ماهم تو هر اقدام فرهنگی باید حواسمون به تقویت حیات اجتماعی باشه
جامعه ای که دچار گسست باشه بیماره و آدم بیمار یا در حال مرگ، تربیت پذیر نیس! سلامت جسم و ظرف، لازمه لاینفک تربیت و تعالیه... 👌🏻
در اسلام هم به این اتحاد و انسجام اجتماعی خیلی تاکید شده
اجتماع، ظرف دریافت دین و فرهنگه
دشمن گاهی به محتوای دین شبهه وارد میکنه و گاهی به ظرف آسیب میرسانه...
حفظ ظرف گاهی مقدم بر مظروفه
قرآن میفرماد؛«خشیت ان تقول فرقت بین بنی اسرائیل»
یعنی وحدت از توحید مهمتر شد!
#مقدمه_۲
#مقدمه_۳
ما تا همین ۷۰سال پیش در دنیا، معضلی بنام گسست اجتماعی نداشتیم... ۳۰ساله تو ایران عوارض سوء خودش رو داره نشون میده.
اما رشد سریع و سرطانی داره!
لذا اساسا ما بخصوص ما بچه مذهبی ها معضلی بنام گسست اجتماعی رو فهم نکرده ایم تا به فکر چاره و جبران آن باشیم!؟
و لذا در فعالیتهای فرهنگی ما بیشتر عنصر محتوا، موضوعیت داره نه حفظ ظرف که همان حیات اجتماعی است
مثلا ما بیشترین سهم بودجه و سرمایه خودمون رو در تعلیم دین و انجام مناسک دینی و آیین مذهبی و ... قرار داده ایم
بدون آنکه توجه داشته باشیم این کیسه سوراخ است! یا این که به تعبیر مولوی، موش به انبار افتاده! چون یه عده ی معتنابهی هیچ دین و آیین و سنتی رو از بیخ قبود ندارند...! این همان شکاف است..
اول ای جان دفع شر موش کن
وانگهی در جمع انبان کوش کن
#مقدمه_۴
بخش اعظم گسست اجتماعی محصول مدرنتیه به ویژه گسترش شهرنشینی و نظام غلط شهرسازی و همچنین سلطه رسانه ها و عطش کاذب به اطلاعات است...
این بخش نیازمند عزم حاکمیت و اراده ملی است
اما بخشی از این گسست را میتوان با تدابیر مردمی و جهت دهی به تشکلها، جبران نمود
ایجاد الفت به صرف برگزاری مراسمات عمومی برقرار نمیگردد، هر جمعی و اجتماعی نشانه حیات و انسجام آن جامعه نیست
حیات اجتماعی نشانه هایی دارد که از جمله مهمترین نمادهای آن میتوان موارد ذیل را برشمرد:
_ مردم به نیازمندان نزدیک خود، برادرانه و پدرانه کمک کنند
_ روابط خویشاوندی و همسایگی و همشهری و هموطنی، قوت یابد.
_ احسان و انفاق، جاری گردد
_ گرانفروشی و دزدی به حداقل رسد
_ انگیزه مهاجرت به صفر نزدیک شود
_ عرق محله ای و غرور ملی، هنجار غالب و رایج گردد
- و در یک کلام و به تعبیر روایات، کالجسد الواحد بودن و تمثیل زیبای سعدی شیرازی:... دگر عضوها را نماند قرار..
و الا به صرف شلوغ بودن برخی اجتماعات، و رونق داشتن بازار و تفریحات، نمیتوان حکم به اعتدال در حیات اجتماعی یک ملت نمود... 👌🏻☘️
الفت و انسجام اجتماعی
1.19M
توضیحی درخصوص معنا و اهمیت حیات اجتماعی (۱)
#حیات_اجتماعی
#گسست_اجتماعی
1.57M
توضیحی درخصوص معنا و اهمیت حیات اجتماعی (۲)
#حیات_اجتماعی
#گسست_اجتماعی
1.74M
2x
در پاسخ به چه باید کرد؟(۱)
مقدمه ی پاسخ
اصالت قومیت
حفظ قومیت با تاکید بر اتصال و ارتباط
عدم هجرت و انقطاع
ادامه داره
#حیات_اجتماعی
#گسست_اجتماعی
1.89M
2x
در پاسخ به چه باید کرد؟(۲)
مقدمه ی پاسخ
اصالت قومیت
حفظ قومیت با تاکید بر اتصال و ارتباط
عوامل و علائم طبیعی و تمایزبخش بین اقوام
ادامه داره
#حیات_اجتماعی
#گسست_اجتماعی
1.44M
2x
در پاسخ به چه باید کرد؟(۲)
مقدمه ی پاسخ
اصالت قومیت
حفظ قومیت با تاکید بر اتصال و ارتباط
بخشی از نامه ۵۳، عهدنامه مالک، اصول حکمروایی دینی
ادامه داره
#حیات_اجتماعی
#گسست_اجتماعی
آقا ما جمعه شبی رفتیم پارک ارم. بعد از یکی دو ساعت ترافیک سنگین، در گیت ورودی به صورت سازمان یافته تعدادی بسیجی وایستاده بودند و به ماشین هایی که مکشفه داشتند اجازه ورود نمی دادند. خیلی با قاطعیت و قوی هم برخورد میکردند. ماشینهایی هم که حاضر نبودند رعایت کنند به بیرون هدایت میکردند. ما هم به جوانی که سمت ما آمد احسنتی گفتیم و وارد شدیم.
از گیت که وارد پارک شدیم دیدیم اوضاع کاملا تغییر کرد. دیگه واقعا بی حجابی و ولنگاری و رقص و ارتباط آزاد و .... خارج از حد تصور بود. البته نه اینکه اوضاع اونجا از جاهای دیگه بدتر باشه. ماه های اخیر هر جا میرم از پارک و بازار و اماکن عمومی و مترو و ... هر روز اوضاع بدتر از دیروزه. اون چیزی که برام سوال شد تا الان هم به جوابش نرسیدم این هست که اون سخت گیری بدو ورود که منجر به این میشد که بعضی ها پس از دو ساعت ترافیک ترجیح میدادند برگردند باعث نشد اونهایی هم که با یک ظاهرسازی وارد شدند، جری تر بشوند و تجاهر بیشتری بکنند؟
اینکه هر کسی متناسب با تخلفی که میکنه بایستی مجازات بشه، خب یک اصله، ولی اگر این برخوردها بخشی و مقطعی و صنفی و ... باشه و تنها به کسانی اعمال بشه که حاکمیت روی اونها آتوریته داره قطعا این برخوردها نه تنها منجر به حل بحران و ناهنجاری نمیشه که اوضاع رو بدتر میکنه!
اگه برخورد با اصناف بشه ولی در مقابل، مترو که در اختیار حاکمیت و دولت هست رها بشه!
اگه یه کافی شاپ بسته بشه ولی ابر شرکتهایی مثل دیجی کالا و ... رو که عامدانه و از روی برنامه تبلیغ بی حجابی میکنند رها بشن!
اگر یک نوجوان بیاد
با خلوص نیت تذکر لسانی میده و مورد ضرب و شتم قرار میگیره از اون طرف نظارتی روی سینمای خانگی و ... نشه و به یک برنامه به ظاهر مذهبی مثل مهلا اجازه پخش میده که از بی حجابی قبح زدایی کنه!
و ده ها و صدها مثال دیگه؛ نمیشه انتظار داشت اوضاع بهتر بشه!!!
☘️👈🏻 آقای میرباقری میفرمایند:
اصل منکر، اقامه اون هست؛ بعد اشاعه و بعد ارتکاب.. ولی برخوردها عمدتا ناظر به مرتکب هست! و اون کسانی که منکر رو اقامه و اشاعه کرده اند نه تنها رها شده اند بلکه همچنان مرجعیت دارند و مورد احترامند!؟
اون کسانی که چهار دهه، الگوی توسعه غربی رو نهادینه کردند تو کشور و بساط اقامه منکر رو به پا کردند در حریم امن و مورد احترام هستند و همچنان یا در مسند قدرتند و یا در معرض کسب قدرت!
وقتی که ما غلبه مدرنیزم رو در ساحات فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و ... می پذیریم ناگزیریم لوازم فرهنگی اون رو هم مثل بی حجابی و لاقیدی و افول خانواده و ... بپذیریم.
یک شاکله مثل شهربازی که برآمده از فرهنگ غفلت زای غرب هست رو می پذیریم بعد با یک کنترل در گیت ورودی میخواهیم از لوازم اون احتراز کنیم! خوب این ناشدنی است!
منکر واقعی ، الگوی توسعه الحادی و شیطانی غرب هست که اگه با اون مقابله بشه، لوازم و تبعاتش زائل و نابود میشه. و این مقابله، مستلزم بسط و توسعه معروف واقعیه، که همون الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی در همه ساحات باشه.
فاطمی
3.05M
2x
اشاره ای به اختلاف نظرهای برخی بزرگان در ماه گذشته که رسانه ای شد!؟
رهبر معظم انقلاب در سخنان نوروزی امسال:
همه عیوب، مربوط به تشکیلات نظام و دستگاههای ادارهکنندهی کشور نیست؛ یک چیزهایی هم مربوط به خود ما است.
یک جاهایی اغماض و گذشت لازم است، [امّا] گذشت نمیکنیم! سر یک اختلاف نظر کوچک، یقهی همدیگر را میگیریم؛ چرا؟ ممکن است دو نفر در یک مسئلهای ــ مثلاً در یک مسئلهی سیاسی ــ اختلاف نظر داشته باشند؛ خب داشته باشند؛ چرا باید با هم دعوا کنند؟ چرا باید یقهی همدیگر را بگیرند؟ چرا باید دوقطبی در جامعه ایجاد بشود؟ باید اغماض کرد. یک جاهایی بایستی چشمپوشی کرد، باید اغماض کرد. این هم یکی از مشکلات ما است!
توصیهی مهمّ من به همهی کسانی که توانایی سخن گفتن با مردم را دارند و رسانه در اختیارشان است ــ چه در فضای مجازی، چه در مطبوعات، چه در صدا و سیما ــ امیدآفرینی است.
نصب دکل و آنتن مخابرات در وسط میادین و خیابانهای اصلی، چهره شهر را بسیار مخدوش و پریشان خواهد کرد!
شهرداری، مسئول سیما و منظر شهری است. هم در سازمان سیمامنظر و هم در معاونت معماری، وظایفی در این راستا بر عهده دارد
تا جاییکه سال گذشته با تصویب شورا، قراداد سنگینی را با یک شرکت معتبر، جهت طرح یکپارچه ی سیما منظر شهری امضا نموده است.
حال باید دید مسئول این خطای بزرگ درجانمایی این دکل ها کیست؟!!
(در تصویر، بزرگی و بدقوارگی این آنتن محسوس نیست باید از نزدیک ببینید تا اغتشاش بصری و زشتی و پلشتی آن را بهتر حس کنید!)
تصویر مربوط به میدان۹دی است.
اخیرا تبلیغ کالاهای خارجی در شهر بسیار رایج شده!؟
🔻قوانین تبلیغات شهری:
.....
۱۵) ترویج زبان بیگانه، در تبلیغات مجاز نیست.
۱۸) تبلیغات نباید تولیدات داخلی را بی ارزش نشان دهد.
رستوران مستقر در استخر عباس آباد، نام خودش رو روکا گذاشته و ۲ماه پیش هم تبلیغات وسیعی در سطح شهر با همین شکل حروف لاتینی(ROCCA) کرده بود.
🔻نکات:
۱. اولا این نام، فارسی نیست
از نام رستوران های روکا لانژ در ترکیه گرفته شده
(ممکنه این واژه در هر کشوری یه معنا یا نام یه مکان بوده باشه، و در فارسی هم، ولی متعارف نباشه! مرجع تشخیصش فرهنگستان زبان فارسیه)
۲. طبق قانون، تابلوها و عناوین هر مکانی باید با حروف فارسی نوشته بشه.
(رعايت نسبت 70% خط فارسي به 30% خط بيگانه در تمامي تابلوهایي که کاربری دوزبانه دارند الزاميه. ولی فکر نکنم اینجا حتی کاربری دوزبانه محسوب بشه!؟)
اماکن، شهرداری و ارشاد در جمع آوری اینگونه تابلوها وظیفه دارند.
حالا که بحثمون به اینجا رسید خوبه دوستان، قوانین حوزه نصب تابلوها رو یکبار بخونن و با وظایف دستگاه ها آشنا بشیم🔻
▪️در اجرای ماده 17 آییننامه اجرایی قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه، شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی دستورالعمل مربوط به شرایط درج نام، نوشتار و طرح تابلوهای معرف کاربری را به شرح زیر به تمامی مراجع ذیربط ابلاغ میکند:
دستورالعمل
شرایط متن نوشتار و طرح تابلوهای معرف کاربری:
🔻
ماده یک: اصطلاحات و تعاریف
ماده دو: مستندات قانونی
ماده سه: ضوابط و مقررات:
1- شهرداری مرجع صدور مجوز نصب تابلو میباشد.
2- وزارت فرهنگ، مرجع تشخیص رعایت اجرای قانون و مفاد این دستورالعمل است. شهرداری ها و مراجع صدور مجوز فعالیت به عنوان متولیان ذی ربط و پلیس اماکن به عنوان ضابط اجرایی، موظف به همکاری با این وزارتخانه هستند.
3- ادارات کل فرهنگ و ارشاد، مرجع صدور تأییدیه نوشتار و طرح تابلو با رعایت مراتب زیر هستند:
الف) خط تابلو و نحوه درج مطالب تابلوها بايد خوانا و قابل تشخيص باشد.
ب) استفاده از خط و زبان فارسي در مطالب تابلوها الزامي است.
ج) رعايت نسبت 70% خط فارسي به 30% خط بيگانه در تمامي تابلوهایي که کاربری دوزبانه دارند الزامي است.
تبصره: در تابلوهاي سفارتخانهها، كليساها و دیگر مؤسسات و اماکن متعلق به خارجیان یا در موارد ضروری، در كنار خط بيگانه، بايد عنوان و نشان حاوی نوشتار به خط و زبان فارسي نيز درج شود. این تابلو ها مشمول رعایت نسبت خط فارسی به خط بیگانه نمی شوند.
د) استفاده از تابلو یا نوشتهها یا نشانههایی که منحصراً به خط غیرفارسی نوشته شده ممنوع است.⛔
هـ) استفاده از خط بيگانه براي معادل نويسي اسامي و عناوین بر روي تابلوهای معرف کاربری، براي معرفي يا بيان كاربري كالا و خدمات، تنها در صورتي مجاز است كه نسبت خط بيگانه به خط فارسي 30 به 70 باشد.
و) استفاده از واژه هاي بيگانهاي كه فرهنگستان زبان و ادب فارسي معادلي براي آنها به تصويب نرسانده، در صورتي مجاز است كه از فرهنگستان استعلام شود و فرهنگستان نيز اعلام كند كه وضع معادل فارسي را براي آنها ضروري نمی داند و به كاربردن آنها بلامانع است.
ز) مطالب تابلو بايد مطابق با الگوهای دستوری و املای زبان فارسی باشد.
ح) مؤسساتي كه در ساير كشورها محصولاتي با نام تجاري خاص توليد مي کنند، درصورت سرمايهگذاري در ايران، ميتوانند در ثبت شركت سرمايهپذير و عرضه محصولات توليد شده در ايران، با رعايت قانون ممنوعیت و آیین نامه اجرایی آن و سایر قوانين و مقررات مربوط، از نام شركت خارجي سرمايهگذار و نام تجاري خاص محصولات ياد شده استفاده کنند و تفاوت و محدوديتي براي تبليغات اين گونه محصولات با موارد مشابه داخلي نخواهد بود.
ط) مجوز استفاده از نام و نشان تجاری داخلی در تابلو با درخواست شرکت مربوطه و به نام آن شرکت صادر خواهد شد و در خصوص نام و نشانههای خارجی، با درخواست نمایندگی دارای مجوز از مرکز امور اصناف انجام میشود.
ی) فرهنگستان، به استناد ماده 15 آیین نامه اجرایی، مرجع تشخیص فارسی بودن نام است و با استعلام دستگاه مجری، حداکثر ظرف مدت 15 روز کاری اعلام نظرخواهد کرد.
تبصره 1: تا زمان اعلام نظر فرهنگستان مجازاتهای مطروحه در قانون اعمال نخواهد شد.
تبصره 2: عدم اعلام فرهنگستان در زمان مقرر به منزله تأييد نام استعلام شده خواهد بود.
ماده 4: وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
ادامه👇
http://sardarasnaf.ir/pasdasht/content.html?cId=21 👈🏻
یادمون نره یه بحث مهمی رو موقتا متوقف کردیم(#ترمیم_گسست_اجتماعی) و تو زنگ تفریح داریم چند تا نکته رو بصورت نقطه ای بازگو میکنیم.
نقش هتل ها در فرهنگ عمومی 👇
هتل ها در عصر حاضر، یک فلسفه وجودی دارند و آن هم ایجاد فضایی برای تجربه چند روز بهشت دنیایی با انواع لذتجویی ها...!
(اشکال اساسی هم در همین ماهیت و عملکرد برخواسته از این ماهیت است. مثل بقیه اجزای مدرنیته)
هتل ها اغلب حتی در شهرهای زیارتی به تاسی از استاندارهای جهانی و برای جذب و رقابت بیشتر، باید خدمات رفاهی و غذایی بیشتر بدهند تا مشتری را راضی کنند...
مشتری هم دیگر توقع دارد که از هتل، رفاه و کیفیت غذا و آزادی و...بخواهد
امروزه حتی محدویت محرم ونامحرمی هم در هتل ها در پس پرده اغماض و توجیه و..در خدمت شهوت و ثروت قرار گرفته است...
هتل قله لذت جویی و کانون مصرف زدگی شده است
تا اینجای کار، تبیین امر بدیهی بود
مشکل آنجاست که تجربه چند روز زندگی در هتل ها به خانه ها و سبک زندگی مردم سرایت میکند و امروزه شاهد آثارش هستیم
از دکور منزل گرفته تا سبک غذا و..
ما ملتی مصرف زده و مبتلای به چشم هم چشمی شده ایم
سفره های رنگین و غذاهای متنوع در یک وعده غذایی..!
زیارتی که تمرین ریاضت و بستر تربیت است از این دست از حواشی، آسیب های خاصی را به فرهنگ عمومی ما دارد وارد میکند..
آیا نمیشود اقامتگاه هایی رو برخواسته فرهنگ دینی و ملی خودمان بسازیم؟
ضمنا بخش مهمی از هتل های این کشور دولتی هستن که به بخش خصوصی اجاره داده شده اند.!
1.95M
2X
نسبت تمدن سازی با کاربری های عمومی و پدیدارشناسی برخی از مکان ها و ماهیت عملکرد آنها
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
از معابر کوثری تا خیابانهای تکاثری
تا به حال به تفاوت معابر در شهرهای سنتی و معاصر دقت کردهاید؟ در شهر سنتی که مصداق شهر/عبودیت بود بازار در موقعیتهای مشخصی مکانیابی و احداث میشد به نحوی که در چنین شهری، کارکرد اغلب معابر (متناسب با وجه تسمیه معبر) صرفاً عبور و مرور بود و نه تجارت و بیع.
اما در شهر معاصر که مصداق شهر/ثروت است، کمتر خیابان و معبری را میتوان یافت که بدنه آن به کاربریهای تجاری اختصاص نیافته باشد. در چنین شهری، عملا کل شهر بر مدار تجارت شکل میگیرد و نه عبودیت. به نحوی که شهروندان حتی برای طی کردن مسیرهای روزمره نیز گریزی از مواجهه با انبوه ابنیه تجاری ندارند (به تفاوت دو تصویر ارائه شده در عکس فوق عنایت بفرمایید).
به این ترتیب در شهر معاصر به دلیل کالایی شدن فضاهای شهری که از نتایج اقتصاد تکاثری است، شهروندان با عبور و مرور روزمره در معابر، چه بخواهند و چه نخواهند در حال بازارگردی هستند. چنین شهری، برخلاف شهر سنتی که محصول اقتصاد کوثری و فرهنگ قناعت بود، محصول اقتصاد تکاثری و فرهنگ مصرف است؛ اقتصادی که برای رفع احتیاج بازار نیست، بلکه برای ایجاد بازار احتیاج است.
اینکه در اقتصاد تکاثری، بسط بازار از موقعیتهای خاص به کل شهر، چه تاثیراتی بر روحیات و خلقیات شهروندان دارد محل تامل جدی است؛ شهری که حتی بسیاری از شهروندانش شبها را به نوعی در بازار میخوابند! زیرا در منازلی سکونت دارند که طبقه فوقانیِ مغازهها و ابنیه تجاری است و مبرهن است که در چنین شهری، حرکت بر مدار عبودیت، از عهده هرکسی برنمیآید: رجال لا تلهیهم تجاره و لابیع عن ذکر الله (نور/۳۷).
@baladetayyeb
🔰 مـجـلـس، مـعـاون را عـزل کـرد!
🔹 اظهار مخالفت نمایندهها با بیانات رهبر انقلاب و انفعال دولت
🔹 ضرورت پایان دادن به سلطه نمایندهها بر دولت
🔹 به داد مدیران استانی و شهری برسید.
🔹 عزل معاون وزیر کشور، نمونهای از اتفاقات روزمره بخش وسیعی از نمایندگان در شهرهاست!
🔹 استقلال دولت را دخالت نماینده در عزل و نصب و امور اجرایی نابود کرده است.
#بدعت_سیاسی
#تلفیق_قوا
✍ حجت الاسلام رحمت الله معظمی
@r_moazzami