و دوستی تبدیل می‌شود و این محبت و دوستی در تعاون و یاری یکدیگر و تولید بهتر و بیشتر و حفاظت از دستاوردهای جامعه اسلامی نقش مهمی دارد. 4️⃣ به صحنه کشاندن واماندگان فقر و گرسنگی انسان را به انزوا و گوشه‌گیری و بدبینی و ناامیدی و حقارت پذیری می کشاند اما زمانی که با پرداخت خمس و زکات و سایر انفاقات، مشکلات اقتصادی مردم حل شود، تلاش، نشاط، دلسوزی و حضور مردم در صحنه های مختلف بیشتر می‌شود. 5️⃣ تقویت بنیه دینی مردم امام رضا علیه السلام فرمود: فلسفه و دلیل پرداخت زکات قوت فقرا و .... و تقویت آنان و کمک رسانی در امور دینی آنهاست. از محل زکات می‌توان مدارس، کتابخانه‌ها، مساجد و سایر مراکز دینی و فرهنگی را ایجاد نموده و آنچه را که قبلاً احداث شده است، توسعه داد و با دعوت از کارشناسان دینی و علما و اساتید مناطق دیگر پایگاه علمی و اعتقادی مردم را تقویت نمود. 6️⃣ ایجاد همدلی در جامعه پرداخت زکات، دلها را به هم نزدیک می کند و جامعه را برای حل همه مشکلات آماده می سازد. اگر فقرا خود را در سود اغنیا شریک بدانند، در برابر نابسامانی ها و مشکلات و آفات با تمام توان به پا می خیزند و تا آنجا که بتوانند در حل مشکلات کوشش خواهند نمود. زکات دهنده علاوه بر کسب رضای خداوند و برکات معنوی و اخروی، دل های دیگران را نیز به سوی خود جذب می‌کند و به خاطر همین محبوبیتی که در جامعه پیدا می‌کند دیر یا زود از حمایت های مردمی در امور مختلف برخوردار می‌شود. آری، بعضی از افراد سرمایه خود را با خرید جمادات( خانه، ماشین، مزرعه، فرش، لباس و ...) هزینه می کنند تا شاید بتوانند دلهای مردم را به خود جذب کنند ولی از آنجا که دل های مردم در اختیار خداوند است، این دسته افراد معمولاً در جامعه منفور دیگرانند، اما کسانی که بخشی از سرمایه خود را به جای جمادات در راه نجات انسانها، رشد استعدادهای فراموش شده، تامین هزینه ازدواج و مسکن و کارآموزی به افرادی که صاحب حرفه نیستند صرف می کنند، هم در تمام ارزش‌ها و پاداش هایی که بر اثر آن کمک های خالصانه به دست می‌آید خود را شریک می‌کنند، و هم محبت و حمایت مردم را در اختیار خواهند داشت. در اینجا باید ببینیم آیا گروه اول عاقلند که با صرف هزینه در خرید جمادات خود را منفور خلق و خالق می‌کنند، یا بندگان خالص خدا که با پرداخت حقوق الهی خود را محبوب خلق و خدا می نمایند. آری اغنیاء می‌توانند عقل و لیاقت خود را با انتخاب یکی از این دو راه بیازمایند. 7️⃣ تربیت نسل پاک در بسیاری از کتاب‌های تربیتی و روانشناسی به هسته مرکزی تربیت که انتخاب همسر و لقمه حلال است کمتر توجه شده است. اسلام برای تربیت نسل آینده به مسئله انتخاب همسر و پس از آن به نقش لقمه حلال بسیار توجه و تاکید دارد. پرداخت زکات سبب پاک و حلال شدن رزق است و لقمه ها را از حق محرومان پاک می‌کند و نقش لقمه پاک در جامعه و نسل آینده از طریق گرایش به خوبی ها و کمالات و تنفر از بدی ها بر کسی پوشیده نیست. 8️⃣ دفع بلا از امت در قرآن می خوانیم: «وَلَوْلاَ دَفْعُ اللّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَّفَسَدَتِ الأَرْضُ وَلَـكِنَّ اللّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَي الْعَالَمِينَ» امام صادق علیه السلام ذیل این آیه فرمود: قطعاً خداوند به خاطر کسانی از شیعیان ما که زکات می دهند، انواع بلاها و خطرات را از سایر نیز دفع می کند و اگر زکات این گروه نبود، همه یکجا نابود می شدند. 📚 منبع: کتاب ره توشه عاملین زکات جشنواره ترویجی تکریمی زکات ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 🌐 @farhang_zakat
💠 مسابقه پیامکی کشوری 💠 ۲۰ روز با زکات ویژه جشنواره ترویجی تکریمی زکات شمال استان اصفهان 🎁 همراه با اهدای جوایز ارزنده: 💳 هدایای نقدی 5 میلیون ریالی 🏆 37 قاب نفیس 📜 لوح تقدیر از مدیر کل استان : الف) به فرموده امام رضا ع فلسفه و دلیل پرداخت زکات چیست؟ ب) این بیان از کیست؟ «قطعا خداوند به خاطر کسانی از شیعیان ما که زکات می دهند انواع بلاها و خطرات را از سایرین نیز دفع می کند و اگر زکات این گروه نبود، همه یکجا نابود می شدند.» ۱) قوت فقرا، تقویت آنان و کمک رسانی در امور دینی آنها_ امام صادق علیه السلام ۲) پاکیزه کردن اموال _ امام مجتبی علیه السلام ۳) آباد کردن دین _ امام رضا علیه السلامنحوه شرکت در مسابقه: 1⃣ عضویت در کانال جشنواره: @farhang_zakat 2⃣ مطالعه متن مربوطه 3⃣ ارسال پاسخ صحیح به صورت پیامک با ذکر نام و نام خانوادگی و نام شهر به شماره:
6600032451
(رو شماره بزنی کپی میشه) ⏰ مهلت: هرشب تا ساعت۲۴ یا تا ۲۰ مهر یکجا 📝پاسخ هر شماره در قالب یک پیامک مثال)👇 محمد محمدزاده کاشان سوال اول: ۱ 🎊 اعلام اسامی برتر: ۲۱ مهرماه 😍 تجلیل و اهدای جوایز: ۲۷ مهرماه ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 @farhang_zakat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👈ادامه آثار اجتماعی زکات 9️⃣ فقرزدایی یکی از مسائل مهم جامعه، وجود فقر و گرسنگی و سایر کمبود ها است که یکی از راه های مبارزه با آن، توجه جدی به مسئله پرداخت خمس و زکات و انفاقات است. امیرالمومنین علیه السلام فرمود: « فما جاع فقیرٌ الا بما منع غنیٌ و الله تعالی سائلهم عن ذلک » هیچ فقیری گرسنه نمی ماند مگر به خاطر آنکه توانمندی حق خدا را نمی‌پردازد و خداوند در روز قیامت توانمند را به همین دلیل بازخواست خواهد کرد. در روایات متعدد می‌خوانیم: اگر مردم زکات مال خود را بپردازند فقیری باقی نمی ماند. امام صادق علیه السلام فرمود: هیچ محتاج و گرسنه و برهنه در جامعه وجود نخواهند داشت مگر به خاطر گناهان اغنیا. 🔟 ایجاد اشتغال یکی از مسائل مهم جامعه، وجود بیکاری است که زمینه ساز انواع فساد هاست. اگر مردم خمس و زکات خود را بپردازند چرخه های اقتصاد به گردش در می آید و بخش مهمی از افراد بیکار شاغل خواهند شد. همانگونه که از طریق مضاربه یا قرض‌الحسنه می توان ایجاد اشتغال کرد، از طریق پرداخت خمس و زکات و بخشش‌های بلاعوض و یا ایجاد زمینه‌های تحصیل برای بی سوادها و کم سوادها و آموزش فن و حرفه و تاسیس و توسعه مراکز فرهنگی و جاده‌ها و پل‌ها و آبادانی های دیگر نیز می توان ایجاد اشتغال کرد. بنابراین در احیای خمس و زکات، حل مسئله اشتغال و توسعه اقتصادی و فرهنگی و پرکردن ایام فراغت و جلوگیری از مفاسدی که در اثر بیکاری به چشم می‌خورد، نهفته است. به علاوه کار و اشتغال سبب دلگرمی به مکتب، به امت، به نظام اسلامی و سبب شکوفایی استعدادها و نبوغ ها و مانع انواع افسردگی های فرد و جامعه است و در مقابل آن بیکاری باعث تبهکاری، افسردگی، سوءظن، رکود، ایجاد عقده و زمینه‌ساز انواع فتنه‌ها و آشوب هاست که اگر شعله آن برافروخته شود، همه را در خود می سوزاند. شاید به همین دلیل باشد که در قرآن جمله «وَلاَ تُلْقُواْ بِأَيْدِيكُمْ إِلَي التَّهْلُكَةِ» یعنی خودتان را با دست خود به هلاکت نیندازید، بعد از دستور انفاق مطرح شده است. آری، اگر در جامعه مردم در قالب خمس زکات و سایر کمک‌ها دست از انفاق بردارند و فقرا فشار وارد شود، این فشارها تبدیل به آشوب و فتنه ای می گردد که فقیر و غنی را در آن میسوزند. 1️⃣1️⃣ وسیله اقتدار امت اگر کمبودها از طریق مالیات های اسلامی و خمس زکات تأمین شود و افراد جامعه به یک نوع رفاه نسبی دست یابند، دلها نسبت به هم مهربان می شود، نیرو ها متمرکز می گردند و همه پشتیبان یکدیگر خواهند بود. چنین جامعه‌ای دارای صلابت و اقتدار خواهد بود و در مقابل هر وعده و وعید و یا هر تهدید و تطمیع بیمه می‌شود. به خصوص که در پرداخت خمس و زکات قصد قربت در کار است و هیچگونه تحقیر و منتی روا نیست. آری، جبران کمبودها از طرف پرداخت کنندگان مخلص و اجرای این امر الهی از طریق مراجع دینی محبوب و متقی، سبب آرامش و دلگرمی و اتصال به علمای ربانی خواهد شد که این امر خود وسیله اقتدار و عزت ملی و اسلامی است‌. البته ممکن است موسسات خیریه یا افراد نیکوکار از طریق صندوق ها و بانک‌ها کمک‌های به محرومین اختصاص دهند، اما مگر تنها هدف اسلام سیر کردن گرسنگان است؟ در طراحی و مهندسی اسلام، علاوه بر رسیدگی به فقرا آثار و اسرار زیادی نهفته است، از جمله اینکه: اولاً: کمک کنندگان به نیت خالص داشته باشند و هیچ گونه ریا، خودنمایی، شهرت طلبی در کار آنها وجود نداشته باشد و انتظار مدح و ستایش و جبران از کسی نداشته باشند. ثانیاً: مالی که می‌پردازند از جنس مرغوب، عالی، حلال و بی منت باشد. ثالثاً: نحوه پرداخت آگاهانه، عاشقانه و آزادانه باشد. این شرایط در تربیت افراد موثر است و اتصال آنان را به عالم ربانی که مرزبان مکتب اسلام است، روشن می کند و سبب یک اقتدار معنوی می‌شود زیرا هم سر و کار پرداخت کنندگان و هم سر و کار گیرندگان با علمای ربانی خواهد بود. 2️⃣1️⃣ کم شدن مفاسد اجتماعی هم ازدیاد سرمایه زمینه ساز فساد است که با پرداخت خمس و زکات ثروت ها تعدیل و مفاسد مهار می‌شود و هم فقر ممکن است زمینه وقوع سرقت، دریافت رشوه، خیانت و امثال آن شود که دریافت خمس و زکات و ... این زمینه را می خشکاند و از بین می‌برد. بنابراین پرداخت خمس و زکات در مهار مفاسد اجتماعی نقش مهمی دارد.
3️⃣1️⃣ حفظ آبروی فقرا در بسیاری از موارد فقر آبروی انسان را در جامعه در معرض خطر قرار می‌دهد و خمس و زکات فقر را از بین می برد و آبروی انسان ها را حفظ می‌کند. از امام صادق علیه السلام پرسیدند: شخصی که در خط فکری ما نیست از دنیا رفته و اطفال فقیر را به جا گذاشته است. آیا می‌توانیم از زکات را آنها بدهیم؟ فرمود: بله، آن اطفال گرسنگانی هستند که تقصیری ندارند و باید آبرو و موقعیت آنان در جامعه حفظ شود و زندگی آنها تا رسیدن به حد بلوغ و رشد لازم تامین گردد. اما اگر این اطفال بالغ شدند و حق را فهمیدند ولی با لجاجت دست از آن کشیدند، از زکات به آنها ندهید. (سزاوار نیست زکات از افراد مومن گرفته و به منحرفین لجوج داده شود.) 4️⃣1️⃣ تعدیل ثروت خمس و زکات گامی برای مهار ثروت هاست. اسلام از یک سو دست افراد قوی، مبتکر، پرکار و خلاق را در مالکیت باز گذاشته تا مانع رشد آنان نشود و از سوی درآمدهایی از قبیل ربا، سرقت، رشوه، اختلاس و ... را ممنوع دانسته است و از سوی دیگر به مالکین درآمدهای حلال اجازه نمی‌دهد تا درآمد خود را هر گونه که خواستند مصرف کنند و آنان را از اسراف و تبذیر و ثروت اندوزی نهی فرموده است و از طرف دیگر با واجب نمودن خمس و زکات و کفارات و سفارش اکید به انواع کمک‌ها و صدقات، بخشی از اموال آنان را با علم، اراده، عشق و ایمان برای حل مشکلات طبقه محروم گرفته است. 5️⃣1️⃣ جذب دیگران اسلام، مصرف زکات را برای هشت گروه قرار داده است که یکی از آنها، سرشناسانی هستند که اگر حمایت‌های مالی از آنان به عمل آید، ابتدا خودشان و سپس قوم آنان به اسلام جذب می‌شوند. البته این جذب، مقدمه گرایش‌های فکری، فرهنگی و اعتقادی است، همچون جاذبه هایی که برای فرزندان در روزهای اول مدرسه ایجاد می شود و بدین وسیله ابتدا آنان را با مدرسه آشنا می کنند و سپس نیاز علمی و فکری آنان در مدرسه و دانشگاه تامین می‌شود. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله سهمی از زکات را به رؤسای قبایل می داد و در هر زمان ولی امر مسلمین می تواند این کار را انجام دهد. از همین سهم که به نام «و المؤلفة قلوبهم» در قرآن مطرح شده است، می‌توان مقداری به مسلمانان ضعیف الایمانی پرداخت کرد که اگر به حال خود رها شوند، تبعات و وسوسه های دشمنان در آنان ایجاد شک می نماید. اسلام برای پایداری آنان در دین، مشکلات اقتصادی آنان را حل می‌کند و این کار مقدمه‌ای برای انس بیشتر با مکتب خواهد بود. 📚 منبع: کتاب ره توشه عاملین زکات جشنواره ترویجی تکریمی زکات ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 🌐 @farhang_zakat
💠 مسابقه پیامکی کشوری 💠 ۲۰ روز با زکات ویژه جشنواره ترویجی تکریمی زکات شمال استان اصفهان 🎁 همراه با اهدای جوایز ارزنده: 💳 هدایای نقدی 5 میلیون ریالی 🏆 37 قاب نفیس 📜 لوح تقدیر از مدیر کل استان : الف) «هم ازدیاد سرمایه زمینه ساز فساد است، هم فقر که ممکن است باعث سرقت، دریافت رشوه، خیانت و ... شود که پرداخت خمس، زکات و ... این زمینه ها را می خشکاند» این عبارت نمایانگر کدامیک از آثار اجتماعی پرداخت زکات است؟ ب) این بیان از کیست؟ «هیچ فقیری گرسنه نمی ماند مگر به خاطر آنکه توانمندی حق خدا را نمی پردازد و خداوند در روز قیامت توانمند را به همین دلیل بازخواست خواهد کرد.» ۱) وسیله اقتدار امت _ امام باقر علیه السلام ۲)کم شدن مفاسداجتماعی_امیرالمؤمنین علیه السلام ۳) تعدیل ثروت _ امام جواد علیه السلامنحوه شرکت در مسابقه: 1⃣ عضویت در کانال جشنواره: @farhang_zakat 2⃣ مطالعه متن مربوطه 3⃣ ارسال پاسخ صحیح به صورت پیامک با ذکر نام و نام خانوادگی و نام شهر به شماره:
6600032451
(رو شماره بزنی کپی میشه) ⏰ مهلت: هرشب تا ساعت۲۴ یا تا ۲۰ مهر یکجا 📝پاسخ هر شماره در قالب یک پیامک مثال)👇 محمد محمدزاده کاشان سوال اول: ۱ 🎊 اعلام اسامی برتر: ۲۱ مهرماه 😍 تجلیل و اهدای جوایز: ۲۷ مهرماه ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 @farhang_zakat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 چند دقیقه پای صحبتهای با ارزش شهید سرافراز سردار خادم صادق بنشینیم.... سخنان این شهید بسیار عجیب و تاریخی و سازنده است. حتما ببینید ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 🌐 @farhang_zakat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ج) 1️⃣ تلف شدن اموال امام صادق علیه السلام فرمود:« ما ضاع مال فی بر و لا بحر الا بتضییع الزکاة » هیچ مالی در خشکی یا دریا ضایع نمی شود، مگر به خاطر آنکه زکات آن پرداخته نشده است. آن حضرت در حدیث دیگری فرمودند:« حَصّنوا اموالکم بالزکاة و أنا ضامن لکل ما یَتْوی فی بر أو بحر بعد أداء حق الله فیه من التلف » اموال خود را از طریق پرداخت زکات بیمه کنید و اگر بعد از پرداختن زکات مالی تلف شد، من ضامن هستم. 2️⃣ خسارت دو برابر در روایات می خوانیم: « من منع حقا لله عز و جل أنفق فی باطل مثلیه » کسی که حق خدا را نپردازد و در راه حق مال خود را صرف کند، دو برابر آن مقدار را در راه باطل صرف خواهد کرد. 3️⃣ هزینه در راه اشرار رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:« من منع ماله من الأخیار إختیارا صرف الله ماله إلی الأشرار إضطراراً » کسی که مال خود را از مصرف در راه خوبان با اختیار خود باز دارد، خداوند مال او را در راه اشرار با اجبار صرف خواهد نمود. 4️⃣ هزینه در راه گناه امام صادق علیه السلام فرمود:« و اعلم أنه من لم ینفق فی طاعة الله أبتلی بأن یُنفق فی معصیة الله عز و جل و من لم یمش فی حاجة ولی الله أبتلی بأن یمشی فی خاجة عدم الله عز و جل » آگاه باشید، کسی که مال خود را در راه طاعت خداوند صرف نکند، به هزینه کردن آن در راه معصیت خداوند گرفتار می‌شود و هر کس در حل مشکلات ولی خدا گامی برندارد، خداوند او را بر تلاش و حرکت در راه حل مشکلات دشمن خدا گرفتار می کند. 5️⃣ کمبود و قحطی رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:« لا تزال امتی بخیر ما تحابُّوا ... و أقاموا الصلاة و آتَوُا الزکاة فإذا لم یفعلوا ذلک ابْتُلوا بالقحط و السنین» امت من تا مادامی که یکدیگر را دوست بدارند و اهل نماز و زکات باشند در خیر و سعادت به سر می برند ولی اگر اینگونه نباشند گرفتار می‌شوند. 6️⃣ محروم شدن از تولیت و تعمیر مراکز دینی قرآن می فرماید: مشترکان حق تعمیر مساجد را ندارند بلکه تعمیر و آباد کردن آنها تنها سزاوار کسانی است که اهل نماز و زکات و شجاعت باشند. 7️⃣ رفع برکت از زمین رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:« إذا منعت الزکاة منعت الأرض برکاتها » هرگاه زکات پرداخت نشود، زمین برکات خود را از مردم باز می دارد و در حدیث دیگری می خوانیم: اگر توانگران زکات مال خود را نپردازند خداوند باران رحمت خود را از مردم باز می داند. در حدیث دیگری از امام باقر علیه السلام می خوانیم: اگر زکات پرداخت می شوند برکت از کشاورزی و میوه‌ها و معادن برداشته می شود. 8️⃣ مرگ چهارپایان امام رضا علیه السلام فرمود: « إذا حُبِستْ الزکاة ماتت ِ المواشی » هرگاه زکات پرداخت نشود، چهارپایان می‌میرند. 9️⃣ محروم شدن از رحمت خدا امام صادق علیه السلام فرمود: کسی که حق خداوند را از مالش نپردازد ، سزاوار است که خداوند رحمت خود را از او دریغ کند. 🔟 اخراج از مسجد امام باقر علیه السلام فرمود: روزی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وارد مسجد شدند و با جمله «قم یا فلان قم یا فلان قم یا فلان» ۵ نفر را از مسجد اخراج کردند و فرمودند: شما که زکات نمی دهید از مسجد بیرون بروید. آری، نمازگزار واقعی نیست.«و إذا مسَّهُ الخیر منوعا إلا المصلین» 1️⃣1️⃣ علامت نفاق در آیه ۶۷ سوره توبه که سیمای منافقان را بیان می‌کند، می‌فرماید:«الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُم مِّن بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنكَرِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَيَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ» آنان دست خود را از کمک به دیگران می بندند و (این گونه) خدا را فراموش می کنند، خدا نیز با آنان رفتار فراموش شدگان را انجام می دهد. 2️⃣1️⃣ قبول نشدن نماز و عبادات در روایات می خوانیم: «أیها الناسُ أدوا زکاةَ أموالکم فمن لا یُزکّی لا صلاة له و من لا صلاة له لا دینَ له و من لا دین له لا حج و لا جهاد له» قبولی تمام اعمال وابسته به قبولی نماز است و قبولی نماز وابسته به پرداخت زکات است. امام رضا علیه السلام فرمود: خداوند نماز و زکات را قرین و مقرون یکدیگر قرار داد و نماز بی زکات پذیرفته نیست. حضرت موسی علیه السلام جوانی را دید که نماز باحالی میخواند، به خداوند گفت: که نماز زیبایی دارد! به او وحی شد نماز او زیباست ولی این جوان بخیل است و زکات نمی‌پردازد و تا زمانی که زکات را ندهد، نمازش قبول نیست. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: نماز کسی که زکات نمی‌پردازد همچون لباس کهنه درهم پیچیده و به صورت نمازگزار پرتاب می‌شود. 3️⃣1️⃣ هم ردیف رباخواران حضرت علی علیه السلام فرمود:«مانع الزکاة کآکل الربا» کسی که زکات را ندهد همچون رباخوار است. 📚 منبع: کتاب ره توشه عاملین زکات جشنواره ترویجی تکریمی زکات ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 🌐 @farhang_zakat
💠 مسابقه پیامکی کشوری 💠 ۲۰ روز با زکات ویژه جشنواره ترویجی تکریمی زکات شمال استان اصفهان 🎁 همراه با اهدای جوایز ارزنده: 💳 هدایای نقدی 5 میلیون ریالی 🏆 37 قاب نفیس 📜 لوح تقدیر از مدیر کل استان : الف) مال با پرداخت زکات بیمه می شود. ضمانت مالی که بعد از پرداخت زکات، تلف شد را چه کسی قبول کرده است؟ ب) برای مالی که زکاتش پرداخت نشده، چه اتفاقی می افتد؟ ۱) امام سجاد علیه السلام _ خسارت دو برابر ۲) امام کاظم علیه السلام _ هزینه در راه اشرار ۳) امام صادق علیه السلام _ هزینه در راه گناهنحوه شرکت در مسابقه: 1⃣ عضویت در کانال جشنواره: @farhang_zakat 2⃣ مطالعه متن مربوطه 3⃣ ارسال پاسخ صحیح به صورت پیامک با ذکر نام و نام خانوادگی و نام شهر به شماره:
6600032451
(رو شماره بزنی کپی میشه) ⏰ مهلت: هرشب تا ساعت۲۴ یا تا ۲۰ مهر یکجا 📝پاسخ هر شماره در قالب یک پیامک مثال)👇 محمد محمدزاده نطنز سوال اول: ۱ 🎊 اعلام اسامی برتر: ۲۱ مهرماه 😍 تجلیل و اهدای جوایز: ۲۷ مهرماه ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 @farhang_zakat