eitaa logo
کانال مطالب و اطلاع رسانی فرزاد تات
4 دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
991 ویدیو
108 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔰 💠 حجیت اجماع در مسائل اعتقادی و تقسیم مسائل اعتقادی 👤 دین سه جور هستند. یک اصول دینی داریم که حتما باید با دلیل ثابت شود. مثل وجود خدا یا مثلا خدا. دوم بخشی از اصول دین است که فقط با دلیل ثابت می‌شود. مثل سوال نکیر و منکر، لوح و قلم. یک بخش سوم از اصول دین هست که می‌شود با دلیل عقلی و نقلی ثابت کرد. مثل امامت و نبوت. قسم اول اصول دین را می‌توان گفت با علما ثابت نمی‌شود. دلیلش هم روشن است چون حتما باید با دلیل عقلی باشد. قسم دوم هم شکی نیست که با ادعای منقول اگر که باشد اثبات می‌شود. قسم سوم هم معلوم است که با اجماع قابل اثبات است اما اجماع دلیل است نه عقلی.... 📚درس خارج اصول،۷ مهر ۱۴۰۳ ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3589 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔰 💠 فضای اصول فقه بر اساس روابط عبد و مولا 👤 سوم این است که را بر اساس «عبد و مولا» که در جامعه زمان (ص) متعارف بوده است تفسیر کنیم. ارتکازاتی که در داریم -چه اصول شیعه و چه سنی- بیشتر روی این فضای رابطه « و مولا» است. تفسیر رابطه «عبد و » بر این اساس است که ذات و سراسر وجودش مولاست..... 📚‏۴ مهر ماه ۱۴۰۱ ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3585 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
هدایت شده از مباحثه فقاهت
☘️ عملی که نزد اباالفضل العباس(ع) قیمت ندارد... ☘️ 🔹️ یک کسی نذر کرده بود اگر فلان مشکلش حل شود کاری برای حضرت اباالفضل(ع) انجام دهد که ندارد! پس از مدتی مشکلش حل می‌شود ولی نمی‌داند چه کار کند! پرس و جو می‌کند؛ او را راهنمایی می‌کنند بیاید نزد پدر ما () تا این مشکل حل شود.. 🔹️ نزد ابوی ما می‌آید ولی ایشان می‌فرماید من جواب این سوال را نمی‌دانم؛ باید بروی از خود حضرت اباالفضل(ع) بپرسی.. ایشان می‌رود وضو می‌گیرد و زیارت می‌کند و توسل می‌کند و با همان طهارت می‌خوابد... 🔹️ در خواب می‌بیند حضرت فرمود کاری که قیمت ندارد این است که بروی برادرم حسین(ع) را زیارت کنی و بگویی: هذه زیارة نیابة عن ابی الفضل العباس.. این قیمت ندارد! 🎙به نقل از علامه قَرَشی(ره) در نجف اشرف، جلسه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ در سفر علمی_زیارتی عراق ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔰 💠 اشکال به ادعاى نبودن «الإمامة و التبصرة» نزد علامه مجلسى 👤 مد ظله العالی برخی مثل حاجی با ظنّ قوی و آقا بزرگ تهرانی با جزم گفته‌اند که کتاب الإمامة و التبصرة تأليف علی بن در اختیار مرحوم نبوده و منبع نقل ایشان این کتاب نبوده است؛ زیرا در آغاز اسنادی که از این کتاب نقل کرده، مشایخی ذکر شده است که بر اساس موجود در کتب روایی طبقه آنها با طبقۀ علی بن بابویه سازگار نیست و در متأخر از علی بن بابویه هستند. اما حق آن است که کتاب الإمامة و التبصرة به دست مرحوم مجلسی رسیده است.... 📚 درس خارج فقه، کتاب نکاح، ج ۱، ص ۱۰۲ ✅ ادامه مطلب و مباحثه 👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3570 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔸 💠لزوم ضمیمه شدن تکذیب نفس به توبۀ قاذف برای پذیرش شهادت او 👤 علماء مسلّم دانسته‌اند که علاوه بر باید خودش را نیز کند و صرف بین خودش و خدا برای قبول کافی نیست. همین باعث شکل گیری بحثی شده است در مورد اینکه اگر شخص واقعا راست گفته باشد، چگونه باید خودش را کند؛ چون خودش خواهد بود. برخی علماء از جمله جناب محقق گفته‌اند اگر شخص واقعا راست گفته باشد، نباید بگوید گفتم بلکه باید بگوید خطا و اشتباه کردم. اما صاحب جواهر این مطلب را اجتهاد در مقابل نص شمرده است و راه حل جدیدی مبنی بر لزوم توریه را ارائه کرده است اما استاد قائنی کلام صاحب جواهر را مردود می دانند. توضیح کلام صاحب جواهر و کلام استاد در ادامۀ مطلب قابل مشاهده است. 📚درس خارج فقه، ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ ✅ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3563 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔰 💠 دلالت جمله خبریه بر طلب از منظر محقق عراقی 👤 در بحث دلالت جمله خبریه بر محقق می‌فرماید: جملۀ خبری در همان معنای حقیقی خودش شده است و لکن نه به طلب، بلکه به داعی اعلام و ، و مصحّح بر این اخبار هم این است که متکلم دارد اعلام می­‌کند از وجود برای وقوع فعل و این مقتضی همان و طلب است..... 📚درس خارج اصول، ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3568 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
هدایت شده از مباحثه فقاهت
اقسام روات در نقل به لفظ و نقل به معنی.mp3
1M
🔸 💠 اقسام روات در نقل به لفظ و نقل به معنی 👤 📚 درس خارج اصول، ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3599 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔸 💠 اقسام روات در نقل به لفظ و نقل به معنی 👤 🔻دسته اول: رواتی که دأبشان نقل بوده و عرب هم نبوده و بر عربی فصیح هم تسلط ندارد مانند عمار ، در این روات اصل بر نقل به معنی است و دقت های ادبی نباید کرد لذا ما هیچ وقت در روایات عمار ساباطی، دقت لفظی نمی کنیم. دسته دوم: رواتی که دأبشان شفاهی بوده اما خودشان یا عرب فصیح بوده اند و تا قبل از نگارش، این وضعیت حفظ شده مانند ، در مورد این روات، برخورد نقل به لفظ می کنیم. مثلا زرارة، خیلی کتاب نداشته و کتاب معروف او در و اختیار و علم است. روایات زرارة، عمدتا توسط بن عبدالله سجستانی و برادر زاده زرارة یعنی عبدالله بن أعین نقل می شود و از اینجا به مرحله نگارش می رسد. اما زرارة ادیب است و دو راوی از او هم ادیب هستند. لذا وقتی حریز از زرارة نقل می کند مانند روایات ، باید مو را از ماست کشید. دسته سوم: دأب کسی که از امام نقل می کند، نوشتن باشد مانند حسن بن و محمد بن . اینجا هم دأب بر نقل به لفظ است. 📚 درس خارج اصول، ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3599 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔰 💠 چگونگی حجیت اجماع مرکب 👤 اجماع دو قسم است: قسم اول: اجماع : مثل اجماع بر این که در بیع قبض در مجلس، شرط است. قسم دوم: مرکب: مثل این که اصحاب یا قائل شدند به این که مطلقا است و یا قائل شدند به این که کافر مطلقا است و کسی بین کافر و غیر کتابی تفصیل نداده است. در مرکب بنابر اجماع یا اجماع نباید قول ثالث ابداع شود زیرا قول حق در میان این دو قول است. ولی بنابر حجیت اجماع ... 📚 درس خارج اصول، ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ ✅ ادامه مطلب و مباحثه👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3342 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
هدایت شده از مباحثه فقاهت
اجماع مرکب.mp3
1.42M
🔰 💠 چگونگی حجیت اجماع مرکب 👤 📚 درس خارج اصول، ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3342 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔰 💠 قاعده "تبدیل نامانوس به مانوس" 👤 🔻در مواردی که دو از یک متن وجود دارد، یکی از تشخیص نسخه صحیح، « به مانوس» است. به‌طور طبیعی تعابیر ویژه و خاص در روایات، هنگام کتابت، به عبارات تبدیل می‌شود. مثلا « بن معاویة» و «یزیدبن معاویة» دو راوی هستند که «برید» بسیار معروف است. برید به یزید تبدیل نمی‌شود، ولی یزید، طبیعی است که به برید تبدیل شود. 📚درس خارج فقه، ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3577 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
هدایت شده از مباحثه فقاهت
❇️ اخلاص فوق العاده در شیخ عباس قمی (ره) 🔹️ محدث قمی برای فرزند بزرگش نقل کرده است که وقتی کتاب را تألیف و چاپ کردم و به قم رسید، به دست شیخ عبدالرزاق مسئله گو، که قبل از ظهر در صحن مطهر حضرت معصومه مسئله می‌گفت افتاد. 🔹️ کربلایی محمدرضا از علاقه مندان بود و هر روز در مجلس او حاضر میشد. شیخ عبدالرزاق آن روزها منازل الآخره را برای مستمعین می‌خواند. 🔹️ روزی پدرم به خانه آمد و گفت: «شیخ عباس کاش مثل این مسئله گو میشدی و می توانستی بروی و این کتاب را که امروز برای ما خواند بخوانی... 🔹️ چندبار خواستم بگویم آن کتاب از من است اما هربار خودداری کردم و چیزی نگفتم فقط عرض کردم: دعا بفرمایید خداوند توفیقی مرحمت فرماید. 📚حاج شیخ عباس قمی مرد تقوا و فضیلت، ص ۴۸ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir