🟠نمره خوبی نگرفتیم!
🖊بررسی کارنامه فرهنگی چهار دهه پس از انقلاب در گفتگوی سدید با عماد افروغ/ بخش اول؛
🔹کارشناسان فرهنگی معمولا در خصوص فرهنگ عمومی تعاریف مختلفی ارائه دادهاند که بر اساس همان تعاریف، رویکردهای متفاوتی نیز در پیش میگیرند. در گفتگوی تحلیلی، با عماد افروغ فرهنگ عمومی و رویکرد ۴۰ ساله جمهوری اسلامی ایران در مواجه با این موضوع را مورد واکاوی قرار دادیم.
🔹متاسفانه در عرصه فرهنگ نمره خوبی به این ۴۰ سال، به ویژه سالهای پس از جنگ نمیدهم. نمره خوب و قابل قبول را فقط به دهه اول انقلاب میدهم. زمان جنگ و اوایل انقلاب مردم به راحتی حرف خود را میزدند و مطالبات خود را طرح میکردند. همان دورهای که امام میفرمود: «طبقات مختلف به طبقات پایین ظلم نکنند. باید حق فقرا، حق مستمندان داده بشود.
📎 https://farhangesadid.com/00012b
🆔 @farhangesadid
پایگاه مطالعاتی_تحلیلی سدید
🔴نیازمند خانه تکانی ساختاری هستیم
🖊بررسی کارنامه فرهنگی چهار دهه پس از انقلاب در گفتگوی سدید با عماد افروغ/ بخش دوم
🔸حساب انقلاب اسلامی از نظام جمهوری اسلامی جداست. انقلاب اسلامی یک گفتمان است؛ یک مجموعه اهداف و معیار و ارزش هاست و باید از آنها استفاده کنیم برای نقد آنچه در نظام جمهوری اسلامی در قالب سیاستها و رفتارها اتفاق میافتد.
🔸کسی منتقد اصل نظام نیست؛ چون اصل نظام برخاسته از انقلاب است. درواقع این اصل نظام آمده که یک کاری انجام بدهد. آمده تا تحقق بخش اهداف و ارزشها باشد. ما میگوییم که این اقدامات در خدمت این اهداف نیستند. اتفاقا ما باید از این گفتمان انقلابی در جهت نقد، کمال استفاده و استقبال را بکنیم و این فرصتی است که انقلاب بتواند خودش را احیا کند.
📎https://farhangesadid.com/00012e
🆔 @farhangesadid
🟠 واکاوی هویت ایرانی در لابه لای ورقههای کتاب تاریخ
🖊مروری بر کتاب «هویت ایرانی در گذر تاریخ» نوشته عماد افروغ
🔸فروغ کتاب خود را در قالب نقد و حاشیه بر کتاب «هویت ایرانی»، اثر دکتر احمد اشرف نگاشته است، لذا برای درک بهتر طرح افروغ در این کتاب لازم است تا گزارشی از کتاب هویت ایرانی داشته باشیم. احمد اشرف در طرح نظری خود که مبنای تحلیل هویت ایرانی قرار گرفته، نخست به سه رویکرد کلی در زمینه هویت ایرانی می پردازد.
🔸امروزه واژه «ایرانی» بدون تردید جزئی از عناصر اصلی هویت ما گشته است، اما آیا به راستی در گذشته نیز مردمانی که در این سرزمین می زیسته اند، موطن خاکی خود را به عنوان عنصری اساسی در هویت خود لحاظ می کرده اند؟ این درک و حس از هویت در دل تحولات تاریخی خود چه تطوراتی داشته است؟
📎https://farhangesadid.com/0001Je
🆔 @farhangesadid
🟠«پیشرفت» یعنی با اعتماد به مردم، نقش ها را به آنها واگذار کنیم
🖊چیستی مفهوم گفتمان پیشرفت در گفتگو با دکتر حسین ظفری؛
🔸کشورهای توسعهیافته با ظلم و ستم به کشورهای توسعهنیافته به پیشرفت رسیدند و این باعث عقبماندگی آن کشورها شد؛ اما ما برخلاف کشورهای توسعهیافته حاضر هستیم علم و دانش خود را در اختیار کشورهای مظلوم قرار دهیم و همین باعث تفاوت گفتمانی ما در واژه پیشرفت و توسعه است.
🔸یکی از تئوریهای توسعه ایران این بود که عملاً برخی از اقشار آسیبپذیر ممکن است زیر چرخهای توسعه له شوند و اتفاقاً در دهههای قبل برخی از مسئولین عالیرتبه کشور این موضوع را علناً مطرح کردند؛ این ادامه تفکر توسعهای بود که در جهان مطرحشده بود و اغلب کشورها نیز با این پیامدهای توسعه دستبهگریبان شدند و این فقط مخصوص کشور ما نبوده است.
📎https://farhangesadid.com/00027j
🆔 @farhangesadid
🔴نسبت عرف و قانون چیست؟
🖊نگاهی به نقش عرف در قانونگذاری؛
🔻عرف مدتها، منبع حقوق بوده و جالب است گفته شود از لحاظ تاریخی مقدم بر سایر منابع است. عرف در جوامع ابتدایی حقوق و تکالیف مختلف افراد را تعیین میکرد تا اینکه با شکلگیری تدریجی دولتها، قانون مصوب آنها کمکم بر عرف چیرگی یافت. معالوصف، هنوز هم عرف به عنوان یکی از منابع حقوق به شمار میرود که البته، درجه اهمیت آن، بسته به نوع نظام حقوقی حاکم بر هر کشوری متفاوت است.
🔻در نظام حقوقی اسلام، عرف یا همان روش و سلوک مستمر میان مردم، از مباحث متغیر و بحثبرانگیز در میان فقههای شیعه و اهل سنت بوده و مفاهیمی مانند سیره متشرعه یا بناء عقلاء در کنار عرف مد نظر محققین اسلامی قرار گرفته است. این امر با در نظر گرفتن این نکته بوده که استفاده از این مفاهیم و روشها، گاهی باعث تحول و دگرگونی در برخی موضوعات و احکام و قوانین جامعه گردیده است.
📎https://farhangesadid.com/00025X
🆔 @farhangesadid