eitaa logo
فصل فرهنگ | فلاح شیروانی
1.4هزار دنبال‌کننده
240 عکس
10 ویدیو
2 فایل
فضیلت «خوش خیالی» : «تاب بنفشه می‌دهد، طُرّۀ مُشک سای تو. پردۀ غنچه می‌درد، خنده دلگشای تو. شاه‌نشین چشم من، تکیه گه خیال توست، جای دعاست، شاه من! بی تو مباد جای تو!»(حافظ) ☘️ @fallahshirvani
مشاهده در ایتا
دانلود
• توضیحات • ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ ▫️معرفی انقلاب اسلامی مخاطبان مستعد و مشتاق فراوانی برای «گفتگو» دربارۀ فردای بهتر پدید آورده است، مخاطبانی که دیدن آنها و یادشان انگیزۀ تأمل و شوق نگاشتن می دهد. باید این گفتگوها در جامعۀ ایران بپیچد و از ما جامعه ای فکور و پُرایده و پرانگیزه پدید بیاورد. 🌼 «فصل فرهنگ» اشاره به امروز تا همۀ فرداهایمان دارد. انقلاب اسلامی تفسیر انسانیّت بود و این نکته رهین معنایی بود که در دل نهفته داشت. روزهای سختی گذشت و اکنون فصل تمرکز بر سخنان اصلی مان است. همۀ سخنانمان زنده است. امیداواریم در فصل جدید مخاطبان خوبی برای اندیشه های عمیق باشیم و خود را صاحب رسالتهای عزیزی بدانیم. 🌼 فصل فرهنگ یعنی فصل فرهیختگی. بسیاری معتقدند این اتفاق افتاده است؛ یعنی ما به فصل فرهنگ رسیده ایم. این یعنی از این به بعد اقدامات اساسی انقلاب را تنها با فرهنگ می توان به پیش برد. البته نگاههای سطحی و حوصله های کم نمی توانند ما را به این تراز برسانند. بی گمان قدرت اصلی اسلام در اندیشه و فرهنگ او نهفته است، و این افتخار بزرگی است. فرهیختگی خویشاوند نزدیک اسلام است. کار لطیف این دین الهی با این زمینه پیش می رود. باید پذیرفت که در گام دوم انقلاب، در فصل فرهیختگی و فرهنگ، ما با اندیشه و نرم افزارهای طاغوت و فرهنگ دنیاگرایی درگیریم. این یعنی پس از سالها درگیریهای جدی به اصل دعوا و کانون منازعه رسیده ایم. دعوای همیشگی دین باوران با خداگریزان، دعوا بر سر الگوی سعادت و الگوی پیشرفت است. کافر دین دیگری دارد؛ واقعیّتی که نباید آن را زیر هزار اصطلاح خوش آهنگ مخفی نمود. زمزمۀ «لا اعبد ما تعبدون» و نهایتاً «لکم دینکم و لی دین» نیز در مقام بیان این حقیقت است. همیشه نیز همین بوده است. «جنگ ما جنگ عقیده است و جغرافیا و مرز نمی شناسد»(امام خمینی). یارگیریها و صف آرائیهای سنجیده و ژرف، از این به بعد خواهد بود. به نظر می رسد از این پس صفوف بسیاری به هم خواهد ریخت. 🌼 در این کانال ذیل اندیشه، ادبیات، تحلیل، و اطلاعرسانی نکاتی خواهد آمد. امیدوارم به لطف الهی همگی مشمول هدایتهای پرمهرش قرار بگیریم و همۀ نگارندگان جبهۀ حق و حقیقت در نیّت، در مفاد و در نگاشته همواره بهترین باشند. «اللَّهُمَّ وَفِّرْ بِلُطْفِكَ نِيَّتى وَ صَحِّحْ بِما عِنْدَكَ يَقينى وَ اسْتَصْلِحْ بِقُدْرتِكَ ما فَسَدَ مِنّى.»(دعای مکارم الاخلاق) ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ «مکتب سیاسی اسلام فکر درست و سخن نوی خود را با تبیین در فضای ذهن بشریت رها میکند و مثل نسیم بهاری و عطر گلها در همه جا میپیچد.» (مقام معظم رهبری حفظه‌الله، 83/3/14) ☘️https://eitaa.com/joinchat/2610757714C2e40543fde ☘️@fallahshirvani
┄┄┄┅•••=✧ااا❁ااا✧=•••┅┄┄┄ آغاز این گفتار با پرواز یک سردار واقعی نهضت تمدنسازی الهی همراه شد. این رفتنها، و اینگونه رفتنها، بزرگ است، شایستۀ انسانهای بزرگ. عجب شکوهی! چه مفسّران جلیل القدری! «انسان» به مرامها و نفسها و حتی کوچ این فرشته سیرتان تفسیر می شود. و خدا می داند که شاید این پروازها مورد نیاز است، تا ملت عزیز ایران دوباره بیدار شود و صحنه را درست ببیند. که این «تمام کار» است، آنچنان که امام می گفت و آنچنان که رهبر عزیزمان می گوید. ┄┄┄┅•••=✧ااا❁ااا✧=•••┅┄┄┄ «عنصر ارادۀ ملّی جان‌مایۀ پیشرفت همه‌جانبه و حقیقی است.» (بیانیۀ گام دوم) ☘️https://eitaa.com/joinchat/2610757714C2e40543fde ☘️@fallahshirvani
┄┄┄┅•••=✧ااا❁ااا✧=•••┅┄┄┄ «إِنّٰا لِلّٰهِ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ رٰاجِعُونَ» انقلاب فرزند رشید دانشمندی را از دست داد، شهادت دکتر فخری زاده بر امام زمان عج و رهبر عزیزمان و مردم غیور ایران تبریک و تسلیت باد! ننگ بر وادادگی، ننگ بر سرپیچی از دستور ولی. «مَنْ نَامَ عَنْ نُصْرَةِ وَلِيِّهِ انْتَبَهَ بِوَطْأَةِ عَدُوِّهِ»(امام علی ع) آنکه وقت یاری ولیّ خود خُفت، با لگد دشمن بیدارش می‌کنند. ضربه های بیشتری در راه است. چون خفتگان انکار نکنیم. این طائفهٔ «هم السفهاء»، بیدار نخواهند شد، مردم باید مسیر خود را بیابند و در تمام زمینه ها به میدان بیایند. سالها است که این خواست رهبری است. تنها مانع ضربه های بزرگ، و مهمترین عامل خیزهای بلند الهی، «قیام مردم» برای رفع مشکلات و موانع و سفاهتها و سستیها و خباثتهاست. معجزه های بزرگ در گرو اراده مردم است. وقتی که مردم بخواهند خدا به میدان می آید. « ... حَتّٰى يُغَيِّرُوا مٰا بِأَنْفُسِهِمْ»﴿الرعد، 11﴾ این راه را برای مردم روشن کنیم. ┄┄┄┅•••=✧ااا❁ااا✧=•••┅┄┄┄ «عنصر ارادۀ ملّی جان‌مایۀ پیشرفت همه‌جانبه و حقیقی است.» (بیانیۀ گام دوم) ☘️https://eitaa.com/joinchat/2610757714C2e40543fde ☘️@fallahshirvani
┄┄┄┅•••=✧ااا❁ااا✧=•••┅┄┄┄ خدا مهربانتر از آن است که نصرت خود را در دل امور سختی بپیچد، و البته خدا با جلالت تر از آن است که مهر خود را در پای هر هرزه ای بریزد، به ما گفته به پا خیزید، من را کنار خود می بینید، به همین زیبایی! می گوید به پا خواهم خاست، و گرنه یاری نخواهید داشت. «أَ لَمْ تَعْلَمْ، أَنَّ اَللّٰهَ لَهُ مُلْكُ اَلسَّمٰاوٰاتِ وَ اَلْأَرْضِ وَ مٰا لَكُمْ مِنْ دُونِ اَللّٰهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لاٰ نَصِيرٍ ﴿البقرة، 107﴾ نمی‌دانی خدا پادشاه آسمانها و زمین است؟ نمی دانی جز خدا سرپرست و یاوری ندارید؟ و قیام در گرو بیداری است. امّا فصل بیداری ما کی است؟ ┄┄┄┅•••=✧ااا❁ااا✧=•••┅┄┄┄ «عنصر ارادۀ ملّی جان‌مایۀ پیشرفت همه‌جانبه و حقیقی است.» (بیانیۀ گام دوم) ☘️https://eitaa.com/joinchat/2610757714C2e40543fde ☘️@fallahshirvani
• اندیشه • ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ ▫️بیگانه با مردم / بیگانه با حق قرآن بی گمان اندیشه ساز و فکرپرور است. قرآن برای آن که در تحلیل مسائل اجتماعی و تبیین مسیرهای درست، «اندیشه» ای به جامعۀ دینی بدهد، یکی از کارهایی که می کند معرفی طوائفی از انسانها است که نگاهها و اخلاق خاصی دارند، به گونۀ خاصی عمل می کنند و به گونۀ خاصی باید با آنها مواجه شد. یکی از این طوائف نخبگان دنیاگرا هستند. در آغاز سورۀ بقره که به معرفی سه قشر متقین، کفار و منافقین می پردازد، در شمار منافقان از کسانی یاد می کند که با نخوتی آشکار مردم مؤمن را ابله می خوانند و این گونه دل به خدا سپردن را بیگانه از «عقلانیّت». «وَ إِذٰا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمٰا آمَنَ اَلنّٰاسُ، قٰالُوا أَ نُؤْمِنُ كَمٰا آمَنَ اَلسُّفَهٰاءُ؟ أَلاٰ إِنَّهُمْ هُمُ اَلسُّفَهٰاءُ، وَ لٰكِنْ لاٰ يَعْلَمُونَ» ﴿البقرة، 13﴾ و هنگامی که به آنان گفته شود: «همانند (سایر) مردم ایمان بیاورید!» می‌گویند: «آیا همچون ابلهان ایمان بیاوریم؟!» بدانید اینها همان ابلهانند، ولی نمی‌دانند! • چون مردم (بی شائبه، صادقانه، تسلیم) • سفیه انگاری (نخوت نخبگی / سفاهت مضاعف : سفیهان سفیه انگار) • قضاوت الهی : «ابله واقعی خود اینها هستند» • نمی دانند (؟!) سفیهان را باید بیدار کرد، یا «با بیداری مردم منزوی کرد». نمی دانند، چه ندانستنی !!! دردشان را نمی شناسند. سفاهت چه درمانی دارد؟ هیچ کار دیگری جواب نمی دهد، حتی «با سر به سنگ خوردن». امروز جامعۀ ایران گرفتار و گروگان این سفاهتها است. ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ «عنصر ارادۀ ملّی جان‌مایۀ پیشرفت همه‌جانبه و حقیقی است.» (بیانیۀ گام دوم) ☘️https://eitaa.com/joinchat/2610757714C2e40543fde ☘️@fallahshirvani
• اندیشه • ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 1▫️خسارت و نجات «به نام خداوند مهربان و مهر پیشه ... به دوران/روزگار قسم! واقعاً انسان در خسارت غوطه ور است. مگر، «آنها» که . ایمان آوردند، . و عمل صالح انجام دادند، . و یکدیگر را به حق دعوت کردند، . و یکدیگر را به شکیبایی دعوت کردند.» (سورۀ دوران، صد‌وسومین سورۀ قرآن کریم، مکی، دارای سه آیه) ┄┅••؛••┅┄ جمله ای کوبنده دربارۀ زندگی بشری، «تو در خسارت پیچیده ای»؛ یعنی دربارۀ این خسارت تصویر داشته باش؛ یعنی به خلاصی فکر کن. یکی از اموری که درک آن برای انسان سخت است، گذر زمان است؛ درک گذر. با «تمام وجود» می گذریم و هر لحظه می کاهیم؛ در ما تغییرات عظیمی در جریان است. و زمان نمود گذر است. ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ «انقلاب پُرشکوه ملّت ایران که بزرگ‌ترین و مردمی‌ترین انقلاب عصر جدید است، تنها انقلابی است که یک چلّۀ پُرافتخار را، بدون خیانت به آرمان‌هایش پشت سر نهاده» (بیانیۀ گام دوم) ☘️https://eitaa.com/joinchat/2610757714C2e40543fde ☘️@fallahshirvani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
• تحلیل • ┄┅••؛••┅┄ ▫️خود انقلاب عزیزی می گفت این کلیپ را برای گلایه از جریان انقلابی یا برای تمسخر آن نشان می دهند، چه جوابی باید داد؟ پاسخ این بود : جواب ندارد، خیلی سخنرانی خوبی است! خیلی!! این خود انقلاب است، زلال چون فطرت. هنوز هم حرف انقلاب همان است. همه ما باید شرمنده باشیم که رهبرمان این را می خواست ولی نتوانستیم محققش کنیم. البته دنیای ظلم هم جلویمان ایستاد، ولی بالاخره خودمان هم بی عرضگی کردیم. اتفاقاً الآن باید هر چند روز یک بار این کلیپ و امثال این را ـ که خدا کند دشمنان یا مخالفان یا معترضان پیدا کنند و به ما بدهند ـ بگذاریم و گوش کنیم تا از عزمهای الکی و مختصر دست برداریم و افق را بفهمیم که چیست. هر چه کلیپ این طوری دارند که فکر می کنند ما را افسرده می کند از ایشان می خواهیم؛ سخنرانیهای پرشور شهید مطهری، بهشتی، رجایی، باهنر، مفتح، مدنی، دستغیب، صدوقی، قاضی، چمران، آیت، دیالمه، ... (لیست بلندی که نشان می دهد رؤوس انقلاب را زده اند) اصلاًخودمان جمع می کنیم. ما شدیداً به این شعارها، ادعاها و شبه خیالات(!؟) احتیاج داریم. الآن وقتش است. هیچ اتفاق یأس آوری نیافتاده است... آنچه امام گفته به صدها دلیل تأخیر افتاده است، ولی هنوز هم عهد ما باید همان باشد که ایشان فرمودند. البته به این هم توجه داشته باشیم که به امید خدا وقتی که این وعده ها محقق شد دیگر روزگار ظالمان عالم سیاه خواهد شد. ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ «درودی از اعماق دل بر این ملّت؛ بر نسلی که آغاز کرد و ادامه داد و بر نسلی که اینک وارد فرایند بزرگ و جهانی چهل سال دوّم می‌شود»بیانیه @faslefarhan
• ادبیات • ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 1▫️خیال تو تاب بنفشه می‌دهد، طُرّۀ مُشک سای تو. پرده غنچه می‌درد، خنده دلگشای تو ... شاه‌نشین چشم من، تکیه گه خیال توست. جای دعاست، شاه من! بی تو مباد جای تو! (حافظ) ┄┅••؛••┅┄ طُرّه : دستۀ موی تابیده در کنار پیشانی. ای پادشاه زیبایی و لطافت! تارهای گیسوی معطر تو بنفشه را به تاب انداخته، خندۀ روح پرورت غنچه را از پرده لطیف خود بیرون کشیده ... خیال تو در بهترین نقطۀ چشم من جای دارد، دعا می کنم که همیشه در چشم من باشی! دعای عرفه : «خدایا دانستم که از من می خواهی در همه چیز تو را بشناسم، تا جایی که در هیچ چیز نادیده نباشی.» ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ «بايد كوشش كنيد مايۀ هنرى را غليظ نماييد، تا بتوانيد اين انديشۀ مقدس و اين روح پاك امروز دنيا؛ يعنى انقلاب اسلامى را، كه مثل روح و انديشۀ معصومى، در دنياى ناپاك افكار غلط و در روزگار سياه ما، بالاخره جاى خودش را در دنيا باز مى‏كند، تقويت نماييد و گسترش دهيد.» (رهبری، 68/8/21) ☘️@faslefarhang ☘️@fallahshirvani
• اندیشه • ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ ▫️پدیدۀ بی نظیر بسیج تأمل دربارۀ بسیج واجب همیشگی است. فهم راهبردی از ماهیّت و موقعیّت تمدنی بسیج لازم است تا به این سرمایه بهتر بیاندیشیم و تدبیرهای مناسبی برایش داشته باشیم. این پدیده از دل فکر و فرهنگ برآمده از مکتب مردمی حضرت امام بیرون زده است. یک پدیدۀ زندۀ اجتماعی نیازمند یک پایگاه توجیه دائمی است، مثل زیارت امام رضا ع که در تمام نوسانات حیات اجتماعی این اقلیم محفوظ مانده است، بلکه قوّت رشد و بالندگی نیز داشته است. این نهادسازی مربوط به ماهیّت انقلاب اسلامی است و از همین جا تفاوتها و اقتدارات خود را نشان می دهد. به بیانی از رهبر انقلاب توجه بفرمایید : • پدیدۀ ابتکاری «پديدۀ بسيج، يك پديدۀ ابتكارى است؛ نه به اين معنا كه در كشورهاى ديگر و در جاهاى ديگر، نيروهاى مقاومت مردمى وجود نداشتند؛ چرا، اينها را ميدانيم لكن نيروهاى مقاومت در كشورهاى مختلف دنيا، در غرب و شرق و مانند اينها، معمولًا مربوطند به دوران اختناق، دوران فشار، دوران مبارزات؛ بعد از آنكه دوران مبارزات تمام شد، حالا يا خود اين گروه‏هاى مقاومت به قدرت رسيدند يا ديگران با كمك اينها به قدرت رسيدند، اين نيروى مقاومت تمام ميشود و اين تشكيلات مردمى به پايان ميرسد؛ در دنيا اين‏جور است» یعنی نیروهای مردمی به تمامه سراغ قدرت می رفتند و سراغ هیچ فلسفۀ اجتماعی دیگر و موجودیّت دیگری نمی رفتند؛ زیرا فلسفۀ نیرومند دیگری در میان نبود. • تبدّل ماهیّت نیروهای مقاومت «اين را بنده بالعيان در بعضى از كشورها ديدم؛ همان كسانى كه در سنگرهاى سخت، روى خاك، روى زمين، چند سال مبارزه كرده بودند تا به حكومت رسيده بودند، بعد در دوران حاكميّتشان همان‏جور رفتار ميكردند كه مثلًا فرماندۀ پرتغالى كه قبل از اينها بر اين كشور حاكم بود رفتار ميكرد؛ رفتار اينها هم مثل رفتار آنها بود، فرقى نميكرد؛ هدف از مبارزه رسيدن به قدرت بود؛ مثل بعضى از احزابى كه در همين كشورها هست كه آن حزبها هم در واقع مبارزه‏شان مبارزه‏ى براى رسيدن به قدرت بود» خلاصه باید گفت بسیج فکر و فرهنگ دیگری دارد. به همین جهت باید قدر آن دانسته شود. • جریان ممتد و یادگیرنده و نقش آفرین «اينكه گروه‏هاى مقاومت، مثل يك جريان ممتد، مثل يك شطّ جوشان، در دوران پيروزى بمانند و روزبه‏روز بالنده‏تر بشوند، آگاهى‏هايشان بيشتر بشود، در ميدانهاى مختلفى كه كشور به آنها احتياج دارد به‏طور متشكّل شركت كنند، از لحاظ كمّيّت و از لحاظ كيفيّت توسعه پيدا كنند، به مفاهيم جديد دست پيدا كنند، در نبردهاى نوتولّديافته بتوانند نقش ايفا كنند، آن‏چنان‏كه بسيج ما است، اين در دنيا بى‏سابقه است؛ چنين چيزى در دنيا سابقه ندارد.» (04/ 09/ 1394) بسیج سرمایۀ اصلی مردمسالاری دینی است؛ مثلاً تحقق اقتصاد مقاومتی. رهبری می فرمایند : «امروز مشکلات اقتصادی، مسئلۀ اول کشور است که باید حل شود و حل آنها در گرو اجرای صحیح اقتصاد مقاومتی است.» (3/ 6/ 1395) «باید قاطعانه مانع از ادامۀ طرح‌های اقتصادی غیرهمسو با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی شد.» (3/ 6/ 1395) «اگر اقتصاد مقاومتی اجرا می‌شد، وضع زندگی مردم این‌گونه نبود!» (15/ 12/ 1395) و پیشتر فرموده بودند : «اين اقتصادي که به عنوان اقتصاد مقاومتي مطرح مي‌شود، مردم‌بنياد است، اقتصاد مردمي است؛ با اراده مردم، سرمايه‌ مردم، حضور مردم تحقق پيدا مي‌کند» (1/ 1/ 1393) و می فرمایند : «اگرچنانچه بسیج وارد اقتصاد بشود، اقتصاد میشود مردم‌سالار. این اقتصاد مقاومتی که ما عرض کردیم، اگر بتواند از قوّت و قدرت بسیج استفاده کند، میشود اقتصاد مقاومتی مردم‌سالار؛ در علم همین‌جور است، در پیشرفتهای گوناگون اجتماعی همین‌جور است، در سیاست همین‌جور است؛ مظهر مردم‌سالاری دینی، بسیج است» (1395/09/03) اگر قدر و ضرورت مردمسالاری را بدانیم توجه جدی تری به بسیج خواهیم کرد؛ یعنی معماران حیات نوین اسلامی ما نباید از کنار این سرمایه به سهولت بگذرند یا آن را به جای ایده های اصلی انقلاب خرج طرحهای مشکوک دولت مدرن بکنند. «کارهاى بزرگ بخواهید از عناصر بسیج. کارهاى بزرگ از بسیارى از مردم پراستعداد ملّت ما برمى‌آید.»(6/ 9/ 1393) حوزۀ انقلابی باید مشغلۀ دائمی اش گفتگو دربارۀ تعالی بسیج باشد. ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ «عنصر ارادۀ ملّی جان‌مایۀ پیشرفت همه‌جانبه و حقیقی است.» (بیانیۀ گام دوم) ☘️@faslefarhang ☘️@fallahshirvani
• تحلیل • ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 1 ▫️ تنها یک ضرورت جامعۀ حزب اللهی می‌داند که موظّف است به خاطر مردم و به پاس خون و تلاش مصلحان و مجاهدان و شهیدان، این جریان سازشکار، بی‌رحم، بی‌تقوا و بی‌اعتقاد به مردم و انقلاب اسلامی را از مقدرات کشور کنار بزند، ولی با مشکل همراهی مردم مواجه است. اگر مردم برایشان حل باشد که به جریان انقلابی احتیاج دارند دیگر دشواری چندانی پای صندوقهای رأی نخواهد بود. ولی همین مسأله حل نیست. مردم دنبال کسانی هستند که برای رفع مشکلات به آنها اعتماد کنند. واقعاً هنوز هم شعار عقلانیّت، بسیاری از تحصیل‌کرده‌ها و خیل عظیمی از مردم خاکستری را از روی‌آوری به جریان انقلابی بازمی‌دارد. چشمان خود را باز کنیم و این را ببینیم. جریان انقلابی یعنی چه کسی؟ چه باورهایی؟ چه حال و هوایی؟ چه اقتدارات و توانی؟ چه تصوری از جریان انقلابی برای مردم ساخته‌ایم؟ صحبت انتخابات نیست، صحبت یک پدیدۀ جاری در تمام ماههای حیات این کشور است. مردم سخن ما و الگوی حل مسألۀ ما را چه می‌دانند؟ خود ما چه می‌دانیم؟ اینجا مشکلی هست. خواهیم پرسید که «چرا به فکر حل کردن این مشکل نیستیم؟». الآن مسأله این است که ذهن عمومی جامعه برای گشایش امور زندگی هیچ ایدۀ امیدبخشی در پیش رو ندارد (البته واقعیّت این است که هنوز مردم ایران به برکت انقلاب در تراز یک امید بزرگ قرار دارند، ولی سخن از یک طرح راهبردی برای حل مسائل جاری است). سخن از حادثه‌ای در سطح ملی است. تنها نقطۀ منطقی امیدبخش و قابل فهم این است که دل گرگ را رام کنیم تا قدری از فشار را کم کند تا بتوانیم نفسی تازه کنیم و حداقل به دارائیهای بلوکه شدۀ خودمان برسیم، ولو برای این موضوع هزینه هم بدهیم. صحبت چندهزار دلار نیست، صحبت سرمایۀ عظیمی است. صحبت یکی دو اقدام ساده نیست که می‌تواند بین خودمان باشد و نیازی نیست دیگران را و دشمن را ببینیم، صحبت تعاملات بزرگ اقتصادی و سیاسی و صحبت یک زندگی به هم‌پیوستۀ بین‌المللی است. هزینه‌ای هم که باید بدهیم معمولاً از اموری است که ارزشهایش خیلی معلوم نیست. اما در مقابل چه گزینه‌ای هست؟ یعنی چه که به توان داخلی تکیه کنیم؟ تودۀ گستردۀ مردم در راستای سامان‌بخشی به امور معیشت چه توانی تا به حال از داخل دیده است؟ مردم تصویر روشنی از این موضوع دارند؟ آیا واقعاً مصادیق توانسته چشم او را پر کند؟ سطح راهبردی بازار این را می‌فهمد؟ طیف قابل توجهی از جامعه را کارشناسان متنوعی تشکیل می‌دهد که دست اندر کارند و در جریان زندگی به شدت وابسته به نظام سلطه هستند. اینها چه چیزی را می‌توانند باور کنند، ولو مسلمان و انقلابی باشند، کارشناسند و ظاهراً ادبیات کار دستشان است؟ در گوشۀ این بحث به این نکته هم توجه کنیم که یک جریان سیاسی با سابقه و با دست و بالی گسترده در همۀ اکناف جامعه، قسم مؤکّد خورده است تا دیگر اجازۀ بالاآمدن یک نیروی انقلابی را ندهد و دیدیم که از تمسک به هیچ چیز ابایی ندارند، حتی اتهام پرستو و اجرای حکم آن؛ یعنی منازعه واقعاً جدی است. پس فراموش نکنیم و طرح پخته‌ای بریزیم. طرح پخته آن است که سعی کند جوانب متعددی را لحاظ کند و علاوه بر ضرورتهای منتهی به انتخاب درست، نیم نگاهی نیز به ضرورتهای پس از انتخاب درست داشته باشد. این سؤال هم در گوشه ای بماند که آیا نگاه درستی به ضرورتهای نهضت کرده ایم؟ و این سؤال که، آیا این بحثها به معنای این است که ما داریم به «دولت جوان انقلابی» می اندیشیم؟ (بحث ادامه دارد ...) ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ «درودی از اعماق دل بر این ملّت؛ بر نسلی که آغاز کرد و ادامه داد، و بر نسلی که اینک وارد فرایند بزرگ و جهانیِ چهل سال دوّم می‌شود» (بیانیۀ گام دوم) ☘️@faslefarhang