🟠حرکت المحرومین، الگوی جامع مشارکت اجتماعی
🖊نظام اسلامی و مسئله سرمایه اجتماعی؛
🔸باطن مشارکت اجتماعی، مسئولیت بوده و این مسئولیت صرفاً، منحصر در انتخابات نخواهد بود، اما مشکل جدی کشور در حال حاضر، ناتوانی از عرضه الگوهای صحیح کنش از سر مسئولیت در بخشهای مختلف است. در بخش پیشین با مروری بر تجربه گرامین بانک، تلاش شد تا الگویی در راستای ساختارمند کردن کنشهای اقتصادی از سر مسئولیت مردمی ارائه شود، اکنون با بررسی تجربه جامع و همه جانبه «حرکت المحرومین» امام موسی صدر در لبنان، الگوی دیگری معرفی خواهد شد تا در این زمینه راهگشا باشد.
🔸نظام آموزش و پرورش مختلط مبتنی بر آموزههای مسیحیت و قانون اساسی مسیحی همگی عواملی بودند که شیعیان جنوب را از ساختار قدرت و آموزش دور نگه میداشتند. نکته قابل توجه در این زمنیه آن است که مشکل مسلمانان در این منطقه، نه تضاد میان اسلام و مسیحیت که در این زمینه مسلمانان رابطه خوبی با مسیحیان ارتودوکس و کاتولیک لبنان داشتند بلکه عمده مشکل با فرقه مسیحیت مارونی ناشی از ارتباط خاص این جریان با قدرتهای غربی بود.
📎https://farhangesadid.com/0001Ga
🆔 @farhangesadid
🟠ما و هند در آن سالهای پرتلاطم
🖊مروری بر اشتراک تمدن هند و ایران در قرن ۱۶ و ۱۷ میلادی؛
🔸فتح ایران توسط اسلام (۶۵۱-۶۳۷ میلادی) به پایان امپراتوری ساسانی انجامید. پس از مدتی سکوت، ایران دوباره به عنوان عنصری مجزا، متفاوت و متمایز در درون تمدن اسلامی ظاهر شده و در نهایت عناصر جدید و بدیعی به تمدن نوین اسلامی افزود. از نظر فرهنگی، سیاسی و از همه مهمتر حتی از نظر مذهبی، سهم ایرانیان در ایجاد و رشد این تمدن نوین اسلامی از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است.
🔸مسلمانان در حرکتی پیشتازانه، از طریق مسیر جنوبی سرزمین ایران به شبه قاره هند وارد شدند. درباره یکی از این حرکتها آمده است که «محمد بن قاسم ثقفی» با سپاهی مرکب از مسلمانان عرب و ایرانی از منطقه فارس عازم درّه «سند» شد و پس از تصرف بخشهایی از آن منطقه، شهر مولتان را مرکز حکومت خود قرار داد.
📎https://farhangesadid.com/0001wS
🆔@farhangesadid