eitaa logo
منبرک فاطمی
6.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
938 ویدیو
1.3هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️امرمعروف و نهی منکر ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز @a_f_133 🔺فهرست + تبلیغات شما و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
موانع👇
1ـ بی توجهی به نماز نکته ی اولی که از این آیات فهمیده می شود این است که قیامت این دو گروه کاملا از هم جدا نیستند ، بلکه بهشتیان می توانند حال و روز جهنمیان را ببینند و یا با آنها مثل آیات مورد نظر گفتگو داشته باشند : مَا سَلَكَكُمْ فِی سَقَرَ : (سپس به آنها متوجه شده مى‏گویند) چه چیز شما را به دوزخ درآورد .(42 ، مدّثر) در این آیات سوالی که بهشتیان از جهنمیان می پرسند این است که چه چیز باعث شد که رحمت الهی شامل آنها نشود و عاقبت آنها به آتش جهنم ختم شود ؟ جهنمیان اولین عاملی که به آن اشاره می کنند ، این نکته است: قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّینَ : گویند: ما از نمازگزاران نبودیم.(43 ، مدّثر) در این جا به واسطه ی این تقدم می توان به نقش مۆثر نماز در جلوگیری از هلاکت اشاره نمود ؛ چرا که اگر نماز می خواندند و به یاد خداوند بودند دیگر باعث غفلت ایشان از خدا و دستورات الهی نمی شد . قالَ الصّادِقُ علیه السلام: اِنَّ الْعَبْدَ اِذا صَلَّى الصَّلاةَ لِوَقْتِها، وَحافَظَ عَلَیْها اِرْتَفَعَتْ بَیْضاءَ نَقِیَّةً، تَقُولُ: حَفَظْتَنى حَفَظَكَ اللّهُ، وَاِذا لَمْ یُصَلِّها لِوَقْتِها، وَ لَمْ یُحافِظْ عَلَیْها رَجَعَتْ عَلَیْهِ سَوْداءَ مُظْلِمَةً، تَقُولُ: ضَیَّعْتَنى ضَیَّعَكَ اللّهُ.(محجّة البیضاء، ج 1، ص 350) امام صادق علیه السلام فرمود: هنـگامى كه بنده اى سر وقت به نماز بایستد و مراقب آن باشد ،به صـورت پـاره اى نـور سفید بـالا مى رود و مى گـوید: تو مرا حفظ كردى خدا تو را حفظ كند، ولى وقتى نماز را در وقتش نخواند و مراقب آن نباشد آن نماز بصورت لكه سیاه و تاریكى بر مى گردد و مى گوید: مرا ضایع كردى خدا تو را ضایع نماید. ✍️شش مبحث مرتبط با نماز در لینک زیر👇 https://eitaa.com/fatemi222/4701
2ـ دستگیری نکردن از مستمندان وَلَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِینَ : و به فقیر و تهیدست طعام نمى‏دادیم.(44،مدّثر) در این جا مراد از اطعام به عقیده ی مفسرین ،زکات واجب می باشد چرا که ترک اعمال مستحب ، مستوجب عقوبت اخروی نمی شود. امام على علیه السلام فرمود: شما را سفارش مى كنم كه به یاد مرگ باشید و غفلت از آن را كم كنید. چگونه غافلید از چیزى كه از شما غافل نیست، و به كسى (ملك الموت) طمع بسته اید كه شما را مهلت نمى دهد؟! مشاهده مردگان ، خود، براى پند آموختن ، بسنده است؛ مردگانى كه به گورهایشان حمل شدند ، بى آن كه سوار بر مركَبى باشند، و در گورهایشان فرود آورده شدند ، بى آن كه [به اختیارِ] خود فرود آیند مسلماً انسانی که به یاد خدا نمی افتد ، به یاد بندگان او هم نخواهد بود . رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله : أرضُ القِیامَةِ نارٌ ما خَلا ظِلَّ المُۆمِنِ ؛ فإنَّ صَدَقَتَهُ تُظِلُّهُ .( الكافی : 4 / 3 / 6 ، ثواب الأعمال : 169 / 9.) پیامبر خدا صلى الله علیه و آله فرمود: سرزمین قیامت سراسر (گرما) آتش است، مگر سایه مۆمن؛ زیرا كه صدقه اش بر او سایه مى افكند. ✍️مباحث بیشتر در باره گره گشایی و انفاق در لینک زیر👇 https://eitaa.com/fatemi222/6543
3ـ همنشینی با اهل باطل عامل سوم همنشینی با اهل باطل است . در جامعه ی ما نیز متأسفانه اخیراً بین جوانان این امر شیوع بیشتری داشته است . 🔸وكُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِینَ : و با اهل باطل (در كارها و گفتارهاى بیهوده) غور مى‏كردیم. از مصادیق همنشینی با اهل باطل می توان به مهمانی های شبانه، لهو و لعب و یا همچنین چت های خلاف شرعی که در مسائل مختلف میان جوانان شایع شده اشاره کرد. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: آن كه به خداوند و روز قیامتْ ایمان دارد ، نباید با كافرى برادرى كند و با فاجرى آمد و شد نماید . هركس با كافرى برادرى كند یا با فاجرى همنشینى نماید ، كافر و فاجر خواهد بود در جایی داریم که حضرت رسول اللّه صلی الله علیه و آله می فرمایند : مَن كانَ یُۆمِنُ بِاللّه ِ وَ الیَومِ الآخِرِ فَلا یُۆاخِیَنَّ كافِرا ، و لایُخالِطَنَّ فاجِرا، و مَن آخى كافِرا أو خالَطَ فاجِرا كانَ كافِرا فاجِرا .(بحارالأنوار : ج 74 ص 197 ح 31) آن كه به خداوند و روز قیامت ایمان دارد ، نباید با كافرى برادرى كند و با فاجرى آمد و شد نماید. هر كس با كافرى برادرى كند یا با فاجرى همنشینى نماید ، كافر و فاجر خواهد بود . ✍️رفاقت https://eitaa.com/fatemi222/11601
4ـ غفلت از معاد و فراموشی مرگ و عامل چهارم و اخری که باعث خلود در جهنم می شود از یاد بردن معاد و مرگ می باشد . وَكُنَّا نُكَذِّبُ بِیَوْمِ الدِّینِ : و روز جزا را تكذیب و انكار مى‏كردیم.(مدّثر،46) با توجه به آموزه های دینی روشن است انكار معاد و روز حساب و جزا، تمام ارزش هاى الهى و اخلاقى را متزلزل ساخته ، و انسان را براى ارتكاب گناه با جرأت مى‏كند. در این جا است که امام علی علیه السلام می فرمایند : تو گویى آبادگران [و ساكنان] دنیا نبوده اند، و گویى همیشه آخرت ، سراى آنان بوده است! جایى را كه وطن خود مى پنداشتند، خالى كردند و در جایى وطن گزیدند كه از آن مى رمیدند [و آن را خانه خود نمى پنداشتند] به دنیایى كه از آن جدا مى گشتند، سرگرم شدند و آخرتى را كه به آن منتقل مى شدند ، تباه نمودند، و [اكنون ،] نه از كار زشتى مى توانند برگردند، و نه بر كار نیكى مى توانند بیفزایند . به دنیا اُنس گرفتند؛ ولى دنیا آنان را گول زد، و به دنیا اعتماد كردند؛ ولى دنیا آنان را به خاك افكند. (نهج البلاغة: الخطبة 188) ✍️یادی از محاسبه قیامت در لینک زیر👇 https://eitaa.com/fatemi222/8004
شش مقام معنوی https://eitaa.com/fatemi222/14532 چهار مانع شفاعت https://eitaa.com/fatemi222/14534 جايگاه نماز https://eitaa.com/fatemi222/14536 اطعام فقرا https://eitaa.com/fatemi222/14537 همنشینی با اهل باطل https://eitaa.com/fatemi222/14538 غفلت از معاد https://eitaa.com/fatemi222/14539
🔸چقدر نام تو زیباست اباعبدالله 🔸حرمت عرش معلّاست اباعبدالله 🔸زائر کرببلا حق شفاعت دارد 🔸قطره در کوی تو دریاست اباعبدالله 🔸هر کسی داد سلامی به تو و اشکش ریخت 🔸او نظر کرده ی زهراست اباعبدالله 🔸🔸ادامه شعر👇 https://eitaa.com/fatemi222/4765
◾️شب هشتم محرم الحرام 1️⃣👈احکام+نماز https://eitaa.com/fatemi222/14307 2️⃣👈شرایط و موانع شفاعت https://eitaa.com/fatemi222/14540 3️⃣👈حضرت علی اکبر https://eitaa.com/fatemi8/564 ✓احکام،روضه،منبر ویژه محرم ۱۴۰۳ https://eitaa.com/fatemi222/14309
⁉️ بی نمازها، جواب امام حسین علیه‌السلام را چه می دهند؟! 🔹 سید الشهدا علیه‌السلام در سخت ترین شرایط و در حین جنگ، نماز را در اول وقت اقامه کرده و هیچ چیز نتوانست مانع نماز اول وقت ایشان شود، نفرمود اول جنگ و بعد نماز؛ او این درس را از پدر بزرگوارش على علیه‌السلام آموخت. ✨ امام حسین علیه‌السلام در ظهر عاشورا ۲ رکعت نماز خواند که این دو رکعت نکات زیادی دارد: 1⃣ امام می توانست در خیمه رود و نماز بخواند، اما نرفت، 2⃣ می توانست فرادا نماز بخواند و نخواند، 3⃣ می توانست نماز را به وقت دیگری موکول کند که نکرد، 4⃣ چرا امام برای آب درخواست نکرد ، اما برای نماز درخواست توقف جنگ را داد *⃣ و صدها چرای دیگر 🔹 نماز ظهر عاشورا شاید ۲ دقیقه بیشتر طول نکشید و بیش از ۳۴ بند بیشتر نداشت (۷ آیه حمد و ۵ آیه توحید که در۲ رکعت می شود ۲۴ آیه + ۲ رکوع و ۴ سجده و ۳ بند در تشهد و سلام آخر) ✍ به گواهی تاریخ، هنگام اقامه نماز در ظهر عاشورا که ۳۴ جمله بیشتر نداشت، ۳۰ تیر به سوی امام حسین علیه‌السلام پرتاب شد یعنی تقریباً در برابر هر کلمه ای یک تیر. ❇️ این یعنی اقامه نماز؛ و ما، در زیارتنامه امام مى‏گوییم: «أَشْهَدُ أَنَّکَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلَاهَ» شهادت مى‏دهیم که تو اقامه گر نماز بودى. ⁉️ حال آیا ما هم اهل اقامه نماز هستیم؟ ⭕️ کسانی که اهل نماز نیستند یا اهل اقامه آن؛ جواب امام حسین علیه‌السلام را چه می دهند؟  🕋فهرستی مطالب نماز https://eitaa.com/fatemi222/4701 در ثواب نشر مباحث نماز شریک شویم
خدایا من یاغی نیستم! مرحوم ‌آخوند کاشی یکی از مقدمات دین، این است انسان در باطن خود به یاد خدا باشد و دینداری او فقط در ظاهر نباشد و اگر انسان خداوند را فراموش نکند گر چه لغزشهایی داشته باشد، بالاخره در مسیر هدایت قرار می گیرد وبه سعادت می رسد. خداوند متعال در قرآن می فرماید: وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ /حشر19 از آن کسان مباشيد که خدا را فراموش کردند روزی مرحوم آخوند کاشی مشغول وضو گرفتن بودند، شخصی باعجله آمد، وضو گرفت و داخل مسجد شد و به نمازایستاد، چون مرحوم کاشی خیلی مؤدّب وضو می‌گرفت و همه آداب و ادعیه ی وضو را به جا می‌آورد؛ تا وضوی آخوند تمام شود، آن فرد نماز ظهر و عصر خود را هم خوانده بود و هنگام خروج با ایشان رو به رو شد، مرحوم کاشی پرسیدند : - مرحوم آخوند: چه کاری انجام دادی!؟ -گفت : هیچی، - مرحوم آخوند: تو هیچ کار نمی‌کردی!؟ - نه! -مرحوم آخوند: مگر نماز نمی‌خواندی!؟ -نه! - مرحوم آخوند : من خودم دیدم داشتی نماز می‌خواندی. -نه آقا اشتباه دیدی! - مرحوم آخوند: پس چه کار می‌کردی!؟ - آن شخص یک جمله گفت که تأثیر عجیبی بر مرحوم آخوند کاشی گذاشت. گفت : فقط آمده بودم بگویم خدایا من یاغی نیستم و بیاد شما هستم، همین... این جمله در مرحوم آخوند خیلی تأثیر گذاشت، بطوریکه تا مدّت ها هر وقت از احوال آخوند می‌پرسیدند، ایشان با حال خاصی می‌فرمود: من یاغی نیستم، خدایا من و دوستانم یاغی نیستیم! بنده ایم و اگر اشتباهی کردیم به لحاظ جهل بوده، لطفا همین جمله را از ما قبول کن. 🕋فهرستی مطالب نماز https://eitaa.com/fatemi222/4701 در ثواب نشر مباحث نماز شریک شویم
سلام مبحثی که در شب نهم محرم انشالله بیان خواهد شد انشالله یک پیام و کلی از زیارت عاشورا خواهد بود که در واقع می‌گوید که انسان نباید و منفعل در جامعه باشد. روح کلیه که بر زیارت عاشورا مسلط است این است که انسان خود را در یکی از دو خط باید ببیند یا در مسیر حق فعال باشد که اگر در این مسیر فعال نبود طبیعتاً در مسیر مقابل و باطل قرار خواهد گرفت و خط فکری سومی نخواهد بود.. 🍃🌹🍃 @fatemi222
سلام مبحثی که در شب تاسوعا مطرح میشود در رابطه با امر به معروف نهی از منکر میباشد. و موضوعات زیر بیشتر مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. 👇 ۱_بی تفاوتی در جامعه چه تاثیراتی می‌تواند داشته باشد. ۲_افول غیرت دینی چه مراحلی دارد. ۳_میزان و دلایل تاکید قرآن و اهل بیت بر امر به معروف و نهی از منکر چیست ۴_شرایط امر به معروف و نهی از منکر چیست ۵_روش‌های موثر در امر معروف و نهی از منکر چیست 6-مراحل امر به معروف و نهی از منکر 7_ ارزش و ثواب امر به معروف و نهی از منکر به چه میزانی هست این‌ها مواردی خواهد بود که انشالله با تفصیل در خدمت شما خواهیم بود البته یک مجموعه‌ای ‌ هم که جمع آوری شده لینکش در پایین در خدمت شما هست. 🧊فهرست امر به معروف و نهی از منکر https://eitaa.com/fatemi222/4609
1⃣👈مبحث اول اولین تاثیر ترک امر به معروف و نهی از منکر و بی‌تفاوتی در جامعه کمرنگ شدن ارزش‌هاست. .بدحجابی کم کاری تجمل پرستی تیجه چه اتفاقی در جامعه می‌باشد. 2⃣👈مرحله دوم آن مظلومیت اولیای الهی است. به چه دلیل حضرت زهرا سلام الله علیها مظلوم شد. نتیجه ساز و آواز و مفاسد در مدینه و سکوت مردم مظلومیت حضرت سیدالشهدا علیه السلام شد. مراجعه به کتاب واجب فراموش شده در باره مدينه که مركز معروف ترين رقّاصان شد👇 https://eitaa.com/fatemi5/3586 چه زمانی ما گرفتار لعنت الهی خواهیم شد👇 https://eitaa.com/fatemi5/3609 3⃣👈تسلط اشرار و در نهایت عذاب الهی یکی دیگه از اثرات بی‌تفاوتی در جامعه می‌باشد. توضیح بیشتر در لینک زیر می‌باشد https://eitaa.com/fatemi5/3588 واما افول غیرت دینی در بین مردم که ۵ مرحله دارد👇
🔺مرحله اول افول غیرت دینی عدم تنفر از گناه است _ در روایت انسان‌های ساکت به مرده‌های زنده نما تشبیه شده‌اند . _و انسانی که راضی به گناه دیگران باشد شریک گناه اوست همچنان که قاتل ناقه حضرت صالح یک نفر بود اما همه شریک جرم شدند چون ساکت بودند.... 🔺مرحله دوم سکوت در مقابل گناه است لعن الذین کفرو من بنی اسرائیل کانولایتناهون عن منکر. قوم حضرت شعیب ۴۰ درصد گناهکار بودند اما ۶۰ درصد خوب ساکت بودند و عذاب همه آنها را در بر گرفت. 👈اصل داستان "عذاب قوم شعیب https://eitaa.com/fatemi5/3185 🔺سوم توجیه گناهان؛ ترک جهاد به بهانه زنهای رومی ،منافقین در احزاب گفتند خانه‌های ما دیوار ندارد ، روابط دختر و پسر آزاد ا و می‌گویند دل‌ پاک باشه. عروسی‌های پر گناه و می‌گویند یک شب هزار شب نمی‌شود 🔺چهارم؛هجمه به غیرتمندان انجام می‌شود . مگر فضول شدی، پیغمبر که نشدی غم امت بخوری، موسی به دینش عیسی به دینش، تهمت سحر و جادو می‌زنند و اباذر تبعید و عمار بواسطه کتک به مرض فتق گرفتار می‌شود. 🔺پنجم و در مرحله آخری جای معروف و منکر عوض می‌شود. اگر کسی محجبه باشد او متحجر خواهد بود انسان‌های بدحجاب علامت بدحجابی اون‌ها علامت روشنفکری خواهد بود انگار که حیوانات که برهنه‌تر هستند باکلاس‌تر هستند. 🍃🌹🍃 @fatemi222
میزان تاکید قرآن در بحث امر به معروف و نهی از منکر 👇
🦋با نام و نشان خدا و عرض سلام امر به معروف و نهی از منکر ( خواستگاه امام حسین علیه السلام) در قرآن 🔺 اُریدُ اَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ اَنْھٰی عَنِ الْمُنْکَرِ اراده ام بر این تعلق گرفته که ( امت پیامبر را) وادار سازم به معاریف قرآن و فرمان خدا و آنها را باز بدارم از ناپسندهای اسلام ( فرازی از وصیتنامه امام حسین علیه السلام هنگام خروج اجباری از مدینه النبی) 🌺 معنا شناسی: امر به معروف یعنی، مردم را به کار نیک وا داشتن (با زبان و باور قلبی و عمل ) پس، امر به معروف در جهت مناسب سازی زیست انسانی است نهی از منکر یعنی مردم را از کارها و انجام های زشت و ناخوشایند، بازداشتن. واژه « امر» و مشتقات آن (۲۴۹) بار در (۶۱ ) سوره و (۲۲۷ ) آیه آمده است. اما واژه «نکر» و مشتقات آن ( ۳۷ ) بار در (۲۶ ) سوره و (۳۷) آیه ذکر شده است . ما در اینجا به بعضی از آیات اشاره می کنیم: 1⃣👈 « وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَر ... » [آل عمران ۱۰۴] باید از میان شما ،جمعی دعوت به نیکی ، و امر به معروف ونهی از منکر کنند!... لذا آمران به معروف و ناهیان از منکر، خودشان: عاملان به معروف و تارکان منکر هستند 🌺 و این یعنی بهزیستی و بهسازی اخلاقی 2⃣👈« یا بُنَیَّ أَقِمِ الصَّلاةَ وَ أْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَ انْهَ عَنِ الْمُنْکَرِ ...» [لقمان ۱۷] پسرم ! نماز را بر پا دار، و امر به معروف و نهی ازمنکرکن ،... 3⃣👈 « کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللّه » [آل عمران ۱۱۰] . شما بهترین امتی بودید که به سود انسانها آفریده شده اند ؛(چه اینکه) امر به معروف و نی از منکر میکنید و به خدا ایمان دارید . 4⃣👈« یُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَ الْیَوْمِ اْلآخِرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَر ... » [آل عمران ۱۱۴] به خدا و روز دیگر ایمان می آورند؛ امر به معروف و نهی از منکر می کنند؛... -5⃣ 👈««... یَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ یُحِلُّ لَهُمُ الطَّیِّباتِ ... » [اعراف ۱۵۷] آنها را به معروف دستور میدهد، و از منکر باز می دارد ؛اشیاء پاکیزه را برای آنها حلال می شمرد،... 6⃣-👈« « وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ و .. . » [توبه ۷۱] . مردان و زنان با ایمان ، ولی ( ویار و یاور ) یکدیگرند؛ امر به معروف و نهی از منکر می کنند؛ نماز را بر پا میدارند و... . 8⃣👈«- « ... اْلآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النّاهُونَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ الْحافِظُونَ لِحُدُودِ اللّهِ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنینَ » [توبه ۱۱۲] .آمران به معروف ، نهی کنندگان از منکر، وحافظان حدود (و مرزهای ) الهی ،(مؤمنان حقیقی اند)؛ و بشارت ده به( اینچنین) مؤمنان! 8⃣- « الَّذینَ إِنْ مَکَّنّاهُمْ فِی اْلأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَر... » [حج ۴۱] همان کسانیکه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را بر پا میدارند، و زکات می دهند ، و امر به معروف و نهی از منکر می کنند. 🌑 افسوس و صد افسوس و هزار آه و تاسف از این واجب فراموش شده جامعه و تبعات اسفبارتر آن ...😭 خدایا بحق الحسین (ع) به ما توان اقامه معروف و ازاله منکر، در خود و خانواده و جامعه، عنایت فرما🤲 فهرست مباحث تکلیف_بزرگ https://eitaa.com/fatemi5/2772
همچنین از آن حضرت (صلی الله علیه وآله وسلم) نقل شده که فرموده است: «مَنْ رَأَى مِنْكُمْ مُنْكَرًا فَلْيُغَيِّرْهُ بِيَدِهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِقَلْبِهِ وَذَلِكَ أَضْعَفُ الإِيمَانِ». [مسلم] یعنی: «هرگاه کسی از شما کار بدی را دید باید آن را به دست خویش تغییر دهد، اگر نتوانست به زبان خود آن را منع کند و اگر نتوانست به دل خود آن را بد بداند و این ضعیف‌ترین مرحله‌ی ایمان است». پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) بان می‌‌فرمود که کسی که حاکم را پند داده و با ملایمت و به نرمی او را نصیحت نماید، اجر و پاداش بسیار عظیمی از جانب پروردگار نصیبش می‌‌شود. پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) می‌‌فرماید: «سيد الشهداء حمزة بن عبد الـمطلب، ورجل قام إلى إمام جائر، فأمره ونهاه فقتله». [حاکم] یعنی: «سید و سرور شهیدان حمزه فرزند عبدالمطلب است و مردی که در برابر حاکم ستمگر بپاخاسته و او را (به نیکی) امر نموده و (از بدی) نهی کند و در این را کشته شود». ✊و همچنین 👌 امربه معروف برتر از جهاد https://eitaa.com/fatemi222/7036 👌نهی از منکر از نشانه های شیعیان https://eitaa.com/fatemi222/7037
↩️حضرت على(ع) در نهج البلاغه مطالبى پیرامون شجاعت خود فرموده است, به عنوان نمونه در یکجا مى فرماید: ((والله لو تظاهرت العرب على قتالى لما ولیت عنها. )) سوگند به خدا اگر همه عرب براى نبرد با من, پشت به پشت یکدیگر بدهند, من پشت به آن نبرد نمى کنم! از این رو, طبق روایات, آن حضرت در جنگ ها زرهى مى پوشید که تنها جلوى بدنش را مى پوشانید, از راز این کار پرسیدند, فرمود: ((من در جنگ پشت به دشمن نمى کنم, بنابراین لزومى ندارد که قسمت پشتم به وسیله زره پوشیده باشد!)) سعدى در اشعار خود در شإن على(ع) به همین مطلب اشاره کرده و مى گوید: مردى که در مصاف زره پیش بسته بود تا پیش دشمنان ندهد پشت بر غزا در نهج البلاغه در جاى دیگر آمده است: آن حضرت در پاسخ آنان که تإخیر در جنگ صفین را به دلیل ترس على(ع) از جنگ مى پنداشتند فرمود: ((فوالله ما ابالى دخلت الى الموت, إو خرج الموت الى)) سوگند به خدا باک ندارم که من به سوى مرگ بروم یا مرگ به سراغم آید! نیز فرمود: ((والذى نفس ابن ابى طالب بیده لالف ضربه بالسیف إهون على من میته على فراش فى غیر طاعه الله)) سوگند به خداوندى که جان فرزند ابوطالب در اختیار او است, هزار ضربه شمشیر بر من آسان تر و گواراتر است از مرگ در بستر در غیر اطاعت خدا! پس از جنگ احد, پیامبر(ص) با على(ع) که در آن جنگ سخت مجروح شده بود ملاقات کرد و شور و علاقه به شهادت را در سیماى آن حضرت مشاهده نمود; پیامبر به او بشارت داد که در آینده به مقام شهادت خواهى رسید; حضرت على(ع) خشنود شد, پیامبر(ص) از او پرسید: هنگام شهادت چگونه صبر خواهى کرد؟ حضرت على(ع) در پاسخ عرض کرد: ((لیس هذا من مواطن الصبر ولکن من مواطن البشرى) ) چنین موردى از موارد صبر نیست, بلکه از موارد بشارت و شکر است. (یعنى شهادت تبریک دارد نه تسلیت)! در ماجراى جنگ صفین, سپاه کوفه در ادامه جنگ با معاویه سستى مى کردند, حضرت على(ع) در انتقاد از آنها خطبه غرایى ایراد کرد و در پایان فرمود: کار به جایى رسیده که قریشیان مى گویند: ((پسر ابوطالب مرد شجاعى است, ولى به فنون جنگى آگاهى ندارد! خدا خیرشان دهد! آیا هیچ یک از آنها از من با سابقه تر و پیشگام تر در این میدان ها بوده است؟ من آن هنگام در میدان نبرد گام نهادم, که هنوز بیست سال از عمرم نگذشته بود و هم اکنون عمرم از شصت سال گذشته است; ولى کسى که فرمانش را اجرا نمى کنند, طرح و نقشه اى (که به جایى برسد) ندارد.)) یکى از فرازهاى خطبه آن حضرت در کوفه این بود: ((انا وضعت فى الصغر بکلاکل العرب, و کسرت نواجم قرون ربیعه و مضر)) من در دوران نوجوانى, بزرگان و شجاعان عرب را به خاک افکندم و شاخه هاى بلند و درخت دو قبیله ربیعه و مضر را درهم شکستم! https://eitaa.com/fatemi5/2772
↩️شجاعت در امر به معروف و نهی از منکر در کمال حلم و بردباری مرحوم آیت الله حاج شیخ محمد تقی بافقی یکی از علمای بزرگ وصاحب کرامات، در امر به معروف و نهی از منکر بسیار سختگیر و با شجاعت و بی باک بود. چنانکه در یکی از حمام ها دید سرهنگی ریش خود را می تراشد؛ نزدیک آمده به او گفت: مگر تو نمی دانی که در اسلام ریش تراشی حرام و گناه است؛ چگونه به این گناه اقدام می کنی؟ سرهنگ از جرات و اهانت ایشان عصبانی شده؛ کشیده ای به صورت شیخ زد و گفت به تو چه من ریشم را می تراشم؟ شیخ با کمال خونسردی مانند یک پدر دلسوز که فرزندش را نصیحت کند؛ طرف دیگر صورتش را به سمت او گرفت و فرمود: یک کشیده هم به این طرف صورتم بزن؛ ولی خواهش می کنم ریشت را نتراش!. سرهنگ از مشاهده این حلم و موعظه خیرخواهانه از عمل خود پشیمان شده از سلمانی حمام سوال کرد؛ این آقا کیست؟ سلمانی گفت: این آقا شیخ محمد تقی بافقی است. سرهنگ چون شیخ را شناخت؛ بیشتر ناراحت شد. آمد و دست آقا را بوسید و عذر خواهی کرد و بعد به دست ایشان توبه کرد. بالاخره از نفس پاک شیخ عاقبت به خیر شد. مرحوم شیخ محمد تقی بافقی در تمام شهر قم، ریش تراشی را قدغن کرد و از سلمانی های قم تعهد گرفته بود که ریش نتراشند. منبع: سید نعمت الله حسینی - مردان علم در میدان عمل - ج 1 https://eitaa.com/fatemi5/2772
↩️شجاعت حضرت زینب (سلام اللّه علیها) در امر به معروف یا جریان حضرت زینب (سلام اللّه علیها) . اگر برای زن جبن به معنای یك خوی و خلق اخلاقی، خوب بود، حضرت زینب می بایست از همه زنهای دیگر ترسوتر و بی شخصیت تر باشد و به اصطلاح معروف سرش از لاك خودش بیرون نیاید. مگر دم دروازه كوفه كسی زینب را مجبور كرده بود كه بیاید سخنرانی بكند؟ مگر سخنرانی قابل اجبار است؟ ! یا در مجلس ابن زیاد مگر كسی زینب را مجبور كرده بود كه آنچنان در مقابل ابن زیاد بایستد و حتی به او ناسزا بگوید كه واقعا خطر كشته شدن خودش و كسانش وجود داشت؟ ! و بالاتر از این، در مجلس یزید است با آن طنطنه و دبدبه كه خیلی با مجلس ابن زیاد فرق می كرد، چون اولاً ابن زیاد حاكم بود و یزید خلیفه، و ثانیا ابن زیاد در كوفه بود و یزید در شام، و شام به اعتبار اینكه مجاور با بیزانس (قسطنطنیه آن وقت) بود [شكوه خاصی داشت. ] معاویه به بهانه اینكه ما باید شوكت ظاهری اسلام را حفظ كنیم، دستگاه شام را دستگاه قیصری و كسرایی و سلطنتی كرده بود كه تواریخ هم نوشته اند یك كاخهای تو درتو با درهای تودرتو و فرّاشها بوده است كه از این در باید داخل آن در شد، از آن در داخل آن در و. . . یك بارگاه بسیار عظیم، كرسیهای زرین آنجا نهاده اند، سفرا و امرا آنجا نشسته اند، یك مجلس فوق العاده باابّهتی. ولی این زن اصلاً اینها را به چیزی نمی گیرد، به یزید می گوید: تو حقیرتر و كوچكتر از این هستی كه من تو را مخاطب خودم قرار بدهم، تو ارزش اینكه من تو را مخاطب خودم قرار بدهم نیز نداری. آیا یك زن ترسو می تواند این كار را بكند؟ نه. در آنجا حداكثر این بود كه جان زینب در خطر بود؛ در خطر باشد. از دادن جان كه نمی ترسید. عزت و شرفش در خطر نبود، برعكس بر عزت و شرفش با این شجاعت افزوده می شد. پس این تفاوت مربوط به یك وضع خاصی است كه زن دارد، و تازه این تفاوت در رفتار است نه در اخلاق و شخصیت. از نظر شخصیت اخلاقی هیچ فرقی بین زن و مرد نیست، و می دانیم كه مرد هم اگر در یك شرایطی امانتدار اجتماع باشد، آنجا كه می خواهد امانت را حفظ كند دیگر جای بخشندگی و شجاعت نیست، جای عمل متواضعانه نیست؛ آنجا كه امانتدار است، جای عمل متكبرانه و محتاطانه و ممسكانه است. مجموعه آثار شهید مطهری . ج22، ص: 799 🔺نقش حضرت زینب در ترویج امر به معروف و نهی از منکر https://eitaa.com/fatemi5/2772
مبحث شش گانه در باره امر به معروف و نهی از منکر هست. جزئیات 👇 https://eitaa.com/fatemi222/14546
🌱 پيامبر خـدا صلى‌الله‌عليه‌وآله لا يَزالُ النّاسُ بِخَيرٍ ما أمَروا بِالمَعروفِ و نَهَوا عَنِ المُنكَرِ و تَعاوَنوا عَلَى البِرِّ، فإذا لَم يَفعَلوا ذلكَ نُزِعَت مِنهُمُ البَرَكاتُ، و سُلِّطَ بَعضُهُم عَلى بَعضٍ، و لَم يَكُن لَهُم ناصِرٌ في الأرضِ و لا في السّماءِ. مردم تا زمانى كه امر به معروف و نهى از منكر كنند و در كارهاى نيك هميارى نمايند، در خير و خوبى خواهند بود. اما هر گاه چنين نكنند، بركت‌ها از آنان باز گرفته شود و عدّه‌اى از آنان بر عدّه ديگر سلطه پيدا كنند و ديگر نه در زمين برايشان ياورى باشد و نه در آسمان. 🌹 📚 مشکاة الأنوار، ص١٠۵ فهرست مباحث تکلیف_بزرگ https://eitaa.com/fatemi5/2772
🍃 ﷽ 🍃 «الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ» همان کسانی که هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا می‌دارند، و زکات می‌دهند، و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند، و پایان همه کارها از آن خداست! 🌺 📗 سوره حج، آیه ۴۱ فهرست مباحث تکلیف_بزرگ https://eitaa.com/fatemi5/2772
✅فهرست مباحثی در امر به معروف این کانال https://eitaa.com/fatemi222/14546 🔻احکام امر به معروف https://eitaa.com/fatemi222/12929 🔺اهمیت امر به معروف و نهی از منکر" تاثیر ترک امر به معروف و نهی از منکر و بی‌تفاوتی https://eitaa.com/fatemi222/14547 امر به معروف و نهی از منکر در قرآن(8آیه) https://eitaa.com/fatemi222/14550 از عوامل بقا در اسلام"امر به معروف و نهی از منکر https://eitaa.com/fatemi222/14443 قطره‏ اى است در درياى عميق https://eitaa.com/fatemi222/10549 غیرت دینی و امر به معروف https://eitaa.com/fatemi222/9559 امر به معروف و نهی از غیرتت ست https://eitaa.com/fatemi222/9558 اهمیت ویژه امر به معروف https://eitaa.com/fatemi222/1659 دایره امر به معروف و نهى از منكر(وسعت کل دین) https://eitaa.com/fatemi222/1686 سنت امر به معروف و نهی از منکر https://eitaa.com/fatemi222/2127 امر به معروف و نهى از منكر یك ضرورت عقلى https://eitaa.com/fatemi222/1634 دلایل عقلی امر به معروف https://eitaa.com/fatemi222/1062 عكس العمل حیوانات در برابر خطرها https://eitaa.com/fatemi222/1633
🔺سیره بزرگان در امر به معروف در همین کانال 👇