eitaa logo
فصل فرهنگ | فلاح شیروانی
1.4هزار دنبال‌کننده
240 عکس
10 ویدیو
2 فایل
فضیلت «خوش خیالی» : «تاب بنفشه می‌دهد، طُرّۀ مُشک سای تو. پردۀ غنچه می‌درد، خنده دلگشای تو. شاه‌نشین چشم من، تکیه گه خیال توست، جای دعاست، شاه من! بی تو مباد جای تو!»(حافظ) ☘️ @fallahshirvani
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
• در خیمۀ عباس • ! «وَ إِنَّ أَخَا الْحَرْبِ الْأَرِقُ وَ مَنْ نَامَ لَمْ‌يُنَمْ عَنْهُ وَ السَّلَامُ!»(نهج البلاغه، نامۀ۶٢) پیکارگر! هشیارباش! بخوابی دشمنت نمی‌خوابد. همین! ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▫️ چرا فراموش می‌کنیم؟! دربارۀ حجاب یک جنگ استکباری بر پا است. هر که نتواند این را ببیند از صلاحیّت هدایت جامعۀ زخم خوردۀ ما می‌افتد. کسانی که هنوز فتنۀ «خارق العاده» و جنگ بین‌المللی و همه‌جانبه و «بی‌نظیر» استکبار جهانی به «بهانۀ فوت مشکوک مهسا امینی» را یک حادثه می‌دانند، معلوم است که به سختی می‌توان بیدارشان کرد. چاره‌ای جز این نیست که رهایشان کنیم. «قُلِ اَللّٰهُ ثُمَّ ذَرْهُمْ فِي خَوْضِهِمْ يَلْعَبُونَ» ﴿الأنعام‏، ٩١﴾ جنگ هم لطمه‌هایی در پی دارد. حوادث متعددی نشان داده و نشان خواهد داد که برای هیچ چیز ما هم احترامی قائل نیستند. هیچ مرزی را محترم نمی‌شمارند. همۀ دارائیها در معرض هجوم و حمله، بلکه تاراج است. مستکبر جز این نیست. مؤمنان باید جنگ را جنگ حساب کنند، خوش‌خیالی و نگاه‌های پاستوریزه را کنار بگذارند و فریب چیزی را نخورند، وعده‌های الهی را فراموش نکنند، جز از او مدد نخواهند، از توسل نگذرند، در تدبیر کوتاهی نکنند، اهتمام خویش را ذره‌ای از دست ندهند، انسجام خویش را ذره‌ای نکاهند، همه خود را مسؤول بدانند، با هم بیهوده تواکل نکنند، هر کاری ــ ولو خرد ــ از دستشان بر می‌آید دریغ نورزند، حواسشان به هدایتهای رهبرشان باشد و در برابر خرده خرده مددهای الهی صمیمانه و خاضعانه «شاکر» باشند. البته و صد البته تنها با آن که باید جنگید بجنگند، نه حتی ذره‌ای بیشتر. ┄┅••؛••┅┄ ما مشغول کار بزرگی هستیم و هزینه‌هایش را هم داریم می‌پردازیم. یکی از هزینه‌ها هم مثل همیشۀ تاریخِ خیزشهای موحّدان، «تردیدهای امّت» است. باید بر این بلیّه نیز فائق آمد. البته وضعمان خوب است. خدا را شکر! ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ✿ عرض ادب به ساحت قدسی خدای ادب حضرت عباس، با ذکر یک صلوات! ✿ ای تو باب الحوائج همیشۀ تاریخ ما، بنگر که به مددهای تو سخت محتاجیم! ☘️@faslefarhang
╮━━━⊰🍃؛🌼؛🍃⊱━━━╭ • زنجان • مسجد جامع • قرن ١٣ هجری قمری ╯━━━⊰🍃؛🌼؛🍃⊱━━━╰ ❀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
• معرفی کتاب • سه سخن در یک محفل : آقایان، • خامنه‌ای(قیام حسین) • مطهری(معنای ثورة) • شریعتی(معنای ثار) ١٠/ ١٠/ ١٣۵۵ مصادف با روز تاسوعا صورتی از بحث اول(بحثی ممتّع): ○ الگوی درست مطالعۀ یک حادثه تاریخی ○ نقش مفهوم‌شناسی امامت در فهم رفتار ائمه ○ لزوم استفاده از ادبیات دینی ○ نهضت نبوی • ورود نبی با فکری نو به جامعۀ جاهلی • خصائص جامعۀ جاهلی 1- جامعۀ دو طبقه، مستکبر و مستضعف 2- ارزش محسوب نشدن «انسان» 3- برای خدای یکتا نبودن عبودیّت 4- و ... • رسالت بر هم زدن نظام جاهلی • درگیری قهری پس از قیام نبی • اقدامات لازم به دنبال این درگیری □ ایجاد تشکّل ولایی 1, پایه‌های جامعۀ آینده را بسازد(کادرسازی)، 2, شعارهایی درست کند و در آنها بدمد(تبلیغ)، 3, منطقه‌ای برای استقرار جامعۀ توحیدی بیابد، 4, تشکیل نظام(بسط آن پیوستگی کادر در کل جامعه)، 5, شکل‌گیری امامت، 6, تدبیر برای شرایط «انحراف امّت»(حکم متمّم و مکمّل) ▫️«اگر سلطان ستمگری دیدید که حرمات الهی را زیرپا می‌گذارد و در عمل هیچ اقدام اصلاحی نیز ندارد(لم یغیّر علیه بفعلٍ و لاقولٍ)، اینجا باید یک ورود الهی کرد» □ پیوند قیام امام حسین ع به نهضت نبوی ▫️نیامیختن هدف و نتیجه در قیام امام حسین . هدف امام حسین : نه حکومت، نه شهادت، بلکه «طلب اصلاح در امّت جدّ خود». . نتیجه و سرنوشت : یا حکومت مستعجل است یا شهادت، ولی هدف مهم است. ▫️این نهضت حلقه‌ای است در نهضت نبوی، اگر نبود این سلسله ناقص بود. ☘️@faslefarhang
╮━═━⊰🍃؛🌼؛🍃⊱━═━╭ • زنجان • رخت‌شوی‌خانه و ماکت‌های آن • ١٣١٧ هجری شمسی • عکس از مهدی الماسی ╯━═━⊰🍃؛🌼؛🍃⊱━═━╰ ❀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💡لایحه حجاب در پس پرده، از کجا فرمان می گیرد؟ 🖊مهدی افراز 🔷 لایحه حجاب امروز با عبور از دهلیز دغدغه مندان، نخبگان و سیاست گذاران و بعد از یک گردش کار چندماهه میان سه قوه و در قالب یک متن ۷۰ ماده ای در آستانه ورود به صحن علنی مجلس است. فارغ از همه ضعف ها و قوت های حقوقی - فرهنگی، ما با یک پرسش روبرو هستیم که این لایحه در واقع بینانه ترین برداشت از کجا آمده و چه اراده ای در پی آن قرار داشته؟ این لایحه در مرکزی ترین هسته خود از کجا فرمان می گیرد و چه دستی در پس پرده به دنبال تصویب آن است؟ برای پاسخ به این پرسش به نظر می رسد در یک رهیافت، می باید مسأله را از منظر واکنش اجتماعی زنان ایران در یک سال اخیر مورد وارسی قرار داد؛ 🔶 جامعه زنان ایران یک دهه است آماج بغرنج ترین و بی رحمانه ترین "تروریسم هویتی" قرار گرفته، این "وحشت گرایی فرهنگی" در اثر بکارگیری ابزارهای نوین رسانه ای، طراحی سناریوهای انبوه شناختی و با صرف پرحجم ترین هزینه های دلاری و در قالب تولید سریال های نمایشی، بازار سازی های مد و لباس، بازسازی های اجتماعی چون چهارشنبه های سفید، آزادی های یواشکی و ... بدون وقفه تداوم داشت و در نقطه اوجش در پاییز 1401 در آخرین صورت خود تحت جنبش زن – زندگی – آزادی درآمد و خود را به سویه های عاطفی و احساسی در ابعاد قومیتی تا بین المللی هم گره زد. این تطور عجیب اسبابی را فراهم آورد تا حاکمیت در موقعیتی قرار گیرد که وضیعت اجتماعی را به لحاظ مناسبات پوشش و بنابر مصالحی در وضعیت "رهاشدگی قانونی – قضایی – انتظامی" قرار دهد. 🔷 در این شرایط بی سابقه، بر اساس همه مشاهدات روزمره و میدانی و مطابق با نتایج همه پیمایش های اجتماعی و گزارشات نهادهای رسمی، حدود ۹۰ درصد جامعه زنان ایرانی حتی در کلان شهرها، در مقابل دعوت به برهنگی و کشف حجاب از خود "خویشتن داری اجتماعی" نشان دادند. این "شکیبایی هنجاری" در شرایطی بود که همه زمینه های روانی، عاطفی، غریزی، سیاسی، معیشتی، امنیتی و قضایی یک بستر کاملاً جذاب، فراهم و بی هزینه را پیش پای زن ایرانی قرار داده بود. در این میانه شکوهمندانه ترین و پرمعناترین برش از این خودنگهداری در زنانی جلوه گر شد که به لحاظ سبک زندگی، طبقه اجتماعی و الگوهای پوششی زمینه های مساعدتر و در نتیجه فاصله بسیار ناچیزتری برای کشف حجاب یا شقوق برهنگی داشتند ولی با تحفظاتی حداقلی در برابر این دعوت مقاومت نمودند. 🔶 این خودنگهداری برآمده از یک هویت فرهنگی عریق، قویم و فخیمی است که از قرن ها پیش در عمیق ترین لایه های ساخت هویتی زن ایرانی بوده و تا قرن ها بعد نیز خواهد بود. ما در یک سده گذشته و سال های پیش از انقلاب، همواره با مقاطعی روبرو بوده ایم که این بردباری فرهنگی بروز و ظهور متنوعی داشته و در موقف گوهرشاد به یک استعاره ملّی مبدل شده است، اما واقعیت این است که در یک سال گذشته همه خیابان ها، معابر، پاساژها، سواحل و پارک های ایران به واسطه خویشتن داری ملیون های زن ایرانی به صحن هایی از گوهرشاد تبدیل شده و زن ایرانی این بار در برابر گلوله های نامحسوس و مهلک روانی – رسانه ای از خود مقاومتی حماسی نشان داده و با هر بضاعت و امکانی از هویت خود پاسداری نموده است. 🔷 براین اساس باید دید و باید فهمید و باید گفت که به کار افتادن اراده حاکمیت در مسیر تدوین و تصویب یک لایحه قانونی در اثر فشار اجتماعی ناشی از یک خودنگهداری حداکثری از سوی زنان ایرانی بوده است که در یک شرایط نابرابر و به صورت ناخوادآگاه به همه و از جمله حاکمیت فهماند که می باید در راستای همراهی و حمایت از این هویت مقدس وارد میدان شود و از ابرازهای قانونی خود بهره گیری نمایند. لذا پشتوانه این لایحه و سایر اقدامات که از سوی ارکان مختلف حاکمیتی در حال پیگیری است مستظهر به اراده فرهنگی زنان جامعه ایرانی است. 🔽🔽 https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
• اندیشه • ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▫️ کدام دین؟ آیا یک روشنفکر با این ادبیات با ما صحبت خواهد کرد؟ "مردم وعدۀ خدا حق است، فریب دنیا را نخورید!" «فَلاٰتَغُرَّنَّكُمُ اَلْحَيٰاةُ اَلدُّنْيٰا وَ لاٰ يَغُرَّنَّكُمْ بِاللّٰهِ اَلْغَرُورُ»﴿فاطر، 5﴾ آیا «علم» او به این نقطه منتهی می شود؟ آیا «پارادایم علمی» او به او اجازه می دهد صادقانه تجربیات دینی را جمع کند و یک بستۀ معرفتی در این باب رقم بزند؟ آیا یک روشنفکر وقتی که صلاحدیدهای خود را به ما می گوید، به اندازۀ قرآن روی این دست موضوعات «تأکید» خواهد کرد؟ «هوس دوستی زیبا جلوه داده شده است ... این کالای یک زندگی پست است، ولی سرانجام نیک پیش خدا است»(آل عمران،14) آیا یک روشنفکر دربارۀ شیطان به ما تذکر خواهد داد؟ در کتابهای «علوم انسانی(؟)» ایشان حرفی از «نفس امّاره» و «شیطان» و طرح گسترده و نافذ او و پرکاریها و تلاشهای پیگیر و «کاملاً» نزدیک او(«لَيُوحُونَ إِلىٰ أَوْلِيٰائِهِمْ»﴿الأنعام‏، 121﴾) هست؟ در این باره «علم»ی دارند؟ پس آنها از عالم انسانی چه می فهمند؟ چرا اینها که خود را هنوز به قرآن منتسب هم می کنند، فرازهای بسیاری از آیات قرآن را کنار می گذارند؟ «إنَّ اَلشَّيْطٰانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا»﴿فاطر، 6﴾ در سُکر و تبختر و خلسه های علمی خودشان این گزاره ها را ارزشمند می یابند؟ هیچ فهم و ادراک و حسّ علمی دربارۀ آن دارند؟ ┄┅••؛••┅┄ آیا اینها می دانند با شیطان و طرح او چگونه باید برخورد کرد؟ کوچکترین «علم»ی در این باره دارند؟ آیا اینها می توانند دربارۀ طرح دشمن قاهر و قسم خوردۀ ما که خدا به معرفی او به ما پرداخته، با ما سخن بگویند؟ چه دارند که بگویند؟ وقتی شیاطین جنّی و انسی نقشه ای برای ما ریختند و با جدیّتهای همیشگی آن را در زندگی ما جاری کردند اینها می فهمند باید با این جریانهای شوم چطوری برخورد کرد؟ روی چه «حساب» می فهمند؟ پس اینها با این وضع اسفباری که دارند با چه جرأتی به زندگی انسان نزدیک می شوند؟ اینها اساساً چه دینی دارند؟ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ✿ شاخه گل صلوات، هدیه به روح بلند حضرت زینب سلام الله علیها که با همۀ مکاشفات و دانائیهای استثنایی و زندگی فوق مادی خود برای بیداری ما و نجاتمان از چنگ «بدسگالان» همۀ روزگاران، «مصیبت کشید» ☘️@faslefarhang
╮━═━⊰🍃؛🌼؛🍃⊱━═━╭ • کامفیروز شیراز • منطقه بهشت گمشده(تنگ بستانک) • عکاس: مسعود کاملی ╯━═━⊰🍃؛🌼؛🍃⊱━═━╰ ❀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
• اندیشه و تحلیل • ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▫️ راه بی‌راه ١ «وَ قٰالَ اَلرَّسُولُ يٰا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اِتَّخَذُوا هٰذَا اَلْقُرْآنَ مَهْجُوراً»﴿الفرقان‏، 30﴾ قرآن عقل است. اگر تراز سخن «انسان» است، فقط قرآن عقل است. قرآن مهربانترین، درست ترین و ژرفترین گفتگو با انسان است. قرآن انسان است. مهجور ماندن قرآن یعنی خبری از انسان نیست، یعنی انسان در بی چارگی غوطه ور است. یعنی در حیات تاریک انسانی هیچ خبری نیست، هیچ. سخن از انسان است. و خدا گلایه کنان می فرماید : «مٰا قَدَرُوا اَللّٰهَ حَقَّ قَدْرِهِ • إِذْ قٰالُوا مٰا أَنْزَلَ اَللّٰهُ عَلىٰ بَشَرٍ مِنْ شَيْءٍ • قُلْ مَنْ أَنْزَلَ اَلْكِتٰابَ اَلَّذِي جٰاءَ بِهِ مُوسىٰ نُوراً وَ هُدىً لِلنّٰاسِ • تَجْعَلُونَهُ قَرٰاطِيسَ تُبْدُونَهٰا وَ تُخْفُونَ كَثِيراً • وَ عُلِّمْتُمْ مٰا لَمْ تَعْلَمُوا أَنْتُمْ وَ لاٰ آبٰاؤُكُمْ • قُلِ اَللّٰهُ، ثُمَّ ذَرْهُمْ فِي خَوْضِهِمْ يَلْعَبُونَ»﴿الأنعام‏، 91﴾ «در حق الهی ناسپاسی کردند(قدرشناسی نکردند) . گفتند وحی الهی چیز خاصی نبود. . بگو آنچه حضرت موسی آورد که شما را روشن کرد و هدایت کرد(زندگیتان را زیر و رو کرد) چه کسی فرستاد! . این تعلیمات را پاره پاره کرده اید و یک ورق را می گیرید و بسیاری را پنهان می کنید، . چیزهایی به شما آموختیم که نه خودتان می دانستید و نه جد و آباءتان، . پیامبر به آنها بگو خدا آموزگار است، سپس رهایشان کن در این غورهای بی خدایشان مشغول بازی باشند» ؛.؛.؛ چه کسی می گوید «آموزه‌های الهی که چیز خاصی نبود(!)» ؟ معلوم است نیروهای نخبۀ جامعه این حرفها را می زنند و این سخن را به دهان مردم هم می‌اندازند. با این حرفها «توقّعات مردم» را از دین خدا پایین می آورند و ذهنشان را منحرف می‌کنند. این ترور معنوی است؛ یعنی کشتن دین. جالب است که مخاطب قرآن در این آیه جامعۀ مؤمنین است؛ یعنی این مؤمنین هستند که دارند گرفتار چنین انحرافی می شوند. و باز هم دو سه نکته جالب است : . خدا به تبیین می پردازد و از «روایت واقع» برای روشنگری استفاده می‌کند؛ اشاره به کارآمدی آموزه‌ها و به این که شما با این آموزه‌ها بود که از زیر چکمۀ فرعونیان نجات پیدا کردید و آقای جهان شدید. . تنبّه می دهد که توجه نمی‌کنید که آنچه خدا گفت اصلاً شما با کل تیره و تبارتان نمی‌فهمیدید و نمی‌دانستید؟ . نهایتاً هم ناامیدانه می‌گوید رهایشان کن در این «غور»هایشان به بازی مشغول باشند. در این آب و هوا که قرآن هم از مهجور ماندن شکایت می‌کند، کسی که اندیشۀ قرآنی داشته باشد همین بلا سرش می‌آید. مفسّر بالاتر از قرآن که نیست. قرآن که چیز عزیزی است، مفاهیمش دارد مهجور می شود که قرآن شکایت می‌کند. کسی نیز که قرآنی بیاندیشد طبعاً مهجور می‌شود. و رهبر انقلاب در شمار این افراد است. می‌دانیم که عاشقانه قرآن خوانده است، در جوانی که قرآن با گوشت و پوست و خونش آمیخته است و تفسیرهای عالی قرآنی ارائه کرده است. تعلیمات قرآنی مفصل ایشان تا کنون «آب و هوای فکری فرهنگی» متفاوتی برای انقلاب و ایران معاصر درست کرده است، ولی انسانهای مدعی نخبگی مثل اسید مشغول دریدن دیبای زیبای فکر و فرهنگ برساختۀ ایشان هستند. تعلیماتی در حوزۀ «توحید(حقیقت ژرف، فخیم و کاربردی)»، «ولایت(حقیقت پرشور و چهارجنبۀ ولایت : خدا، امام(ولی)، مردم و دشمن)»، «بعثت»، «مواسات»، «اخوّت»، «جنگ احزاب»، «تقیه»، «الگوی جدال حق با باطل»، «وحدت»، «ارادۀ ملی»، «معجزه گرایی»، «عبودیّت»، «صبر»، «برخورد با منافقان»، «برخورد با مستکبران»، «برخورد با کفار» و صدها و صدها آموزۀ اینچنینی. این بزرگ تقریباً «تمام مفاهیم دینی» را بازخوانی کرده است و از آنها معنای عمیقاً و عریقاً اصیل، نو، نشیط، نافذ، به روز، مهاجم، زندگی ساز، اجتماعی، در تراز تمدنی و مهربان ارائه کرده است. غیر از استفاده از تراث فکری شیعه و به فهمی آن، بخش خوبی از این اندیشه‌های قرآنی را یا از امام آموخته است یا با امام و قیام کشدار او به تحکیم و ژرفابخشی آن پرداخته است. ┄┅••؛••┅┄ یکی از اندیشه های قرآنی ایشان که از امام آموخته و قیام امام کمک بزرگی برای بسط معنایی فراوان آن در ذهن شریف ایشان شده آنی است که در بیانیه به این صورت بیان می شود : «ارادۀ ملی جانمایه پیشرفت همه جانبه و حقیقی است». ایشان این اندیشه را قرآنی می‌داند و مطابق تعلیم قرآنی معتقد است اگر «ارادۀ ملی» شکل بگیرد به دنبال آن معجزه رخ می‌دهد؛ چون خدا خود به میان می آید و دست در کار ویرایش زندگی و موجودیّت حیات بشری می‌برد. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ✿ شاخه گل صلوات، هدیه به حضرت عباس که مایۀ امید بود، سلام الله علیه. ☘️@faslefarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا