eitaa logo
فرهنگ سادات
6 دنبال‌کننده
33 عکس
5 ویدیو
5 فایل
خرده فرهنگ های مرتبط: آیین ها، قسم ها، سمبل ها، تمثیل ها، اسطوره ها، باورها، آداب و رسوم، دعاها، نذورات، اعتقادات، افسانه ها و... با موضوع تکریم سادات حاضر و غایب (امامزادگان) در دنیای اسلام نویسندگان کتاب در حال تألیف: سید فضل الله بیژنی سید مهدی بیژنی
مشاهده در ایتا
دانلود
القابی که به سیدها داده می‌شود بر دو دسته است: انتسابی و احترامی. القاب انتسابی برای بیان نَسَب شخص و انتساب وی به طایفه یا قبیله معینی به کار می‌روند، مانند امامی، حسینی، حسنی. القاب انتسابی برای گرامیداشت منتسبان به خاندان محمد به آنان اطلاق می‌شود و اغلب سیدها بر خود اطلاق نمی‌کنند، چنان‌که دربارهٔ مراجع متأخر شیعه که از سادات بوده‌اند چنین بوده‌است، مثلاً نقش مهر سید محسن حکیم، محسن الطباطبائی الحکیم، و نقش مهر سید ابوالقاسم خویی، ابوالقاسم الموسوی الخوئی، و مهر سید احمد خوانساری احمد الموسوی الخوانساری بوده است. در روزگار پیشین هم این گونه بوده و در نسخ خطی و متون کهن معمولاً سادات خود را به این القاب ننامیده‌اند. در ایران نیز اگر سادات پیشاپیش نام خویش لفظ «سید» می‌آورند، برای تفاخر و بزرگ داشتن انتساب خود به خاندان محمد است و در این موارد سید می‌تواند جزئی از نام باشد. برخی از القاب احترامی که در روزگار مختلف برای گرامی‌داشت سادات به کار برده می‌شده به شرح زیر است: برای آقایان: سید شریف میر علوی کیا امیر میرزا بیگ شاه برای خانم‌ها: سیده شریفه علویه سادات مثل زهرا سادات بی بی میرزایه بیگم لقب میرزا معمولاً در بین سادات رسم است که نسبت سیدی از پدر به فرزند برسد. روی همین اصل کسانی که از مادر یا مادر بزرگ سید هستند اصطلاحاً شریف یا میرزا یا بیگ و میرزایه، شریفه و بیگم حالت مؤنث می‌گویند. در دورهٔ قاجار اصطلاحاً به شاهزادگان قاجاری میرزا می‌گفتند و باید گفت که بعضی از وزیران و شاهزادگان این فامیل را دارند و نام خانوادگی را از خود شاه یا شاهزادگان هدیه گرفتند. در دوران پیشتر، میرزا به کسی گفته می‌شد که در کار نوشتن و حساب و کتاب دیوان سالاری‌های دولتی بود و عملاً قشر مرفه و سطح بالای جامعه را تشکیل می‌داد و به صورت عام با سوادان دوران گذشته بودند. از همین رو به سادات تحصیل کرده، میرزا نیز اطلاق می‌شده‌است. منبع👇 https://fa.m.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%AA
کلاه سادات کربلا
قرآن رنگ لباس بهشتیان را سبز میداند «و یلتبسون شیابا خضرا من سندس و استبرق» در عرف جامعه هم، رنگ سبز مظهر تقدس و معنویت و رنگ بهار است.
آیین پخت سمنوی سادات در روستای قدیم حاجی آباد شهرستان کرج حدود ۸۰ سال پیش آغاز شد. این آیین ثبت میراث ملی شده است.
سنت چاووش خوانی
آیین استقبال سادات از کاروان حضرت معصومه در قم و امام رضا در مشهد که دو داستان جداگانه دارد
آیین تدفین سادات