eitaa logo
منبرک فاطمی
6.8هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
1هزار ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷امام سجاد علیه‌السلام فرمودند: 💠اگر لعين - ڪه خدا لعنتش ڪند - تو را ڪرد ▫️و به اين فڪر انداخت ڪه تو نسبت به يڪى از اهل قبله (مسلمانان) برترے دارے ▫️ دقّت ڪن و ببين اگر آن شخص از تو بزرگتر است بگو: 🔹او در و عمل شايسته، از من پيشى گرفته و از من بهتر است. ▫️و اگر آن شخص از تو ڪوچڪتر باشد بگو: 🔹 من در و معاصى از او پيشى گرفته ام. بنابراين، او از من بهتر است. 📚القطره، ج۲ص۵۵۶
6.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸حتما حتما هم نشر بدید و هم چند بار گوش کنید این واقعیت الان بعضی از آدم‌هاست خدا رحم کنه 🔸چرا بعضی کم آوردند؟ منبرک_فاطمی 📒 @fatemi222
منبرک فاطمی
+تواضع صفت برجسته‌ https://eitaa.com/fatemi222/10315 تواضع و خضوع امام در کلام بزرگان https://eitaa.
سلام در ادامه بحث مواردی دیگر مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. +ثمرات تواضع +نشانه های تواضع +درجات تواضع +چرا تکبر اینقدر مذمومه +تفاوت عزت و تکبر +مواردی که تواضع جایزه +داستانهای متواضعان 🔸مبحث تواضع https://eitaa.com/fatemi222/11014
D1737075T13382828(Web)-mc.mp3
15.67M
🔹 خصلت تواضع و افتادگی در آیات قرآن و روایات ما نسبت به یک خصلت بسیار تاکید و توصیه شده است و از نشانه های مؤمنین و متقین و علمای عامل بیان شده است که اگر کسی عالم حقیقی است، این ویژگی را دارد و در قرآن کریم هم آمده است؛ 🎙 📺 ┄┄┅═✧❁🎙❁✧═┅┄ 📚 @fatemi222
✋ درجات تواضع خواجه عبدالله انصاری برای تواضع سه درجه قائل است: ۱) تواضع برای دین، آن است که راه مخالف دین را نپیماید. ۲) تواضع برای بندگان، آن است که همه کس را برادر خویش و برتر از خود بداند و ظن بد به آنها نبرد. ۳) تواضع برای حق، آن است که از رای خود، در خدمت به خلق و از راه و رسم خود در معاشرت، برای حق چشم‌پوشی کند و رضا به رضای او دهد. امام رضا (علیه‌السّلام) پیرامون درجات تواضع چنین فرموده است: تواضع درجاتی دارد، از آن جمله، انسان قدر خویش را بشناسد و با دلی سالم در جایگاه خود نشیند، دوست نداشته باشد به سوی کسی رود، مگر چنان که به سویش آیند (با مردم چنان‌که دوست دارد با او رفتار شود رفتار کند) اگر بدی ببیند، آن‌را با نیکی بپوشاند، فرو خورنده خشم و درگذرنده از (لغزش) مردم باشد و خداوند نیکوکاران را دوست دارد. منبرک_فاطمی 📒 @fatemi222
✋نشانه های تواضع در لا به لای روایات پیش گفته و تعریفهایی که از تواضع ارائه گردید، به برخی نشانه های تواضع نیز اشاره شد. در ضمن روایات دیگر نیز به اهم نشانه ها اشاره می شود: 1. ابتدا به سلام کردن؛ 2. پایین مجلس نشستن؛ 3. ریا و سمعه را ناخوش داشتن؛ چنان که علی علیه السلام فرمود: «ثَلَاثٌ هُنَّ رَأْسُ التَّواضُعِ اَنْ یَبْدَءَ بِالسَّلَامِ مَنْ لَقِیَهُ وَ یَرْضَی بِالدُّونِ مِنْ شَرَفِ الْمَجْلِسِ وَ یَکْرَهُ الرِّیَا وَ السَّمْعَةَ؛ سه چیز است که سرآغاز [و نشانه های] تواضع است: ابتدا به سلام کردن به کسی که با او برخورد می کند، رضایت دادن به نشستن پایین مجلس و ریا و سمعه را ناخوش داشتن.» 4. ترک جدل؛ 5. از ستایش گریزان بودن؛ چنان که امام صادق علیه السلام فرمود: «إِنَّ مِنَ التَّوَاضُعِ ... أَنْ یَتْرُکَ الْمِرَاءَ وَ إِنْ کَانَ مُحِقّاً وَ لا تُحِبَّ أَنْ یُحْمَدَ عَلَی التَّقْوَی؛ به راستی از [نشانه های [تواضع آن است که... جدل و جر و بحث را رها کند؛ هر چند حق با او باشد. و دوست نداشته باشد که بر تقوا ستایش شود.» منبرک_فاطمی 📒 @fatemi222
✋ثمرات تواضع: ۱ تواضع در مقابل بندگان، به حالت بندگی انسان نسبت به خدا کمک می کند. یعنی انسان از ارتباط خود با خدا لذت می برد. تواضع هم خودش محصول عبادت در برابر خدا است و هم خود تواضع، کمک می کند که انسان در مقابل خدا نصیب شایسته خودش را داشته باشد ۲-انسان متواضع همیشه در بین مردم دارای منزلت است تواضع باعث رفعت می شود. در محیط اجتماعی، خدا اورا بزرگ می کند و عزیز می کند. نقطه مقابل، کسی که متکبر است در چشم ها کوچک می شود. ولی ممکنه است ظاهری او را احترام کنند. ۳-تواضع زمینه تربیت علمی و اخلاقی می شود. چون باعث می شود تا برود رشد علمی پیدا کند. زمینه می شود تا برود از مکتب دانشمندان استفاده کند و بهره مند شوند. حتی انسان متواضع از شاگردهایش هم درس می آموزد. چون به هر درجه علمی برسیم فوق آن علم وجود دارد. ۴-محبوبیت: انسان با تواضع می تونه، دلها را مجذوب خودش بکند. انسانهای متواضع، دائما محبت و احترام و لطف دیگران را جذب می کند. ولی انسان متکبر، دشمنی دیگران را بر می انگیزند. زندگی یعنی آرامش و خوشی و خوشبختی . خوشبختی حق همه ی ما است . زندگی زیبا و آرام برای من وتواست .سعی کنیم آرامش و خوشی را وارد زندگی مون کنیم و یاد بگیریم چگونه می شود خوشبخت و سعادتمند و سالم زندگی کرد. منبرک_فاطمی 📒 @fatemi222
🔺مواردی که تواضع جایز نیست 🔸هر چیزی در اسلام حد و ضوابطی دارد. مثلاً تواضع و فروتنی در برابر شخص کافر یا دشمن جایز نیست. در برابر شخص متکّبر و خودبزرگِ‌بین نیز نمی‌توان تواضع کرد. اَلتَّكَبُّرُ مَعَ المُتَكَبِّرِ عِبادَةٌ تکبّر ورزیدن در برابر شخص متکبّر عینِ عبادت است. 🔸 اگر در برابر شخصی متکبّر فروتنی و تواضع کنیم هم خود را کوچک کرده‌ایم و هم او را در گناهش مساعدت کرده‌ایم. چنین کسی باید متوجّه گناه خود بشود و مانند خودش با او برخورد کرد. در برابر دشمن نیز فروتنی روا نیست. 🔸گزاره و گزارشی در دست است از یکی از غزوات رسول‌الله (ص) که در آن ابودجانه شجاعانه و با دشواری دشمنی را کشت. وقتی که آن مشرک را کشت با سینه‌ای سپر و هیبت و غرور راه می‌رفت. 📚 @fatemi222
🔺تفاوت عزت و تکبر میان عزّت و تکبّر چه تفاوت و فرقی وجود دارد؟ عزّت امر پسندیده و نیکویی است و تکبّر ناپسند و بد. عزّت فضل و ارزش است ولی تکبّر ضد ارزش است. عزّت حقیقی و راستین است، امّا کبر و غرور توهم و پندار است. گاهی میان ارزش‌ها و ضدارزش‌ها مرز باریک و حساسی وجود دارد. این دو موضوع روانی، یعنی تکبّر و عزّت به هم نزدیک‌اند امّا باز هم همسان و همسوی نیستند. باید همیشه دقّت کرد که این دو با هم آمیخته نشوند. مثلاً همّت بلند امر پسندیده‌ای است. امّا آرزوهای دراز ناپسند‌ند. آدمی باید علو همّت داشته باشد و همیشه به بالاتر بنگرد و اهداف خود را از آنچه که هست فراتر و بالاتر ببرد، امّا برخی بی‌آنکه همّتی داشته باشند در خیال خویش آرزوهای بلندی می‌آفریند و در حسرت آن‌ها می‌سوزند. در تکبّر و عزّت همچنین تفاوتی نهفته است. عزّت و سربلندی و در برابر هر کس و ناکسی سرخم نکردن امر پسندیده‌ای است و با تواضع قابل جمع است، امّا تکبّر خود را بزرگتر دیدن و گردن‌فرازی کردن است که پیامد آن تحقیر دیگران است. «وَ لِلهِ العِزَّةُ وَ لِرَسولِهِ وَ لِلمُؤمِنينَ» عزّت و سربلندی از آن خداوند و رسول او و مؤمنان است. امام سجّاد (ع) در دعا فرموده‌اند: وَ أَعِزَّنی وَ لَا تَبتَلِيَنی بِالكِبرِ مرا عزّت ده و گرفتار تکبّر مکن. بنابراین، نزدیکی این دو موضوع ممکن است موجب شود برخی افراد دچار اشتباه شوند و مثلاً عزّت را تکبّر بینگارند. امام سجّاد (ع) در کوچه و خیابان با عزّت راه می‌رفتند و مردم به تماشای او می‌پرداختند. روزی یک نفر یهودی به امام حسن مجتبی (ع) اهانت کرد و گفت: إِنَّ فِيكَ كِبْراً؛ در تو تکبّر دیده می‌شود. آن حضرت فرمودند: …كَلّا الكِبرُ لِلهِ وَحدَهُ وَ لَكِن فیَّ عِزَّةٌ. قالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ وَ لِلهِ العِزَّةُ وَ لِرَسولِهِ وَ لِلمُؤمِنينَ …هرگز ؛ بلکه کبر خاصّ خداوند است، ولی در رفتار من عزّت هست، زیرا خداوند فرموده است: عزّت ویژۀ خدا و رسول او و مؤمنان است. پس کبر فقط در مورد خداوند صحیح است البته آن هم معنای ممدوحی دارد و این معنای قبیح را ندارد. اما در انسانها فرق عزّت و کبر مثل تفاوت آب و سراب است. آب حقیقت دارد امّا سراب توهم و خیال است. 📚 @fatemi222
🔺چرا تکبر اینقدر مذموم است؟ 🔸روزی از یکی از اساتید اخلاق پرسیدم که چرا در میان آن همه رذایل و بدی‌های اخلاقی خداوند این همه از تکبّر، نکوهش و مذمّت کرده است؟ 🔸 دروغگویی، بدگمانی، غیبت، تهمت، چشم‌چرانی و مانند این‌ها چه بسا بیشتر از تکبّر مردم را گرفتار کرده است؛ چرا تکبّر مذموم‌تر است فَلَبِئسَ مَثوَى المُتَكَبِّرينَ؟ ایشان فرمودند: چون متکبّر با تکبّرِ خود با خداوند سبحان مقابله می‌کند، زیرا تکبّر فقط ویژۀ خداست. اللَّهُ أَكبَرُ مِن أَن يوصَفَ فراتر و کبیرتر از آن است که وصف شود. 🔸لذا بندگان باید تواضع پیشه کنند نه تکبّر. خدا می‌گوید: الْكِبْرِيَاءُ رِدَائِی 🔸 کبریا ردایِ من است. این‌که به خدا می‌گوییم متکبّر بار منفی ندارد: السَّلامُ الْمُؤمِنُ المُهَيمِنُ العَزيزُ الجَبَّارُ المُتَكَبِّرُ… وقتی که خدا را متکبّر می‌خوانیم به معنای آن است که عزّت و عظمت زیبندۀ اوست. 🔸 ما ذاتاً ضعیف و ناتوان هستیم، امّا خداوند توانا و عظیم و کبیر است. او آفرینندۀ همه چیز است و کبریا واقعاً و حقیقتاً زیبندۀ اوست پس متکبّر با خدا هماوردی و رقابت کرده است. لذا: مَن تَكَبَّرَ وَضَعَهُ اللَّهُ هر که تکبّر ورزد خداوند او خوار می‌سازد. 📚 @fatemi222
🌹پیامبراسلام صلی الله علیه و آله درباره ویژگی‌های انسان‌های آخرالزمان می‌فرماید: یَأتِی عَلَی النَّاسِ زَمانٌ … دینُهُم دَراهِمُهُمْ وَ هَمُّهُمْ بُطُونُهُمْ وَ قِبلَتُهُمْ نِساؤُهُمْ یَرکَعُونَ لِلرَّغِیفِ وَ یَسْجُدُونَ لِلدِّرْهَمِ حیارَی سُکاری لا مُسلِمینَ وَ لا نَصاری» ♦️«زمانی بر مردم خواهد آمد که درهم‌های آنان دینشان خواهد بود و همت ایشان شکمشان و قبله آنها زنانشان. برای طلا و نقره، رکوع و سجود به جای می‌آورند. آنان همواره در حیرت و مستی خواهند بود. نه بر مذهب مسلمانی اند و نه بر مسلک نصرانی. 📚محدث نوری، مستدرک الوسائل، ج ۱۱، ص ۳۷۹، ح ۱۳۳۰۵ 📚 @fatemi222