eitaa logo
معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
1.4هزار دنبال‌کننده
21.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
836 فایل
اخبار فرهنگی و دانشجویی، اطلاع رسانی برنامه‌ها و بخشنامه‌ها
مشاهده در ایتا
دانلود
📣 اطلاعیه 💠دومین نشست علمی کمیسیون قرآن و علوم انسانی با ارائه حجت الاسلام و المسلمین (( دکتر احمدحسین شریفی ))، استاد تمام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی صدرا . با موضوع : امکان و ضرورت تولید علوم انسانی قرآن بنیان زمان: دوشنبه ۱۴۰۰ / ۰۱ / ۲۳ ساعت ۱۱ صبح ‌ نشانی جلسه: http://82.99.217.99/meet/ معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه و دبیر کمیسیون قرآن و علوم انسانی
دومین جلسه کارگاه روش شناسی مطالعات در حوزه قرآن و حدیث با موضوع "روش تحلیل انگاره ای" از سوی انجمن علمی دانشجویی دانشکده علوم قرآنی آمل با ارائه دکتر جواد فرامرزی؛ استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم به صورت زنده و به مدت 90 دقیقه در سامانه ادوب کانکت با حضور دانشجویان محترم قرآنی برگزار شد. دکتر فرامرزی در خصوص معنای انگاره، بیان داشت: واژه انگاره در لغت به معنای مختلفی به کار رفته است مانند پندار و گمان، داستان و سرگذشت، اندازه و مقیاس، حساب، طرح. آن چه مدنظر ماست ترکیبی از معنای دوم و آخر است یعنی بررسی یک سرگذشت که به یک طرح و ایده می انجامد. پس انگاره در اصطلاح عبارت است از مطالعه تاریخی تحولات فکری. وی گفت: بحث انگاره، شعبه ای از مطالعات تاریخی است. در تحلیل تاریخی، نتایج و دستاوردهای یک مسئله و اندیشه مورد توجه قرار می گیرد اما در مبحث انگاره، سیر تحول یک اندیشه بررسی می شود زیرا هر دستاوردی، مسبوق به یک تحول در اندیشه و یک طرح و ایده ای است که در ذهن می گذرد. دکتر فرامرزی اظهار داشت: وقتی یک واژه و یا مفهومی، در یک زمینه ای به کار می رود، دارای پیچیدگی ها و تحولاتی است که اگر این کلمه از مقوله عرفان باشد، پیچیدگی هایش بیشتر بوده و سیر تطور فراوانی خواهد داشت. همچنین اگر بحث انگاره ها در موضوعات حدیثی بررسی شود، تفکر و اندیشه ها مشخص شده و اقسام احادیث اعم از احادیث صحیح و ضعیف و جعلی از هم شناخته خواهد شد. وی در خصوص تفاوت مبحث وجوه و نظایر با انگاره، تصریح کرد: هرچند در هر دو مقوله، سیر تطور واژگان مورد توجه قرار می گیرد اما این که چه اندیشه ای موجب شد تا یک واژه دارای آن معنی باشد، در علم وجوه و نظایر، بحث نمی شود و باید در مبحث تاریخ انگاره ای یا تحلیل زبان شناختی بررسی گردد. دکتر فرامرزی در پایان به معرفی چند منبع در این زمینه پرداخته و بیان داشت: از جمله کتاب هایی که در موضوع انگاره تالیف شده می توان به کتاب های "مقدمه ای بر تاریخ نگاری انگاره ای و اندیشه ای" و "نخستین اندیشه های حدیثی شیعه" از محمدهادی گرامی و "قرآن پژوهی و تاریخ انگاره ها" اشاره نمود. در پایان جلسه، دانشجویان محترم سوالات خود را مطرح کرده و آقای دکتر فرامرزی نیز پاسخ دادند. @quran_amol
کارگاه برنامه‌ریزی "مهندسی تور زمان" 🔅ویژه خواهران و برادران🔅 🔰 ۶ جلسه روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و پنج‌شنبه‌ 🕘 ساعت ۲۱ الی ۲۲ 📌 مهلت ثبت‌نام تا ۲۱ فروردين 📌 شروع کلاس از ۵ اردیبهشت 💯 هزینه کارگاه ۶۵ تومان با ارسال عبارت "بسیج دانشجویی" از تخفیف ویژه‌ بهره‌مند شوید ➖دانشجویان و فارغ‌التحصیلان فقط ۱۵ تومان ➖عموم فقط ۲۵ تومان 🔰جهت ثبت‌نام و گرفتن تخفیف: نام و نام‌خانوادگی، سن، تحصیلات، رشته تحصیلی خود را به شماره +989020465101 ارسال نمایید. ______🍃___ بسیج دانشجویی دانشکده علوم قرآنی شیراز 🆔 @basijshiraz
📣 اطلاعیه 💠دومین نشست علمی کمیسیون قرآن و علوم انسانی با ارائه حجت الاسلام و المسلمین (( دکتر احمدحسین شریفی ))، استاد تمام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی صدرا . با موضوع : امکان و ضرورت تولید علوم انسانی قرآن بنیان زمان: دوشنبه ۱۴۰۰ / ۰۱ / ۲۳ ساعت ۱۱ صبح ‌ نشانی جلسه: http://82.99.217.99/meet/ معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه و دبیر کمیسیون قرآن و علوم انسانی
امروز دوشنبه 23 فروردین 1400 29 شعبان ۱۴۴۲ 12 آوریل 2020 🔸 سوره نساء آیه 79: 🌺اعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم 🌺 مَا أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ ۖ وَمَا أَصَابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ ۚ وَأَرْسَلْنَاكَ لِلنَّاسِ رَسُولًا ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ شَهِيدًا ﴿٧٩﴾ [ای انسان!] آنچه از نیکی به تو رسد، از سوی خداست و آنچه از بدی به تو رسد، از سوی خود توست. و [ای پیامبر! از نیکی هایی که از سوی ماست اینکه] تو را برای مردم به پیامبری فرستادیم، و گواه بودن خدا [بر پیامبریِ تو] کافی است. (۷۹)
💠 حدیث روز 💠 💎 12 فایده استفاده از مسواک 🔻پيامبر اكرم صلي‌الله‌عليه‌وآله: فِى السِّواكِ إثنَتَىْ عَشْرَةَ خَصْلَةً: هُوَ مُطَهِّرَةٌ لِلْفَمِ وَمَرْضاةٌ لِلرَّبِّ، يُبَيِّضُ الأسْنانَ وَيُذْهِبُ بِالْحَفْرِ وَيَقِلُّ الْبَلْغَمَ وَ يُشَهِّى الطَّعامَ وَ يُضاعِفُ الْحَسَناتَ وَ يُصابُ بِهِ السُّنَّةُ وَ يَحْضُرُهُ الْملائكَةَ وَ يَشُدُّ اللَّثَةَ وَهُوَ يَمُرُّ بِطَريقِهِ الْقُرآنُ وَ رَكْعَتَينِ بِسِواكٍ أحَبُّ إلَى اللّه ِ عز و جلمِنْ سَبْعينَ رَكْعَةً بِغَيْرِ سِواكٍ 🔆 مسواك كردن دوازده فايده دارد: 🔅1ـ دهـان را پاكـيزه می‌كـند. 🔅2ـ موجب خشنودى پروردگار م‌شود. 🔅3ـ دندانها را سفـيد می‌كـند. 🔅4ـ مانع پوسيدگى دندان می‌شود. 🔅5ـ بلغـم را كـم مى كـند. 🔅6ـ غـذا را لذيذ می‌سازد. 🔅7ـ حسنات را دوبرابر می‌كـند. 🔅8ـ با آن به سنت پيامبر عمل می‌شود. 🔅9ـ ملائكه نزد او حاضر می‌شود. 🔅10ـ لـثه را محـكم می‌كـند. 🔅11ـ از گذرگاه مسواك (دهان) قرآن عبور می‌كند. 🔅12ـ دو ركعت نماز با مسواك پيش خدا محبوبتر است از هفتاد ركعت نماز بدون مسواك. 📚 روضة الواعظين، 308
آنی که اسلام می خواهد تمام علوم، چه علوم طبیعی باشد و‏‎ ‎‏چه علوم غیرطبیعی باشد، آنکه از آن اسلام می خواهد، آن‏‎ ‎‏مقصدی که اسلام دارد، این است که تمام اینها مهار بشود به علوم‏‎ ‎‏الهی و برگشت به توحید بکند. هر علمی جنبۀ الوهیت در آن‏‎ ‎‏باشد، یعنی انسان طبیعت را که می بیند خدا را در آن ببیند، ماده را‏‎ ‎‏که می بیند خدا را در آن ببیند، سایر موجودات را که مشاهده بکند‏‎ ‎‏خدا را در آن ببیند. آنکه اسلام برای آن آمده است: برای‏‎ ‎‏برگرداندن تمام موجودات طبیعی به الهیت و تمام علوم طبیعی به‏‎ ‎‏علم الهی. و از دانشگاهها هم این معنا مطلوب است.
؟ 🔳 دنیا همین طبیعت، همین بدن ما، زندگی ما، جامعه‌ی ما، سیاست ما، اقتصاد ما، روابط اجتماعی ما، فرزند ما، ثروت ما، خانه‌ی ماست. دلبستگی به این دنیا، دلباخته شدن به این نمونه‌ها، کار مذمومی است. دلباخته نباید شد. این دلباخته نشدن، دلبسته نشدن، اسمش زهد است؛ امّا این‌ها را رها هم نباید کرد. کسی از متاع دنیا، زینت دنیا، از نعمت‌های الهی در دنیا رو برگرداند، این هم ممنوع است. «قل من حرّم زینة الله الّتی اخرج لعباده و الطّیبات من الرّزق قل هی للّذین امنوا»؛ یعنی کسی حق ندارد که از دنیا اعراض کند... این، نگاه فردی است. در این نگاه به فردِ انسان، اسلام استفاده‌ی از لذائذ زندگی و لذائذ حیات را برای او مباح می‌کنند؛ اما در کنار او یک لذت بالاتر را که لذت اُنس با خدا و لذت ذکر خداست، آن را هم به او یاد می‌دهند. انسان در یک چنین راهی به عنوان انسانِ اندیشمند و دارای اختیار، باید انتخاب کند و در این صراط حرکت کند و برود. ۱۳۸۶/۲/۲۵
سومین و آخرین جلسه از سلسله جلسات "کارگاه روش شناسی مطالعات در حوزه قرآن و حدیث" با موضوع " روش پدیدار شناسی " 🗓 ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ ⏰ساعت ۱۶ ✅ارائه دهنده: دکتر جواد فرامرزی 💻پخش زنده به آدرس👇 http://82.99.217.99/amol ✅همراه با اهدا @quran_amol
🔰دوره مقایسه تطبیقی معرفت‌شناسی در تفکر اسلامی و غیر اسلامی 👤مدرس: حجت‌الاسلام جوکار ♦️سرفصل‌ها: ۱_ معرفت معتبر ۲_ابزارهای معرفت ۳_ گسترده معرفت ۴_ تأثیرات معرفت در حوزه سیاسی و اجتماعی‌ 💠زمان دوره: چهارشنبه و پنج‌شنبه "به مدت سه هفته" ➖تاریخ ۲۵ و ۲۶ فروردین یکم‌، دوم، هشتم و نهم اردیبهشت 🕙ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷:۳۰ 📲 جهت ثبت‌نام، نام و نام‌خانوادگی خود را به شماره ۰۹۹۱۶۱۱۹۹۰۶ ارسال نمایید. __🍃___ بسیج دانشجویی دانشکده علوم قرآنی شیراز 🆔 @basijshiraz
🔵 و دانشکده علوم قرآنی تهران برگزار می کند؛ 🖋 💠 کارگاه آموزش word ( با رویکرد مقاله نویسی) 📚مدرس: سرکارخانم آل آقا 💳 هزینه ثبت نام ۲جلسه با تخفیف دانشجویی: ۲۰.۰۰۰تومان 📍جهت ثبت نام: نام، نام خانوادگی، شماره دانشجویی،شماره تلفن اکانت ایتا و همچنین فیش واریزی خود را به آیدی: 🆔 @Anjomanelmi99 ارسال فرمایید. 💳شماره کارت: 5022291041680479 بنام محدثه سادات حاجی میراسماعیلی. 📖 جلسات کارگاه: 📌جلسه اول: پنج شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ ازساعت ۱۷ لغایت ۱۸:۳۰ 📌جلسه دوم: جمعه ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ از ساعت ۱۷ لغایت ۱۸:۳۰ 📜 همراه با ارائه گواهی 💠 @tehran_anjoman 💠 💠 @sepehr_noor💠
📣 اطلاعیه 💠دومین نشست علمی کمیسیون قرآن و علوم انسانی با ارائه حجت الاسلام و المسلمین (( دکتر احمدحسین شریفی ))، استاد تمام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی صدرا . با موضوع : امکان و ضرورت تولید علوم انسانی قرآن بنیان زمان: دوشنبه ۱۴۰۰ / ۰۱ / ۲۳ ساعت ۱۱ صبح ‌ نشانی جلسه: http://82.99.217.99/meet/ معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه و دبیر کمیسیون قرآن و علوم انسانی
AUD-20210411-WA0024.m4a
7.93M
خطبه پیامبر اعظم (ص) در عظمت ماه مبارک رمضان .
امروز سه شنبه 24 فروردین 1400 30 شعبان ۱۴۴۲ 13 آوریل 2020 🔸 سوره نساء آیه 80: 🌺اعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم 🌺 مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَنْ تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا ﴿٨٠﴾ هر که از پیامبر اطاعت کند، در حقیقت از خدا اطاعت کرده و هر که روی برتابد [حسابش با ماست.] ما تو را بر آنان نگهبان [اعمالشان که به طور اجبار از فسق و فجور حفظشان کنی] نفرستادیم. (۸۰)
💠 حدیث روز 💠 💎 ثمره خوش‌رویی 🔻حضرت فاطمه عليهاالسلام: بِشرٌ في وَجهِ المُؤمِنِ يُوجِبُ لِصاحِبِهِ الجَنَّةَ 🌸 خوش‌رويى هنگام روبه‌رو شدن با مؤمن، بهشت را بر فرد خوش‌رو واجب می‌كند. 📚 بحارالانوار، ج 75، ص 401
.‏‎ ‎‏تربیتهای اسلام تربیتهای الهی است؛ چنانکه حکومت اسلام‏‎ ‎‏حکومت الهی است. فرق مابین حکومتهای دیگر با حکومت‏‎ ‎‏اسلام این است که آنها حکومت را می خواهند برای اینکه غلبه‏‎ ‎‏کنند بعضی بر بعضی و سلطه پیدا کنند یک عده ای بر عدۀ دیگر؛‏‎ ‎‏اسلام نیست؛ این منظورش نیست. اسلام از کشورگشاییها‏ ‎‏نمی خواهد کشورگشایی کند. اسلام می خواهد که کشورگشایی‏‎ ‎‏کند که همه را بکِشد طرف یک عالم دیگری. همه را تربیت انسانی‏‎ ‎‏بکند نه اینکه استفاده از آنها بکند؛ مثل این رژیمها که شما‏‎ ‎‏ملاحظه کردید و می کنید که چه در غرب باشد، چه آنهایی که در‏‎ ‎‏شرق بوده است؛ که همه نظر به این بوده است که یک سلطه ای‏‎ ‎‏پیدا کنند و یک استفاده های مادی بکنند.
این‌که می‌بینید در خبرگزاری‌های خارجی از زبان سیاستمدارها و دیپلمات‌ها و مانند این‌ها این روزها زیاد تکرار می‌شود که ایران را با فشار و تحریم و تهدید و مانند این‌ها نمی‌شود به زانو درآورد، این ناشی از قضایای یک ماه و دو ماه و شش ماه اخیر که نیست، [بلکه] ناشی از چهل سال حرکت ملّت ایران است. ملّت ایران از لاک توسری‌خوری و ذلّتی که به او تحمیل شده بود، خودش را با انقلاب خلاص کرد؛ این لاک را شکست، آمد بیرون. هویّت ایرانی با خصوصیّات اسلامی در او بُروز کرده، طالب عزّت است، طالب استقلال است، طالب پیشرفت است، لذاست که هر چه دشمنان ظالم فشار می‌آورند تأثیری در او نمی‌گذارد.
✨چه کار کنیم ماه رمضانِ پربار و نورانی داشته باشیم؟ 💢با حضور حجت الاسلام عالی💢 📆زمان برگزاری: سه شنبه ۲۴ فروردین ماه ساعت ۱۳:۳۰ 📌پیوند برگزاری: 🌐 https://www.skyroom.online/ch/fars.bso.99/ghorani.uni 📍بسیج دانشجویی دانشکده علوم قرآنی شیراز 🆔 @basijshiraz
به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان انجمن علمی دانشجویی دانشکده علوم قرآنی آمل برگزار می کند: ❤️سلسله جلسات قرآن ناطق❤️ ⏰هر شب ساعت ۲۱ 🎙سخنران:دکتر سیدمعصوم حسینی @quran_amol
_⁨کتابچه ساده رمضان⁩.pdf
2.21M
سلام بر ماه رمضان ماه نزول قرآن سلام بر رمضان ماه رحمت و میهمانی خدا سلام بر شهرالله و شهرالله الاکبر سلام بر ماه خدا که در هر دَم و بازدم و هر نفسش اجر و ثواب تسبیح است.
برگزاری نشست علمی باموضوع"بیانیه گام دوم، چشم انداز انقلاب اسلامی و موانع پیش رو" توسط انجمن علمی دانشجویی دانشکده علوم قرآنی شاهرود بصورت مجازی( آنلاین )/ ۲۳ فروردین ۱۴۰۰
. هر چی میخوای بخواه، ولی برا خودت نخواه... زرنگ باش! بزن به نام امام زمان! بگو آقاجون میخوام برا خودت باشم دربست... حتما نمیخواد عارف و عالم باشی تا برا امام زمان کاری کرده باشی! تو یه پدر خوب باش! یه همسر خوب باش! یه مادر خوب باش! یه کارمند خوب باش؟ یه دانشجوی خوب باش! یه بچه شیعه خوب باش! از منظر اسلام یه پدر خوب بودن چه شکلیه؟ مادر خوب بودن چطوریه؟ کارمند مورد توجه امام زمان باید چطوری باشه؟ بلدی؟! حله؟!
معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
چفیه(طریق القدس), [۱۳.۰۴.۲۱ ۰۹:۴۰] [Forwarded from انجمن علمی دانشجویی دانشکده علوم قرآنی آمل] سومین جلسه کارگاه روش شناسی مطالعات در حوزه قرآن و حدیث با موضوع "روش پدیدارشناسی" از سوی انجمن علمی دانشجویی دانشکده علوم قرآنی آمل با ارائه دکتر جواد فرامرزی؛ استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم به صورت زنده و به مدت 120 دقیقه در سامانه ادوب کانکت با حضور دانشجویان محترم قرآنی برگزار شد. دکتر فرامرزی بیان داشت: پدیدارشناسی، روشی است در حوزه مطالعات قرآن و حدیث که خاستگاهش فلسفه بوده و در سطح مطالعات ادیان، مورد استفاده قرار می گیرد. این روش در مراکز دین شناسی بزرگ دنیا و در سطح بین الملل به کار گرفته می شود اما در کشور ما چندان مورد استقبال واقع نشده است. وی گفت: با درپیش گرفتن این روش در مطالعات دینی، بخشی از جنبه های مغفول مانده قرآن و حدیث و علوم دینی مشخص می گردد و ابزاری برای کشف مراد اصلی متن، محسوب می گردد. قرن بیستم که از قرون مهم در فلسفه به شمار رفته و مکاتب مهم فلسفی در این دوره به وجود آمد، روش پدیدارشناسی مورد استفاده دین شناسان قرار گرفته، به ویژه "ادموند هوسرل" که بحث پدیدارشناسی با این فیلسوف آلمانی مطرح شده است. دکتر فرامرزی در خصوص تعریف این روش اظهار داشت: پدیدارشناسی به معنای توصیف و تحلیل یک پدیدار بر اساس داده های خود آن پدیده است نه تحمیل احکام بیرونی. به عنوان نمونه در تحلیلی یک سوره قرآن، از داده های همان سوره بهره گرفته می شود نه بر اساس فرضیه ها و پیش فرض های از پیش تعیین شده، چرا که پدیدارشناسی، فرضیه را نمی پذیرد. وی افزود: هدف پدیدار شناسی، توضیح صریح و شناسایی پدیده هاست، آن گونه که در موقعیتی خاص توسط افراد ادراک می شوند و مبنای فلسفی این روش آن است که در هر تجربه، حقیقتی وجود دارد. در واقع در روش پدیدارشناسی، پدیده ها با درنظرگرفتن نحوه بروز تجلی آن ها قبل از هرگونه ارزش گذاری، تاویل و یا قضاوت ارزشی، توصیف می شوند. در پایان جلسه، دانشجویان محترم سوالات خود را مطرح کرده و آقای دکتر فرامرزی نیز پاسخ دادند. @quran_amol
🌙شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ🌙 💠 امور فرهنگی و کانون قرآن و عترت دانشکده علوم قرآنی خوی، با همکاری انجمن علمی و بسیج دانشجویی دانشکده، برگزار می‌کند: 🕌به مناسبت ماه مبارک رمضان 🕌 🍃ختم آنلاین قرآن کریم🍃 🦋 ایام مبارک ماه رمضان هر روز راس ساعت ۱۷ 🎶 همراه با صوت زیبای قاریان ارجمند، آقایان: میثم باقرنسب، توحید داوری، مسعود فولادی، مهرداد قربانی، یاسر صحرائی، علی محمد‌نژاد، رسول فرج‌الهی ✨ جهت شرکت در مراسم ختم قرآن دانشجویی، از طریق لینک زیر اقدام فرمایید 🌐 http://82.99.217.99/khoy 🌺 🌿 🌼 ____🌸🌱🌸____ @olomquranikhoy ____🌸🌱🌸____