eitaa logo
پایگاه مطالعاتی_تحلیلی سدید
1.4هزار دنبال‌کننده
14.2هزار عکس
378 ویدیو
31 فایل
جایی برای درنگ در "مسائل" اجتماعی و فرهنگی امروز جامعه ایرانی پایگاه مطالعاتی_تحلیلی "فرهنگ سدید" farhangesadid.com اینستاگرام: https://www.instagram.com/farhangesadid_ir/ تلگرام: https://t.me/farhangesadid ادمین: @khabarnegaar
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴فرهنگ باید واسطه دین و جامعه باشد 🖊نسبت دین و جامعه در ایران در گفتگو با تقی آزاد ارمکی/ بخش دوم؛ 🔸چیزی که در متن حیات اجتماعی ما بوده، این است که در فرهنگ ما همواره ضدیت با مهدویت، ضدیت با دین و... وجود داشته است؛ اما مهم آن است که چگونه با این‌ها برخورد می‌کنید. مادی‌گرایی، الحاد و... بخش کوچکی از جامعه شماست، اما چیزی که به جامعه اعتدال می‌بخشد، نیروی فرهنگ است. این نیرو امروزه گم شده است. اگر این نیرو باشد، اجازه نمی‌شود در دل تغییرات، جامعه به سمت ضدیت با دین حرکت کند. 🔸اصلاً برای برخی از بزرگان انقلاب، تاریخ ایران مهم نیست. این اشخاص نیاز به جایی برای اعمال قدرت داشتند تا بعد بشود آن را مقدمه‌ای برای طراحی‌های بعدی قرار داد. ایران، مقدمه کمربند شیعه بود. در ده سال اولیه انقلاب اسلامی خودِ ما به‌عنوان نیرو‌های انقلابی همه مؤلفه‌های ایرانیت را از شهر‌ها زدودیدم. ما همه چیز را نابود کردیم و الان هم نمی‌توانیم آن‌ها را برگردانیم؛ لذا دچار یک ایران‌گرایی افراطی شدیم که ثمره‌ای برای ما ندارد. 📎https://farhangesadid.com/0002Jh 🆔 @farhangesadid
🔴عرف جامعه را محترم بشمارید 🖊بررسی تجربه جامعه‌سازی دینی در ایران در گفتگو با کمیل قیدرلو؛ 🔸به باور من در دولت‌های مدرن، شما در حوزه‌هایی آزاد هستید و در حوزه‌هایی اصلاً آزاد نیستید. چرا که متر و معیار آن متفاوت است. به خلاف آن، در حکومت اسلامی نیز حوزه‌های متفاوتی از آزادی را داده و در حوزه‌های مختلفی نیز آزادی را سلب کرده است. اتفاقاً در حکومت‌های‌ایمانی، آزادی سیاسی و گشاده‌دستی بیشتری به لحاظ سیاسی وجود دارد. حکومت‌های‌ایمانی حتی نوعی رویکرد بین‌المللی دارند و بدون مرز فکر می‌کنند؛ لذا در تفکر سیاسی آزادی‌خواه‌تر بوده و امکان گفتگوی بیشتری را فراهم می‌کنند. 🔹اگر شما باور داشته باشید جهان گرد است، کسانی را که جهان را گرد نمی‌دانند، از خود دفع می‌کنید. لذا هر باوری مستقل از اینکه درست باشد یا نادرست، برای آنکه بتواند تحقق یابد، غیریتی دارد و کسی نیز آن را نفی می‌کند؛ لذا عده‌ای از جامعه ایران در هر صورت دارای تفکرات بدیلی نسبت به باور‌های شما هستند. این اقتضای زندگی جمعی است. 📎https://farhangesadid.com/0002P8 🆔 @farhangesadid
🔴رونالدو قهرمان است نه هایدگر! 🖊 مشاوران مدارس پسرانه از مسئله هویت نوجوان ایرانی می‌گویند/ بخش دوم؛ 🔸زنگنه: نوجوان ادبیات را منحصر در آن چیزی می‌‎بیند که باید کتابش را بخواند و امتحان بدهد. ما هر چیزی را از کانال سخت آموزش یا ارزشیابی به نوجوان ارائه کرده‌ایم. حالا او می‌‎بیند که هر محصولی در نظام آموزش و تربیت، برایش تولید شده، زحمتی هم به دنبال دارد، پس ارتباط عمیقی با آن برقرار نمی‌کند. 🔸کاکا: خیلی از مواقع می‌بینیم که مشکل از دانش‌آموز نیست، بلکه از والدین است و این فرزند، انعکاسی از رفتار آنهاست. مشکل کار این است که خیلی از مواقع جلو خودت را بگیری و به نوجوان نگویی که پدر و مادرت اشتباه کرده‌اند. عامل بسیاری از بی‌انضباطی‌ها والدین هستند و به شکل وسیعی ما نیاز به تربیت اولیا داریم! 📎https://farhangesadid.com/0002PD 🆔 @farhangesadid
🔴هوش مصنوعی؛ فرهنگ دینی و کنشگران دین‌ورز 🖊امروز و فردای هوش مصنوعی در نسبت با دین چگونه است؟ 🔸هوش مصنوعی پیشرفته‌ترین ماشین و جانشین هوش طبیعی انسان و ادامه فنی - منطقی آن است. سازه‌های هوش مصنوعی شامل ماشین محاسبه و ارتباط (کامپیوتر و موبایل)؛ انسان - ماشین یا انسان ماشین نما (cyborg)؛ ماشین - انسان یا ماشین انسان‌نما (robot)است. ساختار هوش مصنوعی را می‌توان به‌صورت منطق (طرز تفکر)؛ الگوریتم (نحوه حل مسأله) و زبان (نحوه عمل) تصور کرد. ریختار هوش مصنوعی نیز به‌صورت: «آگاهی+ اراده+ تصمیم+ احساس+ عمل» است. سامان هوش مصنوعی نیز به شکل: انسان‌افزار + سازمان افزار+ نرم‌افزار + سخت‌افزار است. 🔸هوش مصنوعی می‌تواند یک ادبیات علمی - تخیلی به سبک «ساینس فیکشن‌های سینمایی هالیوودی» را ایجاد کند. مثلاً در مورد «ماهیت فرمی - محتوایی بهشت و جهنم و برزخ و رستاخیز و جهان پسامرگ و جهان فرشتگان و شیاطین، اکنون از طریق «گوگل کروم» موبایل هوشمندتان بخواهید از «چت جی پی تی» بپرسد: «بهشت و جهنم» چه شکلی است؟ آنجا چگونه جایی است؟ از کجا آمده‌ایم و به کجا می‌رویم؟ 📎https://farhangesadid.com/0002QG 🆔 @farhangesadid
🔴پیشینه‌شناسی تفکر مذهبی و سکولار در ایران 🖊نظری بر موضع دین و دولت در عصر صفویه، افشاریه و قاجاریه به قلم موسی نجفی؛ 🔸در هر دو نهضت مشروطه و انقلاب اسلامی در دوره‌ی قبل از پیروزی نهضت، تفاوت‌هایی در شیوه‌ی مبارزه، شعار‌ها، جهت‌ها، آرمان‌ها و اصول بین دو تفکر دیده می‌شود، ولی به نظر می‌رسد همه‌ی گروه‌ها و گرایش‌ها سعی داشتند حل مسأله و بیان اختلاف‌ها را به زمانی موکول کنند که این دشمن مشترک از صحنه حذف شده باشد. 🔸به دنبال موفقیت عظیم اسلامی-ملی لغو امتیازنامه رژی و شکست خوارکننده‌ی استعمار انگلیس، تحریکات سیاسی حوزه‌های دینی و نویسندگان مذهبی هر روز جلوه‌ی بیشتری پیدا کرد. گرچه این تحریکات و وضعیت روحی بالای رهبری علما بعد از رحلت مرجع علی‌الاطلاق شیعه یعنی آیت‌الله میرزای شیرازی به سال ۱۳۱۳ هجری قمری مدتی دچار وقفه شد، اما جرقه‌ای که با‌اندیشه و همت میرزا در حوزه‌ها، روحانیت و مردم و به طور کلی همه‌ی آحاد و طبقات ملت شیعه‌زده شد بارقه‌اش خیلی زود ابعاد گسترده‌تری یافت. 📎https://farhangesadid.com/0001bC 🆔 @farhangesadid