eitaa logo
جشنواره زکات
708 دنبال‌کننده
46 عکس
5 ویدیو
0 فایل
✅ هدف اول: اطلاع رسانی جشنواره زکات شمال استان اصفهان ✅ هدف دوم: فعالیت و فرهنگ سازی زکات ♦️ارتباط با مدیریت کانال: 🆔 @AliAsghar1370 آدرس کانال: @farhang_zakat 🟥 استفاده از محتوای کانال برای سایر جشنواره ها، شرعاً با اجازه مدیریت کانال جایز است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👈ادامه آثار اجتماعی زکات 9️⃣ فقرزدایی یکی از مسائل مهم جامعه، وجود فقر و گرسنگی و سایر کمبود ها است که یکی از راه های مبارزه با آن، توجه جدی به مسئله پرداخت خمس و زکات و انفاقات است. امیرالمومنین علیه السلام فرمود: « فما جاع فقیرٌ الا بما منع غنیٌ و الله تعالی سائلهم عن ذلک » هیچ فقیری گرسنه نمی ماند مگر به خاطر آنکه توانمندی حق خدا را نمی‌پردازد و خداوند در روز قیامت توانمند را به همین دلیل بازخواست خواهد کرد. در روایات متعدد می‌خوانیم: اگر مردم زکات مال خود را بپردازند فقیری باقی نمی ماند. امام صادق علیه السلام فرمود: هیچ محتاج و گرسنه و برهنه در جامعه وجود نخواهند داشت مگر به خاطر گناهان اغنیا. 🔟 ایجاد اشتغال یکی از مسائل مهم جامعه، وجود بیکاری است که زمینه ساز انواع فساد هاست. اگر مردم خمس و زکات خود را بپردازند چرخه های اقتصاد به گردش در می آید و بخش مهمی از افراد بیکار شاغل خواهند شد. همانگونه که از طریق مضاربه یا قرض‌الحسنه می توان ایجاد اشتغال کرد، از طریق پرداخت خمس و زکات و بخشش‌های بلاعوض و یا ایجاد زمینه‌های تحصیل برای بی سوادها و کم سوادها و آموزش فن و حرفه و تاسیس و توسعه مراکز فرهنگی و جاده‌ها و پل‌ها و آبادانی های دیگر نیز می توان ایجاد اشتغال کرد. بنابراین در احیای خمس و زکات، حل مسئله اشتغال و توسعه اقتصادی و فرهنگی و پرکردن ایام فراغت و جلوگیری از مفاسدی که در اثر بیکاری به چشم می‌خورد، نهفته است. به علاوه کار و اشتغال سبب دلگرمی به مکتب، به امت، به نظام اسلامی و سبب شکوفایی استعدادها و نبوغ ها و مانع انواع افسردگی های فرد و جامعه است و در مقابل آن بیکاری باعث تبهکاری، افسردگی، سوءظن، رکود، ایجاد عقده و زمینه‌ساز انواع فتنه‌ها و آشوب هاست که اگر شعله آن برافروخته شود، همه را در خود می سوزاند. شاید به همین دلیل باشد که در قرآن جمله «وَلاَ تُلْقُواْ بِأَيْدِيكُمْ إِلَي التَّهْلُكَةِ» یعنی خودتان را با دست خود به هلاکت نیندازید، بعد از دستور انفاق مطرح شده است. آری، اگر در جامعه مردم در قالب خمس زکات و سایر کمک‌ها دست از انفاق بردارند و فقرا فشار وارد شود، این فشارها تبدیل به آشوب و فتنه ای می گردد که فقیر و غنی را در آن میسوزند. 1️⃣1️⃣ وسیله اقتدار امت اگر کمبودها از طریق مالیات های اسلامی و خمس زکات تأمین شود و افراد جامعه به یک نوع رفاه نسبی دست یابند، دلها نسبت به هم مهربان می شود، نیرو ها متمرکز می گردند و همه پشتیبان یکدیگر خواهند بود. چنین جامعه‌ای دارای صلابت و اقتدار خواهد بود و در مقابل هر وعده و وعید و یا هر تهدید و تطمیع بیمه می‌شود. به خصوص که در پرداخت خمس و زکات قصد قربت در کار است و هیچگونه تحقیر و منتی روا نیست. آری، جبران کمبودها از طرف پرداخت کنندگان مخلص و اجرای این امر الهی از طریق مراجع دینی محبوب و متقی، سبب آرامش و دلگرمی و اتصال به علمای ربانی خواهد شد که این امر خود وسیله اقتدار و عزت ملی و اسلامی است‌. البته ممکن است موسسات خیریه یا افراد نیکوکار از طریق صندوق ها و بانک‌ها کمک‌های به محرومین اختصاص دهند، اما مگر تنها هدف اسلام سیر کردن گرسنگان است؟ در طراحی و مهندسی اسلام، علاوه بر رسیدگی به فقرا آثار و اسرار زیادی نهفته است، از جمله اینکه: اولاً: کمک کنندگان به نیت خالص داشته باشند و هیچ گونه ریا، خودنمایی، شهرت طلبی در کار آنها وجود نداشته باشد و انتظار مدح و ستایش و جبران از کسی نداشته باشند. ثانیاً: مالی که می‌پردازند از جنس مرغوب، عالی، حلال و بی منت باشد. ثالثاً: نحوه پرداخت آگاهانه، عاشقانه و آزادانه باشد. این شرایط در تربیت افراد موثر است و اتصال آنان را به عالم ربانی که مرزبان مکتب اسلام است، روشن می کند و سبب یک اقتدار معنوی می‌شود زیرا هم سر و کار پرداخت کنندگان و هم سر و کار گیرندگان با علمای ربانی خواهد بود. 2️⃣1️⃣ کم شدن مفاسد اجتماعی هم ازدیاد سرمایه زمینه ساز فساد است که با پرداخت خمس و زکات ثروت ها تعدیل و مفاسد مهار می‌شود و هم فقر ممکن است زمینه وقوع سرقت، دریافت رشوه، خیانت و امثال آن شود که دریافت خمس و زکات و ... این زمینه را می خشکاند و از بین می‌برد. بنابراین پرداخت خمس و زکات در مهار مفاسد اجتماعی نقش مهمی دارد.
3️⃣1️⃣ حفظ آبروی فقرا در بسیاری از موارد فقر آبروی انسان را در جامعه در معرض خطر قرار می‌دهد و خمس و زکات فقر را از بین می برد و آبروی انسان ها را حفظ می‌کند. از امام صادق علیه السلام پرسیدند: شخصی که در خط فکری ما نیست از دنیا رفته و اطفال فقیر را به جا گذاشته است. آیا می‌توانیم از زکات را آنها بدهیم؟ فرمود: بله، آن اطفال گرسنگانی هستند که تقصیری ندارند و باید آبرو و موقعیت آنان در جامعه حفظ شود و زندگی آنها تا رسیدن به حد بلوغ و رشد لازم تامین گردد. اما اگر این اطفال بالغ شدند و حق را فهمیدند ولی با لجاجت دست از آن کشیدند، از زکات به آنها ندهید. (سزاوار نیست زکات از افراد مومن گرفته و به منحرفین لجوج داده شود.) 4️⃣1️⃣ تعدیل ثروت خمس و زکات گامی برای مهار ثروت هاست. اسلام از یک سو دست افراد قوی، مبتکر، پرکار و خلاق را در مالکیت باز گذاشته تا مانع رشد آنان نشود و از سوی درآمدهایی از قبیل ربا، سرقت، رشوه، اختلاس و ... را ممنوع دانسته است و از سوی دیگر به مالکین درآمدهای حلال اجازه نمی‌دهد تا درآمد خود را هر گونه که خواستند مصرف کنند و آنان را از اسراف و تبذیر و ثروت اندوزی نهی فرموده است و از طرف دیگر با واجب نمودن خمس و زکات و کفارات و سفارش اکید به انواع کمک‌ها و صدقات، بخشی از اموال آنان را با علم، اراده، عشق و ایمان برای حل مشکلات طبقه محروم گرفته است. 5️⃣1️⃣ جذب دیگران اسلام، مصرف زکات را برای هشت گروه قرار داده است که یکی از آنها، سرشناسانی هستند که اگر حمایت‌های مالی از آنان به عمل آید، ابتدا خودشان و سپس قوم آنان به اسلام جذب می‌شوند. البته این جذب، مقدمه گرایش‌های فکری، فرهنگی و اعتقادی است، همچون جاذبه هایی که برای فرزندان در روزهای اول مدرسه ایجاد می شود و بدین وسیله ابتدا آنان را با مدرسه آشنا می کنند و سپس نیاز علمی و فکری آنان در مدرسه و دانشگاه تامین می‌شود. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله سهمی از زکات را به رؤسای قبایل می داد و در هر زمان ولی امر مسلمین می تواند این کار را انجام دهد. از همین سهم که به نام «و المؤلفة قلوبهم» در قرآن مطرح شده است، می‌توان مقداری به مسلمانان ضعیف الایمانی پرداخت کرد که اگر به حال خود رها شوند، تبعات و وسوسه های دشمنان در آنان ایجاد شک می نماید. اسلام برای پایداری آنان در دین، مشکلات اقتصادی آنان را حل می‌کند و این کار مقدمه‌ای برای انس بیشتر با مکتب خواهد بود. 📚 منبع: کتاب ره توشه عاملین زکات جشنواره ترویجی تکریمی زکات ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 🌐 @farhang_zakat
💠 مسابقه پیامکی کشوری 💠 ۲۰ روز با زکات ویژه جشنواره ترویجی تکریمی زکات شمال استان اصفهان 🎁 همراه با اهدای جوایز ارزنده: 💳 هدایای نقدی 5 میلیون ریالی 🏆 37 قاب نفیس 📜 لوح تقدیر از مدیر کل استان : الف) «هم ازدیاد سرمایه زمینه ساز فساد است، هم فقر که ممکن است باعث سرقت، دریافت رشوه، خیانت و ... شود که پرداخت خمس، زکات و ... این زمینه ها را می خشکاند» این عبارت نمایانگر کدامیک از آثار اجتماعی پرداخت زکات است؟ ب) این بیان از کیست؟ «هیچ فقیری گرسنه نمی ماند مگر به خاطر آنکه توانمندی حق خدا را نمی پردازد و خداوند در روز قیامت توانمند را به همین دلیل بازخواست خواهد کرد.» ۱) وسیله اقتدار امت _ امام باقر علیه السلام ۲)کم شدن مفاسداجتماعی_امیرالمؤمنین علیه السلام ۳) تعدیل ثروت _ امام جواد علیه السلامنحوه شرکت در مسابقه: 1⃣ عضویت در کانال جشنواره: @farhang_zakat 2⃣ مطالعه متن مربوطه 3⃣ ارسال پاسخ صحیح به صورت پیامک با ذکر نام و نام خانوادگی و نام شهر به شماره:
6600032451
(رو شماره بزنی کپی میشه) ⏰ مهلت: هرشب تا ساعت۲۴ یا تا ۲۰ مهر یکجا 📝پاسخ هر شماره در قالب یک پیامک مثال)👇 محمد محمدزاده کاشان سوال اول: ۱ 🎊 اعلام اسامی برتر: ۲۱ مهرماه 😍 تجلیل و اهدای جوایز: ۲۷ مهرماه ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 @farhang_zakat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 چند دقیقه پای صحبتهای با ارزش شهید سرافراز سردار خادم صادق بنشینیم.... سخنان این شهید بسیار عجیب و تاریخی و سازنده است. حتما ببینید ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 🌐 @farhang_zakat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ج) 1️⃣ تلف شدن اموال امام صادق علیه السلام فرمود:« ما ضاع مال فی بر و لا بحر الا بتضییع الزکاة » هیچ مالی در خشکی یا دریا ضایع نمی شود، مگر به خاطر آنکه زکات آن پرداخته نشده است. آن حضرت در حدیث دیگری فرمودند:« حَصّنوا اموالکم بالزکاة و أنا ضامن لکل ما یَتْوی فی بر أو بحر بعد أداء حق الله فیه من التلف » اموال خود را از طریق پرداخت زکات بیمه کنید و اگر بعد از پرداختن زکات مالی تلف شد، من ضامن هستم. 2️⃣ خسارت دو برابر در روایات می خوانیم: « من منع حقا لله عز و جل أنفق فی باطل مثلیه » کسی که حق خدا را نپردازد و در راه حق مال خود را صرف کند، دو برابر آن مقدار را در راه باطل صرف خواهد کرد. 3️⃣ هزینه در راه اشرار رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:« من منع ماله من الأخیار إختیارا صرف الله ماله إلی الأشرار إضطراراً » کسی که مال خود را از مصرف در راه خوبان با اختیار خود باز دارد، خداوند مال او را در راه اشرار با اجبار صرف خواهد نمود. 4️⃣ هزینه در راه گناه امام صادق علیه السلام فرمود:« و اعلم أنه من لم ینفق فی طاعة الله أبتلی بأن یُنفق فی معصیة الله عز و جل و من لم یمش فی حاجة ولی الله أبتلی بأن یمشی فی خاجة عدم الله عز و جل » آگاه باشید، کسی که مال خود را در راه طاعت خداوند صرف نکند، به هزینه کردن آن در راه معصیت خداوند گرفتار می‌شود و هر کس در حل مشکلات ولی خدا گامی برندارد، خداوند او را بر تلاش و حرکت در راه حل مشکلات دشمن خدا گرفتار می کند. 5️⃣ کمبود و قحطی رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:« لا تزال امتی بخیر ما تحابُّوا ... و أقاموا الصلاة و آتَوُا الزکاة فإذا لم یفعلوا ذلک ابْتُلوا بالقحط و السنین» امت من تا مادامی که یکدیگر را دوست بدارند و اهل نماز و زکات باشند در خیر و سعادت به سر می برند ولی اگر اینگونه نباشند گرفتار می‌شوند. 6️⃣ محروم شدن از تولیت و تعمیر مراکز دینی قرآن می فرماید: مشترکان حق تعمیر مساجد را ندارند بلکه تعمیر و آباد کردن آنها تنها سزاوار کسانی است که اهل نماز و زکات و شجاعت باشند. 7️⃣ رفع برکت از زمین رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:« إذا منعت الزکاة منعت الأرض برکاتها » هرگاه زکات پرداخت نشود، زمین برکات خود را از مردم باز می دارد و در حدیث دیگری می خوانیم: اگر توانگران زکات مال خود را نپردازند خداوند باران رحمت خود را از مردم باز می داند. در حدیث دیگری از امام باقر علیه السلام می خوانیم: اگر زکات پرداخت می شوند برکت از کشاورزی و میوه‌ها و معادن برداشته می شود. 8️⃣ مرگ چهارپایان امام رضا علیه السلام فرمود: « إذا حُبِستْ الزکاة ماتت ِ المواشی » هرگاه زکات پرداخت نشود، چهارپایان می‌میرند. 9️⃣ محروم شدن از رحمت خدا امام صادق علیه السلام فرمود: کسی که حق خداوند را از مالش نپردازد ، سزاوار است که خداوند رحمت خود را از او دریغ کند. 🔟 اخراج از مسجد امام باقر علیه السلام فرمود: روزی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وارد مسجد شدند و با جمله «قم یا فلان قم یا فلان قم یا فلان» ۵ نفر را از مسجد اخراج کردند و فرمودند: شما که زکات نمی دهید از مسجد بیرون بروید. آری، نمازگزار واقعی نیست.«و إذا مسَّهُ الخیر منوعا إلا المصلین» 1️⃣1️⃣ علامت نفاق در آیه ۶۷ سوره توبه که سیمای منافقان را بیان می‌کند، می‌فرماید:«الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُم مِّن بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنكَرِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَيَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ» آنان دست خود را از کمک به دیگران می بندند و (این گونه) خدا را فراموش می کنند، خدا نیز با آنان رفتار فراموش شدگان را انجام می دهد. 2️⃣1️⃣ قبول نشدن نماز و عبادات در روایات می خوانیم: «أیها الناسُ أدوا زکاةَ أموالکم فمن لا یُزکّی لا صلاة له و من لا صلاة له لا دینَ له و من لا دین له لا حج و لا جهاد له» قبولی تمام اعمال وابسته به قبولی نماز است و قبولی نماز وابسته به پرداخت زکات است. امام رضا علیه السلام فرمود: خداوند نماز و زکات را قرین و مقرون یکدیگر قرار داد و نماز بی زکات پذیرفته نیست. حضرت موسی علیه السلام جوانی را دید که نماز باحالی میخواند، به خداوند گفت: که نماز زیبایی دارد! به او وحی شد نماز او زیباست ولی این جوان بخیل است و زکات نمی‌پردازد و تا زمانی که زکات را ندهد، نمازش قبول نیست. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: نماز کسی که زکات نمی‌پردازد همچون لباس کهنه درهم پیچیده و به صورت نمازگزار پرتاب می‌شود. 3️⃣1️⃣ هم ردیف رباخواران حضرت علی علیه السلام فرمود:«مانع الزکاة کآکل الربا» کسی که زکات را ندهد همچون رباخوار است. 📚 منبع: کتاب ره توشه عاملین زکات جشنواره ترویجی تکریمی زکات ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 🌐 @farhang_zakat
💠 مسابقه پیامکی کشوری 💠 ۲۰ روز با زکات ویژه جشنواره ترویجی تکریمی زکات شمال استان اصفهان 🎁 همراه با اهدای جوایز ارزنده: 💳 هدایای نقدی 5 میلیون ریالی 🏆 37 قاب نفیس 📜 لوح تقدیر از مدیر کل استان : الف) مال با پرداخت زکات بیمه می شود. ضمانت مالی که بعد از پرداخت زکات، تلف شد را چه کسی قبول کرده است؟ ب) برای مالی که زکاتش پرداخت نشده، چه اتفاقی می افتد؟ ۱) امام سجاد علیه السلام _ خسارت دو برابر ۲) امام کاظم علیه السلام _ هزینه در راه اشرار ۳) امام صادق علیه السلام _ هزینه در راه گناهنحوه شرکت در مسابقه: 1⃣ عضویت در کانال جشنواره: @farhang_zakat 2⃣ مطالعه متن مربوطه 3⃣ ارسال پاسخ صحیح به صورت پیامک با ذکر نام و نام خانوادگی و نام شهر به شماره:
6600032451
(رو شماره بزنی کپی میشه) ⏰ مهلت: هرشب تا ساعت۲۴ یا تا ۲۰ مهر یکجا 📝پاسخ هر شماره در قالب یک پیامک مثال)👇 محمد محمدزاده نطنز سوال اول: ۱ 🎊 اعلام اسامی برتر: ۲۱ مهرماه 😍 تجلیل و اهدای جوایز: ۲۷ مهرماه ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 @farhang_zakat
و_تشویق_مردم_به_پرداخت_آن ✍برای تشویق مردم به پرداخت زکات ابتدا باید به سراغ ریشه های اعتقادی و فکری و فرهنگی برویم. ما اگر بتوانیم باور انفاق را در مردم ایجاد کنیم آنها با میل و رغبت زکات مال خود را خواهند پرداخت. در زیر ۶۴ مورد از باورهایی که می‌تواند در فرهنگ سازی زکات موثر باشد آورده شده است. صرفاً جهت انگیزه سازی ۱) اگر کسی باور کند مالی که در اختیار اوست امانت و هدیه خدایی است، ۲) اگر باور کند امتیازی بر دیگران ندارد و همه با هم برادرند، ۳) اگر باور کند ارزش جذب دل محرومان بیش از ارزش جمع مال است، ۴) اگر باور کند دعای محرومان مشکل های زندگی او را حل می کند ۵) اگر باور کند ممکن است فردا خودش یکی از محرومان جامعه باشد ۶) اگر باور کند که خدا جای آن چه را انفاق می شود پر می‌کند ۷) اگر باور کند انفاق او همچون دانه ای است که تبدیل به بخش‌های متعدد و صدها دانه می‌شود ۸) اگر باور کند فقیر کمک مالی او را برای قیامتش حمل می‌کند ۹) اگر باور کند سیر شدن فقرا لذت معنوی و آرامش درونی به همراه دارد ۱۰) اگر باور کند کمک امروز او به صورت چهره زیبایی در برزخ مونس او خواهد بود ۱۱) اگر باور کند حل مشکل مسلمین حل مشکل رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم است ۱۲) اگر باور کند بی تفاوتی نسبت به محرومان جامعه ممکن است سبب انفجار و انقلاب و از دست دادن کل اموال او شود ۱۳) اگر به آثار و برکات و پاداش‌های کمک به دیگران ایمان داشته باشد ۱۴) اگر خطرات بی تفاوتی، کنز اندوزی و بخل و حرص را بداند و با تاریخ ثروتمندان بی‌تفاوت آشنا شود خود را برای پرداخت خمس و زکات و انفاق و آماده می کند ۱۵) اگر بدانیم خدایی که از ما قرض خواسته و فرموده است «من ذا الذی یقرض الله قرضا حسنا»که خزینه های آسمانها و زمین به دست اوست خواهیم فهمید که هدف از این قرض در حقیقت شکوفایی روحیه سخاوت و انسان دوستی در انسان است. ۱۶) اگر ما همچون حضرت سلیمان دارایی‌های خود را از فضل خداوند بدانیم و بگوییم «هذا من فضل ربی»هرگز در پرداخت خمس و زکات مال خود بخل نمی کنیم. ۱۷) اگر ما نعمتهای خداوند را وسیله رفاه و غفلت و سرمستی ندانیم بلکه همانگونه که قرآن می فرماید:«لِيَبْلُوَنِي أَأَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ» آن را وسیله آزمایش خود بدانیم که آیا با به کارگیری صحیح آنها شکل عملی نعمت‌های خدادادی را به دست می‌آوریم و یا کفران نعمت می کنیم. ۱۸) اگر همانگونه که امام رضا علیه السلام فرمود بدانیم که خداوند مسئولیت افراد زمین گیر را به عهده متمکنین قرار داده است. ۱۹) اگر بدانیم هستی و فکر و علم و قدرت و ابتکار و توفیقی که داریم از خداوند است و حتی در کشاورزی نقش ما تنها درفشانی و آبیاری است اما جذب آب توسط زمین و شکوفایی بذر در درون آن ، جذب نور و هوا و شکفتگی زمین و خروج خوشه ها از خدا و به تعبیر قرآن«أانتم تزرعونه ام نحن الزارعون» که آیا شما زراعت میکنید یا ما زراعت کنندگانیم ؟ هرگز بخل نمی ورزیم. ۲۰) کمک‌های مادر فقرا هستند ولی در واقع خداوند است که صدقات را تحویل می‌گیرد ، «یأخذُ الصدقات»، به راحتی کمک می‌کنیم و همانگونه که در روایات آمده دست خود را نیز می بوسیم. ۲۱) اگر بدانیم بی اعتنایی به فقرا ما را به سرنوشت قارون ها گرفتار می‌کند که خود و خانه و سرمایه اش یکجا به زمین فرو رفتند «فخسفنا به و بداره الارض»۹۰ این همه بخل در کار نخواهد بود. قارون گفت اموال من از خدا نیست بلکه به وسیله علم و تخصص و ابتکار و نبوغ خودم آن را به دست آورده‌ام. « انما أوتیهُ علی علم عندی» ۲۲) اگر به داستان باغی که سوخت توجه کنیم خواهیم دید چگونه باغ کسانی که تصمیم گرفتند فقرا را از نعمت‌های الهی محروم کنند یکجا سوخت. «فأصبحتْ کالصّریم» ۲۳) اگر بدانیم بی توجهی به یتیمان ممکن است سبب یتیم شدن فرزندان خودمان شود. ۲۴) اگر بدانیم کمک های امروز ما در مواردی دو برابر و در مواردی چند برابر و در مواردی ۱۰ برابر و در مواردی هفتصد برابر می‌شود و به ما برمی‌گردد هرگز بخل نخواهیم کرد. ۲۵) اگر به سخن امام صادق علیه السلام ایمان داشته باشیم که فرمود: خداوند مهمتر از زکات چیزی را بر مردم سخت نگرفته است و بسیاری از مردم به خاطر نپرداختن آن هلاک شده‌اند، «ما فرض الله علی هذه الأمة شیئاً أشدّ علیهم من الزکاة و فیها تَهلک عامتُهم»، هرگز بخل نخواهیم کرد. ۲۶) اگر بدانیم آنچه ما را از فقر آینده می‌ترساند شیطان است ، «الشیطانُ یعدکم الفقر» هرگز از وسوسه های تهدید آمیز شیطان نمی‌ترسیم. ۲۷) اگر بدانیم ما جانشین خدا هستیم و حیف است تنها به مادیات راضی باشیم، هرگز به مادیات دلخوش نمی‌شویم. «أرضیتم بالحیاةِ الدنیا»