eitaa logo
✅ فرهنگ در شهر👌
772 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
714 ویدیو
103 فایل
🔸طرح دیدگاه در مبانی #مهندسی_فرهنگی 🔹بررسی اصول معماری و #شهرسازی_اسلامی 🔸 تحلیل و تبیین #نظامات_اجتماعی 🔹اخبار مهم در حوزه مدیریت شهری 🔸 ارائه ایده های نوین فرهنگی راه ارتباطی: @NaserSafariAflak
مشاهده در ایتا
دانلود
اگر در ضوابط معماری و مقررات ساختمان به مالکین اجازه بدن که با ایجاد برجستگی و فرورفتگی به نمای ساختمان یک حجم معناداری بدهند قطعا نماهای زیباتری ایجاد خواهد شد و اساسا تحولی در مقوله نما رخ خواهد داد. این خواسته رو مدتهاست در کمیته سیما منظر گفته ایم و شهرداری هم آن را به کمیسیون ماده۵ برده است و گویا در دستور کار ماده ۵ قرار گرفته است اصطلاحا تراکم شناور به افراد داده شود یعنی اگر جایی کم کرد از محاسبات پروانه کم بشه و اگر فضایی رو به جهت زیبایی ساختمان اضافه و برجسته نمود حکم تخریب و جریمه در ماده۱۰۰ نخوره... البته نیازمنده تدوین ضوابط است که حتما با ضوابط پیشنهادی ارسال شده..
همچنین بارها در کمیته به دبیرخانه و شهردار گفته ایم که مقوله نمای ساختمان نیاز به فرهنگ سازی و گفتمان سازی داره نششت های مکرر با نخبگان و همچنین همایش ها و میزگردها رو میطلبه الان بین ذائقه ما و مردم فاصله افتاده چون بعضا طراحان ما، چارچوب ها رو قبول ندارن یا دارن عوامفریبی میکنن. منافعشون رو در این میبینن... ولی علیرغم تذکرات و ارسال دو نامه از سوی شورا، اتفاقی نیفتاده! یک نشست برگزار شده که اونم دعوتی بوده و محتواش انعکاسی به بیرون نداشته!
شهرداری اولویت خودش رو فرهنگی اعلام کرد لیکن شورا در ایام بودجه _بدون اینکه از بودجه و برنامه فرهنگی شهرداری چیزی کم کند، (که حتی اضافه هم نمود) اصرار و تاکید بر این کرد که حل معضل ترافیک، باید اولویت شهرداری باشد. در حوزه نصب دوربین ها اتفاقاتی داره میفته ولی در بخشهای دیگر فعلا چیزی ما ندیدیم 🔹تعریض بلوار رجایی و تقاطع غیر همسطح میدان مدرس 🔸بی آر تی 🔹پارکینگ ها و پارکسوارها 🔸و... 🔻لازم است شهرداری گزارشی رو در صحن شورا در این زمینه ارائه بده
هدایت شده از ✅ فرهنگ در شهر👌
چندطرح و مصوبه و در نهایت بسته منسجم برای رویکرد جامع ترافیکی در بودجه مصوب ۱۴۰۲: 👈مطالعه و راه اندازی خطوط بی آرتی 👈نوسازی و هوشمند سازی ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی 👈تملک واحداث پارک سوار و پارکینگ طبقاتی 👈هوشمندسازی ۱۹ تقاطع چراغدار 👈تملک و بازگشایی متمرکز یک معبر اساسی(بلوار رجایی) 👈ساماندهی پارک هوشمند حاشیه ای 👈ایجاد سیستم حمل و نقل سبک و انفرادی به ویژه در رینگ مرکزی 👈ایجاد و راه اندازی چند ده دوربین هوشمند ثبت تخلف و کنترل ترافیک 👈غیر همسطح سازی یک یا دو تقاطع جدید 👈تملک و رایزنی جهت توافق با مالکین خیابان رازی(جاده مزدقینه) 👈تملک و رایزنی جهت توافق با مالکین خیابان قدر(کوی خضر) 👈و ... (بهمن۱۴۰۱)
البته شهرداری باید در حوزه فرهنگی نیز به زودی در شورا گزارش بده و سیاستهای خودش رو اعلام بکنه.. سیاستهای مصوب و ابلاغی شورا رو که اساسا کنار گذاشته اند!
رو چند تا از پلهای عابر پیاده در شهر، این بیت رو به مناسبت محرم نصب کرده اند☝🏻 من هر چی به خودم زدم ببینم که این همه پیام، حالا چرا این شعر..!؟ متوجه نشدم! یعنی برا مردم عادی سخته..! تو گوگل هم پیداش نکردم..! گفتم شاید داستانی پشتش باشه ما بی خبریم! بارها به دوستان کمیته فضاسازی شهرداری گفته ایم که در مناسبتها بجای تبریک میگوییم و تسلیت میگوییم یک حدیث یا پیام سازنده و عموم پسند رو با تم شادی یا عزا منتشر کنید اما بازم... این شعر هم بنظرم اصلا جالب و جذاب نیس
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : إنّ اللّه َ عزّ و جلّ أدّبَ نبيَّه فأحسنَ أدبَهُ ، فلَمّا أكمَلَ لَهُ الأدبَ قالَ : «و إنّكَ لَعلَى خُلُقٍ عظيمٍ»[القلم : 4 .] ثمّ فَوّضَ إليهِ أمرَ الدِّينِ و الاُمّة لِيَسُوسَ عِبادَهُ. [الكافي : 1 / 266 / 4.] امام صادق عليه السلام :خداوند عزّ و جلّ پيامبر خود را تربيت كرد و نيكو تربيت كرد و چون ادب را در او به كمال رساند فرمود: «براستى كه تو داراى خلق عظیم هستى». آنگاه كار دين و امت را به او سپرد تا بندگانش را اداره كند.
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
15.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سند خیلی محرمانه ساواک درباره تغییر سبک معماری ما ! در این ویدئو مشاهده بفرمایید که غربی‌ها از چند دهه قبل، چطور برای تغییر سبک البسه و ابنیه ما نسخه می‌پیچیدند! عجیب آنکه اغلب مدیران ما (چه در شورای عالی شهرسازی، چه در شورای عالی انقلاب فرهنگی و چه در شهرداری‌ها و سایر نهادهای مسئول) بعد از چند دهه از این سند خیلی محرمانه، هنوز متوجه این راهبرد آنها و تاثیر معماری و شهرسازی بر مسئله عفاف و حجاب نشده‌اند و غالبا در حال تکرار همان اشتباهات گذشته هستند. مدت زمان ویدئو: ۲ دقیقه و ۱۹ ثانیه @baladetayyeb
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
از شهر یکپارچه تا شهر پاره پاره 🔹در روایت است که شخص ثروتمندی نزد رسول اکرم(ص) بود، مؤمن فقیری آمد و نزد او نشست. مرد غنی، لباس خود را جمع کرد. به وی گفته شد که آیا ترسیدی از فقر او به تو برسد یا از غنای تو به او اصابت کند؟ متنبّه شد و به جبران کار خود خواست قسمتی از دارایی خود را به او بدهد. اما آن شخص فقیر نپذیرفت و گفت می‌ترسم مثل حال تو در من پیدا بشود. 🔹حالا لطفا به این تصویر توجه بفرمایید. در شهر اسلامی ایرانی، تواضع سایر ابنیه در برابر ابنیه مذهبی سبب نوعی وحدت و هماهنگی در سرتاسر بافت می‌شد به نحوی که در تمام محلات، خانه‌ها به صورت یک کل منسجم و یکپارچه دیده می‌شدند که همگی حول مساجد و یا بقاع متبرکه شکل می‌گرفتند که این نوع انتظام، ترجمان کالبدی برای همنشینی فقرا و اغنیا حول ابنیه مذهبی و تجلی این آیه بود: "وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا"(آل عمران، ۱۰۳). 🔹برخلاف شهرسازی معاصر که بی‌ادبی نسبت به ابنیه مذهبی و همچنین بروز انواع تبرّجات شهرسازانه سبب شده است تا شهرهای ما به شهرهای پاره پاره تبدیل شوند به نحوی که امروزه در همه کلانشهرهای ما مفاهیمی نظیر بالاشهر و پایین شهر و غنی‌نشین و فقیرنشین کاملا مرسوم است. 🔹از دلایل این مهم آن است که در شهر سنتی، فضای شهر بیش از آنکه کالایی اقتصادی باشد، پدیداری فرهنگی بود اما در شهر معاصر، همه چیز حتی فضای شهری به کالایی اقتصادی تنزل پیدا کرده‌ و بدیهی است که آنگاه که فرهنگ اقتصادی از اقتصاد فرهنگی پیشی بگیرد و اقتصاد کوثری، قربانی اقتصاد تکاثری شود شهرهای پاره پاره بروز می‌یابد. @baladetayyeb
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
پدر خوانده هایی که با انتخابهای اشتباهشان پدر انقلاب را در آورده اند هنوز احساس پدرسالاری دارند. توی همین شهر قم، مواردی نظیر تغییر الگوی مسکن از ویلایی به آپارتمانی در اراضی ۵۶۰ هکتاری نهضت ملی مسکن و یا افزایش تراکم در بافت تاریخی از جمله دسته گلهایی است که نتیجه تدبیر (بی تدبیری) برخی از همین پدرخوانده هاست. حالا هم که با تداوم همان حس پدرسالاری، تصمیم گرفته اند چهار تا صدای مستقل و فنی که در شورای شهر بلند میشده را به حاشیه برانند تا خدای نکرده هیچ مزاحمت احتمالی برایشان ایجاد نشود. پدر مملکت را همین سیاسی کاری ها و سیاسی بازی ها درآورده و هنوز دست بردار نیستند. تازه این قم هست که شهر خون و قیام هست. خدا به داد بقیه کلانشهرها برسد. @baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖋 یکی از سفارشات حضرت آیت الله بهجت (ره) این بود که : 🤲 دعای «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ» را (سه ‌مرتبه) در صبح ترک نکنید و به دیگران هم توصیه کنید که آن را بخوانند. ☘ قبل و بعد دعا حتما بفرستیم. 📚 بهجت‌الدعاء ، ص ٣۴٧
☘ به اتفاق نظر تمام اهل معرفت ، گفتن در منزل با صدای نه خیلی بلند و نه خیلی آرام ، در سه وعده ی اوقات نماز ، آثار فراوان مادی و معنوی دارد‌. ☘ از جمله شفای مریضی ، دفع آزار و اذیت اجنه و بسیار فواید دیگر ☘ مداومت کردن بر این امر را بزرگان توصیه کرده اند.
هر جامعه با هر عقیده اگر بخواد به هر سمتی رهنمون بشه، ابتدا و قبل از هر چیز باید حیات اجتماعی داشته باشه حیات اجتماعی به مولفه های زیر وابسته است: ۱. انسجام اجتماعی ۲. الفت و اعتماد ۳. هویت و تاریخ ۴.استقلال نسبی ۵. چرخه ی اقتصادی بومی ۶. سیاست و قدرت بومی ۷. دانش و دانشگاه بومی
ماهم تو هر اقدام فرهنگی باید حواسمون به تقویت حیات اجتماعی باشه جامعه ای که دچار گسست باشه بیماره و آدم بیمار یا در حال مرگ، تربیت پذیر نیس! سلامت جسم و ظرف، لازمه لاینفک تربیت و تعالیه... 👌🏻 در اسلام هم به این اتحاد و انسجام اجتماعی خیلی تاکید شده اجتماع، ظرف دریافت دین و فرهنگه دشمن گاهی به محتوای دین شبهه وارد میکنه و گاهی به ظرف آسیب میرسانه... حفظ ظرف گاهی مقدم بر مظروفه قرآن میفرماد؛«خشیت ان تقول فرقت بین بنی اسرائیل» یعنی وحدت از توحید مهمتر شد!
ما تا همین ۷۰سال پیش در دنیا، معضلی بنام گسست اجتماعی نداشتیم... ۳۰ساله تو ایران عوارض سوء خودش رو داره نشون میده. اما رشد سریع و سرطانی داره! لذا اساسا ما بخصوص ما بچه مذهبی ها معضلی بنام گسست اجتماعی رو فهم نکرده ایم تا به فکر چاره و جبران آن باشیم!؟ و لذا در فعالیتهای فرهنگی ما بیشتر عنصر محتوا، موضوعیت داره نه حفظ ظرف که همان حیات اجتماعی است مثلا ما بیشترین سهم بودجه و سرمایه خودمون رو در تعلیم دین و انجام مناسک دینی و آیین مذهبی و ... قرار داده ایم بدون آنکه توجه داشته باشیم این کیسه سوراخ است! یا این که به تعبیر مولوی، موش به انبار افتاده! چون یه عده ی معتنابهی هیچ دین و آیین و سنتی رو از بیخ قبود ندارند...! این همان شکاف است.. اول ای جان دفع شر موش کن وانگهی در جمع انبان کوش کن
بخش اعظم گسست اجتماعی محصول مدرنتیه به ویژه گسترش شهرنشینی و نظام غلط شهرسازی و همچنین سلطه رسانه ها و عطش کاذب به اطلاعات است... این بخش نیازمند عزم حاکمیت و اراده ملی است اما بخشی از این گسست را میتوان با تدابیر مردمی و جهت دهی به تشکلها، جبران نمود ایجاد الفت به صرف برگزاری مراسمات عمومی برقرار نمیگردد، هر جمعی و اجتماعی نشانه حیات و انسجام آن جامعه نیست حیات اجتماعی نشانه هایی دارد که از جمله مهمترین نمادهای آن میتوان موارد ذیل را برشمرد: _ مردم به نیازمندان نزدیک خود، برادرانه و پدرانه کمک کنند _ روابط خویشاوندی و همسایگی و همشهری و هموطنی، قوت یابد. _ احسان و انفاق، جاری گردد _ گرانفروشی و دزدی به حداقل رسد _ انگیزه مهاجرت به صفر نزدیک شود _ عرق محله ای و غرور ملی، هنجار غالب و رایج گردد - و در یک کلام و به تعبیر روایات، کالجسد الواحد بودن و تمثیل زیبای سعدی شیرازی:... دگر عضوها را نماند قرار.. و الا به صرف شلوغ بودن برخی اجتماعات، و رونق داشتن بازار و تفریحات، نمیتوان حکم به اعتدال در حیات اجتماعی یک ملت نمود... 👌🏻☘️ الفت و انسجام اجتماعی
1.19M
توضیحی درخصوص معنا و اهمیت حیات اجتماعی (۱)
1.57M
توضیحی درخصوص معنا و اهمیت حیات اجتماعی (۲)
1.74M
2x در پاسخ به چه باید کرد؟(۱) مقدمه ی پاسخ اصالت قومیت حفظ قومیت با تاکید بر اتصال و ارتباط عدم هجرت و انقطاع ادامه داره
1.89M
2x در پاسخ به چه باید کرد؟(۲) مقدمه ی پاسخ اصالت قومیت حفظ قومیت با تاکید بر اتصال و ارتباط عوامل و علائم طبیعی و تمایزبخش بین اقوام ادامه داره
1.44M
2x در پاسخ به چه باید کرد؟(۲) مقدمه ی پاسخ اصالت قومیت حفظ قومیت با تاکید بر اتصال و ارتباط بخشی از نامه ۵۳، عهدنامه مالک، اصول حکمروایی دینی ادامه داره
یه وقفه کوچولو یادداشتی از یک دوست اهل فکر: 👇🏻
آقا ما جمعه شبی رفتیم پارک ارم. بعد از یکی دو ساعت ترافیک سنگین، در گیت ورودی به صورت سازمان یافته تعدادی بسیجی وایستاده بودند و به ماشین هایی که مکشفه داشتند اجازه ورود نمی دادند. خیلی با قاطعیت و قوی هم برخورد می‌کردند. ماشین‌هایی هم که حاضر نبودند رعایت کنند به بیرون هدایت میکردند. ما هم به جوانی که سمت ما آمد احسنتی گفتیم و وارد شدیم. از گیت که وارد پارک شدیم دیدیم اوضاع کاملا تغییر کرد. دیگه واقعا بی حجابی و ولنگاری و رقص و ارتباط آزاد و .... خارج از حد تصور بود. البته نه اینکه اوضاع اونجا از جاهای دیگه بدتر باشه.‌ ماه های اخیر هر جا میرم از پارک و بازار و اماکن عمومی و مترو و ... هر روز اوضاع بدتر از دیروزه. اون چیزی که برام سوال شد تا الان هم به جوابش نرسیدم این هست که اون سخت گیری بدو ورود که منجر به این میشد که بعضی ها پس از دو ساعت ترافیک ترجیح می‌دادند برگردند باعث نشد اونهایی هم که با یک ظاهرسازی وارد شدند، جری تر بشوند و تجاهر بیشتری بکنند؟ اینکه هر کسی متناسب با تخلفی که می‌کنه بایستی مجازات بشه، خب یک اصله، ولی اگر این برخوردها بخشی و مقطعی و صنفی و ... باشه و تنها به کسانی اعمال بشه که حاکمیت روی اونها آتوریته داره قطعا این برخوردها نه تنها منجر به حل بحران و ناهنجاری نمیشه که اوضاع رو بدتر می‌کنه! اگه برخورد با اصناف بشه ولی در مقابل، مترو که در اختیار حاکمیت و دولت هست رها بشه! اگه یه کافی شاپ بسته بشه ولی ابر شرکتهایی مثل دیجی کالا و ... رو که عامدانه و از روی برنامه تبلیغ بی حجابی میکنند رها بشن! اگر یک نوجوان بیاد با خلوص نیت تذکر لسانی میده و مورد ضرب و شتم قرار میگیره از اون طرف نظارتی روی سینمای خانگی و ... نشه و به یک برنامه به ظاهر مذهبی مثل مهلا اجازه پخش میده که از بی حجابی قبح زدایی کنه! و ده ها و صدها مثال دیگه؛ نمیشه انتظار داشت اوضاع بهتر بشه!!! ☘️👈🏻 آقای میرباقری میفرمایند: اصل منکر، اقامه اون هست؛ بعد اشاعه و بعد ارتکاب.. ولی برخوردها عمدتا ناظر به مرتکب هست! و اون کسانی که منکر رو اقامه و اشاعه کرده اند نه تنها رها شده اند بلکه همچنان مرجعیت دارند و مورد احترامند!؟ اون کسانی که چهار دهه، الگوی توسعه غربی رو نهادینه کردند تو کشور و بساط اقامه منکر رو به پا کردند در حریم امن و مورد احترام هستند و همچنان یا در مسند قدرتند و یا در معرض کسب قدرت! وقتی که ما غلبه مدرنیزم رو در ساحات فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و ... می پذیریم ناگزیریم لوازم فرهنگی اون رو هم مثل بی حجابی و لاقیدی و افول خانواده و ... بپذیریم. یک شاکله مثل شهربازی که برآمده از فرهنگ غفلت زای غرب هست رو می پذیریم بعد با یک کنترل در گیت ورودی میخواهیم از لوازم اون احتراز کنیم! خوب این ناشدنی است! منکر واقعی ، الگوی توسعه الحادی و شیطانی غرب هست که اگه با اون مقابله بشه، لوازم و تبعاتش زائل و نابود میشه. و این مقابله، مستلزم بسط و توسعه معروف واقعیه، که همون الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی در همه ساحات باشه. فاطمی
ویرایش شد☝ از قسمت بیان آیت الله میرباقری دوباره با دقت بخونید👌🏻☘️
بذارید یه نکته سیاسی رو از منظر فرهنگی متذکر بشم👇🏻
3.05M
2x اشاره ای به اختلاف نظرهای برخی بزرگان در ماه گذشته که رسانه ای شد!؟