eitaa logo
دست‌نوشته‌های یک مبلغه
151 دنبال‌کننده
46 عکس
23 ویدیو
3 فایل
اینجا فضایی‌ست برای به اشتراک گذاشتن اندیشه‌ها و دست‌نوشته‌های یک مادر که در کسوت یک مبلغ کمر همت بسته است. باشد که راهمان به شهادت منتهی شود. فاطمه عرب زاده @arabzade
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ حکمت الهی قتل کودکان چیست؟ ✳️ حمید پارسانیا در فص موسوی کتاب «فصوص الحکم»، ابن‌عربی در مورد حکمت قتل کودکان توسط فرعون و نسبت آن با جامعۀ بنی اسرائیل بحث می‌کند. همانطور که می‌دانیم فرعون با خبر می‌شود که فرزندی خواهد آمد که قدرت او را متزلزل می‌کند. او هم برای جلوگیری از به دنیا آمدن موسی (ع)، فرزندان بنی‌اسرائیل را قتل‌عام می‌کند. اینجا سوالی که به وجود می‌آید این است که اگر عالم صحنۀ حکمت الهی است آیا این حادثه و قتل کودکان از باب تصادف است؟ زمانی هست که ما در سطح خرد مساله را نگاه می‌کنیم و فقط اراده، قدرت و اقتدار فرعون و ظلمی که انجام می‌دهد را ملاحظه می‌کنیم اما اگر در عالم همه جنود و کارگزار الهی هستند و از یک منظر الهی به مساله نگاه کنیم خود این امر هم در طرح حکیمانه الهی و نظام احسن نقشی ایفا نمی‌کند؟ ابن‌عربی در این فص و در توضیح این مطلب - به تعبیر بنده- بیان می‌کند که این «اخذ عزیز مقتدر» است که با دست خود فرعون دارد او را به نابودی می‌کشد و با همان ظلمی که دارد انجام می‌دهد، امت موسی (ع) در حال شکل گیری است. چون این کودکان که به تعبیری «حدیث العهد بالرّب» هستند و به واسطه حدیث‌العهد بودن به پروردگار و قربی که به خداوند دارند، پدر، مادر و بزرگان را به تسخیر خود درمی‌آورند و جامعه را به خدمت خود می‌گیرند. ضرورت این به خدمت درآوردن این است که عُلّوی در کار باشد و این علّو را کودکان به خاطر نزدیکی به خداوند دارند و همین موضوع باعث می‌شود که در دیگران اثر بگذارند و آنها را به تسخیر خود درآورند. اگر کسی پدر و مادر را از خواب بیدار کند، خودشان ناراحت می‌شوند و تحملش را ندارند اما تا از فرزند سرفه‌ای سر می‌زند یا ناآرام می‌شود با همه وجود از خواب برمی‌خیزند و در خدمت کودک قرار می‌گیرند. این در واقع منزلتی است که خداوند به کودک داده است که اینگونه می‌تواند مادر و پیرامون را تسخیر کند. کودکانی که حدیث العهد هستند وقتی که به مقتل برده می‌شوند نفس دارند و از بین نمی‌روند. ظلمی که به این‌ها می‌شود و انتقام و قصاصی که نسبت به این خون می‌شود باعث انباشت می‌شود. این کودکان با روحانیتی که دارند در یک حقیقت روحانی برتر اجتماع پیدا می‌کنند که همان تشکیل امت موسی است. همین مساله در سنت الهی عمل می‌کند و در نهایت فرعون را از بین می‌برد. امروز حوادثی که در غزه رخ می‌دهد و قتل‌عام کودکان بی‌گناه رخ می‌دهد کافی است که سنت الهی عمل کند و دست انتقام الهی با متن همین ظلم دارد قدرت و قوت می‌گیرد تا گریبان ظالم با آن گرفته شود. کسانی که به قتل می‌رسند کلمه توحید را بر زبان می‌آورند و ربّ خود را فرا می‌خوانند. فقط این کودکان نیستند که به مقتل برده می‌شوند و سنت خدا با آنها عمل می‌کند. این مقاومت و استقامت و توجه و عنایتی که به خداوند دارند و این ظلمی که به حیثیت الهی اینها می‌شود، مسبب تکوین امت اسلامی است که در حال رخ دادن است. گاهی حوادث را در ظرف مسائل طبیعی و دنیوی می‌بینیم و قواعد و سنن را در این افق در نظر می‌گیریم اما نظام عالم یک نظامی است که روابط دنیوی ظاهر اوست و ارتباطات وجودی در سطح عمیق‌تری شکل می‌گیرد و هویت امت و جامعه فقط در این روابط نیست بلکه در سطح معانی و حقایقی است که وجود دارد. بنابراین اگر مرگی اینجا وجود دارد فقط در نسبت این بدن هست و حقیقت اینها از بین نمیرود: «و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون.» ارتباط وجودی انسان‌ها در حوزه معنایی و روحانی آن‌هاست پس قاعدتاً این ارواح حاضر هستند و وجود دارند و خود بخشی از سنت الهی است که به دست خود ظالم عمل می‌کند تا ان‌شاالله انتقام مظلوم گرفته شود. ⭕️ @parsania_net بیان استاد ارجمندم که موجب آرامش دل‌های طوفانی این شب‌هاست. @fatemearabzadeh
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
راهبرد نویسان بی‌راهبرد! نواندیشانی که از رو هم بیانات رهبری را نمی‌فهمند به دنبال راهبرد نویسی بر اساس آن هستند. با آنکه رهبری عمیق‌ترین مباحث را در حوزه بیان کردند و حتی می‌توان ادعا کرد نقطه مرکزی مسائل حوزه زن و خانواده از منظر ایشان، است؛ اما این بزرگ‌ترین خطای راهبردی‌ست که زن را از خانواده بیرون کشید و به این مهم به قول گوینده به ما هی، پرداخت. خوانشی وجود دارد که ارتباط زن با خانواده را مانند ارتباط مرد با خانواده میداند و خلافش را زیاده‌خواهی از زن تلقی میکند! این در حالی‌ست که اگر زن از خانواده جدا شود، زن شاید مستقل شود اما خانواده قطعا تهی از معنا و کارکرد خواهد شد. این حد از اعتماد به‌نفس در بیان نظرات شخصی از دهان رهبری را هر کسی نخواهد داشت. قرارگاه فرا وزارتی؟ از چه زمان فراقوه‌ای یعنی فرا وزارتی؟ برای آنکه عمق خطای شناختی آقایان را ببینید دعوت میکنم این بیان رهبری را مطالعه کنید. «ما قبلاً گفته‌ایم در کشور یک مرکز عالی فراقوّه‌ای مورد نیاز است که راجع به این مسئله‌ی مهم بحث کند، کار کند. این مسائل، مسائل اساسی ما است؛ مسئله‌ی زن و مسئله‌ی خانواده که البتّه مسئله‌ی زن از مسئله‌ی خانواده قابل تفکیک نیست. این را هم عرض بکنیم، اگر چنانچه کسی بخواهد مسئله‌ی زن را جدای از مسئله‌ی خانواده بحث بکند، دچار اختلال در فهم و در تشخیص علاج خواهد شد؛ این دو را باید در کنار هم دید، با اینکه دو مسئله است. خب، مرکز اینچنینی لازم است که البتّه تاکنون هم تشکیل نشده ...» 1393/01/30 @fatemearabzadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تنها مردانی با درک چنین محبت و عشق ورزی‌ای می‌توانند میانه میدان به رقص درآیند. حقا که محبت و ابراز آن نشانه ایمان است. @fatemearabzadeh
میخواستم یک مطلب در مورد انفعال کشور خودمون و عراق بنویسم در مورد چرایی عدم به عنوان یک ابزار حداقلی فشار به غرب در اما وقتی موج جدید تبلیغات رو در پمپ‌بنزین‌های شهر دیدم و فرستادن برام، خودم سکوت کردم. دیدم وزارت نفت در سکوت و انفعال وزارت ارشاد، به نحوی کمک غیرمستقیم می‌کند. به جای آن‌که حداقل در این ایام، تبلیغ پپسی و کوکاکولا و نستله و سایر کالاهای حامی کودک‌کشی اسرائیلی‌ها ممنوع شود، اتفاقا موج تبلیغی راه می‌افتد؛ گویا نیاز به تبلیغ بیشتر، فروش بیشتر، سود بیشتر و بمباران بیشتر است. آره! مدیران و متولیان ما در لحظه شعار می‌دهند و پپسی برای زندگی در لحظه تبلیغات می‌کند و اسرائیل در لحظه آدم و کودک می‌کشد. اگر مجوز شرعی پیدا می‌کردم، کلمه زندگی در تمام شعارهای کن پپسی را با اسپری قرمز به تبدیل می‌کردم. @mr_nofoozi
🔶از خواهران علاقه‌مند به فعالیت فرهنگی و تربیتی دعوت به همکاری می‌شود🔶 🌀فعالیت مدیریتی در عرصه فرهنگی و تربیتی برای دیدن شرایط و مزایا پوستر را باز کنید 👆 🔰جهت ثبت نام و تکمیل پرسشنامه عدد ۱۴ را به سامانه
۱۰۰۰۳۴۴۳۴۴
ارسال نمایید یا از طریق لینک yun.ir/lgni0f اقدام نمایید. @fatemearabzadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم‌الله به یاد تمام اون‌هایی که بی‌صدا گریه می‌کردند و بی ادعا جریان عزاداری رو تا عصر ما کردند. برای خواص است، برای آنها که غم محرمشان به کوچه های مدینه گره خورده، برای آنها که غم اسارت خاندان پیامبر یاد در سوخته می‌اندازدشان، برای آن‌ها که موسی بن جعفر را نه در زندان هارون بلکه در بند دستان امیرالمومنین می‌بینند و برای آن‌ها که یقین دارند کلید فرج در دست دخت نبی‌اکرم است. فاطمیه رو جدی بگیریم که سعادت دو عالم در خاک چادر اوست. @fatemearabzadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آن‌قدر این خاطره‌ی شنیدنی روشن و شفاف است که هر بیانی توضیح واضحات خواهد بود. همه آنها که به کسوت تبلیغ و مربی‌گری درآمده‌اند خوب میدانند که واسطه بودن در اثرگذاری و هدایت رزقی هست که خدا خواهد داد آن هم نه همیشه با حساب و کتاب و نشان! @fatemearabzadeh
شاید همین کشاکش من با درون خود آن جبهه‌ی مقاومت عصر حاضرست! گویم وَلی* و تو خوانی ولی و لیک من گفتمان درونم پر ز چالش‌ست! یک سو حرامیان شرور به‌آن* شده یک سو عقاید بی نور و ساکت‌ست یا رب اگر نستانی بلای خویش این من همه سراسر هستش فنا شدست! *امام *به روز شده @fatemearabzadeh
🔰 به مناسبت هفته پژوهش مدرسه تخصصی فاطمه زهرای اطهر سلام الله علیها ایلام با همکاری گروه مطالعات زنان جامعه الزهرا(س) نشستی با عنوان معیارها و مولفه های الگوی سوم زن مسلمان در منظومه فکری رهبری برگزار می کند. 🔶 آدرس برگزاری: http://vcm.whc.ir/ilam ⏱ سه شنبه ۲۱آذر ماه ساعت ۱۶ @fatemearabzadeh
این نشست برگزار شد و الحمدلله مهم‌ترین مباحثی که نیاز بود برای مخاطب تبیین شد. سرفصل‌های ارائه شده: ضرورت پرداختن به الگوی سوم روش فهم و تبیین الگوی سوم چیستی الگوی سوم و مولفه‌های الگوی سوم @fatemearabzadeh
بسم‌الله یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین کارهایی که یک مدرس باید انجام دهد نهادینه کردن علمی‌ست که بابتش آن طلبه یا دانشجو عمر عزیزش را هزینه می‌کند! این باور شخصی من به عنوان یک و یک بوده و هست. متاسفانه عدم تناسب برخی منابع با واحدهایی که برایش اختصاص دادند یا عدم تناسب قلم منابع با سطح علمی مخاطب کار را برای استاد سخت می‌کند با این حال کار نشد ندارد. در همین راستا یکی از تکالیف این ترم،حل یک مسئله ذهنی یا عینی شخصی با اطلاعاتی که سر کلاس من می‌آموزند، هست. دیروز یکی از طلبه‌ها تکلیف ترمش را ارائه داد. در مورد تصمیم بر سر انتخاب اولویت‌های زندگی‌اش بود. از او خواستم بلند بخواند و از باقی طلاب خواستم با تمام توان منصرفش کنند. شدیدترین و ظریف‌ترین استدلال‌ها و وسوسه‌ها را به او وارد کردند. میخواستم متوجه شوند تصمیمی اگر از سر هیجان باشد دوامی نخواهد داشت و اگر باور فرد شده باشد هیچ کس حریفش نخواهد بود. همین اتفاق هم افتاد و پاسخ همه را با آرامش داد و در آخر مواردی که نیاز بود پاسخ طلاب را خودم، به عنوان جمع‌بندی کلاس، ارائه دادم. کاش دست اساتید بیش از این برای ارائه باز بود، قطعا نتایج بهتری می‌گرفتیم. @fatemearabzadeh
🔶کانال آرشیو دروس دکتر کدخدایی 🌸محتوای مباحث: 🔸الگوی نظری هویت زن 🔹 منظومه فکری علامه طباطبایی در ارتباط با زن و خانواده 🔸حکمرانی و قانون گذاری حوزه زن و خانواده؛ خشونت علیه زنان، عفاف و حجاب 🔹بررسی مدل های مفهومی نظريات و مقالات حوزه زن و خانواده مخصوص طلاب، دانشجویان و فعالین حوزه زن و خانواده 🌐 لینک کانال: https://eitaa.com/joinchat/375718067C22782e0442
شهادت هم‌وطنان عزیزمان در سالروز شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را تبریک و تسلیت عرض میکنیم. بار دیگر ددان انسان نما، خوی وحشی‌گری خود را نشان دادند و با به خاک و خون کشیدن مردم بی‌پناه و بی‌گناه، آن هم در روز میلاد دخت نبی اکرم صلوات الله علیه، اعلام جنگ کردند. ان‌شاءالله که شهدای عزیزمان همنشین شهدای لشکر ثارالله باشن و از خداوند منان مسئلت داریم که به بازماندگان ایشان صبر و اجر عنایت فرماید. @jebhefarhangiQom
بسم‌الله فهم ارزش مادری بیش از آنکه نیازمند بازنمایی مشقت‌های مادری باشد به امر دیگری نیاز دارد. قسمت عمده‌ی آنچه بر مادران می‌گذرد امور عینی هستند و صرف نظر از تحولات و مشقت‌های درونی و ذهنی، قابل مشاهده و درکند. اما چه چیز مانع نگاه و رفتار منصفانه با مادران میشود؟ این را هم اضافه کنید که در گذشته مشقت‌های مادری چندین برابر حال حاضر بوده و صد البته توجه منصفانه به آن،یک دهم کنون! قبل از ورود به بحث نیاز میبینم به این امر اشاره کنم، خیلی از مشقت‌های مادرانه برای زن آنگونه که برای مرد طاقت‌فرسا می‌نماید نیست! از بانوان عذرخواهی میکنم اما بنده به عنوان یک مادر و مرتبط با مادران چهار فرزندی به بالا این ادعا را میکنم که شاید نظر مخالف هم داشته باشد! برای درک منظور مثالی میزنم. کار کردن صبح تا عصر، رانندگی طولانی مدت، بلند کردن و جابجایی اجسام سنگین و دفاع و حتی دعوا سر منافع آبرویی و مالی و... همه کارهای دشواری هست که به نظر ما خیلی طاقت فرساست، اما اگر به همین دلیل دائم به آقایان تلقین کنیم که وااااا عجبا که شما چگونه چنینید؟! لطف به مرد نکردیم چراکه او را دچار خطای شناختی هم خواهیم کرد! من به این نوع سختی‌ها، «مشقت‌های دیگری» میگویم. یعنی سختی‌هایی که برای فرد مبتلا یا درگیر آن‌چنان که برای دیگران طاقت‌فرسا به نظر می‌آید مشقت‌بار نیست. یا بهتر بگویم لذتی فطری یا خلقتی یا حتی اجتماعی وجود دارد که آن را جبران می‌کند. دلسوزی از سر مشقت‌باری برای استاد دانشگاهی که دائم در حال تحقیق و تدریس است یا مدیری که دائم مشغول گره گشایی از مردم است یا ... خطاست چراکه او لذتی را می‌چشد که دیگری درکی از آن ندارد و به همین منظور تلاشش مشقت بار به نظر می‌آید. هرچند که تمام این توضیحات به معنای رد ضرورت احترام، قدردانی و جبران آن تلاش‌ها نیست! اما حقیقتا چطور ما شاهد قدردانی و سپاسگزاری و کرنش زنان در برابر این فعل و انفعالات طبیعی و معمول مردان، در تمام طول تاریخ هستیم؟ قطعا همه چیز به ضعف و نیاز زنان باز نمی‌گردد و از سویی ارتباطی چندانی هم با علم و آگاهی و تبلیغات ندارد! هم‌زبانی، هم‌نشینی و هم‌کاری این سه «هم» تمام آنی‌ست که خانواده‌های امروز ما بدان نیاز دارد. این سه دستاوردی دارند به نام «همدلی»! همان که زنان برای به دست آوردنش کار سختی در پیش ندارند. فطرت و خلقت زنان همراهی و همدلی‌ست. با الهام درونی، شنیدن یا دیدن هم برانگیخته می‌شوند چه برسد درگیر آن «هم» ها شود! از آن سو به جهت همین خلقت متفاوت، تقویت و رشد همدلی در مردان نیازمند تجربه موقعیت‌های مادری‌ست. اگر دقت کنید بیشترین دستورات دینی ما به مرد در خانواده، معطوف به همین امور است. همدلی که ایجاد شود حتی اگر زن احساس نیاز نکند، حتی اگر زن بسیار توانمند باشد حتی اگر زن توقعی نداشته باشد مرد همواره ممنون دار اوست چرا که با جان دلش سختی‌های «موقعیت مادری» را درک کرده و در جهت جبران« مشقت‌های دیگری» گام بر می‌دارد. در پایان تشکر میکنم از تمام مردانی که یا به جهت مدیریت خوب همسرانشان، یا به جهت تربیت صحیح مادرانشان و یا به جهت ایمان و علم و آگاهی‌شان به این همدلی دست‌یافتند و تلاش میکنند این خیر کثیر را بر سر سفره خانواده‌های دیگر هم بگسترانند. @fatemearabzadeh
▫️نشست آموزشی «هویت دخترانه»▫️ ویژه مربیان و مبلغین حوزه‌های علمیه خواهران در اعتکاف‌های دانش‌آموزی زمان: دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲ - ساعت ۱۰ الی ۱۲ مکان: بلوار امین، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، سالن شهید سلیمانی پخش زنده: https://farhangi.whc.ir/ لطفا برای حضور به این آی اعلام بفرمایید @arabzade @fatemearabzadeh
این روزها که بحث و تفاخر به اون الحمدلله مرسوم شده و بین مذهبی‌ها جا افتاده، حواسمون به اون‌هایی که بچه‌دار نمیشن یا خدا براشون رو خواسته، باشه! یادمون باشه جانمان هم تک‌فرزند بودند.😊 امید داریم به حق مولود مبارک امشب، همه خانواده‌های ایرانی صاحب مسافر کوچولو بشن🤲 @fatemearabzadeh
ان‌شاءالله به زودی فایل این نشست در اینجا بارگزاری خواهم کرد 🙏
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
قسمت اول: مسائل هویتی دختران نوجوان ارائه کننده: خانم اعظم شیری، پژوهشگر و کنشگر حوزه زن و خانواده نشست تبلیغی آمادگی برای مربیان فرهنگی و مبلغان اعتکاف‌های دانش‌آموزی به همت معاونت فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران، اداره کل شبکه‌سازی و راهبری فرهنگی_تبلیغی @fatemearabzadeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
قسمت سوم: راه‌های انتقال مفهوم تفاوت‌های جنسیتی با محوریت هویت دختران نوجوان ارائه کننده: خانم لیلا عباسی، پژوهشگر و کنشگر حوزه زن و خانواده نشست تبلیغی آمادگی برای مربیان فرهنگی و مبلغان اعتکاف‌های دانش‌آموزی به همت معاونت فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران، اداره کل شبکه‌سازی و راهبری فرهنگی_تبلیغی @fatemearabzadeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
قسمت دوم: سیر محتوایی هویت دخترانه ارائه کننده: خانم عفت عرب‌زاده، پژوهشگر و کنشگر حوزه زن و خانواده نشست تبلیغی آمادگی برای مربیان فرهنگی و مبلغان اعتکاف‌های دانش‌آموزی به همت معاونت فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران، اداره کل شبکه‌سازی و راهبری فرهنگی_تبلیغی @fatemearabzadeh
بسم‌الله استادی داشتیم می‌گفت صد سال دیگه رو تصور کنید، اون موقع خونه‌ها چه شدن؟ خیابون‌ها؟ آدم‌ها؟ عزیزانتون؟ چه کسی از شما یاد میکنه؟ صد سال دیگه یعنی سال ۱۵۰۲ هجری شمسی زمانی که حتی عزیزترین‌های ما نیستند و کسی نیست خوبی و بدی ما رو یادش مونده باشه! اصلا چند نفر از ما اسم پدر بزرگِ پدربزرگِ پدربزرگ‌مون رو میدونیم؟ چه قدر به اسم ازش یاد میکنیم؟ تو این تصورها چه قدر دنیا سرد و نامرد میشه! چه قدر بی‌روح و بی‌درد میشه! چه قدر خوبه باور به این که ابد در پیش داریم و الا چه قدر زندگی غم داشت! به یاد همه درگذشتگان، همه اون‌هایی که به گردن ما حقی داشتن صلواتی بفرستیم و فاتحه‌ای روانه کنیم. بخونیم تا برامون بخونن.🌱 @fatemearabzadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چه قدر از این فیلم متاثر شدم. چه‌ کارهایی که به خاطر «قلة عددنا» رها کردیم! حال آنکه شاید ما مامور به آغازش بودیم و بقیه راه را دیگران طی میکردند. خدایا من را ببخش به خاطر همه حساب و کتاب‌های دنیایی‌ام! @fatemearabzadeh
بسمه تعالی 🟡 نگرش‌ها و کنش‌های اجتماعی - سیاسی بانوان محجبه شهر تهران مقدمه🔻 🔸دینداری در جامعه ایران چهره‌های متعدد دارد و یکی از این چهره‌های جدی مسئله پوشش زنان است که در تاریخ معاصر ایران فراز و فرودهایی را تجربه کرده است؛ بیشترین تغییرات در دوره پنجاه‌ساله پیش از انقلاب صورت گرفت و البته پس از انقلاب نیز همچون سایر پدیده‌های متغیر فرهنگی، متأثر از عوامل موافق و مخالف بوده است. 🔸در نیمه سال 1401 و با زمینه‌چینی‌های پیشینی، حجاب زنان در مرکز یک آشوب اجتماعی قرار گرفت که ضرورت توجه را دوچندان ساخت. بر همین اساس مرکز مطالعات فرهنگی تیام وابسته به پژوهشکده کاربردی تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع)، یک پیمایش سه‌گانه را تعریف نمود که هر یک متصدی سنجش وضعیت یک گروه از زنان یعنی زنان مکشفه، زنان کم‌حجاب و نهایتاً زنان باحجاب گردید. 🔸با لطف ربوبی و پس از اجرای دو پیمایش نخست در انتهای سال 1401 و نیمه سال 1402 اینک در پایان یک سال کاری و در انتهای سال 1402 کار پیمایش سوم هم به اتمام رسیده که نتایج آن در شُرف آماده‌سازی و عرضه است. ابعاد پژوهش🔻 🔸در پیمایش اخیر یکی از اهداف، خوشه‌بندی(گونه‌شناسی) بانوان محجبه است. معمولاً بررسی نگرش‌ها و کنش‌های مذهبی، فرهنگی - اجتماعی و سیاسی به‌شکل گسسته انجام می‌شود درحالی‌که گونه‌های مختلف در تقاطع این عوامل متنوع شکل می‌گیرد. تصور غالب، طیف گرایش‌ها و کنش‌های مذهبی را به‌شکل کلیشه‌ای روی گرایش‌ها و کنش‌های فرهنگی - اجتماعی و نیز سیاسی تطبیق می‌دهد غافل از آن‌که تنوعات بسیاری در این میانه وجود دارد. سنجش وضعیت دینداری در ایران علاوه بر سنجش نسبت افراد با فرهنگ و تمدن غربی نیازمند سنجش نسبت ایشان با اسلام سیاسی و به طور خاص مناسبت آنان با طیف‌های متنوع سیاسی موجود پس از شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی است. ازاین‌رو در پرسشنامه اخیر با لحاظ مقطع زمانی انجام پرسشنامه و نزدیکی به انتخابات مجلس شورای اسلامی، بخشی از سؤالات ناظر به این رویداد و نیز رویدادهای برجسته دیگر سیاسی تنظیم گردید. 🔸با توجه به فرصت انتخابات مجلس شورای اسلامی، بر آن شدیم که بخش اول داده‌های جمعیت‌شناختی، نگرش‌ها و رفتارهای سیاسی را به‌سرعت در اختیار علاقه‌مندان و تحلیلگران قرار دهیم. امید است که در تحلیل و کنش کنشگران در صحنه انتخابات مؤثر افتد. البته باید در نظر داشت که نتایج باید در پیوستگی با نگرش‌ها و رفتارهای فرهنگی- اجتماعی و نیز نگرش‌های مذهبی و در نسبت با مسئله بنیادین دینداری جامعه ایرانی و خوشه‌بندی دینداران مورد ملاحظه و مطالعه قرار گیرد. از این رو خوشه‌بندی بانوان محجبه، تنها پس از نشر داده‌های مرتبط با نگرش‌ها و کنش‌های فرهنگی- اجتماعی و نیز نگرش‌ها و کنش‌های مذهبی، امکان‌پذیر است. روش و جامعه آماری 🔻 🔸این تحقیق به دنبال بررسی نگرش‌‏ها و رفتارهای اجتماعی ـ سیاسی بانوان باحجاب شهر تهران است. روش انجام این پژوهش پیمایش است. جامعه آماری آن، بانوان باحجاب بالای 18 سال مناطق 22 گانه شهر تهران و حجم نمونه آماری، 1200 نفر از آنان‌که به‌صورت خوشه‌ای و تصادفی انتخاب شده‌‏اند. بانوان محجبه در این پژوهش افرادی هستند که پوشش سر و گردن را به‌صورت کامل دارند؛ اعم از این که نوع پوشش بدن آن‌‏ها با چادر یا مانتو باشد. همچنین ابزار گردآوری داده‌‏ها، پرسشنامه است. این پرسشنامۀ محقق‌ساخته با جمع‌بندی نظرات اساتید حوزه و دانشگاه و همچنین فعالان اجتماعی از بانوان و آقایان تهیه و تنظیم شده است. به منظور اعتبارسنجی پرسشنامه، پیش‌آزمون با تعداد نمونه 60 تایی از جامعه آماری صورت گرفته و مبتنی بر نتایج پیش‌آزمون پرسشنامه نهایی شده است. میانگین پایایی سؤالات پرسشنامه مبتنی بر آزمون آلفای کرونباخ 0/79 است. سوالات پژوهش🔻 🔸 این پژوهش به دنبال بررسی تفکیکی سؤالات زیر است: ◽️دلایل انتخاب حجاب توسط بانوان باحجاب چیست؟ ◽️نگرش بانوان باحجاب در مورد بانوان کشف حجاب کرده چگونه است؟ ◽️نگرش بانوان باحجاب در مورد حجابشان و بانوان باحجاب دیگر چیست؟ ◽️میزان تقیدات شرعی بانوان باحجاب به نوع حجابشان چه میزان است؟ ◽️سبک زندگی مدرن چه میزان در زیست بانوان محجبه بروز و ظهور دارد؟ ◽️خط فکری فمینیسم چه میزان در دیدگاه بانوان باحجاب وجود دارد؟ ◽️نظر بانوان باحجاب در مورد مسئولین نظام جمهوری اسلامی چیست؟ ◽️دیدگاه بانوان باحجاب درباره روحانیت در جامعه امروز چیست؟ ◽️نظر بانوان باحجاب درباره ریشه مشکلات کشور چیست؟ ◽️میزان و نوع مشارکت بانوان باحجاب در انتخابات مجلس سال 1402 چگونه است؟ ◽️نوع رفتارهای انتخاباتی بانوان باحجاب در دوره ‏های قبل چگونه است؟ برای مشاهده نتایج پیمایش کلیک کنید. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ مرکز مطالعات فرهنگی تیام Tiyaam.ir https://eitaa.com/tiyaam_cs