eitaa logo
پایگاه مطالعاتی_تحلیلی سدید
1.4هزار دنبال‌کننده
15هزار عکس
378 ویدیو
31 فایل
جایی برای درنگ در "مسائل" اجتماعی و فرهنگی امروز جامعه ایرانی پایگاه مطالعاتی_تحلیلی "فرهنگ سدید" farhangesadid.com اینستاگرام: https://www.instagram.com/farhangesadid_ir/ تلگرام: https://t.me/farhangesadid ادمین: @khabarnegaar
مشاهده در ایتا
دانلود
هر صبح یک آیه: 🌺اعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «فَبَعَثَ اللَّهُ غُرَابًا يَبْحَثُ فِي الْأَرْضِ لِيُرِيَهُ كَيْفَ يُوَارِي سَوْءَةَ أَخِيهِ ۚ قَالَ يَا وَيْلَتَا أَعَجَزْتُ أَنْ أَكُونَ مِثْلَ هَٰذَا الْغُرَابِ فَأُوَارِيَ سَوْءَةَ أَخِي ۖ فَأَصْبَحَ مِنَ النَّادِمِينَ» سپس خداوند زاغى را فرستاد که در زمین، جستجو (و کند و کاو) مى کرد. تا به او نشان دهد چگونه جسد برادر خود را دفن کند. او گفت: «واى بر من! آیا من ناتوان تر از آن هستم که مانند این کلاغ باشم و جسد برادرم را دفن کنم؟!» و سرانجام ( از ترس رسوایى، و براثر فشار وجدان) از نادمان شد. (مائده/۳۱) @Farhangesadid
❇️ تفسیر❇️ در این موقع ـ همان طور که قرآن مى گوید ـ خداوند زاغى را فرستاد که خاک هاى زمین را کنار بزند و با پنهان کردن جسد بى جان زاغ دیگر، و یا با پنهان کردن قسمتى از طعمه خود ـ آن چنان که عادت زاغ است ـ به قابیل نشان دهد که چگونه جسد برادر خویش را به خاک بسپارد، مى فرماید: سپس خداوند زاغى را فرستاد که در زمین جستجو مى کرد تا به او نشان دهد چگونه جسد برادر خود را دفن کند (فَبَعَثَ اللّهُ غُراباً یَبْحَثُ فِی الأَرْضِ لِیُرِیَهُ کَیْفَ یُواری سَوْأَةَ أَخیهِ) این موضوع جاى تعجب نیست که انسان مطلبى را از پرنده اى بیاموزد; زیرا تاریخ و تجربه هر دو نشان داده اند که بسیارى از حیوانات داراى یک سلسله معلومات غریزى هستند که بشر در طول تاریخ خود آنها را از آنان آموخته و دانش خود را با آن تکمیل کرده است، حتى در بعضى از کتب طبّى مى نویسند: انسان در قسمتى از معلومات طبّى خود، مدیون حیوانات است! سپس قرآن اضافه مى کند: در این موقع قابیل از غفلت و بى خبرى خود ناراحت شد و فریاد بر آورد: اى واى بر من! آیا من باید از این زاغ هم ناتوان تر باشم و نتوانم همانند او جسد برادرم را دفن کنم (قالَ یا وَیْلَتى أَ عَجَزْتُ أَنْ أَکُونَ مِثْلَ هذَا الْغُرابِ فَأُوارِیَ سَوْأَةَ أَخی) با آموزش چگونگى دفن از زاغ، جسد برادر را دفن نمود، ولى سخت پشیمان شد; چرا که هم برادر را از دست داده بود، هم نمى دانست جواب پدر و مادر را چه بگوید، و هم وجدانش پى در پى او را ملامت مى کرد! آرى، سرانجام از کرده خود نادم و پشیمان شد (فَأَصْبَحَ مِنَ النّادِمینَ) اما سؤال این است: آیا پشیمانى او به خاطر این بود که عمل زشت و ننگینش سرانجام بر پدر و مادر و احتمالاً بر برادران دیگر آشکار خواهد شد و او را شدیداً سرزنش خواهند کرد؟ یا به خاطر این بود که چرا مدتى جسد برادر را بر دوش مى کشید و آن را دفن نمى کرد؟ و یا به خاطر این بوده که اصولاً انسان بعد از انجام هر کار زشتى یک نوع حالت ناراحتى و ندامت در دل خویش احساس مى کند؟ ولى روشن است: انگیزه ندامت او هر یک از احتمالات سه گانه فوق باشد، دلیل بر توبه او از گناه نخواهد بود، توبه آن است که از ترس خدا و به خاطر زشتى عمل انجام گیرد، و او را وادار کند که در آینده هرگز به سراغ چنین کارهائى نرود، در حالى که هیچ گونه نشانه اى در قرآن از صدور چنین توبه اى از قابیل به چشم نمى خورد، بلکه شاید در آیه بعد، اشاره به عدم چنین توبه اى نیز باشد. در حدیثى از پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) نقل شده: خون هیچ انسانى به ناحق ریخته نمى شود، مگر این که سهمى از مسئولیت آن بر عهده قابیل، نخستین فرزند آدم است، که این سنت شوم آدم کشى را در دنیا بنا نهاد. ضمناً از این حدیث، به خوبى بر مى آید که هر سنت زشت و شومى مادام که در دنیا باقى است، سهمى از مجازات آن بر دوش نخستین پایه گذار آن مى باشد! شک نیست که سرگذشت فرزندان آدم(ع) یک سرگذشت واقعى است. علاوه بر این که ظاهر آیات قرآن و اخبار اسلامى این واقعیت را اثبات مى کند، تعبیر بِالْحَقِّ که در نخستین آیه از این آیات وارد شده نیز، شاهدى براى این موضوع است. بنابراین، کسانى که به این آیات جنبه تشبیه و کنایه و داستان فرضى و به اصطلاح سمبولیک داده اند، گفتارى بدون دلیل دارند. ولى در عین حال، هیچ مانعى ندارد که این سرگذشت واقعى نمونه اى از نزاع و جنگ مستمرى باشد که همیشه در زندگانى بشر بوده است: در یکسو، مردان پاک و با ایمان، با اعمال صالح و مقبول درگاه خدا. و در سوى دیگر، افراد آلوده و منحرف با یک مشت کینه توزى و حسادت و تهدید و قلدرى، قرار داشته اند، و چه بسیار از افراد پاک که به دست آنها شربت شهادت نوشیده اند. ولى سرانجام، آنها از عاقبت زشت اعمال ننگینشان آگاه مى شوند، و براى پرده پوشى و دفن آن به هر سو مى دوند، و در این موقع آرزوهاى دور و دراز که زاغ سمبل و مظهر آن است به سراغشان مى شتابد، و آنها را به پرده پوشى بر آثار جنایاتشان دعوت مى کند، اما در پایان، جز خسران و زیان و حسرت چیزى عائدشان نخواهد شد! «تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۳۱ سوره مائده » @Farhangesadid
👈 «فرهنگ سدید» گزارش می‌دهد 🔹انگلستان؛ از تاسیس وزارت تنهایی تا تاسیس وزارت خودکشی! 🔹آیا مشکل اصلی خودکشی در غرب اقتصادی است؟ 🔹نصب ۸۴ مجسمه بر فراز بام استودیوی شبکه تلویزیونی ITV در مرکز لندن 🔹لکه ننگی بر دامن انگلستان 🔹سیر صعودی خودکشی در غرب 📌 نکته جالبی که به‌تازگی در انگلستان اتفاق افتاده است تأسیس یک وزارتخانه‌ای برای خودکشی است. در اواخر سال 2018 میلادی «ترزا می» نخست‌وزیر انگلستان، در پی افزایش آمار خودکشی در این کشور، یک نفر را به‌عنوان وزیر پیشگیری از خودکشی انتخاب کرد. به‌نوعی این نخستین بار در جهان است که یک کشور، وزیری را برای پیشگیری از خودکشی انتخاب می‌کند. در لینک زیر بخوانید 🍀 http://farhangesadid.ir/fa/news/1304 @Farhangesadid
👈 روایت دیدار با بانوی شاعر 🔹ماجرای پناهندگی «سیمین‌دخت وحیدی» به آمریکا 🔹مجموعه شعری که پیدا شد در لینک زیر بخوانید 🍀 http://farhangesadid.ir/fa/news/1307 @Farhangesadid
صفحه نخست روزنامه های دوشنبه 13 اسفندماه 97 👇👇👇