eitaa logo
فرشید شرفی | قرآن و حدیث و کلام
196 دنبال‌کننده
72 عکس
103 ویدیو
4 فایل
✅ کانال رسمی فرشید شرفی * پژوهش‌‎گر مطالعات قرآن و حدیث * پژوهش‌گر مطالعات فلسفه دین * کارشناس شبکه ولایت (فارسی) و قناة الولاية (عربی) ارسال پیام: @IbrahimSharif
مشاهده در ایتا
دانلود
فرشید شرفی | قرآن و حدیث و کلام
📸 مطالعه یادداشت مرتبط با تصاویر و مستندات فوق: [اینجا] 🆔 @FarshidSharafi | فرشید شرفی
🔸از جمله خرافات عجیب و غریبی که متاسفانه تعداد زیادی از بزرگان و عالمان مخالفان شیعه از جمله برخی از صحابه و تابعین بدان معتقد بوده‌اند، پذیرش روایات خرافی و اسرائیلیاتی مربوط به ماجرای دو فرشته الهی، هاروت و ماروت، می‌باشد. 🔸پیرو چنین نقل‌هایی، گروه زیادی از میان عالمان اهل تسنن (از عهد صحابه و تابعین تا دوران متاخر) بر این باور بودند که دو فرشته الهی هنگام نزول در بابِل، شراب‌خواری کردند و شخصی یا کودکی را به نا‌حق کُشتند و با سیاره‌ی زهره که در صورت زنی زیبا در آمده بود، زنا کردند! سپس آن زن مسخ شد یا دوباره به مکان اصلیش بازگشت و تبدیل به سیاره‌ی زهره شد! از این رو برخی از صحابه مانند عبدالله بن عُمَر بن الخطّاب، به سیّاره‌ی زهره دشنام می‌دادند! 🔸در پایان ماجرا نیز قرار بر این شد تا این دو فرشته‌ی الهی در مکانی - احتمالا بابِل - زندانی و شکنجه و عذاب شوند تا در دنیا پاک شوند و به همین دلیل تا قیامت مشمول عذاب الهی بر روی زمین - و ظاهرا بابِل - هستند و از دو پا یا از مو‌هایشان آویزان شده و عذاب می‌شوند! 🔸عجیب‌تر آن که ادعا شده مجاهد بن جبر (امام القراء و مفسّر بزرگ تابعین و شاگرد صحابه‌ای چون عبدالله بن عبّاس و عبدالله بن عمر) به بابِل سفر کرد و مکان آن دو فرشته را در حالی که عذاب می‌شدند دید!!! 🔺مستندات فراوانی در قالب روایاتی با اسانید متعدد (با درجه اعتبارِ: صحیح، حسن، ضعیف) در مصادر مخالفان شیعه وجود دارد که ثابت می‌کند خیل عظیمی از عالمان و مفسران و محدثان مخالفان شیعه به این خرافاتِ موهِن معتقد بوده‌اند و حتی در دفاع از آن رساله‌های مختصری نیز تالیف کرده‌اند و این مساله حتی به اصول اعتقادی برخی از عالمان اهل تسنن در باب ملائکه نیز وارد شده است! ▫️در بخشی از برنامه‌های زنده عربی ماه مبارک رمضان امسال، به بازگویی و روایت مطالب فوق - که عمده مستندات آن کمتر در کتاب‌ها و رسانه‌ها به آن پرداخته شده - پرداخته‌ام و البته روایت ماجرا کماکان ادامه دارد. 🔺امکان پیگیری برنامه‌های عربی از اینجا وجود دارد: 🔗 https://www.youtube.com/@SharifAmir 🔗 https://t.me/SharifAmir 🆔 @FarshidSharafi | فرشید شرفی
📸 مطالعه‌یِ یادداشت مرتبط با تصاویر و مستندات فوق: [اینجا] 🆔 @FarshidSharafi | فرشید شرفی
فرشید شرفی | قرآن و حدیث و کلام
📸 مطالعه‌یِ یادداشت مرتبط با تصاویر و مستندات فوق: [اینجا] 🆔 @FarshidSharafi | فرشید شرفی
تصحیح خطا‌های رایجِ پژوهش‌گران در حوزه علوم حدیث (1) 🔸برداشت‌های نادرست از تصحیحات محدّثان، عالمان و پژوهش‌گران عرصه تصحیح و تضعیف احادیث با تأکید بر مورد «محمّد ناصر‌الدین البانی» 🔹تبیین یک برداشت نا‌دُرُست: یکی از خطا‌های رایج در میان برخی از پژوهش‌گرانِ حوزه‌یِ علوم حدیث، فهم نا‌درستِ معنای تصحیحات و تضعیفات احادیث از سوی محدّثان و پژوهش‌گران در تعلیقاتشان بر برخی از احادیث است. مشاهده شده است که در مواردی قابل توجه برخی از پژوهش‌گران ضمن استناد به عباراتی چون «حديث صحيح»، «حديث حسن» و «حديث ضعيف» که از سوی برخی از عالمانِ حدیث - به خصوص محمّد ناصر‌الدین البانی - ذیل برخی احادیث به کار رفته، آن را دلیلی بر «توثیق یا تضعیفِ رجالِ واقع شده در سند احادیث مذکور» گرفته‌اند! عجیب آن که چنین فهم غلط و نا‌درستی به برخی تألیفات مهم و هم‌چنین مقالاتِ تخصّصیِ مورد تایید وزارت علوم یا مراکز حوزوی نیز راه یافته است! ☑️ تصحیح این فهم نادرست: در مواردی که محدّثان و پژوهش‌گرانِ حوزه علوم حدیث در تعلیقاتشان بر احادیث از عباراتی چون «حديثٌ صحيحٌ»، «صحيحٌ»، «حديثٌ حسنٌ»، «حسنٌ» ،«حديثٌ ضعيفٌ» یا «ضعيفٌ» استفاده می‌کنند، استفاده از این اصطلاحات لزوما دالّ بر توثیق یا تضعیف رجالِ واقع شده در سند احادیث مذکور نیست! بلکه سخن ایشان در موارد بسیاری می‌تواند ناظر بر بررسی مجموعه اسانید و متون مورد نظر ایشان پس از تخریج حدیث باشد. ▫️این نکته به صورت خاص در مورد تصحیحات و تضعیفات ارائه شده از سوی «محمّد ناصر‌الدین البانی» در تعلیقاتش بر احادیث موجود در سُنَنِ اربعه و سایر کتب حدیثی صادق است و بایستی مورد توجّه ویژه قرار گیرد تا منجر به ارائه استدلال‌های نادرست در حوزه رجال‌پژوهی نشود. در چنین مواردی مراجعه به مشروحِ تعلیقاتِ البانی بر احادیث مورد نظر به جای مراجعه به خلاصه تعلیقات وی بر احادیث یا مراجعه به کتاب‌های «سلسلة الأحاديث الصحيحة» و «سلسلة الأحاديث الضعيفة» می‌تواند ما را در یافتن دیدگاه البانی پیرامون رجال واقع شده در سند احادیث مذکور یاری نماید. ✔️ارائه‌یِ یک مثال جهت فهم بِه‌تر و دقیق‌تر: محمّد ناصر‌‌الدین البانی در تعلیقش بر حدیثِ شماره 3487 کتاب سنن ابن ماجه (چاپ مكتبة المعارف) که در اسناد آن نام «عثمان بن مطر» و «الحسن بن أبي جعفر» نیز به چشم می‌خورد، این حدیث را «حسن» دانسته است. این در حالیست که دو راوی نام برده شده، از نظر البانی «ضعیف الحدیث» هستند و وی هنگامی که در کتاب دیگر خویش «سلسلة الأحاديث الصحيحة» به تفصیل از این حدیث سخن گفته و به تخریج آن نیز اشاره داشته، به «ضعیف الحدیث» بودن این دو راوی اشاره کرده است. [این تصاویر را ببینید] فلذا نتیجه گرفتنِ «وثاقت/ عدم وثاقت» راویان مذکور در چنین اسانیدی بر پایه حکم البانی بر این احادیث، فهمی نادرست می‌باشد. 🆔 @FarshidSharafi | فرشید شرفی
فرشید شرفی | قرآن و حدیث و کلام
📥 نقدی کوتاه بر چهار موضع نادرست شهید بهشتی (رض) نسبت به غدیر، سقیفه و سجده بر مُهر در نماز 👈 چهار
بررسی_چهار_اشکال_وارد_شده_بر_شهید_بهشتی_1.pdf
2.69M
📥 بررسی چهار (4) اشکال وارد شده بر شهید آیت‌الله بهشتی (رض) از سوی نشریه «بهشتی‌نگار» (وابسته به مؤسسه اندیشه «بهشتی») 🔸این یادداشت در پاسخ به یادداشتی از اینجانب (فرشید شرفی) با عنوان «نقدی کوتاه بر چهار موضع نادرست شهید بهشتی (رض) نسبت به غدیر، سقیفه و سجده بر مُهر در نماز» از سوی آقایان «محمدحسین نوری» و «سیدعلی سجادی» انتشار یافته است. 🔹پژوهش‌گران می‌توانند با مطالعه هر دو یادداشت، مبتنی بر دانسته‌ها و یافته‌ها و مبانی خویش در مورد آن مقایسه و داوری کنند. ترویج فضای آزاد‌اندیشی و گفت‌و‌گو‌های علمی به دور از هر نوع سو‌‌گیری‌ از ویژگی‌های بارز شهید آیت‌الله بهشتی (رض) بوده است. 🆔 @FarshidSharafi | فرشید شرفی
📝 یاد باد آن روز‌گاران، یاد باد!/ یاد‌داشتی به بهانه اثر فاخر «إطوي الأرض» با اجرای «باسم الکربلائی» و شعر «سید عبد‌الخالق المحنة» به مناسبت مراسم اربعین 🔹حدود دو هفته از اجرای کار بسیار زیبا، پر معنا و کم‌نظیر «إطوي الأرض» از سوی «باسم الکربلائی» (وفّقه الله) با شعرِ شاعرِ اهل‌بیت، سید عبد‌الخالق المحنة (أيّده الله)، می‌گذرد و اجرای فنّیِ این شعر زیبا در کم‌تر از دو هفته در کانال رسمی «باسم الکربلائی» (اینجا) به بیش از یک میلیون و سی‌صد‌ هزار بازدید رسیده و به ترند شبکه‌های اجتماعی عربی و صفحات شیعی نیز تبدیل شده است. 🔹به گمان نگارنده این سطور، آن‌‌چه این کار را پُر بازدید‌ نموده و به ترند شبکه‌های اجتماعی تبدیل کرده و تحسین و اعجاب گروه‌های مختلف از مردم عادی گرفته تا ناقدان و متخصصان را به هم‌راه داشته، کنار هم قرار گرفتن سه عنصر مهم و اساسی است: 1. شعر زیبا، پر مفهوم و مشتمل بر فضائل اخلاقی و فرهنگی و دینی که از نظر فنّی و ادبیاتی نیز عمده ساخت‌ها و ساختار‌های حیاتی در آن به خوبی رعایت شده است. 2. اجرای بسیار فنّی و ماهرانه «ملا باسم الکربلائی» که به خوبی توانسته حقّ این شعر زیبا را ادا کند. از آن‌جا که ایشان تسلط بسیار خوبی بر دستگاه‌های مختلف دارند، با انتخاب لحنی بسیار دل‌نشین و مناسب این شعر را اجرا کرده‌اند. 3. استفاده تدوین‌گران اثر از افکت‌های صوتی به شکل کاملا معتدل و متناسب با فضای اثر که نه افراطی در آن صورت گرفته و نه تفریطی. (البته نقش این عنصر بیشتر فرعی است تا اصلی و همان دو عامل نخست کلیدی هستند) ▫️روز‌گاری در فضای کار‌های آیینیِ ایرانی و فارسی، چنین آثار و اجرا‌های زیبایی که مبتنی بر اشعاری فاخر و مشتمل بر ارزش‌های دینی و فرهنگی بود، فراوان به چشم می‌خورد و به نوعی شاعرانِ اهل‌بیت به ویژه در ایران‌زمین، یکی از ارکانِ اصلی کار‌های ویژه محرّم و صفر بودند اما رفته رفته و به ویژه از اواخر دهه هفتاد خورشیدی، فضای این فعالیت‌ها از ادبیات و اشعار غنی فاصله گرفته و با غلبه‌یِ سبکِ موسوم به «شور»، غنای ادبیاتی و محتوایی کار‌های آیینی به شکلی محسوس افت کرد و بعضا آمیخته با ادبیاتی رکیک و غُلُو‌آمیز و صوفیانه شد! این در حالی است که شاعران زَبَر‌دست و متخصّصی در فضای زبان فارسی و آثار آیینی فعالیت دارند اما متاسفانه با تغییر ذائقه برخی/ بسیاری از مخاطبان و یا شاید به تعبیر دقیق‌تر پس از ذائقه‌سازی برای مخاطبِ مذهبی، سبک‌هایی که در برخی/ بسیاری مواقع کپی‌برداریِ ناشیانه‌ای از برخی ترانه‌های مبتذل هستند، جای اشعار و سبک‌های درخورِ شأنِ اهل‌بیت علیهم السلام را گرفته‌اند. ▫️در چنین شرایطی است که باید گفت یاد آن روز‌گارانی به خیر که اشعار نابِ فارسیِ سروده شده از سوی شاعرانِ پاک‌نهادِ اهل‌بیت علیهم السلام در ایران‌زمین پایه و اساس کار مدیحه‌سرایان بود! چه این که حتی بسیاری از شاعرانِ آیینیِ عرب و از جمله اهل عراق نیز از ایشان الگو می‌گرفتند! این‌جاست که می‌گوییم: «یاد باد آن روز‌گاران، یاد باد»! 🆔 @FarshidSharafi | فرشید شرفی
فرشید شرفی | قرآن و حدیث و کلام
📝 یاد باد آن روز‌گاران، یاد باد!/ یاد‌داشتی به بهانه اثر فاخر «إطوي الأرض» با اجرای «باسم الکربلائی»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پیوست ویدئویی یادداشتِ «یاد باد آن روز‌گاران، یاد باد»! (1) | ترویج ارزش‌های دینی و اخلاقی و فضائل اهل‌بیت در اثر فاخرِ «إطوي الأرض» 🔹در ویدئوی پیشِ رویتان، ترکیبِ شعر بسیار زیبای شاعرِ اهل‌ِ‌بیت، سید عبد‌‌الخالق المحنة، و اجرای فنّی و زبانِ بدنِ حرفه‌ایِ «باسم الکربلائی» به خوبی توانسته ارزش‌های دینی و اخلاقی و فضائل اهل‌بیت علیهم السلام و جود و کرم ایشان را با محتوایی که ریشه‌های کاملا «قرآنی» و «حدیثی» دارد و به دور از «غُلُو» و «هرزه‌گویی» و «رکیک‌گویی» است به مخاطب انتقال دهد. ✅ یادداشتِ «یاد باد آن روز‌گاران، یاد باد»! پیرامون این کارِ فاخر را (اینجا) بخوانید. 🆔 @FarshidSharafi | فرشید شرفی
فرشید شرفی | قرآن و حدیث و کلام
📝 یاد باد آن روز‌گاران، یاد باد!/ یاد‌داشتی به بهانه اثر فاخر «إطوي الأرض» با اجرای «باسم الکربلائی»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پیوست ویدئویی یادداشتِ «یاد باد آن روز‌گاران، یاد باد»! (2) | ترویج اخلاق‌مداری در برخورد با میز‌بانان مراسم اربعین همراه با تأکید بر برائت از دشمنان اهل‌بیت 🔹در ویدئوی پیشِ رویتان، ترکیبِ زیبای «اخلاق‌مداری در برخورد با میز‌بانان مراسم اربعین» و «برائت از دشمنانِ اهلِ‌بیت» قابل مشاهده است. بخشی از شعر و اجرا، بر برخورد کریمانه با میز‌بان‌هایی است که شاید بضاعت مالیشان اندک است و توانایی ایشان صرفا پذیرایی با آب است و بخش دیگر نیز ابراز برائت از دشمنان اهل‌‌بیت و قاتلان امام حسین (ع) پس از نوشیدن آب را در بر دارد که کاملا مبتنی بر احادیث است. 🔹نکته جالب توجه آن که بخش دوم شعر به قدری استادانه سروده و اجرا شده که چنان چه در بخشی از ویدئو قابل مشاهده است، «سید رفعت الصافی» (شاعرِ پر‌آوزاه‌یِ اهلِ‌بیت) با تحسین و اعجاب رو به «سید عبد‌الخالق المحنة» (سُراینده‌یِ شعرِ مذکور) کرده و وی را می‌ستاید. ✅ یادداشتِ «یاد باد آن روز‌گاران، یاد باد»! پیرامون این کارِ فاخر را (اینجا) بخوانید. 🆔 @FarshidSharafi | فرشید شرفی
فرشید شرفی | قرآن و حدیث و کلام
📝 یاد باد آن روز‌گاران، یاد باد!/ یاد‌داشتی به بهانه اثر فاخر «إطوي الأرض» با اجرای «باسم الکربلائی»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پیوست ویدئویی یادداشتِ «یاد باد آن روز‌گاران، یاد باد»! (3) | ترویج ارزش‌های «اخلاقی»، «علمی» و «فرهنگی» و لزوم نشر معارف اهل‌‌بیت و تأكيد بر «نماز اوّل وقت» 🔹در ویدئوی پیشِ رویتان، که می‌توان آن را یکی از زیبا‌ترین و غنی‌ترین بخش‌های این کارِ فاخر دانست، ارزش‌های «اخلاقی»، «علمی» و «فرهنگی» به زیبایی هر چه تمام‌تر باز‌تاب یافته و به صورت خاص بر «نماز اوّل وقت» تأکید شده است. 🔹این در حالیست که در سال‌های اخیر برخی افرادِ کار‌نا‌بلد در کشور ما، به نوعی دو قطبیِ «نماز اوّل وقت - عزا‌داری» را به راه انداخته‌اند حال آن که در این شعر به شکلی استادانه بر «لزوم پای‌بندی به نماز اوّل وقت» به عنوان یکی از محور‌های اساسی آموزه‌های اهلِ‌بیت علیهم السلام تأکید شده است. ✅ یادداشتِ «یاد باد آن روز‌گاران، یاد باد»! پیرامون این کارِ فاخر را (اینجا) بخوانید. 🆔 @FarshidSharafi | فرشید شرفی
فرشید شرفی | قرآن و حدیث و کلام
📝 یاد باد آن روز‌گاران، یاد باد!/ یاد‌داشتی به بهانه اثر فاخر «إطوي الأرض» با اجرای «باسم الکربلائی»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پیوست ویدئویی یادداشتِ «یاد باد آن روز‌گاران، یاد باد»! (4) | ضرورت پاس‌داری از شعائر حسینی و حفظ انسجام و وحدتِ درون‌شیعی و حراست از دین در برابر دشمنانِ آن 🔹در ویدئوی پیشِ رویتان، با عباراتی زیبا و به شکلی ماهرانه، مفاهیمی چون «رنج‌ها و زحمات بزرگان دین در حفظ شعائر حسینی»، «لزوم حفاظت و حراست از شعائر حسینی»، «حفظ انسجام و وحدتِ درون‌شیعی و پرهیز از تفرقه» و «هشیاری در برابر حیله دشمنانِ دین» بیان شده است. ✅ یادداشتِ «یاد باد آن روز‌گاران، یاد باد»! پیرامون این کارِ فاخر را (اینجا) بخوانید. 🆔 @FarshidSharafi | فرشید شرفی