eitaa logo
گروه علمی فرهنگی فتح
8.9هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
149 ویدیو
63 فایل
به یاد پیرجماران که فرمود: اسلام سنگرهای کلیدی جهان را فتح خواهد کرد. #تمدن_نوین_اسلامی #سبک_زندگی_اسلامی 🔸سایت fatehan.net 🔸برادران @moshaver1 🔸خواهران @fatehan_admin2 🔸خانه مشاوره فاتحان @fatehan_moshavere تبلیغ و تبادل نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
#بشنو 🔺خانواده درمانی با رویکرد اسلامی 🔻مدرس :حجت الاسلام دکتر آذربایجانی دریافت👈http://fatehan.net/post/120 💢خانواده یکی از مهم ترین و پرسابقه ترین نهادهای اجتماعی است. نهادی پویا، پایدار و کارآمد که به صورت سیستمی عمل میکند.  اختلالاتی که در یک خانواده ایجاد می شود بیشتر مربوط به جایگاه افراد است که زن و شوهر جایگاه خود را در خانواده نمی دانند. شنیدن این صوت برای متخصصین و علاقه مندان به روان شناسی مفید خواهد بود. ✔️با #فتح همراه باشید 🔹 @fatehan
📚سبک زندگی به روایت انقلاب اسلامی 📋 منابع سبک زندگی ✔بخشی از آن فقه و اخلاق دینی ماست.هم چنین این گونه سوالات در تعیین منابع سبک زندگی مطرح است:آیا فرهنگ بومی و محیطی جزءسبک زندگی ها باید باشد یا نباشد؟سبک زندگی دینی داریم یاسبک زندگی دینی آفریقایی،آسیایی؟و.... در مؤلفه های تمدنی، تمدن ایرانی - اسلامی با مصری_اسلامی متفاوت است.یکی از گام های اصلی سبک زندگی، استانداردسازی است. سبک زندگی عمومیت دارد، اگر کسی به تنهایی و شخصا هر جوری که میخواهد زندگی کند، سبک زندگی نیست، سلیقه فردی است. سبک زندگی یعنی:اینکه وقتی رایج و جاری است، خلاف آن رفتار کردن خلاف عرف است و قانون. اگر این پدیده را بشناسیم، جایگاه را در آن درست خواهیم فهمید. دولت ها هستند پس مروج آن میباشند. شهید رجایی میگفت من مقلد امام و فرزند ملت هستم؛ یعنی اینکه هرچه این دو تا بفرمایند من مجری هستم. دولت میگوید من فرزند سبک زندگی و مقلد نظام اجتماعی هستم. سبک زندگی حتى لحظات تنهایی فرد را هم پوشش میدهد. سبک زندگی یعنی چگونگی زیست. شما نمیتوانید در فردیت خود یک جور زندگی کنید و در اجتماع به معنای دیگر. اگر این کار را بکنید، شما دارای نفاق جاهلانه. یعنی نفاق سهوی . هستید. نفاق سهوی هم کم کم نفاق علنی ایجاد میکند که از کفر هم بدتر است. ✒دکتر محمدصادق کوشکی بافتح همراه باشید: @fatehan Sapp.ir/fatehan.net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻 🎙دکتر مرعشی ◽️ارتباط دین با سلامت روان ◾️ قدمت تاریخی روان درمانی در اسلام 🕰۰۵:۰۸ ⭕️fatehan.net 🆔 @fatehan
📝دکتر سید علی مرعشی روانشناسی بی ادبی: افراد بی ادب عزت نفس پایینی دارند، آنها برای خود ارزشی قائل نیستند، آنها در یک فرایند همانندسازی دیگران را نیز مانند خود بی ارزش می پندارند، این سبب می شود که به سادگی بتوانند به دیگران جسارت کنند، افراد بی ادب به دلیل عزت نفس پائین و احساس حقارت تمایل دارند دیگران را تحقیر کنند تا با آنان همسطح شوند، این یک رفتار جبرانی برای کاهش احساس حقارت است، افراد بی ادب عزت نفس پایینی دارند و این سبب تمایل به جلب توجه می شود، این نیز یک رفتار جبرانی برای کاهش احساس حقارت است، آنها برای جلب توجه نمی توانند به دیگران احترام بگذارند زیرا این کار تنها برای کسی میسر است که توانسته باشد اول به خودش احترام بگذارد، اما افراد بی ادب به دلیل عزت نفس پایین به خود احترام نمی گذارند، پس باید راهی دیگر برای جلب توجه بیابند، آنها سعی می کنند وصله ناجور باشند، حرفهای عجیب و غیرمنطقی بزنند، صدایشان را بلند کنند، توهین هایی که معمولا دیگران حاضر نیستند انجام دهند به زبان بیاورند و به این صورت خودی نشان دهند، آنها با غیرعادی بودن و هنجارشکنی جلب توجه میکنند، آنها برای آنکه دچار احساس گناه نشوند به شواهد نادری که بی ادبی آنها را توجیه می کند تمسک کرده و مرتب بر آنها پافشاری می کنند و در مقابل انبوهی از شواهدی که حق بی ادبی را از آنان می گیرد نادیده می انگارند تا دچار ناهماهنگی شناختی و اضطراب ناشی از آن نشوند، افراد بی ادب معمولا منفورند اما به نظر من بیشتر قابل ترحم اند، آنها برخلاف سروصدای زیادی که می کنند هیچ نیستند، فقط بی ادبند دکتر مرعشی: پزشک و متخصص روانشناسی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز کانال فتح : http://eitaa.com/joinchat/1944846336C1ad9e574d5
#بشنو 🔸نحوه مواجهه و چالش با علوم انسانی غربی لینک دانلود: fatehan.net/post/121 در این فایل صوتی پروفسور مسعود درخشان استاد دانشگاه علامه طباطبایی (ره) توضیح می دهد که در مقابل دنیای عظیم علوم غربی چه باید کرد؟ 🔻چگونه باید در علومی مثل اقتصاد خلق ارزش کرد؟ 🔻چگونه می توان بر این به اصطلاح دنیای علمی فائق آمد؟ ✔با #فتح همراه باشید: @fatehan
📚رضایت زناشویی 📋 ترغیب ازدواج پیامبر خدا (ص) پیگیر ازدواج مسلمانان بوده و در این باره از آنها بازخواست می کرده است. برای سرگرفتن ازدواج، نخست باید موانعی را که موجب کاهش، تاخیر یا ترک ازدواج می شوند، برطرف ساخت و سپس افراد را به سمت آن تحریک نمود. همین امر، در شیوه ترویجی اسلام به چشم میخورد. دو رویکرد اساسی برای ترویج ازدواج و افزایش تشکیل خانواده وجود دارد؛ برطرف کردن منابع ازدواج و تشویق به آن . یکی از دلایل اصلی ازدواج نکردن افراد، نگرانی از تامین مخارج زندگی است. هرچه سطح زندگی ها بالاتر می رود، این نگرانی، بیشتر می شود و میزان ازدواج، کاهش می یابد . تنیدگی حاصل از ازدواج نکردن، از یک سو و نگرانی و اضطراب ازفقر از سوی دیگر، شرایط سخت و شکننده ای را بوجود می آورند و در نتیجه، بهداشت روانی فرد را به شدت، تهدید می کنند . ✒دکتر عباس پسندیده بافتح همراه باشید: @fatehan Sapp.ir/fatehan.net
✔ساعت غروب کوک 📘برگرفته از کتاب وظیفه فرد مسلمان در احیای حکومت اسلام حضرت علامه حسینی طهرانی در سایت بخوانید ⏬ ✔ fatehan.net/post/70 @fatehan
📚برشی از کتاب 📚 کارخانهٔ پژوی فرانسه، در اوایلِ دههٔ هشتادِ میلادی، بعد از تولیدِ نسلِ درخشانِ ۴ پژو شامل ۵۰۴ و ۴۰۴ در دههٔ هفتاد، رسماً به خِنس می‌خورد و تولیداتش مقبول نمی‌افتد و در بازار رقابت به دلایلِ فراوانی ازجمله مصرفِ سوختِ بالا کم می‌آورد. مدیران پژو دوره می‌افتند در دانشگاه‌ها و فقط در پلی‌تکنیک فرانسه، ۲۰۰ پروژهٔ دانشجویی تعریف می‌کنند و شروع می‌کنند به تزریقِ پول در دانشگاه‌ها. ظرفِ مدت پنج سال، پژوی ۴۰۵ را تولید می‌کنند که اتومبیلِ سالِ کلاسِ بیِ اروپا می‌شود که همان، هنوز بعدِ بیست سال، سرجهازیِ صنعتِ خودروی ماست. همین را مدل کنیم و برگردانیم به وطن. فرض کنیم ایران‌خودرو مثلاً دچارِ بحران شود و تولیداتش در بازارِ رقابتی کم بیاور... همین‌جا صبر کنیم. در کدام بازارِ رقابتی؟ رقابت با اتومبیلِ داخلی؟ شرایطِ تولید با مدیریتِ دولتی در همهٔ کارخانه‌ها شبیه به هم است، قبلاً رقیب بودند؛ حالا که در دولتِ مهرورزی رفیق هم شده‌اند. و با این رفاقت چه جای رقابتی می‌ماند؟ دوباره فرض کنیم که این بار در رقابت با اتومبیلِ خارجی. اصالتاً در ورودِ خودروِ خارجی چیزی وجود دارد به اسمِ تعرفهٔ گمرکی و این تعرفه جوری تنظیم می‌شود که ایران‌خودرو در بازارِ رقابتی کم نیاورد! پس بگذار همان قصهٔ تولیدِ علمِ بومیِ فرانسوی برای طراحیِ پژوی ۴۰۵ را مدل نکنیم و جورِ دیگری برش گردانیم به وطن. فرض کنیم ایران‌خودرو به هر دلیلی به خاطرِ تولیداتِ ضعیفش-خدابه‌دور،- فرضِ مثل دچار مشکل شود و خریدار پیدا نش... البته خریدار را با چیزی به اسمِ ستادِ تنظیمِ بازارِ خودرو وادار خواهیم کرد تا تو صف بایستد و خودرو را با سلام‌وصلوات تحویل بگیرد. به هر رو فرضِ محال که محال نیست. فرضِ محال(!) کنیم به دلیل ضعفِ کیفیت تولید، کسی محصولِ ایران‌خودرو را مثلِ پژوی ۵۰۴ دههٔ هفتاد فرانسه نخرد. حالا منتظریم تا مثلِ همان دورهٔ فرانسه، ایران‌خودرو برود در امیرکبیر و شریف و صنعتی اصفهان و... پروژه پخش کند و... اما در عمل چه اتفاقی می‌افتد؟ هیچ! مدیر ایران‌خودرو می‌رود خدمتِ مقامِ اجراییِ بالادست. توضیح می‌دهد که ایران‌خودرو سه برابرِ کارخانجات هم‌ارز کارگر استخدام کرده است -تا ضریبِ اشتغالِ کشور را بالا ببرد- و اصلاً شهرکی درست شده است به نامِ پیکان‌شهر برای اسکانِ همین نیروها. این کارگران به دلیلِ مطالباتِ معوقه، همین روزهاست که بریزند و جادهٔ تهران - کرج را رسماً ببندد و این یعنی بحرانِ شهری و بحرانِ شهری هم یعنی مطبوعات و مطبوعات هم یعنی تضعیفِ نظام و... خلاصهٔ کلام، مقامِ اجراییِ بالادست هم که حوصلهٔ این‌همه براندازی را ندارد، کمی شیرِ نفتِ ورودی به ایران‌خودرو را باز می‌کند و جلوِ این‌همه بحران را به سرانگشتِ تدبیر می‌گیرد! 📚📖نفحات_نفت: جستاری در فرهنگ نفتی و مدیریت دولتی 🖋رضا_امیرخانی انتشارات کانال فتح ⏬ @fatehan
📚رضایت زناشویی 📋تنظیم دیدگاه نسبت به همسر ازدواج، سرآغاز زندگی مشترک با همسر و تعامل همیشگی با اوست. بخش مهمی از موفقیت این تعامل، بستگی دارد به دیدگاه فرد نسبت به کسی که با او تعامل دارد. در حقیقت، ما شیوه تعامل خود با دیگران را بر اساس جایگاهی که نزد ما دارند، تنظیم می کنیم. از این رو، این که چه دیدی نسبت به همسر داشته باشیم، اهمیت زیادی دارد. در آموزه های اسلام، از همسر (زن) به عنوان (امانت الهی)، یاد شده است. اگر کسی همسر خود را امانت بشمارد، از هر گونه بدرفتاری، پرهیز خواهد کرد. شخص امین سعی خواهد کرد که امانت خود را به بهترین شکل نگهداری کند و سالم به صاحبش باز گرداند. جالب این که همسر، امانت خانواده اش شمرده نشده؛ بلکه امانت خدا دانسته شده است. در حقیقت، کسی که ازدواج می کند، همسر را به عنوان امانت از خداوند متعال تحویل می گیرد. ✒دکتر عباس پسندیده بافتح همراه باشید: @fatehan Sapp.ir/fatehan.net
📚رضایت زناشویی 📋همسر مایه آرامش برش پنجم فصل سوم تنهایی برای انسان، تلخ و آزاردهنده است. احساس خلاء می کند؛احساس دردآوری که هیچ چیز حتی ثروت،شهرت و ریاست نیز آن را پر نمیکند. با دیگران بودن و برقراری رابطه و انس گرفتن با آنان، یکی از نیازهای جدی بشر است. اما نه برای تامین نیازهای مادی زندگی، بلکه برای تامین نیازهای مان، به انس گرفتن با دیگران نیاز داریم. بنابراین انس گرفتن یکی از عوامل مهم رضامندی و شادکامی است در این میان، یکی از منابع مهم تامین نیاز، همسر است؛نیازی که هیچ رابطه ای جای آن را پر نمی کند.اگر این نیاز برآورده نشود، انسان ارامش نمی یابد. خداوند،همسر را مایه آرامش و انس قرار داده تا انسان، در کنار او آسایش یابد. اگر کسی از همسران موافق و همراه، محروم باشد، نا آرام و حیران می شود و زندگی او ناتمام خواهد بود. ✒دکتر عباس پسندیده بافتح همراه باشید: @fatehan Sapp.ir/fatehan.net
نگاهی روانشناسی به حجاب ✍دکتر سید علی مرعشی آیا پوشش و ظاهر افراد امری شخصی است؟ دوستی داشتم که تحصیل کرده آمریکا بود، برایم تعریف کرد که وقتی در آمریکا مشغول تحصیل بودم پدرم برای دیدنم به آنجا آمد، او که دیده بود بعضی ها نیمه برهنه به خیابان می آیند، یک روز با پیژامه از منزل خارج شد تا از سوپرمارکت آنطرف خیابان چیزی بخرد، که در بین راه پلیس او را دستگیر کرد، پدرم پرسیده بود چرا من را می گیرید، گفتند چون با پیژامه در خیابان ظاهر شده ای، پدرم گفته بود خوب چرا نمی روید اینهایی که هیچ به پا ندارند! بگیرید، من که اقلا پیژامه به پا دارم، پلیس جواب داد: آنها طبق هنجارهای اجتماعی ما بیرون می آیند اما بیرون آمدن با پیژامه با هنجارهای جامعه ما در تضاد است و بنابراین جرم است آیا پوشش امری فردی است یا اجتماعی؟ پوشش در منزل و فضای خصوصی امری فردی است و کسی اجازه مداخله ندارد، کما اینکه حتی ارتکاب گناه در خفا مشروط به عدم تهدید حقوق دیگران امری است بین فرد و خدا و کسی حق دخالت ندارد، اما بی حجابی در عرصه اجتماع قضیه ای متفاوت است، زیرا تظاهر اجتماعی به شکستن حدود الهی و وهن آنست، از طرفی جلوه گری در عرصه اجتماع دیگران را تحت تاثیر قرار می دهد و لذا به حقوق اجتماعی مربوط است، کسی که بگوید پوشش من امری فردی است ومن هر طور بخواهم از منزل بیرون می آیم و هرکس ناراحت است نگاه نکند، مانند کسی است که بگوید بوق ماشین من شخصی است و هر طور و هر وقت بخواهم آنرا به صدا در می آورم و اصلا دستم را روی آن می گذارم و توی خیابان حرکت می کنم و هرکس هم خوشش نمی آید گوش نکند، تاثیری که یک فرد دارای پوشش جلوه گرانه روی اجتماع می گذارد از قشری تا قشری متفاوت است، اقلیتی اهل ورع و تقوی فقط به زحمت می افتند تا نگاه نکنند و گاه توی جوی آب هم می افتند جوانان مجرد زیادی که توان ازدواج ندارند تحت بمباران تحریک جنسی قرار می گیرند و ضمن تحمل ناراحتی و ناکامی گاه تحت این فشارها مرتکب محرمات دیگر و گاه مزاحمت برای نوامیس مردم می شوند، لذا امنیت اجتماعی تا حدی به خطر می افتد، و این جنایت است نه یک انتخاب شخصی در پوشش، مردان متأهل اما نه چندان مسلط بر نفس به علت مقایسه زنان جلوه گر با همسر خود، در بسیاری موارد دچار دلسردی از همسران خود می شوند، همسرانی که گاه طراوت و جوانی خود را به پای این مردان ریخته اند و سختی های زندگی را مثلا 20 سال تحمل کرده اند تا زندگیشان از آب و گل درآمده، اما اکنون شوهرشان را زنان جلوه گر هوایی کرده اند و سردی زندگی یا خیانت همسر یا طلاق را باید تحمل کنند، فرزندان طلاق و ناهنجاریهای شخصیتی بعدی آنها هم که باید جامعه هزینه آن را بپردازد خود موضوع دیگری است، و اینها جنایت است نه یک انتخاب شخصی در پوشش، دختران و زنان باحیا و اهل پوشیدگی که زنان جلوه گر را در خیابان می بینند، احساس ناامنی در رقابت با آنها می کنند و امنیت روانی آنها به خطر می افتد، و برخی دچار مشکلات و تعارضات روانشناختی می شوند و این جنایت است نه یک انتخاب شخصی در پوشش، زنان و دخترانی که تسلیم می شوند وارد رقابت شده تا در این میدان کم نیاورند و بتوانند شوهری دست و پا کنند یا آنها هم شوهران زنان دیگر را بفریبند همانگونه که زنان دیگر شوهران آنها را فریفتند، و این دور باطلی است که روز به روز بر حدت و شدت مشکلات فوق الذکر می افزاید، و این جنایت است نه یک انتخاب شخصی در پوشش تحریک جنسی و خشونت در سیستم عصبی انسان مدارهای در هم تنیده ای دارند، و افزایش تحریک جنسی سبب افزایش خشونت های اجتماعی می شود، و این یک جنایت عمومی است نه یک انتخاب شخصی در پوشش بیایید تسلیم احکام خدا باشیم چه حکم حجاب چه غیر آن.... کانال فتح : @fatehan