eitaa logo
فرهنگ سادات
6 دنبال‌کننده
33 عکس
5 ویدیو
5 فایل
خرده فرهنگ های مرتبط: آیین ها، قسم ها، سمبل ها، تمثیل ها، اسطوره ها، باورها، آداب و رسوم، دعاها، نذورات، اعتقادات، افسانه ها و... با موضوع تکریم سادات حاضر و غایب (امامزادگان) در دنیای اسلام نویسندگان کتاب در حال تألیف: سید فضل الله بیژنی سید مهدی بیژنی
مشاهده در ایتا
دانلود
IABAJ_Volume 10_Issue 1_Pages 53-76.pdf
429.3K
Edit, Sign and Share PDF files on the go. Download the Acrobat Reader app: https://adobeacrobat.app.link/Mhhs4GmNsxb
فرهنگ و رسوم ایرانی اسلامی۱ آیین جهانی سفره ی حضرت رقیه خاتون س: ای دخت پاک لولاک، گریان ز داغت افلاک خفتی به سینه خاک، چون اشک تو، کنم پاک با گریه ی تو گریم با گریه ی تو گریم باب الحوائج حضرت رقیه (س) در ۱۷ شعبان به دنیا آمد و در سه یا چهار سالگی در روز دوشنبه ۵ صفر سال ۶۱ هجری یعنی ۲۵ روز پس از عاشورا در خرابه ی شام با نشان داده شدن سر پدرش از جانب یزد، آسمانی شد. در طول تاریخ به جهت آموزه های دینی سفره انداختن برای آن حضرت و... و طلب جمعی حاجات یک سنت پسندیده و فراگیر بوده است. در کتاب کافی ج ۵ ص ۳۱۴ امام صادق ع سفره انداختن و طلب دعای جمعی کنار سفره را باعث حاجت روایی دانسته اند. از طرفی دیگر اینکار یکجور همراهی با گریستن بیست ساله ی امام سجاد ع در کنار سفره بیاد مصیبت های عاشورایی اهل بیت مستند به مثلا کتاب بحارالانوار ج ۴۶ ص ۱۰۸ می باشد. برخی می گویند رقیه خاتون به دلیل بسیاری از صفات خود مورد توجه مردم بود و حتی پس از پایان جنگ کربلا، تعداد زیادی بانو از نوادگان پیامبر خدا به او مراجعه کرده و به خاطر خواص شفا دهنده و خدا پسندی او، از او درخواست دعا داشتند و این سفره امتداد آن طلب حاجت و واسطه قرار دادن ایشان برای گرفتن حاجت از خداست. طبق تجربه ی مردم سفره حضرت رقیه س برای حاجت های مختلفی چون ازدواج، بچه دار شدن، شفای مریض، ادای قرض، خرید خانه و... بسیار مجرب است. جهت برگزاری این برنامه ی زنانه ابتدا محیط مناسب انجام سوگواری را با پرچم و کتیبه ها تزیین کرده و سپس سفره سبز رنگی پهن می کنند و در وسط آن چراغ گردسوز و شعدان قرمز چیده و بین آن هم جاشمعی و گلدان قرمز قرار می دهند، در بالای سفره با چند آجر یا خشت به همراه بوته ی خار، سنگ و کلوخ نمادی از مزار این کودک آسمانی را ایجاد کرده و روی مزار، زنجیر، دو لاله ی شمعدان قرمز یا لمپا گردسوز قرمز بهمراه گلابپاش قرار می دهند. در تمام مراحل انجامِ سفره صاحب سفره بهتر است با وضو باشد، جهت این برنامه نباید از حالت سنتی سفره فاصله گرفت و محیط را با تم و بادکنک تزیین نمود. بر روی سفره نباید غذاهای رنگین نهاده شود، بلکه اطعام با نان پنیر سبزی، حوا یا شل زرد و خرما بوده و دقت می کنند هسته های خرما را (به جهت احترام به سفره دور نیانداخته و) به آب روان بسپارند، همچنین از آجیل ساده ی مشکل گشا با نخودچی کشمش، توت خشک و.. استفاده می کنند، برای جذب کودکان هم از خوراکی هایی که آنها دوست داشته باشند، یا عروسک و اسباب بازی هایی ساده بر روی سفره استفاده می شود که حاصل نذر جمعی یا فردیست، هدایای اعطایی به کودکان بیشتر معنویست مانند کلیپس روسری جهت بهتر شدن حجاب. در طول مراسم روی خوراکی های سفره پارچه ی سیاه می اندازند تا حواس عزاداران پرت نشود، دختر بچه های کوچک روسری سبز بر سر کرده و دور سفره می نشینند و بزرگترها پشت سرشان قرار می گیرند. مراسم با نماز حاجت شروع شده سپس با مداحی (ترجیحا توسط سادات)، دعای توسل، زیارتنامه ی حضرت رقیه س، و ذکر تسبیح امتداد می یابد. در چهار زمان این سفره انداخته می شود: ✓ ایام ودلات حضرت رقیه س ✓ ایام شهادت حضرت رقیه س ✓ عصر یکشنبه یا شب دوشنبه (هفته گرد شهادت) برای نذرهای تک مراسمی. ✓ شب جمعه برای حاجات مهم (سه مرتبه سفره) بدین صورت که مراسم روضه شب جمعه دوم پر رونق تر از مراسم اول بوده و سومین مراسم که باز پر رونق ترین خواهد بود را گرویی نگه می دارند تا پس از حاجت گرفتن انجام دهند. برگزاری این چنین مراسمی مانند انواع سفره‌های نذری، مجالس روضه خوانی زنانه و… علاوه بر این که از لحاظ اعتقادی و مذهبی برای زنان مهم است، کارکردهای اجتماعی و اقتصادی نیز در خانواده‌ها دارد. از جمله این که در این گونه مجالس معمولا صندوق‌های تعاونی کوچکی تشکیل می‌شود که در صورت ضرورت می‌تواند نیاز هر یک از اعضا را مرتفع سازد، برای مشکلات مالی و خانوادگی افراد راه کارهایی اندیشیده می‌شود. مثلا برای تهیه جهیزیه دختران بی بضاعت و یا افراد ناتوان، مقروض و … پول جمع کرده و به اینگونه افراد که شناسایی کرده‌اند، می‌دهند. بسیاری از مردم در پایان مراسم حضرت رقیه را واسطه برآورده شدن حاجت قرار می دهید و عدد ۱۴ را در نظر گرفته. مثلا می گویند: چنانچه انشاءالله مشکلم برطرف شد چهارده صلوات بر محمد و آل محمد و یا ۱۴۰۰۰ هزار تومان و یا چهارده میلیون تومان و… به نیت آن بانوی مکرمه به فلان امر خیر اختصاص دهم. قم. سید مهدی بیژنی پویا کارشناس تاریخ و فرهنگ 09126519011 🌹 از خوانندگان عزیز تقاضا دارم با نظرات خود در تکمیل و تصحیح پست های فرهنگی ام (که در آینده کتاب می شود) یاریم نمایند.
آداب سفره امام حسن (ع) چیست و چه وسایلی لازم است؟ https://delbaraneh.com/art/%D8%B3%D9%81%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AD%D8%B3%D9%86/
السلام علیکم یا سادة السادات ... و جعلته سیداً من السادةِ دو اشاره به امام حسین ع در دو زیارت اربعین مختلف که تکرار نام خدا در جوشن کبیر بود: ... یا سید السادات...
صلوات بر سادات اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ النَّبِىِّ وَعَلى ذُرّيَّتِهِ وَعَلى اَهْلِ بَيْتِهِ خدايا بر محمّد نبى و بر فرزندان و اهل بيتش دورد فرست.
هدایت شده از قم آنلاین
🛑📸 اینجا یمنه هرسال کل شهر رو به مناسبت میلاد پیامبر سبز میکنند خیلی قشنگه😍 @Qomonline ، کانون اخبار مهم
هرکه دشنام دهد ذریه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم را یا یکی را از ذریه او و جد معصوم آنها شامل و داخل در آن دشنام باشد و معصوم را از آن استثنا نکرده ،بلا خلاف دشنام دهد واجب القتل و خون او حلال برای هر سامع است اگر پدر معصوم آنها خارج از آن باشد و دشنام دهد را به عدد هر یکی از ذریه آن حضرت یک حد زده می شود منبع: الساداة في سيادة الساداة-ص۲۲۳ 🆔️ @mnse30
هو القادر سادات حسینی در دوره مروانیان زیر فشار و اقدام‌های سرکوبگرانه حکومت در معرض کشتار و آزار و اذیت قرار گرفتند و دچار مصیبت و گرفتاری های بسیاری شدند. امام علی علیه السلام در خطابه ها مورد لعن و ناسزا قرار گرفت، حقوق سادات از بیت المال قطع شد و خلفا با گماشتن جاسوسانی آنها را تحت نظر گرفتند و از طرف دیگر خلفای مروانی انحراف از اصول و مبانی اسلام را به اوج رساندند و برای استقرار حاکمیت و موروثی کردن آن در خاندان خویش از ارتکاب هر جنایتی خودداری نورزیدند. ارادتمند:نقیب السادات 🆔️ @mnse30