eitaa logo
فصل فرهنگ | فلاح شیروانی
1.4هزار دنبال‌کننده
238 عکس
10 ویدیو
2 فایل
فضیلت «خوش خیالی» : «تاب بنفشه می‌دهد، طُرّۀ مُشک سای تو. پردۀ غنچه می‌درد، خنده دلگشای تو. شاه‌نشین چشم من، تکیه گه خیال توست، جای دعاست، شاه من! بی تو مباد جای تو!»(حافظ) ☘️ @fallahshirvani
مشاهده در ایتا
دانلود
• تحلیل • ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 2 ▫️ ریل انتخاباتی کار انتخاباتی برای ریاست جمهوری یعنی چه؟ یعنی «رقابت»، یعنی کنار زدن کسانی(همه غیر خود)، یعنی مشارکت در مسابقۀ جلب آرای مردم و تلاش جهت رسیدن به رأی برتر. و البته شاید کمی هم، یعنی دور شدن از حال و هوای ناب مذهبی، با چشمان باز و در صحت کامل مشاعر و حواس. کجایش مردم‌سالاری است؟ این که بالاخره واقعنِ واقعاً مردم رأی می‌دهند. این دیگر در کشور ما دروغ نیست. چقدر مردم‌سالاری است؟ همین قدر که رأی می‌دهند. در این الگو رأی مردم یک وسیله است تا فرد یا گروهی به قدرت برسند(فعلاً با نیّت کاری نداریم، اصلاً بگوییم سائق مسابقه دهندگان حزب‌اللهی شیفتۀ خدمت بودن است). حقیقت ماجرا این است که به لحاظ راهبردی ـ کاملاً واقع‌بینانه و ناظر به حادثۀ تفاوت‌ساز انتخابات ـ چیزی که مهم است دل مردم نیست، چیزی که مهم است ارادۀ مردم نیست، چیزی که مهم است آن است که چه چیزی را در برگۀ رأی بنویسند و در صندوق بیاندازند، «انتخاب درست(؟)» مهم است؛ یعنی آن یک روز مهم است. بعدش دیگر واقعاً نقش مردم کم رنگ می‌شود و کاریش نمی‌شود کرد و قبلش هم تنها یک ذهنیّت مثبت کافی است. باید در آن ذهنیّت بر رقبا پیشی بگیریم. جلب نظر مردم بازۀ زمانی طولانی‌ای ندارد، واقعاً مثل شب امتحان یا کنکور باید موقع رأی دادن نظر او را به دست آورده باشی. اتفاقات مثبت قبل انتخابات همه مؤثرند، ولی تجربه نشان داده که در سبک انتخابات و تبلیغات انتخاباتی رایج آن یک هفته یا دو روز آخر مهم و تعیین کننده است. این مهم است که رأی‌های خاکستری را پای صندوق بیاورید و به خود متمایل کنید. بازۀ زیادی هم بخواهیم برایش قائل شویم می‌شود یکی دو ماه منتهی به انتخابات. جلب نظر مردم هم شگردهایی دارد که شناخته شده است و این شگردها با خلاقیت‌های فراوان به گونه‌های مختلفی اجرا می‌شود. فرض کردیم که اینها هیچ کدام به معنای ریاست‌طلبی و دنیاگرایی مذموم من و شما نیست، بحث تکلیف است و این که سرنوشت قریب به یک دهۀ انقلاب در گرو چنین انتخاباتی است و همه نیز مسؤولیم. طبعاً ابتدا باید کسی را انتخاب کنیم که زمینۀ مردمی پذیرش داشته باشد و نقطه‌های امیدآفرینی بتوان در کارنامه، اخلاق و ظواهر او یافت و رویش کار کرد. البته از امور تعیین کننده این است که فرد منتخب رقیب اصلی خود را شناسایی کند و چهرۀ او را مخدوش نماید، باید خود را منجی مردم نشان بدهد، باید چیزهایی بگوید یا کارهایی بکند که مردم بپسندند و به او توجه کنند، اگر در این رقابت هم‌فکری داشت با او ائتلاف کند تا در موعد مناسب کاری به نفع فرد منتخب بکند مثلاً یکی از آن دو نفر کنار بروند، بالاخره باید خود او یا اطرافیانش تنقیصی کاملاً تصریحی یا تلویحی حتی از برادران همسو با خود بنماید تا خودش رأی بیاورد. البته پیچیده‌ترش این است که اگر کانون تصمیم‌گیری در جبهۀ انقلاب شکل گرفت، گزینه‌ها ابتدا چند نفر باشند و تلاش کنیم فرد اصلی را پنهان کنیم و به یکباره او را بالا بکشیم و به سلامت از دالان انتخاب عبورش بدهیم. باید دوگانه‌ای مؤثر درست کنیم و مردم را از یک طرف بترسانیم و تمام چهرۀ رقیب را با لجن متعفن آن طرف مخوف بیالاییم و خود ما با شواهد قطعی در طرف مقابل بایستیم و به این صورت حسابی جو را ملتهب و «انتخاباتی» کنیم. طبعاً برای پیاده کردن این الگو باید توجه خوبی به حساسیتهای امروزی مردم هم داشته باشیم. می‌توانیم از امثال این شگردها استفاده نکنیم، ولی بدانیم که رقیب بی‌صلاحیت از این روشها استفاده می‌کند و رأی مردم بیچاره را جمع می‌کند و پس از آن باید بنشینیم و غصه بخوریم که حالا چه بلایی سر این مردم و انقلاب می‌آید. خلاصه، تفکر اصلاحی و اهتمامات و امکان خدمات اساسی به کشور و ... روی یک روز سرنوشت‌ساز متمرکز است، بعدش تا این پایه مهم نیست؛ تفاوت فوق العاده بالا است. قبلش هم در یک بازۀ زمانی طولانی پراهمیّت نیست. (بحث ادامه دارد ...) ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ «درودی از اعماق دل بر این ملّت؛ بر نسلی که آغاز کرد و ادامه داد، و بر نسلی که اینک وارد فرایند بزرگ و جهانیِ چهل سال دوّم می‌شود» (بیانیۀ گام دوم) ☘️@faslefarhang
• تسلیت • «وَ بَشِّرِ اَلصّٰابِرِينَ اَلَّذِينَ إِذٰا أَصٰابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ، قٰالُوا إِنّٰا لِلّٰهِ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ رٰاجِعُونَ»﴿البقرة، 156﴾ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ چه خوب زیست عالم پارسا جناب آیت الله محمد یزدی رحمت الله علیه! آنها که از نزدیک با ایشان آشنا بودند می‌فهمیدند که ایشان اساساً متواضعند و مقید به آداب اسلامی. آنها که تنها خروش‌های انقلابی ایشان را می‌دیدند شاید متوجه اصنافی از کمالات از جمله علم‌دوستی، عالم‌دوستی، احترام به خویشان و خانواده، تواضع در برابر نیروهای جهادی، قدرشناسی از تلاشهای ریز و درشت فرزندان غیور و ترقی‌خواه کشور، نمی‌شدند. بسیار دلسوز و نگران رهبر انقلاب بود و هیچ‌گاه دربارۀ خطی که انقلاب و امام و رهبری در پیش گرفته‌اند تردید نکرد و ضعفی از خود نشان نداد و شیاطین را به سمت خود نکشید. در عین کهولت سنّ فشارهای بسیاری به خود می‌آورد و از سفرهای کاری، جلسات کاری، خواندن نوشته‌های مفصل، اندیشیدن، نوشتن، مباحثه کردن یا سخنرانی برای هر نوع پیشرفت لازمی دریغ نمی‌کرد. گوهری از دست ما رفت! خداوند که با مؤمنان مهربان است، خود به جبران خسارت ما بپردازد! رحلت ایشان را به رهبر انقلاب، خانوادۀ محترم، فرزندان گرامی، بستگان، شاگردان و دوستداران ایشان تسلیت عرض می‌کنیم. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ◾️@faslefarhang
• اندیشه • ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 2▫️خسارت و نجات «به دوران/روزگار قسم! واقعاً انسان در خسارت غوطه ور است. مگر، «آنها» که . ایمان آوردند، . و عمل صالح انجام دادند، . و یکدیگر را به حق دعوت کردند، . و یکدیگر را به شکیبایی دعوت کردند.» (سورۀ دوران، صد‌وسومین سورۀ قرآن کریم، مکی، دارای سه آیه) ┄┅••؛••┅┄ «تو در خسارت پیچیده ای»؛ به خلاصی فکر کن. و خلاص در ایمان و عمل نیک است. و خلاص در این است که : مؤمنان همدیگر را به حق بخوانند؛ تا ایمان خویش را تقویت کنند، و همدیگر را به شکیبایی بخوانند؛ تا عمل نیک از رونق نیافتد. یعنی خلاص در این است که مؤمنان «با هم» در مسیر باشند. ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ «انقلاب پُرشکوه ملّت ایران که بزرگ‌ترین و مردمی‌ترین انقلاب عصر جدید است، تنها انقلابی است که یک چلّۀ پُرافتخار را، بدون خیانت به آرمان‌هایش پشت سر نهاده» (بیانیۀ گام دوم) ☘️@faslefarhang
• توضیح • ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ اگر توفیق یار بود سه شنبه ها تأملی قرآنی و جمعه ها تأملی ادبی به اشتراک گذاشته می شود. اندیشه و تحلیل نیز در روزهای دیگر. بحث انتخابات 1400 نیمه تمام ماند. احتمالاً دو یا سه یادداشت تکمیلی دیگر خواهد داشت. از آنجا که بحث مهمی است یادداشتها قدری معطل بازنگاریها می شود. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ☘️@faslefarhang
• خبر • ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▫️ سیلی به طاغوت زمان 🔸رهبر انقلاب اسلامی، در دیدار صبح امروز اعضای ستاد بزرگداشت شهید سلیمانی و خانواده آن شهید: «سیلی سخت‌تر، • بر هیمنه پوچ استکبار، و • از منطقه است» @irinn_channel www.irinn.ir ┄┅••؛••┅┄ بی تردید ضربه سنگین به کفر شکفتۀ امروز ضربه به اعتبار او است. به همین جهت جا انداختن عنوان «شیطان بزرگ» که معرفی قرآنی این طاغیان بود و برای همۀ جهانیان قابل فهم بود، هزینه های سنگینی برایشان داشت. ضربۀ سنگین تر نیز ضربه به اندیشه و فرهنگ پشتیبان او است. اینها می شود که در قالب یک «غلبه» می تواند خود را نشان بدهد. البته شاید نیز مراد همین لطمه های نرم افزاری باشد که این روزها به آمریکا وارد آمده است. باز هم درست است. بالاخره غلبه است و مهم نیز هست. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ﴿الأنفال‏، 26﴾ «اکنون با گذشت چهل جشن سالانۀ انقلاب و چهل دهۀ فجر، یکی از آن دو کانون دشمنی نابود شده و دیگری با مشکلاتی که خبر از نزدیکی احتضار می‌دهند، دست و پنجه نرم می‌کند! و انقلاب اسلامی با حفظ و پای‌بندی به شعارهای خود هم‌چنان به پیش می‌رود» (بیانیه گام دوم) ☘️@faslefarhang
• ادبیات • ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 2▫️آتش نغمه ساز من اندر آن که دم کيست اين مبارک دم، که وقت صبح در اين تيره خاکدان گيرد؟ چه حالت است که گل در سحر نماید روی؟ چه آتش است که در مرغ صبح‌خوان گیرد؟! (حافظ) ┄┅••؛••┅┄ ای که مرا به نام زیبای خودت بیدار می کنی! ای که مرا به یاد حق از معنای زندگی سرشار می کنی! ای که همیشه هشیارانه در کارهای من نظاره می کنی، و من تنها منتظرم جمعه بیاید، که اگر در خاطرم ماند از تو یادی بکنم، من را به خاطر این بی وفایی ببخش! تو کارهای بزرگی داری، همه عزیز، همه پر از مهربانی، و همۀ این دغدغه ها به خاطر من است. تو به خاطر من در عذابی. این سوز و این شور «خدایی» است، و زیبا است! البته منتظر من نیز هستی، تا من هم دلی به حال خود بسوزانم و برای خود کاری بکنم. تو واقعاً منتظری، و من سراپا گنگی و غفلتم! ای وای از این صحنۀ شرم آوری که خلق می کنیم! به ما هم از آن آتش مهر ببخش تا چون مرغ صبح‌خوان بیدار شویم و برای بیداری نغمه بخوانیم! ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ «بايد كوشش كنيد مايۀ هنرى را غليظ نماييد، تا بتوانيد اين انديشۀ مقدس و اين روح پاك امروز دنيا؛ يعنى انقلاب اسلامى را، كه مثل روح و انديشۀ معصومى، در دنياى ناپاك افكار غلط و در روزگار سياه ما، بالاخره جاى خودش را در دنيا باز مى‏كند، تقويت نماييد و گسترش دهيد.» (رهبری، 68/8/21) ✿شاخۀ گل یاد، هدیه به روح بلند حضرت خدیجه سلام الله علیها ☘️@faslefarhang
• تحلیل • ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▫️ اصرار بر کوری دریغم آمد از این یادداشت آقای «گرائی» استقبال نکنم : ◈ لیست برنامه‌ها و عملکرد دولت غربزده‌ها: سال۹۲:با مذاکره تحریم‌ها را رفع می‌کنیم! نتیجه:هیچ سال۹۳:همان! نتیجه:هیچ سال۹۴:همان! نتیجه:هیچ سال۹۵:همان! نتیجه:هیچ سال۹۶:همان! نتیجه: هیچ سال۹۷:همان! نتیجه:هیچ سال۹۸:همان! نتیجه:هیچ سال۹۹:همان! نتیجه:هیچ و این حماقت ادامه دارد ... +علیرضا گرائی+ @bidariymelat ┄┅••؛••┅┄ به تشخیص و آسیب شناسی قرآنی، مسأله حماقت است و متأسفانه ریشه های بدی دارد و با طمطراق «عقلانیّت» پیش می آید و با سفاهتهای ما ارتباط می گیرد و اجازۀ زیستن پیدا می کند. از امام بشنوید ترسیم چهرۀ سفیهان تاریخی و تمدنی این مرز و بوم را، واقعاً مایۀ شرم و سرافکندگی و آفت مرگبار یک بوستان زنده اند(!) : «
بارها تذكر داديم كه بايد ايراني بسازيم كه بتواند بدون اتكا به امريكا و شوروي و انگلستان- اين جهانخواران بين المللي- استقلال سياسي، نظامي، فرهنگي و اقتصادي خويش را به دست گيرد و روي پاي خود بايستد 
و «هويت‏ اصيل خويش» را به جهان عرضه كنند. 

افسوس كه هنوز عده‏اي از روشنفكران نمي‏توانند دست از غرب و يا شرق بكشند؛ و اين دو را سر مشق كارهاي خود قرار داده‏اند. 

اميدواريم با تحول فرهنگ حاكم اسلامي، 
اين گروه «به خود مشغول» و «از مردم بريده» به خود آيند 
و اصالت خويش را دريابند 
و از وابستگي نجات پيدا كنند.
» (صحيفه امام، ج‏9، ص25) ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ««انقلاب پُرشکوه ملّت ایران که بزرگ‌ترین و مردمی‌ترین انقلاب عصر جدید است، تنها انقلابی است که یک چلّۀ پُرافتخار را بدون خیانت به آرمان‌هایش پشت سر نهاده و در برابر همۀ «وسوسه‌هایی که غیرقابل مقاومت به نظر می‌رسیدند»، از کرامت خود و اصالت شعارهایش صیانت کرده و اینک وارد دوّمین مرحلۀ خودسازی و جامعه‌پردازی و تمّدن‌سازی شده ‌است.» ✿شاخۀ گل یاد، هدیه به روح سردار پرافتخار اسلام مقداد بن عمرو سلام الله علیه (مقداد بن عمرو، معروف به مقداد بن اسود (درگذشت ۳۳ق) از بزرگان صحابه پیامبر(ص) و از نخستین شیعیان امام علی(ع) بود.) ☘️@faslefarhang
• تحلیل • ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▫️ بندگی حال اوایلی که آقای امجد از خط رهبری فاصله گرفت و رو در روی مکتب امام ایستاد از یکی از اساتید اخلاق ـ از شاگردان استاد سعادت پرور ـ پرسیدم : تحلیل این رفتار چیست؟ ما از اهل معنی توقع بیشتری داشتیم. در پاسخ گفت : استاد ما رحمة الله علیه بسیار تذکر می داد که دنبال حال نباشید، دنبال بندگی خدا باشید. ببینید بندگی در چیست. افرادی اگر گرفتار این رویه شوند، انسان نگرانشان می شود. این افراد شاید بتوانند شوری به زندگی معنوی بدهند، ولی هیچگاه تکیه گاه نسبتاً مطمئنی نیستند. ┄┅••؛••┅┄ حتماً تحلیل این مسائل ساده نیست. چیزی که روشن است ضرورت هر چه بیشتر شناخت حق است تا افراد و جریانها را با آن بسنجیم نه حق را با افراد و جریانها. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ «مسئلۀ رویشهاى‌نوبه‌نو در نظام جمهورى اسلامى، یکى از اساسى‌ترین و مهم‌ترین مسائل است. اگر هر انقلابى و هر حرکت و نهضتى در عالم، رویشهاى نوین و پى‌درپى نداشته باشد، محکوم به زوال و فنا است. افرادى نگران ریزشها بودند؛ گفته شد رویشها بر ریزشها غلبه خواهند کرد؛ و همین شد. آنچه مهم است این است که نگاه نسل نو و همه‌ى کسانى که نیروى جوانى را در خدمت به اهداف و آرمانهاى بلند میخواهند، باید به آینده‌هاى روشن و دور باشد ـ فقط جلوى پاى خودمان را نبینیم ـ آینده‌ى دور، ایجاد تمدن اسلامى است» (31/ 2/ 1393) ☘️@faslefarhang
• اندیشه • ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 3▫️خوف و رجا «بیهوده از خود دفاع نمی کنم، واقعاً در نهاد من گرایش شدیدی به بدیها هست. تنها، لطف پروردگارم ممکن است نجاتم بدهد. البته خدای من نیز، بسیار عیب پوش و مهربان است.» (یوسف، 53) ┄┅••؛••┅┄ دام سخت است، مگر یار شود لطف خدا. ورنه آدم نبرد صرفه ز شیطان رجیم. (حافظ) ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ «انقلاب پُرشکوه ملّت ایران که بزرگ‌ترین و مردمی‌ترین انقلاب عصر جدید است، تنها انقلابی است که یک چلّۀ پُرافتخار را بدون خیانت به آرمان‌هایش پشت سر نهاده، و در برابر همۀ وسوسه‌هایی که غیرقابل مقاومت به نظر می‌رسیدند، از کرامت خود و اصالت شعارهایش صیانت کرده» (بیانیۀ گام دوم) ✿شاخۀ گل یاد، هدیه به روح بلند جناب ام سلمه سلام الله علیها همسر رسول اکرم ص (عایشه به او گفته است: «تو نخستین بانوی مهاجر از زنان رسول خدا(ص) می باشی و تو بزرگ مادران مؤمنان هستی و جبرئیل بیشتر در خانه تو می بود») ☘️@faslefarhang
• تحلیل • ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 3 ▫️ مکثی کوتاه (1) مسلماً انتخابات رشد است و «اساساً» از تفکر دیکتاتوری خیلی جلوتر است، ولی سخن ابتدائاً در باب «الگوی انتخاباتی موجود» به عنوان یک فکر و فرهنگ و رویه‌های عمل است، خوب است دقیقتر ببینیم که به چه چیزی تن داده‌ایم و این رویه دارد چه چیزی به بار می‌آورد. اگر سعادت خود را در انطباق بر مکتب راقی امام خمینی می‌دانیم، باید آنچه می‌کنیم را بر آن فکر تابنده عرضه کنیم و ارزیابی و راهنمایی آن را بشنویم. اگر فصل جدید را فصل فرهیختگی و صراحتهای انقلابی بخوانیم، دست از تسلیم حوادث شدن برمی‌داریم. لذا شاید اگر اینگونه بنگریم همۀ آنچه اینک واقعیّتی به نام «الگوی انتخاباتی موجود» است را یک تحجّر، یک عقب‌ماندگی و یک نرم‌افزار کاهنده ببینیم و آن را در شأن خود نشناسیم؛ یعنی بگوییم تن دادن به این فرهنگ ریشه در نوعی بی‌ریشه‌گی دارد و فرصت‌های ما را می‌سوزاند. الگوی انتخاباتی امروز یعنی رقابت و کنار زدن «رقیب»، یعنی فقط «رأی گرفتن» از مردم، یعنی قطع کردن روال عادی زندگی و یکباره با برپایی جوها و جنجالهای تصنّعی و سرطانی یک تصمیم واقعاً اثرگذار و شاید تعیین کننده گرفتن، یعنی نمایش و جلوه‌گری آنها که ایشان را ستون‌های جامعه می‌خواهیم، یعنی مچ‌گیری، تنقیص هم، افتادن در شور اتهام، یعنی گرفتن حال مردم و گامهایی به عقب کشیدن اخلاق عمومی، یعنی خلق کدورتهایی میان هم‌سنگران خویش، یعنی عوامی‌گری، یعنی معطل کردن کارهای دولتی، یعنی ... . با صد احترام و تواضع عرض می‌کنیم، همه می‌دانند که سیاسیون در این بازۀ زمانی ـ کم یا زیاد ـ به شومن‌های تبلیغاتی تبدیل می‌شوند و کلاً بر اساس منطق جلب توجه و ربودنِ ذهنیّت‌های مردم «جلوه‌گری» می‌کنند. البته تنها آنها نیستند که در این گردونۀ فسادزا وارد می‌شوند، خیل عظیمی از فعالان سیاسی و سرمایه‌های ارزشمند اجتماعی نیز در کنار ایشان، بلکه کل شعور اجتماعی به یک مسلخ فرزانگی می‌رود. ولی مسأله فراتر از این است. شاید بگوییم بالاخره الگوی موجود، قانون رسمی جمهوری اسلامی است. این که انتخاب قانون شده مشکل نیست. مسألۀ اصلی این است که مردم‌سالاری که واقعاً نجات کشور در گرو آن است در این انتخاب‌ها، انتخاب‌ها در این قالب و این قالب در فرهنگ غالبی محصور شده که ما را از روح جمهوری اسلامی دور کرده است. ما به نام عزیز اسلام واقعاً دنبال جمهوری اسلامی بودیم. مشکل جریان اعتدال و اصلاح‌طلب این بود که اساساً باور نداشت ما سخن نوی داریم و می‌توانیم همه‌جا متفاوت باشیم ـ که این یعنی یک فاجعه، یک عقب‌ماندگی و ارتجاع شوم تاریخی و این یعنی عدم صلاحیّت ـ و با این فهم نافهم با ما کردند آنچه که کردند و انصافاً مسیر استحالۀ کامل «جمهوری اسلامی» را در پیش گرفتند. ما که منتقد جریان انحرافی «دولت سازندگی» و «دولت اصلاحات» بودیم، «هم/نیز» عملاً اعتقادی شبیه به ایشان پیدا کرده‌ایم و خبری از فرهیختگی انقلابی در ما نیست، امتیاز خود را صادقانه پذیرفتن نظریّۀ ولایت فقیه می‌دانیم ولی این اصلاً کافی نیست. ما حرف نویی داشتیم (به تعبیر حضرت آقا «حرف نويى كه مى‏ توانست در دنياى افكار عمومى، بخصوص در دنياى اسلام، براى خود جا باز كند. قسمت اعظم اين حرفِ نو توحيد بود؛ با معناى عميق و دقيق و همه‏ جانبۀ آن») این حرف نو اساساً در حوزۀ زیست اجتماعی بود و البته پس از آن به حوزۀ حکمرانی نیز می‌کشید. حتی ولایت فقیه یک نظریّۀ اجتماعی است نه صرفاً یک نظریۀ حکمرانی. البته حضرت امام در حوزه حکمرانی نیز یک نظریّۀ حاکمیّتی نوین ارائه کرد که همچون یک روح در جسدهای متنوعی قابل جریان بود. نهایتاً چیزی از آن جوهره، در قالب قانون انتخابات فعلی درآمده است. (بحث ادامه دارد ...) ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ «درودی از اعماق دل بر این ملّت؛ بر نسلی که آغاز کرد و ادامه داد، و بر نسلی که اینک وارد فرایند بزرگ و جهانیِ چهل سال دوّم می‌شود» (بیانیۀ گام دوم) ✿شاخۀ گل یاد، هدیه به روح سروسان سیدالشهدای صدر نهضت نبوی سردار بزرگ اسلام حمزة ابن عبدالمطلب اعلی الله مقامهما الشریف (جبرائیل او را پس از شهادت اسدالله نامید. حضورش در کنار رسول الله مؤثر و شورآفرین بود. مرکز بغض مشرکان بود و مشارکت آنها در مثله کردنش از نقش کلیدی او در نهضت نبوی خبر می‌داد. آزاده ولی مظلومانه زیست و مثل همۀ پیروان راستین نبی اکرم، در طول تاریخ نیز از کین‌ورزی منافقان بی‌بهره نبوده است) ☘️@faslefarhang
• تحلیل • ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 3 ▫️ مکثی کوتاه (2) ◈ یک پای سخن این است که این الگوی انتخابات اشکالات فراوانی دارد و همان طور که نیروی انقلابی با این تفکر که «اینجا جمهوری اسلامی است»(مقام معظم رهبری) از پیوستن به نرم‌افزارها و اسناد بین المللی پرهیز می‌کند، اکنون پس از تجربۀ طولانی این الگو باید ببیند وقتی به این الگو تن در می‌دهد چه می‌شود. ما به واسطۀ یک نگاه نارسا سیمرغ «انتخاب» را نیز به زیر کشیده‌ایم، بعد هم ایستاده‌ایم و می‌گوییم چرا اینقدر فضا برای تنفس انقلاب تنگ شده است. می‌خواهیم بگوییم «الگوی بد انتخابات» حتی اگر به انتخاب به ظاهر بدی منتهی نشود، «انتخابی خوب»، به معنای یک حادثۀ اجتماعی انقلابی نیست. از همین الآن می‌توانید ببینید که در چنگ دگراندیشانی که بیگانه با فکر و فرهنگ انقلابند ـ و نه صرفاً در فرهنگ شوم آنها ـ گرفتار شده‌ایم. آنها ادارۀ کشور و هر چیز مهمی را رها کرده‌اند و برای ادامۀ حکمرانی خویش از طریق عبور موفق از درگاه انتخابات برنامه‌های مفصلی ریخته‌اند. فراموش نکنیم این نقطه برای جریان مفتضح لیبرال «بسیار ناموسی» است. این که توانسته‌اند با پروندۀ افتضاحی مثل این هفت سال خود را به چنین روزی بکشند و این همه فاجعه در کشور رقم بزنند ولی باز هم لبخند بزنند، نشان از یک حضور جدی و حرفه‌ای و کارشده در عرصۀ سیاسی کشور دارد. ساده‌اندیشانه نگوییم «نه»! نمی‌گویم که کید بداندیشان ضعیف نیست، ابدا، ولی این که رفتار ما هم ساده و قابل محاسبه است و حتی مکرر پیش آمده که به بازی گرفته شده‌ایم، نیز روشن است. ◈ یک پای دیگر سخن این است که ما هم‌اکنون کارهای واقعا مهم و فاخری داریم که نمی‌گذارد انتخابات را با این الگوی عقب‌مانده جدی بگیریم. خسارت اصلی منصرف شدن از ضرورت‌های خویش است و ما این خسارت را به دلایل مختلف پذیرفته‌ایم و انتخابات تنها بهانه‌ای است تا این وضع نافرهیخته پنهان بماند. غرض این مکث کوتاه پرداختن به بخش اول بود. ولی همین جا اشاره کنیم : فصل جدید فصل بازخوانی اندیشۀ امام است. امام در دل ارائۀ یک نظریۀ اجتماعی، نظریۀ نوین حاکمیتی دارد. باید با این نظریۀ نوین به طور کامل و با تمام نشاط و نیرویی که دارد آشنا شد. در آن صورت می‌توان دید که بیشتر آن روح توفنده بیرون از الگوهای رسمی مانده است. بخشی از آن توسط جوهره‌های انقلابی مردمی در قالبهای نوینی پی گرفته شد و جالب آن که بعضا به مسلخ نادانی مسؤولین انقلابی نیز رفت. انقلاب اسلامی می‌خواست مردم در سرنوشت کشور و ریز و درشت امورات آن نقش‌آفرین باشند و انتخاب‌های اساسی با ایشان باشد. دغدغۀ نخبگان قانون‌گذار نظام اسلامی را می‌توان از گوشه‌گوشۀ قانون اساسی جمهوری اسلامی مشاهده کرد، مثلاً در اصل 43 قانون اساسی، بند 3 می‌گوید : «تنظیم برنامه اقتصادی کشور به صورتی که شکل و محتوا و ساعات کار چنان باشد که هر فرد علاوه بر تلاش شغلی‌، فرصت وتوان کافی برای خودسازی معنوی‌، سیاسی و اجتماعی و شرکت‌فعال در رهبری کشور و افزایش مهارت و ابتکار داشته باشد»؛ یعنی دغدغۀ پایۀ ایشان، شرکت فعال مردم در «رهبری کشور» بوده است. به همین جهت می‌توان گفت، هرچند که انتخابات در این کشور حقیقی است، ولی نقش‌آفرینی مردم نسبت به آنچه در نظر معماران حیات نوین ما بوده حداقلی است. این را نباید نارسائی قابل اغماضی دانست. انقلاب چیزی جز رشد مردم، انتخاب مردم، نقش‌آفرینی دائمی و حداکثری مردم، احساس عزت و احترام آنها، احساس اثرگذاری، احساس مسؤولیّت و قبول مسؤولیت انسان بودن و زندگی الهی را رقم زدن ایشان نبود. انتخابات چقدر چنین چیزی است؟ (پس از مکث کوتاه باز هم بحث را مبتنی بر الگوی موجود انتخابات به پیش می‌بریم ...) ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ «درودی از اعماق دل بر این ملّت؛ بر نسلی که آغاز کرد و ادامه داد، و بر نسلی که اینک وارد فرایند بزرگ و جهانیِ چهل سال دوّم می‌شود» (بیانیۀ گام دوم) ✿شاخۀ گل یاد، هدیه به روح سروسان سیدالشهدای صدر نهضت نبوی سردار بزرگ اسلام حمزة ابن عبدالمطلب اعلی الله مقامهما الشریف (جبرائیل او را پس از شهادت اسدالله نامید. حضورش در کنار رسول الله مؤثر و شورآفرین بود. مرکز بغض مشرکان بود و مشارکت آنها در مثله کردنش از نقش کلیدی او در نهضت نبوی خبر می‌داد. آزاده ولی مظلومانه زیست و مثل همۀ پیروان راستین نبی اکرم، در طول تاریخ نیز از کین‌ورزی منافقان بی‌بهره نبوده است) ☘️@faslefarhang