eitaa logo
فصل فرهنگ | فلاح شیروانی
1.4هزار دنبال‌کننده
234 عکس
10 ویدیو
2 فایل
فضیلت «خوش خیالی» : «تاب بنفشه می‌دهد، طُرّۀ مُشک سای تو. پردۀ غنچه می‌درد، خنده دلگشای تو. شاه‌نشین چشم من، تکیه گه خیال توست، جای دعاست، شاه من! بی تو مباد جای تو!»(حافظ) ☘️ @fallahshirvani
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔍| تحلیل 🔰 «پشتیبانی از جهاد تبیین» 🔸بعد از اینکه حضرت آقا فرمودند: واجب فوری، قطعی و همگانی است- یعنی عینی است و هیچ‌کس مستثنی نیست-، التهابی در شکل گرفت و همه شروع کردند به توصیه کردن به اینکه جهاد تبیین باید صورت بگیرد. اما به‌نظر نمی‌رسد در اندازه ضرورت و فوریتی که حضرت آقا می‌فرمایند کاری صورت‌گرفته باشد. 🔸 اینجا مهم است که از یک برای فعال کردن صحنه و به‌ جریان انداختن این‌عملیات و فرآیند تبیین استفاده بشود. یک فن‌آوری پیشنهادی به‌نظر می‌رسید که به چند مرکز مسئول نیز پیشنهاد داده شد، اما بعد از آن تحرکی که نشان از فعال شدن این راهکار باشد دیده نشد؛ 🔻آن‌هم اینکه به جای جهاد تبیینْ فرمایی و توصیه‌های پرتکرار به جهاد تبیین و به جای اینکه یک شبکه گسترده پدید بیاوریم برای جهاد تبیین و کارهایی از این‌دست، بیاییم حدود هزار یا دو هزار نفر از کسانی که جایگاهی در جامعه دارند و فرهیختگی‌های نسبی‌ای دارند، ضرورت این قضیه را متوجه می‌شوند و برای حضرت آقا یک ارزش ویژه‌ای قائل هستند و دنبال نصرت ولی و انجام وظیفه تاریخی خود هستند - یعنی یک سوز درونی دارند - را، عضو یک جور کنیم و شروع کنیم به تغذیه کردن این‌ها، ولی تغذیه با بهترین محتواها و دادن عالی‌ترین آگاهیهایی که مثل حضرت آقا را تا این حد با نشاط و امیدوار و ایده‌دار و مهاجم و پرسخن نگه داشته است. و طبعاً برای آن محتواها هم زحمت ویژه بکشیم. این باعث می‌شود که نطق این بزرگواران باز شود و خود را به صف اول تبیین‌گری بکشند. یعنی تحلیل این بود که اگر چیزهایی که صحنه احتیاح دارد را به‌ صورت مستمر، در یک سطح بسیار راقی و ذهن‌پرکن و چشم‌پرکن به این هزار یا دوهزار بزرگوار برسانیم، وقتی که اینان برخوردار شوند، این‌محتواها را با سازکارهای متنوع و کاملاً بومی و در دسترس خود پخش می‌کنند و وقتی مطمئن شوند که این محتوا مرتب به‌ایشان می‌رسد، این‌ عملیات مسؤولانه را وارد خودشان می‌کنند. یعنی در زیست‌بوم‌ و در سبک زندگی‌ ایشان وارد می‌شود. 🔻این شاید در ابتدا در مقام تولید محتوا و خلق معنا کار پر زحمتی باشد؛ چون مجموعه‌ای که باید این کار را انجام دهد لازم است از سقف نخبگی‌های بالفعل جامعه استفاده کند و محتواهایی را در هر زمینه ای فراهم بکند و به ایشان برساند. ▫️مثلا پیرامون وعده صادق که کار بسیار بزرگ و تاریخ‌سازی اتفاق افتاد اما تا چند روز صحنه خاموش بود و نمی‌دانست که چه باید بگوید و حادثه و موفقیت را روایت کند. نهادهای مسؤول باید ببینند که این وضع اصلا خوب نیست. 🔸 ما باید این‌ واقعیت را ببینیم که داریم مقوله تبیین را فشل نگه می‌داریم. می‌شود به تبیین‌گران هم بد و بیراه گفت که "شما چرا تعهد نمی‌ورزید؟!"، اما این‌ها حرف‌های یک انسان مسؤول و متعهد نیست. یک شخصیت راهبردیِ متعهد به‌دنبال این‌می‌گردد که با تدابیر هوشمندانه و واقع‌بینانه و مؤثر از این‌عزیزان، - که جهاد تبیین از بزرگترین اعمال صالح است - استخراج نماید. حالا که برای این افرادْ اصل ماجرا واضح است، با تاسیس چنین سازه‌ و فن‌آوری‌ای می‌توان این سرمایه را فعال کرد. ▫️حال‌ آنکه ما همچنان به کارهای سطحی و صوری اکتفا کرده‌ایم. این به‌هیچ وجه درست نیست. حتی این‌ برخورد دلسوزانه با خود هم نیست؛ اینکه مرتب فرمایش حضرت آقا را مانند شلاق به صورت ایشان بکوبیم فعلا که جواب نداده است و انسان عاقل به این رویه ادامه نمی‌دهد و به دنبال این می‌گردد که ما چه کار کنیم که این‌سرمایه واقعا فعال بشود. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 🌺 شاخه گل صلوات هدیه به غیرتمندان هوشیار جهاد تبیین 🍀 @faslefarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔍 | 🔰 «جـنــگ تــمـدنـی حـجـاب» شما به عنوان یک فرهنگ و هویّت جدید در متن تمدن غرب دارید با سوژۀ حجاب با آن تمدن می‌جنگید(او به خوبی متوجه است و در برابر شما به صورت اساسی از خود حراست می‌کند)، ولی همین جنگ را در متن زندگی خودتان انکار می کنید؟ این دیگر نوبر هشیاری است! بی تردید تمدن مادی در موضوع حجاب جدی است. 🌐 لینک ویراست در نرم افزار ویراستی 🍀@faslefarhang
🕌 | 📍 | نور ۲۱ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 🔷«گام‌های شیطان» 🔻چقدر این گامها به عنوان گامها شناخته شده است؟ چقدر این گامها به روز می‌شود؟ وقتی زندگیها با یک تلویزیون، یا تغییر وسائل حمل و نقل یا با گوشی همراه تا این حد تغییر می‌کند، آیا نباید بحث «گام‌های شیطان» هم به روز شود؟ 🔻آری، بحث‌های اسلامی ما گاهی به‌روز و کاربردی نیست. این به کوتاهی ما برمی‌گردد نه ظرفیت این معارف. 🍀@faslefarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔍| 🔰 «انــقـلـاب فــرهــنـگـی ۲» 🔸«انقلاب فرهنگی» به معنای زمین هرچند از اهداف قطعی انقلاب اسلامی ایران بود، ولی آنچه موسوم به «انقلاب فرهنگی» است در واقع انقلاب در نهاد است. ▫️ ایران از یک بستر نظری روشن، پرشور و پرطرفدار تغذیه می‌کرد که می‌توان نماد کامل آن را در مقدمۀ قانون اساسی مصوب آذر ۱۳۵۸ رؤیت نمود. این بستر نظری به موجودیّت «نهاد دانشگاه» در ایران انتقادهای روشنی داشت. ▫️یکی از آن انتقادها را سالها پیش(سال ۱۳۴۰) حضرت امام ره به علی امینی، نخست وزیر وقت رژیم سابق گفته بود : «من نمی‌دانم چه ارتباطی بین بی‌دینی و خلاف اخلاق با دانشگاه‌ها وجود دارد؟ چه ارتباطی بین این دو مسئله هست؟ آنها که دانشگاه می‌روند و از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند، واقعاً از نظر اخلاقی و دینی بسیار ضعیف هستند. واقعاً ضد اخلاق و ضد دین مطرح می‌شوند. چه ارتباطی بین این مسئله هست، من هنوز پی‌نبردم. ببینید این وضعیت از اساتید اینها هست؟ از محیط دانشگاه است؟ از وضعیت دولت است؟ بالاخره از هر منشأ هست جلوگیری کنید. این دانشگاه شوخی نیست. اگر کتاب‌هایشان بدآموزی دارد، اگر معلمین آنها بدآموزی دارند، اگر محیط دانشگاه اینطوری است، باید به این جوان‌ها رسید. اینها سازندگان آینده کشور ما هستند» 🔸بالاتر از آن را رهبر معظم انقلاب خطاب به معلمان فرمودند «غربی‌ها انتظار دارند معلمانِ متدین ما که علاقه‌مند به آینده کشور هستند، در کلاس درس خود برای آنها سرباز تربیت کنند، تا دانش‌آموز ما سرباز و رعیت همان وحشی‌های کراوات‌زدۀ ظاهرسازی شود که به راحتی آدم می‌کشند و به آدمکش‌ها کمک می‌کنند. باید جوری مناسبات فکری شاگردان را تنظیم کنند که فلسفۀ زندگی‌شان، اساس زندگی‌شان، مفهوم حیات در نظرشان، طبق تفکّر غربی باشد» و این انتقاد شامل دانشگاه هم می شد. 🔸مطلوبیتهایی که امام برای دانشگاه که آن را مرکز سعادت و شقاوت یک ملت می شمردند، این موارد بود : ۱. پرهیز از تربیت خارجی و نجات از . ۲. معلم‌های متعهد، عامل تربیت نسل آینده و تصفیه دانشگاه از عوامل غرب زده. ۳. تربیت موافق زمان. ۴. سیاسی بار آوردن نسل آینده و مطلع کردن آنان از مسائل روز. ۵. اعتماد به نفس دادن به آنان و استقلال نفسانی. ۶. ورود بانوان به عرصه تربیت و تعلیم. ۷. نفی مدرک گرایی و تربیت مردمی دانشجویان. ۸. دانشگاه را به صورتی در نیاورند که اشخاصی که از آنها خارج می شوند، به درد همان خارجی‌ها بخورند. ۹. وحدت حوزه و دانشگاه. 🔸در چنین شرایطی با نفوذ جریانهای مختلف سیاسی در دانشگاهها این محیط را به صحنۀ یک زد و خورد اساسی فکری و حتی نظامی تبدیل نمودند. آیا روح انقلابی چنین حکم می کرد یا همان طور که حدس زده می شد و بعدها از اسناد لانۀ جاسوسی آمریکا به دست آمد، ریشه در مداخلات استعماری داشت؟ 🔸اینجا دیگر حاکمیّت نوپای اسلامی در اندیشۀ یک تجدید نظر اساسی در ساخت دانشگاه برآمد و کار بزرگی را هدف گرفت. انقلاب فرهنگی با تعطیلی دانشگاهها در سال ۵۹ کلید خورد. ┄┅••؛••┅┄ 🔸این کار کاملاً منطقی به نظر می رسید و با بدبینی روشنی که نسبت به نهاد دانشگاه نزد بنیان گذاران انقلاب اسلامی وجود داشت، چارۀ کار در گرفتن چند نفر و اعمال چند ضابطۀ قانونی دیده نمی شد. بعدها ارزیابی رهبر انقلاب این بود که هرچند ما به این کار ناچار شدیم ولی نگاه سهل‌بینانه‌ای به مقولۀ انقلاب فرهنگی داشتیم. ▫️تشکیلاتی موسوم به «ستاد انقلاب فرهنگی» شکل گرفت و چند نفر به حکم حضرت امام در این ستاد مسؤولیت بازبینی در نهاد دانشگاه را پیدا کردند. این ستاد دو سال کار کرد و نهایتاً دانشگاهها دوباره باز شد و تعدادی از اساتید و دانشجویان مسأله‌دار اخراج شدند و برخی دروس حذف شدند و تلاش شد مواد آموزشی جدیدی جایگزین آنها شود. این ستاد با یک ارتقای جایگاهی و مأموریتی تحت عنوان «شورای عالی انقلاب فرهنگی» با تعریف سنگین ترین اعتبارات و جایگاههایی برای آن به کار خود ادامه داد. 🔻این تدبیر و این تلاش در حساسترین نقطۀ آینده ساز کشور کاملاً جای بازبینی جدی توسط نسل جدید دارد. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 🌺 شاخه گل صلوات، هدیه به روح بلند همۀ مجاهدان اندیشۀ ناب اسلامی 🍀 @faslefarhang