🔴نظام حقوقی ثابت یا سیّالیت فرهنگ؛ مسئله این است!
🖊در گفتار محمدوحید سهیلی؛
🔻در اندیشههای ادموند بِرِک مردم از نوعی گوهر و ارزش اسرارآمیز برخوردار است که از صلاحیتهای مردم متحقق در اکنون فراتر بوده و بالطبع هویتی غیرشخصی دارد. این مفهوم بر یک احساس واقعی تاریخی و اشتیاق برای رخنه در گذشته و فهم آن در میان محققین بوجود آورد که قابل تحلیل کمّی نیست.
🔻نظام حقوقی اسلام بدون ترابط با این سطح از تحلیل نسبت به ظرفیتهای درونیاش خودآگاهی و التفات ندارد. نشانهی این عدم التفات، خود را در نظام منطق استنباط نظام حقوقی اسلام یعنی اصول فقه نمایان میکند. اصولِ فقه موجود نمیتواند صورت بندی منطقی این التفات میان نظام حقوقی و هویت فرهنگی و تاریخی را نشان دهد. از همین رو نیز گاهی برخی در دفاع از جنبهی ثابت فقه چنان موضع میگیرند که اصولاً هر گونه نسبت و تأثیر و تأثر با فرهنگ و تاریخ ممتنع میشود.
📎https://farhangesadid.com/0001xM
🆔 @farhangesadid
🔴ایرانیهایی که به هند سفر کردند و دیگر بازنگشتند
🖊بررسی مهاجرت نخبگان ایرانی به هند در قرون ۱۸-۱۶؛
🔻مهاجرت از قرن شانزدهم تا اوایل قرن هجدهم یعنی در طول دوره صفویه بدون وقفه ادامه یافت. به عنوان مثال، خانواده خاصی شناخته شده که اجدادشان در قرن شانزدهم از ایران آمده و فرزندانشان نقش سیاسی مهم خود را در قرن هجدهم حفظ کردهاند .
🔻مطالعه اخیر ماریا سابتلنی ماریا اواسابتلنی نشان میدهد، آزار و اذیت سیاسی و اقتصادی در زمان فتح خراسان توسط صفویان ممکن است برخی از سیدها را به هند سوق داده باشد. علت اصلی این اتفاقات همچنان نامشخص است، اما آنچه مسلم است این که هند باید چیزی به مراتب جذابتر از امتیازات جامعه صفویه برای یک سید ارائه کرده باشد. در برخی موارد نادر، مآثرالامرا عقیده یک فرد برجسته را گزارش کرده و گفته که آن مرد شیعه غیور بوده است.
📎https://farhangesadid.com/0001wg
🆔 @farhangesadid