eitaa logo
گروه علمی فرهنگی فتح
8.7هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
157 ویدیو
63 فایل
به یاد پیرجماران که فرمود: اسلام سنگرهای کلیدی جهان را فتح خواهد کرد. #تمدن_نوین_اسلامی #سبک_زندگی_اسلامی 🔸سایت fatehan.net 🔸برادران @moshaver1 🔸خواهران @fatehan_admin2 🔸خانه مشاوره فاتحان @fatehan_moshavere تبلیغ و تبادل نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
| 💠 و اما فغانستان... قطعاً در این چند روز همه اخبار افغانستان را شنیده و دنبال کرده‌ایم. کشوری که مردمش هر لحظه با فغان و آه، روزگار سپری می‌کنند. فارغ از اینکه طالبان چگونه عمل خواهد کرد چند نکته حائز اهمیت در مورد تحولات این همسایگان همزبان وجود دارد: نکته اول: آن که آنچه بر سر ملت افغان می آید بخش مهمی از آن را باید در دل تاریخ جستجو کرد. آن روزگاری که استعمار پیر با جدا کردن افغان از ایران سرزمین های ما را کوچک تر کرد و ما هرچه کوچک‌تر و جدا از هم باشیم ضعیف تر و قابل استعمار تریم. نکته دوم: آنکه آمریکا به عنوان ابرقدرت جهان، ۲۰ سال پیش افغانستان را با طالبان تحویل گرفت و حالا بعد از ۲۰ سال اشغال با طالبان تحویل داد. نکته سوم: آنکه آنچه بر سر ملت افغان آمده نتیجه اعتماد به تمدن غرب و پرچمدار شان، یعنی آمریکاست. اعتمادی که در تاریخ معاصر ایران نیز بارها اتفاق افتاده و نتیجه‌ای جز آسیب به دنبال نداشته است. روزگاری دکتر محمد مصدق به آمریکایی ها اعتماد کرد و بعد در کودتای ۲۸ مرداد چوب این اعتماد را خورد. حتی کسی مثل رضاخان که موردنظر غرب بود نیز گمان می کرد ارتشی که غربی جماعت برایش ساخته، شکست ناپذیر است، اما ارتش رضاخانی آن روز هم نتوانست در برابر قوای بیگانه از ملت دفاع کند و سرباز چکمه‌پوش غربی پایتخت ایران زمین را بعد از هزاران سال مجدداً اشغال نمود. افغانی توییت کرده بود که اگر به جای ساختن ارتش آمریکایی، در افغانستان تلاش شده بود که در جاده‌های افغانستان سرعت‌گیر ایجاد شود، امروز طالبان نمی‌توانست با این سرعت بر ولایات افغانستان مسلط شود. در نهایت به نظر می‌رسد آنچه امروز موجب فغان و آه ملت افغان است، نتیجه ندانستن تاریخ معاصر است و در نتیجه اعتماد به غرب و همچنین خالی کردن پشت بزرگانی چون احمدشاه مسعود است. با این اوصاف پُر بیراه نیست اگر بگوییم ملتی گره مشکلاتش را با دندان باز کند شرافت دارد به اینکه امید داشته باشد که کشوری غربی بیاید گره را با دست برایش باز کند آن هم کشوری مثل آمریکا.... 👤سید رسول رضایی کارشناسی ارشد برنامه ریزی امور فرهنگی 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 👤 دکتر غلامعلی افروز | آسایش با آرامش فرق میکند... 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan_net
با سلام و احترام.🙏 ✅از دانشجویان و طلاب محترم درخواست دارم با تکمیل پرسشنامه موجود در لینک زیر، اینجانب را در انجام تحقیق روانشناسی یاری بفرمایید. ✅این پرسشنامه مربوط به یک تحقیق میان رشته‌ای( قرآن و روانشناسی) است. امیدوارم علاقه‌مندان به روانشناسی اسلامی به ویژه اعضاء محترم گروه علمی فرهنگی فتح، ما رو در انجام این پژوهش یاری کنند. ✅میزان زمان پاسخگویی: ۱۰ دقیقه. پیشاپیش سپاسگزارم🙏. ♻️لینک پرسشنامه: https://survey.porsline.ir/s/CU3tnXn
🎙 | تفاوت‌های روانشناختی زن و مرد 👤 دکتر حمید حبشی 🔸در این مطلب، سخنرانی بسیار مفید و کاربردی دکتر حمید حبشی که پیرامون «تفاوت های زن و مرد» تبیین شده است را خدمت شما عزیزان تقدیم مینماییم. این سخنرانی را میتوانید از لینک زیر دریافت نمایید. 📥 لینک دریافت رایگان صوت 👇 🌐 fatehan.net/post/6 🆔 @fatehan_net
📖 مهم ترین مانع رشد کودک! 🔸برای پرورش گُل آن را آب داده و در نور می‌گذارند و همه ی زمینه ها را برای شکفتن آن فراهم می نمایند تا باز شود . آیا انسان می‌تواند با دست به باز شدن گل کمک کند و به آن شکوفاییِ دهد ؟ مسلماً آن را خراب می‌کند ! امکان ندارد کسی ادعا کند که حاضر است گلی را باز کند بدون اینکه خراب شود . زیادِ والدین هم برای خوب شدن فرزند ، اگر به حدِ شکوفایی مصنوعی رسید ، همین طور می‌شود و کار را خراب می کند . 🔹بسیاری از پدران دلشان می‌خواهد وقتی فرزندشان بزرگ شد ، دکتر ، مهندس یا مرجع تقلید شود ‌. بدین منظور از همان بچگی تشویقش می کنند و مرتب به او چیزهای خوب تعلیم می دهند که یاد بگیرد ؛ آنان با این تصرفی که در او می‌کنند از او یک موجود تصنّعی می‌سازند . ... لذا بدترین کار در فرایندِ رُشد کودکان این است که ما بگوییم ، تو باید این چنین باشی ، این کار را نباید بکنی . یعنی توقعات و تشخیص خودمان را به بچه کنیم ، بچه باید خودش باشد و خودش را شکوفا کند . ✂️ : از سیادت تا وزارت، ص۱۷ 👤 استاد محمد جعفر غفرانی 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan_net
📶 کارگاه آنلاین «مهارت خود آگاهی» ✍از سلسله کارگاه های مهارت های زندگی 🔸برخی سرفصل ها: 🔹از خودم چه میدانم؟ 🔹نقاط ضعف و قوت خودم را میشناسم؟ 🔹تعریف خودآگاهی 🔹ویژگی های افراد خودآگاه 🔹ویژگی های مثبت و منفی افراد خودآگاه 🔹رابطه فکر، احساس و رفتار و... 👤 مدرس: سرکار خانم دکتر دریکوند (دکتری تخصصی روانشناسی و روانشناس بالینی ) ⏰ ۱۲۰ دقیقه آموزش ⁉️همراه با پرسش و پاسخ ⭕️ با شرایط مالی و پرداختی ویژه! 👈 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر: 📲 09027200618 🆔 @fatehan_admin3 با ما همراه باشید : http://eitaa.com/joinchat/1944846336C1ad9e574d5
📖 اندیشه غلط درباره سرنوشت 🔸دسته‌ای وجدان خود را بازی می‌دهند و آزادی انسان را که عقل و وجدان، گواه بر آن است، به قول مولوی: این‌که گویی این کنم یا آن کنم این دلیل اختیار است ای صنم نادیده می‌گیرند، و موضوع جبر حوادث و جبر اعمال را پیش می‌کشند و تصور می‌کنند که در گردونه‌ی حوادث، کوچک‌ترین اختیاری از خود ندارند. 🔹مانند سنگی هستند که از بالا رها گردد و تحت عوامل طبیعی، یک راه بیشتر ندارد. و یا گیاهی می‌باشند که باید یکنواخت تحت شرایطی رشد و نمو کنند. 🔸در صورتی ‌که این عقیده کاملاً مخالف با وجدان و سرشت پاک انسانی‌ است. و هر فرد می‌داند که او در تمام کارهای خود آزاد و مختار می‌باشد. اوست که خود را نیک‌فرجام و یا بدفرجام می‌سازد. ✂️ : رمز پيروزیِ مردان بزرگ، ص۲۱۹ 👤 آيت‌الله جعفر سبحانی 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan_net
📶 کارگاه آنلاین «ارتباط با نوجوان » ✍ هر آنچه برای ارتباط با نوجوان به آن نیاز دارید! برخی سرفصل ها: 🌼دلایل مشکلات والدین با نوجوان 🌼ویژگی‌های دوره نوجوانی 🌼شناخت چرخه اهریمنی 🌼مهارت‌های ارتباطی با نوجوان 🌼شناخت ودرک احساسات نوجوان 🌼جلب همکاری نوجوان 🌼 جایگزین‌های تنبیه 🌼 انواع قوانین در فضای خانواده 🌼 اصول وقت‌گذرانی با نوجوانان 🌼 تشویق و تمجید صحیح از نوجوانان 🌼چالش های دینی و عقیدتی نوجوان و.... 👤 مدرس: سرکار خانم دکتر سید موسوی (دکتری تخصصی روانشناسی، رواندرمانگر، مدرس دانشگاه ) ⏰ ۲۰ساعت آموزش ⁉️همراه با پرسش و پاسخ ⭕️ با شرایط مالی و پرداختی ویژه! 👈 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر: 📲 0935 913 8011 🆔 @fatehan_s با ما همراه باشید : http://eitaa.com/joinchat/1944846336C1ad9e574d5
👆اگر والد نوجوان هستید و یا فعالیت تربیتی در حوزه نوجوانان دارید این کارگاه را از دست ندهید!
📖 آثار سوء پرخوابى و پرحرفى 🔸از جمله موضوعات مورد تأكيد علماى اخلاق و ارباب سير و سلوك، پرهيز از پرخوابى و پرحرفى است. اين دو، موانعى مهم و رايج براى رسيدن به كمال معنوى و تقرب الى الله به شمار مى‌آيند. البته چيزهاى ديگرى مانند پرخورى نيز مانع رسيدن انسان به كمال معنوى مى‌گردد؛ اما در مورد آنها ممكن است بگوييم به سبب لذايذ يا منافعى كه دارند توجه انسان را به خود جلب مى‌كنند. در حالى كه امرى مانند خوابيدن، فى نفسه هيچ مطلوبيت و يا فايده‌اى حتى براى دنياى انسان ندارد، مگر آن اندازه‌اى كه موجب رفع نياز انسان و تجديد قواى او براى پرداختن به وظايف واجبش مى‌گردد. بر خلاف لذّتِ خوردن كه ممكن است براى انسان ايجاد انگيزه نمايد، خوابيدن لذتى براى انسان ندارد، اگر هم لذتى داشته باشد، مربوط به مقدمات آن و يا موقعى است كه انسان از خواب برمى‌خيزد. كسانى كه از روى تنبلى و يا در اثر پرخورى زياد مى‌خوابند، نه تنها از كمالات معنوى و انسانى محروم مى‌شوند، بلكه از وظايف دنيوى خود نيز باز مى‌مانند. 🔹هم چنين يكى از كارهايى كه انسان براى انجام دادن آن بايد انرژى زيادى مصرف كند، حرف زدن است. سخنرانان و معلّمان، خصوصاً كسانى كه از لحاظ جسمى‌ضعيف ترند، به اين موضوع به خوبى واقف اند؛ زيرا پس از سخنرانى و يا تدريس آثار خستگى و از دست دادن انرژى را به وضوح در خود احساس مى‌كنند. حرف زدن زياد باعث مى‌شود تا انسان از انجام اعمال مفيد باز بماند. البته اگر مقصود از حرف زدن، تعليم و موعظه و كمك كردن به ديگران باشد نه تنها مذموم نيست بلكه امرى لازم و ضرورى است، اما صِرف پرگويى و پرحرفى نه نفع دنيوى به دنبال دارد و نه نفع اخروى؛ حتى ممكن است انسان در اثر آن به لغزش‌هاى زيادى هم مبتلا شود كه براى دنياى او هم ضرر داشته باشد. در اثر همين پرگويى‌ها است كه كدورت‌ها پيدا مى‌شود، تنش‌ها به وجود مى‌آيد و از لحاظ معنوى هم انسان دچار گناهانى هم چون غيبت، تهمت و مفاسد ديگرى از اين قبيل مى‌گردد. افرادى كه به پرحرفى عادت كرده اند، از اين كار خود لذت مى‌برند. ابتلاى به اين عادت زشت كه به دست خود انسان صورت مى‌گيرد، موجب به خطر افتادن منافع دنيوى و اخروى انسان مى‌گردد. بنابراين انسان بايد مراقب باشد تا خداى ناكرده به پرخوابى و پرحرفى عادت نكند. 🔸سفارش امام صادق(عليه السلام) به عبدالله بن جندب اين است كه، شب‌ها كم بخواب و روزها كم حرف بزن. حضرت در ادامه، كلامى را به اين مضمون از مادر حضرت سليمان(عليه السلام) خطاب به فرزندش نقل مى‌كند كه، خوابيدن زياد، روزى كه محتاج به چيزى هستى كه كسب نكرده‌اى تو را فقير مى‌كند؛ يعنى روزى مى‌آيد كه تو به اعمالت احتياج دارى اما به دليل خوابيدن زياد آن اعمال را انجام نداده‌اى و فقير شده‌اى و دستت خالى است. اگر انگيزه انسان از خوابيدن رفع خستگى و تجديد قوا نباشد، كار عاقلانه‌اى انجام نداده است؛ زيرا اين كار به منزله تلف كردن بيهوده بخشى از عمر است. انسانى كه خواهان عمرى طولانى است، با خوابيدن زياد در واقع بخشى از زندگى اش را تعطيل مى‌كند. 🔹عادت زشت ديگر، پرگويى است. كسانى كه بى جهت به پر حرفى عادت كرده اند، به آسانى نمى‌توانند خودشان را كنترل كنند؛ زيرا سكوت كردن براى آنها به منزله زندانى شدن است! 🔸امام صادق(عليه السلام) مى‌فرمايد: در بين اندام‌هاى بدن انسان هيچ كدام ناسپاس تر از چشم و زبان نيستند. انسان به هر عضوى از اعضاى بدن خود خدمت كند، متقابلا آن عضو هم خدمتى براى او انجام مى‌دهد. اما چشم و زبان اين گونه نيستند؛ يعنى ما هر قدر بيش تر به اين اعضا خدمت كنيم، آنها كم تر به ما خدمت خواهند كرد. چشمى كه بسيارى از اوقات خواب است، چگونه مى‌تواند به ما خدمت كند؟ زبانى كه زياد حرف مى‌زند و انسان براى اين كار انرژى زيادى مصرف مى‌كند، چه خدمتى براى ما انجام مى‌دهد؟ البته، اگر اين كار نفعى براى ما داشته باشد، مثلا از زبان در انجام عبادت، وظيفه، موعظه و... استفاده كنيم، نه تنها كار بيهوده‌اى انجام نداده ايم، بلكه بهترين بهره را از آن برده ايم. ✂️ : پندهای امام صادق(ع) به ره‌جويان صادق، ص۱۱۲ 👤 استاد علامه مصباح یزدی (ره) 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 👤 دکتر غلامعلی افروز | مقدمه ازدواج ماندگار در خانواده شکل ميگيرد 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan_net
📶 کارگاه آنلاین «مهارت های زندگی نوجوان» ✅مناسب دختران ۱۳تا۲۰سال ♨️سرفصل ها: ✅مهارت خودآگاهی ✅افزایش اعتماد به نفس ✅مهارت همدلی ✅مهارت جرات ورزی ✅مهارت برقراری ارتباط موثر ✅مهارت روابط بین فردی سازگارانه ✅مهارت مدیریت احساسات و خشم ✅مهارت تصمیم گیری ✅مهارت حل مسئله ✅مهارت تفکر انتقادی 👤 مدرس: سرکار خانم دکتر قیصری (دکتری تخصصی روانشناسی و روانشناس بالینی ) ⏰ ۱۲ساعت آموزش ⁉️همراه با پرسش و پاسخ ♨️۱۰جلسه آموزشی ⭕️ با شرایط مالی و پرداختی ویژه! 👈 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر: 📲 09130673952 🆔 @fatehan_admin با ما همراه باشید : http://eitaa.com/joinchat/1944846336C1ad9e574d5
👆ظرفیت کارگاه فوق العاده محدود👆
📖 غبطه ممدوح نسبت به مال دنيا 🔸بايد توجه داشت كه نعمت‌هاى دنيا مخصوص كفّار نيست، بلكه برخى بزرگان و اولياى خدا هم نعمت‌هاى زيادى در اختيار داشته اند؛ مثلا، حضرت سليمان(عليه السلام) به قدرى از نعمت‌هاى خداوند بهره مند بود كه قرآن درباره اش تعبير «مُلكاً لا يَنبعى لاحد مِن بَعدى» را به كار برده است. در احوال آن حضرت آمده كه جن و انس و حتى حيوانات وحشى و پرندگان هم در اختيارش بودند. بنابراين، چنين نيست كه هركسى نعمتى دارد، حتماً آدم بدى است و اين نعمت‌ها مايه عذاب او خواهد شد، بلكه اين گونه نعمت‌ها اسباب آزمايش‌اند؛ برخى از آن سربلند بيرون مى‌آيند و برخى سرشكسته. كسانى كه خدا را فراموش نكنند و از آن براى آخرتشان بهره گيرند سربلند خواهند بود و كسانى كه در جمع كردن اين اموال و استفاده از آنها موازين شرع را رعايت نكنند سرشكستگانند. بنابراين عيبى ندارد كه انسان از خدا بخواهد از اموال دنيايى در اختيار او قرار دهد تا در راه آخرت خود از آن استفاده كند. نعمت‌هايى كه در دست مؤمنان است، اگر موجب غبطه ما بشود در اين كه آنها را در راه خدا صرف مى‌كنند، اشكالى ندارد؛ مانند اموالى كه در دست حضرت خديجه(عليها السلام) بود و آنها را در راه نشر و احياى اسلام صرف كرد. آنچه خطرناك است اين است كه به داشته‌هاى دنيايى كافران و اموالى كه در اختيار كسانى است كه از آن براى آخرت خود استفاده نمى‌كنند حسرت بخوريم. خداوند در قرآن، براى ما مثال مى‌زند تا ببينيم كسانى كه از مال و مُكنت خود براى آخرتشان استفاده نكردند سرانجامشان چه شد. 🔹قارون كسى بود كه به قدرى از گنج‌هاى فراوان در اختيارش قرار داده شده بود كه عده‌اى پهلوان نيرومند بايد فقط كليدهاى گنج هايش را حمل مى‌كردند: آتَيْناهُ مِنَ الْكُنُوزِ ما إِنَّ مَفاتِحَهُ لَتَنُوأُ بِالْعُصْبَةِ أُولِي الْقُوَّةِ. او تمام دارايى اش را در برابر قومش به نمايش گذاشت. عده‌اى از پيروان حضرت موسى(عليه السلام) با خود گفتند:‌ اى كاش، ما هم از اين نعمت‌ها بهره‌اى داشتيم. آنان با اين گفته، كار خلافى نكردند و مرتكب حرامى نشدند، فقط وقتى اين همه جواهرات و دارايى را ديدند به هوس افتادند: يا لَيْتَ لَنا مِثْلَ ما أُوتِيَ قارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظّ عَظِيم. 🔸وقتى قارون از اطاعت حضرت موسى(عليه السلام) سرپيچى كرد و با عذاب خداوند، خود و تمام دارايى اش در زمين فرو رفتند، آنها كه آرزو مى‌كردند كه دارايى او را داشته باشند، به خود آمدند و گفتند: عجب اشتباهى كرده بوديم، اگر ما هم اموالى مثل او داشتيم امروز به همين وضع مبتلا مى‌گشتيم؛ گويى خدا بر هر كه بخواهد رزقش را گشاده مى‌گرداند و گويى خدا كافران را سعادت‌مند نمى‌كند: وَ اَصبحَ الّذينِ تَمنَّوا مكانَه بالأمسِ يَقولونَ ويكأنّ اللَّه يَبسطُ الرّزَقَ لِمن يشاءُ مِن عبادهِ و يَقدِرُ لَولا اَن مَنَّ اللّهُ علينا لخَسفَ بِنا وَيكأنّه لا يُفلحُ الكافرونَ. 🔹قرآن مجيد اين گونه داستان‌ها را براى اين نقل مى‌كند كه ما تأمّل كنيم و بفهميم نعمت‌هايى را كه خدا در اختيار ديگران قرار مى‌دهد چنان ارزش ندارد كه بخواهيم به آنها خيره شويم و دل ببنديم. بله، اگر انسان از راه صحيح مالى به دست آورد و در راه خدا هم مصرف كند خوب است، اما خود مال ارزش دل بستن ندارد، بلكه صرفاً يك وسيله آزمايش است، يك برگ امتحان است و ارزش آن بستگى به اين دارد كه در آن چه پاسخى بنويسيم. پس «خوشا به حال بنده‌اى كه نسبت به گنه كاران غبطه نخورد براى آنچه از نعمت‌ها و زيورهاى دنيا به ايشان داده شده است! خوشا به حال بنده‌اى كه آخرت را برگزيد و در راه آن كوشش نمود! خوشا به حال آن كه آرزوهاى دروغين و آرزوهاى غير واقعى فريبش نداد!» ✂️ : پندهای امام صادق(ع) به ره‌جويان صادق، ص۴۵ 👤 استاد علامه مصباح یزدی (ره) 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan_net
📶 کارگاه آنلاین «مهارت خود آگاهی» ✍از سلسله کارگاه های مهارت های زندگی 🔸برخی سرفصل ها: 🔹از خودم چه میدانم؟ 🔹نقاط ضعف و قوت خودم را میشناسم؟ 🔹تعریف خودآگاهی 🔹ویژگی های افراد خودآگاه 🔹ویژگی های مثبت و منفی افراد خودآگاه 🔹رابطه فکر، احساس و رفتار و... 👤 مدرس: سرکار خانم دکتر دریکوند (دکتری تخصصی روانشناسی و روانشناس بالینی ) ⏰ ۱۲۰ دقیقه آموزش ⁉️همراه با پرسش و پاسخ ⭕️ با شرایط مالی و پرداختی ویژه! 👈 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر: 📲 09027200618 🆔 @fatehan_admin3 با ما همراه باشید : http://eitaa.com/joinchat/1944846336C1ad9e574d5
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
👤 دکتر دریکوند | توضیحات کارگاه مهارت خودآگاهی ⭕️ظرفیت باقی مانده ۹نفر ♨️ثبت نام کارگاه مهارت خودآگاهی سرفصل ها: https://eitaa.com/fatehan_net/2393 ثبت نام: 🆔@fatehan_admin3 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan_net
📖 حكمت نابرابرى انسان‌ها در برخوردارى از ظواهر دنيا 🔸خداوند در آيه مزبور، خطاب به پيامبرش(صلى الله عليه وآله) درباره اين كه چرا به برخى از مردم نعمت‌هاى بيش ترى داده دو نكته بيان مى‌فرمايد: اول آن كه، افزونى نعمت برخى از مردم نشانه دوستى بيش‌تر خدا با آنها نيست، بلكه نشانه آزمايش خداوند از آنها است. خداوند در آيه ديگرى، در اشاره به اين موضوع مى‌فرمايد: أَنَّما أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ؛ اموال و فرزندان شما فقط مايه آزمايش شمايند. در جاى ديگرى مى‌فرمايد: وَ نَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَيْرِ فِتْنَةً و شما را به بدى و خوبى مى‌آزماييم. «فتنه» در اصل به معناى آزمايش است. اموالى هم كه خدا به ما عنايت كرده به همين دليل «فتنه» خوانده شده است تا معلوم شود كه آيا در به دست آوردن و مصرف آن، احكام شرعى را رعايت مى‌كنيم يا نه. بنابراين آنچه وسيله آزمايش است ارزش چشم دوختن و خيره شدن ندارد. بله، اگر چيزى بود كه اصالت داشت و ذاتاً مطلوب بود، جا داشت فكرمان را روى آن متمركز كنيم، اما چون وسيله آزمايش است و بايد پس از انجام آزمايش رها شود، ارزش تعلّق خاطرو پر كردن انديشه را ندارد؛ مثل برگ كاغذى است كه در جلسه امتحان به دانش آموز مى‌دهند تا پاسخ سؤالاتش را روى آن بنويسد؛ نبايد در فكر اين باشد كه كاغذ زيبايى است يا نه، بايد به اصل امتحان بينديشد تا خوب از عهده آن برآيد. 🔹مطلب دومى كه در آيه مزبور بدان اشاره شده، مقايسه اين نعمت‌ها با نعمت‌هاى اخروى است. تعبيرى كه قرآن در اين مورد به كار مى‌برد تعبيرى پرمعنا و دقيق است: و رزقُ ربِّك خيرٌ و اَبقى.؛ خداوند رزق آخرت را به خصوص به خودش منتسب مى‌كند. اين مطلب وقتى خوب وضوح مى‌يابد كه توجه كنيم از نظر قرآن و تعاليم اسلامى، روزى دهنده خداوند است: إِنَّ اللّهَ هُوَ الرَّزّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ. همه نعمت‌هاى اين دنيا هم در واقع روزى‌هايى است كه خداوند به انسان داده است. در عين حال مى‌فرمايد: به اين نعمت‌ها كه در واقع، وسيله آزمايش است چشم ندوز، رزق مخصوص خدا چيز ديگرى است؛ رزقُ ربِّك؛ همان رزقى كه درباره شهدا مى‌فرمايد: عِنْدَ رِبِّهِمْ يُرزَقُونَ. چنين رزقى است كه ارزش دارد انسان به دنبال آن باشد و بدان اهتمام ورزد. ✂️ : پندهای امام صادق(ع) به ره‌جويان صادق، ص۴۲ 👤 استاد علامه مصباح یزدی (ره) 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 👤 دکتر غلامعلی افروز | اولويت با همسر يا والدين؟ 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan_net
📝 | بازی، چرا و چگونه؟ 🔸متاسفانه نگاه جامعه‌ی ما به دوران کودکی و به دنبال آن بازی که مهم‌ترین فعالیت یک کودک است نگاهی ساده و سطحی‌ست زیرا از تاثیر این دو عامل بر شکل‌گیری شخصیت افراد غافلیم. به همان میزان که کودک ما خوب بازی کند در بزرگسالی فردی سالم از لحاظ جسمی و روحی خواهد بود. رد پای بسیاری از اضطراب‌ها، ترس‌ها، نیازها و علاقه‌های ما را در هفت سال اول زندگی می‌توان یافت. هرچند در شکل گیری شخصیت، مولفه‌های دیگری نیز نقش دارند اما با بازی میتوان آنها را هدایت کرد. 🔹برای بازی با کودک به چه ابزاری نیاز داریم؟ اولین چیزی که به ذهن می‌آید اسباب بازی است. از نگاه ما اسباب بازی وسیله‌ای است که باید هزینه نسبتاً زیادی برای خرید آن پرداخت کنیم و حتما کودک را ساعت‌ها سرگرم کند تا اسباب بازی مفیدی به حساب بیاید. اما آیا واقعاً این طور است؟ حتما کودکانی را دیده‌اید که یک اتاق پر از اسباب بازی دارند اما والدین آنها از بازی نکردن کودک خود شاکی اند!! بله. یکی از عوامل بازی نکردن، داشتن اسباب بازی زیاد است! از طرفی بخاطر بیاورید وقتی کودک در باغ مشغول بازی با سنگ و چوب و ... است و ساعت‌ها به تنهایی بازی می کند. مقایسه این دو موقعیت ما را به این فکر می‌اندازد که گویا جز اسباب بازی‌های صنعتی، ابزار دیگری هم برای بازی هست. 🔸سه منبع اسباب بازی وجود دارد که عبارتند از : طبیعت، وسایل محیط و اسباب بازی صنعتی. وسایل محیط همین وسایلی‌اند که در همه‌ی خانه‌ها یافت میشود. کاسه و بشقاب، قابلمه، پتو و ... . اسباب بازی‌های صنعتی همان‌هایی هستند که ما بابت آنها هزینه‌ای پرداخت میکنیم و با شنیدن واژه اسباب بازی در ذهن‌مان نقش می‌بندد. بررسی‌ها نشان میدهد که طبیعت صددرصد نیاز کودک به بازی را تامین می‌کند و تمامی مولفه های یک ابزار خوب برای بازی را داراست. وسایل محیط شصت درصد و اسباب بازی های صنعتی حداکثر سی تا چهل درصد برای کودک مفید هستند !! بیشترین میزان بازی زمانی اتفاق می‌افتد که کودک در طبیعت است. در یادداشت بعدی مفصلاً در مورد طبیعت و انواع بازی‌هایی که میتوان انجام داد صحبت میکنیم. 👤 ریحانه سادات موسوی (کارشناس روانشناسی و مربی حوزه کودک) 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan_net
📖 اجتناب از گناه ... 🔸انسان بايد درباره گناه بيش‌تر بينديشد كه اصلا گناه يعنى چه؟ اعتقاد ما اين است كه خداوند ما را آفريده و ضمن معرفى راه خوب و بد به ما، انتخاب هريك از آنها را در اختيار خود ما قرار داده است. هم چنين معتقديم عالم ديگرى غير از اين دنيا نيز وجود دارد كه در آن به كارهايمان و انتخاب‌هايى كه در اين دنيا كرده ايم رسيدگى مى‌شود و كيفر و پاداش مى‌بينيم. مقتضاى چنين اعتقادى اين است كه از سرمايه عمرى كه در اختيار داريم به بهترين شكل استفاده كنيم. 🔹ما به اين دنيا پا گذاشته ايم تا امتحان شويم، طى مراحلى خودسازى كنيم و به كمال برسيم تا در زندگى ابدى از نتايج آن بهره مند گرديم. بنابراين بايد توجه داشته باشيم كه زندگانى اين دنيا موقتى و در مقايسه با آخرت، نظير زندگى جنينى نسبت به زندگى دنيوى است. همان‌گونه كه جنين فقط چند ماهى را در شكم مادر مى‌گذراند، آن هم براى اين كه آماده زندگى اين جهانى شود، ما هم در اين برهه كوتاه زندگى دنيايى، براى زندگى ابدى آماده مى‌شويم، با اين تفاوت كه رشد جنينى قهرى بود، ولى رشد اين جهانى اختيارى است. علاوه بر آن، زندگى جنينى با زندگى دنيوى از حيث مدت قابل مقايسه است، ولى جهان آخرت به دليل ابدى بودنش، به هيچ وجه، با زندگى محدود اين جهانى قابل مقايسه نيست. 🔸به هر صورت، آن گونه كه دين معرفى مى‌كند، اين دنيا محل ابتلا و خودسازى است. بايد خود را براى عالم ديگر مهيّا كنيم. اگر با اين نگرش نگاه كنيم، مى‌بينيم در مقابل سرمايه‌اى كه از كف مى‌دهيم، چيزى به دست مى‌آوريم كه براى زندگى ابديمان بسيار سودمند است و بايد خدا را شكر كنيم؛ إنْ رَأى حَسَنَةً اسْتَزادَ مِنْها. اما اگر نگرشى غير از اين داشته باشيم يا دچار غفلت شويم، در مقابل صَرف سرمايه گران مايه، بدبختى اخروى براى خويش مهيّا ساخته ايم. پس بايد به فكر جبران آن برآييم؛ إنْ رأى سَيِّئَةً استَغْفَرَ منها لِئَلاّ يُخْزى يَوْمَ القيمةِ. 🔹چقدر فرق است بين اين كه كسى معامله‌اى بكند، و مشكلش فقط اين باشد كه از آن سودى نبرد، اما در هر صورت سرمايه اش بر جاى باقى بماند، و اين كه كسى در معامله سود كه نمى‌برد، ضرر هم مى‌كند و اصل سرمايه را از كف مى‌دهد. گناه كردن از همين سنخ معامله دوم است؛ يعنى از دست دادن سرمايه و خريدن زيان؛ از كف دادن عمر و سعادت اخروى و دچار عذاب ابدى گرديدن. ✂️ : پندهاي امام صادق(ع) به ره‌جويان صادق، ص۲۹ 👤 آيت‌الله علامه مصباح یزدی (ره) 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan_net
📶 کارگاه آنلاین «ارتباط با نوجوان » ✍ هر آنچه برای ارتباط با نوجوان به آن نیاز دارید! برخی سرفصل ها: 🌼دلایل مشکلات والدین با نوجوان 🌼ویژگی‌های دوره نوجوانی 🌼شناخت چرخه اهریمنی 🌼مهارت‌های ارتباطی با نوجوان 🌼شناخت ودرک احساسات نوجوان 🌼جلب همکاری نوجوان 🌼 جایگزین‌های تنبیه 🌼 انواع قوانین در فضای خانواده 🌼 اصول وقت‌گذرانی با نوجوانان 🌼 تشویق و تمجید صحیح از نوجوانان 🌼چالش های دینی و عقیدتی نوجوان و.... 👤 مدرس: سرکار خانم دکتر سید موسوی (دکتری تخصصی روانشناسی، رواندرمانگر، مدرس دانشگاه ) ⏰ ۲۰ساعت آموزش ⁉️همراه با پرسش و پاسخ ⭕️ با شرایط مالی و پرداختی ویژه! 👈 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر: 📲 0935 913 8011 🆔 @fatehan_s با ما همراه باشید : http://eitaa.com/joinchat/1944846336C1ad9e574d5
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
👤 دکتر سید موسوی | توضیحات کارگاه ارتباط با نوجوان ♨️ثبت نام کارگاه ارتباط با نوجوان سرفصل ها: ⭕️https://eitaa.com/fatehan_net/2401 ثبت نام: 🆔@fatehan_s 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan_net
📖 حساب گرى، حتى در اجتناب از كارهاى لغو، مشتبه و مكروه 🔸امام صادق(عليه‌السلام) به عبدالله بن جندب فرمودند: هر كه افتخار انتساب به مكتب ما را دارد و از معرفت اسلام بهره‌مند مى‌باشد وظيفه دارد در هر شبانه روز نسبت به اعمال خود محاسبه‌اى داشته باشد. به عبارت ديگر، هر كس بايد از خودش حساب بكشد؛ اگر ديد كارهاى خوبى انجام داده، از خدا بخواهد كه توفيق زيادتى آن كارها را به او مرحمت كند و اگر ديد لغزشى از وى سر زده، استغفار كند تا در قيامت مبتلا به خزى و رسوايى نشود. 🔹در محاسبه، بايد توجه داشته باشيم كه آيا اعمال خوبى هم كه از ما سر زده واقعاً مؤثّر بوده و مورد قبول واقع شده، يا فاسد گرديده و به مرتبه قبولى نرسيده است؟ زيرا كارهاى خوب هم در صورتى حسنه واقعى است و در سعادت انسان تأثير دارد كه با نيتى صحيح انجام گيرد. اگر انسان كار خوب را به نيت ريا و سُمعه انجام دهد، براى اين كه ديگران ببينند و بشنوند و از او تعريف كنند، نه تنها ثوابى از آن نمى‌برد و موجب سعادتش نمى‌شود، بلكه حتى ممكن است موجب سقوط او هم بشود. 🔸انسان براى آن كه موقعيت خود را در مقابل رفتارهايش بهتر درك كند، خوب است همين طور كه در دنيا نسبت به اموالش حساب گر است، قدرى تأمل كند و به حساب اعمالش هم رسيدگى نمايد. به طور طبيعى، هر كسى سرمايه‌اى دارد نگران آن است كه آيا كسبش سود كافى داشته يا نه. يك تاجر و كاسب گاهى وقتى حساب مى‌كند، مى‌بيند كه سرمايه اش از بين رفته و هيچ سودى عايدش نشده است. وضعيت بدتر اين است كه با سرمايه اش چيزى خريده باشد كه نه تنها سودى برايش نياورده، بلكه ضررهاى جسمى، روحى، خانوادگى، و رسوايى هم در پى داشته است. كسانى كه در اموالشان اهل محاسبه هستند، علاوه بر اين كه سعى مى‌كنند از اين دو وضعيت اجتناب كنند، در مورد سود هم هميشه به دنبال آن هستند معامله‌اى انجام دهند كه سود بيش ترى داشته باشد. اين گونه افراد اگر متوجه شوند كه مثلاً، با سرمايه گذارى در كارى هزار تومان سود به دست مى‌آورند، حاضر نيستند آن سرمايه را در كار ديگرى كه پانصد تومان سود برايشان مى‌آورد، صرف كنند و با خود مى‌گويند: چرا سرمايه را صرف كارى كنيم كه سودش كم است؟ 🔹در مورد اعمالى هم كه ما انجام مى‌دهيم شبيه اين وضعيت‌ها وجود دارد. گاهى ما اعمالى انجام داده‌ايم كه نه تنها برايمان سودى نداشته، بلكه موجب رسوايى و ذلّت ما در قيامت نيز مى‌شود. آيا اين پشيمانى ندارد؟ اگر انسان به جاى آن كه سرمايه‌اش را در كارى كه سود و درآمدى دارد به جريان بيندازد، آن را راكد بگذارد يا در زمينه نامناسبى از آن استفاده كند، كار بيهوده‌اى انجام نداده است؟ شايد هيچ ضررى نكرده باشد ولى به هر حال كسى كه اهل تجارت و اهل حساب باشد، نه فقط از ضرر بلكه از اين هم كه از معامله اش هيچ فايده‌اى نبرده است ناراحت مى‌شود. اين گونه كارهاى بى فايده در لسان شرع «لغو» ناميده مى‌شود. در سوره مؤمنون مى‌خوانيم: وَ الَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ؛ مؤمنان كسانى‌اند كه از كارهاى بى‌فايده اعراض مى‌كنند. وقتى سرمايه‌اى داريم كه مى‌توان با آن به سودى سرشار رسيد چرا آن را در كارى صرف كنيم كه هيچ فايده‌اى ندارد؟ 🔸برخى افراد آن قدر حساب گرند كه حتى شب نگرانند مبادا از جنسى كه خريده‌اند در معامله فردا سود خوبى نبرند، مبادا جنس آنها معيوب باشد. ما نيز در اعمالمان، در مورد ارتكاب اعمال مشتبه بايد چنين باشيم؛ يعنى كارى كه انسان نمى‌داند حرام است يا نه، و ممكن است بر اساس اصل اباحه ظاهراً مباح هم باشد، اما چون مشتبه است و احتمال حرمت آن وجود دارد، مؤمن بايد نگران باشد كه نكند كارى كه انجام داده در واقع خلاف باشد. 🔹مادامى كه مى‌توانيم جنسى بخريم كه يقين به سالم بودن آن داريم، آيا معقول است پولمان را در مقابل جنسى بدهيم كه مشكوك به معيوب بودن است؟! مبادا روزى افسوس بخوريم از اين كه چرا وقتى مى‌توانستيم كارى صددرصد درست انجام دهيم، كارى مشكوك و متشابه انجام داده‌ايم؟ اگر انسان حساب گر باشد و قدر عمر و سرمايه اش را بداند از اين هم نگران مى‌شود، چه برسد به انجام مكروهات (كارهايى كه هر چند عذاب ندارد، ولى به هر حال، از نظر شرع مرجوح است). ✂️ : پندهای امام صادق(ع) به ره‌جويان صادق، ص۳۲ 👤 استاد علامه مصباح یزدی (ره) 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan_net
با سلام و احترام.🙏 ✅از دانشجویان و طلاب محترم درخواست دارم با تکمیل پرسشنامه موجود در لینک زیر، اینجانب را در انجام تحقیق روانشناسی یاری بفرمایید. ✅این پرسشنامه مربوط به یک تحقیق میان رشته‌ای( قرآن و روانشناسی) است. امیدوارم علاقه‌مندان به روانشناسی اسلامی به ویژه اعضاء محترم گروه علمی فرهنگی فتح، ما رو در انجام این پژوهش یاری کنند. ✅میزان زمان پاسخگویی: ۱۰ دقیقه. پیشاپیش سپاسگزارم🙏. ♻️لینک پرسشنامه: https://survey.porsline.ir/s/CU3tnXn
📖 تقرّب به خدا، گرايش فطرى انسان 🔸يكى از گرايش‌هاى فطرى انسان، بلكه بالاترين و عميق‌ترين گرايش فطرى او، رسيدن به كمالات معنوى و اوج گرفتن روحش در فضاى ملكوت است. انسان فطرتاً گمشده‌اى دارد كه در پى آن است، گويى مى‌خواهد مانند پرنده‌اى در فضاى ملكوت اوج بگيرد و بالا رود. انسان مى‌خواهد به كمالات بيش‌ترى دست پيدا كند، به مقامات عالى‌ترى برسد و علم حضورى ناآگاهانه اش به خدا، به علم حصولى و حضورى آگاهانه تبديل شود. به عبارت ساده تر، مى‌خواهد معرفتش بيش تر شود و گمشده اش را بيابد. گمشده انسان قرب به خدا است. به همين دليل، هميشه در طول تاريخ، اقوام گوناگون به دنبال راه‌هايى براى رسيدن به كمالات معنوى بوده‌اند و نام آن را هم عرفان گذاشته اند. اين گرايش عرفانى در عمق فطرت همه انسان‌ها وجود دارد، اما بالاترين مرتبه آن نزد انبيا و اولياى خدا(عليهم السلام) ، به خصوص وجود مقدّس پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) و پس از ايشان، ائمه اطهار(عليهم السلام) است. هركس از آنها بهتر پيروى نمايد و به دستوراتشان بيش تر عمل كند، در يافتن اين گمشده موفق تر است. اما راه‌ها و مسلك‌هاى ديگر، هر كدام كمابيش انحرافات و اشتباهاتى دارند كه گاهى به خطرهاى بزرگى هم منجر مى‌شود. 🔹به هر حال، در نهاد ما گرايشى عميق به خدا، شناخت و قرب او وجود دارد كه هرگاه شفاف شود و درست به آن توجه پيدا كنيم، متوجه مى‌شويم كه به دنبال چه هستيم. اما هرگاه در پرده‌هاى ابهام، لايه‌هاى هوا و هوس و ابرهاى گرايش به ماده مخفى باشد، به اشتباه تصور مى‌كنيم به دنبال خواسته‌هاى مادى و دنيوى مى‌گرديم. اين نياز، فطرى است و اصولا هدف از خلقت انسان همين كمال نهايى و قرب خداوند است. نزول وحى، كتب آسمانى و شرايع الهى نيز براى زمينه سازى اين سير و حركت انسانى بوده و همه انبيا(عليهم السلام) آمده‌اند تا راه را براى اين تكامل معنوى انسان هموار سازند. 🔸امام راحل(رحمه الله) در اوج مسايل سياسى و اجتماعى مطرح در كشور و در اوج جنگ، بيش تر اوقات، در سخنرانى هايشان به اين نكته اشاره مى‌كردند كه درست است اسلام براى برقرارى عدالت اجتماعى آمده، انبيا(عليهم السلام) آمده‌اند تا احكام الهى را در جامعه پياده كنند و حكومت خدايى برقرار شود، اما همه اينها مقدمه است براى هدفى والاتر و آن معرفت خدا است. اين نياز، فطرى ما است و كمال نهايى ما در ارتباط با آن تعريف مى‌شود. اسلام نيز براى رسيدن به همين هدف، مردم را دعوت مى‌كند. پيامبر و ائمه اطهار(عليهم السلام) به برخى از دوستان و ياران خود، كه لياقت و استعداد بيش ترى داشتند، اين مطلب را صريحاً متذكّر مى‌شدند. ✂️ : پندهای امام صادق(ع) به ره‌جويان صادق، ص۱۶ 👤 استاد علامه مصباح یزدی (ره) 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan_net