eitaa logo
پایگاه مطالعاتی_تحلیلی سدید
1.4هزار دنبال‌کننده
15.2هزار عکس
378 ویدیو
31 فایل
جایی برای درنگ در "مسائل" اجتماعی و فرهنگی امروز جامعه ایرانی پایگاه مطالعاتی_تحلیلی "فرهنگ سدید" farhangesadid.com اینستاگرام: https://www.instagram.com/farhangesadid_ir/ تلگرام: https://t.me/farhangesadid ادمین: @khabarnegaar
مشاهده در ایتا
دانلود
🟤نظام اقتصادی ایران ترمز مکتب و علم اقتصاد اسلامی را کشیده‌است 📍الگوی صحیح رابطه دولت و مردم در اقتصاد مقاومتی در گفتگو با حجت‌الله عبدالملکی؛ 🔸 ما سه حوزه معرفتی مهم داریم مکتب نظام و علم ما در حوزه‌ی نظام گیر می‌کنیم وقتی نظام گیر می‌کند علم هم جلو نمی‌رود 🔸ما مکتب داشتیم قرآن سیره و اهل‌بیت که هزار سال پشتوانه اجتهاد شیعی است و اصول فقه بسیار قوی‌ای دارد آنجایی که حاکمیت باید بیاید و سازماندهی کند مردم را به عنوان بازو به‌کار گیرد و اصول مکتب را محقق کند یعنی اقتصادی که آن ابزار سخت‌افزاری را بسازد اتفاق نمی‌افتد 🔸ما یک مکتب اقتصادی اسلام داریم که ثابت است الان در یک شرایط زمانی فضایی و مکانی‌ هستیم که در واقع اقتضائات پیاده کردن مکتب اقتصادی اسلام شکل و شمایل خاصی پیدا می‌کند این اقتضائات در واقع در یک نظام جدید به نام نظام اقتصاد مقاومتی متجلی می‌شود 🔸در اقتصاد مقاومتی برای همه اقشار مردم نقش وظیفه و برنامه تعریف می‌شود و هرکس باید نقش و برنامه‌ی خودش را اتخاذ کند پس انسان‌ها غیر از اینکه هدف هستند خودشان در مسیر تحقق آن هدف باید حضور داشته باشند 🔗https://farhangesadid.com/0001Rl 🆔 @farhangesadid
🟤در عصر دانایی، قدرت ملی بر پاشنه رابطه دولت با مردم خواهد چرخید 📍در گفتگو با فرشاد مومنی میخوانید؛ 🔸خود آموزه اقتصاد بازار و بحث‌های مربوط به اقتصاددانان کلاسیک و نئوکلاسیک وقتی در درون ظرف زمانی و مکانی خودش دیده شود تفاوت‌هایش خیلی بهتر فهمیده می‌شود که نشان دهنده‌ی این است که آن‌ها در جست‌وجوی حل مسائل خودشان بودند و تا حدود زیادی هم از عهده‌ی حل آن مسائل برآمدند. 🔸اقتصاددانان نهادگرا در ارائه‌ی تعریف، نهادها را به نهادهای رسمی و غیررسمی تفکیک می‌کنند و بعد این نکته را به صراحت بیان می‌کنند که اگر نهادهای غیررسمی نقش زیربنایی و هدایت‌گر برای نهادهای رسمی داشته باشند آن‌وقت نهادهای رسمی هم بهتر و نافذتر کار می‌کنند 🔸ما هنوز علوم را به‌طورکلی و اقتصاد را به‌طور خاص منهای روش‌شناسی، منهای تاریخ، منهای جامعه‌شناسی و منهای اقتصاد سیاسی آموزش می‌دهیم، واقعاً حیرت‌انگیز است و آیندگان از رفتار ما شگفت‌زده‌تر خواهند بود در مقایسه با شگفتیی که ما از بررسی اوضاع‌واحوال ایرانیان در آستانه‌ی موج اول انقلاب صنعتی پیدا می‌کنیم. 🔗https://farhangesadid.com/0001Rm 🆔 @farhangesadid
🟡خدای ادیان ابراهیمی دوست فقرا و دشمن فقر است 📝بررسی ریشه‌های تاریخی تاسیس نهاد خیریه؛ ▪️در جامعه باستان ثروتمندان مورد عنایت ویژه خدایان بودند و ثروتشان نشان دهنده استحقاق این توجه ویژه بود. فقرا به دلیل فقرشان که یک نقطه ضعف وجودی برای ایشان بود صلاحیت نداشتند در برابر خدایان نشسته و با آن‌ها راز و نیاز کنند ▪️خدایان یونان باستان نیز کاری به فقرا نداشتند و با وجود اینکه غریبه‌ها و مناجات کننده‌ها هرکدام خدایی (زئوس) داشتند که صدای آن‌ها را می‌شنید، اما فقرا خدایی نداشتند تا به آن‌ها توجه کند و یا از او طلب مال و زندگی کنند ▪️در کتاب مقدس به خلاف آموزه‌های یونانیان و رومیان به مردم سفارش شده است که نسبت به فقرا سخاوتمند باشند. ✔️آنچه در تاریخ تمدن بشری اهمیت دارد جایگاه "انسان محروم" در جامعه است. اینکه جوامع و فرهنگ‌های مختلف چه رویکری نسبت به "انسان محروم" دارند نشان دهنده میزان ارزشی است که برای انسان و انسانیت قائل هستند. 🔗https://farhangesadid.com/0001SH 🆔 @farhangesadid
◀️ بررسی پدیده نابرابری به عنوان مسئله اجتماعی بزرگ در جوامع امروزی 🔴1<1 1⃣علت بسیاری از مشکلات این روزهای جهان 🔗https://farhangesadid.com/0001QU 2⃣برابری موجب ارتقاء سلامت و ثروت جامعه می‌شود 🔗https://farhangesadid.com/0001RK 3⃣نابرابری که از قبل از تولد آغاز می‌شود توجیه پذیر نیست 🔗https://farhangesadid.com/0001QZ 4⃣نابرابری محصول یک تصمیم است نه سرنوشت محتوم بشر 🔗https://farhangesadid.com/0001SG 5⃣چگونه جوامع از برابری طبیعی به سمت نابرابری حرکت کردند 🔗https://farhangesadid.com/0001Qm 6⃣چگونه می‌توان ثروت و قدرت را از سرمایه‌داران به کارگران و شهروندان منتقل کرد؟ 🔗https://farhangesadid.com/0001PY 🆔 @farhangesadid
☑️باید پذیرفت بسیاری از مشکلات اقتصادی امروز کشور راه‌حل اجتماعی دارد 💬گسترش ادبیات جامعه‌شناسی اقتصادی در گفتگو با علی‌اصغر سعیدی؛استادیار و مدیر گروه برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی دانشگاه تهران 🔸جامعه‌شناسان پدیده‌های اقتصادی را با دیدگاه جامعه‌شناسی می‌دیدند اما به تدریج این مسئله کنار گذاشته شد. 🔸بسیاری از کنش‌های اقتصادی مردم در جامعه‌شناسی اقتصادی بر پایه‌ی منفعت قابل تبیین است اما دلیلی ندارد یک تحلیل یا چارچوب کلان داشته باشیم. تحلیل‌های کلان قابلیت رفتن به زیرسیستم و تحلیل کنش‌های خرد مردم را از این منظر که چرا مردم ارز، طلا، سهام و... می‌خرند یا در یک زمان غیرت بالا می‌رود و تمام منفعت‌های اقتصادی را کنار می‌گذارند، ندارد 🔸پدیده‌های مهمی در اقتصاد ایران در حال رخ دادن است مثل یارانه، اشتغال، بازارها و تغییرات اقتصادی که دولت‌ها بعد از انقلاب با آن روبه‌رو هستند که اتفاقاً تأثیر بسیاری بر رابطه بین مردم و دولت دارد، ولی جامعه‌شناسان در این زمینه سکوت محض دارند یعنی می‌پذیرند که مشکلات اقتصادی راه‌حل اجتماعی ندارد. 🔗https://farhangesadid.com/0001S5 🆔 @farhangesadid