eitaa logo
فرهنگ دانشگاه علوم قضایی
834 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
273 ویدیو
191 فایل
معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری ارتباط با ادمین @culujsas
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تبیین مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی در بیان استاد احمد عابدی 🔹 حاج قاسم سلیمانی همیشه با علماء مشورت می‌کردند. 🔹 از خدمات حاج قاسم تلاش ایشان برای محافظت از حوزه علمیه نجف اشرف بوده است. 🔹 مدیریت ۲۲ شبکه رسانه‌ای توسط حاج قاسم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تبیین مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی در بیان استاد احمد عابدی 🔹 همه شهدا با خدواند سر و سرّی داشته و برای خدا کار کرده اند. 🔹 اگر بخواهیم مکتب حاج قاسم را در خودمان پیاده کنیم، اولین مرحله آن اخلاص است.
استاد سید محمد جواد شبیری آیت الله والد _مد ظله_ به حقیر امر فرمودند که دعاهای مأثوره را که مناسب است در سجده نماز خوانده‌ شود از کتب حدیثی استخراج کنم. این یادداشت کوتاه در امتثال امر معظم له نگارش یافت. اول ربیع الاول المولود ۱۴۳۵ پاره ای از دعاهای مأثور درسجود یکی از رسمهای شایع در میان مومنان دعا کردن در سجده آخر نماز، بویژه در نماز جماعت است. در این سجده، دعاهای چندی مرسوم است، از جمله: «یا ولی العافیة نسألک العافیة، عافیة الدنیا و الآخرة» «یا لطیف ارحم عبدک الضعیف» «یا من له الدنیا و الآخرة ارحم من لیس له الدنیا و الآخرة» از این دعاها مأثور نیست[۱]، نه در خصوص سجده و نه در جای دیگر. لذا پیشنهاد می‌شود به جای این دعاها در سجده، دعاهای وارد شده در احادیث، بویژه احادیث معتبر خوانده‌ شود. ما در اینجا را که در خصوص سجده نماز واجب و در سجده به طور کلی وارد شده نقل می‌کنیم. دعای اول: با سند صحیح از زید شحام _ثقة_ عن ابی جعفر علیه‌السلام قال: ادع فی طلب الرزق فی المکتوبة و انت ساجد: «یا خیر المسؤولین و یا خیر المعطین ارزقنی و ارزق عیالی من فضلک فانک ذوالفضل العظیم» گفتنی است که در چاپ دارالکتب الاسلامیه از کافی ج۲ ص۵۵۱ ح۴، این دعا با افزودن کلمه «الواسع» بعد از «من فضلک» نقل شده است. ولی در پنج نسخه خطی معتبر کافی[۲] و مصادر حدیثی و فقهی بسیار، این واژه ذکر نشده است[۳]. و نیز این دعا در مصباح المتهجد بدون این کلمه نقل شده است[۴]. به نظر می‌رسد که انس ذهنی برخی از ناسخان کافی با تعبیر «فضلک الواسع»[۵] سبب افزوده شدن سهوی این واژه شده است. بویژه با عنایت به این که در حدیث آغاز این باب کافی، که اندکی قبل از حدیث مورد بحث قرار گرفته دو بار این تعبیر تکرار شده است: «اللهم ارزقنی من فضلک الواسع الحلال الطیب … الا سعة من فضلک الواسع[۶]». دعای دوم: «اللهم انی اسألک الراحة عند الموت و العفو عند الحساب» این دعا را که به نقل راوندی در دعوات، امام کاظم علیه السلام آن را در سجده خود بسیار می خوانده اند[۷]. مرحوم کلینی درباب السجود و التسبیح و الدعاء فیه فی الفرائض والنوافل و مایقال بین السجدتین با سند صحیح از ابو جریر رواسی نقل کرده است. قال: سمعت ابا الحسن موس علیه السلام و هو یقول: … یرددها[۸]. در این باب کافی دعاهای چندی آورده شده که در سجده خوانده می شود. ———————— [۱] البته تعبیر «یا ولیّ العافیة» در منابعی همچون تهذیب ج۳، ص۷۲، ح۲۳۲ و ص۹۵، ح۲۵۷ وارد شده و نیز دعا برای عافیت دنیا و آخرة نیز در کتب حدیثی فراوان ذکر شده است. از جمله: صحیفه سجادیه، دعاء۲۳، مصباح المتهجد ص۶۳، اقبال ص۵۵۱. ولی تعبیر فوق در جایی یافت نشد. [۲] ر.ک. کافی، چاپ دارالحدیث، ج۴، ص۴۸۶، حاشیه ۱. [۳] وسائل ج۶، ص۳۷۲، ح۸۲۱۲ و ج۷، ص۱۲۱، ح۸۹۰۲ و وافی ج۹ ص ۱۶۰۸، ح۸۸۲۹ و حدائق ج۸، ص۲۹۹ و کشف الغطاء ج۳، ص ۲۰۷ (و مقایسه کنید با ص ۵۰۶)، مستند الشیعه ج۵، ص۲۹۳ و العروة الوثقی(المحشی) ج۲، ص۲۴۷ و منهاج الصالحین للسید الحکیم ج۲، ص۵۷۴ و منهاج الصالحین للسید الخوئی ج۱، ص۱۷۶ و وسیلة النجاة ج۱، ص۱۶۰ و تحریر الوسیلة ج۱، ص۱۷۶ و توضیح المسائل محشی ج۱، ص۵۹۱. [۴] مصباح المتهجد ص۱۹۹: یستحب ان یقول فی سجود الفرض لطلب الرزق: یا خیر المسؤولین … (به نقل از آن در مصباح کفعمی، ص۱۷۰) [۵] این تعبیر در دعاهای بسیاری دیده می‌شود. از جمله: صحیفه سجادیه، دعاء ۲۵، کافی ج۳، ص۴۷۴، ح۱. فقیه ج۲، ص۵۲۶ و ج۳، ص۴۱۶. مزار شیخ مفید، ص۱۳۱ و تهذیب ج۳، ص۳۱۲، ح۹۶۷ و ج۵، ص۲۷۷، ح۹۴۶ و ج۶، ص۶۹ و مصباح المتهجد ج۱، ص۹۰ و ۱۴۸ و ۱۵۰ و ۱۸۱ و ۲۰۷ و ۲۵۹ و ج۲، ص۵۹۵ و ۶۰۱ و ۷۰۶ و ۷۲۹ و … [۶] کافی ج۲، ص۵۵۰، ح۱. [۷] دعوات راوندی، ص۱۷۹، ونیز ر.ک. مصباح المتهجد، ج۲، ص۸۵۱ و مزار کبیر ص۴۱۳ و اقبال ج۱، ص۴۴. [۸] کافی ج۳، ص۳۲۳، ح۱۰ و نیز تهذیب ج۲، ص۳۰۰، ح۱۲۰۹. گفتنی است که در متن روایت کافی از خواندن دعا در سجده ذکری به میان نیامده است، ولی از عنوان باب کافی برمی‌آید که دعا را مربوط به حالت سجده دانسته‌اند. شاید در اصل مصدر حدیث قرینه‌ای بر این امر بوده و یا مرحوم کلینی به نقل دیگر حدیث مشابه نقل راوندی برخورده است که تصریح به سجده در آن شده باشد. نیز ر.ک. منتهی المطلب ج۵، ص۱۵۰. در بحار ج۸۶، ص۲۱۶، ح۳۱ آمده است: جامع بزنطی، نقلا من خط بعض الأفاضل عن جمیل عن الحسن بن زیاد، قال سمعت اباعبدالله علیه‌السلام یقول وهو ساجد: «اللهم انی اسألک الراحة عند الموت و الراحة عند الحساب»، قال اسماعیل فی حدیثه: و الامن عند الحساب. در مـرآة العقول ۱۵: ۱۳۱ این حدیث را از خط شیخنا البهائی نقل کرده‌است که ظاهرا ایشان، مراد از بعض الافاضل است.
📚 نفقۀ فرزندان 💠 سؤال: اگر زنی درآمد مستقل داشته باشد، آیا بر او واجب است که در نفقۀ فرزندان مشارکت کند؟ ✅ جواب: چنانچه فرزندان از خود مالی نداشته باشند، نفقۀ آنان بر عهده پدر است و در صورتی که پدر فقیر باشد، بر پدربزرگ پدری واجب خواهد بود اما اگر او (یا پدران او در صورت زنده بودن) نیز توانایی مالی نداشته باشند، در این صورت است که پرداخت نفقه بر مادر، واجب می گردد. @khamenei_ir
OstadAbedi_Aklag_14011014.mp3
3.33M
فایل صوتی بیانات بیانات اخلاقی استاد احمد عابدی درباره خشم بعد از جلسه درس خارج فقه، چهارشنبه ۱۴ آذرماه ۱۴۰۱، حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها جلسه ششم 💠 خشم و غضب ۶ ✳️ مدارا و مدارا انگاری 🔹 معنای آیه «لا اکراه فی الدین» 🔹 نسبت آیات ارشاد و نهی از منکر با آیه «لا اکراه فی الدین» 🔹 فرق حقیقت و واقعیت. 🔹 چه کسانی پرخاش میکنند! 🔹 مدارا و مدارا انگاری
❇️علاقمندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبگاه ikiu.ac.ir مراجعه نمایند.
«توصیه‌ی من این است که در این سه روزی که شما در مسجد هستید، تمرین مراقبت از خود بکنید. حرف که می‌زنید، غذا که می‌خورید، معاشرت که می‌کنید، کتاب که می‌خوانید، فکر که می‌کنید، نقشه که برای آینده می‌کشید، در همه‌ی این چیزها مراقب باشید رضای الهی و خواست الهی را بر هوای نفستان مقدم بدارید.» (بیانات مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز جمعه تهران، مورخ 28/5/1384) پیش‌ثبت نام اعتکاف ایام‌البیض ماه رجب (15، 16 و 17 بهمن) مهلت ثبت‌نام: تا روز جمعه 23 دی ماه 1401 علاقمندان می‌توانند مشخصات خود شامل نام، نام خانوادگی و کد دانشجویی به همراه عبارت ) را به شناسه @culujsas ارسال بفرمایند. معاونت فرهنگی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری با همکاری معاونت فرهنگی دانشگاه‌های تهران
📚نسخه الکترونیک کتاب «اصول فقه کاربردی جلد سوم» منتشر شد 👥مؤلفان: حسین قافی (عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه) و سعید شریعتی (عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی) 📝چکیده کتاب: مجموعه سه جلدی اصول فقه کاربردی در شش فصل تنظیم شده است. دو فصلِ «کلیات و مفاهیم» و «مباحث الفاظ» در جلد اول، فصلِ «ادله و منابع فقه» در جلد دوم و سه فصل دیگر در این جلد بحث می‌شود. فصل چهارم نیز با عنوان «اصول عمليه» شامل اصل‌های استصحاب، برائت، احتياط و تخيير، مورد بررسی قرار گرفته و فصل پنجم با موضوع «تعارض ادله» و ضوابط حل آن، مـورد بحـث واقع شده است. فصل ششـم نيز به مسئله «اجتـهاد و تقـليد» می‌پردازد. در اين جلد نيز همانند جلدهای پيشين، مباحث اصولی با بيانی متقن و روان و با ذكر مثال‌های حقوقی و كاربردی تبيين شده و مباحث عميق يا حاشيه‌ای در كادر «برای مطالعه بيشتر» قرار گرفته است. 📕عرضه در نرم‌افزار کتابخوان سمتا: https://samta.samt.ac.ir/product/13684/اصول-فقه-کاربردی-جلد-سوم