eitaa logo
فرهنگ دانشگاه علوم قضایی
840 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
275 ویدیو
191 فایل
معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری ارتباط با ادمین @culujsas
مشاهده در ایتا
دانلود
Part 20.mp3
6.21M
- تدبری در حدیث شریف «لا تَرَى الجاهِلَ إلاّ مُفرِطا أو مُفَرِّطا؛ نادان را نمى ‏بينى، مگر در حال زياده‌روى يا كم گذاردن» - اثر التزام به دستورات شریعت در رشد - راهکار رهایی از سلطنت و حاکمیت عقل بر رفتار انسان بهره‌برداری از آخرین فرصت‌های ماه مبارک رمضان در مسیر رشد با بیان
Part 19.MP3
13.05M
ادامه بحث پیرامون و در منظومه معرفتی اسلام با بیان پ.ن: با عنایت به نقص فنی پدیدآمده، بارگذاری این جلسه که مربوط به هفته قبل بود، به تأخیر افتاد. ضمن عذرخواهی این هفته دو فایل پیرامون بحث بارگذاری خواهد شد ان شاء الله.
باسمه تعالی نقد و بررسی آیت الله عباس نیکزاد نسبت به سخنان آقای مصطفی ملکیان سخن آقای ملکیان آیا اگر خدا نباشد همه ‌چیز مُجاز است ؟ در این مجال قصد دارم به تفهیم و تشریح جمله معروف داستایوفسکی «اگر خدا نباشد همه‌ چیز مجاز است » بپردازم . در یک سطح می‌توان با این جمله اینگونه روبه‌رو شد که حضور خدا برای افراد مذهبی افاده معنا می‌کند و بنابراین یک فرد مذهبی اگر از مذهب فاصله بگیرد دچار بحران معنا می‌شود و بنیان اخلاق برای او فرو می‌ریزد و در نتیجه اگر خدا نباشد همه ‌چیز از نظر آن‌ها مجاز است ؛ درحالی ‌که این فهم اشتباه است و باید توجه نمود که آنچه برای افراد مذهبی اهمیت دارد و بنیان اخلاق برای آن‌ها محسوب می‌شود وجود یا عدم وجود خدا نیست و آن‌ها بیم حضور خدا را ندارند ؛ بلکه وجود بهشت و جهنم است که سبب می‌شود به اخلاقیات اهمیت دهند و اگر خداوند اعلام کند که دیگر بهشت و جهنم وجود ندارد که افراد مذهبی در صورت اخلاقی زیستن به بهشت بروند و با بی‌اخلاقی وارد جهنم شوند دیگر افراد مذهبی اخلاق را رعایت نمی‌کنند و بنیان اخلاق برای آن‌ها فرو می‌ریزد ؛ زیرا آن‌ها به جهت خوف از جهنم و اُمید به بهشت اخلاقیات را رعایت می‌کنند و به اخلاق اهمیت می‌دهند . در واقع حرف دل افراد مذهبی این است که اگر بهشت و جهنم نباشد همه‌ چیز مجاز است و اگر چنین اتفاقی بیافتد و خداوند بهشت و جهنم را نابود کند علیرغم اینکه خدا وجود دارد پایبند اخلاق نخواهند بود ؛ زیرا آنچه برای افراد مذهبی مطرح است بیم از جهنم و امید به بهشت است . باید توجّه کرد که داستایوفسکی این جمله را در معنای عمیق‌تر بیان می‌کند ؛ سطح عمیق‌تر که می‌توان با این جمله روبه‌رو شد شامل انسان‌هایی است که خدا را فارغ از بهشت و جهنم پرستش می‌کنند و حتی اگر بهشت و جهنم وجود نداشته باشد باز هم خداوند را اطاعت می‌کنند ؛ مانند علی بن ابیطالب (ع) که در مناجات با خدا می‌گوید : ربّى صبرتُ على عذابك فكيف اصبر على فِراقك ؛ من اگر بر آتش جهنم تو صبر کنم چگونه بر فراق تو صبر خواهم کرد . افراد مذهبی باید توجه کنند که علی بن ابیطالب خدا را شایسته ستایش می‌بیند و به همین دلیل او را بدون در نظر گرفتن بهشت و جهنم عبادت می‌کند . مانند زمانی ‌که یک گل زیبا را می‌بینیم و زیبایی و عِطر آن را تحسین می‌کنیم ، فارغ از اینکه ستایش گل ما را نه به بهشت می‌برد و نه از جهنم دور می‌کند . علی بن ابیطالب معتقد است خدا را باید مانند این گل ستود ، بدون در نظر گرفتن بهشت و جهنم . ایشان بیان می‌کنند که گروهی خدا را به خاطر میل به بهشت عبادت می‌کنند که عبادت تاجران است و گروهی به خاطر ترس از جهنم که عبادت بردگان است و آزادگان هستند که خدا را به خاطر خودش عبادت می‌کنند . [ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَغْبَةً فَتِلْک عِبَادَةُ التُّجَّارِ وَ إِنّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَهْبَةً فَتِلْک عِبَادَةُ الْعَبِیدِ وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ شُکراً فَتِلْک عِبَادَةُ الْأَحْرَار ] اگر از این منظر بنگریم ممکن است علی بن ابیطالب (ع) بگوید اگر خدا نباشد همه ‌چیز مجاز است . اگر از این دو سطح عبور کنیم در واقع باید اشاره‌ کنم که من با داستایوفسکی موافق نیستم که اگر خدا نباشد همه ‌چیز مجاز است . فرودست‌ ها می‌گویند اگر بهشت و جهنم نباشد همه ‌چیز مجاز است و کسانی که عمیق‌تر هستند می‌گویند اگر خدا نباشد همه ‌چیز مجاز است و من می‌گویم اگر خدا هم نباشد همه‌ چیز مجاز نیست ؛ زیرا حتّی اگر خدا نباشد انسان برای اینکه به انسانیت خود وفادار باشد و سر در منجلاب حیوانیت نکند و همان‌گونه که پاسدار جسم و ظاهر خود است پاسدار روح خود نیز باشد باید کارهایی انجام دهد لذا اگر خدا و بهشت و جهنم هم نباشد همه‌ چیز برای او مجاز نیست . در واقع به نظر من انسانی که بدون در نظر گرفتن بهشت و جهنم و وجود داشتن خدا ، اخلاقی زندگی می‌کند از کسانی که برای بهشت و جهنم اخلاق را رعایت می‌کنند (تاجران و بردگان) شریف ‌تر است ؛ زیرا این افراد بیم جهنم و اُمید به بهشت ندارد و هم ‌چنین او از کسانی که فارغ از بهشت و جهنم در جهت لقاءالله ، اخلاقی زندگی می‌کنند نیز شریف‌تر است [ فارغ از اینکه خداباور است یا خداناباور ] ؛ زیرا کسانی که در جهت لقاء الله اخلاقی زندگی می‌کنند باز هم به همان هدایت و حراست الهی امید دارند ؛ اما کسی که نه برای بهشت و جهنم و نه برای خدا اخلاقی زندگی می‌کند این فرد بیم و امیدی به چیزی ندارد و نه در پی رهایی از جهنم است و نه در پی بهشت یا لقا الله ؛ او اخلاق را از این جهت رعایت می‌کند که انسان را شریف ‌تر از آن می‌داند که خود را به بی‌اخلاقی بیالاید . ( هر چند کسانی که صرفاً برای خود خدا او را پرستش می‌کنند در سطحی بالاتر از تاجران و بردگان قرار می‌گیرند . )
نقد و بررسی اولاً این سخن که کسانی که به خاطر کرامت و شرافت انسانی، اخلاق را رعایت می کنند فارغ از از خدا شناس بودن و نبودن ، از کسانی که به خاطر دلدادگی به لقای خداوند و بندگی او اخلاق را رعایت می کنند شریف ترند قطعاً با آموزه های دینی کتاب و سنت ناسازگار است مهمترین دغدغه انبیا و اولیا و دین الهی، تقرب انسان ها به خدا و بندگی اوست مهمترین وصفی که قرآن کریم برای انبیا مطرح می کند عبد خدا بودن آنها است. در نگاه آیات و روایات، تنها راه رستگاری و فوز و فلاح و حیات طیبه و سعادت، ایمان به خدا و یوم آخر و عمل صالح و تقوای الهی است. قرآن کریم همه انسان ها را جز آنها که ایمان و عمل صالح دارند اهل خسران می داند. اگر پایبندی به اخلاق و ارزش ها به انگیزه شرافت نفس انسانی بالاتر بود یقیناً انبیا مردم را به جای این همه ترغیب و توصیه به ایمان و عمل صالح، به آن سفارش می کردند. برتر دانستن انسانهایی که به خاطر حفظ شرافت انسانی فارغ از ایمان به خدا و یوم آخر پایبند به اخلاق و ارزش ها هستند از مومنان به خدا و یوم آخر که انگیزه آنها در اخلاق و رفتار و اعمال، رسیدن به لقاء الهی و تقرب به او و وصول به مقام عبودیت الهی است خلاف بداهت و ضرورت دینی است. اصلی ترین دغدغه ی انبیا در طول تاریخ به گواهی قرآن کریم ایمان به خدا و بندگی او بوده است. آنها کافران و منکران را محروم از حیات طیبه و سعادت برین می دانستند. حتی در نگاه آیات و روایات، قطعا مومنانی که به انگیزه دستیابی به بهشت و نجات از جهنم خدا را عبادت می کنند از کافرانی که برای شرافت انسانیت به ارزش ها پایبند هستند برتری دارند. این امر نیز از مسلمات کتاب و سنت است. نکات بالا از جهت عقلی و فلسفی هم کاملا قابل توجیه منطقی است که فعلاً به آن نمی پردازیم ثالثا به نظر می رسد که مراد داستایوفسکی از آن سخن بالا، این است اگر خدا را از جهان برداریم در حقیقت چشم بینا و گوش شنوا و قدرت بازخواست کننده را از جهان برداشتیم، در این صورت همه چیز مجاز خواهد بود زیرا در آن صورت شرم و حیا و ملاحظه بیننده و شنونده بزرگ و قادر متعال در کار نخواهد بود، و نگرانی گرفتاری عقاب جهنم و از دست دادن ثواب بهشت را هم وجود نخواهد داشت، چون بهشت و جهنم جایگاه ثواب و عقاب الهی است. رابعاً رعایت ارزش‌های انسانی به عنوان انگیزه پایبندی به اخلاق اولاً برای کسانی کارایی دارد که به کرامت انسانی و روح بلندمرتبه انسان اعتقاد داشته باشند نه همه انسان ها و ثانیا حتی برای غالب کسانی که به آن اعتقاد دارند عامل موثر و نافذی نمی تواند باشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ ۲۷ رمضان سالروز وفات علامه محمد باقر مجلسی (اعلی اللّه مقامه الشّریف) 🔴 سخنان ارزشمند مقام معظم رهبری راجع به شخصیت عظیم علامه مجلسی
دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ القَدْرِ وصَیّرْ أموری فیهِ من العُسْرِ الى الیُسْرِ واقْبَلْ مَعاذیری وحُطّ عنّی الذّنب والوِزْرِ یا رؤوفاً بِعبادِهِ الصّالِحین. خدایا روزى کن مرا در آن فضیلت شب قدر را وبگردان در آن کارهاى مرا از سختى به آسانى وبپذیر عذرهایم وبریز از من گناه وبارگران را اى مهربان به بندگان شایسته خویش
«گرچه روز ارتش در جمهوری اسلامی از روز مردم جدا نیست، بحمد الله تعالی ارتش آن چنان مردمی است و در خدمت مردم است و مردم آن چنان با ارتش منسجم و پیوند ناگسستنی دارند که هر دو یک واحد را تشکیل می‌دهند و روز ارتش روز مردم است؛ لکن انتخاب یک روز برای ارتش به منظور تجلیل بیشتر و تقدیر، سزاوارتر و نمودارِ تکریم از چهره سلحشور و رزمنده آنان است. ملت عظیم الشان ایران روز 29 فروردین را به عنوان روز مبارک ارتش به آنان تبریک می‌گویند.» (پیام امام خمینی رحمت الله علیه، 29 فروردین 1361)
29 فروردین، روز ارتش جمهوری اسلامی ایران بر دلاوران غیور ایران‌زمین مبارک باد.
Part 20.m4a
7.18M
- تکریم ماه مبارک رمضان در روزهای پایانی چگونه امکان‌پذیر است؟ - چگونه از دستاوردهای کسب‌شده در ماه مبارک رمضان محافظت کنیم؟ توصیه‌های کلیدی برای روزهای پایانی ماه مبارک رمضان
🔹کسب مجوز وزارت علوم برای برگزاری دوره دکتری در رشته‌های حقوق عمومی، حقوق بین‌الملل و مطالعات حقوق خانواده را به جامعه علمی قوه قضائیه و خانواده بزرگ دانشگاه علوم قضائی تبریک می‌گوییم. 🌐 روابط عمومی و بین‌الملل دانشگاه علوم قضائی و خدمات اداری 👇 https://eitaa.com/ujsas_ac_ir
دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان 🔶 بسم الله الرحمن الرحیم اللهمّ وفّر حظّی فیهِ من النّوافِلِ واكْرِمْنی فیهِ بإحْضارِ المَسائِلِ وقَرّبِ فیهِ وسیلتی الیكَ من بینِ الوسائل یا من لا یَشْغَلُهُ الحاحُ المُلِحّین . خدایا زیاد كن بهره مرا در آن از اقدام به مستحبات و گرامى دار در آن به حاضر كردن و یا داشتن مسائل و نزدیك گردان در آن وسیله ‌ ام به سویت از میـان وسیله‌ها اى آنكه سرگرمش نكند اصرار و سماجت اصراركنندگان.
Part 21.m4a
5.76M
- چگونه بفهمیم در ماه مبارک رمضان آمرزیده شده‌ایم یا خیر؟ - در آخرین ساعات و روزهای ماه مبارک رمضان بهترین کار چیست؟ - چگونه از شب عید فطر بهترین استفاده را بکنیم؟ - چگونه از روز عید فطر بهره حداکثری داشته باشیم؟ نکاتی شنیدنی پیرامون آخرین ساعات ماه مبارک رمضان و شب و روز عید فطر با بیان
🔶 دعای روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان 🔶 بسم الله الرحمن الرحیم اللَّهُمَّ غَشِّنِي فِيهِ بِالرَّحْمَةِ، وَ ارْزُقْنِي فِيهِ التَّوْفِيقَ وَ الْعِصْمَةَ، وَ طَهِّرْ قَلْبِي مِنْ غَيَاهِبِ التُّهَمَةِ، يَا رَحِيماً بِعِبَادِهِ الْمُؤْمِنِينَ. خدایا مرا در این ماه با رحمتت فروگیر، و توفیق و خود نگهداری نصیبم کن، و از تیرگیهای تهمت دلم را پاک گردان، ای مهربان به بندگان با ایمان
🌹 سومین مرحله از آزمون تفسیر قرآن کریم؛ تفسیر سوره توحید 🌹 (دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری) 🌹 روز عید سعید فطر, ساعت ۱۰:۰۰ الی ۲۲:۰۰ 🌹 قابل توجه آزمون‌دهندگان محترم؛ مدت امتحان 5 دقیقه می‌باشد. سایت علاوه بر بررسی مرورگر، آی پی آزمون‌دهندگان را بررسی می‌نماید فلذا از دادن آزمون با یک گوشی و یک اتصال اینترنتی مشترک بپرهیزید. هر شخص تنها یکبار می‌تواند آزمون دهد. نمره منفی: 1/2 (به ازای دو پاسخ غلط، یک پاسخ صحیح حذف می‌شود.) امکان بازگشت به سوال قبل وجود ندارد. لینک آزمون: http://www.exam.site77.ir/exam.php?id=766404
فرهنگ دانشگاه علوم قضایی
🌹 سومین مرحله از آزمون تفسیر قرآن کریم؛ تفسیر سوره توحید 🌹
دانشجویان محترم دقت فرمایید چون مسابقه در روز عید فطر برگزار می‌شود، فرصت را از دست ندهید. مهم مهم توجه داشته باشید که لینک آزمون تغییر خواهد کرد و لینک جدید آزمون در همین کانال اعلام خواهد شد.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
- آیا میان و تفاوتی از حیث ماهیت و احکام وجود دارد؟ - آیا عدم ابراز عقاید انحرافی موجب ابتلای انسان به نفاق خواهد شد؟ - در مواردی که بر اثر القائات ، شک و تردیدی در عقاید اسلامی برای انسان پدید می‌آید، تکلیف چیست؟ تتمه مباحث و مقوله مهم و ابعاد آن با بیان
🔸دعای روز سی اُم ماه مبارک رمضان🔸 بسم الله الرحمن الرحیم اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِيَامِي فِيهِ بِالشُّكْرِ وَ الْقَبُولِ، عَلَى مَا تَرْضَاهُ وَ يَرْضَاهُ الرَّسُولُ، مُحْكَمَةً فُرُوعُهُ بِالْأُصُولِ، بِحَقِّ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ، وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ. خدایا روزه ام را در این ماه، بر پایه آنچه تو و پیامبر، آن را می پسندد مورد سپاس و پذیرش قرار ده، درحالی که فروعش بر اصولش استوار باشد، به حق سرورمان محمّد و اهل بیت پاکش، و سپاس خدای را پروردگار جهانیان.
🌹 بسیار مهم 🌹 🌹 سومین مرحله از آزمون تفسیر قرآن کریم (سوره توحید) 🌹 (دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری) 🌹 شنبه, ۰۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۰۰ الی ۲۲:۰۰ 🌹 قابل توجه آزمون‌دهندگان محترم؛ 👈 مدت امتحان 5 دقیقه می‌باشد. 👈 سایت علاوه بر بررسی مرورگر، آی پی آزمون‌دهندگان را بررسی می‌نماید فلذا از دادن آزمون با یک گوشی و یک اتصال اینترنتی مشترک بپرهیزید. 👈 هر شخص تنها یکبار می‌تواند آزمون دهد. 👈 نمره منفی: 1/2 (به ازای دو پاسخ غلط، یک پاسخ صحیح حذف می‌شود.) 👈 امکان بازگشت به سوال قبل وجود ندارد. 👈 لینک آزمون: http://www.exam.site77.ir/exam.php?id=767085