eitaa logo
کانال مطالب و اطلاع رسانی فرزاد تات
3 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
802 ویدیو
71 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از دکتر سعید جلیلی
⭕️ دکتر سعید جلیلی: نمی‌شود از وفاق سخن گفت اما تفرقه‌افکن‌ترین افراد را وارد عرصه کرد دکتر جلیلی در اولین جلسه‌ی دور جدید سلسله جلسات حکمت سیاسی اسلام در قرآن با موضوع «اتّفاق» گفت: 🔹 از ابتدای انقلاب، عده‌ای در مقاطع مختلف موضوعات و مفاهیم دینی‌ای را مطرح می‌کردند که به دلیل عدم درک درست آن، نهایتا دچار کج‌روی شدند. ما باید بدانیم که اگر موضوعاتی در جامعه و عرصه‌ی سیاسی کشور مطرح می‌شوند، چه نسبتی با اندیشه‌ی دینی و حکمت سیاسی اسلام دارند. 🔸 موضوعی که امروز در کشور مطرح شده است، مسئله‌ی «وفاق» است. در ابتدا، لازم است که نسبت ما با این مفهوم روشن بشود. 🔹 حضرت امام(ره) نیز رمز پیروزی و موفقیّت‌های انقلاب اسلامی را، «وحدت کلمه» می‌دانستند. یعنی «وحدت»، بر محور کلمه‌ی «حق». وحدت یک «حرکت حقیقی» است که بر محور یک «حقیقت» شکل می‌گیرد. 🔸 سخن از وحدت نباید به صورت یک حرکت نمایشی و کاریکاتوری یا یک بازی سیاسی مطرح شود. نمی‌شود صحبت از وفاق و وحدت کرد امّا کسانی را که بیشترین تفرقه افکنی‌ها و کینه‌توزی‌ها را در سابقه‌ی خود داشته‌اند وارد میدان کرد. 🔹 لازمه‌ی یک جامعه‌ای که می‌خواهد به سمت پیشرفت حرکت کند، وفاق حول حرکت بر صراط مستقیم و مبانی مطرح شده توسط امامین انقلاب است. اگر بخواهیم این اصول را نادیده بگیریم، نه تنها پیشرفت نمی‌کنیم بلکه دچار پسرفت خواهیم شد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سخنان رئیس جمهور درباره‌ی ناترازی قیمت بنزین، ادامه داد: 🔸 وقتی موضوعی درست فهم نشود، راه حل درستی نیز برای آن ارائه نخواهد شد. در بحث میترینگ، گفته می‌شود که ۲ تا ۴ درصد از نفت و فرآورده‌های نفتی ما، دچار پِرتی می‌شود! این حجم از سرمایه‌ی کشور به کجا می‌رود؟! امروز در اخبار می‌شنوید که محموله قاچاق سوخت ۶۰ میلیون لیتری کشف میشود! این منافع به جیب چه کسانی می‌رود؟ در ابتدا باید جلوی چنین مسائلی گرفته شود. ▫️در ابتدای این جلسه، ماموستا رستمی(امام‌جمعه‌ی اهل سنّت سنندج) به بیان مطالبی در موضوع ولادت رسول اکرم(ص) و هفته‌ی وحدت پرداختند. ▫️همچنین در این مراسم، آقایان طالبی و فرهنگیان، اشعاری را به مناسبت هفته‌ی وحدت خواندند و گروه سرود ستارگان ولایت نیز به اجرای قطعاتی در مدح رسول اکرم(ص) و وحدت اسلامی پرداخت. ✅ @saeedjalily
هدایت شده از دکتر سعید جلیلی
📷 گزارش تصویری اولین جلسه دور جدید سلسله جلسات حکمت سیاسی اسلام در قرآن با موضوع «اتّفاق» شهریور ۱۴۰۳ ✅ @saeedjalily
هدایت شده از دکتر سعید جلیلی
⭕️ ترور برای فرار از شکست ▪️ پیام نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در شورایعالی امنیت ملی در رابطه با انفجارهای تروریستی لبنان ▪️ دکتر سعید جلیلی، نماینده مقام معظم رهبری در شورایعالی امنیت ملی در واکنش به جنایت اخیر تروریستی در لبنان پیامی به شرح زیر صادر کرد: 🔹بسمه تعالی تداوم رفتارهای تروریستی رژیم صهیونیستی که این بار با استفاده از ابزارهای ارتباطی انجام می‌شود، نشانگر شکست آمریکا، ناتو و رژیم صهیونیستی در مواجهه با قدرت مقاومت است. 🔸نزدیک به یک سال تلاش مذبوحانه‌ی قدرت‌های استکباری برای حفظ این رژیم و هیمنه از دست رفته، آن‌ها را بیش از همیشه در نگاه آزادگان جهان رسوا و منفور ساخته و قدرت سخت مقاومت نه‌تنها هیمنه پوشالی سخت‌افزاری صهیونیست‌ها، که اعتبار دنیای استکبار و ادعاهای دروغین تمدن غرب را از بین برده است. 🔹در جایی که تمام قدرت نظامی رژیم و حامیان غربی آن برابر مقاومت زانو زده، چنین شکست مفتضحانه‌ای با ترورهای وحشیانه و کور جبران نخواهد شد و سقوط رژیم را تسریع خواهد کرد؛ ان‌شاءالله. ✅ @saeedjalily
هدایت شده از دکتر سعید جلیلی
⭕️ ترور برای فرار از شکست ▪️ پیام نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در شورایعالی امنیت ملی در رابطه با انفجارهای تروریستی لبنان @saeedjalily
هدایت شده از دکتر سعید جلیلی
⭕️ | وعده‌ی وفاق 🔹گزیده‌ی سخنان دکتر سعید جلیلی در شصت و هشتمین جلسه‌ی حکمت سیاسی اسلام در قرآن ✅ @saeedjalily
هدایت شده از دکتر سعید جلیلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تنها مفسدین، مخالف وفاق علیه فساد اند دکتر جلیلی در شصت و هشتمین جلسه‌ی حکمت سیاسی اسلام در قرآن: 🔹اگر از وفاق صحبت می‌شود، ابتدا باید مشخص شود که وفاق حول چه چیزی قرار است شکل بگیرد. تنها کسانی در موضوع مبارزه با فساد اتّفاق نظر ندارند که از فساد بهره‌ای می‌برند. 🔸شاهد آن هستیم که عده‌ای حجم زیادی از سوخت کشور را به یغما می‌برند و هیچ هزینه‌ای بابت آن نمی‌دهند و از طرف دیگر، ۲ تا ۴ درصد از تولید نفت و فرآورده‌های آن پِرت می‌شود اما توجهی به آن نمی‌شود! ✅ @saeedjalily
هدایت شده از تفسیر المیزان
🌺تفسیر آیات3⃣ و 4⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰خلق الانسان3⃣ 🔰علمه البيان4⃣ 🔸در ايـن جمله از ميان همه مخلوقات نخست خلقت انسان را ذكر كرده، انسانى كه در آيات بعد خـصـوصـيـت خـلقـتـش را بـيـان نـمـوده، مـى فـرمـايـد: (خـلق الانـسـان مـن صـلصال كالفخار) و اين به خاطر اهميتى است كه انسان بر ساير مخلوقات دارد، آرى انـسـان يـا يـكى از عجيب ترين مخلوقات است، و يا از تمامى مخلوقات عجيب تر است، كه البـتـه ايـن عـجـيـب تـر بـودن وقـتـى كـامـلا روشن مى شود كه خلقت او را با خلقت ساير مـخـلوقات مقايسه كنى، و در طريق كمالى كه براى خصوص او ترسيم كرده اند دقت به عمل آورى، طريق كمالى كه از باطنش شروع شده، به ظاهرش منتهى مى گردد، از دنيايش آغـاز شـده بـه آخـرتـش خـتم مى گردد، همچنان كه خود قرآن درباره فرمود: (لقد خلقنا الانسان فى احسن تقويم ثم رددناه اسفل سافلين الا الذين امنوا و عملوا الصالحات ) مقصود از اينكه خداوند به انسان (بيان آموخت و اهميت بيان در زندگى بشر) و كـلمه  در جمله مورد بحث به معناى پرده بردارى از هر چيز است، و مراد از آن در اينجا كلامى است كه از آنچه در ضمير هست پرده بر مى دارد، و خود اين از عظيم ترين نـعـمـت هاى است، و تعليم اين بيان از بزرگترين عنايات خدايى به انسان هااست، (آرى ايـن كه خداى سبحان ابزار سخن گفتن را به ما داده، و طرز آن را به ما آموخته، تا آنچه در دل خـود داريـم بـه ديـگـران منتقل كنيم، و به آنها بفهمانيم كه چه مى خواهيم و چه مى فهميم، به راستى از عظيم ترين نعمت ها است) پس كلام، صرف آواز نيست، كه ما آن را بـا بـكـار بردن ريه و قصبه آن و حلقوم از خود سر دهيم، همان طور كه حيوانات از خود سر مى دهند، و نيز صرف تنوع دادن به صوتى كه از حلقوم بيرون مى شود نيست، كه در نـتـيـجـه فـرق مـا با ساير حيوانات اين باشد كه ما مى توانيم از حلقوم خود صدا در آورده، و در فـضـاى دهـن آن را تـكـه تـكـه نـمـوده بـه اشكال مختلف در آوريم. بـلكـه انـسـان بـا الهـامـى طـبـيـعـى كـه موهبتى است از ناحيه خداى سبحان با يكى از اين صـوتـهـاى تـكـيـه دار بـر مـخـرج دهان كه آن را حرف مى نامند، و يا با چند حرف از اين حروف كه با هم تركيب مى كند علامتى درست مى كند آن علامت به مفهومى از مفاهيم اشاره مى كند و بـه ايـن وسـيـله آنـچـه از حـس شـنـونـده و ادراكـش غـايـب اسـت را بـراى او ممثل مى سازد، و شنونده مى تواند بر احضار تمامى اوضاع عالم مشهود چه روشن و درشت آن و چـه باريك و دقيقش، چه موجودش و چه معدومش، چه گذشته اش و چه آينده اش در ذهن خـود تـوانـا شود، و پس از حضور مفاهيم به هر وضعى از اوضاع معانى غير محسوس (كه تنها راه دركش نيروى فكر آدمى است و حس ‍ ظاهرى راهى بدان ندارد) دست يابد، و خلاصه گوينده با صدايى كه از خود در مى آورد، با حروف تركيب نيافته و تركيب يافته اش ‍ تـمـامـى ايـنـهـا را كـه گـفـتـيـم در ذهـن شـنـونـده خـود حـاضـر سازد، و در پيش چشم دلش ممثل سازد، به طورى كه گويى دارد آنها را مى بيند، هم اعيان آنها را و هم معانى را. و مقدار دخالت اين نعمت، يعنى نعمت سخن گفتن در زندگى حاجت به بيان ندارد، چون همه مى دانيم زندگى آدميان اجتماعى و مدنى است، و اين زندگى در آغاز پيدايش بشر صورت نـگـرفـت، و به ترقى و تكامل امروزيش نرسيد مگر از همين راه كه براى هر چيزى نامى نـهـاد، و بدين وسيله باب تفهيم و تفهم (فهميدن و فهماندن) را به روى خود بگشود، و اگـر ايـن نـبود هيچ فرقى ميان او و حيوان بى زبان نبود، زندگى او نيز مانند حيوانات جامد و راكد مى ماند. و بـهـترين و قويترين دليل بر اين كه الهام الهى بشر را به سوى بيان هدايت نموده، و ايـن كـه مسأله بيان و سخن گفتن ريشه از اصل خلقت دارد، اختلاف لغت ها و زبان ها در امت هـاى مـختلف و حتى طوايف مختلف از يك امت است، چون مى بينيم كه اختلاف امت ها و طوايف در خصايص روحى و اخلاق نفسانى و نيز اختلاف آنان به حسب مناطق طبيعى كه در آن زندگى مـى كـنـنـد اثـر مستقيم در اختلاف زبان هاى شان دارد، همچنان كه قرآن كريم به اين نعمت عـظمى اشاره نموده مى فرمايد: (و من اياتة خلق السموات و الارض و اختلاف السنتكم و الوانكم). و مـنـظـور از ايـن كـه فرمود:  اين نيست كه خداى سبحان لغات را براى بـشـر وضع كرده، و سپس به وسيله وحى به پيغمبرى از پيامبران و يا وسيله الهام به همه مردم، آن لغات را به بشر تعليم داده باشد، براى اين كه خود انسان بدان جهت كه به حكم اضطرار در ظرف اجتماع قرار گرفت طبعا به اعتبار تفهيم و تفهم وادار شد، نـخـسـت بـا اشاره و سپس با صدا و در آخر با وضع لغات يعنى قرارداد دسته جمعى به ايـن مـهم خود بپرداخت، و اين همان تكلم و نطق است، كه گفتيم اجتماع مدنى بشر بدون آن تمام نمى شد. 🔹ادامه دارد...👇
هدایت شده از تفسیر المیزان
🔹ادامه آيات۳ و ۴..👇 🔸عـلاوه بـر ايـن فـعـل خـداى تـعـالى عـبـارت اسـت از تـكـويـن و ايـجـاد، و قـهـرا شـامـل امـور اعتبارى نمى شود، چون امور اعتبارى عبارت است از قرارداد دسته جمعى. و اين امـر اعـتـبـارى حـقـيـقـت خـارجـى نـدارد، تـا خـلقـت و تـكـويـن خـداى تـعـالى شامل آن نيز شده باشد و بگوييم زبان هاى مختلف را خدا خلق كرده، آنچه خدا خلقت كرده انـسـان و فـطـرت او اسـت، فـطـرتـى كـه او را بـه تـشـكـيل اجتماع مدنى، و سپس به وضع لغات واداشت، و او را به اين معنا رهنمون شد كه الفـاظـى را علامت معانى قرار دهد به طورى كه وقتى فلان كلمه را شنونده القا مى كند ذهـن شـنونده منتقل به فلان معنا شود، مثل اين گوينده خود معنا را به او نشان داده باشد. و نيز او را رهنمون شد به اين كه اشكال مخصوصى از خط را علامت آن الفاظ قرار دهد، پس خـط خـود مـكمل غرض كلام است، و كلام را ممثل مى سازد، همان طور كه كلام معنا را مجسم مى ساخت. و كـوتاه سخن اين كه: بيان قدرت بر سخن از اعظم نعمت و آلاى ربانى است، كه براى بشر موقف انسانيش را حفظ نموده، به سوى هر خيرى هدايتش مى كند. چند قول ديگر در معناى آيات: (خلق الانسان، علمه البيان) ايـن بود آن معنايى كه به نظر ما از دو آيه مورد بحث به ذهن تبادر مى كند، ولى مفسرين ديگر در معناى آن دو اقوالى ديگر دارند: بعضى گفته اند: منظور از انسان در جمله (خلق الانـسـان) آدم، و مـنـظور از  در جمله (علمه البيان) همان اسمايى است كه بـه آدم تـعـليـم داد، (و در سـوره بـقره داستان را حكايت نموده فرمود: (و علم ادم الاسماء كلها)). بـعضى ديگر گفته اند: منظور از انسان پيامبر اسلام، و منظور از بيانى كه وى تعليم كـرد قـرآن اسـت، كـه آن را به آن جناب تعليم كرد، و يا منظور تعليم آن جناب قرآن را به مؤمنين است. بعضى ديگر گفته اند: منظور از بيان، خير و شر است، كه خداى تعالى تشخيص آن دو را به انسان ياد داده. بعضى ديگر گفته اند: مراد از آن راه هدايت و راه ضلالت است. و از اين قبيل اقوالى ديگر كه در آيه مورد بحث گفته اند، كه همه آنها اقوالى است دور از فهم. _________________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
هدایت شده از تفسیر المیزان
🌺تفسیر آیه5⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰الشمس و القمر بحسبان5⃣ 🔸كـلمـه  مصدر و به معناى حساب كردن است، و كلمه  مبتداء و كلمه  عـطف است بر آن، و آن نيز مبتداء و كلمه  خبر آن است، و اين جمله يـعـنـى ايـن دو مـبتدا يا خبرش خبر دومى است براى ، و تقدير كلام چنين است: خورشيد و ماه با حسابى از خداى تعالى در حركتند، يعنى در مسيرى و به نحوى حركت مى كنند كه خداى تعالى براى آن دو تقدير فرموده. _________________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a