قرآن ترجمه المیزان
سوره 69
سوره مبارکه الحاقة
صفحه 567
وَجَاءَ فِرْعَوْنُ وَمَنْ قَبْلَهُ وَالْمُؤْتَفِكَاتُ بِالْخَاطِئَةِ (9)
و فرعون و کسانى که پيش از او بودند و [مردم ]آبادى هاى واژگون شده [قوم لوط ]مرتکب خطا شدند; (9)
فَعَصَوْا رَسُولَ رَبِّهِمْ فَأَخَذَهُمْ أَخْذَةً رَابِيَةً (10)
و از دستورات فرستاده پروردگارشان سرپيچى کردند، در نتيجه [خداوند] آنان را به عقوبتى سخت بگرفت. (10)
إِنَّا لَمَّا طَغَى الْمَاءُ حَمَلْنَاكُمْ فِي الْجَارِيَةِ (11)
همانا ما [در زمان نوح] وقتى که آب طغيان کرد شما را در آن کشتىِ روان سوار کرديم [و طغيان گران را هلاک ساختيم]; (11)
لِنَجْعَلَهَا لَكُمْ تَذْكِرَةً وَتَعِيَهَا أُذُنٌ وَاعِيَةٌ (12)
تا آن را وسيله تذکّرى براى شما قرار دهيم و گوشى که شنوا است آن را ضبط کند. (12)
فَإِذَا نُفِخَ فِي الصُّورِ نَفْخَةٌ وَاحِدَةٌ (13)
پس وقتى که در صور دميده شود، يک دميدن; (13)
وَحُمِلَتِ الْأَرْضُ وَالْجِبَالُ فَدُكَّتَا دَكَّةً وَاحِدَةً (14)
و زمين و کوه ها برداشته شوند و در هم کوبيده گردند، يک در هم کوبيدن; (14)
فَيَوْمَئِذٍ وَقَعَتِ الْوَاقِعَةُ (15)
در آن روز آن واقعه (قيامت) به وقوع مى پيوندد. (15)
وَانْشَقَّتِ السَّمَاءُ فَهِيَ يَوْمَئِذٍ وَاهِيَةٌ (16)
و آسمانى مى شکافد و در آن روز آسمان سست خواهد بود. (16)
وَالْمَلَكُ عَلَىٰ أَرْجَائِهَا ۚ وَيَحْمِلُ عَرْشَ رَبِّكَ فَوْقَهُمْ يَوْمَئِذٍ ثَمَانِيَةٌ (17)
و فرشتگان بر اطراف آن قرار دارند و عرش پروردگارت را در آن روز هشت فرشته بالاى آنها حمل مى کنند. (17)
يَوْمَئِذٍ تُعْرَضُونَ لَا تَخْفَىٰ مِنْكُمْ خَافِيَةٌ (18)
در آن روز شما عرضه مى شويد، در حالى که هيچ چيزِ مخفى از [امور نهانى] شما پنهان نمى ماند. (18)
فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَيَقُولُ هَاؤُمُ اقْرَءُوا كِتَابِيَهْ (19)
پس هر کس نامه عملش به دست راستش داده شود [شادى کنان] مى گويد: بياييد کتاب مرا بخوانيد. (19)
إِنِّي ظَنَنْتُ أَنِّي مُلَاقٍ حِسَابِيَهْ (20)
همانا من يقين داشتم که با حساب خويش روبه رو خواهم شد. (20)
فَهُوَ فِي عِيشَةٍ رَاضِيَةٍ (21)
پس او در يک زندگى مورد رضايت خواهد بود; (21)
فِي جَنَّةٍ عَالِيَةٍ (22)
در بهشتى برين، (22)
قُطُوفُهَا دَانِيَةٌ (23)
که ميوه هايش در دسترس است. (23)
كُلُوا وَاشْرَبُوا هَنِيئًا بِمَا أَسْلَفْتُمْ فِي الْأَيَّامِ الْخَالِيَةِ (24)
[به آنان مى گويند:] به سزاى اعمالى که در دوران گذشته انجام داديد [هر چه مى خواهيد] بخوريد و بنوشيد گوارايتان باد. (24)
وَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِشِمَالِهِ فَيَقُولُ يَا لَيْتَنِي لَمْ أُوتَ كِتَابِيَهْ (25)
و هر کس نامه عملش به دست چپش داده شود مى گويد: اى کاش! نامه ام به من داده نشده بود; (25)
وَلَمْ أَدْرِ مَا حِسَابِيَهْ (26)
و نمى دانستم حساب من چيست؟ (26)
يَا لَيْتَهَا كَانَتِ الْقَاضِيَةَ (27)
اى کاش! مرگ پايان کارم بود [و ديگر زنده نمى شدم]. (27)
مَا أَغْنَىٰ عَنِّي مَالِيَهْ ۜ (28)
دارايى ام رفع نيازى از من نکرد. (28)
هَلَكَ عَنِّي سُلْطَانِيَهْ (29)
و قدرتم از دستم برفت. (29)
خُذُوهُ فَغُلُّوهُ (30)
[گفته مى شود:] او را بگيريد و در غلّ بکشيد. (30)
ثُمَّ الْجَحِيمَ صَلُّوهُ (31)
سپس او را در آتش شعلهور بسوزانيد. (31)
ثُمَّ فِي سِلْسِلَةٍ ذَرْعُهَا سَبْعُونَ ذِرَاعًا فَاسْلُكُوهُ (32)
آن گاه او را در زنجيرى که طولش هفتاد ذراع باشد (در زنجيرى بلند) درآوريد; (32)
إِنَّهُ كَانَ لَا يُؤْمِنُ بِاللَّهِ الْعَظِيمِ (33)
چرا که او قبلاً به خداى بزرگ ايمان نمى آورد; (33)
وَلَا يَحُضُّ عَلَىٰ طَعَامِ الْمِسْكِينِ (34)
و بر طعام دادن نيازمندان ترغيب نمى کرد. (34)
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
@fatamae
نکته تفسیری صفحه ۵۶۷:
املاء و استدراج:
از آیات قرآن فهمیده می شود که انسانها در برابر انجام گناه، به سه گروه تقسیم می شوند:
یکم: کسانی هستند که پس از انجام گناه، بلافاصله پشیمان می شوند و توبه می کنند. آیه ی 135 سوره ی آل عمران، این افراد را جزء پرهیزکاران برمی شمرد و در مورد آنان می فرماید: «و آنان که چون مرتکب کار زشتی می شوند یا به خودشان ستم می کنند، خدا را یاد می کنند و [از خدا] برای گناهانشان آمرزش می خواهند ـ و چه کسی جز خدا گناهان را می آمرزد؟ ـ و [دیگر] بر کاری که کرده اند، پافشاری نمی کنند؛ در حالی که می دانند [آن کار، نافرمانی خداست].»
گروه دوّم: افرادی هستند که مرتکب گناهان می شوند و توبه نمی کنند و با گفتار یا رفتارشان، دعوت پیامبران را نادیده می گیرند. به فرموده ی آیه ی 94 سوره ی اعراف، خداوند چنین افرادی را در مرحله ی نخست دچار سختی ها و مشکلات می کند تا از کفر و انکارِ خود دست بکشند و در برابر خدا سر فرود آورند.
گروه سوّم: امّا افرادی از گروه دوم هستند که چوب سختی ها و مشکلات نیز بر آنان اثر ندارد و معلّم روزگار هم نمی تواند آنان را تربیت کند. چنین افرادی، به مجازاتی پنهان محکوم می شوند؛ مجازاتی که به ظاهر شیرین و در حقیقت بسیار دردناک است.
بر اساس آیات قرآن، افراد سرکشی که با هیچ پند و موعظه یا سختی و مصیبتی ادب و آگاه نشوند، در نعمتهای مادّی دنیا غرق می شوند؛ چنانکه اشتباهاتشان را به کلی فراموش می کنند و حتّی خود را افراد درستکار و حق به جانبی به حساب می آورند. در این وضعیّت، آنان پیوسته در گرداب کفر و گناه فرو می روند و دلبستگی شان به دنیای زودگذر بیشتر می شود؛ اما ناگهان فرمان خدا یعنی مرگشان فرا می رسد. مرگ، نخستین مجازات آشکار خدا و یکی از بزرگترین عذابهای او برای چنین افرادیست؛ زیرا آنان را از بهشت خیالیشان در دنیا بیرون می کشد و به دوزخی که برای خود ساخته اند، وارد می کند. آیات مورد بحث، در باره ی سوّمین گروه و عذاب آنان در دنیا سخن می گوید. بر اساس این آیات، این افراد دچار عذاب «استدراج و املاء» می شوند. استدراج بدین معناست که شخصی را پله پله پایین بکشند تا سرانجام به پایین ترین مرحله ی شقاوت و بدبختی برسد؛ مانند دانه ای که برای مرغی می پاشند تا قدم به قدم به سوی دام صیاد نزدیک شود. «املاء» نیز به معنای فرصت دادن به کافران و گنهکاران لجوج و سرکش است تا در مدّت عمر، مراحل شقاوت خود را تا به آخر طی کنند و به بدترین وضعیّت ممکن برسند.[1] در حدیثی از امام صادق علیه السلام می خوانیم: «هنگامی که خدا برای بنده ای [به سبب ایمان و توبه کاریاش] خیر و خوبی بخواهد، اگر آن بنده گناهی کند، پس از آن گناه، خدا او را به سختی و گرفتاری دچار میکند و استغفار را به یادش می آورد؛ و اگر خدا برای بنده ای [به سبب لجاجت و سرکشی اش] بدی بخواهد، اگر او گناهی کند، پس از آن گناه، به او نعمتی می دهد تا استغفار را از یاد او ببرد و به آن گناه ادامه دهد، و این معنای سخن خداست که میفرماید: «سنستدرجهم من حیث لا یعلمون.» .»[2]
[1] - معنای املاء و استدراج از تفسیر المیزان، ذیل آیة مورد بحث اقتباس شده است و در نگارش این متن از تفاسیر المیزان و نمونه، ذیل آیة مورد بحث استفاده شده است.
[2] - الکافی، ج2، ص452
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
AUD-20210506-WA0011.mp3
7.8M
🍃🌹دعای هفتم #صحیفه_سجادیه
✨به نیت شفای تمام بیماران ✨
🌱🌸الهـم عجـل لولیـک الفـرج🌸🌱
@fatamae
#شهیدی_که_پرچم_آقارا_باخون_خودرنگ_کرد
#محمـدجـواد توی تبلیغـات بود و نقـاشی می ڪشید قـرار شد بـارگاه ملڪوتی امـام حسيـن(ع) رو روی دیــوار نقــاشی ڪنه....
نزدیڪای غـروب ڪارمون تقریبا تمـوم شد محمدجواد در حال رنــگ ڪردن پــرچــم حــرم امام حسين(ع) گفت: "حیفه این پرچم باید با #قـرمـز_خـونی رنـگ بشـه...
هنــوز جمله اش تمـوم نشده بود ڪه صـدای سوت خمپـاره پیچید...
بعد از انفجـار دیدم ترکش خمپاره به سر محمدجواد خـورده و خــون ســرش دقیقا به پــرچـم حــرم امام حسین (ع) پــاشیــده....
#طلبه_شهید_محمدجواد_روزی_طلب
رفاقتتاشهادتـ
🌿🌾 اَللَّهُـــمَّ صَلِّ عَلــَی مُحَمـّـــَدٍ وَآلِ مُحَمـّــَدٍ وَعَجّـــِـلْ فــَرَجَهُـــمْْ 🌾
💫اللّٰھـُــم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجـْــ💫
@fatamae
چفیه یعنی باز گمنامی شهید
از شهیدستان گمنامی رسید
گرچه نامش از زبانها دور بود
استخوان پیکرش پر نور بود
چفیه را سنگر نشینان دیده اند
چفیه را گلها به خود پیچیده اند
چفیه امضای گل آلاله هاست
چفیه تنها یادگار لاله هاست
چفیه رو انداز گلها بوده است
طایر پرواز دلها بوده است
چفیه تار و پود اشکی بی ریاست
مرهم زخمان شیر کربلاست
چفیه را زهرا(س)به گلها هدیه کرد
چفیه را اشک شهیدان چفیه کرد
چفیه ها بوی شهادت می دهند
بوی دوران شرافت می دهند
چفیه یعنی باز گمنامی شهید
با هزاران ناز عطرش می رسید
عطر گمنام عطر یاس ساقی است
چفیه هم مانند چادر خاکی است...
@fatamae
5.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 آقای «آمنه سادات ذبیح پور» دستگیر شد!
🔸 کلاهبرداری که با سوءاستفاده از نام خبرنگار ۲۰:۳۰ و فضای اغتشاش در کشور مشغول کلاهبرداری از سلبریتیها بود و حتی مصی علینژاد هم فریب او را خورده بود.
#لبیک_یا_خامنه_ای
🇮🇷#برای_ایران
─═༅🍃🌸🍃༅═─
@fatamae