آیا آزمایش خون روزه را باطل میکند؟
آزمایش خون روزه را باطل نمیکند و از مبطلات روزه شمرده نشده است.
پینوشت:
توضیح المسائل مراجع، ج۱، مسئله
📚احکام کاربردی
https://eitaa.com/fatemi222/6617
مقام معظم رهبری
✋روزه بيماران ديابتى
🔹. از آنجا که مبتلايان به مرض قند مجبورند هر روز يک يا دو بار آمپول انسولين تزريق کنند و نبايد در وعدههاى غذايى آنها تأخير و فاصله بيفتد، زيرا باعث پايين آمدن ميزان قند خون و در نتيجه نوعى تشنج و بيهوشى مىشود، لذا گاهى پزشکان به آنها توصيه مىکنند که در روز چهار نوبت غذا بخورند، خواهشمنديم نظر شريف خود را درباره روزه اين افراد بيان فرماييد.
ج) اگر بدانند که خوددارى از خوردن و آشاميدن از طلوع فجر تا غروب، به آنان ضرر مىرساند يا خوف ضرر داشته باشند، روزه گرفتن بر آنها واجب نبوده و بلکه جايز نيست.
📚احکام کاربردی
https://eitaa.com/fatemi222/6617
مقام معظم رهبری
خوردن قرص در حال روزه
🔹 آيا خوردن قرص فشار خون در حال روزه جايز است يا خير؟
ج) اگر خوردن آن در ماه رمضان براى درمان فشار خون ضرورى باشد، اشکال ندارد، ولى با خوردن آن روزه باطل مىشود.
🔹اگر من و بعضى از مردم بر اين عقيده باشيم که بر استفاده از قرصها جهت مداوا عنوان خوردن و آشاميدن صدق نمىکند، آيا عمل به آن جايز است و به روزهام ضرر نمىزند؟
ج) خوردن قرص روزه را باطل مىکند.
اضطرار به مصرف مرتب دارو در ماه رمضان
🔹آيا کسى که بيمار مىباشد و طبق دستور پزشک بايد در بين روز سه بار قرص مصرف نمايد مىتواند روزه بگيرد؟
ج) نمىتواند روزه بگيرد.
خوردن دارو
🔹بیمارى که در طول روز تنها به خوردن چند قرص نیاز دارد، در حالى که گرفتن روزه برایش ضرر ندارد؛ آیا خوردن تنها چند قرص روزه را باطل مى کند؟
همه مراجع: آرى، روزه او باطل مى شود.
📚احکام کاربردی
https://eitaa.com/fatemi222/6617
مقام معظم رهبری
✋تزريق خون
🔹بيمارى تالاسمى دارم و مجبورم که خون بزنم، روزهام را گرفتهام. آيا روزهام درست است يا اين که بايد قضاى آن را بهجا بياورم؟
ج) تزريق خون به احتياط واجب موجب بطلان روزه است.
خروج خون در حال روزه
192. آيا خارج كردن خون از بدن در ماه رمضان از مبطلات روزه است؟
ج) جزو مبطلات روزه نيست، ولى خارج کردن خونى که موجب ضعف شود ـ با حجامت و غيره ـ براى روزهدار کراهت دارد.
📚احکام کاربردی
https://eitaa.com/fatemi222/6617
✋ضعف چشم
🔹 چشم من ضعیف است و مى ترسم روزه برایم ضرر داشته باشد، تکلیف من چیست؟
همه مراجع: اگر خوف ضرر عقلایى باشد، روزه بر شما واجب نیست و اگر تا ماه رمضان سال بعد بیمارى ادامه یافت، قضا هم واجب نیست. تنها براى هر روز ۷۵۰ گرم گندم، یا جو، یا آرد و … به عنوان کفّاره به فقیر بدهید.
📚احکام کاربردی
https://eitaa.com/fatemi222/6617
✋ضعف بدن
۱۰۶: به علت درس خواندن و امتحانات، ضعف و سستى بر من غالب مى شود؛ آیا مى توانم روزه ها را بخورم؟
همه مراجع: این گونه ضعف و سستىها تا حدودى لازمه روزه است و براى نوع افراد پیش مى آید و به جهت آن نمى توان روزه را خورد؛ ولى اگر ضعف به حدى برسد که تحمل آن بسیار سخت و مشکل باشد، خوردن آن اشکال ندارد.
تبصره: انسان مى تواند در این شرایط به مسافرت برود (حداقل ۵/۲۲ کیلومتر) و روزه خود را بخورد و به وطن برگردد. در این صورت لازم نیست تا مغرب از خوردن و آشامیدن خوددارى کند و بعد از ماه رمضان، قضاى آن را به جا آورد و کفّاره هم ندارد.
📚احکام کاربردی
https://eitaa.com/fatemi222/6617
✋تزریق سرم
🔹 حکم تزریق سرم در حال روزه ماه رمضان چیست؟
آیات عظام امام، تبریزى، خامنه اى و وحید: بنابر احتیاط واجب، باید از تزریق سرم خوددارى کند؛ خواه جنبه غذایى و تقویتى داشته باشد، یا جنبه دوایى و مانند آن.
آیه اللَّه بهجت: تزریق سرم روزه را باطل مى کند.
آیات عظام سیستانى، صافى و نورى: تزریق سرم روزه را باطل نمى کند؛ خواه جنبه غذایى و تقویتى داشته باشد، یا جنبه دوایى و مانند آن.
آیه اللَّه فاضل: اگر سرم جنبه غذایى و تقویتى داشته باشد، باید از تزریق آن خوددارى کرد؛ ولى اگر جنبه دوایى و مانند آن داشته باشد، تزریق آن اشکال ندارد.
آیهاللَّه مکارم: تزریق سرم هاى وریدى براى روزهدار جایز نیست.
📚احکام کاربردی
https://eitaa.com/fatemi222/6617
اهداى خون
: اهداى خون از سوى فرد روزه دار، چه حکمى دارد؟
همه مراجع: اگر باعث ضعف شود، خون گرفتن مکروه است.
✋استفاده از اسپری برای روزه دار مبتلا به آسم
مقام معظم رهبری
س. برخی از بیماران مبتلا به آسم مجبور به استفاده از اسپری «سالبوتامول»(۲) و … برای باز کردن راه تنفّسی می باشند، حکم روزه ی این دسته چیست؟
ج. وسیله ی مذکور اگر صرفاً برای بازکردن راه تنفس استفاده می شود مبطل روزه نیست.
۲. سالبوتامول هم به عنوان داروی اصلی در درمان حمله های آسم و هم به عنوان داروی نگهدارنده در وارد آسم مزمن مورد استفاده قرار می گیرد.
استفاده از اسپرى تنگى نفس
186. نوعى داروى طبى براى اشخاص مبتلا به تنگى نفس شديد وجود دارد که عبارت است از يک قوطى که در آن مايع فشرده شده وجود دارد و با فشار دادن آن داروى مايع بهصورت پودر گاز از طريق دهان وارد ريه شخص بيمار شده و موجب تسکين حال وى مىگردد. گاهى بيمار مجبور مىشود در يک روز چندين بار از آن استفاده کند، آيا با وجود استفاده از اين دارو، روزه گرفتن جايز است؟ با توجه به اينکه بدون استفاده از آن روزه گرفتن غيرممکن و يا بسيار سخت خواهد بود.
ج) وسیله مذکور اگر صرفاً برای بازکردن راه تنفّسی استفاده می شود مبطل روزه نیست.
187. من مبتلا به بيمارى ريوى هستم و نمىتوانم بدون دارو باشم مخصوصاً وقتى بيمارىام شديد مىشود. داروى من هم به شکل اسپرى است و وقتى دچار نفس تنگى مىشوم از دستگاه هم استفاده مىکنم.، آيا مىتوانم در حال روزه از دارو استفاده کنم؟
ج) وسیله مذکور اگر صرفاً برای بازکردن راه تنفّسی استفاده می شود مبطل روزه نیست.
تنفس مصنوعى
185. آيا تنفس مصنوعى با دستگاه روزه را باطل مىکند؟
ج) تنفس مصنوعى با دستگاه موجب بطلان روزه نمىشود.
پرسش: آیا تنفّس مصنوعی روزه را باطل می کند؟
پاسخ: وارد شدن فقط هوا روزه را باطل نمی کند.
۲پرسش: حکم استفاده کردن از اسپری برای تنگی نفس در ماه رمضان چیست؟
پاسخ: اسپرى که براى تنگى نفس استعمال مى شود اگر دارو را فقط وارد ریه کند روزه را باطل نمى کند.استفتائات حضرت آيت الله سيستاني.
پرسش: حکم استفاده از اسپری آسم برای فرد روزه دار چیست؟ (استفاده طبق دستور پزشک است)
پاسخ: اگر گازی باشد که وارد ریه می شود مبطل نیست واگر موادی از آن وارد معده می شود مبطل روزه است. استفتائات آيت الله سيستاني.
رساندن غبار غلیظ به حلق هرگاه در حلق تبدیل به گل شود و فرو رود روزه را باطل مى کند، در غیر این صورت روزه صحیح است، خواه غبار چیزى باشد که خوردن آن حلال است مانند آرد، یا غبار چیزى که خوردن آن حرام است. اما اسپري هايي كه براي افراد مبتلا به آسم استفاده مي شود با توجه به اين كه معمولا گاز رقيقي بيش نيست، روزه را باطل نمي كند.
مسأله 1360ـ توضيح المسايل آيت الله مكارم شيرازي.
حکم استفاده از اسپری آسم برای روزه دار [رساندن غبار غلیظ به حلق]
پرسش : استفاده از اسپری آسم برای فرد روزه دار چه حکمی دارد؟
پاسخ : اگر به صورت گاز رقیق وارد بدن مى شود مانعى ندارد و روزه اش صحیح است و ما نمونه هاى معمول آن را دیده ایم اشکالى ندارد.
منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.
استفاده از اسپري در روز رمضان
🔹 آيا استفاده از اسپري ها موجب بطلان روزه مي شود؟
ج: اگر بداند كه بحلق مي رسد جائز نيست و اگر نداند كه بحلق مي رسد اشكال ندارد.
🔹 آيا استفاده از اسپري تنفسي درداخل دهان و بيني براي باز كردن مجاري تنفسي مبطل روزه مي باشد يا خير؟
ج: در مفروض سؤال چنانچه ناچار از استفاده آن در روز باشد اشكال ندارد و روزه را بگيرد لكن اگر قبل از حلول ماه مبارك رمضان بعد عارضه اش برطرف شود بنا بر احتياط قضاي روزه ها را نيز بگيرد و اگر عارضه تا ماه رمضان بعد ادامه يافت بنا بر احتياط براي هر روز يك چارك طعام مانند گندم يا جو بعنوان كفّاره به فقير غير سيّد بدهد و ديگر قضا ندارد.
س77: استفاده از اسپري تنفسي در داخل دهان و بيني براي تسكين درد، ضد التهاب و موارد ديگر جهت درمان چه حكمي دارد؟
ج: در صورت ناچاري اشكال ندارد و حكمش همان است كه در جواب سؤال قبل مرقوم شد.
. استفتائات آيت الله صافي گلپايگاني.
استفاده از اسپری برای روزهدار
کسی که به نفستنگی شدید مبتلا شده و در روز باید از اسپری استفاده کند، تکلیف روزه او چیست؟
پاسخ
اگر بهصورت مایع به حلق نرسد، اشکال ندارد و الا روزهاش باطل میشود.استفتائات آيت الله شبيري زنجاني.
📚احکام کاربردی
https://eitaa.com/fatemi222/6617
✋روزه بیمار آسمى
🔹کسى که به نفس تنگى شدید مبتلا شده و در روز باید از اسپرى استفاده کند، تکلیف روزه او چیست؟
آیات عظام امام، فاضل، مکارم و نورى: با توجه به اینکه داروى یاد شده، خوردن و آشامیدن بر آن صدق نمى کند، روزه را باطل نمى کند.
آیه اللَّه بهجت: اگر به صورت گاز رقیق باشد، اشکال ندارد و روزه صحیح است.
آیات عظام تبریزى و وحید: اگر قبل از رسیدن به حلق به صورت هوا در بیاید، روزه را باطل نمى کند.
آیه اللَّه سیستانى: اگر به صورت مایع به حلق نرسد، اشکال ندارد و روزه صحيح است.
آیه اللَّه خامنه اى: اگر دارو به صورت گاز یا پودر وارد حلق شود، بنابر احتیاط واجب روزه را باطل مى کند و اگر گرفتن روزه بدون آن، زحمت و مشّقت دارد، استفاده از آن جایز است، و بعد از ماه رمضان، اگر توانست بدون استفاده از اسپرى روزه بگیرد، بنابر احتیاط واجب قضا کند.
آیه اللَّه صافى: اگر موادى وارد ریه مى شود، روزه اشکال پیدا مى کند و اگر گرفتن روزه بدون استفاده از آن، زحمت و مشّقت دارد و در طول سال باید از اسپرى استفاده کند، در ماه رمضان روزه بگیرد و بنابر احتیاط واجب براى هر روز یک مد طعام هم به فقیر بدهد و قضا ندارد.
📚احکام کاربردی
https://eitaa.com/fatemi222/6617
روزه بیمار
https://eitaa.com/ahkam31/886
معیار ضرر و ترس ضرر.
https://eitaa.com/ahkam31/887
مع پزشک غير امين
https://eitaa.com/ahkam31/890
روزه و دندانپزشکی
https://eitaa.com/ahkam31/893
تزریق آمپول
https://eitaa.com/ahkam31/894.
دیالیز روزه دار
https://eitaa.com/ahkam31/895
شیاف در ماه مبارک
https://eitaa.com/ahkam31/896
کرم وپماد
https://eitaa.com/ahkam31/897
آزمایش خون
https://eitaa.com/ahkam31/898
روزه دیابتی
https://eitaa.com/ahkam31/899
خوردن دارو
https://eitaa.com/ahkam31/900
تزریق خون
https://eitaa.com/ahkam31/901
ضعف چشم
https://eitaa.com/ahkam31/902.
ضعف بدن
https://eitaa.com/ahkam31/903
تزریق سرم
https://eitaa.com/ahkam31/904
اهدای خون
https://eitaa.com/ahkam31/905
اسپری
https://eitaa.com/ahkam31/906
آسم
https://eitaa.com/ahkam31/907
🌸🍃﷽🍃🌸
✋فهرست بسته بندی شده جهت مطالعه منبر و تحقیق #احکام
↩️👈بسته احکام
✅1-ازدواج(7مبحث)
https://eitaa.com/ahkam31/1173
✅2-احکام نماز(17مبحث)
https://eitaa.com/ahkam31/863
✅3-غسل جنابت و استمنا(18مبحث)
https://eitaa.com/ahkam31/946
✅4-امربمعروف ونهی ازمنکر (8مبحث)
https://eitaa.com/ahkam31/974
✅5-خمس (19مبحث)
https://eitaa.com/ahkam31/987
✅ 6-نذر(8مبحث)
https://eitaa.com/ahkam31/1329
✅7-احکام روزه(8مبحث)
https://eitaa.com/ahkam31/874
✅8-والدین(9مبحث)
https://eitaa.com/ahkam31/1258
✅9-احکام نماز جمعه(5مبحث)
https://eitaa.com/ahkam31/1268
✅10-سقط جنین(7مبحث)
https://eitaa.com/ahkam31/1264
✅11-معامله(8مبحث)
https://eitaa.com/ahkam31/1263
✅12-احکام پوشش(9مبحث)
https://eitaa.com/ahkam31/1281
✅13-موسیقی (7مبحث)
https://eitaa.com/ahkam31/1305
✅14-نامحرم
https://eitaa.com/ahkam31/1433
✅15-نماز آیات
https://eitaa.com/ahkam31/1474
✅16-کودک
https://eitaa.com/ahkam31/1483
✅17-رقص
https://eitaa.com/ahkam31/1499
↩️👈احکام عددی
🔺1-هشت نکته در غصب
https://eitaa.com/ahkam31/15
🔺2- چهار نکته در حقوق معنوی
https://eitaa.com/ahkam31/19
🔺3-چهار نکته در قطع رحم
https://eitaa.com/ahkam31/20
🔺4-ده نکته در رابطه با عرف
https://eitaa.com/ahkam31/21
🔺5-پنج نکته درباره نیابت
https://eitaa.com/ahkam31/23
🔺6-چهار نکته درباره توبه
https://eitaa.com/ahkam31/28
🔺7-سه نکته در حق الناس
https://eitaa.com/ahkam31/452
🔻8-سه تفاوت نفقه_همسر و _پدر و مادر
https://eitaa.com/fatemi222/6574
🔺9- 5تا از محرمات مسجد
https://eitaa.com/ahkam31/32
🔺10-سه 3تفاوت فرزند نسبى و رضاعى
https://eitaa.com/ahkam31/33
🔺11-چهار نكته در رابطه با تنبيه كودك
https://eitaa.com/ahkam31/35
🔺12-هفت نکته درباره ادای بدهی
https://eitaa.com/ahkam31/37
🔺13-یازده مساله درباره آرایش زنان
https://eitaa.com/ahkam31/1122
🔺14-احکام اموات
https://eitaa.com/ahkam31/1662
🔺15-شش فرق نماز و روزه
https://eitaa.com/ahkam31/64
🔺16- سهنکته در باره احکام زکات
https://eitaa.com/ahkam31/70
🔺17-چهار نكته درباره حيوانات حرام_گوشت
https://eitaa.com/ahkam31/71
🔺18- چهار نکته درباره سن تکلیف و بلو غ
https://eitaa.com/ahkam31/74
🔺19- پنج نکته درباره نماز_قضا
https://eitaa.com/ahkam31/128
🔺20-احکام عددی چهارگانه
https://eitaa.com/ahkam31/250
🔺21-احکام عددی سه گانه 1
https://eitaa.com/ahkam31/251
🔺22-احكام عددى سه2
https://eitaa.com/ahkam31/252
🔺23-احكام عددى سه 3
https://eitaa.com/ahkam31/252
🔺24-مجموعه بیان احکام ترتیبی
https://eitaa.com/ahkam31/318
🔺25-چهار_نكته درباره حياء
https://eitaa.com/ahkam31/353
🔻26-پنج نکته درباره مسافرت
https://eitaa.com/fatemi222/5330
🔺صله رحم
https://eitaa.com/ahkam31/1787
↩️👈احکام موردی
🔻بیدار کردن اعضای خانواده
https://eitaa.com/fatemi222/5559
🔺وقف
https://eitaa.com/ahkam31/342
🔺تقلید
https://eitaa.com/ahkam31/318
🔺سن تکلیف
https://eitaa.com/fatemi222/2671
🔺سجده قرآن
https://eitaa.com/ahkam31/440
🔺تصرفات حلال
https://eitaa.com/ahkam31/11
🔺وام
https://eitaa.com/ahkam31/445
🔺مسافر
https://eitaa.com/fatemi222/2661
🔺تمرینی
https://eitaa.com/fatemi222/2655
🔺اعلام نجاست
https://eitaa.com/ahkam31/12
🔻سقط جنین
https://eitaa.com/ahkam31/1264
🔻احکام ارث
https://eitaa.com/fatemi222/4217
🔻فطریه
https://eitaa.com/fatemi222/3147
🔻قنوت نماز را فراموش
https://eitaa.com/fatemi222/4618
🔻اقسام خواب
https://eitaa.com/fatemi222/4702
🔻احکام وکالت
https://eitaa.com/fatemi222/4735
🔻احکام فوری
https://eitaa.com/fatemi222/4811
🔻تقلید از یک مرجع ت
https://eitaa.com/fatemi222/4874
🔻نامحرم
https://eitaa.com/fatemi222/5209
🔻احکام روزه
https://eitaa.com/fatemi222/5273
🔻احکام مسافر
https://eitaa.com/fatemi222/5330
🔻نذرهای_باطل
https://eitaa.com/fatemi222/5362
🔻احکام حق الماره
https://eitaa.com/fatemi222/5542
🔺غنی
https://eitaa.com/fatemi222/7237
🔺کاشت ناخن
https://eitaa.com/fatemi222/7400
🔸غیبت
https://eitaa.com/ahkam31/1324
🔹مجالس گناه
https://eitaa.com/ahkam31/338
🔸ذبح
https://eitaa.com/ahkam31/336
👌احکام بیشتر
https://eitaa.com/fatemi222/6617
📘رساله
https://eitaa.com/ahkam31/1390
🟩درسنامه
https://eitaa.com/ahkam31/2407
احکام عزاداری
https://eitaa.com/ahkam31/2488
قیام
https://eitaa.com/ahkam31/2534
پنج مساله درباره طلا
https://eitaa.com/ahkam31/2599
🔺احکام اختصاصی بانوان
https://eitaa.com/ahkam31/2659
✋
اگر در #اول_اذان متوجه نباشیم اذان شده چیزی بخوریم آیا #روزه باطل است؟
✅این مسأله چند حالت دارد که در دو✌️ صورت روزه ی فرد #باطل است:
1⃣👈 اگر بدون این که #تحقیق کند وقت اذان رسیده یا نه (مثلا رادیو 📡 را روشن نکند)، کارى که روزه را #باطل مىکند انجام دهد، بعد معلوم شود وقت اذان بوده است.
2⃣👈 اگر تحقیق کند و با این که احتمال زیاد می دهد وقت #اذان رسیده، کارى که روزه را باطل مىکند انجام دهد، بعد معلوم شود وقت اذان بوده است.
✅و در دو✌️صورت روزه ی فرد #باطل نیست:
1⃣👈 اگر بعد از تحقیق، #یقین کند یا احتمال زیاد بدهد که وقت اذان نرسیده و چیزى بخورد و بعد معلوم شود وقت اذان بوده است.
2⃣👈اگر بعد از تحقیق، #شک کند که وقت اذان رسیده یا نه و کارى که روزه را باطل مىکند انجام دهد، بعد معلوم شود، وقت اذان بوده است.
📗#منبع :
۱. توضیح المسائل(محشى - امام خمینى)
ج ۱،صفحه ۹۳۹
📚احکام کاربردی
https://eitaa.com/fatemi222/6617
✅ #فراموشی_غسل_جنابت
❓اگه غسل جنابت رو در ماه رمضان فراموش كنيم و بعد از یک یا چند روز يادمون بياد، تكليفمون چیه؟
📚 آیات عظام مکارم، وحید و نوری: باید نمازها و روزههای اون چند روز رو قضا كنين؛ ولى کفاره نداره (مکارم: بنابر احتیاط واجب).
📚 آیتالله سیستانی: باید نمازها و روزههای اون چند روز رو قضا كنين؛ ولى کفاره نداره (بنابر احتیاط واجب، روزهها رو به قصد قربت مطلقه قضا کنه؛ یعنی به این قصد که این عمل بهطور کلّی مطلوب خداست).
📚 آیتالله خامنهای: کسی که در ماه رمضان غسل جنابت رو فراموش کنه و درحالیکه جنبه، وارد صبح بشه، روزه اون روز درسته؛ ولی اگه این فراموشی چند روز طول بکشه، باید روزههای ایام فراموشی رو قضا کنه. البته نمازها درهرحال، باطله.
⭕️ نکته: کفاره جریمهایه که بهخاطر شکستن یا نگرفتن عمدی روزه باید انجام بدیم و شامل دو ماه روزه یا سیرکردن شصت فقیر یا هر دوی اینهاست.
⭕️ نکته: جنابت، یعنی حالتی که بعد از رابطه جنسی یا خارجشدن آب منی برای انسان بهوجود میآد. بعد از جنبشدن، حتماً باید غسل جنابت کرد.
🔺توضیحالمسائل ۱۶مرجع، م۱۶۲۲؛ عروةالوثقی، ج۲، کتابالصوم، فصل فیما یجبالامساک، م۵۰؛ منهاجالصالحین، ج۲، م۹۸۸؛ هدایةالعباد، ج۱، م۱۲۸۳؛ مظاهری، رساله، م۱۲۴۴؛ خامنهای، رساله آموزشی، ج۱، درس۶۱.
📚احکام کاربردی
https://eitaa.com/fatemi222/6617
احکام کاربردی
🌸🍃﷽🍃🌸 ✋فهرست بسته بندی شده جهت مطالعه منبر و تحقیق #احکام ↩️👈بسته احکام ✅1-ازدواج(7مبحث) https://
سلام
امشب احکام سفر و روزه ارسال میشود👇
✋روزه در سفر
مسافرت در رمضان
۲۳: آیا مى شود در ماه رمضان، براى فرار از روزه مسافرت کرد؟
همه مراجع (به جز سیستانى و مکارم): مسافرت کردن در ماه رمضان- هر چند به عنوان فرار از روزه باشد- اشکال ندارد؛ ولى این امر تا قبل از روز بیست و سوم مکروه است.
آیات عظام سیستانى و مکارم: مسافرت کردن در ماه رمضان- هر چند به عنوان فرار از روزه باشد- اشکال ندارد؛ ولى مکروه است.
📚احکام کاربردی
https://eitaa.com/fatemi222/6617
✋مسافرت قبل از ظهر
🔹 کسى که پیش از ظهر تصمیم به مسافرت دارد، تکلیف روزه او چه مى شود؟
همه مراجع (به جز تبریزى و سیستانى): اگر پیش از ظهر مسافرت کند، روزه اش باطل است؛ ولى قبل از آنکه به حد ترخّص برسد، نمى تواند روزه را بخورد.
آیه اللَّه تبریزى: اگر از سر شب تصمیم بر سفر داشته و پیش از ظهر مسافرت کند، روزه اش باطل است؛ ولى قبل از آنکه به حد ترخص برسد، نمىتواند روزه را بخورد و اگر پیش از ظهر تصمیم بر مسافرت گرفته، بنابر احتیاط واجب باید روزه بگیرد.
آیه اللَّه سیستانى: اگر پیش از ظهر مسافرت کند، بنابر احتیاط واجب باید روزه اش را افطار کند؛ ولى قبل از آنکه به حد ترخص برسد، نمى تواند روزه را بخورد.
📚احکام کاربردی
https://eitaa.com/fatemi222/6617
✋قضاى روزه مسافر
🔹 کسى که در ماه رمضان مسافرت کرده، آیا علاوه بر قضا، باید کفّاره هم بدهد؟
همه مراجع: خیر، تنها قضاى روزه ها واجب است و کفّاره ندارد؛ ولى اگر قضاى روزه ها را تا ماه رمضان سال بعد به تأخیر اندازد، به جهت تأخیر، باید براى هر روز، یک مد طعام کفّاره بدهد.
📚احکام کاربردی
https://eitaa.com/fatemi222/6617
✋نذر روزه
🔹 کسى که در ماه رمضان در سفر است، آیا مى تواند نذر کند روزه بگیرد؟
همه مراجع: خیر، جایز نیست.
🔹 به بارگاه حضرت سید الشهدا علیه السلام مشرف شدم، آیا در آنجا مى توانم نذر روزه کنم و روزه بگیرم؟
آیات عظام امام، تبریزى، صافى، فاضل، نورى و وحید: در مسافرت، نذر روزه جایز نیست.
آیات عظام بهجت، خامنه اى و سیستانى: آرى، در مسافرت نذر روزه جایز و صحیح است.
آیه اللَّه مکارم: در مسافرت نذر روزه اشکال دارد و اگر نذر کرد، احتیاط واجب آن است که به نذر خود عمل کند.
🔹آیا مى توانیم پیش از سفر در وطن خود، نذر کنیم که در سفر روزه مستحبى بگیریم؟
همه مراجع (به جز مکارم): آرى، این نذر صحیح است.
آیه اللَّه مکارم: اگر روزه را معین نکند، نمى تواند در سفر روزه بگیرد.
👌نذر روزه در وطن
🔹 آیا مى توانیم در وطن نذر کنیم که روزه ماه رمضان و یا قضاى آن را در سفر، به جا آوریم؟
همه مراجع: خیر، این نذر صحیح نیست.
روزه در سفر
🔹: آیا گرفتن روزه هاى قضا، در سفر صحیح است؟
همه مراجع: خیر، جایز نیست.
📚احکام کاربردی
https://eitaa.com/fatemi222/6617
✋روزه اساتید و دانشجویان
🔹 اساتید و دانشجویان در صورتى که کمتر از ده روز در محل تحصیل و خوابگاه مى مانند، تکلیف نماز و روزه شان چیست؟
امام: نماز شکسته است و روزه صحیح نیست.
آیات عظام بهجت، صافى، فاضل و نورى: اساتید و دانشجویان، اگر در کمتر از ده روز، حداقل یک بار، بین وطن و دانشگاه رفت و آمد داشته باشند و این وضعیت، تا مدتى ادامه داشته باشد- به طورى که نزد عرف «سفر» کار آنان شمرده شود- نماز ایشان در محل تحصیل و بین راه تمام و روزه صحیح است.
تبصره:
۱٫ آیه اللَّه صافى مدت لازم براى صدق شغل سفر را حداقل چهار ماه رفت و آمد مى داند.
تبصره۲ (سفر اول). تمامى دانشجویان و اساتید مذکور، هرگاه بیش از ده روز در وطن خود بمانند، در اولین مسافرت به محل درس و تدریس، باید نماز را شکسته بخوانند و روزه نگیرند. اما پس از یک رفت و برگشت میان وطن و محل تحصیل، به وظیفه خود، مانند کثیرالسفر عمل کنند و نماز را کامل بخوانند و روزه را بگیرند.
تبصره۳٫ به فتواى آیه اللَّه بهجت، سفر اول با طى مسیر هشت فرسخ، تحقق مى یابد.
از این رو اگر فاصله محل درس و تدریس از وطن، بیش از هشت فرسخ باشد، در همان اولین مسافرت نیز نمازشان در محل تحصیل، کامل و روزه صحیح است.
آیه اللَّه تبریزى: دانشجو اگر در مدت کمتر از ده روز، بین وطن و دانشگاه رفت و آمد کند، باید احتیاط کند؛ یعنى، نماز را تمام و شکسته بخواند و اگر روزه گرفت، صحیح است و قضا ندارد. استاد اگر هر هفته، براى تدریس، به حدّ مسافت شرعى مسافرت مىکند- چنانچه مدت تدریس، دو ماه یا زیادتر باشد- باید نماز را تمام بخواند و روزه بگیرد.
تبصره: با توجه به اینکه آیه اللَّه تبریزى در این مسئله احتیاط واجب دارند، مقلدان ایشان مى توانند در این مسئله به فتواى مرجع تقلید مساوى و یا اعلم بعدى رجوع کنند و نمازشان را تمام بخوانند و روزه بگیرند.
آیهاللَّه سیستانى: ۱٫ اگر زمان تحصیل و تدریس اساتید و دانشجویان، حداقل دو سال ادامه دارد و در آنجا مستقر مى شوند [گر چه در هفته دو شبانه روز کامل باشند؛ به نحوى که به آنان مسافر گفته نشود]؛ آنجا در حکم وطن است و باید نمازشان را در محل تحصیل، تمام بخوانند و روزه را بگیرند.
۲٫ اگر اساتید و دانشجویان در هفته، حداقل سه روز بیش از مسافت شرعى رفت و آمد کنند و یا در سفر باشند و این برنامه براى مدتى (به طور مثال شش ماه در یک سال و یا حداقل سه ماه در چند سال تحصیلى) ادامه یابد؛ کثیرالسفر محسوب مىشوند و نماز ایشان در محل تحصیل و بین راه تمام و روزهشان صحیح است.
تبصره۱: در هر دو صورت اگر در ماه اول، قصد اقامت ده روز نکنند، باید احتیاط نمایند؛ یعنى، نمازشان را هم تمام و هم شکسته بخوانند و روزه را هم بگیرند و هم قضا نمایند.
تبصره۲: با توجه به اینکه آیه اللَّه سیستانى، رجوع به مرجع تقلید مساوى را جایز مى داند، مقلدان ایشان مى توانند در این مسئله به مرجع مساوى دیگر، مراجعه کنند که نماز را کامل و روزه را صحیح مى داند.
👈آیه اللَّه خامنهاى: اساتید و دانشجویان بورسیه و مأمور به تحصیل، اگر در کمتر از ده روز،حداقل یک بار بین وطن و دانشگاه رفت و آمد داشته باشند، نماز آنان تمام و روزه ایشان صحیح است؛ اما دیگر دانشجویان، نمازشان شکسته و روزه آنها صحیح نیست.
تبصره: با توجه به اینکه آیه اللَّه خامنهاى در مسئله رجوع به مرجع مساوى، احتیاط واجب دارند که رجوع جایز نیست، دانشجویان مى توانند در این مسئله به مرجع تقلید مساوى دیگر، مراجعه کنند؛ [به شرط اینکه مرجع تقلید جدید] رجوع به مرجع مساوى را جایز دانسته باشد و نماز دانشجوى مسافر را تمام و روزه او را صحیح بداند (مانند آیه اللَّه بهجت).
آیه اللَّه مکارم: ۱٫ اساتید و دانشجویان اگر براى مدت قابل ملاحظه اى- مثلًا یک سال یا بیشتر- در محل تحصیل یا تدریس بمانند، آن محل در حکم وطن است و نماز و روزه در آنجا، تمام مى باشد و ماندن ده روز پى در پى در آنجا شرط نیست.۲: کسانى که همه روزه، یا حداقل سه روز در هفته، به محل تحصیل یا تدریس مى روند؛ یعنى، صبح به محل تحصیل یا تدریس مى روند و عصر باز مى گردند و این کار مدتى ادامه مى یابد، کثیرالسفر محسوب مى شوند و نماز و روزه ایشان در آن محل و به هنگام رفت و برگشت، تمام است.
آیه اللَّه وحید: اگر در هفته حداقل چهار روز بین وطن و دانشگاه رفت و آمد کند و این کار براى مدت یک سال یا بیشتر ادامه داشته باشد، او کثیرالسفر است و نماز در آنجا تمام و روزه صحیح است و اگر رفت و آمد سه روز باشد، در این مورد نیز باید احتیاط کند.
📚احکام کاربردی
https://eitaa.com/fatemi222/6617
🔹 اساتید و دانشجویان، در صورتى که بیش از ده روز با قصد اقامت در محل درس و تدریس مى مانند، تکلیف نماز و روزه شان چیست؟
همه مراجع: براى این گونه افراد، نماز تمام و روزه صحیح است.
تبصره: در صورتى که از ابتدا به طور جدّ، قصد ماندن ده روز داشته باشند و بعد از خواندن یک نماز چهار رکعتى، به دلیلى تصمیم بر بازگشت به وطن بگیرند؛ نماز و روزه آنها در محل تحصیل کامل خواهد بود.
🔹 دانشجویانى که در خوابگاه ده روز یا بیشتر مى مانند و بین آنجا و محل تحصیل رفت و آمد مى کنند و فاصله بین آن دو، کمتر از چهار فرسخ شرعى (۵/۲۲ کیلومتر) است، حکم نماز و روزه شان چگونه است؟
امام: اگر در مدت ده روز، تنها یک مرتبه و به اندازه دو ساعت، از خوابگاه به دانشگاه بروند، نماز تمام و روزه صحیح است و در غیر این صورت شکسته است و روزه صحیح نیست.
آیات عظام بهجت، سیستانى، فاضل، صافى، مکارم، نورى و وحید: در فرض یاد شده، نماز تمام و روزه صحیح است.
آیهاللَّه تبریزى: بنابر احتیاط واجب، باید نماز را بین شکسته و تمام جمع کنند و اگر روزه بگیرند، صحیح است و قضا ندارد.
آیه اللَّه خامنهاى: اگر در مدت ده روز، به اندازه یک تا دو ساعت در روز- یا چند روز که مجموع آن به مقدار یک سوم روز یا یک سوم شب باشد- از خوابگاه به دانشگاه بروند، نماز تمام و روزه صحیح است و در غیر این صورت نماز شکسته است و روزه صحیح نیست.
🔹 اگر استاد یا دانشجو به طور اتفاقى، به شهرى غیر از محل درس مسافرت کند، نماز و روزه او چگونه است؟
همه مراجع (به جز سیستانى): نماز شکسته است و روزه صحیح نیست.
آیه اللَّه سیستانى: نماز تمام و روزه صحیح است.
🔹: حکم نماز و روزه اساتیدى که یک یا چند روز در هفته، به محل تدریس (که فاصله آن با وطن بیش از مسافت شرعى است)، رفت و آمد دارند؛ در دو صورت زیر در محل تدریس و بین راه چگونه است؟
الف: محل تدریس یک شهر است. ب: محل تدریس شهرهاى مختلف است.
امام: نماز شکسته است و روزه صحیح نیست.
آیات عظام بهجت، خامنه اى، فاضل و نورى: اگر رفت و آمد حداقل تا مدتى ادامه داشته باشد- که عرف این کار را شغل او بداند- نماز تمام و روزه صحیح است.
آیه اللَّه تبریزى: اگر در هفته حداقل یک بار براى تدریس، بین وطن و دانشگاه رفت و آمد مى کنند، نماز تمام و روزه صحیح است. اگر رفت و آمدشان در مدت هشت یا نه روز، یک بار انجام مى گیرد، باید احتیاط کنند؛ یعنى، نماز را تمام و شکسته بخوانند و اگر روزه بگیرند، صحیح است و قضا ندارد.
آیه اللَّه سیستانى: اگر در ماه، ده روز یا بیشتر در سفر باشند و این امر در مدت یک سال، شش ماه و در مدت بیش از یک سال، تا سه ماه ادامه داشته باشد، نماز تمام و روزه صحیح است. اگر در ماه نه یا هشت روز در سفر باشند، باید احتیاط کنند؛ یعنى، نماز را تمام و شکسته بخوانند و روزه بگیرند و قضاى آن را نیز به جا آورند.
آیه اللَّه صافى: اگر رفت و آمد حداقل براى مدت چهار ماه ادامه داشته باشد، نماز تمام و روزه صحیح است.
آیه اللَّه وحید: اگر چهار روز در هفته را به محل تدریس رفت و آمد داشته باشند، نماز آنان تمام و روزه شان صحیح است. اگر سه روز در سفر باشند، بنابر احتیاط بین نماز شکسته و تمام جمع کنند و بنابر احتیاط روزه بگیرند و قضاى آن را نیز به جا آورند و اگر کمتر از سه روز باشد، نماز شکسته است و روزه صحیح نیست.[
📚احکام کاربردی
https://eitaa.com/fatemi222/6617
✋محل تحصیل
🔹 آیا محل تحصیل، در حکم وطن محسوب مىشود؟
همه مراجع (به جز سیستانى، مکارم و وحید): خیر، در حکم وطن محسوب نمى شود.
آیه اللَّه سیستانى: اگر براى مدت دو سال یا بیشتر، دو روز در هفته کاملًا مى ماند؛ آنجا در حکم وطن است.
آیه اللَّه مکارم: اگر براى مدت یک سال یا بیشتر، سه روز در هفته کاملًا مى ماند؛ آنجا در حکم وطن است.
آیه اللَّه وحید: اگر براى مدت یک سال یا بیشتر، چهار روز در هفته در سفر باشد؛ آنجا در حکم وطن است.
📚احکام کاربردی
https://eitaa.com/fatemi222/6617
✋سفر اول
🔹حکم نماز و روزه دانشجوى مسافر، در سفر اول چگونه است؟
آیات عظام امام و خامنه اى: در همه سفرها شکسته است.
آیه اللَّه بهجت: اگر در سفر اول، فاصله آن از مسافت هشت فرسخ بیشتر باشد، باید نماز را تمام بخواند و اگر کمتر از این مقدار باشد، باید شکسته بخواند.
آیه اللَّه تبریزى: باید احتیاط کند؛ یعنى، نماز را شکسته و تمام بخواند و اگر روزه گرفت، صحیح است و قضا ندارد.
آیه اللَّه سیستانى: باید در ماه اول احتیاط کند؛ یعنى، نماز را شکسته و تمام بخواند و اگر روزه گرفت، آن را قضا کند.
آیات عظام فاضل، نورى و صافى: باید نماز را شکسته بخواند و روزه صحیح نیست.
آیه اللَّه مکارم: باید در چند سفر اول احتیاط کند؛ یعنى، نماز را شکسته و تمام بخواند و اگر روزه گرفت، آن را قضا کند.
آیه اللَّه وحید: در ماه اول و دوم باید احتیاط کند؛ یعنى، نماز را شکسته و تمام بخواند و اگر روزه گرفت، آن را قضا کند.
📚احکام کاربردی
https://eitaa.com/fatemi222/6617
✋مسافت شرعى
🔹مقدار مسافت شرعى چند کیلومتر است؟
آیت الله خامنه ای: مسافت شرعی 20/5 کیلومتر است.
آیات عظام امام، بهجت، فاضل، صافى و نورى: مسافت شرعى تقریباً ۵/۲۲ کیلومتر است.
آیات عظام تبریزى، سیستانى و وحید: مسافت شرعى تقریباً ۲۲ کیلومتر است.
آیه اللَّه مکارم: مسافت شرعى تقریباً ۵/۲۱ کیلومتر است.
📚احکام کاربردی
https://eitaa.com/fatemi222/6617