eitaa logo
منبرک فاطمی
6.1هزار دنبال‌کننده
856 عکس
843 ویدیو
1.3هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،و داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️امرمعروف و نهی منکر ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز 🔺فهرست + تبلیغات شما + فروشگاه https://eitaa.com/fatemi222/6618 @a
مشاهده در ایتا
دانلود
امام، جلودار كسانى است كه جلوتر از زمان را مى‌خواهند... امام، جلودار كسانى است كه جلوتر از زمان را مى‌خواهند؛ چون امام براساس واقعيت‌هايى حكومت مى‌كند و رهبرى مى‌كند كه هنوز علوم انسانى، آن را كشف نكرده‌اند و جلوتر از علم و جلوتر از زمان و آگاهىِ‌ انسان هستند. چون چنين امامى ضرورت دارد، پس وجود دارد. و چنين امامى را تو بايد كشف كنى و چنان امامتى را تو بايد زمينه‌ساز باشى. هيچ نمى‌توانى كه سر بچرخانى كه نمى‌شود 📚 تو مي آيي(ويرايش جديد)‌صفحه 81 🔶استاد علی صفایی حائری: ویژه میلاد حضرت علی علیه‌السلام https://eitaa.com/fatemi222/5084
🔰 ولايت چيست؟ 🔶🔸اين ولايت، بالاتر از محبت و دوستى و عشق است؛ 🔸 كه عشق على در دل دشمنان او هم خانه داشت. 🔸 آنها كه شكوه و وقار كوه و زيبايى دشت و عظمت كوير و دريا و جلوه‏ى طلوع و غروب، اسيرشان مى‏ كند و چشمشان را مى‏ گيرد و دلشان را به بند مى‏ كشد، چگونه مى‏ شود شكوه و عظمت آن روح بزرگتر از كوه، زيبايى و گستردگى آن قلب وسيع‏تر از هستى و عظمت و ناپيدايى آن سينه‏ ى ناپيداتر از كوير و عميق‏تر از دريا و جلوه‏ ى آن طلوع بى غروب، چشم و دل و عشق و احساسشان را پر نكند. 🔸هر كس با هر مشربى و عقيده‏ اى، مى‏ تواند دوستدار على باشد. 🔸 در على، علم و عشق، تدبير و شمشير، حريت و عبوديت، نجواى دل و آتش سخن، زمزمه‏ى شب و فرياد روز، قدرت و عزت و تواضع و ذلت، نرمش و آشنايى و خشونت و پايدارى، 🔸 در على اين همه هست و اين همه بخاطر حق است و براى اوست و اين است كه همه‏ ى او دوست داشتنى است و حتى دشمنش در دل شيفته‏ ى اوست و مخالفش در پنهان شيداى او. 🔸 ولايت على، نه على را دوست داشتن كه فقط على را دوست داشتن است. 🔸ولايت على، على را سرپرست گرفتن و از هواها و حرف‏ ها و جلوه‏ ها بريدن است. 📝 استاد علی صفایی حائری 📚 کتاب غدیر ، صفحه ۱۱ ویژه میلاد حضرت علی علیه‌السلام https://eitaa.com/fatemi222/5084
🔰 ولایت ادامه ی توحید 🔷🔹 و اين ولايت، ادامه ‏ى ولايت حق است و دنباله ‏ى توحيد، آن هم توحيدى در سه بعد؛ در درون و در هستى و در جامعه؛ 🔹 كه توحيد در درون انسان، هواها و حرف‏ ها و جلوه ‏ها را مى ‏شكند؛ هواهاى دل و حرف ‏هاى خلق و جلوه ‏هاى دنيا را. 🔹 و در جامعه طاغوت ‏ها را كنار مى‏ ريزد 🔹 و در هستى خدايان و بت‏ ها را. 🔹 در اين حد، موحد، جز خدا كسى را حاكم نمى‏ گيرد. 🔹 جز وظيفه چيزى او را حركت نمى‏ دهد. هيچ قدرت و ثروت و جلوه ‏اى در روح او موجى نمى ‏آورد و هيچ دستورى او را از جا نمى‏ كَنَد. جز دستور حق و امرِ اللّه، از هر زبانى كه اين دستور برخيزد و از هر راهى كه اين امر برسد. 🔹 و هنگامى كه روحى به آزادى رسيد و جز امر حق امرى نداشت و جز خواست او خواهشى نداشت، اين روح به ولايت مى ‏رسد و به سرپرستى مى‏ رسد و دستور او و حتى نگاه او در دل‏ هاى موحد عاشق، حركت مى ‏آفريند. 🔹 و اين است كه رسول به ولايت رسيد و به اولويت رسيد؛ كه النَّبىُ أَوْلى‏ بِالمُؤمِنينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ. 🔹 و اين است كه على به ولايت مى ‏رسد؛ كه: مَنْ كُنْتُ مَولاه فَهذا عَلىٌّ مَولاه. 🔹 اين هم پس از آن جمله ‏ى استفهامى و اقرارى أَلَسْتُ أَوْلى‏ بِكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ؟ 🔹 و اين است كه پيشوايان ديگر به ولايت مى‏ رسند؛ كه به عصمت و آزادى و آگاهى رسيده بودند. اذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهيرا. و اين معناى ولايت است 📝 استاد علی صفایی حائری (عین.صاد) 📚 کتاب غدیر، صفحه 12 ویژه میلاد حضرت علی علیه‌السلام https://eitaa.com/fatemi222/5084
🔰 هدف ولایت 🔷🔹 اين كافى نيست كه انسان‏ هاى مرفهى بسازيم، بلكه بايد براى آنها جهتى و راهى را در نظر بگيريم كه آنها پس از رفاه و تكامل استعدادها در آن راه بيفتند و آن جهت را انتخاب كنند. 🔹 اين رهبرى و سرپرستى بالاتر از امنيت و پاسدارى و بالاتر از رفاه و پرستارى، هدف دارد. 🔹 اين رهبرى در زمينه‏ى آزادى و با هدف آموزگارى و شكوفا كردن استعدادهاى انسان و با هدف تشكيل جامعه انسانى براساس قسط همراه است 🔹كه على مى‏ گفت: لَيْسَ أَمْرى و أَمْرُكُمْ واحداً انّى أُريدُكُمْ للّه و أَنْتُمْ تُريدُونَنى لأَنْفُسِكُمْ. 🔹هدف من و شما يكى نيست. من شما را نه براى خودم و نه براى‏ خودتان، كه براى حق مى ‏خواهم، در حالى كه شما مرا به خاطر خويشتن و منافع خود خواستاريد. 🔹شما مى‏ بينيد من مثل عثمان نيستم كه شما را بچاپم، به اين خاطر به من روى آورديد، 🔹اما من شما را نه براى خودم مي خواهم و نه براى رفاه خودتان، كه براى حق مى‏ خواهم. 🔷🔹اين كافى نيست كه انسان‏ هاى مرفهى بسازيم، بلكه بايد براى آنها جهتى و راهى را در نظر بگيريم كه آنها پس از رفاه و تكامل استعدادها در آن راه بيفتند و آن جهت را انتخاب كنند. 📝 استاد علی صفایی حائری (عین.صاد) 📚 کتاب غدیر،صفحه ۲۵ ویژه میلاد حضرت علی علیه‌السلام https://eitaa.com/fatemi222/5084
🔰 مقام ولایت 🔷🔹 و اين مقام ولايت است كه از دل آن عرب ‏هاى خون ‏ريز تهديست، از دل آن مردان محدود گرفتار، روح ‏هايى را بيرون كشيد كه تمام هستى را در يك گام طى كردند و حتى به بهشت قناعت نورزيدند. 🔹 اين مقام ولايت است كه از ابوذر كه براى هيچ زنده بود و براى هيچ مى‏ مرد، ابوذرى بيرون كشيد كه براى حق زنده بود و براى او مى‏مرد و حتى تنها مى‏ مرد. 🔹 و اين مقام ولايت است كه از بلال، بلالى كه تا ديروز افتخارش به اربابش بود، بلالى آفريد كه روياروى اربابش مى‏ ايستاد و او را پست و حقير و محدود مى‏ ديد و به راهنماييش همّت بسته بود و براى مبارزه ‏اش آماده گشته بود. 🔹 و اين مقام ولايت است كه از سلمان، اين كوير تشنه و اين مسافر پايدار، دريايى ساخت، دريايى از عظمت و آگاهى و عشق. 🔹 اين مقام ولايت است كه استعدادهاى بشر را بيرون ريخت و خلق كريمه و استعدادهاى خوب او را شكوفا كرد و از بشر، انسان بيرون كشيد و او را از ظلمات نفس، از ظلمت خلق دنيا، از هواها و حرف ‏ها و جلوه ‏هاى پوچ، به سوى نور هستى هدايت كرد. 🔹 انسانى كه ديگر در سطح غريزه و حرف‏ ها و محدودها زندگى نمى ‏كرد و با اين معيارهاى كم و كوتاه اندازه نمى‏ گرفت. 📝 استاد علی صفایی حائری (عین.صاد) 📚 کتاب غدیر،صفحه 21 ویژه میلاد حضرت علی علیه‌السلام https://eitaa.com/fatemi222/5084
🔰چه کسی در درونت حکومت دارد ؟ 🔷🔹 ولايت يعنى تنها على را حاكم گرفتن و تنها او را دوست داشتن و اين ولايت و سرپرستى است كه معاويه و احمد حنبل و جرج جرداق و و و از آن بهره‏اى ندارند، كه حاكم در درون آنها و محرك در وجود آنها امر على و دستور على نيست؛ كه هواها و حرف‏ ها و جلوه‏ ها در آنها حكومت دارند. 🔹 معاويه گر چه على را دوست دارد، ولى سلطنت را بيشتر از على ‏خواهان است و دوستدار آن است. 🔹و احمد حنبل گر چه براى على شعر مى ‏سرايد اما حكومت ديگرى را به عهده دارد. و جرج جرداق گر چه از على مى‏ نويسد، اما براى على نمى ‏نويسد؛ كه محركى ديگر دارد و عاطفه ‏اى فقط او را به چرخ انداخته است. 🔹اما مالك؟ اين مالك است كه ولايت على را به عهده دارد و اين بار گران را به آسانى مى‏ كشد. 🔹مالك چند سال براى نابودى معاويه رنج كشيده و كوشش كرده است. خويش و فاميل و قبيله‏ اش را به خون كشيده، شب‏ها و روزها را بر روى لبه‏ ى تيغ و سرِ نيزه‏ ها گذرانده و شمشير زده و شمشير زده تا اين كه لشگر شام را عقب رانده و معاويه را به حركت وادار كرده و در بيرون از خيمه آماده ‏ى فرار نموده، هان چيزى نمانده تا اين بت بزرگ بشكند و اين طاغوت سركش بميرد و يا فرارى شود و مالك به هدف نهايى، به پيروزى محبوب دست بيابد و در ميان قومش و در ميان تمام مردم به بزرگى معرفى شود و بر رقيب خودش، اشعث و بر قبيله‏ى رقيبش، كِنده، پيروز شود. 🔹 درست در اين هنگام، در اين هنگام، على او را مي خواند، على او را مى‏ طلبد. على مى‏ گويد كه برگرد. و اين از مرگ سخت‏ تر و اين از مرگ جانكاه ‏تر است. 🔶🔸 مخالفت يك هوى، مخالفت يك هوس، مخالفت با يك حرف و گذشتن از حرف‏ هاى خلق، مخالفت با يك جلوه از جلوه ‏هاى دنيا ما را مى ‏شكند، ما را از پاى در مى‏آورد. ما از راه حق با يك حرف با يك فحش با يك پشيز باز مى‏ گرديم 🔸 و اما مالك؟ و اما مالك؟ او از تمام هواهاى چند ساله و تمام حرف ‏هاى تمام مردها و زن ‏هاى عرب و از زمزمه ‏ى خفيف زبان ‏ها بر سر راه مردان فاتح و از نگاه‏ هاى شيفته‏ ى سرداران پيروز و از تمام جلوه‏ هاى دنيا، از اين همه مى‏ گذرد و باز مى‏ گردد و به على اين سرپرست آگاه ملحق مى‏شود. 🔸 چرا؟ چون در درون مالك، ديگر هواها و غريزه‏ ها حرف‏ ها و زمزمه ‏هاى زن‏ هاى عرب جلوه‏ هاى پررنگ و برق دنيا حاكم نيست، 🔸 اينها كوچكتر از اين هستند كه در روح بزرگ مالك موجى و حركتى ايجاد كنند... 🔸 او به ولايت رسيده و از نعمت ولايت برخوردار است. نشستن و ايستادن و آمدن و رفتن و دوست داشتن و دشمن داشتن او همه از سمت‏ ولىّ كنترل مى‏شود؛ نه از طرف هواها و حرف ‏ها و جلوه ‏ها. 🔸 مالك اين را يافته كه على اين مرد آزاد از غير حق و اين انسان آگاه حق، بيش از مالك به مالك علاقه دارد و بيش از مالك از مصالح و منافع مالك آگاهى دارد و بيشتر از مالك به منافع او مى‏ انديشد و بهتر به منافع او مى‏ انديشد؛ 🔸 پس ديگر جاى درنگ نيست و جاى سركشى نيست؛ كه سركشى‏ ها حماقت‏ هاى زيان آورى بيش نيستند. جاى تسليم است و اطاعت و پيروى و تشيع و دنباله روى. 📝 استاد علی صفایی حائری (عین.صاد) 📚 کتاب غدیر،صفحه 14 ویژه میلاد حضرت علی علیه‌السلام https://eitaa.com/fatemi222/5084
🔰 زير بناى ولايت‏ 🔻و زير بنا و سرّ آن همه فداكارى و جانبازى شيعه در طول تاريخ همين شناخت و همين يافت برهانى و عينى است: ◾️ 1- او مى‏ داند كه ولى بيش از او به او علاقه دارد. ◾️ 2- و بيش از او به منافع او آگاهى دارد، لذا امر او را هر چه باشد مى ‏پذيرد و دستور او را هر چه باشد گردن مى‏ نهد و حتى به ميان آتش مى‏ نشيند و به استقبال مرگ مى ‏رود. 🔻و همان طور كه من وقتى مى‏ يابم كه فلان مكانيك آگاهى و دلسوزى دارد، تمام اجزاء ماشين را تحت اختيار او مى ‏گذارم و تمام مسايل را از او مى ‏پرسم و از او مى ‏گيرم. 🔻 آنها كه ولايت را قبول كردند، آنهايى هستند كه يافتند ماشين پيچيده‏ ى وجود آنها را امام و ولى بهتر از خود آنها رهبرى مى ‏كند و در اين راه شلوغ هستى كه اعمال و افكار انسان غوغايى بپا كرده، او بهتر انسان را به مقصد مى ‏رساند و نجات مى ‏دهد. 🔻 و توضيح اين ولايت و سرسپردگى در همين آگاهى نهفته است. 🔺 وجود ما، جسم ما، جان ما، براى خداست و از اوست. هر كس كه اينها را بهتر به كار بگيرد، در اينها حق تصرف دارد. 🔻و همين است كه رسول خدا و پيشوايان اولويت دارند. به تصرف در هستى ما، سزاوارتر از ما هستند. ◀️ و همين است كه پدر بر فرزند و بر اموال فرزند ولايت دارد و حق تصرف دارد. ◀️ و در اين هنگام و پس از آن همه توضيح مى‏ توانم بگويم كه چرا ولايت بزرگترين نعمت‏ هاست و بالاترين نعمت‏ هاست و به تعبير قرآن متمم نعمت‏ هاست؛ ◀️ چون اين مقام ولايت است كه تمام نعمت ‏ها را به كار مى ‏گيرد و به جريان مى ‏اندازد و اين مقام ولايت است كه تمام استعداد ها را شكفته مى ‏كند و بارور مى‏ نمايد، درست مثل اينكه من يك كارخانه ‏ى‏ بزرگ وسيع را دارا باشم اما از طرز كار و طرز بهره‏ بردارى از آن بى‏ خبر باشم. 🔻 اين كارخانه كه مى‏ تواند در روز، بى نهايت به من سود برساند، بر اثر نبود آگاهى و جهالت من، يك بار سنگين مى‏ شود كه به مرور زمان مرا از پاى در مى ‏آورد و خودش هم مى‏ پوسد و هدر مى‏ شود. 🔻 يك مهندس آگاه و مهربان متمم اين كارخانه‏ ى وسيع و عظيم است. بدون او اين همه نعمت، اين همه استعداد، راكد مى ‏ماند و حتى به هدر مى‏ رود و ضايع مى ‏گردد. 📝 استاد علی صفایی حائری (عین.صاد) 📚 کتاب غدیر،صفحه 20 ویژه میلاد حضرت علی علیه‌السلام https://eitaa.com/fatemi222/5084
🟩1️⃣👈فضائل فضائل امام علی در قرآن(۱) https://eitaa.com/fatemi222/9356 فضائل امام علی در قرآن(۲) https://eitaa.com/fatemi222/9357 فضائل امام علی در قرآن(۳) https://eitaa.com/fatemi222/9358 لیلَةُ المَبیت https://eitaa.com/fatemi222/10295 فضایل حضرت علی علیه السلام[۷] https://eitaa.com/fatemi222/2333 فضائل حضرت علی علیه السلام(۶) https://eitaa.com/fatemi222/2334 شهادت اهلبیت براعمال https://eitaa.com/fatemi222/2339 ولایت علی علیه السلام https://eitaa.com/fatemi222/11261 مقام و منزلت امیرالمومنینpdf https://eitaa.com/fatemi222/7638 پرتوی از فضائل امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام https://eitaa.com/fatemi222/9359 🟩2️⃣👈ویژگی ها قانون مداری حضرت علی علیه السلام https://eitaa.com/fatemi222/2332 تقوا و مدیریت علی (ع) https://eitaa.com/fatemi222/4748 🟩3️⃣👈محبت آثار محبت اهلبیت .https://eitaa.com/fatemi222/2335 رابطه محبت و مودت https://eitaa.com/fatemi222/2337 مجالس اهل بیت(علیهم¬السلام)نماد https://eitaa.com/fatemi222/10407 کنکور محبت به اهل بیت(ع) https://eitaa.com/fatemi222/9508 اثر محبّت به امام علی https://eitaa.com/fatemi222/9343 🔺شش نکته در باره ولایت https://eitaa.com/fatemi222/11967 4⃣👈الگوی من قهرمانِ زندگیِ منpdf https://eitaa.com/fatemi222/7642 چرا اسـم ائــمه در قــرآن بیــــان نشــده؟ https://eitaa.com/fatemi222/9341 شیعه واقعی امیرالمؤمنین‌ علیه السلام https://eitaa.com/fatemi222/10188 راز مظلومیت امیرالمومنین pdf https://eitaa.com/fatemi222/8437 5⃣👈پدر بمناسبت روز پدر https://eitaa.com/fatemi222/2336 تواضع مقابل پدر https://eitaa.com/fatemi222/11028 مقامهای آقای مرعشی و پدر https://eitaa.com/fatemi222/6843 چهل نکته از غدیر https://eitaa.com/fatemi222/9316 ✅صوت و فایل فضائل حضرت https://eitaa.com/fatemi222/11966 منزلت حضرت https://eitaa.com/fatemi222/11964 امیرالمومنین انقلابی https://eitaa.com/fatemi222/11977 قطره ای ازفضائل https://eitaa.com/fatemi222/11962 ارکان جهاد تبیین https://eitaa.com/fatemi222/11961 ویژه نامه https://eitaa.com/fatemi222/11960 خدمات حضرت https://eitaa.com/fatemi222/11965 مقام پدر https://eitaa.com/fatemi222/11963
انتشار جهت دوستان و ارادتمندان 👆
امیرالمومنین انقلابی تا انقلاب امیرالمومنینی.pdf
283.5K
🌀امیرالمومنین انقلابی تا انقلاب امیرالمومنینی 🔰 مناسبت: ولادت امام علی(ع) + دهه فجر ✍️ سیر بحث: 🔻چرا امیرالمومنین با اینکه همۀ عوامل محبوبیت را داشتند در جامعۀ خودشان آنقدر محبوب نبودند؟ 🔻مگر چه چیزی عامل محبوبیت هست؟ یکی از آنها علم هست. خب امیرالمومنین در علم سرآمد بودند اما چرا خوارج به حضرت بد و بیراه می گفتند و می گفتند چقدر علی می فهمد؟ 🔻عوامل دیگر محبوبیت چیست؟ شجاعت، تولد خارق العاده، تبلیغات خدا و رسول خدا ص ... اما چرا هیچکدام کار امیرالمومنین را پیش نبرد؟ ویژه میلاد حضرت علی علیه‌السلام https://eitaa.com/fatemi222/5084
👌طلبه فقیری که به لوسترهای حرم حضرت امیر المؤمنین عليه السلام در نجف اعتراض کرد و ثروت او از حد گذشت!! 🔰فاضل بزرگوار سید جعفر مزارعى نقل کرده: یکى از طلبه هاى حوزه با عظمت نجف از نظر معیشت در تنگنا و دشوارى غیر قابل تحملّى بود. روزى از روى شکایت و فشار روحى کنار ضریح مطهّر حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام عرضه مىدارد: شما این لوسترهاى قیمتى و قندیل هاى بى بدیل را به چه سبب در حرم خود گذارده اید در حالى که من براى اداره امور معیشتم در تنگناى شدیدى هستم؟! شب امیرالمؤمنین علیه السلام را در خواب میبیند که آن حضرت به او مى فرماید: اگر مى خواهى در نجف مجاور من باشى، اینجا همین نان و ماست و فجل و فرش طلبگى است و اگر زندگى مادّى قابل توجّهى مى خواهى باید به هندوستان در شهر حیدرآباد به خانه فلان کس مراجعه کنى، چون حلقه به در زدى و صاحب خانه در را باز کرد به او بگو: *به آسمان رود و کار آفتاب کند* پس از این خواب، دوباره به حرم مطهّر مشرف مى شود و عرضه مى دارد: زندگى من اینجا پریشان و نابسامان است، شما مرا به هندوستان حواله مى دهید!! بار دیگر حضرت را خواب مى بیند که مى فرماید: "سخن همان است که گفتم، اگر در جوار ما با این اوضاع مى توانى استقامت ورزى اقامت کن، اگر نمى توانى باید به هندوستان به همان شهر بروى و خانه فلان راجه را سراغ بگیرى و به او بگویى: به آسمان رود و کار آفتاب کند!" پس از بیدار شدن و شب را به صبح رساندن، کتاب ها و لوازم مختصرى که داشته به فروش مى رساند، و اهل خیر هم با او مساعدت مى کنند تا خود را به هندوستان مى رساند و در شهر حیدرآباد سراغ خانه آن راجه را مى گیرد. مردم از این که طلبه اى فقیر با چنان مردى ثروتمند و متمکن قصد ملاقات دارد، تعجب مى کنند!!  وقتى به در خانه آن راجه مى رسد در مى زند، چون در را باز مى کنند، مى بیند شخصى از پله هاى عمارت به زیر آمد، طلبه وقتى با او روبرو مى شود مى گوید: (به آسمان رود و کار آفتاب کند) فوراً راجه پیش خدمت هایش را صدا مى زند و مى گوید: "این طلبه را به داخل عمارت راهنمایى کنید، و پس از پذیرایى از او تا رفع خستگى اش وى را به حمام ببرید و او را با لباس هاى فاخر و گران قیمت بپوشانید." مراسم به صورتى نیکو انجام مى گیرد و طلبه در آن عمارت عالى تا فردا عصر پذیرایى مى شود. فردا دید محترمین شهر از طبقات مختلف چون اعیان و تجار و علما وارد شدند و هر کدام در آن سالن پر زینت در جاى مخصوص به خود قرار گرفتند، از شخصى که کنار دستش بود پرسید: چه خبر است؟ پاسخ شنید: مجلس جشن عقد دختر صاحب خانه است! پیش خود گفت: وقتى به این خانواده وارد شدم که وسایل عیش براى آنان آماده است. هنگامى که مجلس آراسته شد، راجه به سالن درآمد، همه به احترامش از جاى برخاستند، و او نیز پس از احترام به مهمانان در جاى ویژه خود نشست. نگاه رو به اهل مجلس کرد و گفت: آقایان من نصف ثروت خود را که بالغ بر فلان مبلغ مى شود از نقد و مِلک و منزل و باغات و اغنام و اثاثیه به این طلبه که تازه از نجف اشرف بر من وارد شده مصالحه کردم و همه مى دانید که اولاد من منحصر به دو دختر است، یکى از آنها را هم که از دیگرى زیباتر است براى او عقد مى بندم، و شما اى عالمان دین، هم اکنون صیغه عقد را جارى کنید! چون صیغه محرمیت جارى شد، طلبه که در دریایى از شگفتى و حیرت فرو رفته بود، پرسید: شرح این داستان چیست؟ راجه گفت: من چند سال قبل قصد کردم در مدح امیرالمؤمنین (علیه السلام) شعرى بگویم، یک مصراع گفتم و نتوانستم مصراع دیگر را بگویم. به شعراى فارسى زبان هندوستان مراجعه کردم، مصراع گفته شده آنها هم چندان مطلوب نبود، به شعراى ایران مراجعه کردم، مصراع آنان هم چندان چنگى به دل نمى زد، پیش خود گفتم: حتماً شعر من منظور نظر کیمیا اثر امیرالمؤمنین (علیه السلام) قرار نگرفته است، لذا با خود نذر کردم اگر کسى پیدا شود و مصراع دوم این شعر را به صورتى مطلوب بگوید، نصف دارایى ام را به او ببخشم و دختر زیباتر خود را به عقد او در آورم. شما آمدید و مصراع دوم را گفتید، دیدم از هر جهت این مصراع شما درست و کامل و تمام و با مصراع من هماهنگ است. طلبه گفت: مصراع اول چه بود؟ راجه گفت: "به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند" طلبه گفت: مصراع دوم از من نیست بلکه لطف خود امیرالمؤمنین (علیه السلام) است. راجه سجده شکر کرد و خواند: *به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند* *به آسمان رود و کار آفتاب کند* 📕 منبع: کتاب عبرت آموز ویژه میلاد حضرت علی علیه‌السلام https://eitaa.com/fatemi222/5084