eitaa logo
فصل فرهنگ | فلاح شیروانی
1.4هزار دنبال‌کننده
224 عکس
10 ویدیو
2 فایل
فضیلت «خوش خیالی» : «تاب بنفشه می‌دهد، طُرّۀ مُشک سای تو. پردۀ غنچه می‌درد، خنده دلگشای تو. شاه‌نشین چشم من، تکیه گه خیال توست، جای دعاست، شاه من! بی تو مباد جای تو!»(حافظ) ☘️ @fallahshirvani
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از KHAMENEI.IR
نمودار_جامع_محورهای_اصلی_بیانات_رهبر_انقلاب_در_سی_و_سه_مراسم_سالگرد.pdf
5.85M
🖼 ویژه | جامع محورهای اصلی بیانات رهبر انقلاب در سی و سه مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی ✏️ رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی‌های سالانه‌ی سالگرد ارتحال حضرت امام(ره) ابعاد مختلفِ شخصیت، اندیشه و خط امام(ره) را تبیین نموده‌اند. 👈 رسانه‌ی KHAMENEI.IR به مناسبت سی و چهارمین سالگرد ارتحال حضرت امام‌خمینی(ره) رهبر فقید انقلاب و بنیان‌گذار کبیر نظام جمهوری اسلامی، نمودار درختی جامع بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سی و سه مراسم سالگرد ارتحال را منتشر می‌کند. 🔹 برای تولید این محصول، متن کاملِ تمامی سخنرانی‌های حضرت آیت‌الله‌خامنه‌ای در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام(ره) از سال ۱۳۶۹ تا ۱۴۰۱ با حجم کمی افزون بر ۱۵۰ هزار کلمه مطالعه و محورها و نکات اصلی آن به صورت روش‌مند و براساسِ ساختار ظاهری کلام استخراج و به صورت نمودار درختی جامع تدوین شد. 🔍 شما مخاطبین گرامی با مطالعه‌ی این محصول با محورها و نکات اصلی بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای طی ۳۳ سال اخیر درباره‌ی: ۱. شخصیت امام خمینی ۲. تحریف شخصیت امام ۳. مکتب امام خمینی ۴.نکاتی راجع به جهان اسلام ۵. وصیت‌نامه‌ی امام خمینی آشنا می‌شوید. 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
• تحلیل • ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▫️ شاهدی نجیب در وصف بزرگمردی که جانشین امام عزیز شد، کم می گوییم و کم می سراییم، بخصوص تحلیلها کم شمار است. امام هم آنچنان که شایسته اش بوده است تحلیل و تجلیل نشده است. سرّ اصلی این محرومیّت فاصله داشتن از تراز شخصیّت و مدار کنشگری ایشان است. این واقعیّت دارد. بسیاری کسان توان توصیف این دو بزرگوار را ندارند چون دایرۀ دید و تجربه هایشان محدود است و ناچارند ایشان را هم تاحدی معمولی ببینند. البته افراد بسیاری هم دارند کوتاهی می کنند. ┄┅••؛••┅┄ متن فاخری از فاضل گرانقدر «مهدی محمدی» در وصف حضرت آقا دیدم که برای ارائه مناسب یافتم : "چند کلمه درباره آیت الله خامنه ای اینکه در عالی ترین و پیچیده ترین سطح ناگزیر از تدبیر امور 'دنیا' باشی، و همچنان 'مرد خدا' بمانی، ویژگی ممتاز و‌ منحصر بفرد آیت الله خامنه ای است. به عهد خود از جمله مقابل دشمن پای بند است ولو سپردن آن عهد را خطای کارگزاران یا 'اجبار موقعیت' بداند و دشمن، در حالی که قریب ۴۰ سال است روزنه ای به 'محاسبات' و 'تصمیمات' او نیافته، او را به سبب همین بزرگ منشی اش احترام می کند. بسیار 'اصولی' عمل می کند پس باید پیش بینی پذیر باشد اما برعکس، همواره شگفتی ساز بوده؛ حتی برای دوستان و پیروانش. علت آن است که تفسیری بسیار پیچیده از اصول دارد، بلند مدت فکر می کند و‌ امکانات محدودش را بسی خلاقانه به کار می گیرد. باج نمی دهد اما آشتی با او‌ بسیار ساده و سهل الوصول است. به افراد بسیار خوش بین است اما کمتر از هر کس دیگری در عالم سیاست در شناخت افراد خطا کرده است. درباره سیئات و خطاهای افراد بسیار می داند اما اغلب چنان رفتار می کند که گویی در آنها فقط خوبی و توانایی سراغ دارد. به قدر مقدورات و امکاناتش عمل می کند لیکن سنت های خداوند و کمک او را هم جزو امکانات خود می داند و از بن دندان با‌ور دارد خداوند راستگو و قابل اعتماد است! با اینکه بسیار رقیق القلب است در صحنه های حساس، احساساتی و هیجان زده نمی شود.زیاد تصمیم می گیرد اما همزمان بسیار کم خطاست. نگاهش به آینده ای دوخته است که قرار است 'مردم' آن را بسازند. تنها مواردی که در آن می توان نشانی از کوتاه آمدن در او سراغ گرفت وقتی است که پای مردم در میان باشد؛ یعنی زمانی که بنا باشد چیزی برای مردم آشکار گردد یا حجتی تمام شود. در الباقی موارد، سرسختی اش مثال زدنی است. خلاصه در روزگاری آشنا، مردی غریب است. من فکر می کنم دوستان اغلب -به قول مولانا- زحمت اویند و دشمنان، دوستی چون او را آرزو می کنند. قدرش اکنون مجهول نیست اما شاید هرگز چنانکه که باید آشکار هم نشود. بسی رازها آفریده که نوبت به گشودن برخی از آنها هرگز نخواهد رسید. عزتش مستدام" ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ✿شاخه گل صلوات، هدیه به روح بلند امام راحل عزیز که هدف را و راه را و معالم الطریق را به خوبی شناخت و به خوبی معرفی کرد و در پیش نیز گرفت رحمت الله علیه ☘️@faslefarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
• اندیشه • «وَ إِذٰا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمٰا آمَنَ اَلنّٰاسُ ... »﴿البقرة، ١٣﴾ به ایشان گفته می شود مثل مردم ایمان بیاورید ... چرا چون عامه؟ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▫️ ایمان و امید بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا لاٰ تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَ عَدُوَّكُمْ أَوْلِيٰاءَ، تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَ قَدْ كَفَرُوا بِمٰا جٰاءَكُمْ مِنَ اَلْحَقِّ، يُخْرِجُونَ اَلرَّسُولَ وَ إِيّٰاكُمْ، أَنْ تُؤْمِنُوا بِاللّٰهِ رَبِّكُمْ. ای مؤمنان دشمنان خدا و دشمنان خودتان را در دایرۀ ارتباطی خود وارد نکنید، یعنی این طور نباشد که آنها را با مایه هایی از محبت و دوستی دیدار کنید(درست گویی)، در حالی که آنها آیین و اندیشۀ حقی که شما دارید(اسلام) را انکار می کنند(بلکه با آن می جنگند، جنگ نرم)، و رسول گرامی اسلام و شما را به خاطر ایمانتان از شهر اخراج می کنند(تحریم). إِنْ كُنْتُمْ خَرَجْتُمْ جِهٰاداً فِي سَبِيلِي وَ اِبْتِغٰاءَ مَرْضٰاتِي، تُسِرُّونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَ أَنَا أَعْلَمُ بِمٰا أَخْفَيْتُمْ وَ مٰا أَعْلَنْتُمْ وَ مَنْ يَفْعَلْهُ مِنْكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَوٰاءَ اَلسَّبِيلِ» ﴿الممتحنة، ١﴾ حتی وسط جنگ برای «اعتمادزایی» با دشمن روابط پنهانی با آنها برقرار می کنید. چون داستان شوم تنش زدایی، درست گویی به جای درشت گویی و از انزوا خارج کردن ایران، که فریبهایی بودند که عده ای ما را از «عقلانیّت قرآنی» محروم کنند. جالب است که خداوند اینها را مؤمن می خواند. یعنی خیلی شبیه بقیه هستند. ولی چرا اینها این طور رفتار می کنند؟ زیرا خود را عاقل می یابند که به واقعیتها چشم دوخته اند و بی خودی برخوردهای شعاری نمی کنند؛ یعنی در خود نوعی نخبگی احساس می کنند. می خواهند راهی به دسته ای منافع بیابند و گمان می کنند که راهی یافته اند؛ این که واقع بین باشیم، هزینه بدهیم و چیزی بگیریم. شأن نزول هم مربوط به یکی از اصحاب رسول اکرم ص است که فرزندانش در مکه بودند و برای آن که بتواند آنها را ایمن کند بخشی از اسرار لشگر رسول اکرم ص را برایشان ارسال کرد(البته رسول خدا امام علی ع را فرستاد و فرستادۀ او را اسیر کرد) وقتی سؤال شد که این چه کاری است؟ گفت می خواستم بچه هایم لطمه نخورند. یعنی در جبهۀ رسول اکرم ص رخنه ایجاد می کند تا منفعتی را جلب کند. البته خود را از جبهۀ رسول بیرون نمی داند، ولی «عقلی» کرده تا به منافعی برسد. امروزه خیلی ها دارند این کار را می کنند. و این نشان دهندۀ شدیداً کاربردی و زنده بودن تعلیمات قرآن کریم است. به تعبیر حضرت آقا : «ببینید چقدر متناسب و زیباست. ببینید که تدبر در قرآن چقدر آدم را روشن می‌کند نسبت به این مسائلی که فکر می‌کرده قرآنی نیست، قرآن چگونه رسا حرف می‌زند»(طرح کلی ...، ص۴٣۵) ادامۀ سوره دقیقاً تحلیل الهی دربارۀ همین حال امثال او است؛ خداوند متعال می فرماید اگر تسلطی بیابند فکر نکنید با شما دوستی می کنند. إِنْ يَثْقَفُوكُمْ يَكُونُوا لَكُمْ أَعْدٰاءً وَ يَبْسُطُوا إِلَيْكُمْ أَيْدِيَهُمْ وَ أَلْسِنَتَهُمْ بِالسُّوءِ وَ وَدُّوا لَوْ تَكْفُرُونَ ﴿الممتحنة، ٢﴾ اگر فائق بیایند هیچ رحمی نمی کنند، هر کاری از دست و زبانشان بر بیاید انجام می دهند. ته خواسته شان این است که شما از دینتان برگردید. حضرت آقا 50 سال پیش به شماتت این گروه زبان می گشاید و می‌گوید : «مگر چقدر این ارحام و اولاد به درد آدم می‌خورند؟ مگر این جوانی که شما برای خاطر شغلش، برای خاطر بورسش، برای خاطر کاسبی‌اش در میان کفار قریش، حاضری با کفار قریش بسازی، چقدر به درد تو خواهد خورد؟ بیچاره! چقدر تو را از عذاب خدا نجات خواهد داد؟ ای نادان!»(طرح کلی ...، ص۴٢٠) البته حضرت آقا در آن زمان آنچه گفته نیز در واقع تفسیر آیات بعدی سورۀ ممتحنه است : «لَنْ تَنْفَعَكُمْ أَرْحٰامُكُمْ وَ لاٰ أَوْلاٰدُكُمْ يَوْمَ اَلْقِيٰامَةِ» ﴿الممتحنة، ٣﴾ ┄┅••؛••┅┄ «وَ إِذٰا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمٰا آمَنَ اَلنّٰاسُ، قٰالُوا أَ نُؤْمِنُ كَمٰا آمَنَ اَلسُّفَهٰاءُ»﴿البقرة، ١٣﴾ صحبت آرزوها نیست، صحبت «ایمان» است. اینها خود را نخبه می‌دانند و به خدا اعتماد کردن را سفاهت می‌پندارند. لذا مثل تودۀ مردم ایمان نمی‌آورند. ایمانشان کاملاً سست و سطحی است. در واقع فهمشان از مسائل سطحی است. حتی وقتی صحبت واقع بینی هم باشد، نگاه ابلهانۀ (هم‌السفهائی) ترسوها و سست ایمانها نگاه سودمندی نیست. ایمان، امید و دلیری اقدام می‌آورد. ناامیدها و ترسوها به هیچ دریایی نمی زنند و هیچ سودی برای خود، خانواده و مملکتشان به ارمغان نمی‌آورند، کما این که نیاورند. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ✿ شاخه گل صلوات، هدیه به روح بلند نبی مکرم اسلام ص که بیش از همۀ پیامبران از کژیها و کاستیهای امت خود عذاب کشید. ☘️@faslefarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
• اندیشه • ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▫️ به دست‌آویز محکم آویختن اوهام روشنفکری و اوهام لیبرالیستی در جنگ با فرهنگ قرآن است. اوهام لیبرالیستی برای یک مسلمان مساوی بی هویّتی است. موجود بی هویّت در دل هویّت دیگران «هضم» می شود؛ یعنی نابودی. هیچ تعارفی هم ندارد. قرآن به ما می آموزد : «فَمَن یَکفُر بِالطّاغوتِ وَ یُؤمِن بِاللهِ فَقَدِ استَمسَکَ بِالعُروَةِ الوُثقی لَاانفِصامَ لَها»﴿البقرة، 256﴾ کسی که به طاغوت کافر شود و به خدا ایمان آورد، به دستگیره محکمی چنگ زده است، که گسستی برای آن نیست. ┄┅••؛••┅┄ ▫️پای درس تفسیر رهبری «این یک معرفتی است، این یک اصل است؛ کفر به طاغوت و ایمان به خدا. یعنی ما همه‌ی عالم وجود را تقسیم میکنیم به دو قسمت: یک قسمت منطقه‌ی نفوذ طاغوت است، باید به آن کفر ورزید؛ یک قسمت منطقه‌ی نفوذ الله است، باید به او ایمان آورد، باید او را باور کرد؛ هویّت ایمانی در مقابل هویّت کفر. استقلال هویّت این به معنای این نیست که ما دائم بایستی با هر کسی که در هویّت کفر است بجنگیم؛ این معنایش مقاتله نیست؛ این معنایش عدم ارتباط هم نیست؛ این معنایش [عدم] تبادل معلومات هم نیست؛ این معنایش استقلال هویّت ایمانی و مرزبندی هویّت ایمانی است تا [انسان] بتواند در مقابل هویّت طاغوت و هویّت کفر، خودش را حفظ کند، نگه دارد، تکمیل کند، رو به پیشرفت حرکت کند. گرفتاری اصلی امت اسلامی امروز گرفتاری امّت اسلامی در چیست؟ در تسلّط فرهنگ غربی بر او است، در تسلّط اقتصاد غربی بر او است، در تسلّط سیاست غربی بر او است؛ گرفتاری‌ها اینها است. بی هویتی امروز در بسیاری از کشورهای اسلامی چیزی به نام «هویّت اسلامی» وجود ندارد. بله، مردم مسلمانند، نماز هم میخوانند، روزه هم میگیرند، شاید زکات هم میدهند امّا مجموعۀ جامعه، هویّت اسلامی ندارد؛ یعنی یک شخصیّتی، یک حقیقتی قرار گرفتۀ در مقابل حقیقت کفر و حقیقت طاغوت وجود ندارد. نتیجه لذا شما می‌بینید آنها دخالت میکنند؛ در فرهنگِ اینها دخالت میکنند، در باورهایشان دخالت میکنند، در اقتصادشان دخالت میکنند، در روابط اجتماعی‌شان دخالت میکنند، سیاستهایشان را در مشت میگیرند. درگیریهای داخلی آن‌وقت نتیجه این میشود که چون درون مجتمع اسلامی و امّت اسلامی هویّت واحدی وجود ندارد، دعوا به وجود می‌آید، جنگ به وجود می‌آید، تنافر به وجود می‌آید، عدم تفاهم به وجود می‌آید؛ این[جوری] میشود. عزم دنیای کفر امروز دنیای کفر درصدد مضمحل کردن و نابود کردن این هویّت است؛ هرچه از این هویّت در هر نقطه‌ای از دنیا باقی مانده، این را میخواهند از بین ببرند. آموزۀ حیاتبخش این یک اصل اسلامی است؛ «فَمَن یَکفُر بِالطّاغوتِ وَ یُؤمِن بِاللهِ فَقَدِ استَمسَکَ بِالعُروَةِ الوُثقی لَاانفِصامَ لَها وَ اللهُ سَمیعٌ عَلیم» این یک حقیقت است. این حقیقت را اگرچنانچه ما درست بفهمیم، آن را دنبال کنیم، آن را به‌صورت یک فهم عمومی در جامعه‌ی اسلامی و امّت اسلامی دربیاوریم، شما ببینید چه تحوّلی اتّفاق می‌افتد! شما ببینید همین یک حقیقت، که صدها حقایق ازاین‌قبیل در قرآن وجود دارد، چه تحوّلی در دنیای اسلام به وجود می‌آورد! اگر همین یک امر را، همین یک معرفت را درست بفهمیم و باور کنیم و گسترش بدهیم، ببینید چه اتّفاقی می‌افتد!» (1396 /2 /7) ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ✿شاخه گل صلوات، هدیه به روح بلند شهید مطهری معلم بزرگ معارف ناب اسلامی رحمت الله علیه ☘️@faslefarhang