🎙 #بشنو | مبانی قرآنی استکبارستیزی
👤 حجت الاسلام و المسلمین مستشاری
🔸سه دیدگاه مختلف در مورد استکبار جهانی وجود دارد.
🔹در کشور ما بعضی بر این عقیدهاند که ما قویتر از اروپاییان نیستیم و چارهای جز تسلیم شدن در برابر آمریکا نداریم.
🔸گروه دیگر بر این باورند که ما میتوانیم ۵۰ درصدی عمل کنیم یعنی برای جلوگیری از محاصره اقتصادی و تنشها، هم آمریکا و هم دین و اعتقاداتمان را داشته باشیم، این افراد همان کسانی هستند که معتقدند جامعه بینالملل گروه ۱+۵ است.
🔹دسته سوم معتقدند که باید راه خود را مشخص کنید اگر میخواهید زندگی قرآنی داشته باشید، باید طبق آیات قرآن عمل کنید که در این زمینه قرآن هم زیر بار سلطه رفتن را نفی میکند.
📥 لینک دریافت صوت #همايش
🌐 fatehan.net/post/66
🆔 @fatehan
📖 تفکر؛ عامل حفظ هویت ملی
🔸من تکههای افتاده از شناسنامه شماها را به شما نشان می دهم. هر کشوری، مثلاً چین، هم طب ملی دارد و هم طب بینالمللی. در هند هم طب ملی و هم طب بینالمللی وجود دارد. در کشور شما طب ملی وجود ندارد. شما در صد سال قبل طب ملی داشتید. دانشگاه را برای انقراض طب ملی و انحصار طب بینالمللی ایجاد کردند. در تمام علوم همین طور است. در مهندسی هم همین طور است. تمام دنیا برای خودشان مهندسی ملی و بینالمللی دارند و در تمام رشتهها، هم به بُعد ملی و هم به بُعد بینالمللی توجه دارند.
🔹واضحتر صحبت کنم: هندیها برای خودشان لباس دارند، ژاپنیها و چینیها هم برای خودشان لباس دارند. لباس شما چیست؟ اینکه شما میپوشید لباس بینالمللی است، نه ملی. این کت و شلوار که شما میپوشید لباس ملی است یا لباس بینالمللی؟
🔸بازتر صحبت کنم: شما صد سال قبل واحدهایی به نام مقیاس داشتید: در وزن، در طول، در حجم، در مایعات. همه اینها اسم و اندازه داشتند. الان همه آنها منقرض شده است. حتی شما برای محاسبات خط داشتید: خط "سیاق" که منقرض شد. در عوض به جای اینها سیستم متریک آمد. سیستم متریک برای مسائل بین دو ملت است. اینها بینالمللی است.
🔹اما در انگلستان که شما میروید، خودشان مخترع و پیشاهنگ سیستم متریک هستند؛ اما برای استفاده در بین ملتها. وقتی ملتی با یک ملت دیگر معامله می کند، از متر استفاده میکنند؛ اما در داخل انگلستان، سانت معنا ندارد؛ از فوت، یارد و اینچ استفاده می کنند. کیلو در آنجا معنا ندارد، از پوند و اونس استفاده میکنند. لیتر معنا ندارد، به جای آن از گالن استفاده میکنند. چرا؟ چون جزو هویت است، جزو شناسنامه است.
🔸در تمام دنیا ماشینها فرمانشان دست چپ است (جای راننده)، شاگرد راننده دست راست است، در انگلستان فرمان ها دست راست است و حرکت در خیابانها هم همینطور است. انگلستان فکر کرده و به این نتیجه رسیده است؛ نه اینکه دُگم است. چون خودش برنامهی استعمار نو را پایهگذاری کرده، خطراتش را میداند. اینکه این ماشین فرمانش دست راست باشد به خاطر این است که به همه دنیا بگوید که این، معرف ماست، شناسنامه ماست، همدیگر را گم نمیکنیم، خودمان را شناسایی میکنیم.
🔹یک ساعت برای خودش به عنوان شناسنامه حفظ میکند: Beeg Ben. صدایش را می گوید مثل صدای ضربان قلب است. هر کس هر جا صدای تِکتِک آن را میشنود، صدای قلبش را میشنود. اینها فکر کردند. مصیبت ما این بوده که استعمارگر ما بافکر بوده است.
✂️ #برشی_از_کتاب : تفکر؛ ص ۵۹
👤 استاد آيتالله حائري شيرازي(ره)
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
📖 بزرگترین ظلم در تربیت فرزند!
🔸اگر به بچه غذا ندهید ستمی به او رفته اما نه ستمی بزرگ. اما اگر فضای آزاد زیستن را از او گرفتید بزرگترین ستم را به او کردهاید، چراکه انسانیت او را در معرض خطر قرار دادهاید.
🔹بزرگترین ویژگی انسان از دیدگاه اسلام این است که جانداری است آگاه اندیشمند و مختار. اینکه آدم بچه را طوری بار بیاورد که با یک تشر با یک «گم شو» حساب خودش را بکند، خیلی مشکل نیست! ولی اینکه انسان بخواهد بچه را طوری بار بیاورد که «گم شو» در او خیلی اثر نکند اما محاسبه نفس در او اثر بکند و از بچگی شروع به حسابکشی از خویشتن کند خیلی دشوار است!
🔸خیلی صرف وقت میخواهد، خیلی مهارت میخواهد. ممکن است کسانی بگویند: «کو وقت این حرفها!؟ کو حوصله این حرفها!؟»
🔹درست میفرمایید! ولی اگر چنین نکنیم بعد باید بپرسیم؛ «کو آن جوانان رشید آزاد و آزاده که بتوانند پاسدار حق و حقیقت باشند!».
✂️ #برشی_از_کتاب : نقش آزادی در تربیت کودکان، ص ۱۹
👤 شهید آیت الله دکتر بهشتی
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
🎙 #بشنو | مکتب اهل بیت، انسان ساز، تمدن ساز
👤 استاد میرباقری
🔸جامعه پردازی و تمدن سازی حول محور پرستش است و این پرستش میتواند الهی یا غیر الهی باشد.
🔹امام معصوم(ع) به عنوان محور پرستش و تأمین کننده نیازهای فردی و اجتماعی است.
🔸اگر حیات اجتماعی تجلی روح امام(ع) باشد، جامعه با همفکری، همدلی و همکاری میتواند نیازهایش را حول محور امام معصوم(ع) برطرف کند.
📥 لینک دریافت صوت #همايش
🌐 fatehan.net/post/72
🆔 @fatehan
📶 کارگاه آفلاین #نقد_حذف_همجنسگرایی_و_خودارضایی_از_فهرست_اختلالات_جنسی_در_DSM | بر مبنای دیدگاههای علمی و سپس دیدگاههای دینی
👤 مدرس: دکتر سیدعلی مرعشی | پزشک، متخصص روانشناسی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز
🌷ویژه اساتید و دانشجویان رشته روانشناسی و مشاوره🌷
سرفصل های کارگاه:
۱. ادله طبیعی انگاری خودارضایی
۲. ادله طبیعی انگاری همجنسگرایی
۳. معیار احساس سلامت و یا دیسترس(رنج)
۴. معیارهای معلولیت و اختلال در عملکرد
۵. معیار نقض هنجارهای اجتماعی
۶. معیار آماری
۷. معیار سبب شناسی(اتیولوژی)
۸. معیار مشاهده در حیوانات
۹. تحول دیدگاه ها در مورد بهنجار یا نابهنجار بودن خودارضایی
۱۰. نقد و بررسی دیدگاههای انجمن روانپزشکی آمریکا در خصوص معیارهای بهنجاری در خودارضایی و همجنسگرایی
۱۱. معیار لاعلاج بودن
۱۲. نقد مهم نهایی
۱۳. مرور کوتاهی بر نقدهای وارده
۱۴. دیدگاه قرآن درباره خودارضایی
۱۵. خودارضایی در روایات
۱۶. دیدگاه قرآن درباره همجنسگرایی
۱۷. همجنسگرایی در روایات
۱۸. گزارشهای موردی از درمان خودارضایی و همجنسگرایی
📝 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر👇
📲 09363732094
🆔 @moshaver1
با ما همراه باشید ...
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
📖 تفکیک جنسیتی در آمریکا
🔹وزارت آموزش ایالات متحده آمریکا بررسی جامعی را در مورد آموزش تک جنسیتی انجام داده است. این پژوهش شامل ۲۲۲۱ مطالعه درباره تأثیرات آموزش تک جنسیتی است؛ در این پژوهش ذکر شده است که اثرات آموزش تک جنسیتی دوپهلو است بااینحال میگوید دلایل خاصی برای مؤثر بودن آموزش تک جنسیتی وجود دارد.
🔸بار دیگر در سال ۲۰۰۸ دولت آمریکا پژوهش دیگری را نیز شروع کرد؛ در این تحقیق، اثرات آموزش تک جنسیتی به این صورت ذکر شده است:
۱. کاهش اتفاقات جنسی بین معلمین و دانش آموزان
۲. ایجاد نوعی آموزش متناسب برای دختران و پسران
۳. کاهش اذیت و آزار جنسی در بین دانش آموزان
۴. افزایش اعتمادبهنفس در بین دانش آموزان
۵. کاهش اختلالات رفتاری دانش آموزان
۶. کاهش حواسپرتی در زمان یادگیری
۷. ایجاد آزادی انتخاب در نوع آموزش
به گزارش برخی منابع، دستکم ۱۲۰ دانشگاه تک جنسیتی در آمریکا مشغول فعالیتاند.
🔹آنوقت زمانی که در ایرانِ ما، حرف از تفکیک جنسیتی زده می شود، برخی میگویند شما به شعور دانش آموزان توهین می کنید. نه! این توهین نیست، این کمک به دانشجوست تا فکرش آزاد شده و به قلههای عظیم علمی برسد، به جای اینکه سر کلاس و درس حواسش پرت همه چیز باشد الاّ درس. خُب! این حرفی که امروز اروپاییان به آن رسیدهاند و براساس تحقیقاتشان تصمیم گرفتهاند که دانشگاهها را تک جنسیتی کنند، سخنی است که اسلامِ ما ۱۴۰۰ سال پیش گفته بود. پس وقتی فکر آزاد شد، درنتیجه افراد خیلی بهتر می توانند روی علم و تحصیل تمرکز کنند و آنچنان که درخور آنهاست پیشرفت کنند.
✂️ #برشی_از_کتاب : ترگل (بيست دليل عقلي و روانشناسي براي حجاب) ؛ ص ۱۷
👤 عماد داوري دولت آبادي
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
📖 اسلام انقلابی؛ شاخص شهدا
🔸امام (ره) اواخر عمر پیامی دادند به روحانیت. آنجا به یکسری ابهاماتی که درباره جنگ وجود داشت، پاسخ دادند. امام (ره) میگویند: "ما در جنگ دوست و دشمنهایمان را شناختیم. ما در جنگ فهمیدیم روی پای خودمان باید بایستیم. ما در جنگ ابهّت ابرقدرتها را شکستیم... . از همه اینها مهمتر، استمرار روح انقلابی در پرتو جنگ محقق شد." یعنی امام (ره) بزرگترین دستاورد و برکت دفاع مقدس را "استمرار روح اسلام انقلابی" میدانند.
🔹حالا این اسلام انقلابی چیست؟ اسلام من و شماست؟ اسلام صرفاً زیارت عاشورا و نماز شب است؟ فقط این بود؟ شهدا عَلَمدار نوع خاصی از اسلام بودند: اسلام مسئول؛ اسلام تکلیف؛ اسلام مسئولیت آور. شما میدیدی طرف زنش، بچه اش، خانواده اش، همه را رها میکرد. میگفت آقا امروز وظیفه من این است که بروم جبهه از جان خودم بگذرم. چرا؟ چون ما یک انقلابی کردیم و اهدافی داریم. برای اینکه به آن اهداف برسیم، نظامی تشکیل دادیم. این نظام به خاطر اینکه حفظ شود، جا دارد و ارزش دارد که جانمان را هم برایش فدا کنیم. ویژگیهای اسلام انقلابی چه بود؟ اسلام انقلابی، اسلام زهد بود. اسلام انقلابی، اسلام عمل بود؛ نه فقط حرف. اسلام انقلابی، اسلام احساس مسئولیت بود. اسلام صبر بود.
🔸الان وضعیت جامعه طوری شده که فرهنگ شهادت کاملاً با تجملگرایی جمع شدنی است. حتی قابل جمع است با غارت بیتالمال. میبینی شهرام جزایری هم کمک می کند.
- آقا ما داریم یادواره شهدا برگزار می کنیم.
- بارک الله! آفرین! از این، مبارزه با مفاسد اقتصادی که درنمیآید؟
- نه! خاطرت جمع باشد! فقط بچهها آنجا یک سینه بزنند و گریه بکنند و تخلیه بشوند.
- خوبه خوبه. چقدر خرج تان می شود آقا؟
- یک میلیون بده به اینها.
🔹یکی از کارهای جزائری همین بود؛ کمک به مساجد برای کارهای فرهنگی! یعنی فعالیتهای فرهنگیای که مفسدان و ظالمان در جامعه از آن حمایت میکردند. هرچه قالتاق ترند، بیشتر طرفدار حرکتهای فرهنگی اند! چرا؟ چون میداند که این حرکت فرهنگی، حرکت فرهنگی واقعی نیست. حرکت فرهنگی دینی نیست. دینی که جهتگیریاش "لِیَقُومَ الناسُ بِالقِسط" باشد، نیست. میخواهند بچهها بنشینند درباره شهدا تحقیق کنند. سرشان گرم بشود. بعد هم در انتخابات بیایند ما بهشان میگوییم به کی رای بدهند. در فلان مسئله سیاسی هم دخالت نمیکنند. نه به جامعه کار دارند؛ نه به سیاست؛ نه به اقتصاد؛ نه به عدالت؛ و فقط مُمحضاند در کار فرهنگی!
🔸پس اگر بخواهیم در حوزه دفاع مقدس کار کنیم، باید ببینیم روح دفاع مقدس و قصد دفاع مقدس چه بود. باید بدانیم اسلامی که در جنگ بود، اسلامی که مال شهدا بود، با تجملگرایی جمع نمیشود. با پولپرستی جمع نمیشود. اینها عین تعبیر امام (ره) است. با رفاهطلبی و فرصتطلبی و ریاکاری جمع نمیشود. اینها را باید گفت. با این دید وقتی نگاه میکنی، میفهمی که خیلی کار روی زمین مانده است. الان تا دلتان بخواهد کار زینبی وجود دارد. پیام خون شهدا باید به جامعه ابلاغ شود. کَاَنَّه باید حرکتی جدّی در این زمینه صورت بگیرد.
✂️ #برشی_از_کتاب : شهدا براي چه افقي جنگيدند؟، ص ۵۶
👤 استاد وحيد جليلي
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
🌀 سایت فتح به روز رسانی شد ...
🎙 #بشنو | ابعاد شخصیتی آیت الله مصباح یزدی (ره)
👤 حجت الاسلام و المسلمين دکتر خسروپناه
👤 حجت الاسلام و المسلمين استاد پناهیان
👤 حجت الاسلام و المسلمين فلاح شیروانی
🔸ایشان متفکری برجسته، مدیری شایسته، دارای زبان گویایی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم بودند. (بخشی از پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت آیت الله مصباح یزدی)
🔹در خصوص این عالم ربانی اصحاب اندیشه باید سخن ها بگویند. گفتگو و کنکاش در سیره این حکیم مجاهد راه را برای تربیت مصباح های آینده انقلاب هموار می کند.
🔸حجت الاسلام دکتر خسروپناه در این سخنرانی که در جمع اساتید دانشگاه علامه طباطبایی ایراد شده است ضمن تاکید بر فعالیت های علمی آیت الله مصباح و نظریه علم دینی ایشان، اشاراتی به سیره رفتاری و اخلاقی این عالم بزرگوار دارند و سیری مطالعاتی برای پیگیری اندیشه های ایشان ارائه می دهند.
🔹در سخنرانی حجت الاسلام پناهیان به شخصیت مهربان و مظلوم آیت الله مصباح یزدی و نقش بی بدیل ایشان در عرصه علوم انسانی اسلامی و تلاش دشمن برای ناشناخته ماندن شان نزد حوزویان و دانشگاهیان اشاره می شود و ضمن بیان خاطراتی شنیدنی جایگاه تشکیلات در سیره ایشان را تشریح می کنند.
🔸حجت الاسلام فلاح شیروانی با برشمردن مولفه های علمی، اخلاقی، تربیتی، تشکیلاتی این عالم بزرگوار در عرصه های مختلف حوزوی و دانشگاهی، شخصیت کم نظیر ایشان را در مقیاس انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار می دهند.
📥 لینک دریافت صوت #سخنراني
🌐 fatehan.net/post/169
🆔 @fatehan
📖 پرورش معنوی مادران در مساجد
🔸یکی از اهتمامهایی که در کار نخبهپروری در زمینههای معنوی وجود دارد، موضوع مادران است؛ به ویژه مادران جوان. این که گاهی به قصد کوچک شمردن، می گویند: "این جلسه، جلسه زنانه است"، به خاطر نگاه اشتباه به این جلسات و عدم درک اهمیت آنهاست. حضرت امام فرمود که اسلام را ۱۴۰۰ سال است روضهها حفظ کرده است. و باید اضافه کرد، بهویژه روضههای زنانه. چراکه اگر مهرِ امام حسین (ع) در دل مادران ما نبود، فرزندانمان اینگونه تربیت نمیشدند. اثر تربیتی که مادران بر فرزندانشان دارند بسیار بیشتر است و پدران آنقدر بر فرزندان مؤثر نیستند.
🔹این درست نیست که مسجد از آقایان پُر شود و خانمها بدون هیچ فعالیتی پشت پرده بنشینند و هیچکس برایشان برنامه نداشته باشد. آقایان فقط سخنان را گوش میکنند و نهایتاً خودشان انسان های خوبی می شوند؛ اما مادران انسانساز هستند و علاوه بر تاثیر گرفتن خودشان، دیگران را هم تربیت می کنند.
🔸تاثیر معنوی زنان در جامعه بسیار بالاست. آیا غیر از این است که مردانی که در جلسات مذهبی شرکت میکنند، اکثراً توسط مادران، دختران یا همسرانشان به شرکت در مجالس و سخنرانیها کشیده می شوند؟ شاید هفتاد درصد از مردان را همسرانشان به جلسات مذهبی میآورند. این خانمها در مساجد فرصتها و فراغت هایی دارند که باید برای آن برنامهریزی کرد. یکی از مهمترین موارد نخبهپروری توجه به مادران است.
🔹بهعنوان مثال، اگر مسئله خمس را به بانوان یاد بدهیم و به آنها بگوییم اگر همسر شما خمس مالش را ندهد، مال حرام سر سفره خواهد گذاشت و آثار مال حرام در فرزندان این موارد است، این حرف تاثیر خودش را خواهد گذاشت. چون زن خانه نمیخواهد مالِ حرام در داخل خانه راه پیدا کند و در نتیجه فرزندانش تحت تاثیر آن قرار گیرند. بنابراین همسرش را به پرداخت واجبات مالی وامیدارد.
✂️ #برشی_از_کتاب : پرورش نخبگان معنوي در مساجد؛ ص ۶۷
👤 استاد عليرضا پناهيان
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
صعود چهل ساله.pdf
27.88M
📖 کتاب صعود چهل ساله
🔸این کتاب تلاش دارد میزان دستیابی جمهوری اسلامی ایران به آرمانهایی از قبیل عدالت، استقلال، آزادی، معنویت، کرامت زن، مردم سالاری دینی، گسترش رفاه عمومی و دیگر آرمانهای انقلاب را مورد کنکاش قرار دهد.
🔹ارجاع به منابع معتبر بین المللی نظیر سازمان ملل متحد، بانک جهانی، سازمان جهانی غذا و کشاورزی، دفتر برنامه توسعه ملل متحد و دیگر مراجع معتبر از شاخصه های اصلی کتاب صعود چهل ساله محسوب میشود.
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
📖 نخبگان معنوی به مثابه شاخصهای موفقیت یک دین
🔸هیچ چیز برای اثبات صحت یک نظریه، مؤثرتر از نشان دادن یک نمونه عینی و بیرونی از آن نیست و هیچ چیز برای نشان دادن زیباییهای یک مکتب، مؤثرتر از نمایش نمونه اجرا شده و مصداق عینی آن نیست.
🔹نخبه های معنوی، "اجرا شدههای دین" هستند. هرچه این اجرا کاملتر باشد، دین در جذب انسانهای مستعد، موفقتر خواهد بود. نخبههای معنوی، نمایش دین هستند. هرچه این نمایش زیباتر باشد، در تبلیغ دین مؤثرتر خواهد بود.
🔸نخبههای معنوی، شاخصهای موفقیت دین تلقی می شوند، هر چه این شاخصها بالاتر باشند، ارزیابی دیگران در مورد این دین بهتر خواهد بود و طبیعتاً بیشتر به آن دین گرایش پیدا خواهند کرد.
🔹هیچ چیز به اندازه سرمایهگذاری برای ارتقای نخبههای معنوی، نمیتواند در تبلیغ و گسترش معنویت مؤثر باشد. گسترشی که دامنههای آن تمام عالم را فرا خواهد گرفت.
✂️ #برشی_از_کتاب : پرورش نخبگان معنوي در مساجد؛ ص ۴۹
👤 استاد عليرضا پناهيان
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
🎙 #بشنو | صد سال مرگ بر انگلیس
👤 استاد رحیم پور ازغدی
🔸دشمنی و توطئه انگلیس در ایران سابقه ای طولانی دارد. دخالت آنها در ایران به رهبری سفارت انگلیس در قضایای فتنه 88 و دروغ پراکنیهای بیبیسی محدود نمیشود، بلکه از اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی به صورت مستمر درصدد نفوذ بوده است.
🔹فراماسونری تنها یکی از تشکیلات پیچیده آنهاست که روزی اکثریت دولت ایران را تصرف کرده بودند.
🔸با گوش دادن به این صوت از استاد رحیم پور شما نیز مجاب خواهید شد، این روباه پیر را " انگلیس خبیث " بنامید.
📥 لینک دریافت صوت #همايش
🌐 fatehan.net/post/74
🆔 @fatehan
📖 پرسش: دانش خود را از چه کسی دریافت کنیم؟
🔹پاسخ: ما این دو جمله را داریم: "اُنظُر اِلی ما قال وَ لا تَنظُر اِلی مَن قال" (نگاه کن ببین چه چیزی گفته شده، نگاه نکن که چه کسی گفته است). این یک روایت است.
🔸روایت دیگر در ذیل آیه "فَلیَنظُرِ الإنسانُ اِلی طعامِهِ" (انسان باید به طعامش توجه کند) است که امام باقر علیهالسلام میفرمایند: مراد از طعام در این آیه، "عِلمُهُ الَّذی یَاخُذُهُ عَمَّن یَاخُذُهُ" است، یعنی مقصود از این طعام، علمی است که انسان اخذ میکند و انسان باید بنگرد که این علم را "از چه کسی" اخذ میکند. میگوید "عَمَّن" (از کی گرفتهای؟)، نمیگوید "عَمَّا"؛ یعنی نگاه کند به علمش ببیند از "چه کسی" میگیرد.
🔹حالا شما میگویید: یک جا به ما گفتید "ما قال" را نگاه کن، جای دیگر میگوید "من قال" را نگاه کن؟ به ذهن میآید که تناقض باشد. نه، تناقض نیست. چرا؟ چون در آنجا که میگوید "اُنظُر اِلی ما قَال"، این را به کسی میگوید که قدرت تصور و قدرت تصدیق دارد و "صاحب نظر" است. به او میگوید "اُنظُر"؛ یعنی می توانی خودت "نگاه کنی". اینجا با "ناظر" دارد حرف میزند و با کسی که چشم بینا دارد صحبت میکند. اما در آیه "فَلیَنظُرِ الاِنسانُ اِلی طَعامِه" دارد با "مقلد" و کسی که صاحبنظر نیست حرف میزند. به کسی که میخواهد تقلید بکند میگوید تحقیق کن ببین او کیست. حتی مرجع تقلیدت را با تحقیق بشناس. چرا؟ چون گفته های او "خوراک علمی" توست. رساله عملیه او را تو گویا "میخوری" و "مصرف میکنی" و "طعام" توست. او را بشناس.
✂️ #برشی_از_کتاب : تفکر؛ ص ۵۲
👤 استاد آيتالله حائري شيرازي(ره)
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
📖 مثل آب شور دریا
🔸شاید پیش خودتان بگویید وقتی برهنگی آزاد شد، درنتیجه این فرهنگ عادی شده و حس کنجکاوی نسبت به آن از بین میرود، آن وقت دیگر مرد و زن نسبت به یکدیگر حرص و طمع ندارند! اما باید توجه داشته باشیم غریزه جنسی انسان ها، مثل آب دریاست، فرض کنید تشنه اید، اگر آب شور دریا را خوردید، تشنهتر خواهید شد، وقتی حریمی بین دو جنس زن و مرد در جامعه نباشد، هیجانهای جنسی گسترش پیدا خواهد کرد، مثل آتش که هرچه بیشتر خوراکش دهید، شعلهورتر خواهد شد.
🔹قبول ندارید؟ به تاریخ نگاهی بیندازید؛ تاریخ میگوید ثروتمندان هرچه بیشتر ثروت میاندوختند حریصتر میشدند به مال دنیا! تاریخ همچنین از پادشاهانی یاد میکند که غرق در حرمسرای خود بودند با بیشتر از سه هزار زن زیبارو😳 مثلاً همین خسروپرویز خودمان و یا فتحعلی شاه قاجار؛ اما هیچگاه نظیر این پادشاهان از رفتارهای زشتشان سیر نمیشدند. هر گاه وصف زنی زیبارو را میشنیدند، او را به خدمت فرامیخواندند.
🔸"خسرو معتضد"، نویسنده کتاب "سیاست و حرمسرا، زن در عصر قاجار" در مقدمه این کتاب مینویسد: "وقتی پادشاهی چون فتحعلیشاه قاجار سالها وقت خود را در آن مقطع حساس تاریخی به خوشگذرانی و زمانسپاری بیهوده میگذراند و کلکسیون زنان در خانه خویش ترتیب می دهد، نیک پیداست که کشور را به حال خود رها میکند و اوقات زیادی برای رسیدگی به امور ملک و مردم برایش باقی نمیماند. انصاف دهیم زمانی شاهی که درعینحال وظایف رییس مملکت، رئیس دولت، قوه مقننه و حتی قضاییه را به شانههای ناتوان خود تلنبار کرده و خویشتن را اولیالامر هم میخواند، اینسان روزگار به بیهودگی و هوسرانی بگذراند و صاحب بیش از دویست فرزند شود، کجا توان و وقت پرداختن به امور مهم کشور را خواهد داشت و آیا نمیتوان یکی از رازهای عقبماندگی ایران در دویست سال اخیر را از همین گم کردن زمامدار در شبستانهای حرمسرایش بازیافت؟!"
✂️ #برشی_از_کتاب : ترگل (بيست دليل عقلي و روانشناسي براي حجاب) ؛ ص ۱۲
👤 عماد داوري دولت آبادي
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
🎙 #بشنو | تبلیغ موثر به چه دانش هایی نیاز دارد؟
👤 استاد عليرضا پناهيان
🔸تبلیغ دین چه مولفه هایی دارد؟
🔹آیا برای یک تبلیغ موثر باید تکنیک هایی فرا گرفته شوند؟ این تکنیک ها چقدر موثر است؟
🔸یک مبلغ خوب، چه دانش هایی را باید فرا گیرد؟
🔹استاد پناهیان در این صوت تکنیک ها را تنها 10 درصد موثر می دانند. ایشان دانش هایی را بعنوان دانش های اساسی مطرح می کنند که نه می توان آنها را در دانشگاه یافت و نه در حوزه.
🔸انسان شناسی، جامعه شناسی، تاریخ، نگرش سیستمی، روانشناسی دین برخی از این دانش هاست. ایشان بصورت عملیاتی راهکارهای دستیابی به این دانش ها را ذکر می کنند.
📥 لینک دریافت صوت #همايش
🌐 fatehan.net/post/94
🆔 @fatehan
📖 دو نوع بسیجی داریم
🔸یک نوع بسیجی که وقتی به دفاع مقدس نگاه میکند میگوید خیلی خوب، آن عاشورای آن روز بود؛ امروز هم عاشورای دیگر است. آن روز دفاع از ولایت فقیه آن بود؛ امروز یک چیز دیگر است. نه که یک چیز متباین با او باشد نه، بلکه امروز مصداقش یک چیز دیگر شده است. آن زمان هرچه جلسات امام حسین علیه السلام شما پرشورتر بود، عملیاتها قویتر، موفقتر و با شور و انگیزه بیشتری انجام میشد. ولی الان ما اگر هفته دفاع مقدس را با تشریفات کامل برگزار می کنیم، واقعاً مبارزه با فقر و فساد و تبعیض اوج می گیرد؟ نه! چون نسبتی بین این دو برقرار نیست. عدهای آمدهاند نسبت بین این دو تا را قیچی کردند.
🔹یک وقت است ما شهدا را یاد میکنیم بهعنوان مقدمهای برای عمل به الگوهای زندگی که از آنها میگیریم؛ یک وقت هست نه! ما یاد را به جای اینکه مقدمه عمل کنیم، جانشین عمل میکنیم.
🔸درصورتیکه آنها همهاش مقدمه است برای اینکه عمل میشود به راه شهدا. فضا آنقدر سنگین میشود که حتی میبینید خود خانواده شهدا را تحت تاثیر قرار می دهد. فضا طوری شده که مادر شهید وقتی دوربین به طرفش گرفته می شود، احساس میکند باید صرفاً درباره حجاب تذکر بدهد. خود بچه رزمنده وقتی میخواهد خاطره بگوید فکر میکند که فقط راجع به نماز شب شهدا باید خاطره بگوید. نباید بگوید فلان جا درگیر شد با فلان رییس اداره. بعد هم اخراجش کردند. بعد رفت جبهه شهید شد. اینها را نباید گفت. درگیریها و مراقبتها و دقت هایی را که درباره بیتالمال داشتند، نباید گفت.
🔹ما هی باید بگوییم همه شهدای ما شش ماه قبل از تولدشان مادرش خواب دیده بود اولیای خدا گفتهاند که ایشان به دنیا خواهد آمد؛ مثل یک موجود عجیب و غریب استثنایی و شگفتانگیز. اینها آدمهای نظرکرده بودند! یعنی آقا دنبال این نباشید راه شهدا را بروید. شهدا آدمهایی هستند که خود خدا اینها را انتخاب کرد و رفتند. اینها الگو نیستند. خداینکرده اینها را بهعنوان الگو در جامعه معرفی نکنید! خیلی خطرناک میشود اوضاع جامعه! اینها کسانی بودند که از شش ماه مانده به تولدشان معلوم بود چه جور آدمهایی اند. بعد هم وقتی به دنیا آمدند، از شش سالگی نماز میخواندند. صرفاً به دنبال معنویت بودند و هیچ کاری به جامعه نداشتند. بعد هم رفتند شهید شدند و به لقاءالله پیوستند. الان هم دارند در بهشت صفا میکنند.
🔸این نوع روایت یعنی چه؟ یعنی شهدا قابلیت الگوبرداری در جامعه را ندارند؛ درحالیکه شهدا از توی همین کوچهبازارها، از همین نیمکتهای مدرسه ما بلند شدند رفتند. همین جا شاگرد نانوایی بود. معلم مدرسه بود. کاسب بود. دانشجو بود. میدیدیمش ... وارد سلوک شد. این آدم تلاش کرد. خودسازی کرد. رشد کرد. رشدش را میدیدیم. باید تصویر واقعی شهدا را ارائه کرد.
✂️ #برشی_از_کتاب : شهدا براي چه افقي جنگيدند؟، ص ۵۵
👤 استاد وحيد جليلي
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
📖 قدرشناسی فرصتها
🔸قدرشناسی فرصتها به معنای برخاستن و فعالیت است. انسان ضعیف الاراده باید از فرصت پدید آمده سود جوید و کار خود را همان زمان آغاز کند و نباید میان تصمیم و انجام کار فاصله بیندازد. امام صادق علیهالسلام در سخن زیبایی فرمودند: "هر کس که فرصت را به امید فردایی بهتر از دست بدهد زمانه فرصت را از او برباید."
🔹برای نمونه اگر کسی دروغ گفتن را زشت شمرد و بر اثر پندِ واعظ و یا خواندن کتاب تصمیم گرفت که دروغ نگوید، نباید ترک دروغ گفتن را به فردا واگذارد، بلکه از همان لحظه بایسته است که دروغ را ترک کند و یا اگر نماز خوب را آرزو کرد بایسته است که همان لحظه نخستین نماز زیبایش را بجا آورد و از آنپس نیز نمازهای خود را زیبا بخواند. فرصت بسیار زودگذر است و چهبسا فرصت هرگز تکرار نشود. امام علی علیهالسلام فرمود: "فرصت چون ابر میگذرد پس فرصتهای نیک را دریابید.
🔸عارف نامدار محمد بیدآبادی(ره) میفرمود: اگر آدمی شصت سال عمر کند، نصف آن را زنگی شب به غارت برد، و ربع آن در طفولیت به جهالت، و ثلث و ربع دیگر پایمال حرص و طول اَمل و شغل و کسب رزق و فکر عیال شود، و ده سال باقی به پیری و همّ و غمّ و اَلَم بر باد رود، و حیف از این عمر که یک سر به بطالت برود. و در جای دیگری فرمود: ای عزیز! هی هی در طفلی پستی، و در جوانی مستی، و در پیری سستی، پس خدا را کی پرستی؟ بهترین و عادلترین فرصت همین حال است و نباید هماینک درنگ کرد. حضرت مولا علی علیهالسلام در نامهای به فرزندشان اینگونه نگاشتهاند: "به هر فرصتی نمیتوان دست یافت."
🔹اکنون که این نوشتار را میخوانید، بدانید که فرصت را نمیتوان دوباره احیا کرد، برخیزیم و برای خویشتن توشهای فراهم کنیم. امام حسن علیهالسلام فرمود: "فرصت بشتاب میرود و به کندی بازمیگردد." پروین اعتصامی شاعرهی معاصر درباره بهرهگیری از فرصتها سروده است:
جهد را بسیار کن عمر اندکی است
کار را نیکو گزین فرصت یکی است
کاردانان چو رفو آموختند
پارههای وقت برهم دوختند
عمر را باید رفو با کار کرد
وقت کم را باهنر، بسیار کرد
✂️ #برشی_از_کتاب : اراده (بازبینی و درمان ضعف آن؛ تلاش بر بازیابی و قوت آن)، ص ۵۶
👤 استاد دکتر مرتضی آقاتهرانی
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
📖 نگاه به گذشتگان بکن!
🔸ببینید پادشاهان کجایند و قدرتها کجا رفتند؟ رئیس جمهورها کجا هستند؟ آیا وقتی تفکر کردید که اینها کجا هستند، بصیر نمیشوید که چه کار بکنید و چه کار نکنید؟ این است حاصل تفکر درست. نگاه به گذشتگان بکن، گذر عالم را می بینی، بعد هم بگو همانطوری که داغ دنیا را به دل آنها گذاشت، میخواهد من را هم مشغول دنیا بکند تا داغش در دلم بیفتد. من دیگر حواسم را جمع میکنم.
🔹قبل از اینکه او طلاقم دهد، من طلاقش میدهم. خیلی فرق است بین آن کس که دنیا را طلاق می دهد تا کسی که دنیا طلاقش می دهد؛ کسی که دنیا را طلاق میدهد مثل درختی است که از درون زمین میجوشد و بیرون می آید، سر میزند بیرون و زنده می شود. او خودش را آزاد میکند؛ مثل پروانهای که از لاکش بیرون می آید. کرم ابریشم وقتی درون پیله بالغ شد، اگر خودش این پیله را سوراخ کرد و آمد بیرون، پروانه میشود، میپرد و این طرف و آن طرف می رود؛ اما اگر تا وقتی که آن را سوراخ نکرده به دست صاحبش افتاد، او را در دیگ آب جوش میاندازد و از او ابریشم میگیرد؛ یعنی اگر دنیا را استخدام نکردی، دنیا استخدامت می کند. تا تو را نبرده برو؛ یعنی تا در دیگت نگذاشتهاند، سوراخ کن برو. وقتی سوراخ کردی و رفتی بیرون، دیگر پیله هم به درد او نمیخورد. او دیگر پیله بدون تو را در آب نمیاندازد؛ چون همهاش قیچی قیچی شده. او میخواهد تا این کرم قیچی اش نکرده از آن ابریشم بگیرد. این است دنیا. بعضی پروانه شدند مثل مؤمنان و پریدند و رفتند؛ از بعضیها هم ابریشم می گیرند.
✂️ #برشی_از_کتاب : تفکر؛ ص ۴۰
👤 استاد آيتالله حائري شيرازي(ره)
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
📖 تاریخ اسلام
🔸یکی دیگر از کارهایی که میتوان در مساجد انجام داد، تدریس تاریخ اسلام است. تاریخ اسلام برای تربیت نخبگان معنوی بسیار مؤثر است. هیچ چیزی مثل تاریخ اسلام، انسان را قوی بار نمیآورد.
🔹بسیاری از جوانان مذهبی هستند ولی تاریخ اسلام و سیره نبوی را دقیق نمیدانند. تاریخ اسلامی که در مدرسه و دانشگاه تدریس می شود کافی نیست. وقتی تاریخ با جزئیات بیان میشود، معارف بهصورت قطرهچکانی در قلب و روح و ذهن فرد چکیده شده و فرد دیندار ساخته می شود.
🔸انسان با یادگیری مباحث نظری دین آنقدر متدین نمیشود که با تاریخ اسلام متدین میشود. منظور از تاریخ اسلام، تاریخ دین اسلام و اولیای آن، یعنی نبی مکرم اسلام (ص) و اهلبیت عصمت و طهارت (ع) است.
✂️ #برشی_از_کتاب : پرورش نخبگان معنوي در مساجد؛ ص ۶۱
👤 استاد عليرضا پناهيان
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
🌷میلاد دخت رسالت، همسر ولایت، مادر امامت حضرت زهرا "سلام الله علیها" بر منتظران ظهور مبارک باد.🌷
💚اَللّهُـــمَّ_عَجـِّـل_لِوَلیِّـــکَ_الفَــــرَج💚
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan