#تلنگر
توحید و اخلاص رمز تعالی
یک وقت هایی؛
بعد از دو شب نماز شب!
بعد از چند روز روزه مستحبی!
بعد از چند روز تسبیح چرخاندن!
بعد از یک کار فرهنگی در فضای مجازی و حقیقی!
و ...
کُلی سر و صدا راه می اندازیم که آقا چرا ما امام زمان(عج) رو نمی بینیم؟
کُلی هم خودمون رو تحویل میگیریم!
شاید جلو آیینه هم بریم و ببینیم که #به_به!!
چقدر نورانی شدیم
اونی که دونه درشت بشه!
مخلص بشه!
خالص بشه!
برای امام زمان عج سر و صدا راه نمیندازه
به قول حاج حسین یکتا:
اون پولِ خوردِ که سر و صدا داره!
اسکناس صدایی ازش در نمیاد...
دونه درشت بشیم!
خالص بشیم!
که امام زمان(عج) ماموریت هاشو به ما بسپاره!
🍃🌹🍃
@fatemi222
↩️توحید افعالی
برای آنکه خوانندگانم محترم به گوشهای از مقام توحید افعالی مردان عالی الهی در زمینه اضطرار، واقف بشوند، در اینجا مختصری از زندگی افتخارآمیز و پرفراز و نشیب حضرت ابراهیم (علیه السلام) بیان کرده و به مبارزات او با بت و بتپرستی خطراتی که در سر راهش پیش آمد اشاره مینماییم.
بت شکنی ابراهیم از جمله مبارزات آن حضرت و افروختن آتش برای سوزاندن ابراهیم از جمله قضایایی است که برای آن حضرت پیش آمد و در این جا به استناد بعضی از آیات و روایات، جریان امر، به اختصار توضیح داده میشود.
در یکی از عیدهایی که مردم از شهر خارج میشده و به صحرا میرفتند، ابراهیم (علیه السلام) عذر مزاجی آورد و در شهر ماند و از فرصت نبودن مردم استفاده نمود، به بتخانه رفت، تمام بتها را به استثنای بت بزرگ شکست و وسیلهای که با آن بتها را شکسته بود، به گردن بت بزرگ افکند. مردم که از صحرا برگشتند و به بتکده رفتند، بتها را شکسته یافتند، فریاد برآوردند، شهر به هم ریخت، طوفانی بر پا شد، ابراهیم را عامل این کار شناختند و او را برای محاکمه در حضور مردم آوردند.
🔸قالوا أنت فعلت هذا بآلهتنا یا ابراهیم قال بل فعله کبیرهم هذا فاسألوهم ان کانوا ینطقون فرجعوا الی أنفسهم فقالوا انکم انتم الظالمون( انبیاء، آیه 61.)؛
گفتند: ای ابراهیم! آیا تو با خدایان ما چنین کردی؟ پاسخ داد: بت بزرگ مرتکب این کار شد. از بتها سؤال کنید، اگر میتوانند سخن بگویند!
امام صادق (علیه السلام) قسم یاد کرد که بت بزرگ مرتکب این کار نشده بود و ابراهیم هم دروغ نگفته بود. عرض شد: این که میفرمایید چگونه است؟ حضرت (علیه السلام) فرمود: ابراهیم (علیه السلام) فرمود: اگر بت بزرگ نطق میکند، این کار را انجام داده است و اگر نطق نمیکند، مرتکب کاری نشده است( بحار الانوار 2: 32.).
نمرود و مردم پس از مشورت و تبادل فکر به این نتیجه رسیدند که مجازات گناه بزرگ ابراهیم این است که در آتش سوزانده شود. افکار عمومی کیفر سوزاندن را پذیرفت و این شعار زبانزد همگان گردید:
🔸قالوا حرقوه و انصروا آلهتکم ان کنتم فاعلین( انبیاء، آیه 68.)؛
گفتند او را بسوزانید و خدایان خود را یاری نمایید.
سوزاندن ابراهیم به نام خدایان، رنگ مذهبی به خود گرفت. از این رو بتپرستان به احترام بتها در تهیه هیزم شرکت کردند. حتی کسانی که مریض و در شرف مرگ بودند، با وصیت مقداری از ماترک خود را برای خرید هیزم و سوزاندن ابراهیم اختصاص دادند.
جمع آوری هیزم مدتی به طول انجامید و ابراهیم در طول آن مدت زندانی بود. پس از آن که به مقدار کافی هیزم از نقاط دور و نزدیک جمع آوری گردید و بر روی هم انباشته شد، در موعد مقرر، شعلههایی را برافروختند و در نتیجه دریایی از آتش به وجود آمد. قبلا منجنیقی ساخته بودن که ابراهیم را در آن بنشانند و در وسط دریای آتش بیفکنند.روز سوزاندن ابراهیم فرا رسید. او را در منجنیق نشاندند تا در نقطه مرکزی آتش بیندازند. لحظات اضطراری برای ابراهیم شروع شد. کسی که در آن موقع میتوانست به ابراهیم کمک کند و او را از محیط خطر خارج نماید، جبرئیل امین بود. روایات متعددی با مختصر تفاوت در عبارات رسیده که جبرئیل خود را به ابراهیم رساند و آمادگی خویش را برای یاری او اعلام داشت. از آن جمله این حدیث است:
🔸فالتقی معه جبرئیل فی الهواء و قد وضع فی المنجنیق فقال یا ابراهیم هل لک الی من حاجه فقال ابراهیم أما الیک فلا و أما الی رب العالمین فنعم( بحار الانوار 12: 33.)؛
جبرئیل در هوا ابراهیم را ملاقات نمود، موقعی که در منجنیق قرار داشت، گفت: ای ابراهیم! آیا به من حاجتی داری؟ ابراهیم پاسخ داد: به تو حاجتی ندارم ولی به خداوند عالمیان نیازمند و محتاجم.
ابراهیم دعا کرد و از خدا نصرت طلبید. خداوند خواسته او را اجابت فرمود.
🔸قلنا یا نارکونی بردا و سلاما علی ابراهیم( انبیاء، آیه 69.)؛
به آتش فرمان رسید که بر ابراهیم سرد و سلامت باش!
ابراهیم (علیه السلام) در موقع اضطرار از غیر خدا حتی از فرشته بزرگ الهی یاری نخواست. فقط از باریتعالی تصرت طلبید و خداوند یاریاش فرمود.
درخواست امام سجاد (علیه السلام) در قطعهای از دعای مکارم الاخلاق از پیشگاه باری تعالی این است که خدایا در موقع اضطرار فقط از تو یاری بخواهیم و با استعانت از غیر خدا امتحانم منما(شرح و تفسر دعای مکارم الاخلاق 2: 310.).
#توحید در زندگی
https://eitaa.com/fatemi222/14664
✳️ باشعورها خداترسند!
🔻 موش را ملاحظه كنيد؛ اينقدر که از گربه میترسد از شير نمیترسد چون #شعور درك عظمت شير را ندارد تا از آن بترسد. از شير ترسيدن هنر میخواهد، باید آن حیوان شعور فهم هيبت و عظمت شير را داشته باشد و شير هم برتر از آن است كه موش با آن شعور كم از آن بترسد. اما چون شعور آهو بيشتر از موش است متوجه عظمت و هیبت شیر میشود و از آن فاصله میگیرد.
🔸 تنها آدمهای #عميق و #دقيق و #فكور از خدا میترسند و عظمت و ابهت او را درک میکنند. #مؤمنين_واقعی به جهت بهرهمندی از شعوری بلند، نظر به #ابدیت خود دارند و از خوف الهی که مانع بیبندوباری میشود بهرهمندند و بهخوبی دستورات الهی را رعایت میکنند. برعکسِ انسانهای بیفكر و كمعقل، انسانهای حكيم و متفكر جامعه خداترسند. خدا در قرآن میفرمايد: «اِنَّما يَخْشَی اللهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَمَاء» فقط در بين بندگان خدا، آنان كه بهواقع عالماند از خدا میترسند. يعنی آنها كه انديشههای بزرگ دارند و حقایق عالَم را میشناسند از خدا میترسند، چون عالمان واقعی دنيای کوچک را کوچک و حقير میبينند و خدای بزرگ را بزرگ و با عظمت مییابند.
🔺 برای #كوچك و حقير ديدن #دنيا و #بزرگ و باعظمت ديدن #قيامت، شعور بزرگی نياز است، بايد انسان متوجه وسعت روح خود باشد و خود را همتراز امور کوچک قرار ندهد تا امور کوچک برایش مهم نشوند.
📚 از کتاب «جوان و انتخاب بزرگ»
#توحید #معرفت_نفس
#استاد_اصغر_طاهرزاده
#توحید در زندگی
https://eitaa.com/fatemi222/14664
🔰گام اول توحيد،
◾️▪️ شايد گام اول توحيد،
اين باشد كه انسان به توحيدِ با خويش برسد،
ظاهر و باطنش را يكى كند.
واقعيت موجود خويش را با حقيقت متعالى انسان، يگانه كند.
◾️ حرفهاى زيبا تأثيرى ندارد
وقتى ما، حتى با خويش، يگانه نيستيم
و خويشتن را از ياد برده ايم.
◾️ما از خويش بيگانه ايم و در وطن غريبيم؛
◾️«أتأمرون الناس بالبر و تنسون انفسكم؟»؛
آيا امر مى كنيد مردم را به خوبى، ولى خودتان را فراموش مى كنيد؟
◾️▪️ معلم موحّد را لازم نيست
كه بخشنامه ها و مدير مدرسه و ... كنترل كنند،
◾️ بلكه او يك سره، خدا را ناظر بر خويش مىداند؛
«ان اللَّه بما تعملون بصير»؛
خداوند به آنچه انجام مىدهيد بيناست؛
«ان ربك لبالمرصاد»،
به درستى كه خداوند تو را مىپايد.
◾️ و بنابر اين، براى كنترل اعمالش،
به نيروى خارجى نياز نيست، زيرا به تقوى رسيده است و خود نگهدار است.
🔲 ساختن جامعه توحيدى،
ممكن نيست مگر اين كه افراد آن جامعه، موحد باشند
و به توحيد رسيده باشند.
🔳 و توحيد واقعى زمانى است كه كارهاى ما محركى جز اللَّه، نداشته باشد.
بايد از خويش پرسيد،
به راستى محرك ما، براى تمام كارهايمان، خداست؟
عامل هاى شرك، مشوق كارهاى ما نبوده اند و نيستند؟
◀️ و عوامل شرك عبارتند از:
- هوسهاى خودمان (نفس)
- حرفها و هوسهاى مردم (خلق)
- جلوههاى دنيا (دنيا)
- وسوسههاى دشمن و طاغوتها و شيطان (شيطان)
📝 استاد علی صفایی حائری (عین صاد)
📚 کتاب تربیت کودک، صفحه 15
#توحید در زندگی
https://eitaa.com/fatemi222/14664
✨ عوامل فقر در قرآن ✨
1⃣ گناه🌾
«ذَلِکَ بِاَنَّ اللّه َ لَمْ یَکُ مُغَیِّرا نِعَمَهُ اَنْعَمَها عَلی قَومٍ حَتّی یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ»انفال۵۳
«وَمَا أصَابَکُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أیْدِیکُمْ وَیَعْفُوا عَنْ کَثِیر»شوری۳۰
تا وقتی انسانها خود باعث سلب نعمتی از خود نشوند، خداوند آنان را از نعمتِ پیوسته و مداوم خویش، محروم نخواهد کرد.
2⃣ کفران نعمت🌾
«..فَكَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللَّهِ فَأَذَاقَهَا اللَّهُ لِبَاسَ الْجُوعِ وَالْخَوْفِ بِمَا كَانُوا يَصْنَعُونَ..»نحل۱۱۲
«لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ»ابراهیم۷
«وَلَئِنْ أَذَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنَّا رَحْمَةً ثُمَّ نَزَعْنَاهَا مِنْهُ إِنَّهُ لَيَئُوسٌ كَفُورٌ»هود۹
بشر نسبت به نعمتهای الهی کفران ورزید،از این رو خداوند لباس گرسنگی وترس را بر آنان پوشاند؛این چنین است عذاب شدید خداوند.
3⃣ اسراف🌾
«وَآتِ ذَا الْقُرْبَىٰ حَقَّهُ وَالْمِسْكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَلَا تُبَذِّرْ تَبْذِيرًا»اسراء۲۶
و (ای رسول ما) تو خود حقوق خویشاوندان و ارحام خود را ادا کن و نیز فقیران و رهگذران بیچاره را به حق خودشان برسان و هرگز (در کارها) اسراف روا مدار.
4⃣ ربا🌾
«يَمحَقُ اللّهُ الرِّبا و يُربِى الصَّدَقـاتِ و اللّهُ لايُحِبُّ كُلَّ كَفّارِ اَثيمِ»بقره۲۷۶
خداوند ربا را نابود میکند ، ولی صدقات را افزایش می دهد.
5⃣ درخواست از دیگران🌾
«یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِید»فاطر۱۵
«یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُم»بقره۲۱
«إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِین» ذاریات۵۸
«وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِی الأرْضِ إِلا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا» هود6
«وَکَأَیِّنْ مِنْ دَابَّةٍ لا تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللَّهُ یَرْزُقُهَا وَإِیَّاکُمْ وَهُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیم» عنکبوت۶۰
«وَجَعَلْنَا لَکُمْ فِیهَا مَعَایِشَ وَمَنْ لَسْتُمْ لَهُ بِرَازِقِین »حجر20
ای مردم! شما همگی نیازمند به خدایید؛تنها اوست که روزیدهنده و صاحب قوت و قدرت است وانواع وسایل زندگی برای شما در روی زمین قرار داد.
6⃣ تحقیر نعمت ها🌾
«وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَاإِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَحِيمٌ» نحل۱۸
و اگر بخواهید که نعمتهای خدا را شماره کنید هرگز نتوانید.
7⃣ نفرین پدر ومادر🌾
«وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا»فرقان۷۴
و آنانند که گویند: پروردگارا، ما را زنان و فرزندانی مرحمت فرما که مایه چشم روشنی ما باشند، و ما را پیشوای اهل تقوا قرار ده.
8⃣ ولخرجی🌾
«وَالَّذِينَ إِذَا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَلَمْ يَقْتُرُوا وَكَانَ بَيْنَ ذَٰلِكَ قَوَامًا»فرقان۶۷
کسانی هستند که هرگاه انفاق کنند نه اسراف می کنند و نه سختگیری، بلکه در میان این دو اعتدالی دارند.
«وَلاَ تَجْعَلْ یَدَکَ مَغْلُولَةً إلَی عُنَقِکَ وَلاَ تَبْسُطْهَا کُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوما مَحْسُورا»اسراء۲۹
هرگز ترک انفاق و بخشش منما و بیش از حد نیز دست خود را مگشای تا سرزنش شوی و از کار فرو مانی.
9⃣ خواب قبل از طلوع آفتاب🌾
«فَاصْبِرْ عَلَى مَا یَقُولُونَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ غُرُوبِهَا وَمِنْ آنَاء اللَّیْلِ فَسَبِّحْ وَأَطْرَافَ النَّهَارِ لَعَلَّکَ تَرْضَى» طه۱۳۰
«أَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ إِلى غَسَقِ اللَّیْلِ وَ قُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کانَ مَشْهُوداً»اسراء ۷۸
براساس برخی از روایات تقسیم روزی که فرشتگان انجام میدهند و کارها و امورات مردم را مشخص میکنند، دربین الطلوعین انجام میگیرد؛ وهر کس در این ساعت از ساعات بهشتی خواب باشد بهره ونصیبی از روزی خویش نمیبرد.
📚منبرک فاطمی
🍃🌹🍃
@fatemi222
📜حکومتِ توحيدیِ علی علیهالسلام
▫️حكومت با تمام زرق و برقش و اين دنيا با تمام جلوههايش، كوچكتر از اين بود كه در على عليه السلام حركتى بهوجود آورد.
▫️اگر على عليهالسلام بهدنبال حكومت و سلطنت شمشير مىزند، از روى غريزه و جاهطلبى نيست؛ از روى وظيفه و بهپا داشتن حق و شكوفا كردن استعدادهاست.
▫️ اين است كه در زمان حكومت، حرمسرا و كاخ سبز و سرخ و سپرده بانكى و ذخيره، دست و پا نمىكند. توحيدى كه پيامبر صلى الله عليه و آله آورده بود، اينگونه انسان مىساخت.
▫️اين توحيد، هم وسيله بود، هم راه بود، هم هدف. هدف، اين بود كه خدا و تنها او در دلها و در جامعه حكومت كند و حاكم باشد. و اين هدف، بهوسيله توحيد و خالى كردن دلها از غير خدا امكانپذير بود.
▫️اين توحيد بود كه وحدت ايجاد كرد و هر مهرهاى با هر شكل و رنگ و كاربردى در آن به كار مىپرداخت؛ و اين اختلافها وحدت را به هم نمىزد.
▫️مهم اين نبود كه افراد چه كارى را شروع مىكنند؛ مهم اين بود كه اين كارها از غريزهها الهام نگيرد و فقط از روى وظيفه باشد؛ چون در اين هنگام است كه هزار نفر با هزار كار به يك نتيجه مىرسند و پيشرفت هم مىكنند.
▫️ در غير اين صورت، حتى يك نفر كه غريزهها در او حاكم هستند، هر روز به شكلى درمىآيد و به رنگى رخ مىنمايد و به اختلافها مىرسد.
❛❛ عینصاد
📚 #امامت| ص ۵۷
#️⃣ #متن #بریده_کتاب #امامت
#توحید در زندگی
https://eitaa.com/fatemi222/14664