eitaa logo
معاونت فرهنگی دانشگاه رضوی
1.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
285 ویدیو
163 فایل
ارتباط با : ادمین @Admin_mfdr معاون @Abolghasem65 خوابگاه @Danesshjoie مرکز مهارت @Salam365 خدمات دانشجویی @Fanimh تربیت بدنی @M_bahrehmand مرکز مشاوره @abdoljavad13550110 فعالیت‌های جمعی دانشجویی @GohariHojjat تبلیغ، تربیت و تهذیب @Seyedraouf
مشاهده در ایتا
دانلود
مسابقه 🔴دوره مجازی تلاوت قرآن🔴 🔵سوالات جزء بیستم و یکم قرآن کریم 1️⃣ کدام آیه شرط هدایت را جهاد در راه خدا معرفی میکند؟ 1. آیه 66 سوره عنکبوت 2. آیه 67 سوره عنکبوت 3. آیه 68 سوره عنکبوت 4. آیه 69 سوره عنکبوت 2️⃣ طبق آیه 10 سوره روم، عاقبت بدتر عمل کنندگان به بدی چیست؟ 1. تکذیب آیات خدا 2. تمسخر آیات خدا 3. دوری از آیات خدا 4. گزینه 1 و 2 3️⃣ طبق آیه 41 سوره روم، علت فساد و تباهی در خشکی و دریا و دلیل چشاندن آن به مردم چیست؟ 1. خواست خدا - مجازات مردم 2. کردار مردم - مجازات مردم 3. کردار مردم - امید بازگشت آنها 4. خواست خدا - امید بازگشت آنها 4️⃣ طبق آیات سوره لقمان، کدام گزینه احترامش همیشه لازم؛ اما اطاعتش فقط تا مرز حرام است؟ 1. خداوند 2. والدین 3. اقوام 4. هیچکدام 5️⃣ بر اساس کدام آیه، خداوند فاسقان را قبل از عذاب بزرگ قیامت به عذاب دنیا مبتلا میکند، شاید که برگردند؟ 1. آیه 19 سوره سجده 2. آیه 20 سوره سجده 3. آیه 21 سوره سجده 4. آیه 22 سوره سجده ◀️ لطفا تا ساعت 23 جواب سوالات را به صورت یک عدد 5 رقمی به آدرس @Forsati_joybari ارسال نمایید. ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
احکام ماه مهماني خدا -23.mp3
4.17M
🌿 مرکز معرفت و مهارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی ارائه می نماید: 🎧 کلیپ صوتی شماره 23 🎤 توسط حجةالاسلام والمسلمین دارینی (کارشناس پاسخگویی مسائل شرعی حرم مطهر رضوی) 📣 «کانال رسمی مرکز معرفت افزایی و مهارت آموزی دانشگاه علوم اسلامی رضوی» در پیام رسان های ایتا و سروش: @maharatAmoozi_razavi_un
✅پاسخ سوالات و نکات تفسیری مهم جزء بیست و یکم قرآن کریم : 1️⃣ گزینه 4 : هدایتی که نصیب هر کس نمی شود وَ الَّذِینَ جَاهَدُواْ فِینَا لَنهَْدِیَنهَّمْ سُبُلَنَا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ(69- عنکبوت) كسانى كه در راه ما جهاد كنند ما آنها را به طرق خویش هدایت مى‏كنیم، و خداوند با نیكوكاران است‏. «مجاهدة» یعنى به كار بردن آخرین حد وسع و قدرت در دفع دشمن که بر سه قسم است: جهاد با دشمن ظاهرى، جهاد با شیطان و جهاد با نفس. «جاهَدُوا فِینا؛ جهادشان همواره در راه ماست‏» کنایه از این است كه جهادشان چه در راه عقیده و چه در راه عمل در امورى است كه متعلق به خداوند متعال است. « سُبُلَنَا؛ راه‏هاى خدا» عبارت است از راه ‏هایى كه آدمى را به سوى او هدایت و به او نزدیك مى‏كند؛ چون به عنوان مثال وقتى مى‏گویند این راهِ سعادت است، معنایش این است كه: این راه به سعادت ختم مى‏شود. 2️⃣ گزینه 4 : عاقبت گنهکاری که توبه نکند ثُمَّ كاَنَ عَاقِبَةَ الَّذِینَ أَسَُواْ السُّوأَى أَن كَذَّبُواْ بَِایَاتِ اللَّهِ وَ كاَنُواْ بهَِا یَسْتَهْزِءُونَ(10- روم) سرانجام كسانى كه اعمال بد انجام دادند بجایى رسید كه آیات خدا را تكذیب كردند، و از آن بدتر به استهزاء و مسخره كردن آن برخاستند. این آیه هشداری است به کسانی که بعد از لغزش و گناه به مسیر حق بر نگشته و توبه نمی کنند. کسانی که با توبه بعد از گناه، جانشان را شستشو نمی دهند در اثر تراکم گناه بر جانشان کم کم به مرحله ای می رسند که امیدی به بازگشتشان نیست و آن زمانی است که کارشان از کذب به تکذیب برسد. اینان کسانی اند که تا دیروز برخلاف دستور دین عمل می کردند و امروز منکر اصل دین اند. 3️⃣ گزینه 3 : سیل و زلزله ای که ما می سازیم ظَهَرَ الْفَسَادُ فىِ الْبرَّ وَ الْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَیْدِى النَّاسِ لِیُذِیقَهُم بَعْضَ الَّذِى عَمِلُواْ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ(41- روم) به سبب اعمال زشتى كه مردم به دست خود مرتكب شدند، فساد و تباهى در خشكى و دریا نمودار شد تا خداوند كیفر برخى از آنچه را که انجام داده‏اند به آنان بچشاند؛ شاید از گناه و طغیان‏ برگردند. مراد از فساد در زمین، مصایب و بلاهایى عمومى است كه منطقه ای را فرا گرفته و مردم را نابود مى‏كند؛ مانند زلزله، قحطى، بیماریهای واگیردار، جنگها و غارتها؛ خلاصه هر بلایى كه نظام آراسته و صالح جارى در عالم را بر هم ‏زند و زندگی خوش انسانها را از بین ببرد. آیه شریفه می فرماید: این فساد ظاهر در زمین، بر اثر اعمال مردم است؛ یعنى به خاطر شركى است كه مى‏ورزند، و گناهانى است كه مى‏كنند. 4️⃣ گزینه 2 : احترام همیشه؛ اما اطاعت تا مرز حرام وَ إِن جَاهَدَاكَ عَلىَ أَن تُشْرِكَ بىِ مَا لَیْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا وَ صَاحِبْهُمَا فىِ الدُّنْیَا مَعْرُوفًا (15- لقمان) و اگر پدر و مادر تلاش كردند تو چیزى را شریك من قرار دهى كه از آن آگاهى ندارى، از آنان اطاعت مكن‏ ولی در دنیا رفتار شایسته ای با آنها داشته باش. از این آیه دو دستور مهم درباره رفتار با والدین دیده می شود: 1. اطاعت از پدر و مادر تا جایی رواست که نافرمانی خدا نشود. پس اگر پدر یا مادری انسان را امر به ترک واجب یا انجام معصیتی کردند انسان حق ندارد و نباید به حرف آنها گوش دهد. 2. احترام به پدر و مادر زمان و مکان نمی شناسد. بر همه لازم و واجب است که در همه حال آنها را تکریم کند و احترام بگذارد حتی در آن لحظه ای که آنها او را به ترک واجب یا انجام معصیتی امر کرده اند و سر باز می زند هم نباید کم ترین بی احترامی نسبت به آنها کند. 5️⃣ گزینه 3 : یکی از دلایل عذاب در دنیا وَ لَنُذِیقَنَّهُم مِّنَ الْعَذَابِ الْأَدْنىَ‏ دُونَ الْعَذَابِ الْأَكْبرَِ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ(21- سجده) و بى‏تردید آنان را از عذاب نزدیك‏تر [در دنیا] که غیر از عذاب بزرگ‏تر [در قیامت‏] است مى‏چشانیم، باشد كه [از فسق و فجور دست برداشته و به سوی خدا] برگردند. از این آیه به دست می آید که خداوند بندگان نافرمانش را قبل از وقوع قیامت به سختی و فشاری از قبیل قحطى و مرض و جنگ و خونریزى و امثال آن مبتلا می کند تا شاید به خود آیند و از شرك و لجبازیشان توبه نمایند و به سوى او برگردند.(15) البته باید به این نكته توجه داشت كه در این دنیا عذابهایى وجود دارد كه به هنگام نزول آن، درهاى توبه بسته مى‏شود که به آن عذاب استیصال گفته می شود؛ یعنى مجازاتهایى كه براى نابودى اقوام سركش به هنگامى كه هیچ وسیله بیدارى در آنها مؤثر نگردد نازل مى‏شود که این نوع عذابها از بحث این آیه خارج است. *
1_339966574.mp3
4.06M
✅شرح نکات تفسیری جز ۲۱ قرآن ❎توسط: ◀️حجت الاسلام والمسلمین تولایی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
Shuraim-Quran-Juz-22.mp3
8.93M
🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺 🔵روز 2⃣2⃣ : جزء بیست و دوم ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
🔵سوالات جزء بیستم و دوم قرآن کریم 1️⃣ کدام آیات بیانگر تاثیر شخصیت افراد در تشدید عذاب و افزایش ثواب آنها دارد؟ 1. آیه 28 و 29 سوره احزاب 2. آیه 30 و 31 سوره احزاب 3. آیه 32 و 33 سوره احزاب 4. آیه 34 و 35 سوره احزاب 2️⃣ طبق آیه 32 سوره احزاب، کدام عمل بانوان موجب طمع بیماردلان خواهد شد؟ 1. طنازی در سخن گفتن 2. طنازی در راه رفتن 3. طنازی در نگاه کردن 4. همه موارد 3️⃣ طبق آیه 36 سوره احزاب، زنان و مردان مومن در برابر چه چیزی اختیار ندارند؟ 1. امر الهی 2. امر رسول خدا 3. گزینه 1 و 2 4. هیچکدام 4️⃣ طبق آیه 53 سوره احزاب، شرایط مهمانی در منزل حضرت رسول(ص) چیست؟ 1. بدون اجازه وارد نشوید 2. زودتر از موعد حاضر نشوید 3. پس از صرف غذا پراکنده گردید 4. همه موارد 5️⃣ آیه 59 سوره احزاب بر چه چیزی تاکید میکند؟ 1. حجاب 2. تقوا 3. نماز 4. ایمان ◀️ لطفا تا ساعت 23 جواب سوالات را به صورت یک عدد 5 رقمی به آدرس @Forsati_joybari ارسال نمایید. ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
احکام ماه مهماني خدا -24 - احکام کفاره1.mp3
4.46M
🌿 مرکز معرفت و مهارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی ارائه می نماید: 🎧 کلیپ صوتی شماره 24 🎤 توسط حجةالاسلام والمسلمین دارینی (کارشناس پاسخگویی مسائل شرعی حرم مطهر رضوی) 📣 «کانال رسمی مرکز معرفت افزایی و مهارت آموزی دانشگاه علوم اسلامی رضوی» در پیام رسان های ایتا و سروش: @maharatAmoozi_razavi_un
#رویداد 🔸شب قدر را قدر بدانیم🔸 کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
✅پاسخ سوالات و نکات تفسیری مهم جزء بیست و دوم قرآن کریم : 1️⃣ گزینه 2 : تاثیر شخصیت در تشدید عذاب و افزایش ثواب اى همسران پیامبر! اگر یكى از شما مرتكب گناه آشكار مى‏شود، عذابش دو برابر است و این براى خدا آسان مى‏باشد و هر كه از شما مطیع دستورات خدا و رسول او باشد و كار پسندیده كند، به او دو برابر پاداش عطا مى‏كنیم و روزى پرارزشى برایش آماده مى‏سازیم. این افراد دو برابر دیگران عذاب می شوند و یا پاداش می گیرند زیرا کاری که آنها می کنند در واقع دو کار است یکی در حوزه فردی و یکی در حوزه اجتماعی؛ اگر همسر پیامبر صلی الله علیه و آله مرتکب معصیت شود در واقع دو گناه کرده است؛ یکی آن فعل حرامی که مرتکب شده و دیگری تخریب چهره اسلام. در بخش طاعات و عبادات هم وضع به همین منوال است عمل صالحی که او انجام می دهد هم در حقیقت دو کار خیر است یکی همان کار و دیگری تقویت و تبلیغ اسلام است. این حكم در باره افراد دیگر كه موقعیتى در جامعه دارند نیز صادق است. بنابراین اگر فردی گناه و طاعتش تاثیری در اقبال و ادبار مردم به دین داشته باشد مشمول این حکم خواهد شد. 2️⃣ گزینه 1 : با ناز و عشوه حرف نزنید! هنگام سخن گفتن‏ صداى خود را نازك نكنید كه بیمار دلان در شما طمع خواهند كرد؛ بنابراین درست سخن بگویید. این آیه هم به مانند آیه قبل هر چند خطاب به همسران رسول خدا صلی الله علیه و آله است اما اختصاصی به آنها ندارد. این آیه به زنان دستور می دهد که در گفتگوی با نامحرم یا جایی که نامحرم بیمار دل، صدای آنها را می شنود به شکل جدی و معمولی سخن بگویند و از طنازی و نازک کردن صدا و برخی حالات که باعث می شود شنونده شهوتران به فکر گناه بیفتد جدا پرهیز کنند. تعبیر به «الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ؛ كسى كه در دل او بیمارى است» تعبیر بسیار گویا از این حقیقت است كه غریزه جنسى در حد تعادل و مشروع عین سلامت است؛ اما هنگامى كه از این حد گذشت، تبدیل به نوعی بیمارى می شود تا آنجا كه گاه به سر حد جنون مى‏رسد كه از آن تعبیر به «جنون جنسى» مى‏كنند. 3️⃣ گزینه 3 : اظهار نظر در حکم خدا ممنوع! هنگامى كه از جانب خدا و پیامبرش حکمی صادر شد همه باید به آن گردن نهند و مردان و زنان با ایمان مختار نیستند که آن را بپذیرند و یا به گونه ای دیگر عمل کنند و هركس خدا و پیامبرش را نافرمانى كند یقیناً به صورتى آشكار گمراه شده است. مراد از قضاى خدا، حكم شرعى اوست كه آن را به وسیله یكى از فرستادگان خود برای بندگان بیان مى‏كند و منظور از قضاى رسول، احکام و دستورات ولایی(حکومتی) اوست و آن عبارت است از اینكه رسول خدا صلی الله علیه و آله به دلیل ولایتى كه خدا برایش قرار داده، در شأنى از شؤون بندگان، دخل و تصرف كند؛ مانند حکم به اینکه چه کسی فرمانده لشگر باشد. باید توجه داشت که این احکام ولایی رسول خدا صلی الله علیه و آله، جعل حكم شرعى نیست؛ زیرا كه آن مختص به خداى تعالى است و او در این زمینه، تنها بیان كننده وحى است. 4️⃣ گزینه 4 : چند توصیه برای مهمانی در این آیه توصیه هایی برای رفتن به میهمانی وجود دارد که قابل توجه است: 1. بی اجازه و دعوت به خانه کسی نرویم. 2. اگر برای صرف غذایی دعوت شده ایم؛ زودتر نرفته و در آنجا منتظر غذا ننشینیم. 3. پس از صرف غذا سریعتر بلند شده و آنجا را ترک کنیم. 4. پس از جمع شدن سفره از نشستن بیهوده و سرگرم شدن به گفت و گو پرهیز کنیم. 5. این زودتر رفتن ها و دیرتر بلند شدن ها، صاحبخانه را که برای خود کار و برنامه دارد آزار می دهد و طبیعت کار این است که او از اعتراض و بیرون کردن شما شرم دارد؛ اما شما این وظیفه ای را که خدا بیان کرد بدانید و به آن عمل کنید. 5️⃣ گزینه 1 : آیه ای که بر رعایت حجاب تاکید کرد كلمه «جلابیب» جمع جلباب است و آن پوششی است سرتاسرى كه تمامى بدن را مى‏پوشاند و یا حداقل پوششی است بزرگتر از روسری و مقنعه که سر و سینه را کاملا در برگرفته و می پوشاند. منظور از این جمله که فرمود: «یُدْنِینَ عَلَیهِْنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ» این است كه آن را طورى بپوشند كه زیر گلو و سینه‏هایشان در انظار ناظرین پیدا نباشد. بعد فرمود این «پوشاندن تمام بدن» در برابر نامحرم، معرف عفت و پاکدامنی آنهاست و همین امر سبب می شود تا اهل گناه و شهوت متعرض آنها نشوند. از این آیه استفاده مى‏شود كه حكم «حجاب و پوشش» براى زنان قبل از این نازل شده بود؛ ولى بعضى از آنها روى ساده‏اندیشى به خوبی آن را رعایت نمی کردند که آیه فوق نازل شد و بر رعایت دقیق آن سفارش و تاکید کرد. با توجه به این آیه دیگر مجالی برای توجیه برخی پوششهای امروزی باقی نمی ماند. آنچه که امروز بر سر و اندام برخی زنان مسلمان به چشم می خورد نه تنها آن پوشش کاملی که قرآن می گوید ندارد بلکه بر خلاف فلسفه بازدارندگی حجاب که در آیه هم آمده است به شدت جلب توجه کرده و دلهای مریض و چشمان هوس باز را به سوی خود جلب می کند. *
1_341512530.mp3
3.64M
✅شرح نکات تفسیری جز ۲۲ قرآن ❎توسط: ◀️حجت الاسلام والمسلمین تولایی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
Shuraim-Quran-Juz-23.mp3
9.22M
🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺 🔵روز 3⃣2⃣ : جزء بیست و سوم ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
مسابقه 🔴دوره مجازی تلاوت قرآن🔴 🔵سوالات جزء بیستم و سوم قرآن کریم 1️⃣ کدام آیات بیانگر عهد خداوند با فرزندان آدم است؟ 1. آیه 56 و 57 سوره یس 2. آیه 58 و 59 سوره یس 3. آیه 60 و 61 سوره یس 4. آیه 62 و 63 سوره یس 2️⃣ طبق آیه 65 سوره یس، کدام گزینه از شاهدان قیامت معرفی می‌شوند؟ 1. اعضای بدن 2. رسولان 3. خداوند 4. همه موارد 3️⃣ طبق آیه 26 سوره ص، علت عذاب گمراهان چیست؟ 1. فراموشی خدا 2. تمسخر دینداران 3. عدم پرداخت خمس و زکات 4. فراموشی روز حساب 4️⃣ طبق آیه 27 و 28 سوره ص، کدام گزینه دلیل عقلی برای روز قیامت به حساب می‌آید؟ 1. برابر نبودن مومنان و فاسدان 2. سخنان رسولان الهی 3. بیهوده نبون خلقت آسمان و زمین 4. گزینه 1 و 3 5️⃣ طبق آیات پایانی سوره ص، آنچه که ابلیس را ملعون ابدی کرد، چه بود؟ 1. کفر 2. تکبر 3. گزینه 1 و 2 4. هیچکدام ◀️ لطفا تا ساعت 23 جواب سوالات را به صورت یک عدد 5 رقمی به آدرس @Forsati_joybari ارسال نمایید. ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
احکام ماه مهماني خدا -25 - احکام کفاره2.mp3
5.66M
🌿 مرکز معرفت و مهارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی ارائه می نماید: 🎧 کلیپ صوتی شماره 25 با موضوع کفارات/ بخش2 🎤 توسط حجةالاسلام والمسلمین دارینی (کارشناس پاسخگویی مسائل شرعی حرم مطهر رضوی) 📣 «کانال رسمی مرکز معرفت افزایی و مهارت آموزی دانشگاه علوم اسلامی رضوی» در پیام رسان های ایتا و سروش: @maharatAmoozi_razavi_un
✅پاسخ سوالات و نکات تفسیری مهم جزء بیست و سوم قرآن کریم : 1️⃣ گزینه 3 : عهدی که با خدا بسته ایم اى فرزندان آدم! آیا با شما عهد نبستم كه شیطان را بندگى نكنید كه او براى شما دشمن آشكارى است؟ و گفتم كه مرا بندگى كنید كه این، راه مستقیم است. روی صحبت این آیه با مجرمین است که با توبیخ آنها را به یاد عهدی می اندازد که به آن بی توجهی کردند و در دام دشمنی معروف به نام شیطان افتاده و از راه مستقیم خارج شدند. علت این که خداوند مجرمین را به عنوان بنى آدم خطاب كرده این است كه دشمنى شیطان با این عده که باعث انحراف و هلاکت اینها شد روی غرض خاصى نسبت به آنها نبوده؛ بلكه به این دلیل بوده كه آنها فرزندان آدم بودند. و این دشمنى در روز اول آن جا بروز كرد كه مامور به سجده بر آدم شد و زیر بار نرفت و استكبار كرد. نتیجه‏اش هم این شد كه از درگاه خدا رانده شد و از آن روز با فرزندان آدم(ع) نیز دشمن گردید و همه را تهدید كرد. متن عهدنامه را هم در آیه بازگو کرده است: شیطان را عبادت و پرستش و اطاعت نكنند و تنها خداوند متعال را پرستش و عبادت کنند. منظور از «عبادت كردن و پرستیدن شیطان»، اطاعت و پیروی از وسوسه های اوست. 2️⃣ گزینه 1 : روزی که دست حرف می زند و پا شهادت می دهد امروز بر دهان‏هایشان مُهر سکوت می زنیم و دست‏هایشان با ما سخن مى‏گویند و پاهایشان به اعمالى كه همواره مرتكب مى‏شدند، گواهى مى‏دهند. براساس این آیه،دست و پای مجرمین به آن گناهانی كه با آن انجام داده‏اند شهادت مى‏دهند؛ مثلا دستها به آن گناهانى شهادت مى‏دهد كه صاحب دست به وسیله آن‏ مرتكب شده؛ مانند سیلى‏هایى كه به ناحق به مردم زده، اموالى كه به ناحق تصرف كرده، نوشته هایی كه به ناحق نوشته و امثال آن و پاها نیز به آن گناهانى شهادت مى‏دهند كه صاحبشان با آنها انجام داده؛ مانند قدم‏هایى كه به سوى مجلس گناه و برای انجام معصیت، خیانت، ظلم، فتنه‏انگیزى و امثال آن برداشته است. ازهمین جا روشن مى‏گردد كه هر عضوى به عمل مخصوص به خود شهادت مى‏دهد و نام دست و پا در آیه شریفه از باب ذكر نمونه است و گرنه چشم و گوش و زبان و هر عضو دیگر نیز به كارهایى كه به وسیله آنها انجام شده،شهادت مى‏دهند. 3️⃣ گزینه 4 : فراموشی قیامت را ساده نگیرید! بى‏تردید كسانى كه از راه خدا منحرف مى‏شوند، چون روز حساب را فراموش كرده‏اند، عذابى سخت دارند. در این فراز، قرآن کریم به این حقیقت اشاره مى‏كند كه گمراهى از مسیر حق ناشی از فراموشى قیامت است و نتیجه‏اش عذاب شدید الهى است. بر اساس این آیه فراموشى روز قیامت سرچشمه گمراهی ها است و هر گمراهى، آمیخته با این فراموشكارى است. این اصل، تاثیر تربیتى توجه به معاد را در زندگى انسانها روشن مى‏سازد. 4️⃣ گزینه 4 : دو دلیل عقلی بر وقوع قیامت و ما آسمان و زمین و آنچه را كه میان آنهاست، بیهوده نیافریده‏ایم؛ این پندار كافران است. پس واى بر آنان كه منکر آتش دوزخند. آیا كسانى كه ایمان آورده و كارهاى شایسته انجام داده‏اند مانند مفسدان در زمین قرار مى‏دهیم یا پرهیزكاران را چون بدكاران؟! در این آیات دو دلیل بر وجود و یا ضرورت وجود قیامت اقامه شده است: یکی اینکه اگر قیامتی نباشد وجود این جهان مادی باطل و بیهوده خواهد بود چون هدفی برای بودنش وجود نخواهد داشت. اینکه موجوداتی خلق شوند و از آسمان و زمین این عالم استفاده کنند و بعد هم هیچ به هیچ این نظام یک نظام بی هدفی خواهد بود که ساحت قدس الهی از چنین بیهوده کاری و عمل لغوی مبراست. دیگر اینکه اگر قیامتی نباشد و محکمه عدل و پاداش و عقابی برپا نشود آنگاه کسی که در این دنیا بد بود و بد عمل کرد فرقی با آنکه خوب بود و خوب عمل کرد تفاوتی نخواهد داشت و این از نظر وجدان پذیرفته شدنی نیست. برای اینکه این دو اشکال جدی پیش نیاید عقل حکم می کند که باید پس از این عالم عالمی باشد که هم هدف این دنیا در آن محقق شود و هم تفاوت بین متقی و فاجر روشن شود. 5️⃣ گزینه 2 : آنچه که ابلیس را ملعون ابد کرد قَالَ یَا إِبْلِیسُ مَا مَنَعَكَ أَن تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِیَدَىَّ أَسْتَكْبرَْتَ أَمْ كُنتَ مِنَ الْعَالِینَ(75) قَالَ أَنَا خَیرٌْ مِّنْهُ خَلَقْتَنىِ مِن نَّارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِن طِینٍ(76) قَالَ فَاخْرُجْ مِنهَْا فَإِنَّكَ رَجِیمٌ(77) وَ إِنَّ عَلَیْكَ لَعْنَتىِ إِلىَ‏ یَوْمِ الدِّینِ(78- ص) خداوند متعال فرمود: اى ابلیس! چه چیز مانع شد بر مخلوقى كه من آفریدم سجده نكنی؟ تكبر ورزیدى، یا بالاتر از آن بودى كه فرمان سجود به تو داده شود؟ ابلیس [گزینه اول را انتخاب کرد و] گفت: من از او (آدم) بهترم، چرا كه مرا از آتش آفریده‏اى و او را از گل‏. خداوند به او فرمود: از صفوف ملائكه، از آسمان برین، بیرون رو كه تو رانده درگاه منى و مسلما لعنت من بر تو تا روز قیامت ادامه خواهد یافت‏. *
1_343037545.mp3
3.52M
✅شرح نکات تفسیری جز ۲۳ قرآن ❎توسط: ◀️حجت الاسلام والمسلمین تولایی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
Shuraim-Quran-Juz-24.mp3
8.54M
🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺 🔵روز 4⃣2⃣ : جزء بیست و چهارم ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
مسابقه 🔴دوره مجازی تلاوت قرآن🔴 🔵سوالات جزء بیستم و چهار قرآن کریم 1️⃣ طبق آیه 45 سوره زمر، کدام گروه نسبت به یگانگی خدا نفرت و با یاد غیر خدا خوشحال میشوند؟ 1. منکران خدا 2. منکران آخرت 3. منکران انبیاء 4. همه موارد 2️⃣ کدام آیه، انسان ناشکر و نمک نشناس را به تصویر میکشد؟ 1. آیه 47 سوره زمر 2. آیه 48 سوره زمر 3. آیه 49 سوره زمر 4. آیه 50 سوره زمر 3️⃣ در امیدوارکننده ترین آیه سوره زمر آمده، از رحمت خدا نا امید نشوید زیرا ...............؟ 1. خداوند بسیار بزرگ است 2. خدا همه گناهان را مى‏آمرزد 3. خدا بسیار آمرزنده و مهربان است 4. گزینه 2 و 3 4️⃣ کدام آیات نحوه ورود مومنان به بهشت و کافران به جهنم را به تصویر میکشد؟ 1. آیه 51-53 سوره زمر 2. آیه 61-63 سوره زمر 3. آیه 71-73 سوره زمر 4. هیچکدام 5️⃣ طبق آیه 40 سوره غافر، شرط پذیرش عمل صالح در دنیا چیست؟ 1. تقوا 2. ایمان 3. خلوص 4. همه موارد ◀️ لطفا تا ساعت 23 جواب سوالات را به صورت یک عدد 5 رقمی به آدرس @Forsati_joybari ارسال نمایید. ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
احکام ماه مهماني خدا -26 - احکام کفاره3.mp3
5.25M
🌿 مرکز معرفت و مهارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی ارائه می نماید: 🎧 کلیپ صوتی شماره 26 با موضوع کفارات/ بخش3 🎤 توسط حجةالاسلام والمسلمین دارینی (کارشناس پاسخگویی مسائل شرعی حرم مطهر رضوی) 📣 «کانال رسمی مرکز معرفت افزایی و مهارت آموزی دانشگاه علوم اسلامی رضوی» در پیام رسان های ایتا و سروش: @maharatAmoozi_razavi_un
🍀درس اخلاق🌷 🎤با سخنرانی: حجت الاسلام والمسلمین دکتر حق پناه 📆چهارشنبه 99/2/31 🕙ساعت 10 ✏️با موضوع: ارزش انسان و ارتباط آن با گناه ✅به صورت مجازی 📎در کانال‌های معاونت فرهنگی در ایتا و سروش @farhangi_razavi_ac کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
✅پاسخ سوالات و نکات تفسیری مهم جزء بیست و چهارم قرآن کریم : 1️⃣ گزینه 2 : رفتار عجیبی که منکران قیامت دارند هنگامى كه خدا به یگانگى یاد مى‏شود دل‏هاى كسانى كه به آخرت ایمان ندارند گرفتار نفرت مى‏شود و هنگامى كه یاد غیر خدا مى‏شود، شادمان مى‏گردند. (45-زمر) آیه گزارشی از رفتار کسانی است که ایمانی به آخرت ندارند و زندگی را خلاصه در همین چند روزه دنیا می دانند و بس. این عده کسانی اند که وقتی در پیش آنها سخن از خدا و دین و احکام و معارف آن شود چندششان شده و حالت تنفر سراسر وجودشان را می گیرد و اگر با آنها سخن از دنیا و راههای ارضای خواسته های نفس گفته شد فورا شادمان گشته و سرور و خوشحالی وجودشان را در بر می گیرد. 2️⃣ گزینه 3 : امان از انسان ناشکر و نمک نشناس وقتى انسان گرفتار زیان مى‏شود، ما را مى‏خواند و هنگامى كه ما از جانب خود نعمتى به او مى‏دهیم [به جای شکر گزاری] مى‏گوید: این با تلاش و درایت خودم به دست آمده است؛ در حالی که آن نعمت وسیله ای برای امتحان او بود و بیشتر مردم از واقعیت بی خبرند. (49-زمر) این آیه به یکی از ویژگیهای طبیعت انسانی اشاره می کند كه به پیروى هواى نفس گرایش دارد و به نعمت‏هاى مادى و اسباب ظاهرى پیرامونش مغرور است و فراموشكار نیز هست؛ که هر وقت دچار گرفتارى می شود رو به خدا کرده و او را به خلوص مى‏خواند ولی همینکه پروردگارش نعمتى به او داده و او را از گرفتاری خلاص می کند فورا آن نعمت را به خودش نسبت مى‏دهد و مى‏گوید: «هنر خودم بود» و پروردگارش را فراموش مى‏كند و نمى‏داند كه همین خود وسیله ای است كه با آن امتحانش مى‏كنند. 3️⃣ گزینه 4 : بندگان خدا! از رحمت او مأیوس نشوید بگو: اى بندگان من كه [با ارتكاب گناه‏] بر خود ستم کرده اید! از رحمت خدا نومید نشوید که یقیناً خدا همه گناهان را مى‏آمرزد زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است‏. (53-زمر) خداوند متعال در این آیات راه بازگشت را توأم با امیدوارى به روى همه گنه كاران مى‏گشاید و با لحنى آكنده از نهایت لطف و محبت آغوش رحمتش را به رویشان باز كرده و فرمان عفو آنها را صادر نموده است. دقت در تعبیرات این آیه نشان مى‏دهد كه از امیدبخش‏ترین آیات قرآن مجید نسبت به همه گنهكاران است. فراگیری و گستردگى آن به حدى است كه طبق روایتى امیر مؤمنان على علیه السلام فرمود: در تمام قرآن آیه‏اى وسیعتر از این آیه نیست. 4️⃣ گزینه 3 : یکی را «بدرقه» ؛ یکی را «هِی» می کنند وَ سِیقَ الَّذِینَ كَفَرُواْ إِلىَ‏ جَهَنَّمَ زُمَرًا ... وَ سِیقَ الَّذِینَ اتَّقَوْاْ رَبهَّمْ إِلىَ الْجَنَّةِ زُمَرًا ... (71-73- زمر) که منکر شدند و کفر ورزیدند را به صورت گروه گروه به سمت جهنم می برند و در مقابل کسانی که اهل تقوا و خداترسی بودند را هم دسته دسته ساماندهی کرده و به سوی بهشت حرکت می دهند. نکته قابل توجه این است که برای هر دو دسته از فعل « سِیقَ» استفاده کرده است؛ آیا این بدان معناست که طرز حرکت و انتقال این دو گروه به بهشت و جهنم به یک سبک و سیاق است؟ یا هر یک از این دو طایفه را با سبک و سیاق متناسب با آنها به سمت جایگاه و محل استقرارشان حرکت می دهند؟ پس معنای « سِیقَ» برای کافران و مؤمنان متفاوت خواهد بود. « سِیقَ» برای کافران یعنی آنها را همچون حیوان از پشت سر هِی کرده و به جهنم می ریزند(13) و « سِیقَ» برای مومنان یعنی آنها را در کمال عزت و احترام بدرقه کرده و با تشریفات خاصی تا بهشت مشایعت می کنند. 5️⃣ گزینه 2 : دو شرط بهشت در کنار تنها شرط جهنم مَنْ عَمِلَ سَیِّئَةً فَلَا یجُْزَى إِلَّا مِثْلَهَا وَ مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثىَ‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُوْلَئكَ یَدْخُلُونَ الجَْنَّةَ یُرْزَقُونَ فِیهَا بِغَیرِْ حِسَابٍ(40- غافر) هر كه بدى كند جز به مانند آن كیفر نیابد، و از مردان یا زنان كسانى كه كار شایسته انجام دهند در حالى كه مؤمن باشند، آنان در بهشت درآیند و در آن بى‏حسابْ روزى یابند. پیام آیه این است: كسى كه در دنیا عمل ناپسندی انجام دهد، در آخرت فقط مثل همان عمل جزای او خواهد بود؛ یعنى جزایى كه او را بد حال و گرفتار كند و كسى كه عمل صالحى انجام دهد، چه مرد باشد و چه زن، به شرطى كه ایمان هم داشته باشد، در آخرت داخل بهشت گشته و در آن رزقى بى‏حساب خواهند داشت. اما برداشتی که از این آیه ممکن است و روا این است که ورود به جهنم و تحمل عذاب آخرت تنها یک شرط دارد و آن اینکه انسان نافرمانی خدا را کرده و مرتکب گناه شود؛ ولی ورود به بهشت دارای دو شرط است: یکی ایمان و دیگری عمل صالح و در تحقق این شروط هم به هیچ وجه جنسیت مطرح نیست. *
1_344633987.mp3
3.63M
✅شرح نکات تفسیری جز ۲۴ قرآن ❎توسط: ◀️حجت الاسلام والمسلمین تولایی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
Shuraim-Quran-Juz-25.mp3
9.38M
🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺 🔵روز 5⃣2⃣ : جزء بیست و پنجم ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
مسابقه 🔴دوره مجازی تلاوت قرآن🔴 🔵سوالات جزء بیستم و پنجم قرآن کریم 1️⃣ طبق آیه 27 سوره شوری، وسعت رزق بندگان موجب چه چیزی می‌شود؟ 1. کفران نعمت 2. شکر نعمت 3. طغیان و سرکشی 4. همه موارد 2️⃣ کدام آیه، جزای بدی را، بدی مثل آن میداند؟ 1. آیه 20 سوره شوری 2. آیه 30 سوره شوری 3. آیه 40 سوره شوری 4. آیه 50 سوره شوری 3️⃣ طبق آیه 40 سوره شوری اجر چه کسی با خداست؟ 1. کسی که ظلم بر خود را ببخشد 2. کسی که با ظالم بر خود آشتی ورزد 3. گزینه 1 و 2 4. هیچکدام 4️⃣ طبق کدام آیات تعداد و جنسیت فرزندان، تنها به موهبت الهی است؟ 1. آیه 45-46 سوره شوری 2. آیه 47-48 سوره شوری 3. آیه 49-50 سوره شوری 4. آیه 51-52 سوره شوری 5️⃣ آیات 13 و 14 سوره زخرف، آداب چه چیزی را به ما می‌آموزد؟ 1. نماز خواندن 2. غذا خوردن 3. سوار شدن 4. هیچکدام ◀️ لطفا تا ساعت 23 جواب سوالات را به صورت یک عدد 5 رقمی به آدرس @Forsati_joybari ارسال نمایید. ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
احکام ماه مهماني خدا -27 - احکام کفاره4.mp3
5.19M
🌿 مرکز معرفت و مهارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی ارائه می نماید: 🎧 کلیپ صوتی شماره 27 با موضوع کفارات/ بخش4 🎤 توسط حجةالاسلام والمسلمین دارینی (کارشناس پاسخگویی مسائل شرعی حرم مطهر رضوی) 📣 «کانال رسمی مرکز معرفت افزایی و مهارت آموزی دانشگاه علوم اسلامی رضوی» در پیام رسان های ایتا و سروش: @maharatAmoozi_razavi_un
احکام ماه مهماني خدا -28 - احکام کفاره5.mp3
4.47M
🌿 مرکز معرفت و مهارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی ارائه می نماید: 🎧 کلیپ صوتی شماره 28 با موضوع کفارات/ بخش5 🎤 توسط حجةالاسلام والمسلمین دارینی (کارشناس پاسخگویی مسائل شرعی حرم مطهر رضوی) 📣 «کانال رسمی مرکز معرفت افزایی و مهارت آموزی دانشگاه علوم اسلامی رضوی» در پیام رسان های ایتا و سروش: @maharatAmoozi_razavi_un