eitaa logo
کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین حسینی
256 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
509 ویدیو
8 فایل
این کانال جهت اطلاع رسانی اخبار و برنامه‌های کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین و انتشار مطالب مربوط به حضرت سیدالشهدا عليه‌السلام و کربلای معلی راه‌اندازی شده است. جهت ارتباط با ادمین و ارسال اخبار و مطالب ناب با شماره زیر تماس بگیرید. ۰۹۱۶۹۰۸۸۴۷۰
مشاهده در ایتا
دانلود
میزبان اوست! خوشحال و مسرور از رسیدن به این مسئولیت است! احساس می‌کند به آرزوی بزرگش رسیده است! سال‌هاست که مشتاق خدمت به زائران حضرت سیدالشهداست! چه فرصتی از این بهتر که استاندار کربلا شده و میزبان زائران اربعین! طریق لینک زیر می‌توانید مشروح این خبر را مشاهده بفرمایید.👇🏻 https://alarbaeen.ir/fa/news/11484 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌐 کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین @farhangiarbaeen
✍🏻با پیامبر!(۱) ●ایمان خردمندانه هر دو از یهودیان‌ مدینه‌ و هر دو اهل‌اندیشه‌اند! اکثر این روزها قرارشان در بازار مدینه است تا هم از اخبار شهر و هم از رویدادهای جدید مطلع شوند. در ایامی که یثرب در تحولی به مدینه‌النبی تغییر سبک و شکل می‌دهد گفت‌وگوی همه بر محور کانون این تحول و منش و سخنانش یعنی پیامبر خدا می‌چرخد. این دو یهودی در بازار بین مردم می‌گردند و در بیشتر گردش‌هایشان سر به زیر افکنده می‌اندیشند و گاه به سخنان دیگر مردمان که از اوضاع مدینه و وضیعت قریش سخن می‌گفتند، گوش می‌دادند. مُخَیرِق و عبدالله بن سَلّام. همه اهل یثرب آن دو را خوب می‌شناسند. مُخَیرِق همچنان سر به زیر و آرام شانه به شانه هم‌کیش خود گام بر می‌دارد، اما در فکری عمیق فرو رفته و مساله‌ای ذهنش را به خود مشغول داشته است. انگشت سبابه‌اش را آرام بر نوک بینی‌اش می‌گذارد و می‌گوید: عبدالله! دیروز آیه‌ای از قرآن محمد را شنیدم که به ایمان خردمندانه فرا می‌خواند! " قُلۡ هَٰذِهِۦ سَبِيلِيٓ أَدۡعُوٓاْ إِلَى ٱللَّهِۚ عَلَىٰ بَصِيرَةٍ أَنَا۠ وَمَنِ ٱتَّبَعَنِيۖ" بگو راه من اين است كه من و پيروانم با بصيرت كامل همه مردم را بسوى خدا مى‌خوانيم. همین کلمات را که شنیدم هم در قلبم فرو رفت و هم در عقلم! جانم را نیرو بخشید و راه خود را در پیش گرفته به فراسوی نیروهای خودآگاه قدم گذاشت و به تاثیر بخشیدن پرداخت ؛ گاه بر اندیشه و گاه بر راه‌های درک و احساس، تا آن‌جا که به متمرکز کردن فلسفه‌اش بر وجودم و متمرکز شدنم بر روی آن انجامید! در این موقعیت از ژرفای وجود احساس کردم که آن فلسفه شایسته است تا در آغاز پذیرش هر قضایای عقلی آن را بر عهده‌ پذیرش قرار دهم و با عقل خویش دریافتم که هر منطقی تا به صورت موثری تغییری در من ایجاد نکرده نمی‌تواند مقدمه فکر قرار بگیرد. بن سلام لحظه‌ای توقف می‌کند و به چهره مخیرق می‌نگرد و تغییر را در همه وجودش می‌بیند و در همان حال او را مخاطب قرار می‌دهد و می‌گوید: مخیرق! محمد در تلاش است برای بنای جامعه‌ای جدید نخست اندیشه‌ی زیستن و روحیه مردم را تصحیح کند سپس به اصلاح نظام بپردازد. این روشی است که اگر توفیق یابد سلامت جامعه را برای همیشه پایدار خواهد ساختو موجودیت اجتماعی را در برابر بازگشت بیماری مصون می‌سازد. مخیرق با اشاره دست و تکان دادن سر سخنش را تائید می‌کند و می‌گوید: این تحول نیازمند ایمانی بر پایه خرد و بصیرت است که در قرآنش بدان اشاره شده که بیان می‌دارد که خود او و پیروانش دعوت‌شان را بر شناخت و خردمندی استوار کنند! شگفت آور است در چنین جامعه‌ای خرد مبنای پذیرش حق شود! یعنی تحولی ژرف در عمیق‌ترین سطح! حمید احمدی ۹شهریور ۱۴۰۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بهترین عمل بین اعمال مستحبی، زیارت امام حسین"علیه السلام" است. چه از نزدیک چه از دور... ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌐 کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین @farhangiarbaeen
پرچم عزا در حرم امیرالمومنین"علیه السلام" 🔹در آستانه فرا رسیدن سالروز رحلت جانسوز پیامبر اسلام حضرت محمد "صلی الله علیه و آله"، پرچم حزن و عزا در صحن حرم مطهر امام علی"علیه السلام"در نجف اشرف برافراشته شد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌐 کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین @farhangiarbaeen
✍🏻 با پیامبر (۳) ● اعلام زایش دولت نوبنیاد اسلامی ! سال هفتم هجرت است و مردم به پیشواز روزگار‌ نوینی می‌روند. پیامبر‌خدا زمینه را برای اعلام زایش دولت نوینی به دوردست‌های جهان ناشناخته آماده می‌سازد. دسته‌ای پیک نامه‌بر به کشورهای جهان کهن گسیل می‌دارد که هر یک پیام دین و دولت را در دست دارند. پیامبر هم پیام عقیده و اندیشه توحیدی را و هم پیام رهبر یک دولت نوبنیاد توحیدی را می‌فرستد. چون شایسته بود اندیشه‌ای که از سرچشمه وحیانی جَستن گرفته، پیوسته گسترش یابد. و دولت متمرکز بر پایه‌های اندیشه نیزشایسته است که برای گسترده شدن از حرکت باز نیایستد. اگر اندیشه با دولتی همراه نشود در احساس تاریخ ناچیز و کوچک احساس می‌شود. نامه‌های پیامبر به پادشاهان،نخستین دعوت و تبلیغ در نوع خود در تاریخ بود. دعوتی جهانی و همگانی برای در آمدن در نظام و مدنیتی نو. دعوتی که در نامه‌های رسمی جلوه‌گر شد که علاوه بر دعوت، هر پیک رسانه‌ رسایی بود جهت آگاه ساختن دولت‌ها و ملت‌های بزرگ و کهن به زایش دولت نوین اسلامی. همان دولتی که پا به جهان گذاشت؛ چهره جهان را دگرگون ساخت. چند روزی پیک‌ها یک به یک روانه کشورها می‌شوند. لذا در آن روزها در همه گذر و گوشه‌های مدینه جنب و جوش و فعالیت‌های زیادی احساس می‌شود. از مردم نیز سخنان آهسته و گفت‌ و‌گوهای پایان ناپذیری شنیده می‌شود که در باره نامه‌های ارسالی به سران کشورهای دیگر و واکنش آنان است. در یکی از همین ایام در راه منتهی به تپه‌های بالای شهر، دسته‌ای از افراد زیر شاخه‌های انبوه درختان پر برگ، سایه‌ای را انتخاب کرده به گفت‌و‌گو سرگرم می‌شوند. یکی از آنان می‌گوید: به نظر شما این یک تلاش پرمخاطره نیست؟ این اقدام، همه ملت‌ها را علیه ما تحریک و انبوه آنان را بر سر ما آوار می‌کند. مکثی می‌کند و می‌گوید: جزیره ما را مانند النگویی در میان می‌گیرند. ترس‌ها جان مرا پرکرده‌اند و قلبم را به تپش انداخته‌اند. مقداد بن اسود نگاهی به او می‌اندازد و می‌گوید: جگرت را با باد پندارها و خیالات پر نکن! نترس،شادمانی‌کن. نیروهای ما یک‌ پارچه و موئد به ایمان هستند و خدای توانا و نیرو بخش نیز باماست. لذا از هیچ قدرت سرکشی‌ نمی‌هراسیم. ما پیروزیم. پیروزی همیشه به دریافت انسان از نیرو و بازتاب آن در جانش بستگی دارد. به خدا سوگند اگر پیامبر ما را به دور دست‌های‌ بَرکُ‌الغِماد* بی‌اندازد و به جنگ مدائن کسری و قیصر ببرد، باز هم نه سستی خواهیم کرد و نه پشت به دشمن. چون بی‌شک و تردید ما پیروزیم! سعد بن عباده که در جمع سایه نشینان آن روز حاضر است، رو به مقداد می‌کند و می‌گوید: ما تاکنون تو را یک قهرمان می‌دانستیم، اما اکنون دانستیم که حکیمی فرزانه هم هستی! مقداد دست راستش را به سینه‌اش می‌گذارد و از سعد تشکر می‌کند و می‌گوید : قهرمانی یعنی شناخت انسان نسبت به خود، اگر این شناخت در عمل بروز کرد بدان می‌گویند قهرمانی؛ و اگر در اندیشه بروز کرد، می‌گویند: حکمت. پس‌ قهرمانی‌ حکمتی است خاموش‌! هیچ شخصی قهرمان نخواهد شد مگر آن که پیش برود و خود را بشناسد، یعنی حکیمی باشد. پیامبر خدا پیش رفت و ما را به خودمان شناسانید. از این رو همه یاران او اگر به چنین معرفتی برسند، قهرمان خواهند بود! حمید احمدی ۱۱ شهریور۱۴۰۳ ------------- * کنایه از منطقه دور دست
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام جمعه لردگان: اربعین حرکت به سوی حجت الهیست... 📚 شبکه امامت ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌐 کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین @farhangiarbaeen
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑🎥 غبارروبی حرم سیدالشهدا"علیه السلام" با حضور خادمان عکاس: نوید کاظمی ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌐 کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین @farhangiarbaeen
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴🏴 سالروز شهادت پیامبر مهربانی حضرت محمد مصطفی "صلی ‎الله ‎علیه ‎و آله" تسلیت باد 🏴🏴 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌐 کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین @farhangiarbaeen
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴🏴🏴 سالروز شهادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی "علیه‌السلام"‌ تسلیت باد 🏴🏴🏴 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌐 کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین @farhangiarbaeen
✍🏻 جبرئیل با حبیب و عزرائیل با خلیل! مرحوم صدوق رضوان‌الله تعالی‌‌ علیه در خصوص این که ابراهیم "خلیل‌الله" بوده‌اند و مقام "حبیب الله" مختص حضرت محمد صلوات‌الله علیه، آورده‌اند*: عزرائیل خدمت حضرت ابراهیم علیه‌السلام رسید، ابراهیم چون رنگ عزرائیل را دگرگون دید، پرسید: " داعِِ او ناعِِ" برای دعوت آمدی؟ یا آمدی جان بستاتی؟ چون درنگ کرد، فهمید برای جان ستاندن آمده است. حضرت ابراهیم گفت: پرسشی دارم نخست به آن پاسخ ده، " اَرَایتَ خَلیلاً یُمیتُ خلیلاً؟" آیا دیدی دوستی دوستش را بمیراند؟ عزارائیل گفت: نمی‌دانم باید از ربّ جلیل بپرسم. پرسید، پاسخ آمد که بگوید: "اَرَایتَ حبیباً یُکره لقاءَ حَبیبِه" آیا دیدی که حبیبی از ملاقات با حبیبش اکراه داشته باشد؟" پس حبیب نشدی!! اما در قبض روح حبیب خداوند محمد مصطفی صلوات‌الله علیه، اولاً حضرت جبرئیل فرشته خاص و امین وحی از جانب خداوند مامور شد و آمد، نه عزرائیل. ثانیاً جبرئیل نفرمود، می‌خواهم جان بستانم! گفت: حبیب خدا! مخیرید بین ماندن و رفتن! پیامبر خدا بی‌درنگ و بی‌سوال و پرسش فرمودند: الرفیق الاعلی، الرفیق الاعلی، الرفیق الاعلی" فقبضه الله باختیاره. خداوند او را به اختیار خودش قبض روح کرد. لذا آورده‌اند که حبیب دوست داشتن به اعلی درجه باشد و محبوب هم به همان درجه او را دوست داشته باشد. یعنی هم خداوند بالاترین و برترین محبوب اوست و هم او برترین محبوب خداوند! امام خلیل کسی است که نیاز به غیر دوست نبرد و نگوید. السلام علیک یا حبیب‌‌الله حمید احمدی ۲۸ صفر ۱۴۴۶ * امالی، ص۱۹۶
۱۴۴ زائر در اربعین امسال فوت کردند 🔹 جانشین مدیریت بحران سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: در اربعین حسینی امسال ۱۴۴ زائر اباعبدالله الحسین "علیه السلام" فوت شدند که علت اصلی بیشتر فوتی‌ها تصادف بوده است. 🔸 رضا حاج منوچهری روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به خدمات سازمان پزشکی قانونی به زائران اربعین، افزود: در طی مراسم اربعین امسال ۱۴۴ متوفی به این سازمان ارجاع شدند که از این تعداد ۵۰ نفر زن و ۹۴ نفر مرد بودند همچنین ۱۷ نفر از این افراد هم در کشور عراق فوت کردند که پیکر آنها به کشور منتقل شد. 🔹 وی ادامه داد: از مجموع ۱۴۴ متوفی، ۱۰۶ نفر ایرانی، ۵ نفر افغانستانی و ۳۳ نفر از اتباع پاکستان بودند. 🔸 حاج منوچهری اضافه کرد: علت ۱۱۹ فوتی، تصادف و علت درگذشت مابقی موارد حوادثی از قبیل برق گرفتگی، سوختگی و سکته قلبی بوده است. https://B2n.ir/a00549 📚 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌐 کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین @farhangiarbaeen
✍🏻 گذری به صفحه نخست امامت امام رضا علیه السلام. امام علی‌بن موسی الرضا علیه‌السلام در سال ۱۴۸ هجری قمری، یعنی۱۶ روز بعد شهادت امام صادق علیه‌السلام متولد شد. ودر سال ۱۸۳هجری قمری یعنی در ۲۵سالگی عهده دار مسئولیت امامت شد. به دلیل تحولات مهم در دو سال آخر امامت امام ، اغلب ، بخش نخست دوره امامت امام که عمده دوره مسئولیت خطیرش می‌باشد، کمترمورد توجه و بررسی قرار می‌گیرد. در این نوشته کوتاه نگاه اجمالی به این صفحه از دوران امامت حضرت انداخته و آن را مرور می‌کنیم. ده سال اول امامت حضرت مصادف با ده سال پایانی حکمرانی هارون الرشید بود که حضرت در تقیه و در وضیعت سخت به فعالیت‌ و راهبری شیعیان از طریق سازمان وکالت در ایران، بلخ ،کابل، مصر عراق، آفریقا و حجاز پرداخت. دوره امامت امام از سال ۱۹۳ تا ۱۹۸ با حاکمبت امین عباسی مصادف بود که به دلیل درگیری با مامون و شدت گرفتن اختلافات قومی بین سران حکومت فرصت مغتنمی برای امام بوجود آورد تا با مزاحمت جدی مواجه نشود. و با فراغت بال به ترویج اندیشه‌ مکتب اهل بیت بپردازد. فرصت دیگری در اختیار امام قرار گرفت و آن وضیعت مامون عباسی در مقابل امین عباسی بود که ناگزیر بود در مقابل امین که پایگاه عربی و عامه مستحکمی داشت، برای خود پایگاهی بجوید. ناگزیر بود در ایران و در جنوب عراق که پایگاه محبان و شیعیان اهل بیت بود برای‌خود پایگاهی بیابد. از این رو لازم دانست تا با محبان اهل بیت علیهم السلام و شیعیان با مدارا رفتار کند و حتی از عناصر میانه‌رو از محبان برای مقابله با امین سود جوید. درگیری بین سران عباسی و شکست جناح عربی حکومت به رهبری امین و انتقال مرکز حکومت، باعث تضعیف حکومت مرکزی شد. به همین علت شاهد قیام متعدد علیه مامون از سال ۱۹۹ هجری هستیم. از جمله : ۱- قیام محمد بن جعفر عموی امام رضا علیه‌السلام در مکه که مردی زاهد و دانشمند بود او در مقابل اهانت به حضرت زهرا سلام‌الله علیها دست به قیام زد. که به خراسان تبعید شد. ۲- قیام ابن طباطباعلوی ( ابوعبدالله محمد بن ابراهیم) از نوادگان امام حسین علیه‌اسلام در کوفه. ابو سرایا از شیعیان مبارز فرماندهی سپاهش را بر عهده داشت. ۳- پس از ابن طباطبا، محمد بن محمدبن زید از نوادگان امام سجاد علیه السلام حکومت شیعی در کوفه تشکیل داد و سپاا مامون طی دو حمله به کوفه شکست خورد و با تزویر مذاکره او را به شکست کشاند. او بر بصره ، اهواز، مکه و یمن حکومت و سلطه داشت. ۴- قیام‌های محلی متعدد در عراق و حجاز که همگی با شکست مواجه شدند. انتشار عقاید شیعی و گرایش مسلماان به اهل بیت و توسعه دامنه نفوذ محبان ایشان و آشفتگی و ضعف حکومت مرکزی و گسترش قیام علویان از عواملی بودند که مامون تصمیم گرفت تا امام رضا علیه السلام را از مدینه به مرو فرا بخواند و بر بخشی از این چالش‌ها فائق آید. مامون عباسی در نامه‌ای به سران عباسی که از انتصاب امام رضا علیه‌السلام به ولایت‌عهدی معترض بودند از انگیزه خویش چنین می‌نویسد: "این مرد[=امام رضا] کارهای خود را از ما پنهان کرده و مردم را به امامت خود می‌خواند. ما او را بدین جهت ولیعهد قرار دادیم که مردم را به خدمت ما خوانده و به سلطنت و خلافت ما اعتراف کند و در ضمن علاقه‌مندان و مریدانش بدانند که او آن چنان که ادعا می‌کند نیست و این امر [ = خلافت] شایسته ماست نه او، و همچنین ترسیدیم که او را به حال خود بگذاریم، در کار ما شکافی به وجود آوروکه نتوانیم آن را پر کنیم و اقدامی عایه ما بکند که تاب مقاومتش را نداشته باشیم.* سر انجام که طرح مامون با تدبیر امام با شکست مواجه شد و به خاطر فشار اوضاع داخلی و بی اعتمادی شیعیان و محبان به وی، ناگزیر شد که بغداد را بر مرو ترجیح بدهد امام را در اوایل سال ۲۰۳ هجری بعد حدود دوسال اقامت در توس به شهادت رساند. حمید احمدی ----------- عیون اخبارالرضاعلیه السلام، ج۲، ص۱۶۷.
✍🏻 مقام رضا و غیاث امام رضا علیه‌السلام ● تحصیل همه‌ رضایت‌ها در جهان به واسطه مقام رضوان امام رضا علیه السلام! از آثار و شئون معارف الهی مقام "رضا"ست که نهایت مقام سالک و مقام واصلان باشد. واصل کوی دوست و صاحب مقام رضا، کسی است که دلش به نور یقین روشن و دیده بصیرتش با مشاهده تدبیر الهی نورانی است. رهاورد مقام رضایت دلخوشی و خشنودی و فرحناکی در همه حالات چه در مصائب و چه در آسایش و تنعم به نعمت‌هاست! امیر مؤمنان علیه‌السلام در بیان فضائل اهل‌تقوی می‌فرمایند: "نُزِّلَتْ أَنْفُسُهُمْ مِنْهُمْ فِي الْبَلَاءِ كَالَّتِي نُزِّلَتْ فِي‌الرَّخَاءِ" (نهج البلاغه خطبه ۱۹۳) "در روزگار سختى و گشايش، حالشان يكسان است." صاحب مقام رضا هر آن‌چه را حضرت حق مقدر دارد جز لطف و محبت‌ نبیند. چنان‌چه امیر سخن سلام الله علیه فرمودند: "من جَلَسَ علی بساطِ‌الرضا لَم‌یَنِلهُ مَکروه" "هرکه بر سفره رضا نشیند ( راضی به رضای خداوند باشد) امر ناخوشایندی به او نرسد." اهل معنا مقام رضا را نهایت مقام سالک و مقام واصلان دانند، پس رضا مقام سالک نبود بلکه نهایت سلوک باشد که سالک بعد طی منازل و مقامات بدان واصل شود. بدین سبب است که مرتبه رضا را ارفع از زهد و توکل دانند. بر همین معنا عارفی در پاسخ به پرسشی در برتری زهد یا رضا گفته است: "رضا برتر است، زیرا زاهد در راه است و راضی واصل!" و رضا افضل از توکل است، چون متوکل طالب خیر و صلاح خود است. چون حق تعالی را فاعل خیر داند وکیل کند در تحصیل خیر و صلاح. امّا صاحب مقام رضا فانی کرده است اراده خود را در اراده حق و از برای خود اختیاری نکند! اگر غایت سلوک مقام رضا باشد نقطه آغازین آن کجاست؟ اهل عرفان مطلع رضا را معرفت سالک به جمیل بودن حضرت حق دانند. (رک: امام خمینی شرح حدیث عقل و جهل) مرتبه‌ بعد آن وصول این علم به قلب است و ایمان قلبی به جمیل بودن خداوند است که ثمره آن خوش بینی و خشنودی به اوست! مرتبت بالاتر، اذعان به جمیل بودن خداوند سبحان با تمام وجود است. در این مرتبت است که مخاطب کلام حق خواهد شد: "یاایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه" لازمه وصول به این مقام تَرد غبار کثرت و انصراف قلب از عالم کثرت و ظلمت است.اگر قلبی چنین شد آماده تجلی خداوند جمیل است و مهیای مشاهده روح رضا که حقیقت محبت و جذبه حق است! انسان رهیده از حجاب‌های ظلمانی با کسب معرفت حضوری به خالق، تمام تجلیات حق و مظاهر حق را کامل و زیبا می‌بیند و جمال و کمال حق تعالی را در همه موجودات جاری می‌یابد و خود را فانی در اراده محبوب و فاعل مایشاء کرده است. "وَمَا تَشَاءُونَ إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللَّهُ" سالک در این وادی از خود خشنودی و رضایتی ندارد و رضایت و شادی او تابع رضای حضرت حق است. با این مرتبت به مقام قرب نوافل راه یابد و هر آنچه انجام می دهد فقط برای حق و به امر حق و خشنود از آن است. و بدین منزلت می رسد : "فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ كُنْتُ سَمْعَهُ الَّذِي يَسْمَعُ بِهِ وَ بَصَرَهُ الَّذِي يُبْصِرُ بِهِ وَ لِسَانَهُ الَّذِي يَنْطِقُ بِهِ "(حدیث قدسی) " اگر بنده‌ای را دوست بدارم گوش او می‌شوم که می‌شنود و چشمش که می‌بیند و زبانش می‌شوم که سخن می‌گوید! "بدین سبب است که مقام رضا با مقام محبت سنخیت می‌یابد و محب هر حکمی که از جانب محبوب باشد به جان می‌خرد.چون" کُلّ ما یَفعَلُ‌المَحبوبُ مَحبوبُُ." لذا آورده‌اند که محبت و رضا دو مقام مُخلَّد و دائمی‌اند چه در دنیا و چه در عُقبی، نه همانند خوف و رجا که خاص این عالم باشند. بدین جهت خداوند سبحان ولی خود علی بن موسی را به " رضا" خوانده است. چنان‌چه امام جواد علیه‌السلام فرمودند: "حق تعالی او را رضا نامید، چرا که راضی بود به خداوند بزرگ و به آنچه او تقدیر فرمود" اما وجه دیگری هم برای این نام و عنوان حضرت بیان شده است. در روایتی‌از امام صادق علیه السلام امام علی بن موسی غوث و غیاث نامیده شد: "یخرج الله منه غوث هذه الامه و غیاثها" خداوند فریادرس وپناه دهنده این امت (امام رضا ) را از امام موسی کاظم بوجود می‌آورد. از جلوه های کمک و اعانه و فریاد‌‌رسی او به امت که تجلی‌اش در مقام رضای اوست و خاص حَضرتش باشد، واسطه در فیض رضایت و خشنودی برای مومنان از حق تعالی! از این روست که گفته اند در عالم، "خشنودی و رضایتی واقع نخواهد شد جز به واسطه مقام رضایت و رضوان امام علی بن موسی‌الرضا علیهما‌السلام". چنان‌چه فقیه متاله حضرت آیه الله جوادی آملی حفظه الله تعالی بیان داشته است: هیچ موجودی از هیچ موجود دیگری راضی نمی‌شود، مگر به وساطت مقام امام هشتم؛ هیچ‌انسانی به هیچ توفیقی دست نمی‌یابد و خوشحال‌نمی‌شود، مگر به وساطت مقام رضوان رضا (سلام الله علیه)؛ و هیچ نفس مطمئنه‌ای به مقام راضی و مَرضی بار نمی‌یابد، مگر به وساطت مقام امام رضا! چون دیگران را به این مقام می‌رساند، ملقّب به رضا شد.
بنابر این،او صاحب مقام رضاست،چون جان و دل و وجود او سرشار از خشنودی به اراده و مقدرات الهی بود و هر آن‌چه محبوب او مقدر ساخته بود جمیل و زیبا یافت و بر آن به نهایت خشنود و شادمان بود و همه عمرش در سایه سار آن با اطمینان زیست تا به بارگاه قدس احدیت با خطاب ارجعی بار یافت و بال کشید! از این رو هم رضاست و راضی به تمام وجود و جان و روح و جسمش به تقدیر خداوند، چون محبوب اوست و از محبوب جز امر محبوب نشاید! این از تجلی جمال و کمال حضرت حق بر دل و جان آن ولی خداست! از این رو حضرتش را نور خداوند در زمین نامیده‌اند: "السلام علیک یا نور الله فی ظلمات الارض" از دگر سو "رضا" خوانندش چون هیچ انسان بار یافته به مقام اطمینان توفیقی در ادراک خشنودی از حق تعالی نخواهد داشت الا به وساطت و کمک آن غیاث امت،امام علی بن موسی الرضا علیه السلام. ● اللهم صل علی علی بن موسی الرضا المرتضی حمید احمدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رهبر انقلاب: ایران، ایران امام رضاست برکات امام هشتم، امام رئوف شامل حال همه‌ی آحاد کشور است. 📚 سخنرانی مقام معظم رهبری ۱۴۰۳/۲/۳۰ 🏴🏴 شهادت امام رضا "علیه‌السلام" تسلیت باد 🏴🏴 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌐 کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین @farhangiarbaeen
با پایان ماه صفر پرچم مشکی حرم امام حسین "علیه السلام" با پرچم سرخ تعویض شد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌐 کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین @farhangiarbaeen