eitaa logo
منبرک فاطمی
6.8هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
1هزار ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 با کاروان اسرا | ۱۵ ◾️در این روز سرهاى مطهر اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و شهدای را به سوى شام حرکت دادند. 🍃🌹🍃 @fatemi222
⬛️ حرکت کاروان اسرا به سمت شام ▪️پس از سخنان شجاعانه اهل بیت کاروان اسرای کربلا، فضا تغییر کرد و مردم جرات اعتراض پیدا کرده و قیام هایی بر علیه عبیدالله بن زیاد به وقوع پیوست. ▪️رسولان و سفیران سرافراز عاشورا، پس از فروشکستن بت کوفه -عبیدالله بن زیاد- و روشنگری و خطبه خوانی و تحول آفرینی، به سمت آزمون گاه سوم خود -شام- رهسپار شدند. ▪️این کاروان، پیش از این فاصله میان مکه تا کربلا را، خائفا یترقب پیموده بود و کربلای خون و تازیانه و تیغ و آتش و غارت و طعنه را پشت سر نهاده و از آزمون 70 کیلومتر فاصله کربلا تا کوفه با شتران بی جهاز، تازیانه و گرسنگی و زنجیر سربلند بیرون آمده بود و کوفه جشن و سرور را به سوگ و اشک و تحقیر عبیدالله زیاد رسانده بود. ▪️آنچه مسلم است میزان درنگ در کوفه پس از رسوایی و تحقیر و تغییر رفتار مردم از یک سو و انتظار یزید بن معاویه در شام از دیگر سو، نباید طولانی باشد. در نتیجه میزان توقف در کوفه را 3 یا 4 روز یا حداکثر 6 روز باید دانست. تذکره الخواص مدت توقف در کوفه را 2 روز می داند. ▪️پیش از این -در بدو ورود کاروان به کوفه- عبیدالله به یزید نامه نگاشته و خبر پیروزی و اسارت اهل بیت را گزارش کرده بود. کمی پیش از حرکت کاروان اسیران به شام نیز به شهرهای مسیر اطلاع داده بود که قافله اسیران در راه است و از حاملان سرها و محافظان آنها، استقبال و پذیرایی کنند. ▪️سرها را در صندوق ها نهادند و با نزدیک شدن به شهرها قرار بود بر نیزه افراشته کنند تا قدرت و پیروزی خود را نشان دهند و ترس و دلهره بیافرینند و راه را بر خیزش ها و حرکت های انقلابی سد کنند. ◾️ شیوه حرکت کاروان : 1. فرماندهان و حاملان سر عبارت بودند از زحر بن قیس جعفی (فرمانده و مامور گزارش در دربار دمشق)، ابوبردة بن عوف ازدی، طارق بن ابی ظبیان ازدی، مخفر بن ثعلبه، شمر بن ذی الجوشن، و گروهی از اهل کوفه، برخی همراهی عمربن سعد را نیز نوشته اند. 2. بر گردن امام سجاد(ع) طوق آهنین و بر دست و پایش زنجیر بسته بودند. زنان و کودکان را بر شتران نشاندند. به گونه ای که صورت ها و موها آشکار بود. 3. در این کاروان نام علی بن الحسین (ع)، فاطمه بنت حسین، سکینه بنت حسین، زینب بنت علی، و دختران و زنان و کودکان را ذکر کرده اند. 4. عبیدالله دستور داده بود سریع و با عجله حرکت کنند. در برخی منابع اشاره شده است که سرها را جلوتر فرستاد و اسیران را پشت سر آنها روانه کرد. 5. تعداد همراهان با قافله اسیران که با همه امکانات نظامی و تدارکاتی حرکت کردند و کار حفاظت از سرها را به عهده داشتند هزار نفر ذکر شده است. 6. این گروه ماموریت داشتند سرها را در همه شهرهای سر راه بچرخانند. 7. نوشته اند در طول راه امام سجاد(ع) ساکت بود و با هیچ کس تا رسیدن به شام سخن نگفت. 8. سرها را در صندوق ها نهاده بودند و به هر منزلی که می رسیدند بیرون می آوردند و بر نیزه می کردند و در تمام مدت، نگهبانی شدید می کردند و هنگام حرکت دیگر بار به صندوق بر می گرداندند. 9. کسی در راه، حق گریه کردن نداشت. سید بن طاووس از امام محمدباقر(ع) نقل کرده است که پدرم فرمود: «چون ما را به نزد یزید می بردند، مرا بر شتر برهنه سوار کرده بودند و مخدرات اهل بیت را بر اشترهای برهنه سوار کرده بودند و در عقب من بودند و سر بزرگوار پدر عالی مقدارم بر سر نیزه بود و در پیش روی ما می بردند و نیزه داران آن کافران بر دور ما احاطه کرده بودند و هر یک از ما را می دیدند که آب از دیده ما جاری می شود، نیزه را بر سر ما می کوبیدند.» 10. حاملان سرها هر چند ماموریت داشتند از شهرهای بین راه بگذرند و برای قدرت نمایی و ارعاب و وارونه نشان دادن حقیقت در آن شهرها تبلیغ کنند و سرها را بر نیزه افراشته کنند اما ترس از درگیری و شورش قبایل عرب باعث می شد که گاه از بی راهه ها حرکت کنند، به همین سبب مسیر طولانی تر و گاه با بی نظمی مواجه می شد. ▪️فاصبه مستقیم کوفه تا شام حدود 750 کیلومتر بوده است که بر اساس محاسبه ورود کاروان به شام در اول ماه صفر، در حدود 15-16 روزه طی شده است. ▪️طول زمان حرکت از کوفه به شام را نباید معادل بازگشت از شام به کربلا دانست چرا که رفتن همراه با توقف در شهرها بوده است و بازگشت، بی درنگ و بی توقف و از حاشیه فرات بدون نیاز به ورود به شهرها صورت پذیرفته است. ▪️مسیر حرکت قافله نیز به درستی و دقت در مقاتل و تواریخ ثبت نشده است. نوعی تشتت و جا به جایی در منازل راه کاملا مشهود و معلوم است. 📚 منابع : شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، شیخ مفید، ارشاد، تاریخ طبری الفتوح ، ابن اعثم کوفی، ، مقتل الحسین، خوارزمی انساب الاشراف، بلاذری و .... 🍃🌹🍃 @fatemi222
✍️ مرکز نشر احکام📝 📚 احکام و مسائل مورد نیاز خود را در رساله همراه داشته باشید. 👇 با دقت روی نام مرجع تقلید خود کلیک کنید👇👇 آیت الله العظمی خامنه ای آیت الله العظمی مکارم شیرازی آیت الله العظمی سیستانی آیت الله العظمی بهجت آیت الله العظمی وحیدخراسانی سایر مراجع عظام تقلید ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 📚فهرست احکام کاربردی https://eitaa.com/ahkam31/910 ✍در ثواب نشر احکام شریک شوید
منبرک فاطمی
سلام موضوع فردا عصر انشالله پنج آیه و پنج روایت و پنج داستان در رابطه با نیت 👇 نیت در قرآن htt
سلام با توجه به اهمیت مسئله اعتقادات، (پنج آیه و پنج روایت و پنج داستان) در رابطه توحید ) آیات در باره توحید https://eitaa.com/fatemi222/14686 توحید در روایات https://eitaa.com/fatemi222/14687 گنج توحید در نزدیک‏ خوت هست https://eitaa.com/fatemi222/14688 توحید و اخلاص رمز تعالی https://eitaa.com/fatemi222/14689 توحید افعالی‏ در زندگی بزرگ موحد عالم حضرت ابراهیم https://eitaa.com/fatemi222/14690 باشعورها خداترسند! https://eitaa.com/fatemi222/14692 گام اول توحيد https://eitaa.com/fatemi222/14693 حکومتِ توحيدیِ علی علیه‌السلام https://eitaa.com/fatemi222/14700
🍃🍃 «إِنَّ هَٰذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ وَيُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا كَبِيرًا» این قرآن، به راهی که استوارترین راه‌هاست، هدایت می‌کند؛ و به مؤمنانی که اعمال صالح انجام می‌دهند، بشارت می‌دهد که برای آنها پاداش بزرگی است. 🌺 📗 سوره اسراء، آیه ٩ 🍃🌹🍃 @fatemi222
🌱 امامـ حـسـیـن عليه السلامـ هَيْهاتَ ما آخُذُ الدَّنِيَّةَ، أبَى اللّهُ ذلكَ و رسولُهُ، و جُدودٌ طابَت، و حُجُورٌ طَهُرَت، واُنُوفٌ حَمِيَّةٌ، و نُفوسٌ أبِيَّةٌ، لا تُؤثِرُ مَصارِعَ اللِّئامِ على مَصارِعِ الكِرامِ. هيهات كه من تن به ذلّت و پستى دهم؛ خدا و رسول او و نياكان پاكيزه و دامنهاى پاك (كه مرا پرورده) و دلهاى غيرتمند و جانهاى والا و بزرگ‌منش، خوارى را نپذيرند و هلاكت زبونانه را بر كشته شدن شرافتمندانه ترجيح ندهند. 🚩 📚 بحار الأنوار، ج۴۵، ص٩ 🍃🌹🍃 @fatemi222
💠 امامـ رضـا علیه السلامـ یا ابن شبیب ان سرک ان یکون لک من الثواب مثل ما لمن استشهد مع الحسین بن علی علیهما السلام فقل متی ذکرته: یا لیتنی کنت معهم فأفوز فوزا عظیما، ای پسر شبیب! اگر می‌خواهی مثل ثواب شهدای کربلا را داشته باشی، هر گاه که مصیبت آن حضرت را یاد می‌کنی بگو «یا لیتنی کنت معکم فافوز فوزا عظیما» یعنی ای کاش من با شما می‌بودم و به فوز عظیم نائل می‌شدم. 🦋 📚 عیون أخبار الرضا (ع)، ج۱، ص۲۹۹ 🍃🌹🍃 @fatemi222
✨ يَا مَنْ أَيَادِيهِ عِنْدِي لاَ تُحْصَى وَ نِعَمُهُ لاَ تُجَازَى يَا مَنْ عَارَضَنِي بِالْخَيْرِ وَ الْإِحْسَانِ وَ عَارَضْتُهُ بِالْإِسَاءَةِ وَ الْعِصْيَانِ، ای آنکه الطاف و نعمت‌هایش شمرده نشده و سپاس گفته نشود، ای آنکه با من به خیر و احسان روی آورده و من در عوض زشتی و عصیان نمودم... 🌻 📘 دعای عرفه امام حسین علیه السلام 🍃🌹🍃 @fatemi222
به صدام گفتن چرا بعد از کُشتن صدر، خواهرش را هم کُشتی صدام گفت: من اشتباه یزید را تکرار نمیکنم زینب بود که بعد از حسین، نام او را زنده کرد. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌السَّلامُ علیکِ یا مَن ظَهَرَت مَحَبَّتُها لِلحُسَینِ المَظلوم فِی مَوارِدِ عَدیدةٍ وَ تَحَمَّلَت المَصائِبَ المُحرِقَةَ لِلقُلوبِ (سلام بر زینب کبری که دوستی او با حسین مظلوم در موارد متعدد و بی شمار آشکار شد و بر دوش کشید و تحمل کرد مصیبتهایی را که قلبها را آتش میزند) 🔸بخشی از زیارتنامه حضرت زینب سلام الله علیها 🍃🌹🍃 @fatemi222
منبرک فاطمی
به صدام گفتن چرا بعد از کُشتن صدر، خواهرش را هم کُشتی صدام گفت: من اشتباه یزید را تکرار نمیکنم زینب
متن خطبه حضرت زینب سلام الله علیها👇 خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در کوفه (1) https://eitaa.com/fatemi222/14672 و اما حضرت زینب سلام الله علیه در شام و مجلس یزید https://eitaa.com/fatemi222/14678
❇️ خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در کوفه (1) 🟠 حذْيَم بن شريك اسدى مى گويد: ✅ در آن روز به زينب دختر على عليه السلام نگريستم كه خطبه مى خواند و هرگز زنى را سخن ورتر و زبان آورتر از او نديدم. گويا (زبان على عليه السلام در كام اوست و) با زبان اميرمؤمنان على عليه السلام سخن مى گويد. به سوى مردم اشاره كرد كه «ساكت شويد!» ناگاه نفس‌ها در سينه ها حبس شد و زنگ كاروان‌ها از حركت ايستاد، سپس آن حضرت پس از حمد و ثناى الهى و درود بر محمد و خاندان پاكش چنين فرمودند: 🟡 أمّا بَعْدُ يا أَهْلَ الْكُوفَةِ، يا اَهْلَ الْخَتْلِ وَ الْغَدْرِ وَ الْخَذْلِ وَ الْمَكْرِ؛ 🟢 امّا بعد! اى كوفيان! اى نيرنگ بازان و پيمان شكنان و بى وفايان و مكر پيشه گان؛ 🟡 ألا فَلا رَقَأَتِ الْعَبْرَةُ وَ لا هَدَأَتِ الزَّفْرَةُ؛ 🟢 هرگز اشك چشمانتان خشك مباد و ناله هايتان آرام نگيرد؛ 🟡 إنَّما مَثَلُكُمْ كَمَثَلِ الَّتِي نَقَضَتْ غَزْلَها مِنْ بَعْدِ قُوَّة أَنْكاثاً؛ 🟢 شما همانند آن زنى هستيد كه رشته خود را پس از بافتن و تابيدن وا مى تابيد؛ 🟡 تتَّخِذُونَ أَيْمانَكُمْ دَخَلا بَيْنَكُمْ؛ 🟢 شما سوگندهايتان را دستاويز فساد ميان خود قرار داده ايد؛ 🟡 هلْ فِيكُمْ إِلاَّ الصَّلِفُ وَ الْعُجبُ وَ الشَّنَفُ وَ الْكَذِبُ وَ مَلْقُ الاِْماءِ وَ غَمْرُ الأَعْداءِ؛ 🟢 در ميان شما جز لاف زدن، خودپسندى، دشمنى، دروغ، تملّق و چاپلوسىِ كنيزكان و كينه توزىِ دشمنان نيست؛ 🟡 أوْ كَمَرْعىً عَلى دِمْنَة، أَوْ كَفِضَّة عَلى مَلْحُودَة؛ 🟢 يا [اگر هم به ظاهر خوب باشيد، در نهايت] مانند سبزه اى در كنار لجن‌زار و نقره‌اى بر سر گورهاييد؛ 🟡 ألا بِئْسَ ما قَدَّمَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَنْ سَخِطَ اللهُ عَلَيْكُمْ وَ فِي الْعَذابِ أَنْتُمْ خالِدُونَ. 🟢 آگاه باشيد كه براى آخرت خويش بد چيزى را [مهيا ساختيد و] از پيش فرستاديد؛ خشم خدا شما را فرا خواهد گرفت و براى هميشه در عذاب جهنم خواهيد ماند. ادامه دارد... 📚 احتجاج طبرسى، ج 2، ص 109 - 114. همين ماجرا در ملهوف (لهوف) سيد بن طاووس نيز با مقدارى تفاوت آمده است. (ملهوف (لهوف)، ص 192 - 194) و رجوع شود به: بحارالانوار، ج 45، ص 162 - 164. https://eitaa.com/fatemi222/14670