آن طرز حکومت اسلام طرز حکومت آدمسازى است. شما خود رؤساى اسلام را بایدملاحظه کنید مثل پیغمبر اکرم که رئیس اسلام است، امیرالمؤمنین که بعد از او رئیس اسلام بود.شما خود آنها را ببینید که وضعشان چه جورى بوده. دیکتاتورى بوده است؟ پیغمبرى که با مردم دیگر وقتى مىنشست معلوم نبود آقا کدام است و نوکر کدام است و ـعرض مىکنم که ـاصحاب کدامند و خود پیغمبر کدام است. پیغمبرى که با مردم همان جور مىنشست و با هم همان طور جلسه مىکردند، و همان طور جلسهشان جلسۀ بندهها و فقرا بود، و زندگىاش زندگى فقرا بود، و بیتالمالْ مالِ مردم بود و هیچ تصرف نمىکرد، مثل یکى از فقرا زندگى مىکرد و با مردم وقتى که معاشرت مىکرد، وقتى که اعلام مىکرد و اعلام کرد به اینکه هر کس حقى دارد به من بگوید، یکى پیدا نشد ـ غیر یک نفر آدمى که اشتباه گفت براى یک غرضى ـ که بگوید تو دهشاهى از ما برداشتى، که بگوید یک ظلمى تو به من کردى. این آخر عمر فرمود هر که حقى دارد به من بگوید. هیچ کس پیدا نشد که بگوید تو به ما یک ظلمى کردى، یک بدى گفتى ـ عرض مىکنم که ـ به این ملت یک ـ نعوذباللّه ـ خیانتى کردى. فقط یکى در بین اینها پاشدگفت شما یک شلاق به من زدى! گفت به او بیا عوض آن را [بزن]؛ گفت به اینجاى من ـ گفت ـ بیا عوض آن را بزن. گفت نه، برهنه بودم. برهنه [شد]. بعد رفت بوسید آنجا را؛ گفت که من این راگفتم که اینجا را ببوسم. یعنى دروغ گفتم؛ نه، نکرده بودى.(صحیفه امام،ج 4،ص 395ـ396)
«هر کسی که به خط انقلاب و اسلام ناب محمدی ـ صلی الله علیه و آله ـ نزدیکتر است، به ضربات و حملات و تهمتها و هوچی گری ها و سوء قصدها و بدجنسی ها و موذی گری های جناح استکبار هم نزدیکتر است.»
«نام مقدس پیامبر ـ صلی اللّه علیه وآله ـ یکی از پرجاذبه ترین پدیده های اسلامی برای کلیه مسلمانان عالم است؛ چون مسأله، مسأله عاطفه و ایمان با هم است. لذاقوت عملکرد این یاد و این نام برای صحنه های مربوط به مسلمین، از بسیاری از پدیده های دیگر اسلامی که فقط بر ایمان متکی است و عواطف در آن نقش ندارد، بیشتر است.»
هدایت شده از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
کمیسیون قرآن و علوم انسانی برگزار می کند.
نوزدهمین نشست علمی با موضوع:
✅ روش شناسی گفتمان سازنده در قرآن کریم(مطالعه موردی ادب زبانی)
ارائه دهنده: دکتر بهمن هادیلو
زمان: 1402/07/15 ساعت: ۱۰ تا ۱۲
مکان: دانشکده علوم قرآنی مراغه
حضور مجازی از طریق لینک:
Meet.quran.ac.ir/res
شرکت برای عموم فرهیختگان و علاقمندان آزاد است.
هدایت شده از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
شعاعی خبر داد:
آغاز طرح استعدادیابی قرآنی دانش آموزان با برگزاری 17 محفل انس با قرآن کریم در استان قم
مدیر مرکز امور قرآنی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، از مشارکت دانشگاه در طرح استعدادیابی قرآنی دانش آموزان در استان قم خبر داد.
#مرکز_امور_قرآنی
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در فضای مجازی👇
سروش:
🆔 https://sapp.ir/quran.ac.ir
ایتا:
🆔 https://eitaa.com/quran_ac_ir
آپارات:
🆔 https://www.aparat.com/quran.ac.ir
هدایت شده از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
دکتر علی اصغرشعاعی در این خصوص اظهار کرد: یکی از مهمترین گام ها در جهت گسترش فرهنگ انس با قرآن در جامعه، معرفی الگوهای قرآنی است که در این راستا، انجام طرح های استعدادیابی، نقش مؤثر و بخصوصی دارد.
وی گفت: در سل 1386 در استان قم، برای اولین بار طرح استغدادیابی با حضور 6000 دانش آموز ابتدایی و راهنمایی برگزار شد که از این تعداد، 400 نفر به مرحله مصاحبه و 100 نفر نیز به عنوان برگزیدگان نهایی انتخاب شدند و پس از آن، دوره های تخصصی آموزش قرائت آغاز شد.
شعاعی افزود: در این طرح عده ای به صورت عمومی و مابقی در قالب سبک های عبدالباسط، منشاوی، شحات و مصطفی اسماعیل با حضور اساتید ممتاز استان و کشور مورد تعلیم قرار گرفتند.
وی بیان کرد: تا کنون حدود ۲۰۰۰ نفر در طی شش دوره تحت آموزش قرار گرفتند و از سال ۱۴۰۰ بخش دختران نیز به آن اضافه شده است و سن استعدادیابی بین ۵ تا ۱۳ سال انجام شده است.
مدیر مرکز امور قرآنی دانشگاه علوم و معارف قران کریم در ادامه اظهار کرد: در نشستی که با حضور نمایندگان اوقاف شهرستان قم، آستان مقدس امامزاده سیدعلی علیه السلام و آموزش و پرورش برگزار شد، قرار شد این طرح در منطقه ۱۵ خرداد و ۳۰ متری هنرستان با همکاری نهادهای مذکور و با مدیریت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، انجام شود که برای اجرای بخش استعدادیابی، ۱۷ محفل قرآنی جهت گرامیداشت ولادت باسعادت پیامبر عظیم الشان و امام جعفر صادق برگزار گردد.
این محافل در مدارس این دو منطقه بین دانش آموزان دختر و پسر با حضور قاریان ممتاز نوجوان، خادمان محترم آستان حضرت سیدعلی علیه السلام، و نمایندگان آموزش و پرورش و دانشگاه برگزار میگردد که در پایان هر محفل، نخبگان قرآنی هر مدرسه شناسایی و متعاقبا جهت شرکت در دوره آموزشی دعوت می شوند.
با سلام
دهمین جلسه از نشست های علمی "مستندات قرآنی اندیشه سیاسی امام خمیی" با ارائه حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی در روز یکشنبه 9 مهرماه برگزار گردید.
ایشان در ادامه مباحث هشتگانه، به موضوع مرزهای نظام سیاسی پرداخته و مرزهای دولت و ادیان را توضیح دادند.
اصل مدعا این است که ادیان بزرگ مرز جغرافیایی ندارند و بر اساس بنیادهای فکری خود گسترش پیدا می کنند و در قالب دولت های ملی که امروزه شکل گرفته اند نمی گنجند و در بیش از یک یا چند دولت حضور دارند. دین اسلام هم محدود به مرزهای جغرافیایی کشور خاصی نیست، اما در قرآن پیش بینی شده که در پایان تاریخ، اسلام حاکم خواهد شد. بر این اساس، رهبران الهی هم مقید به مرزهای خاص نیستند، اما دولتها مقید به مرز جغرافیایی هستند. به همین دلیل می گوییم دین از دولت بزرگتر است و رهبران دینی از دولتهایی که حتی خودشان تشکیل دادند هم بزرگتر هستند.
دکتر لک زایی در ادامه با اشاره به بحث ناسیونالیسم که در دولت های جدید شکل گرفت و در واقع سوغات غرب به کشورهای اسلامی است، پرداختند. ناسیونالیسم اصالت و عامل همبستگی را به جغرافیای خاص می دهد که فقط جغرافیا را عامل همبستگی می داند، نه موضوعاتی مانند دین و اعتقاد. این معنای ناسیونابلیسم مورد تایید حضرت امام نیست، اما بدین معنا نیست که دولت اسلامی مرز نداشته باشد. ناسیونالیسمی که به معنای محافظت از مرزها و تامین منافع باشد، مورد تایید می باشد.
ایشان در ادامه تعدادی از ِآیات قرآن مجید، از جمله سوره ممتحنه را مورد بررسی قرار دادند.
آدرس فضای مجازی:
https://meet.quran.ac.ir/farhangi