۵ گروهی که در «ربا» لعن شدند
🔹بزرگی تعابیر در آیات و روایات در موضوع «ربا»، تقریباً درباره هیچ گناه دیگری سابقه ندارد، چنان که حتی قتل، سرقت و فحشا نیز مشمول چنین تعابیری نیستند.
🔹در این زمینه نهتنها فرد رباخوار، بلکه تمام کسانی که در این تبادل شرکت داشتهاند مورد شدیدترین عتابها قرار گرفتهاند.
🔹 روایتی از امیرالمؤمنین(ع)، نقل شده که فرمود: «لَعَنَ رَسُولُ الله (صلّی الله علیه و آله) اَلرِّبا وَ آکِلَهُ و َبائِعَهُ و َمُشْتَریَهُ وَ کاتِبَهُ و َشاهِدَیْهِ».
🔹این روایت در تهذیب الاحکام طوسى، وسائل الشیعة شیخ حر عاملى، همچنین مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل مرحوم محدّث نورى، و حتی در کتب عامه مانند سنن البیهقی الکبرى بیهقى نقل شده است.
🔹 نکته جالب اینکه در این گروه از روایات که خاصّه و عامّه نقل کردهاند ربا و متعلّقات آن، هم مورد لعن و نفرین خداوند و هم مورد لعنت رسول خدا (صلّى الله علیه و آله) و هم مورد نفرین ملائکه خداوند، قرار گرفته است.
🔹در روایت بالا امیرالمؤمنین میفرماید رسول خدا پنج گروه را در ارتباط با ربا لعن نموده است:
۱_رباخوار
۲_فروشنده مال ربوی
۳_ربادهنده
۴_کسى که ربا را محاسبه مىکند
۵_شهود قرارداد ربا.
🍃🌹🍃
@fatemi222
به موجب ماده یک قانون، نحوه اجرای اصل ۴۹ قانون اساسی ربا بر دو نوع است:
ربای قرضی: بهرهای است که مقرض طبق شرط، بنا و روال، از مقترض دریافت نماید.
ربای معاملی: زیادهای است که یکی از طرفین معامله، زائد بر عوض یا معوض از طرف دیگر دریافت کند، به شرطی که عوضین مکیل یا موزون و عرفا یا شرعا از جنس واحد باشند.
🍃🌹🍃
@fatemi222
🔺«یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَذَرُواْ مَا بَقِىَ مِنَ الْرِّبَو اْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ»
سوره بقره آیه ۲۷۸
🔺 اى کسانى که ایمان آورده اید! تقواى الهى پیشه کنید و آنچه را از (مطالبات) ربا باقى مانده است، رها کنید، اگر ایمان دارید.
🔺نکتهها
در آیات قبل به مفاسد ربا اشاره شده که ربا فرد و جامعه را از تعادل خارج و آشفته مى کند؛ «یتخبّطه الشیطان» و روشن شد که ربا در حقیقت کم شدن است، نه زیاد شدن؛ «یمحق الربا» اکنون نهى از ربا را صریحاً بیان مى کند. «ذروا مابقى من الربا»
🔹در تفاسیرِ مجمعالبیان، المیزان و مراغى نقل شده است که وقتى آیه تحریم ربا نازل شد، برخى از صحابه همانند خالدبن ولید، عباس و عثمان، از مردم مقدارى طلب از بابت ربا داشتند، آنها در مورد طلبکارى خود، از پیامبر (ص) کسب تکلیف کردند و آیه فوق نازل شد. پیامبر (ص) بعد از نزول این آیه فرمود: عباس، عموى من نیز حق مطالبه ربا ندارد و قبل از همه، باید خویشان من دست از ربا بردارند.
🔹 همچنان که در طى خطبه اى فرمود: «وکلّ ربا فى الجاهلیة موضوع تحت قدمىّ هاتین و اوّل ربا اَضع ربا العباس» تمام رباهاى مقرر در دوره جاهلیت را زیر پاى مى اندازم و از همه پیشتر رباهایى که براى عباس است.
✅پیامها
۱- رباخوارى، از عادات زمان جاهلیت بود که مسلمانان صدر اسلام نیز به آن آلوده بودند. «یا ایها الذین آمنوا... ذروا»
۲- تقوا، مرحله اى بالاتر از ایمان است. «یا ایها الذین آمنوا اتّقوا اللّه»
۳- رباخوار، مالک بهره نمى شود و اسلام سود رَبَوى را به رسمیّت نمى شناسد. «ذروا مابقى من الربا»
۴- لازمه ایمان و تقوا، صرف نظر کردن از مال حرام است. «ان کنتم مؤمنین»
🍃🌹🍃
@fatemi222
«فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُواْ فَأْذَنُواْ بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِنْ تُبْتُمْ فَلَکُمْ رُءُوسُ أَمْوَ لِکُمْ لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ»؛ بقره ۲۷۹
🔹 پس اگر چنین نکردید (بدانید که) اعلان جنگ با خدا و رسولش دادهاید و اگر توبه کنید، (اصل) سرمایههاى شما از آنِ خودتان است. (ودر این صورت) نه ستم مى کنید و نه بر شما ستم مى شود.
✋نکتهها
در اسلام، نه اجازه ربا و بهره کشى و #استثمار داده شده و نه اموال مردم یک جانبه مصادره مى شود.
🔹 در بعضى نظام ها، مالکیت ملغى و تمام اموال را از صاحبانشان مى گیرند و در برخى دیگر، استثمار و بهره کشى و ربا، به هر شکلى آزاد است.
✋پیامها
۱- رباخوار، محارب با خداست. او باید بداند که در این جنگ، در یک طرف او قرار دارد و در طرف دیگر، خداوند جبّار. «فأذنوا بحرب من اللّه»
۲- رباخوارى، گناه کبیره است. چون اعلام جنگ با خداوند است. «بحرب من اللّه»
۳- رباخوار، گمان نکند با مردم محروم طرف است، بلکه خداوند به حمایت از محرومان برخاسته و از حقّ آنان دفاع مى کند. «بحرب من اللّه»
۴-، چون رباخوار محارب با خداست، از وظایف حکومت اسلامى مبارزه با رباخواراى است. «فأذنوا بحرب من اللّه»
این مطلب را از دست ندهید: نظر مراجع تقلید درباره ربا/ عاقبت ربا خواری چیست؟
۵ - براى محاربین با خدا نیز راه توبه باز است. «بحرب من اللّه... وان تبتم»
۶- رباخوار، تنها مالک اصل مال است، نه بهره آن. «فلکم رؤس اموالکم»
۷- براى نجات محرومان، اصل مالکیّت مردم را نادیده نگیرید و مالکیّت خصوصى در اقتصاد اسلامى پذیرفته شده است. «فلکم رؤس اموالکم»
۸ - سلطهپذیرى و سلطهگرى هر دو محکوم است، نه ظلم ببینید و نه ظلم روا دارید. «لاتَظلِمون ولا تُظلمون»
۹- انتقام ممنوع است. به رباخوار توبه کننده نیز نباید ظلم شود. «فلکم رؤس اموالکم لا تَظلمون ولا تُظلمون»
۱۰- به توبه کنندگان، نباید بخاطر خلافکارى هاى پیشین ظلمى شود. سرزنش کسانى که قبلاً خلافکار بوده اند ممنوع است. «فان تبتم... لاتَظلمون ولاتُظلمون»
۱۱- استقرار عدالت اقتصادى، از وظایف حکومت اسلامى است. «لاتَظلِمون ولا تُظلمون»
🍃🌹🍃
@fatemi222
«یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لَا تَأْکُلُواْ الْرِّبَواْ أَضْعَفاً مُّضَعَفَةً وَاتَّقُواْ اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»؛نساء ۱۶۱
🔺 اى کسانى که ایمان آورده اید! ربا (و بهره پول) را با افزودن هاى مکرّر نخورید، از خدا پروا کنید تا شاید رستگار شوید.
🔺نکتهها
این آیه همراه با هشت آیه بعد، در میان آیات جنگ اُحد قرار گرفته است. شاید این امر به این جهت باشد که مسائل اخلاقى و اقتصادى، در یک نظام دفاعى مؤثر است.
🔺جامعه اى که افرادش اهل اخلاص و ایثار، و سبقت در کارهاى خیر، و اطاعت از رهبر باشند، در جنگ هم موفق خواهند بود، ولى جامعه پول پرست و بخیل و نافرمان و مصرّ بر ارتکاب گناه، یقیناً شکست خواهد خورد.
🔺آیات تحریم ربا، در چند مرحله و به صورت تدریجى نازل شده است.
گام اول، انتقاد از رباخوارى #یهود بود: «و اخذهم الرّبا وقد نهوا عنه»
گام دوم این آیه است که منع از رباى چندین برابر مى کند
و در گام سوم، اسلام حتّى یک درهم ربا را تحریم و به منزله جنگ با خدا معرفى کرده است.
✋پیامها
۱- ایمان، زیر بناى عمل به دستورات است. «یا ایّها الّذین آمنوا لاتاکلوا الرّبا»
۲- قبل از تحریم ربا، نمونه هاى زشت و برجسته آن تحریم شد. «اضعافاً مضاعفة»
۳- رعایت تقوا در مسائل اقتصادى بشدت لازم است. «لا تأکلوا الربا... اتقوا اللّه»
۴- رستگارى با رباخوارى بدست نمى آید، بلکه با تقوا حاصل مى شود. «لا تأکلوا الربا... واتّقوا اللّه لعلکم تفلحون»
۵ - رباخوار، نه در دنیا رستگار است، (به خاطر تشدید اختلافات طبقاتى که منجر به تفرقه و کینه محرومان و انفجار آنها مى شود) و نه در آخرت. (به خاطر گرفتارى به قهر خداوند). «لا تأکلوا الربا... لعلّکم تفلحون»
🍃🌹🍃
@fatemi222
منبرک فاطمی
فرازی از تفسیر ایات جزء (۳ ) قران مجید ⚘⚘⚘⚘⚘⚘ 🌸🍃﷽🌸🍃 ✍ دیوانه و متهم هستند! 🔻قرآن را که باز میکنیم
پنج گروه در ربا لعنت شدند
https://eitaa.com/fatemi222/14501
مومن ربا نمیخورد و ربا از جاهلیت است
https://eitaa.com/fatemi222/14503
رباخوری و اعلام جنگ با خدا
https://eitaa.com/fatemi222/14504
حرمت تدریجی ربا
https://eitaa.com/fatemi222/14505
معاملات باطل
https://eitaa.com/fatemi222/249
لقمه حرام و ربا باعث سلب توفیق
https://eitaa.com/fatemi222/11308
رباخور دیوانه و متهم
https://eitaa.com/fatemi222/12620
در روایات معصومین(علیهم السلام) به هر دو قسمت اشاره شده است در روایتى در تفسیر آیه مى خوانیم:
امام صادق(علیه السلام) فرمود: «آکِلُ الرِّبا لایَخْرُجُ مِنَ الدُّنْیا حَتّى یَتَخَبَّطَهُ الشَّیْطانُ»؛
(رباخوار از دنیا بیرون نمى رود مگر این که به نوعى از جنون مبتلا خواهد شد).
و در روایت دیگر براى مجسم ساختن حال رباخوارانِ شکم باره که تنها به فکر منافع خویش اند و ثروتشان وبال آنها خواهد شد، از پیامبر(صلى الله علیه وآله) چنین نقل شده:
«هنگامى که به معراجرفتم دسته اى را دیدم به حدى شکم آنان بزرگ بود که هر چه جدیت مى کردند برخیزند و راه روند، براى آنان ممکن نبود و پى در پى به زمین مى خوردند، از جبرئیل سوال کردم اینها چه افرادى هستند و جرمشان چیست؟
جواب داد: اینها رباخواران هستند».
🔺حدیث اول، حالت آشفتگى انسان را در این جهان منعکس مى سازد و حدیثدوم، حالات رباخواران در صحنه قیامترا بیان مى کند و هر دو مربوط به یک حقیقت است همان طور که افراد پرخور، فربهىِ زننده و بى رویه اى پیدا مى کنند، ثروتمندانى که از راه رباخوارى فربه مى شوند، نیز زندگى اقتصادى نا سالمى دارند که وبال آنها است.
🍃🌹🍃
@fatemi222
مراحل و مراتب براندازى حکومت دینى از منظر زیارت عاشورا
همانطور که شکلگیرى انقلابها مراتب و مراحل و فرایندى دارد، براندازى حکومتها هم مشمول همین مراحل و مراتب است.
در زیارت عاشورا که تحلیل نیمقرن تاریخ را در بر دارد، به مراحل و گروههایى که زمینه تغییر در انقلاب و حرکت توحیدى پیامبر اسلام(ص) را فراهم کرده و موجب براندازى نظام دینى شدند، اشاره شده است.
واکاویى این موضوع براى آشنایى با گذشته و راهنمایى آینده مفید خواهد بود.
🍃🌹🍃
@fatemi222
مراحل و گروههاى براندازى حکومت دینى
1⃣👈طراحى اندیشه و گفتمان براندازى؛
گروه و جریانى که در حوزه گفتمان و اندیشه و مبانى دست بردند و مفاهیم و واژهها را تحریف کردند و بهعبارتدیگر براندازى را طراحى و تئوریزه کردند. زیارت عاشورا این گروه را اینگونه معرفى مىکند: «لعن الله امة اسست اساس الظلم و الجور.»
1-1. بین بانیان ظلم و ظالمان، تفاوت وجود دارد؛ بنیانگذاران ظلم و جور، معماران براندازى هستند، اندیشه و فکر تغییر را تولید مىکنند، بستر فکرى و نگرشى را براى براندازى فراهم مىسازند. اینها با کسانىکه عوامل اجرایى هستند، تفاوت دارند.
2-1. کسانىکه گفتمان الهى را که پیامبر اعظم(ص) تجسم و تبلور آن بود، زیر سؤال بردند و ترویج گفتمان قریش را که تفاوتهاى ماهوى با گفتمان نبوى داشت، جایگزین و تئوریزه کردند؛ معماران انتقال قدرت و سرانجام تبدیل آن به گفتمان ضددینى اموى بهشمار مىروند.
2⃣👈تغییر سطوح عالى مدیریتى؛ دومین مرحله و گروه تغییرطلب، کسانى هستند که به تغییر در سطوح اول مدیریتى و کنارزدن ارکان اصلى حرکت توحیدى دست مىزنند. در متن زیارت، این گروه اینگونه معرفى شدهاند: «و لعن الله امة دفعتکم عن مقامکم و ازالتکم عن مراتبکم التى رتبکم الله فیها.»
پس از طراحى تولید و تئوریزهکردن اندیشه و گفتمان براندازى، نوبت به جابهجایى ارکان و عناصر اصلى حاکمیت دینى مىرسد.
1-2. مهمترین مرحله براندازى همین مرحله است که هم از سوى جریان قدرتطلب با دسیسهها و زیرکىهاى منافقانه انجام مىپذیرد و هم براى خواص و مردم که نگران تغییر مسیر حرکت انقلاب توحیدى هستند، حائز اهمیت است.
2-2. متأسفانه در اثر احساس تکلیف نکردن خواص و خیانت بسیارى از آنان و عدم توجه مردم، این مرحله به سهولت انجام پذیرفت.
3) برخورد فیزیکى و حذفى؛ مرحله سوم براندازى، برخورد فیزیکى با ارکان اصلى حکومت دینى است زیرا گروه و ارکان اصلى حاکمیت دینى بر اساس تکلیف خود، روى اصول و مبانى مقاومت مىکنند و در صدد صیانت از اصول و ارزشها بر مىآیند.
در این مرحله است که جریان قدرتطلب که به قدرت دست پیدا کرده، به برخورد و حذف فیزیکى دست مىزند.
در متن زیارت، این مرحله و این گروه اینگونه معرفى شدهاند: «و لعن الله امة قتلتکم.»
ادامه دارد
🍃🌹🍃
@fatemi222
3⃣👈گروه سوم کسانى هستند که در حوزه تسویهحساب سیاسى، رهبران و شخصیتهاى جبهه حاکمیت دینى را حذف فیزیکى مىکنند.
یعنى گروهى که روى صحنه و بهصورت آشکار به اذیت و آزار، حبس و تبعید و کشتن دست مىزنند.
4⃣👈عوامل تدارکاتى براندازى؛ گروه چهارم،
عوامل تدارکاتچى و مجموعه کسانىکه براى جریانها و گروههاى چندگانه که نقش براندازى را دارند، مقدمات و وسایل را فراهم مىکنند.
متن زیارت عاشورا، این گروه را اینگونه معرفى مىکند:
«و لعن الله الممهدین لهم بالتمکین - لعن الله امة اسرجت و الجمت.»
در جبهه باطل، کسانى هستند که نقش پشتیبانىکننده را برعهده دارند که در
جریان براندازى، این مجموعه فعال بودند.
بیان دو نکته:
1. تفاوت مؤسسان ظلم با ظالمان؛ بین مؤسسان و بنیانگذاران ظلم، بدعت، انحراف، فتنه و براندازى با کسانىکه عاملان اجراى ظلم و ترویج بدعت و انحراف و مباشران فتنه و براندازى هستند، تفاوت وجود دارد.
معمولاً مؤسسان و نظریهپردازهاى انحراف، بدعت و فتنه، پشت صحنه و پنهان هستند و این بر خلاف عوامل مباشر است که روى صحنه قرار دارند و آشکار هستند.
در ماجراى جنایات موسولینى در ایتالیا و هیتلر در آلمان، نظریهپرداز فاشیسم و نازیسم، مانند ماکیاول و نیچه در پشت صحنه زمینههاى فکرى را فراهم کردند و کسانىکه روى صحنه به جنایت دست زدند، موسولینى و هیتلر بودند.
در ماجراى جنایات لنین و استالین در انقلاب بلشویکى روسیه، نظریهپردازهاى کمونیسم، مارکس و انگلس بودند که پشت صحنه و پنهان بودند و کسانىکه روى صحنه دست به قتلعام زدند، لنین و استالین بودند.
در ماجراى صبرا و شتیلا و دیگر جنایات رژیم اشغالگر قدس در اشغال سرزمین فلسطین، نظریهپردازهاى اصلى، عناصر ماجراجوى انگلیسى بودند، اما آنهایى که دست به جنایات زدند، سران رژیم صهیونیستى بودند.
ادامه دارد
🍃🌹🍃
@fatemi222